بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

NeVeR CoMe BacK 16-03-2011 11:05 AM

ايه يا جماعة محدش فكر فى المسألة وانت يا احمد انا حاطاها ليك مخصوووووووص مفيش اى رد كده ممممممممممممممممم

Mostafa Walid 16-03-2011 12:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3225675)
ايه يا جماعة محدش فكر فى المسألة وانت يا احمد انا حاطاها ليك مخصوووووووص مفيش اى رد كده ممممممممممممممممم

على فكره المساله مش سهله تماما يعنى اولا انتى المساله جيابها منين بس علشان نتاكد
هى ممكن تتحل لو متوسطات لكن منصفات صعبه شويه ولسه الواحد بيفكر يعنى

PrinCeSs MeRaMar 16-03-2011 01:22 PM

اقتباس:

بانسبة للمسألة هشوفها بكرة إن شاء الله ﻻني فاتح مم الموبايل
انا دلوقت عايز اعرف رأيكوا لو نقلنا موضوع اﻻسئلة دع علي الفيس بوك؟؟
اكبد هنستفاد من اﻻمكانيات و هنقدر نجمع عدد اكبر من الشباب عايه و بﻻضه هنحقق اﻻفادة؟
رأيكم بقي....

فكره حلوه جدا يا كودر ممكن نعمل جروب عالفيس نناقش فيه اي اسئله عندنا

PrinCeSs MeRaMar 16-03-2011 01:25 PM

المسأله الي انت حطاها ده انا مش فاكره بتتحل ازاي
بس ده بتاعت تالته اعدادي او اولي ثانوي
متهيقلي كان بيقول
ان أد علي أب بيساوي أه علي أ ج حاجه كده
متهيقلي بيتحل بقانون زي ده

NeVeR CoMe BacK 16-03-2011 01:31 PM

انا بس اهم حاجة عندى انكو بتفكرو فيها يعنى بتحاولو لكن انا كنت فاكرة انكو طنشتوها وبالزات احمد زاكودر لانه هو اللى قالى اعرضها بس انا للمرة التانية يا جماعة بقولكو انا عارفة انها صعبة جداااااا وعشان كده بقولكو كويس ان انتو فكرتو فيها وانا سعيدة جدا يا مصطفى انك فكرت فيها وحاولت خصوصا انكو فى تانية معنكوش هندسة لكن طبعا الانسان الزكى اللى زى حضراتكو كده هو اللى بيتحدى نفسه لكن برده انا مش عايزاكو تنشغلو بيها عن مزاكرتكم الامتحانات علا الابواااااااااااااااااااااااااااااب ربنا معاكوووووووووووووووووووووووووو

PrinCeSs MeRaMar 16-03-2011 01:47 PM

علي فكره المسأله ده مش صعبه
انا فاكره اني كنت باخد زيها كتير و كانت ساعات بتيجي في الامتحانات بس مش فكراها خالص والله مش قادره افتكر القانون بتاعها ايه

NeVeR CoMe BacK 16-03-2011 01:51 PM

لا انا عارفة انتى قصدك علا ايه المسائل اللى بتقولى عليها دى احنا عارفينها وسهلة وبتتحل لكن دى اصلا مش عارفين حلها هى صعبة اوىىىىىىىىىىى لانها كمان محتاجة اعمال مش عمل واحد ! هى اصلا مش بتجى فى الامتحانات خااااااااااااااااااالص دا حتا فيه مدرسين مش عارفين يحلوها ! هى بس للتفكير ! لكل المراحل عادى لكن برده الواحد يكون فاكر القوانين القديمة يلاااااااااااااااا يارب تتحل بقا ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

Mostafa Walid 16-03-2011 05:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة merama1994r (المشاركة 3226032)
المسأله الي انت حطاها ده انا مش فاكره بتتحل ازاي
بس ده بتاعت تالته اعدادي او اولي ثانوي
متهيقلي كان بيقول
ان أد علي أب بيساوي أه علي أ ج حاجه كده
متهيقلي بيتحل بقانون زي ده

ايه ده انتى كمان يا ميرو جيتى هنا وايه ده بتحلى عربى انتى مش انجلش يا بنتى
وعلى الفكره المساله مش بالسهوله ديه خالص فكرتها حلوه اوى بس انا خايف من حاجة واحده وانها تطلع فيها حاجة ناقصة

Mostafa Walid 16-03-2011 05:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3226046)
انا بس اهم حاجة عندى انكو بتفكرو فيها يعنى بتحاولو لكن انا كنت فاكرة انكو طنشتوها وبالزات احمد زاكودر لانه هو اللى قالى اعرضها بس انا للمرة التانية يا جماعة بقولكو انا عارفة انها صعبة جداااااا وعشان كده بقولكو كويس ان انتو فكرتو فيها وانا سعيدة جدا يا مصطفى انك فكرت فيها وحاولت خصوصا انكو فى تانية معنكوش هندسة لكن طبعا الانسان الزكى اللى زى حضراتكو كده هو اللى بيتحدى نفسه لكن برده انا مش عايزاكو تنشغلو بيها عن مزاكرتكم الامتحانات علا الابواااااااااااااااااااااااااااااب ربنا معاكوووووووووووووووووووووووووو

