بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   أي حد نفسه يسأل عالكلية او أي استفسار يخش هنا ويسأل براحته (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=536095)

mahmoud ali99 31-07-2014 12:52 PM

طيب انا معايا كليه التخطيط العمرانى وحاسبات
ادخل ايييييه ؟

المصري اسلام 31-07-2014 04:24 PM

كنت عاوز اعرف انا رايح سنه تانيه وهتخصص في قسم نظم معلومات فنا حددت كورسات هبتديها عشان قسم نظم فكنت عاوز اتأكد منهم انا هاخد Java-1
2-android application
3-oracle
4-databases
فنا حددت 4 دول الي هبتديهم فكنت عاوز اعرف كده صح ولا فيه حاجه تانيه اخدها

2mrsameh 31-07-2014 06:06 PM

الرجاء الرد

انا ادبى وجبت 58 ممكن يدخل كلية اية انا من قنا :excl:;)

emgee95x 01-08-2014 08:34 AM

السلام عليكم

ازيك يا باشمهندس , انا كنت ٍسألتك عن الكلية زماااان قبل ما نبدأ ثانوية عامة والحمد لله خلصنا اهه , المهم انا جبت 85% و فى الانجليزى 48.5 من 50

دلوقتى عايز آخد رأيك فى حاجة , انا جاتلى حاسبات وتجارة فى الصفحة بتاعت الرغبات ... والدى بيقول ان تجارة انجليزى هتشغلنى بسرعة وانا عارف ان الكلام دة ارزاق ومش بيحصل لكل الناس.

بس انا بحب الكمبيوتر جداً وسألت عن حاسبات , فى شوية ناس قالولى ان مش كلها مواد كمبيوتر و ان فى مواد تانية physics 2 و math 2 و فيها مواد صعبة وزى الزفت ( مع العلم انى علمى رياضة وواخد على المواد العلمية )

انا عايز اشوف حضرتك كنت هتعمل ايه لو مكانى , وياريت لو تقدر يعنى تقولى ايه المواد اللى هندرسها بالضبط فى حاسبات علشان انا مش عايز ادخل الكلية واقعد فيها اربع سنين وفى الآخر اطلع كاره الكمبيوتر واللى عمله علشان انا بحب الكمبيوتر والشغل عليه جداً اكتر من اى مادة او حاجة تانى.

وانا اسف انى طولت بس والله ده من العشم فيك , الف شكر ومستنى ردك بس بسرعة الله يخليك علشان اخر معاد فى التسجيل يوم 7 ... الف شكر يا باشمهندس :)

اسلام بيومي 01-08-2014 06:42 PM

هو دلوقتي لو انا اهتميت ب oracle و databases كويس اوي ساعتها يبقي ليا مستقبل حلو وابقي في شركه Oracle شغال فيها

Code IT 01-08-2014 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud ali99 (المشاركة 5950600)
طيب انا معايا كليه التخطيط العمرانى وحاسبات
ادخل ايييييه ؟

دا مجال ودا مجال تانى خالص
ودى ليها شغل والتانية ليها شغل مختلف تماما

عشان كدا مش صعب انك تختار
مجرد بس شوف حابب ايه .. برمجة وشبكات وتصميم وداتابيز --> حاسبات
رسم وتخطيط --> تخطيط عمرانى

Code IT 01-08-2014 08:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emgee95x (المشاركة 5951720)
السلام عليكم

ازيك يا باشمهندس , انا كنت ٍسألتك عن الكلية زماااان قبل ما نبدأ ثانوية عامة والحمد لله خلصنا اهه , المهم انا جبت 85% و فى الانجليزى 48.5 من 50

دلوقتى عايز آخد رأيك فى حاجة , انا جاتلى حاسبات وتجارة فى الصفحة بتاعت الرغبات ... والدى بيقول ان تجارة انجليزى هتشغلنى بسرعة وانا عارف ان الكلام دة ارزاق ومش بيحصل لكل الناس.

بس انا بحب الكمبيوتر جداً وسألت عن حاسبات , فى شوية ناس قالولى ان مش كلها مواد كمبيوتر و ان فى مواد تانية physics 2 و math 2 و فيها مواد صعبة وزى الزفت ( مع العلم انى علمى رياضة وواخد على المواد العلمية )

انا عايز اشوف حضرتك كنت هتعمل ايه لو مكانى , وياريت لو تقدر يعنى تقولى ايه المواد اللى هندرسها بالضبط فى حاسبات علشان انا مش عايز ادخل الكلية واقعد فيها اربع سنين وفى الآخر اطلع كاره الكمبيوتر واللى عمله علشان انا بحب الكمبيوتر والشغل عليه جداً اكتر من اى مادة او حاجة تانى.

