بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

حمادة جبل 17-06-2011 09:41 AM

أنا دفعة 2002 بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف ، وترتيبي الثاني علي الدفعة ، وحاصل علي ماجستير في اللغويات ، وعاوز أسأل التعيين علي التوزيع الجغرافي ، أو كل في كليته ، أرجوا الرد لمن عنده علم بهذا الأمر ، وجزاكم الله خيرا.

بحراوية من دمنهور 17-06-2011 12:20 PM

شكرا د.عبد الرحمن على سعة صدرك والرد على الاسئلة الكتير دى ودى اول مرة اتابع الموضوع بجد
ممكن سؤال؟؟؟؟
واحد خريج شريعة وقانون جامعة الازهر 2006 وطالع ال12 على الدفعة .... هل لو راح وسأل فى الكلية عن كشوف الاوائل ممكن يلاقى اسمه موجود ؟؟؟و هل فعلا الازهر بعت كشوف بالاوائل زى باقى الجامعات لانى مش لاقية جامعة الازهر موجودة على موقع اكادمية البحث العلمى زى باقى الجامعات؟؟؟؟ ارجو الرد وشكرا لمجهودك معانا

د.عبدالرحمن المنياوي 17-06-2011 03:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_9_1987 (المشاركة 3543605)
دكتور عبد الرحمن
سؤال بس مهم دلوقت فى الكلية فى تقديرات العشرين فيه اربعة جايبين جيد جدا 75 هل دول يعتبرو فى نفس الترتب مثلا السادس مكرر كلهم ولا يعتبروهم 6.7.8.9 ولو اعتبروهم مكرر يبقى لازم يدخل حد من بعد العشرين دا كلام عملته كلية تجارة جامعة بنى سويف فهل لو تم التعييين فى الجامعة دى ممكن واحد يرفع قضية يطالب فيها بالمساواه ولا لا ارجو الافادة

لأ .. يعتبروا 6.7.8.9 ومينفعش يعتبروا واحد فقط .. لأن فيه 20 درجة متاحة للكلية ومينفعش أربعة ياخدوا نفس الدرجة ..

د.عبدالرحمن المنياوي 17-06-2011 03:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عمر وإلياس (المشاركة 3543546)
خريج آداب قسم الدراسات الإسلامية التاني أو التالت تقريبا مش متذكر بالضبط على القسم بعد استبعاد المعيدين.. والثامن على الكلية بالمعيدين.. .. ممكن يكون التعيين ايه يا دكتور؟؟؟

الثامن على الكلية كلها تبقى ضمن الحصر .. وممكن يكون تعيينك في أحد مراكز البحوث الخاصة بالدراسات الإسلامية أو ما شابه .. انت أدرى بالأماكن المتاحة ليك ..

د.عبدالرحمن المنياوي 17-06-2011 03:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح الجعيدي (المشاركة 3543524)
بعد اذنك يادكتور عبد الرحمن يامحترم
انا اختي خريجة تربية نوعية امتياز مع مرتبة الشرف قسم حاسب آلي
والاولي مباشرة بعد تعيين المعيدين والعاشرة على ترتيب الكلية
ممكن يكون مكان التعيين في الجامعة ولا ده صعب
ولومكنش التعيين في الجامعة ممكن يكون التعيين فين
وشكرا جزيلا لسعة صدرك

لو قسمها طلب وقال عندي احتياج ستتم مقارنتها بالأوائل على قسمها خلال دفعات 2003-2010 ولو هي أعلى هتتاخد معيده ولو أقل ممكن تروح مراكز الحاسب الآلي في الجامعة ..

د.عبدالرحمن المنياوي 17-06-2011 03:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3543084)
أكرمك الله يا دكتور عبد الرحمن

وأسأل الله العظيم
أن يرزقــــــك علــــم الحياة وحيـــاة العلـــــم
وأن يغمــرك بفضل مــن النور ونــــور من الفضل
وأن يعطيــــك قــــوة الأبـــدان وأبــدان القوة
وأن يهبـك نعمة الشفاء وشفاء النعمة
وأن يرفــــع نسبك وذكــرك في الأولين والآخـــرين إلى يوم الدين
اللهم تقبل دعائي وبعد, جزاك الله يا دكتور كل الخير على اهتمامك ولكني أريد أن أوضح لسيادتك شيئ بالنسبة لموضوع الإداريين الذين يضموا لهيئة التدريس أن أقصد من كان منهم من الأوائل فقط وعين في الجامعة بمنحة الأوائل ثم حصل على الماجستير , وليس كل موظف في الكلية , بدليل ان من يعين إداري في الكلية ويكون من الأوائل يعفونه من مصروفات الدراسات العليا والماجستير والدكتوراه .