ربنا يخليكى والله الرياضة متعه وحتى لو حاجة من ابتدائى يعنى كلها رياضة والسنه اللى فاتت جاب فى امتحان 2010 فى التفاضل وحساب المثلثات رسمه هندسه وكان فيها بتاعة الزاويه المحيطيه بتساوى المماسيه المشتركه معاها فى القوس وان المماسين اللى بيمسوا الدايره ومرسومين من نقطه واحد متساويين اللى كان ميعرفش النظريتين دول عمره ما كان حيحل المساله وبعيدا عن ده كمان انا بعتبرها تسيله وياريت لو تجيبى مسائل على طول بس سوال صغنن علشان انا فكرت فى المسئله كتير اوى وخايف تطلع فيها حاجة ناقصة انتى اخدها من مدرس يعنى ولا من كتاب

NeVeR CoMe BacK 16-03-2011 05:42 PM

لا هى مفيهاش حاجة غلط خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال ص وانا متاكده بس هيا حلها صعب جدااااااااااااااا محتاجة اعمال والله انا متاكده منها حاولو فيها وان شاء الله ربنا هيفوقفوا بس للمرة التالتة بكرر يا جماعة لو حاسين انها هتسغلكو عن المزاكرة ابوس رجليكو متفكروش فيهاااااااااااا انا اهم حاجةعندى مصلحتكو الامتحانات قربت ولو عايزين الحل قوليلى وانا هعرضه وشكراااااااااا،،،،،،،،،،،،ن

Asa7be Wawa 16-03-2011 06:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3225675)

صعبه :stickjo4:

Mostafa Walid 16-03-2011 06:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة just imagine (المشاركة 3226855)
لا هى مفيهاش حاجة غلط خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال ص وانا متاكده بس هيا حلها صعب جدااااااااااااااا محتاجة اعمال والله انا متاكده منها حاولو فيها وان شاء الله ربنا هيفوقفوا بس للمرة التالتة بكرر يا جماعة لو حاسين انها هتسغلكو عن المزاكرة ابوس رجليكو متفكروش فيهاااااااااااا انا اهم حاجةعندى مصلحتكو الامتحانات قربت ولو عايزين الحل قوليلى وانا هعرضه وشكراااااااااا،،،،،،،،،،،،ن

رجلينا ايه بس يا ستى حرام اصلا والله بقولك تسليه انا خلاص الحمد لله حليتها بس يارب يطلع صح
بصوا بقى معايا كده وركزوا علشان متهوش فى النص وارسموا الرسمه ووصلوا (دهـ)
تمام احنا رسمنا دهـ يوازى ب جـ
وحنلاقى ان زاويه (د هـ ب ) = زاويه (هـ ب ج ) بالتبادل (1)
وبردوا ان زاويه (هـ د جـ ) = زاويه (د جـ ب ) بالتبادل (2)
وعندنا اصلا ان زاويه (هـ ب ج ) = زاويه (د ب هـ ) وده لان (هـ ب) منصف لزاويه (ب) (3)
وعندنا بردوا ان زاويه (د جـ ب ) = زاويه (هـ جـ د) وده لان (د جـ ) منصف لزاويه (جـ) (4)
وفى المثلث د ب هـ:
من 1,3 اذا زاويه (د ب هـ) = زاويه (د هـ ب) يبقى المثلث متساوى الساقين يبقى
د ب = د هـ (5)
وفى المثلث د جـ هـ :
من 2,4 اذا زاويه (هـ د جـ ) = زاويه (هـ جـ د ) يبقى المثلث متساوى الساقين وعندنا
هـ جـ = د هـ (6)
من 5,6 اذا
هـ ج = د ب
ركزوا بقى معايا فى الحته اللى جايه ديه حنطابق المثلثين
المثلث (د جـ ب) والمثلث (هـ ب جـ )
فيهما
د ب = هـ جـ
د جـ = هـ ب (معطى)
ب جـ ضلع مشترك فى المثلثين
وينتج من التطابق على حد علمى ان الزاويا المتناظره متساويه
يبقى اذا
زاويه (د ب جـ ) = زاويه (هـ جـ ب)
ومنها اذا
اب = اجـ
الفكره ملكيه خاصة ها اوعى حد يسرقها رغم انى شاكك فيها والله بس ده اللى قدرت اوصله ويارب يطلع صح

داندن 17-03-2011 08:52 AM

انا بى ما بقاش عندي اي هدف
ومسلمة للياس
واقفة مكاني مش بعملا حاجة

sad12 17-03-2011 11:39 AM

منورين يااجماعه
وان شاء الله يامصطفي تطلع صح ..بس انا دورت ع السؤال
مش لقيته..في صفحه كاام هوا؟؟

Mostafa Walid 17-03-2011 11:43 AM

السوال اهو بعد التعديل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:58 PM.