بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   س ، ج ... كل الاستفسارات المتعلقة بالتنسيق ، مهم لجميع الطلبة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=344892)

جروحى اقرب أصحابى 11-08-2011 10:52 PM

والنبى يامصطفى رد عليا ضرورى وعرفنى المرحلة التالتة هتطلع امتى وعرفنى اول باول اى حاجة تعرفها عن المرحلة التالتة معلش تعباك معايا

المستر مستر 11-08-2011 11:57 PM

سؤالى عن نسبة القبول فى الجامعات المصرية للطلبه القادمين من الخارج وما هى نسبة الأماكن المخصصه لهم فى الجامعات المصريه والدرجات التى من خلالها القبول فى كليات القمة - Hotmail.com* alalmasri

eslam alsenosi 12-08-2011 06:10 AM

لو سمحت يا أستاذ مصطفى انا من المنيا وإن شاء الله هقدم تعليم مفتوح
بس انا مش عايز جامعة المنيا وعايز جامعة القاهرة
هل هينفع ولا لازم التوزيع الجغرافى
ولو جتلى المنيا اقدر بعدين احول للقاهرة ولا لأ ؟؟؟؟
ارجو الرد بالله عليك
وشكرا مقدما

MOSTAFA093 12-08-2011 09:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossamhos (المشاركة 3825883)
لوسمحت انا جايب 331 فى تالته ثانوى عام وجالى معهد فنى تجارى بالمطرية ممكن احول من داخل المعهد الى فنى صناعى بالمطرية ولا لازم اعمله تحويل من على النت ولما جيت اعمله تحويل ملقتهوش

هو على حد علمى إن ده معهد والتانى معهد وهما الاتنين تخصص مختلف خالص ، وممكن يكون مجموعهم كمان مختلف
لو عايز تحوله شوف من على النت ، لأن التحويل الكترونى وليس ورقى

MOSTAFA093 12-08-2011 09:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورالهدي2 (المشاركة 3825963)
ممكن اعرف المرحلة التالته امتي

مش عارف والله بس هى كمان كام يوم يعنى الأحد ، الاثنين ، فى هذا الوقت يعنى بس مش هتتأخر عن كده

MOSTAFA093 12-08-2011 09:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واحد من مصـــــــــــــــر (المشاركة 3825981)
معلش يا مصطفى تعبناك معانا ..
هل دلوقتى خلاص مينفعش احول لاى كليه تانية داخل الجامعه اللى انا فيها جامعة اسكندريه وانا اصلا فى اسكندريه يعنى مفيش اغتراب ولا حاجة وانا كنت مرحلة اولى وجتلى كلية اداب ؟؟
هل مينفعش احول لكلية تربيه دلوقتى فى نفس الجامعه ؟؟
هل قسم انجليزى فى كلية تربية جامعة اسكندرية(لو عندك معلومات) هل بيحتاجوا درجة الانجليزى ؟؟
يعنى ايه التنسيق الداخلى للكليه (مكتوب على موقع كلية الاداب جامعة الاسكندرية ترقبوا بدء التنسيق الداخلى) ؟؟
انت بقى كلية اداب قسم ايه؟؟
وتنصحنى ادخل ايه فى كلية اداب غير اللغات ؟؟
شكـــــــــــــــــــــــــــــــــراً

أهلا بيك ، مفيش تعب ولا حاجة
بالنسبة للتحويل تقدر تحول الآن قبل ما يقفل باب التحويل من على النت لأن مفيش تحويل ورقى ، كله الكترونى
تقدر تحول من كلية لكلية فى نفس الجامعة من على الموقع وآخر ميعاد بكرة السبت الساعة 7 مساءاً
وبالنبة لقسم انجلش فى آداب أكيد بيحتاجوا درجة الانجلش بس هى على العموم مش بتقل عن 40 من 50 وبتتغير كل سنة على حسب عدد الطلاب والمتقدمين
والتنسيق الداخلى ده هو الخاص بالأقسام فى الكلية عشان تختار قسم معين فى آداب
وأنا إن شاء الله لسه مقررتش بس ناوى على ( فرنسى أو إعلام ) وإن شاء الله يجينى واحد منهم
واقسام اللغات فى آداب أفضل شىء طبعاً لمستقبلها الكويس ، لكن غير اللغات ممكن تدخل إعلام أو آثار أو علم نفس
بس ابعد عن اقسام جغرافيا وتاريخ وفلسفة لأن مستقبلهم مش حلو أوى
وأى خدمة