اللهم تقبل منك ومنا صالح الدعاء ويجعله في ميزان حسناتك وأن يرزقك من حيث لا تحتسبي ..

المسألة زي ما قلتلك .. وكونك من الأوائل دي قصة بتنتهي بعد مرور سنتين من تخرجك .. ومسألة الإعفاء دي مسألة تشجيعية مش أكتر .. الميزة الوحيدة ليكي لو نزل إعلان هتكوني أولى لأنك أعلى ..

د.عبدالرحمن المنياوي 17-06-2011 03:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمادة جبل (المشاركة 3544070)
أنا دفعة 2002 بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف ، وترتيبي الثاني علي الدفعة ، وحاصل علي ماجستير في اللغويات ، وعاوز أسأل التعيين علي التوزيع الجغرافي ، أو كل في كليته ، أرجوا الرد لمن عنده علم بهذا الأمر ، وجزاكم الله خيرا.

شوف يا دكتور حمادة لو الجامعة اللي انت اتخرجت منها طلبت تخصصك هتروح هناك دوغري .. لو غير كده يبقى انت ونصيبك .. لأن مفيش حاجة اسمها توزيع جغرافي في الحالة دي ..

د.عبدالرحمن المنياوي 17-06-2011 03:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحراوية من دمنهور (المشاركة 3544559)
شكرا د.عبد الرحمن على سعة صدرك والرد على الاسئلة الكتير دى ودى اول مرة اتابع الموضوع بجد
ممكن سؤال؟؟؟؟
واحد خريج شريعة وقانون جامعة الازهر 2006 وطالع ال12 على الدفعة .... هل لو راح وسأل فى الكلية عن كشوف الاوائل ممكن يلاقى اسمه موجود ؟؟؟و هل فعلا الازهر بعت كشوف بالاوائل زى باقى الجامعات لانى مش لاقية جامعة الازهر موجودة على موقع اكادمية البحث العلمى زى باقى الجامعات؟؟؟؟ ارجو الرد وشكرا لمجهودك معانا

جامعة الأزهر بعتت فعلا بس مش لوزارة التعليم العالي والبحث العلمي لأنها لا تتبع لها .. ولكن المسئول عنها وعن التعيينات فيها هما شيخ الأزهر ورئيس جامعة الأزهر .. والموضوع لا يخرج عنهما ..

وكمان جامعة الأزهر لها معاييرها اللي ممكن تاخد بيها لوحدها دونا عن باقي التعليم العام .. وهي مثلا تعيين الـ2 الأوائل على كل قسم كمعيدين من 2003-2010 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شوف اسمك في كشف كليتك اللي انبعت لرئيس جامعة الأزهر..

د.عبدالرحمن المنياوي 17-06-2011 03:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uiuiui (المشاركة 3541435)
اولا حمدلا على السلامه يادكتور عبد الرحمن
انا كنت عاوزة استفسر على شويه حاجات من حضرتك
انا خريجه جامعه اسكندريه فرع دمنهور وكليه تربيه تخصص طبيعه وكيمياء والحمد لله اسمى نازل فى اوائل الخريجين بشتغل بعقد دلوقتى انا عاوزة اتاكد كدا انا طلعت من حكايه تعيين الاوائل علشان بتشتغل وهيكون مصيرى تعيين من يوم ما اتخرجت بس ولا ايه
طيب هما اتكلموا فى موضوع المؤمن عليهم واستبعادهم ولا
وفى حاجه كمان لو مفيش موضوع المؤمن عليهم وانا هختار دلوقتى جامعه دمنهور اللى هيا انا متخرجه منها منزله وظايف مش عارفه اقدم فى ايه هى عاوزة شئون تعليم يعنى اداريين صح ولا لا وكل اللى طلباه مدرس مساعد ومدرس واستاذ يعنى مش احنا لانى مش محضره ولا دكتوراه ولا ماجستير يبقى المتاح ليا ف دمنهور بتاعت شئون التعليم ولا ايه
طيب هو هل انا ممكن اقدم ف جامعه تانيه غير اللى انا متخرجه منها ولا كل واحد يتبع جامعته
اما بالنسبه للوظايف البحثيه انا شايفه ان معظمها عاوز كتييير خريجين علوم يا تخصص كيمياء او تخصص فيزياء هل ممكن اقدم فيها وانا كليه تربيه فيزياء وكيمياء برده ولا لا
كمان انا ليا ترتيب على قسمى الرابعه
واحنا قسم مشترك كيميا وفيزيا يوم ما اتخرجنا اتخدتا الاولى بس على الدفعه كلها معيده تربوى اما قسمنا لا افيزيا ولا الكيمياء طلبوا معيدين لان الايحه واقفه وما اتجدتتش هل ممكن فى ظل موضوع الاوائل ده ياخدوا الاول والتانى مثلا كيميا والتالت والرابع فيزايا ولا لا
ارجو من حضرتك الافاده اقدم فى ايه بالضبط لانى محتاره ومش عارفه حاجه