وانا اسف انى طولت بس والله ده من العشم فيك , الف شكر ومستنى ردك بس بسرعة الله يخليك علشان اخر معاد فى التسجيل يوم 7 ... الف شكر يا باشمهندس :)

حاسبات كل موادها
Programming
Data Structure
Logic Programming
Logic Design
Computer Organization
Image Processing
Networks
Networks Programming
.
.
.
كل المواد بالنظام دا
بس عشان تفهم المواد دى لازم تفهم Physics / Math / Electronics...
فلازم تاخد المواد دى فى الكلية

Code IT 01-08-2014 08:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام بيومي (المشاركة 5952378)
هو دلوقتي لو انا اهتميت ب oracle و databases كويس اوي ساعتها يبقي ليا مستقبل حلو وابقي في شركه Oracle شغال فيها

انك تهتم بمجال معين وتاخد فى كورسات محددة وكتير دى حاجة كويسة
مستقبلك حلو دى حاجة ف ايد ربنا بس بدل اجتهدت وخدت مشوار اوركال وداتابيز بجد اكيد تعبك مش هيضيع
اما بالنسبة لشركة اوركال .. الشركات الكبيرة مش بتاخد بالكورسات بس ..
طيب اعرف واحد واخد Cisco CCNA, CCNP, CCNA Security, CCNP Security, CCIE
ومشتغلش ف سيسكو بس شغال فى شركة محترمة جدا برة ومرتبه مش محتاج اقولك يعننى ماشاء الله

:)

اسلام بيومي 01-08-2014 11:45 PM

اصلي انا لسه رايح تانيه فكنت عاوز اعرف اكتر عن oracle و databases و networking اكتر اعرف عنهم كل حاجه ومن لسه من سنه تانيه اتعب اكتر من دلوقتي في 3 مجالات دول احسن من اني اتعب وانا لما ابقي في سنه رابعه ومش عارف حاجه في المجال فكنت حابب افهم ايه احسن حاجه بين 3 مجالات دول عشان اتعب فيه اكتر واعرف عنو كل حاجه فاهم قصدي

2mrsameh 02-08-2014 09:54 AM

الرجاء الرد

انا من قنا 58 طب معنى الاداب انتساب والحقوق انتساب والمعهد اعالى تجار هى هذه الكليات كويسى ولا انا حزين جدا فى هذه النسة عشان مظلم واللة مظلم :excl::(:(

2mrsameh 02-08-2014 04:39 PM

هو بموت كل يوم

لى واحد صحابى جيب دور ثانى نفسوا يعر ف هم هيحسب درجةكيف:bosyht9::bosyht9:

محمد صفوت قرنه 02-08-2014 10:23 PM

كلية الحاسبات و المعلومات بتقبل من علمى علوم و لا علمى رياضه و لا من الاثنين ؟؟؟؟

EhabAmmar 02-08-2014 11:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emgee95x (المشاركة 5951720)
السلام عليكم

اولاً انت ادخل اللى انت شايف انك حابه لآن مينفعش حد يقولك تدخل ايه ولا تدخل ايه المفروض انك تدخل اللى انت شايفه مناسب و كويس ليك ....
بالنسبه الفيزيا و الرياضه و الحاجات دى بتبقى اول سنه اعدادى حاجه زى اعدادى هندسه كدا .. بس بتاخد الرياضه اكتر عشان المجال بيعتمد على الرياضه ............

مينفعش تقعد فيها 4 سنين و تخرج كاره الكمبيوتر لو انت مش حابه اصلاً من الاول بلاش تدخلها

EhabAmmar 02-08-2014 11:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صفوت قرنه (المشاركة 5953812)
كلية الحاسبات و المعلومات بتقبل من علمى علوم و لا علمى رياضه و لا من الاثنين ؟؟؟؟

بتقبل من علمى رياضه بس

EhabAmmar 02-08-2014 11:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 2mrsameh (المشاركة 5953440)
لى واحد صحابى جيب دور ثانى نفسوا يعر ف هم هيحسب درجةكيف:bosyht9::bosyht9:

تقدر الماده اللى دخل فيها دور تانى ... لو الماده اللى دخل فيها دور تانى بياخدوا النص حتى لو جايب اكتر
انا فهمت سؤالك كدا لو سؤالك غير كدا ياريت تقدر توضح السؤال اكتر من كدا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:37 PM.