MOSTAFA093 12-08-2011 09:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة today_2011 (المشاركة 3826058)
لو سمحت كنت عايز اعرف ازاى احول من تجارة انجليزي اقاليم لتجارة القاهرة مع العلم ان فارق المجموع بيني وبين قاهرة(7%)

ولو منفعش الاغتراب فيه طرق تانية !! او على الاقل اقدر احول تجارة عربي قاهرة

على حد علمى إنه مش ينفع تحول لأن الفارق كبير جداً جداً
بس انت ادخل وجرب انك تحول من على النت لربما تتقبل لأنى مش عارف بالظبط كام الفارق المقبول للتحويل
أو حول على الأقل لأقرب منطقة ليك يكون فرقها قليل شوية
ولو عايز تحول لكلية تانية من على النت برضو بس للمنطقة ( أ ) فقط

MOSTAFA093 12-08-2011 09:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لوجينا م (المشاركة 3826623)
شكرااا اوى على الرد يامصطفى بس انا عايزه اسأل هو بيكون فى تحويل فى بدايه الدراسه هو بيكون بفلوس ولا ايه اصل اناسمعت كده بس مش بيكون على النت هو بيكون بالورق فعلا ده ولا ايه

لا ، التحويل من كلية لكلية من على النت عادى من موقع التنسيق وآخره بكرة السبت الساعة 7 مساءاً
ومفيش تحويل ورقى خالص ، كله إلكترونى
بس للمنطقة ( أ ) فقط من التوزيع الجغرافى

MOSTAFA093 12-08-2011 09:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة etheghost (المشاركة 3826734)
انا كنت كاتب تجارة انجلش وانا من ادارة العمرانية وجايب 402 مجموع تجارة انجلش قاهرة بس جتلي تجارة انجلش حلوان عندي استفسار لما دخلت اعمل تقليل اغتراب كتبلي الرسالة دي عزيزي الطالب لقد تم قبلولك في المنطقة الجغرافية (أ) المخصصة لك حد يفهمني اصده ان حلوان اقرب مكان ليا ولا اقصده اني كدة هروح القاهرة

تقريباً معناه إن حلوان والقاهرة فى نفس النطاق الجغرافى ( أ )
والله أعلم . مش متأكد يقصد إيه بالظبط

MOSTAFA093 12-08-2011 10:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير سليم (المشاركة 3826760)
لو سمحتم عندى استفسار فى حاجه؟؟؟؟
ازاى طالب يبقى جايب مثلا 324 (79فى الميه) فى النتيجه وفى التنسيق يلاقى نفسه جايب 271(90فى الميه) ودخل كليه عاليه انا لقيت مجاميع زى كده كتير لو سمحتوا اللى عنده اى فكرة عن الموضوع ده يتفضل يرد

والله مش عارف دى حصلت إزاى ، مستحيل حاجة زى كده تحصل إن واحد يجيب مجموع أقل من الكلية اللى داخلها
أرجو توضيح بعد المجاميع اللى زى كده للتأكد منها

MOSTAFA093 12-08-2011 10:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جروحى اقرب أصحابى (المشاركة 3827116)
والنبى يامصطفى رد عليا ضرورى وعرفنى المرحلة التالتة هتطلع امتى وعرفنى اول باول اى حاجة تعرفها عن المرحلة التالتة معلش تعباك معايا

حاااضر والله أى حاجة هعرفها عن المرحلة التالتة هقولك عليها على طول وهيا كمان كام يوم يعنى مش هتتأخر أوى
وهنعرف كل الكليات والمعاهد اللى نازله فيها إن شاء الله

MOSTAFA093 12-08-2011 10:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المستر مستر (المشاركة 3827510)
سؤالى عن نسبة القبول فى الجامعات المصرية للطلبه القادمين من الخارج وما هى نسبة الأماكن المخصصه لهم فى الجامعات المصريه والدرجات التى من خلالها القبول فى كليات القمة - hotmail.com* alalmasri