فى موضوع تانى بقه عاوزة اخد راى حضرتك فيه انا بعد الكليه اخدت دبلومه مهنيه تخصص فئات خاصه والحمد لله نجحت دلوقتى بقه اكمل دبلومه خاصه ولا بلاش طيب لو هكمل هستفيد بيها فى حاجه فى ظل موضوع الاوائل ده ولا لا ولو هكمل اكمل ايه تخصص ايه وكمان انا عاوزة لو هخدها اخدها فين فى دمنهور افضل ولا طنطا وهيا كام ماده وامتحنها ترم واحد ولا السنه كلها وهل الدراسه عربى ولا انجلش ومصاريفها كام

معلش يادكتور انا طولت على حضرتك بس فعلا انا محتاره ومتلخبطه وعاوزة اللى يبنصحنى

إن شاء الله المؤمن عليه سيخير ولن يستبعد ..

ماينفعش ياخدوا ناس تخصصات دقيقة ويسبوا التخصص العام ..

وانت مش محتاجة تقدمي هم هيوزعوا الناس وانت هتشوفي مكانك ..

في ظل الوضع الجديد ده كل تكمله في الدراسات العليا هترفعك ماديا ووظيفيا .. ومين داري مش يمكن بكرة تكوني دكتورة قد الدنيا وتشرفي بلدك .. بس لو أخدتي دبلومة خاصة يبقى تكملي ماجستير ماتقفيش لأنها لو وقفتي مش هيبقى ليها لازمة ..

(لو هخدها اخدها فين فى دمنهور افضل ولا طنطا وهيا كام ماده وامتحنها ترم واحد ولا السنه كلها وهل الدراسه عربى ولا انجلش ومصاريفها كام)

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههه

أنا مش عميد كلية تربية وأكيد الناس عندك في تربية هم الأدرى .. ومتزعليش من تأخير الرد لأنه من كتر المشاركات فيه مشاركات بتزوغ وأسئلة مش باشوفها ..

uiuiui 17-06-2011 03:28 PM

لو سمحت يادكتور عبد الرحكمن ترد على موضوعى ضرورى

العروبة2 17-06-2011 03:28 PM

اقتباس:

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العروبة2
شكرا لمجهود الكل وخصوصا د/ عبد الرحمن

لى سؤال بعد اذنك:
لو صاحبى شاف اسمه فى الكشف المتعلق فى الجامعه وكان الترتيب 11
وبعد كده لقى الكشف على الاكاديميه ليس موجود به اسمه
فهل من بارقة امل؟؟؟؟؟؟
والعبرة باى كشف؟؟؟

ارجو الرد للأهمية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطةد.عبدالرحمن المنياوي
العبرة بكشف الجامعة يا أخي ..

بس المهم يكون شاف فعلا اسمه في كشف الجامعة ..

أشكرك شكرا جزيلا
و أخو صاحبى دكتور فى الجامعه و هو اللى شاف له اسمه
بس المشكلة ان اخوة فى جامعه و صاحبى خريج جامعه تانية

يعنى من رايك يرجع للجامعه ويسأل و ما ييأسش (لان حالته النفسية تعبانه جدا)
اصل هو من المنيا لكن كليته فى اسوان وانت عارف بقى المشوار

انا أسف انى اثقلت عليك
بارك الله لك فى علمك و زوجك وولدك واثابك الجنة

uiuiui 17-06-2011 03:31 PM

ميرسى جدا على رد حضرتك واهتمامك بس ف سؤال ينفع اشتغل فى المراكز البحثيه ولا كليه علوم بس

ايمان العطار 17-06-2011 03:44 PM

السلام عليكم لية يادكتور مش عايز ترد على انا عايزة من حضرتك توجهنى لو سمحت وشكرا

mido_9_1987 17-06-2011 04:01 PM

دكتور عبد الرحمن
انا اسف على كثرة الاسئله بس الصراحة مش لاقيين حد يرد علينا
اولا دلوقت انا فى قطاع خاص ومتامن عليا والمكان اللى فيه مش وحش بس مش حلو دلوقت اخاف لو جالى التعيين اسيبها واروح تكون المكان ده اسوا فده ان شاء الله بعد استخارة ربنا بس هل عند الاتصال بى هيقولى على المكان اللى هتعين فيه ولا ااقدم الورق وبعد كده بالرغبات اتوزع
ثانيا لو رفضت الوظيفة من حق اللى باعدى اخر الكشف اى بعد العشرين انه يتصلو بيه او عند اعتذار اى فرد من الاوائل يدخل اللى بعده فى الترتيب من الاخر
ولك جزيل الشكر

