بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

NeVeR CoMe BacK 18-03-2011 02:50 PM

انتو حليتو المسألة ازاى كده ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ايه الحل المختصر المش مفيد ده يا كودر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PrinCeSs MeRaMar 18-03-2011 02:57 PM

ليه ماله الحل ؟؟
خلي بالك في الرياضه المسائل ليها طرق كتير اووي للحل

NeVeR CoMe BacK 18-03-2011 03:09 PM

ايه اللى انت عملته ده يا كودر :stickjo4: انت عارف انت عملت ايه ! انت اعتبرت المثلث متساوى الاضلاع خدتها علا انها معطيات دا احنا مش عارفين نثبت انه متساوى الساقين :( تقوم تعتبره بكل سهوله متساوى الاضلاع :confused: شوف بقا انت رسمت دايرة داخلة للمثلث صح وهيا فعلا مركزها هيبقا نقطة تقاطع منصفات زواياه الداخلة لكن المنصفات دى مش هتبقا انصاف اقطار فى الدايرة مين قال كده !! هيا هتبقا انصاف اقطار فى حالة لو هيا عمودية علا أ ب & أ ج وده مش هيتحقق الا اذا كان المثلث متساوى الاضلاع :romarioxp6: وبالتالى الحل غلط انا حاولت ارفع الحل زى منت عملته بس للاسف مش راضى يترفع بس ان شاء الله انا هرفعلكم العمل بتاعها واسيبكو انتو تحلوها يمكن تبقا سهلة شوية بعد العمل

PrinCeSs MeRaMar 18-03-2011 03:15 PM

انا مش فهمه منك حاجه
بس هو كلامه صح لان لو ده دايره و المركز بتاعها م يبقي الي طالعين منها دول متساويين
متهيقلي اسمهم بالعربي انصاف اقطار لان اي خط طالع من مركز الدايره وواصل للخط بتاعها بيبقا متساوي
فمش فهمه اعتراض حضرتك علي ايه

NeVeR CoMe BacK 18-03-2011 03:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة merama1994r (المشاركة 3234012)
انا مش فهمه منك حاجه
بس هو كلامه صح لان لو ده دايره و المركز بتاعها م يبقي الي طالعين منها دول متساويين
متهيقلي اسمهم بالعربي انصاف اقطار لان اي خط طالع من مركز الدايره وواصل للخط بتاعها بيبقا متساوي
فمش فهمه اعتراض حضرتك علي ايه

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مممممممممممممممممممممم مش هتقدر تتخيلوها لازم ارفعها هحاول عشان تعرفم فين الغلط ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

THE CodeR 18-03-2011 07:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3233983)
ايه اللى انت عملته ده يا كودر :stickjo4: انت عارف انت عملت ايه ! انت اعتبرت المثلث متساوى الاضلاع خدتها علا انها معطيات دا احنا مش عارفين نثبت انه متساوى الساقين :( تقوم تعتبره بكل سهوله متساوى الاضلاع :confused: شوف بقا انت رسمت دايرة داخلة للمثلث صح وهيا فعلا مركزها هيبقا نقطة تقاطع منصفات زواياه الداخلة لكن المنصفات دى مش هتبقا انصاف اقطار فى الدايرة مين قال كده !! هيا هتبقا انصاف اقطار فى حالة لو هيا عمودية علا أ ب & أ ج وده مش هيتحقق الا اذا كان المثلث متساوى الاضلاع :romarioxp6: وبالتالى الحل غلط انا حاولت ارفع الحل زى منت عملته بس للاسف مش راضى يترفع بس ان شاء الله انا هرفعلكم العمل بتاعها واسيبكو انتو تحلوها يمكن تبقا سهلة شوية بعد العمل

هوضح اكتر
دم+م ج = ب م + م هـ
بما ان دم=م هـ لانهم انصاف اقطار
إذا نحذفهما من طرفي المعادلة الاولي فينتج ان
ب م = م ج
اعتقد انها واضحة لحد كبير
فين بقي اللي اعتبرته متساوي الاضلاع
معلش عايز توضيح اكتر

NeVeR CoMe BacK 18-03-2011 07:23 PM

[QUOTE=THE CodeR;3234903]هوضح اكتر
دم+م ج = ب م + م هـ
ب م = م ج
معلش عايز توضيح اكتر[/QUO
مش انصاف اقطار عرفت منين انهم انصاف اقطار منا بقول عشان يكونو انصاف اقطار لازم يكونو اعمدة وهما مش اعمدة وعشان يكونو اعمدة لازم يكون المثلث متساوى الاضلاع !!!! معنا كده انك اعتبرته متساوى الاضلاع واخدتها كمعطيات :o خد كتاب اخوك اللى فى تالتة اعدادى وشوف اللى انا بقول عليه هتعرف انت غلطت فى ايه :blush:

THE CodeR 18-03-2011 07:37 PM

[quote=just imagine;3234917]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE CodeR (المشاركة 3234903)
هوضح اكتر
دم+م ج = ب م + م هـ
ب م = م ج
معلش عايز توضيح اكتر[/QUO
مش انصاف اقطار عرفت منين انهم انصاف اقطار منا بقول عشان يكونو انصاف اقطار لازم يكونو اعمدة وهما مش اعمدة وعشان يكونو اعمدة لازم يكون المثلث متساوى الاضلاع !!!! معنا كده انك اعتبرته متساوى الاضلاع واخدتها كمعطيات :o خد كتاب اخوك اللى فى تالتة اعدادى وشوف اللى انا بقول عليه هتعرف انت غلطت فى ايه :blush:

طيب ادوني فرصة لاني معنديش كتاب هندسة حالياً
بحاول يعني اتصرف في اي كتاب من اي مكان
و هرد عليكي يا جاست

NeVeR CoMe BacK 18-03-2011 07:38 PM

اوكى ،،،،،،،،،،،،،

SwOrD OF JusTice 18-03-2011 09:00 PM

مساله ايه الى بتتكلموا عليها دى اممممممممممممممممممم

NeVeR CoMe BacK 18-03-2011 11:15 PM

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،ممممممممممممممممممم،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

salma hanem 19-03-2011 10:45 AM

معلشى يا جماعه هقطع حبل افكاركوا
بس ممكن طلب من اللى كانوا احياء التيرم الاول
يقولولى ايه الرسومات المطلوبه
كل اللى ف الكتاب ما عاده اللى عليهم بيانات ولا ايه
ماشى ضرورى الله يكرمكوا
:d

the white angle 19-03-2011 01:04 PM

هى فعلا ياجماااعة المسألة مش سهلة خاااااالص

THE CodeR 20-03-2011 02:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3235950)
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،ممممممممممممممممممم،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

مش هقدر احصل علي كتاب في الفترة الحالية
فأفاضل انك تقدمي الحل في الوقت الحالي عشان مش عايز اعطل نفسي بيها اكتر من كده

salma hanem 20-03-2011 05:40 AM

انا بتكلم ع فكرة
:d
حد يجاوب

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:09 PM.