أعذرنى أخى الكريم
لا أعلم شىء عن تنسيق الطلاب القادمين من الخارج وأماكن القبول المخصصة لهم
اتمنى أحد آخر يفيدك أكتر منى
تحياتى

MOSTAFA093 12-08-2011 10:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam alsenosi (المشاركة 3828930)
لو سمحت يا أستاذ مصطفى انا من المنيا وإن شاء الله هقدم تعليم مفتوح
بس انا مش عايز جامعة المنيا وعايز جامعة القاهرة
هل هينفع ولا لازم التوزيع الجغرافى
ولو جتلى المنيا اقدر بعدين احول للقاهرة ولا لأ ؟؟؟؟
ارجو الرد بالله عليك
وشكرا مقدما

شروط التقديم بيبقى للمنطقة الجغرافية ( أ ) فقط
يعنى لازم تكتب أداب المنيا الأول وبعدين أى مكان تانى وده عشان التوزيع
وممكن تقدم التماس للتحويل خارج المنطقة الجغرافية لك ، بس مش عارف ده إيه نظامه
أو ممكن تثبت إنك ليك مكان هناك ومحل إقامة بكده تقدر تحول من غير مشاكل
لكن الأولى إنك تدخل المنيا عشان الشروط طبعاً
بالتوفيق

رانيا حماده 12-08-2011 10:14 AM

لو سمحت كنت عايزة اسال فى معهد 6 اكتوبر سياحه وفنادق فى المنصورة هو معهد خاص اخويه قدم فيه وهو خريج ثانوى عام ينفع بعد ما يخلص المعهد ده يقدم فى كلية سياحه وفنادق ولو قدم فى كلية هيبقى فى سنه كام فى الكليه

MOSTAFA093 12-08-2011 10:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا حماده (المشاركة 3829189)
لو سمحت كنت عايزة اسال فى معهد 6 اكتوبر سياحه وفنادق فى المنصورة هو معهد خاص اخويه قدم فيه وهو خريج ثانوى عام ينفع بعد ما يخلص المعهد ده يقدم فى كلية سياحه وفنادق ولو قدم فى كلية هيبقى فى سنه كام فى الكليه

والله يا رانيا أنا معنديش معلومات بكده خالص
أنا أعرف إن ده معهد وده كلية والاتنين ملهوش دعوة ببعض خالص
يعنى هو لما يخلص المعهد هياخد شهادته عادى ، بس مش عارف يقدر يقدم على كلية سياحة تانى ولا لأ
ممكن حد تانى يكون مجرب ويفيدك ;)

رانيا حماده 12-08-2011 10:18 AM

وكنت عايزه اسال كمان ممكن اعرف تنسيق المعهد الفنى الصحى بالمنصورة وفى جميع المحافظات من كام وكلية التمريض من كام فى المنصورة وجميع المحافظات
وكنت عايزه اسال هل الى بيتخرج من كلية التمريض والمعهد الفنى الصحى بيتعين على طول ولا بيبقى زى زى اكتر الخريجين عاطل

MOSTAFA093 12-08-2011 10:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا حماده (المشاركة 3829197)
وكنت عايزه اسال كمان ممكن اعرف تنسيق المعهد الفنى الصحى بالمنصورة وفى جميع المحافظات من كام وكلية التمريض من كام فى المنصورة وجميع المحافظات
وكنت عايزه اسال هل الى بيتخرج من كلية التمريض والمعهد الفنى الصحى بيتعين على طول ولا بيبقى زى زى اكتر الخريجين عاطل

تم الرد عليكى فى موضوعك السابق فى القسم
بالتوفيق

eslam alsenosi 12-08-2011 02:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 (المشاركة 3829177)
شروط التقديم بيبقى للمنطقة الجغرافية ( أ ) فقط
يعنى لازم تكتب أداب المنيا الأول وبعدين أى مكان تانى وده عشان التوزيع
وممكن تقدم التماس للتحويل خارج المنطقة الجغرافية لك ، بس مش عارف ده إيه نظامه
أو ممكن تثبت إنك ليك مكان هناك ومحل إقامة بكده تقدر تحول من غير مشاكل
لكن الأولى إنك تدخل المنيا عشان الشروط طبعاً
بالتوفيق