uiuiui 17-06-2011 05:50 PM

معلش يادكتور يعنى ايه تعيين الاوائل على كادر عام مش كادر خاص ارجو التوضيح

معتز عبدالكريم 17-06-2011 06:02 PM

لا تنسى يا دكتور عبدالرحمن ان تسأل عن موضوع استبعاد المؤمن عليهم لانى فى قلق دائم ويعلم الله بحالى
ولك جزيل الشكر والتقدير

heba vet 17-06-2011 06:20 PM

السلام عليكم
ياريت يا د/عبد الرحمن تتأكدلنا من موضوع استبعاد المؤمن عليه لاننا كل ما نتصل بالأكاديمية يقولو انه هيتم استبعاد كل المؤمن عليهم سواء فى القطاع الخاص او العام
ولك جزيل الشكر

معلم مساعد 2011 17-06-2011 07:41 PM

لو سمحت يادكتور انا خريجه تربيه نوعيه جامعه الزقازيق شعبه رياض اطفال
وطالعه السابعه علي الكليه والسادسه علي شعبه رياض اطفال
هايبقي تعيني ايه مثلا
وشكرا لحضرتك

معتز عبدالكريم 17-06-2011 07:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم (المشاركة 3545767)
لا تنسى يا دكتور عبدالرحمن ان تسأل عن موضوع استبعاد المؤمن عليهم لانى فى قلق دائم ويعلم الله بحالى
ولك جزيل الشكر والتقدير

ياريت يا دكتور ترد عليه قبل الظهر بكره عشان لو كده انا هحجز بكره من السعوديه وانزل مصر عشان الغى الرخصه بنفسى عشان رفضوا يلغوها الا للشخص بنفسه فرد حضرتك ليه متوقف على بقائى وخسران العمل بالسعوديه والعوده الى مصر نهائيا
ولك جزيل الشكر
عارف انى تاعبك معايا

ايمان العطار 17-06-2011 08:38 PM

السلام عليكم دكتور عبد الرحمن
انابفكرك بموضوعى ان الثانيةعلىالقسم كلية الفنون الجميلة جامعة الاسكنرية دفعة 2009 ومطلعتش من العشرين ليةطبعالان الكلية المفروض اثنين عمارة بتنسيق مختلف علمى رياضة وفنون بتنسيق اخر مش كانو اخذو عشرةمن دول
وعشرة من الاخر وكمان قالو لى انهم اخذو من 80%مع ان معظم المعيدين اللى متعينين اقل من ذلك يعنى حلال على الاول
ا
يتعين اقل من 80 %وحرام على الثانى يعنى هم مش من العشرين يعنى اتخذو على الاقسام مش على مستوى الكلية انابعت فاكس لرئس الوزراء ان يعاملنا مثل الازهر حضرتك بتقول ماينفعش دى قوانين يعنى قوانين من وجه نظرى ظالمة قلت ارفع قضية
دا احنا شباب الثورة مانسكتش على الظلم
حضرتك قلت الوزير ليس له سلطة عل الجامعة ورئس الجامعة ليس له سلطة على الاقسام دلنى اراسل واوارفع قضية لمين
جعللك الله منتصرا وناصرا للمظلومين امين

حمادة جبل 17-06-2011 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3545217)
شوف يا دكتور حمادة لو الجامعة اللي انت اتخرجت منها طلبت تخصصك هتروح هناك دوغري .. لو غير كده يبقى انت ونصيبك .. لأن مفيش حاجة اسمها توزيع جغرافي في الحالة دي ..

انا متشكر جدا علي اهتمامك بالرد علي يادكتور عبدالرحمن بس هي ممكن الكلية بعد هذا القرار ما تطلبش او تقول احنا مش عايزين ...... ولا القرار ده هيبقي تكليف للاول والثاني دون النظر الي حاجة الكلية ولا اييييييه..... مع العلم ان الكلية لم تعيين منذ2001 .

