بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   فصول المنهج الأحياء 3ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=556)
-   -   اختبار على الاخراج والاحساس والهرمونات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=314270)

هنعشها صح صح 13-04-2012 01:21 AM

معنى كده ان هرمون البارثرمون بيزيد من نسبه الكالسيوم فى الدم عند انخفاضه لكن اذا نسبته زادت عن الحد بيسحبه من العظام فنسبته بتزيد اكتر واكتر فى الدم مما يسيي الا عراض المختلفه

since 25-04-2012 10:30 AM

سؤال حلو وإجابة احلى

MoHammed Youssef 28-04-2012 01:52 PM

هو مش علينا فى المنهج بس هقولهولك
البرولاكتين فى الذكر يفرز من البروستاتا فى الحيوانات المنوية لزيادة الخصوبة كاعتقاد للوظيفة

اما الاوكسيتوسين فلا يوجد فى ذكر الانسان
ولكن يوجد فى ذكور الحيوانات زى الفئران
وكمعلومة الهرمون ده بيطلقوا عليه هرمون الحب والمودة

aashraf-hussen 30-04-2012 02:11 PM

طيب هو فعلا مش علينا بس للمعرفة
اولا هرمون البرولاكتين
تحفيز تكاثر خلايا الدبق العصبي الناقصة الطليعية و تقوم هذه الخلايا بإنتاج النخاعين (الميلين) الذي يمثل اللحاء المغطي للمحورة العصبية في الجهاز العصبي المركزي كما انة عامل اساسي في دراسات أسباب العقم أو أمراض الغدة النخاميةكما ان رتفاع تركيز البرولاكتين يثبط إنتاج هرمون حث الجريبات fsh وهرمون منشنط القند مما يؤدي لنقس تركيز الهرمونات ال***ية (التستوستيرون لدى الرجل )

اما بالنسبة لهرمون الاوكسيتوسين
فعلا زي ما قال محمد هو هرمون الحب والمودة واعتقد انة موجود برضو في الذكر وهتكون وظيفتة في هذة الحالة مختلفة حيث تقول الدراسات الاخيرة ان
هذا الهرمون يفرز في حالات الحب، الثقة، الهدوء. كما أنه ظهر من خلال التجارب بأن ارتفاع نسبة هذا الهرمون في الدم لدى بعض الناس يزيد من قدرتهم على الثقة بالاخرين. كما أنه يزيد من فرص الحوار والتفاهم بين الزوجين على مواضيع لطالما كانت شائكة ومسببة للجدل بينهما. و يدرس هذا الهرمون باهتمام من الناحية النفسية ومدى تأثيره على الاضطرابات النفسية

aashraf-hussen 01-05-2012 12:16 AM

بجد فديوهات تحفة وخاصة بتاع عبن شمس ممتاز تسلم ايدك

aashraf-hussen 01-05-2012 12:28 AM

انا مع مستر ايمن ابو عيش في اجابتة

aashraf-hussen 01-05-2012 12:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhhakemo (المشاركة 3261379)
فى الفصل السادس فى كتاب المدرسة بيقول ان هرمون الباراثرمون بتعتمد كميتة على نسبة الكالسيوم فى الدم حيث يكون الافراز كثيرا مع هبوط نسبة الكالسيوم فى الدم

ورجع تانى قال ان الزيادة فى افراز هرمون الباراثرمون تتسبب فى رفع نسبة الكالسيوم فى الدم

ارجو حد يوضحلى النقطة دى عشان مش فاهمها

هو في العبارة الاولي معناها لو نقص الكالسيوم في الدم هيعمل البارثورمون علي اعادة للمعدل الطبيعي بانه يفرز بزيادة حتي يزيد من افراز الكالسيوم فيصل للمعدل الطبيعي مرة اخري اما العبارة الثانية فالكتاب بيوضح الاشياء التي ستحدث عند زيادة معدل البارثورمون يعني باسلوب فيزيائي كمية الباراثورمون بتتناسب طردي مع كمية الكالسيوم ودة طبعا توضيح علشان متقليش اية الي جاب الفيزيا للاحياء

aashraf-hussen 01-05-2012 01:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ا/سعد شعبان (المشاركة 4164426)
بسم الله الرحمن الرحيم
اسئلة مهمة جدا/
السؤال الاول
هناك أحد الغدد الصماء لها علاقة بقدرة السيال العصبى على الانتقال خلال الالياف العصبية
أ- اذكر اسم هذة الغدة ب- اذكر اسم الهرمون الذى يقوم بهذة الوظيفة
جـ وضح العلاقة بين هذا الهرمون وقدرة السيال العصبى على الانتقال خلال الألياف العصبية
السؤال الثانى:
هناك أحد الغدد الصماء لها علاقة بقدرة السيال العصبى على الانتقال خلال التشابك العصبى
أ- اذكر اسم الغدة ب- اذكر اسم الهرمون الذى يقوم بهذة الوظيفة
ج: وضح العلاقة بين هذا الهرمون وقدرة السيال العصبى علا الانتقال خلال التشابك العصبى

ارجو الرد

بالنسبة لالف انا عندي كذا غدا لان هرمون الادرينالين والباراثورمون والكالسيتونين والالديسترون الاربعة بيشاركو في نقل السيال فالهرمون الاول وهو الادرينالين يفرز من الجزء النخاع في الغدة الكظرية ودة ما دام الجسم في حالة خطر فسوف يكون الجسم علي استعداد لنقل السيال بصورة كبيرة وسريعة
اما هرموني البارثورمون والكالسيتونين فهم بيتحكموا في معدل الكالسيوم واحنا عارفين ان للكالسيوم دور رئيسي في تفجير الحويصلات فينتقل السيال وبالنسبة للغدد عندي الباراثورمون من الغدة الجارات درقية اما الكالسيتونين فيفرز من الغدة الدرقية
اما هرمون الالدستيرون فدة بينظم الاملاح في الجسم وذكر الكتاب البوتاسيوم والصدويوم ودول الايونين المتحكمين في السيال من زوال الاستقطاب ثم عودتة

aashraf-hussen 01-05-2012 12:21 PM

اولا شكرا علي مجهود حضرتك معانا بس انا مش لاقي رابط احمل منة ممكن الاعضاء الي حكلوا يقولولي كيف حملوا وجزاكم الله كل خير

عبقوره 08-05-2012 04:15 PM

يعطيكم العافيه
بس من وين الرابط او المرفق او اي شي ماشفت شي
وجزاكم الله خيرا

tyamm 09-05-2012 04:39 AM

انا مش لاقى حاجه ولا نص ولا رابط الحقونى

الجازية 20-06-2012 09:19 PM

جميل اوووووووى

جزاك الله خيرا

عبدالله طايع 26-08-2012 09:59 PM

جهد مشككككككككككككككككور

.ايه. 28-09-2012 06:21 PM

بارك الله فيك

.ايه. 28-09-2012 06:27 PM

بارك الله فيك

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:53 PM.