متشكر جدا
جزاك الله كل الخير يا رب

امنيةف 12-08-2011 02:54 PM

مردتش على اسئلتى ليه

MOSTAFA093 12-08-2011 03:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امنيةف (المشاركة 3824941)
الكليات اللى مش ظاهرة فى تقليل الاغتراب ومكتبتش فى الحد الادنى للجامعات هى كلية تربية شعبة تربية خاصة الاسماعيلية دى فيها 62 طالب بس و كلية تربية طفولة اسماعلية فيها38طالب ومفيش رغبات مناسبة عشان اهلى مش راضيين ادخل كلية خارج اسماعيلية هو اسماعلية وبس وفى معاهد و جامعات مفتوحة بس مصرفها غالية قوى وانا مش هقدر عليها لو سمحت قولى اعمل ايه ولو مقبلونيش فى كلية تربية شعبة تربية فنية اسماعيلية كدة تكون كلية الحقوق اللى جاتلى فى الاول راحت ولاممكن ادخلها(مجموعى 73.54) مع العلم ان فى طلبة دخلت كلية تربية شعبة تربية خاصة اسماعلية ومجموعهم اكتر منى 2 درجة ممكن ادخل من ضمن 10% وانا متاسفة جدا انى طولت عليك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امنيةف (المشاركة 3829977)
مردتش على اسئلتى ليه

اعتذر لكِ يا أمنية لم أرى سؤالك والله
المهم بالنسبة للكيات اللى مش ظاهرة دى مش عارف إيه نظامها ومش عارف كمان بتقبل من كام لأنى معنديش معلومات عنها
بس انتى عايزة تدخلى حاجة منهم
سيبك من الخاص عشان مصاريفه
شوفى الكليات اللى ظاهرة ليكى فى الرغبات فى التحويل واختارى واحدة منهم لأن دول هما المتاحين ليكى وشوفى الكليات دى موجودة ولا لأ ، غيرى نوع التحويل اللى بتختاريه فى الأول وشوفى الكليات اللى بتظهرلك فيها جديد ولا لأ
ولو لا قدر الله بعد التحويل متقبلتيش فى حاجة يبقى كليتك الحقوق موجودة مش طارت تقدرى تقدمى فيها وتكملى
أنا عشان مش عاارف الكليات دى قابلة من كام مقدرش أقولك إنها هتقبلك ولا لأ
بس لو كان فعلاً فى ناس أزيد عنك بدرجتين ودخلوها يبقى كده تمام ، إن شاء الله يقبلوكى فيها لأن الفرق بسيط جداً
ياريت أكون قدرت أساعدك وأى حاجة معاكى أنا موجود

youanna 12-08-2011 03:50 PM

يمكن التحويل من تجارة انجليزى افاليم لاى جامعة بالقاهرة وشكرا مقدما

امنيةف 12-08-2011 04:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 (المشاركة 3830150)
اعتذر لكِ يا أمنية لم أرى سؤالك والله

المهم بالنسبة للكيات اللى مش ظاهرة دى مش عارف إيه نظامها ومش عارف كمان بتقبل من كام لأنى معنديش معلومات عنها
بس انتى عايزة تدخلى حاجة منهم
سيبك من الخاص عشان مصاريفه
شوفى الكليات اللى ظاهرة ليكى فى الرغبات فى التحويل واختارى واحدة منهم لأن دول هما المتاحين ليكى وشوفى الكليات دى موجودة ولا لأ ، غيرى نوع التحويل اللى بتختاريه فى الأول وشوفى الكليات اللى بتظهرلك فيها جديد ولا لأ
ولو لا قدر الله بعد التحويل متقبلتيش فى حاجة يبقى كليتك الحقوق موجودة مش طارت تقدرى تقدمى فيها وتكملى
أنا عشان مش عاارف الكليات دى قابلة من كام مقدرش أقولك إنها هتقبلك ولا لأ
بس لو كان فعلاً فى ناس أزيد عنك بدرجتين ودخلوها يبقى كده تمام ، إن شاء الله يقبلوكى فيها لأن الفرق بسيط جداً
ياريت أكون قدرت أساعدك وأى حاجة معاكى أنا موجود