معتز عبدالكريم 18-06-2011 05:43 PM

انت رحت فين يا دكتور
انت قلتى هتتصل بالكتور ماجد أمبارح او النهارده وهتسأله عن الناس الى متأمن عليها
ياريت ترد علينا عشان نتصرف لو فيه حاجه
وانت عارف ان ده مستقبلنا ولازم نكون قلقنيين اكتر من كده
رجــــــــــــاء منك ترد علينا

heba_moukhtar 18-06-2011 06:28 PM

شكر واجب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله ياجماعة أنا من المتابعين للموضوع ده من فترة طويلة بس ماكنتش باشارك وعاوزة أقول حاجة مهمة

بصراحة الراجل اللي اسمه الدكتور عبدالرحمن المنياوي ده راجل في منتهى الاحترام وعامل إقبال كبير جدا على المنتدى وعلى الموضوع ده بالذات يعني عامل حس للصفحة والحمد لله وصلت التعليقات هنا لأرقام عالية وغير مسبوقة

وعلشان كده أنا باشكر الراجل المحترم ده واللي متأخرش علينا في الردود خالص وباطلب من إدارة المنتدى طلبين هامين :

الطلب الأول : أتمنى تثبيت هذا الموضوع وهو موضوع هام فعلا ويستحق التثبيت

الطلب الثاني : أتمنى من إدارة المنتدى نيابة عنا جميعا تقدير هذا العضو المتميز المسمى د.عبدالرحمن المنياوي لمجهوداته المبذولة والتي كان من شأنها تزايد الإقبال والإيجابية على منتدانا الرائع

وأعتقد إن محدش مختلف معايا في المطلبين دول فياريت اللي متفق معايا يكتب ويحاول يتواصل مع إدارة المنتدى وياريت الأعضاء القدامى وذوي الخبرة في المنتدى يساعدونا في ذلك

انا بس عاوزة كل واحد ياخد حقه من التكريم لأنه نوع من الأنانية إننا ناخد ولا نعطي واللي شايف عكس كده يقوللي

وشكرااااااااااااااااااااا

:078111rg3: :078111rg3: :078111rg3:

heba_moukhtar 18-06-2011 06:34 PM

والله ياجماعة أنا من المتابعين للموضوع ده من فترة طويلة بس ماكنتش باشارك وعاوزة أقول حاجة مهمة

بصراحة الراجل اللي اسمه الدكتور عبدالرحمن المنياوي ده راجل في منتهى الاحترام وعامل إقبال كبير جدا على المنتدى وعلى الموضوع ده بالذات يعني عامل حس للصفحة والحمد لله وصلت التعليقات هنا لأرقام عالية وغير مسبوقة

وعلشان كده أنا باشكر الراجل المحترم ده واللي متأخرش علينا في الردود خالص وباطلب من إدارة المنتدى طلبين هامين :

الطلب الثاني : أتمنى من إدارة المنتدى نيابة عنا جميعا تقدير هذا العضو المتميز المسمى د.عبدالرحمن المنياوي لمجهوداته المبذولة والتي كان من شأنها تزايد الإقبال والإيجابية على منتدانا الرائع

وأعتقد إن محدش مختلف معايا في المطلبين دول فياريت اللي متفق معايا يكتب ويحاول يتواصل مع إدارة المنتدى وياريت الأعضاء القدامى وذوي الخبرة في المنتدى يساعدونا في ذلك

انا بس عاوزة كل واحد ياخد حقه من التكريم لأنه نوع من الأنانية إننا ناخد ولا نعطي واللي شايف عكس كده يقوللي

معتز عبدالكريم 18-06-2011 08:14 PM

ياريت تنورنا يا دكتور

heba_moukhtar 18-06-2011 09:46 PM

برضه كده

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم (المشاركة 3551788)
فينك يا دكتور عبدالرحمن

الأستاذ معتز أشكرك على كلماتك الرقيقة التي ترد بها الجميل للراجل اللي مابيتأخرش علينا في حاجة
يعني انا عاوزة أعرف لو الراجل ده مثلا دخل وشاف اني حطيت موضوع و محدش عبره بكلمة أو بمسانده حتى
انت متخيل هيعمل إيه أو هيكون إيه شعوره
لو انت مش معايا براحتك ممكن يكون موضوعك مخليك قلقان جدا بس هل انت شايف انه مجبر يرد عليك ؟؟
انا بقول نحاول نقول كلمة خير بعيد عن مصلحتنا وحضرتك مش فارق معاك برضه
انا عاوزة أقول إني يمكن كنت باتابع المنتدى ده من بعيد بس لما لقيت كم الضغط والحب ده اللي موجود ممسكتش نفسي وحبيت أكتب انتم بقى بخلانين ليه ؟؟؟؟؟؟
انتم تعرفوا الراجل ده أكتر مني لكني كنت أول من يشكره ويفكر في تكريم بسيط له ولموضوعنا ده ويعلم ربنا إني عندي أسئلة هامة جدا جدا بس مش عاوزه آخد قبل ما أدي

