بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   الحملة الكبرى لإسترداد حقوق المدرسين المتعاقدين ( للإيجابيين فقط ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154)

ahmed salh 23-10-2009 10:05 PM

اليوم وصلنى الرد من الازهر على الفاكسات الاخيرة اللى بعتناها
ودا كان نص الجواب

الازهر
الادارة العامة لشئون العاملين
السيد/......
العنوان/معهد....
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالاشارة الى الشكوى المقدمة من سيادتكم بشأن التثبيت والمساواة بزملائك المعينين
نحيط علم سيادتكم بأنه ومنذ الاعلان عن وظائف شاغرة بنظام التعاقد مكافأة شاملة عام2005 وحتى تاريخه لم ترد تعليمات من وزارة الدولة للتنمية الادارية أو الجهاز المركزى للتنظيم والادارة بشأن وضع المعينين بنظام الكافأة الشاملة على وظائف دائمة
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وكام امضاء تحت
بس الغريب ان الخطاب مافيهوش اى ختم واحد!!!

يا استاذ
الكلام واضح لم ترد تعليمات من وزارة الدولة للتنمية الادارية أو الجهاز المركزى للتنظيم والادارة بشأن وضع المعينين بنظام الكافأة الشاملة على وظائف دائمة
الموضوع ببساطه الازهر او التربيه والتعليم طلبوا تعيين مدرسين احمد درويش وزير الدولة للتنمية الادارية رفض سد ال عجز بالتعيين كالمعتاد وطلب ان يكون بالتعاقد وانتظار اوامر اخري بعد ذلك لكنه لم يفعل شء

المتعاقد المطحون 23-10-2009 10:08 PM

اسفه للتاخير في الرد علي المتابعين من الازهر والسبب انني كنت في القاهرة ثلاث ايام بخصوص الكادر حيث انني حرمت من تقديم اوراقي بسبب الدبلومه مع اني تربويه ولكن العيب في اسم الكليه حيث ان كليات البنات في الازهر ليس به كلية تربيه وانما بها كليه الدراسات الانسانيه وانا قسم طفوله فقررت الذهاب الي المجلس الاعلي للجامعات بجامعة القاهرة لانه هو الذي سيحدد انني تربويه ام لا وبالفعل ذهبت الي هناك وقدمت بيان درجات بالمواد وعندما راو المواد التي درستها اخبروني انها مواد تربويه وطلبت شهاده معادله تربويه وهي تمنح للكليات المعادله لكلية تربيه ولكن للا سف هذه الشهاده لن تاتي الا بعد اسبوعين بالبريد :022yb4:
وانا لا ادري الان اذا اتتني تلك الشهاده اين اتوجه بها الي الازهر ام الي من وهل سيقتنع المسؤلون بالازهر ان هذه الشهاده تعادل الدبلومه وخاصة ان الذي اخبرني بهذه المعادله احد المسؤلون عن الكادر بالازهر
علي المتضررين من امر الدبلومه والذين تم رفض اوراقهم بسبب اتلك الورقه السخيفه سرعة التحرك وارسال فاكسات لكافة الجهات المختصه فقد اقسمت الا اترك حقي في الازهر حتي اخرلحظه لي فيه
مش احنا نتبهدل ونشتغل ونصرف وفي الاخر نستبعد بسبب ورقه :040vk0:
هذه بعض ارقام الفاكسات لبعض الجهات وعلي من يرغب في معرفة المزيدمن الفاكسات والتليفونات الاتصال بالدليل
140 وسالؤال عن فاكس او تليفون اي جهه يريدها

فاكس مكتب رئيس جامعة الازهر دكتور احمد اطيب:20222623284
فاكس ئيس قطاع المعاهد الازهريه:11176322933337#08097
فاكس سيدة مصر الاولي سوزان مبارك:25746962
رئيس هيئه الرقابه الاداريه:11176322933337#08090
المجلس الاعلي للجامعات:0235728722
تليفون العاشرة مساءا:0238582300

ahmed salh 23-10-2009 10:09 PM

مدير الاكاديميه ده جاب كلامه منين ده مدير اكاديميه معقد وجاهل علشان كده بقي مدير اكاديميه ملهاش لازمه

سارة زهيرى 23-10-2009 10:26 PM

افيدوني افادكم الله

أنا أخصائية إجتماعية متعاقدة من 2005 وأخر تعاقد عملينه 2008- 7 - 1 واحنا 8 في إدارة المنزلة اللي حاصلين على الدبلومة التربوية بس كلنا لما ندخل بيناتنا يجي لنا لا توجد صلاحية هو مفيش امتحانات للأخصائيين الاجتماعيين ولا اية تب وليه قبلوا أوراقنا في الأكاديمية
على فكرة المشكلة مش في إدارتنا بس
يا ريت لو في حد من الأخصائيين الاجتماعيين الحاصلين على دبلوم تربوي وطبعوا استمارتهم يقول لنا لأننا مش عارفين المشكلة دي من إيه بالضبط ومعدش وقت لان بيقولوا لنا أن الميعاد لحد 10- 31 ومش عارفين نسافر الوزارة ولا ايه
أفيدوني أفادكم الله