شكرا ربنا يجزيك كل خير

adel_farag 12-08-2011 04:02 PM

أنا جالي في الترشيح كلية الصيدلة جامعة حلوان
و كنت أرغب في التحويل لجامعة الزقازيق
و في استمارة طلب التحويل
مكتوب " تحويل لكليات صيدلة المناظرة في النطاق الجغرافي الذي تقدمت به سابقاً "
و لم يظهر لي اسم أي كلية
مع العلم أن زملائي ظهر لهم الكليات التي يرغبون في التحويل إليها
فهل طلب التحويل صحيح أم هناك خطأ ؟؟
فأرجو الرد علي ضروري

امنيةف 12-08-2011 04:06 PM

الكليتين مش مكتوبين خالص افرض جاتلى الكلية اللى انا كتبتها فى تقليل الاغتراب وانا مش عملت الاختبار هم كدة اكيد مش هيقبلونى هل ينفع بعد كدة احول للكلية اللى اعلى منى بدرجتين ولاهيرجعونى للحقوق

MOSTAFA093 12-08-2011 04:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youanna (المشاركة 3830188)
يمكن التحويل من تجارة انجليزى افاليم لاى جامعة بالقاهرة وشكرا مقدما

على حسب معلوماتى إنك تقدر تحول لأى جامعة داخل النطاق الجغرافى ( أ ) وتكون جايب مجموعها
بس مش عارف تفرق لو كانت أقاليم ولا لأ

MOSTAFA093 12-08-2011 04:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel_farag (المشاركة 3830221)
أنا جالي في الترشيح كلية الصيدلة جامعة حلوان
و كنت أرغب في التحويل لجامعة الزقازيق
و في استمارة طلب التحويل
مكتوب " تحويل لكليات صيدلة المناظرة في النطاق الجغرافي الذي تقدمت به سابقاً "
و لم يظهر لي اسم أي كلية
مع العلم أن زملائي ظهر لهم الكليات التي يرغبون في التحويل إليها
فهل طلب التحويل صحيح أم هناك خطأ ؟؟
فأرجو الرد علي ضروري

الكلام ده معناه إنك تقدمت بطلب التحويل قبل كده
لو مكنتش قدمت على أى طلبات تحويل قبل كده يبقى اتصل على رقم التنسيق يمكن هناك خطأ فنى
بالتوفيق

MOSTAFA093 12-08-2011 04:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امنيةف (المشاركة 3830241)
الكليتين مش مكتوبين خالص افرض جاتلى الكلية اللى انا كتبتها فى تقليل الاغتراب وانا مش عملت الاختبار هم كدة اكيد مش هيقبلونى هل ينفع بعد كدة احول للكلية اللى اعلى منى بدرجتين ولاهيرجعونى للحقوق

بصى يا أمنية
عايزة تقدمى عليها ولو قبلتك ممكن يسمحولك بعمل الاختبارات ، وإن شاء الله يقبلوكى عادى
لأنى مش عارف الاختبارات هتفتح تانى ولا لأ
بس ده عشان متفوتش الفرصة عليكى ، يعنى تجربى وخلاص
أو ممكن تقدمى على طول على الكلية اللى أعلى منك بدرجتين من غير حاجة دلوقتى على الموقع
لو منفعش ده كله ، مكانك محفوظ فى حقوق لو التحويلات منفعتش
ده اللى فهمته من كلامك ، لو كنت فاهم حاجة خطأ قوليلى لأن الموضوع ملخبطنى شوية
تحياتى

امنيةف 12-08-2011 04:43 PM

الكليتين مش مكتوبين على الموقع اصلا وهو انا يعنى لو رحت قدمت فى كلية اللى اعلى منى بدرجتين ممكن يقبلونى حتى لو مجتليش على النت وان اسفة انى بطول عليك بس انا معنديش حد يجاوب على الاسئلة دى غيرك

امنيةف 12-08-2011 05:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 (المشاركة 3830359)
بصى يا أمنية

عايزة تقدمى عليها ولو قبلتك ممكن يسمحولك بعمل الاختبارات ، وإن شاء الله يقبلوكى عادى
لأنى مش عارف الاختبارات هتفتح تانى ولا لأ
بس ده عشان متفوتش الفرصة عليكى ، يعنى تجربى وخلاص
أو ممكن تقدمى على طول على الكلية اللى أعلى منك بدرجتين من غير حاجة دلوقتى على الموقع
لو منفعش ده كله ، مكانك محفوظ فى حقوق لو التحويلات منفعتش
ده اللى فهمته من كلامك ، لو كنت فاهم حاجة خطأ قوليلى لأن الموضوع ملخبطنى شوية
تحياتى