وشكراااااااااااااااااااا

heba_moukhtar 18-06-2011 09:50 PM

معتز عبدالكريم 19-06-2011 07:26 AM

انا مش قصدى حاجه يااستاذه هبه والدكتور عبدالرحمن ده راجل فوق راسنا من فوق وهو عارف قدأيه الناس بتحبه وكمان هو السبب الرئيسى فى الضغط على المنتدى
بس بجد يعلم الله بحالى من شهر مش عارف اعمل ايه وانا لسه مسافر بره مصر مكملتش شهر واليوميين الى فاتوا انا كنت مستنى رده لانى فى امس الحاجه الى رده عشان انا مش عارف انزل والا لا لانه فى ناس تقول استبعاد المؤمن عليهم وناس تقول لا والدكتور قالى محصلش وعشان منجدلش ان بكره او بعده وهبلغك بالكلام
اسف لو كلامى دايق حد
واسف خاص ليك يادكتورى الجليل / عبدالرحمن المنياوى

mhegazi 19-06-2011 12:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم (المشاركة 3553566)
انا مش قصدى حاجه يااستاذه هبه والدكتور عبدالرحمن ده راجل فوق راسنا من فوق وهو عارف قدأيه الناس بتحبه وكمان هو السبب الرئيسى فى الضغط على المنتدى
بس بجد يعلم الله بحالى من شهر مش عارف اعمل ايه وانا لسه مسافر بره مصر مكملتش شهر واليوميين الى فاتوا انا كنت مستنى رده لانى فى امس الحاجه الى رده عشان انا مش عارف انزل والا لا لانه فى ناس تقول استبعاد المؤمن عليهم وناس تقول لا والدكتور قالى محصلش وعشان منجدلش ان بكره او بعده وهبلغك بالكلام
اسف لو كلامى دايق حد
واسف خاص ليك يادكتورى الجليل / عبدالرحمن المنياوى

ياريت تتأكد من الخبر وتطمني
وجزاك الله كل خير
وجزا الله الدكتور عبدالرحمن المنياوي كل خير على ما يفعله

nasr khlaph 19-06-2011 05:17 PM

بعد اذنك يا دكتور عبد الرحمن انا التاسع على كلية التربية جامعة المنوفية فرع السادات ولكن انا شغال بعقد فى وزارة التربية والتعليم من 11 / 2008 ولم اتعين حتى الان هل سوف يتم تعيينى ضمن العشرين الاوائل ولا سوف استبعد ارجو الرد

فاطمة الزهراء 86 19-06-2011 09:17 PM

والله يا أستاذ معتز أنا كمان قلقانه من موضوع استبعاد المؤمن عليهم وانا كمان في قلق دائم عشان كده ياريت الدكتور عبد الرحمن يرد علينا وقول لنا هو الموضوع ده صحيح لأني في مشاركات كتيرة على النت بتقول أنهم هيستبعدونا .

جزاك الله خيرا على المجهود التي تبذله من أجلنا يا دكتور عبد الرحمن والله كلامك بيريح جدا وبيطمئن ويشرح الصدر .

roaaaa 19-06-2011 10:18 PM

انا كان عندى استفسار وياريت حد يفيدنى
اختى حاصلة على الماجستير وكانت تعمل مدرسة ثم انقطعت بمعنى الان لا تعمل فى اى جهه
هل يوجد فعلا تعيين للحاصلين على الماجستير والدكتوراه
لانى قرأت الخبر ده ::: .
وافق مجلس الوزراء يوم الخميس ( 16/6/2011 ) برئاسة الدكتور عصام شرف على قرار بتعيين أوائل الخريجين وحملة الماجستير والدكتوراة, وكلف المجلس وزارة المالية وجهاز المحاسبات بإعداد قوائم الأعداد المقرر تعيينها
لو سمحتوا حد يفيدنى ما صحة هذا الكلام ولو الكلام دا حقيقى يقولى اقدم اوراقى فين ؟؟؟
المصدر جريدة الوفد بتاريخ اليوم 18/6/2011

كيميائى اسلام الشاعر 20-06-2011 11:57 AM

السلام عليكم و رحمة الله

يا جماعة انتوا كده قلتونى مش طمنتونى لأن أنا من الناس اللى اشتغلت بعد التخرج و لكن أفضل الشغل الحكومى عشان مفيش حاجة فى القطاع الخاص مضمونة أى نعم هو افضل ماديا و لكن انا عاوز اعيش مطمئن انى مش شغال عند حد المشكلة بقا دلوقتى انى متأمن عليا اجتماعيا و صحيا هل يعنى ده انى مليش تعيين انا نفس مشكلة الاخ ميدو تقريبا لإن الشركة اللى انا فيها لا هى وحشة ولا هى شركة المستقبل .

[باختصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـار انا بين ناريـــــــــــــــــــــــــــــــــــــن " مش أغنية هدى لأ"

عبدالرحمن احمد عيد 20-06-2011 01:50 PM

ارجوكم افيدوني في تعيين الاوائل دفعة 2004 كلية دار العلوم فيتعيين ولا لا

كيميائى اسلام الشاعر 20-06-2011 02:36 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

نسيت أسأل هو المسئولين إعطوا جدول زمنى للتنفيذ ولا سايبنها مفتوحة لما ننســــــــــــــــــــــــــــى ؟؟؟

شريف الصعيدى 22 20-06-2011 03:21 PM

لابجد الصفحه والله ماليها حس ولا طعم من غير مشاركة الدكتور عبد الرحمن
انا واحد من الناس اللى لما مش بشوف الدكتور عبد الرحمن منور الصفحه ديه
وربنا مايبقى ليا نفس ادخلها اساسا
دكتور عبد الرحمن ده شخصيه مش عارف اقول ايه
بس كل اللى يتقال اننا مهما عملنا مش هانوفى للراجل ده حقه
وفعلا زى مااولتلى يااستاذه هبه احنا بس بنعمل الواجب وده اقل شئ نعمله
وهوه توجيه الشكر للدكتور عبد الرحمن
والله انا اولت كلمه وبعيده يااابخت الطلبه اللى دكتور عبد الرحمن بيدرسلهم
نرجع باه شويه نتقمس دور الدكتور عبد الرحمن ههههههههههه
انا اطول طبعا بس للاسف مقدرش
المهم اللى انا اعرفه حاجه واحده شهر 7 داخل وكل حاجه هتظهر
يعنى مثلا موضوع الحد الادنى لو شهر 7 عدى ومفيش جديد هيبقى هانستنى للسنه الجايه
موضوع تعين الاولئل ممكن يطول شويه بس طبعا لو السنه الدراسيه بدأت ومحدش اتعين
يبقى انسو باه هههههههههه
هاقولك حاجه وبالذات للاخر معتز طالما انت مسافر بره مصر متفكرش ترجع غير لما ينبعتلك جواب تعيين رسمى
علشان انت من الاوائل
بس عارفين برده دلوقتى الجهة الرسميه هى الجامعه
كل واحد يروح جامعته يسأل فيها عن الموضوع ده
واحشنا يادكتور والله
ان شاء الله تنورنا عن قريب
واحنا مقدرين مدى معاناة ضرتك والله

m.mabdo 20-06-2011 03:32 PM

honest2010 20-06-2011 04:10 PM

مش لما يعينوا المعلمين المتعاقدين بقالهم 10 سنين فى التربية و التعليم و بعدين يبقوا يعينوا ناس جديدة
صاحب العقل يميز

د.عبدالرحمن المنياوي 20-06-2011 04:48 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآسف على التأخير في الرد يا جماعة وذلك لظروف خارجة عن إرادتي ..

وانا هاكون تحت أمر المنتدى انهاردة بإذن الله مساءا

أخوكم د.عبدالرحمن المنياوي

أبو عمر وإلياس 20-06-2011 05:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3562266)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآسف على التأخير في الرد يا جماعة وذلك لظروف خارجة عن إرادتي ..

وانا هاكون تحت أمر المنتدى انهاردة بإذن الله مساءا

أخوكم د.عبدالرحمن المنياوي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ربنا يكرمك ويعزك ويرفع قدرك يا دكتور في الدنيا والآخرة

معلم مساعد 2011 20-06-2011 07:10 PM

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يادكتور عبدالرحمن
يارب تكون الظروف خير
انا كنت سألت حضرتك مره انا تربيه نوعيه رياض اطفال جامعه الزقازيق 2008وترتيبي السابعه علي الكليه والسادسه علي الدفعه مع العلم اني معلم مساعد رياض اطفال
كنت عاوزه اعرف تعيني ايه مثلا في عشرين الاوائل علي الكليه