متعاقد مظلوم 24-10-2009 12:25 AM

اخواني الاعزاء
برجاء من كل شخص يجد نفسة مظلوم سواء في مادة نخصص او مرحلة غير متوافقة مع الشهادة اتخاذ موقف حازم يتخذة جميع المتعاقدين ويكون ذلك يوم الامتحان وذلك بطلب الشئوت القانونية وعمل محضر اثبات حالة بمشكلتة مع مسئول الشئون القانونية وفي هذه الحالة سوف يتم اعطاءك كراسة اجابة بتخصصك وبعديه بقي يبقي علي وعلي اعدائي طبعا نتيجة الامتحان هتطلع علي اساس الامتحان ييجي السادة الافاضل يقولو بس دي مش مادة التخصص ساعتها بقي يبقي فيه اختراع اسمة محاكم وقضايا هي اللي تفصل بيننا لان العقد بتاعنا في الاساس ليس قانونيا دا كلة وهم في وهم ولا يعترف بيه والناس دي بتلعب وبتهرج ازاي واحد مثلا تخصصة فلسفة يمسك امين مكتبة وهيمتحن فيها ازاي نفسي افهم اكيد الناس دي بتهرج والله
ولنا الله
لو كل واحد اتخذ موقف حازم اكيد هيكون فية حل
او عالاقل ناخد موقف ونعمل اضراب عن الامتحان يوم الامتحان لحد ميشوفو لنا حل دا تهريج
والموضع ده انا طرحة للنقاش بحيث نوصل لحل سواء شكاوي او فاكسات تلغرافات اي حاجة وانا معاكم انا وزملائي المظلومين

fatema2004 24-10-2009 12:57 AM

وأنا معك
والله فوق الكل

azzam_2006 24-10-2009 09:05 AM

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

(هند) 24-10-2009 06:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عمر سعد زغلول (المشاركة 1696118)
السلام عليكم
اخوتى الافاضل كيف الحال
انا يا جماعة كنت فى تدريب فى الاكاديمية امبارح فى دمنهور والتدريب ده انتهى امبارح
الصدمة يا اخوانى
ان مدير الاكاديمية فرع دمنهور قال بالحرف الواحد ان بعد امتحان الاكاديمية ينتهى وننجح ان شاءالله مش هنتعين احنا هنمضى عقد لمدة 5 سنوات
يعنى يا جماعة اقسم بالله احنا شكلنا اتعرضنا لعمليه نصب

السلام عليكم
انا كنت فى نفس مكان التدريب بدمنهور فى شهر 3 وكان كل محاضر بكلام من المدير للمدرب ومحدش عارف حاجه بس الحاجه الصحيحة الى قالوها واكدوا عليها ان هيكون فيه وامتحان ولكن موضوع تجديد عقد اوا تثبيت كانوا مختلفين كل واحد بكلمة والله اعلم

Lamis-Elbaz 24-10-2009 11:24 PM

لوسمحتو حد يرد عليا
أنا مش تربوى ومقدمتش ورقى فى الاكادمية ودلوقتى بيقولو أخر ميعاد بكرة مع العلم بأنهم قالو الى مش تربوى ميقدمش الورق

أ/ هشام العيسوى 24-10-2009 11:42 PM

مين قال اخر ميعاد بكرة؟
اخر ميعاد كان 15/10

teacher120 24-10-2009 11:52 PM

والله يا جماعه كل واحد بيتكلم على مزاجه مدير الاكاديميه الى بيدرب دا عارف ايه يعنى هو جاى ينفذ برنامج تدريبى وخلاص حافظ كلمتين من بتوع طرق التدريس وجاى يقولهم ولا يفهم ولا يعرف حاجه وبعدين الحكومه بتقول تعيين دائم ليه احنا بقا بندعى السذاجه وان احنا مش فاهمين حاجه ان شاء الله تعيين وكلها شهرين وربنا يوفقنا جميعا

AHMMD 24-10-2009 11:59 PM

وحشتنا ياعم حودا
امال فينك من زمان
وفين الاخ محمد فوزي
رحتوا فين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

teacher120 25-10-2009 12:17 AM

انا موجود وبخير الحمد الله شكرا على سؤال حضرتك وياريت يا جماعه نجهز انفسنا للاختبار يعنى التربوى والتخصص وكده وكل واحد يثق تماما ان ارزاقنا بيد الله عز وجل لا بيد احد ونتوكل عليه ان شاء الله ونخوووووض الاختبارات واسال الله ان يجعلها سهله سلسه ميسره لنا جميعا وان شاء الله تعيين وانا على طووووووووووول بقول تعيين وبكره نتقابل بعد نجاحنا باذن الله وافكركم

مسيو عاطف 25-10-2009 10:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المؤمنه بالله (المشاركة 1696172)
هو الراجل عنده 114 الف درجه هتفضى فى2010هيعمل فيهم ايه لازم يملاهم يعنى هيعين 114 الف مدرس وهو قال كده وطبعا اكيد التعيين ده لازم له ميزانيه منين الميزانيه بيقولوا انهم بعتوها للمحافظات خلاص مش عارفين الصح فين هيكون الميزانيه من اول 7 القادم ولا هيعمل ايه بس انا حاسه انه هيعين 80 الف اصل تصريحاته بيقولها بقلب جاااااااااااامد

اى كلمة من الاخ الوزير ما تصدقيهاش
ده بقول كلام كتير ومش بيتنفذ بدليل
تثبيت 80 الف فى اول شهر 9/2009 ..........ما حصلش!!!!!!!!!!!!!!!!
امتحانات الترخيص فى اخر شهر 10 /2009..........ما حصلش!!!!!!!!!!!!!!!!
وكلام كتير من ده
يبقى عاوزين نصدقه
جاااااااااااااااااااااااااااااااااايز

مسيو عاطف 25-10-2009 10:43 AM

انا بدعو كل الزملاء المتعاقدين المتعقدين انهم يشاركو ا فى الحوار اللى على النت مع السيد/ جمال مبارك وكل واحد يتكلم عن قضيتنا وده النهارده الاحد 25/10 الساعة 7 م وده من خلال موقع الحزب الوطنى لازم نقول كلمتنا
http://www.sharek.eg/?gclid=CPvyzPHk150CFcQSzAod7xOmFg#

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:30 PM.