الكلية اللى اعلى منى بدرجتين مش مكتوبة فى الموقع وهى كلية تربية شعبة تربية خاصة اسماعيلية

MOSTAFA093 12-08-2011 05:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امنيةف (المشاركة 3830379)
الكليتين مش مكتوبين على الموقع اصلا وهو انا يعنى لو رحت قدمت فى كلية اللى اعلى منى بدرجتين ممكن يقبلونى حتى لو مجتليش على النت وان اسفة انى بطول عليك بس انا معنديش حد يجاوب على الاسئلة دى غيرك

لا طبعاً ، لازم الكلية تكونى مرشحة لها من على النت من خلال موقع التنسيق والنتيجة
يعنى انتى دلوقتى فى حقوق ، تقدرى تقدمى عليها عادى فى الجامعة
ولو جاتلك أى كلية تانية تقدرى تقدمى عليها برضو
بس لو مجتش يبقى مينفعش من غير ترشيح
وانتى مادام محتارة كده ، خليكى فى حقوق ، والله هى كلية كويسة جداً ومستقبلها جميل
منها محامية أو فى شركة أو فى الشئون القانونية أو الاستشارات أو غيره كتير
وبراحتك برضو فى الآخر
وشوفى أى كلية تانية تقبلك فى الاسماعيلة
هى معقولة مفيش كليات تانى جايبه مجموعها غير دول !!
وأنا والله بحاول أساعدك على قد ما أقدر ، وأنا معاكى إن شاء الله لغاية ما تحلى مشكلتك على خير
بالتوفيق

MOSTAFA093 12-08-2011 05:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امنيةف (المشاركة 3830499)
الكلية اللى اعلى منى بدرجتين مش مكتوبة فى الموقع وهى كلية تربية شعبة تربية خاصة اسماعيلية

تمام ، هى لم تظهر ليكى يمكن عشان مجموعك مش جايبها
طيب جربتى زى ما قولتلك تغيرى نوع التحويل اللى بتختاريه فى الأول يمكن تظهرلك ؟؟

امنيةف 12-08-2011 05:36 PM

والله جربت مفيش مش مكتوبين خالص وانا قولتلك فى الاول اهلى مش راضين اطلع برة اسماعيلية وهى دى المناسبة ليه انا كان نفسى ادخل كلية تربية شعبة تربية خاصة اسماعيلية وانا لو دخلت حقوق هدخل منزلى وانا مش حبه منزلى و فى كلية تربية موسيقى من ضمن الرغبات وانا لايمكن ادخلها عشان زىما انت عارف الموسيقى حرام

theking1985 12-08-2011 05:40 PM

لو سمحت يا استاذ مصطفى
انا قدمت إلتماس للتحويل من آثار القاهرة لألسن عين شمس وانا مجموع جايب ألسن وانا من المنصورة وخدت رقم إيصال وكتبت سبب الإلتماس "الأنسب"فهل السبب ده ضعيف وهل فى حالات معينة بيترفض فيها الإلتماس ؟؟ وشكرا

rawda shokry 12-08-2011 06:31 PM

يا جماعة نتيجة التحويلات هتظهر امتى؟؟

hoda222 12-08-2011 08:12 PM

لو سمحت مكتوب فى موقع التنسيق فى الشروط الاضافية لكليات فى السياحة والفنادق ان لا يقل مجموع الطالب عن ٦٠ %هل هذا معناه انى دلوقتى جايبة اكتر من كده يبقى مكن اقبل فيها جامعة ااسكنرية
وانا ازم احول من على النت و لا لو فى اى كلية شيفاها متطابق عليه شروطها اروح اسلم الدوسيه بتاعى فيها و خلاص ياريت تساعدنى من فضلك

hoda222 12-08-2011 08:15 PM

وهل لو رحت سنة فى اقاليم و بعدها حولت اسكندرية فى شروط معينة للموضوع ده او فى حاجه ممكن تمنع تحويلى و فى مصاريف كام فى الموضوع ده