أبو عمر وإلياس 21-06-2011 02:03 AM

مجلس الوزراء يوافق على تعيين 43 ألفا من أوائل الخريجين المصدر: الأهرام اليومى

بتاريخ : 21 يونيه 2011

القاهرة:
وافق مجلس الوزراء على تعيين 43 ألفا من أوائل خريجى الجامعات والحاصلين على الدكتوراة والماجستير فى مختلف الوزارات والمصالح الحكومية والجامعات، وتبحث وزارة التعليم العالى مع وزارة المالية، والجهاز المركزى للتنظيم والإدارة ضوابط التعيين وآليات التنفيذ.
وتضمنت مقترحات التشغيل ـ التى عرضها الدكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالى والبحث العلمى على مجلس الوزراء ـ تعيين أول كل كلية من خريجى 2010/2009 معيدا باستثناء الكليات التى تم التعيين بها فعلا.
كما سيتم توزيع 4640 من خريجى كليات الطب البيطرى والزراعة على هيئة الخدمات البيطرية ومديريات الطب البيطرى والزراعة، وتوزيع 1500 من خريجى كليات التجارة (شعبة محاسبة) على مصلحة الضرائب.
أما خريجو كليات الهندسة والعلوم والتخطيط العمرانى والتعليم الصناعى، وعددهم 7800، فسيتم توزيعهم على وزارة الصناعة والشركات للعمل ضمن مجموعات بحثية متخصصة فى تلك الجهات.
ويشمل التشغيل عشرة آلاف من خريجى كليات التربية، والتربية النوعية، والآداب، ورياض الأطفال، والتربية الفنية والموسيقية على وزارة التربية والتعليم ومديرياتها بالمحافظات، إلى جانب 6600 خريج فى المراكز البحثية والجامعات.
أما باقى الخريجين وعددهم 11 ألفا من مختلف التخصصات فسيتم توزيعهم على مديريات الخدمات بالمحافظات بمعدل 460 خريجا لكل محافظة.

أبو عمر وإلياس 21-06-2011 02:07 AM

هل الكلام ده صحيح يا دكتور عبد الرحمن ؟؟؟

يعني هيكون تعيين عادي مش مميز ولا على درجة عالية ؟؟ زي ما قيل قبل كده ؟؟؟

يعني خريجي آداب هيبقى مدرس ؟؟ أمال الوظائف الإدارية اللي فالجامعة والمراكز البحثية هتكون لمين ؟؟

أبو عمر وإلياس 21-06-2011 02:08 AM

الله المستعان

أبو عمر وإلياس 21-06-2011 02:10 AM

اللهم قدر لنا الخير حيث كان

فاطمة الزهراء 86 21-06-2011 09:18 AM

والله حرام

يا دكتور عبد الرحمن المنياوي أرجوك دلنا نعمل إيه يعني هو فعلا هيستبعدونا عشان احنا متأمن علينا طيب لو الواحد مش مرتاح في وظيفة هي مش تخصصه وعايز مجال تخصصه يبقى يتحرم من التعيين والله يبقى حرام عليهم كده .

فاطمة الزهراء 86 21-06-2011 09:27 AM

خبر هام

أنا قرأت على الفيس بوك الكلام ده :
واحد بيقول :
خبر هام جدااااااا أنا إتصلت بالأكاديمية النهاردة وسألتهم ثلاث أسئلة :- 1- هو في إستمارة لازم نملاها في الأكاديميه عشان التعيين؟ قالي مفيش الكلام ده خالص2- تعينات الأوائل هتبقى في شهر 7 اللي جاي إن شاء الله؟ قالي لما نخلص الكوشوفات ونعرف الإحتياجات لكن ماأقدرش أجزم أو أوعدك إنه هيكون في شهر 7 الجاي ؟!! 3-هتستبعدو المتأمن عليهم من التعيين ؟ قالي أيوه هيتم إستبعادهم ؟؟!! قولتله طيب ما إنتم المفروض عليكم تبلغونا قبل ماتستبعدوناوإحنا نختار بين التعيين في الحكومه أو الإستمرار في العمل الخاص رد وقال المفروض ده يحصل فعلا"!!!! وإنتهت المكالمة ؟؟
فهل هذا صحيح يعني هيخيرونا بين الوظيفتين حتى لو كان متعين بعقد مؤقت في الحكومة ولا هيخيروا الناس اللي في القطاع الخاص بس دلوني يا جماعة ...

معتز عبدالكريم 21-06-2011 05:01 PM

انا كده قلقت اكتر انت قلتلى يومين يادكتور والنهارده خامس يوم ياريت ترد علينا
وجزاك الله خير ا

taher172007 21-06-2011 05:11 PM

هما أوائل الكليات
المقصود به العشرة الاوائل
ولا العشرين الاوائل
الموضع بجد ولا كده وكده
ارجو التوضيح
انا طالع المركز الحادي عشر على
مستوى كلية التربية اسيوط 2006

المفروض ليا في التعيين لا ؟؟؟؟

الاستاذ المحترم 21-06-2011 06:10 PM

لو سمحتم انا كنت عاوزة استفسر عن حاجه وياريت حد يفيدنى

انا دلوقتى خلصت كليه واشتغلت فى الحكومه مدرسة بس بالتعاقد وانا دلوقتى من ال20 الاوائل هل بئه هيستبعدونى عشان انا شغاله ولا هتعين ياريت حد يفيدنى فى الموضوع دة لانها بصراحه حاجه تزعل اوى لو استبعدونا يبقى كدة راح علينا فرصه التعيين يعنى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:06 PM.