MOSTAFA093 12-08-2011 09:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امنيةف (المشاركة 3830609)
والله جربت مفيش مش مكتوبين خالص وانا قولتلك فى الاول اهلى مش راضين اطلع برة اسماعيلية وهى دى المناسبة ليه انا كان نفسى ادخل كلية تربية شعبة تربية خاصة اسماعيلية وانا لو دخلت حقوق هدخل منزلى وانا مش حبه منزلى و فى كلية تربية موسيقى من ضمن الرغبات وانا لايمكن ادخلها عشان زىما انت عارف الموسيقى حرام

والله يا أمنية مش عارف أقولك إيه ، بس أنتى دلوقتى مش لاقية كليات متطابقة وتقدرى تدخليها غير حقوق اللى جاتلك
أنا بقول إنك تقدمى وتحولى للكلية اللى عايزاها وزى ما تيجى بقى ، إن شاء الله ربنا يكرمك وتتقبلى
ولو خلاص خليكى فى حقوق بس براحتك لو عايزه تبقى منزلى
بس أنا منصحكش بكده خالص لأنك هتتعبى
ربنا معاكى

MOSTAFA093 12-08-2011 09:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة theking1985 (المشاركة 3830635)
لو سمحت يا استاذ مصطفى
انا قدمت إلتماس للتحويل من آثار القاهرة لألسن عين شمس وانا مجموع جايب ألسن وانا من المنصورة وخدت رقم إيصال وكتبت سبب الإلتماس "الأنسب"فهل السبب ده ضعيف وهل فى حالات معينة بيترفض فيها الإلتماس ؟؟ وشكرا

إن شاء الله يتقبل تحويلك ، وهما الأنسب هيرشحوك ليه
بس أنا معرفش أى معلومات عن الالتماس خالص وايه شروط رفضه لأنى أول مرة أسمع عنه
بالتوفيق

MOSTAFA093 12-08-2011 09:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rawda shokry (المشاركة 3830837)
يا جماعة نتيجة التحويلات هتظهر امتى؟؟

إن شاء الله التحويل هيقفل السبت
يعنى على الاثنين كده يظهر بإذن الله يعنى مش هيطول كلها يومين بالكتير

MOSTAFA093 12-08-2011 09:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda222 (المشاركة 3831021)
لو سمحت مكتوب فى موقع التنسيق فى الشروط الاضافية لكليات فى السياحة والفنادق ان لا يقل مجموع الطالب عن ٦٠ %هل هذا معناه انى دلوقتى جايبة اكتر من كده يبقى مكن اقبل فيها جامعة ااسكنرية
وانا ازم احول من على النت و لا لو فى اى كلية شيفاها متطابق عليه شروطها اروح اسلم الدوسيه بتاعى فيها و خلاص ياريت تساعدنى من فضلك

لو جايبة أكتر من الشروط الموضحة يبقى إن شاء الله تتقبلى فى منطقتك الجغرافية أو المنطقة الأقرب ليكى
ومش ينفع خالص إنك تروحى تقدمى على أى كلية والسلام من غير حاجة
لأنك دلوقتى إنتى مترشحة لكلية معينة ، يبقى إنتى دلوقتى تعتبرى طالبة فيها ومن حقك تقدمى عليها
لكن مش ينفع إنك تروحى تقدمى على كلية إنتى مش مترشحة ليها
لازم تحولى ليها الأول وتتقبلى وبعدين تروحى تقدمى ورقك ليها

MOSTAFA093 12-08-2011 09:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoda222 (المشاركة 3831028)
وهل لو رحت سنة فى اقاليم و بعدها حولت اسكندرية فى شروط معينة للموضوع ده او فى حاجه ممكن تمنع تحويلى و فى مصاريف كام فى الموضوع ده

على حد علمى إنك تقدرى تحولى من كلية لكلية عادى بعد سنة وتحويلك يتقبل على طول
بس مش عارف هل هتفرق إذا كنتى أقاليم ولا لأ
وإن شاء الله مفيش حاجة تمنع تحويلك
بس انتى اسألى إذا كان فيه مصاريف أو غيره لأنى مش عندى معلومات عن التحويل بين الأقاليم والعاصمة

mr.king 12-08-2011 10:14 PM

سؤال معلش يامصطفى
كلية تجارة مفتوح جامعة طنطا خدت من 65% وخدت 570 طالب
واتملت
كلية التجارة تعليم مفتوح جامعة طنطا هتاخد من كامـ ؟؟

مع العلمـ ان فيها 73 طالب بس

امنيةف 12-08-2011 10:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 (المشاركة 3831291)
والله يا أمنية مش عارف أقولك إيه ، بس أنتى دلوقتى مش لاقية كليات متطابقة وتقدرى تدخليها غير حقوق اللى جاتلك

أنا بقول إنك تقدمى وتحولى للكلية اللى عايزاها وزى ما تيجى بقى ، إن شاء الله ربنا يكرمك وتتقبلى
ولو خلاص خليكى فى حقوق بس براحتك لو عايزه تبقى منزلى
بس أنا منصحكش بكده خالص لأنك هتتعبى

ربنا معاكى

ربنا يجزيك خير وشكرا

MOSTAFA093 12-08-2011 10:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.king (المشاركة 3831433)
سؤال معلش يامصطفى
كلية تجارة مفتوح جامعة طنطا خدت من 65% وخدت 570 طالب
واتملت
كلية التجارة تعليم مفتوح جامعة طنطا هتاخد من كامـ ؟؟

مع العلمـ ان فيها 73 طالب بس

الاتنين جامعة طنطا ونفس الكلية !!
طيب انت كده مجاوب على نفسك
خدت من 65% و570 طالب
ولا تقصد حاجة تانى ، أرجو التوضيح

m.a.h.2050 12-08-2011 11:01 PM

السلام عليبكم

انا من محافظة قنا وجاتلي تجارة قنا وعايز احول معهد فني صحي بسوهاج ازاي احول

mr.king 12-08-2011 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa093 (المشاركة 3831541)
الاتنين جامعة طنطا ونفس الكلية !!
طيب انت كده مجاوب على نفسك
خدت من 65% و570 طالب
ولا تقصد حاجة تانى ، أرجو التوضيح

معلش اسف اقصد جامعة القاهرة خدت من 65 %

طنطا هتاخد من كامـ .؟

fadytotiy 13-08-2011 02:21 AM

لو سمحت انا عندي مشكلة صعبة اتمني ان اجد الحل
انا المفروض تنسيقي مرحة تانية بس بسبب ظروف سفر خارج مصر معرفتش اجيب الملف من المدرسة او لستمارة النجاح اللي فيها الرقم السري بالتالي انا لسا مكتبتش رغبات انا لسا راجع مصر من يومين و جبت الملف و كل البيانات بس تسجيل الرغبات مغلق انا مش عارف اعمل اية اتمني ان اجد الحل عندك

Future Eng 13-08-2011 08:07 AM

انا من الفيوم وجتلى جاسبات حلوان علشان الفيوم اخدت من 384.5 وانا جايب 384 وبالتالى جتلى حلوان ( رغبة تانية ) المهم انا دلوقتى عايز اعمل التماس للتحويل الى كلية مناظرة خارج التوزيع الجغرافى ( حاسبات القاهرة )

سوالى : لو الالتماس دة متقبلش ومرحتش حاسبات القاهرة فى الحالة دى هكون فى حلوان صح؟؟

لو انا بقة عايز ارجع الفيوم بقة بعد باب التحويل هيكون اتقفل طبعا مع العلم انى مش جايب مجموع الفيوم . هعمل اية ؟؟؟؟؟؟

MOSTAFA093 13-08-2011 09:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.a.h.2050 (المشاركة 3831650)
انا من محافظة قنا وجاتلي تجارة قنا وعايز احول معهد فني صحي بسوهاج ازاي احول

لو جايب مجموع المعهد ومفيش معاهد عندك فى قنا يبقى حول من الموقع الخاص بالتنسيق الآن
لكن لو فيه المعهد فى قنا يبقى هتحوله هو بس مش بلد تانية

MOSTAFA093 13-08-2011 09:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.king (المشاركة 3831810)

معلش اسف اقصد جامعة القاهرة خدت من 65 %

طنطا هتاخد من كامـ .؟

الحد الأدنى لجامعة طنطا للتجارة من 318 درجة وده المكتوب على الموقع فى نتيجة المرحلة الثانية

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:39 PM.