بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   ...*رابطة طلاب هندسة اسكندرية*..... (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=143973)

eng_emy 24-08-2009 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EnG.BeLaL (المشاركة 1529976)
عارفة يا ايمان مشكلة الانتاج مش انه صعب مشكلته انه صعب مذاكرته اصلا

يعني متعرفيش مذاكرته ازاي .... انا بعقدك من اولها :dقصدي بحذرك من اولها

عشان تعرفي تتصرفي معاها

ربنا يطمنك :angry2:يا بشمهندس بلال
دايما تبلغنى بالاخبار الحلوة:)
اللى تطمن الواحد
هههههههههههههههه
وان شاء الله كلنا نشدحيلنا فى اول سنة:040vk0:

abdelrahmanblacktiger10 24-08-2009 11:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titto19991 (المشاركة 1528910)
slamo 3alyko awln ana titto f handsa alx 09-10 y3ny gdeed w 3awz a2olok any at3a2dt khalas w 7asas any 7a dy3 lw fyko 7d motfa2l yrod 3alya l2n kolna day3en lan al modo3 ban mn 2olo mn yom al t2deem kol mttyge bnt tmshy w a7na ya3yne fadlna malto3en w b3den 2alo t3alo bokra lw 7d y3rf antag dyh bttklm 3n ayh aw azay nmt7n physics shaffoe y2ol w yaret ykon handst askndrira w kol sana w anto taybennnnnnnnnnnnnnnnnnnn:abdoog8::stickjo4::confu sed:

اهلا بيك يا بشمهندس تيتو نورت الرابطة بس لازم تسيبك من التشاؤم ده

والف مبروك يا بشمهندس محمود

titto19991 25-08-2009 12:38 AM

اديني اهو كتبت عربي بس مش عشان اقامة الحد او المشنقة الي محطوطة ديه بس فقط عشان الجهل ليه عيوبه باردو و شكرا لكل المتفائلين الحلوين بس احسن حاجة ف الحوار ال تش بتاعت الزيت و بعدين محدش قال انتاج بيتكلم عن ايه باردو عل عموم انا عرفت انه عن سلامة العمال و الات و كدا بس احنا حنخدو عربي و لا انجليزي و بعدين الرياضة كمان عربي و لا .. و شكرا لكل الردود الحلوة بس بلاش المشنقة يا ميس :bosyht9:emy

eng_emy 25-08-2009 12:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titto19991 (المشاركة 1531105)
اديني اهو كتبت عربي بس مش عشان اقامة الحد او المشنقة الي محطوطة ديه بس فقط عشان الجهل ليه عيوبه باردو و شكرا لكل المتفائلين الحلوين بس احسن حاجة ف الحوار ال تش بتاعت الزيت و بعدين محدش قال انتاج بيتكلم عن ايه باردو عل عموم انا عرفت انه عن سلامة العمال و الات و كدا بس احنا حنخدو عربي و لا انجليزي و بعدين الرياضة كمان عربي و لا .. و شكرا لكل الردود الحلوة بس بلاش المشنقة يا ميس :bosyht9:emy

حاضر يا مثتر تيتو
حشيل المشنقة
عشان خاطرك انت وعماد

eng_emy 25-08-2009 01:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titto19991 (المشاركة 1531105)

بص يا عم تيتو انا عندى كتاب تكنولوجيا الانتاج ونقلتلك منه

الجزء الاول
بيتكلم عن اساليب التصنيع
وبيتقسم لابواب
الباب الاول عن المواد الهندسية(الترابط بين الذرات والخصائص العامة للمواد الهندسية والتقسيم العام ليهاوكدة يعنى)
والباب التانى(العمليات الانتاجية زى عمليات الصهر والتشكيل وسباكة المعادن واعتبارات التصميم للمسبوكات وحاجات كدة مكتوبة مش فاهمة حاجة منها هههههههههه)
و(عمليات التشغيل اليدوى والميكانيكىوالاوتوماتى وماكينات التشغيل وطرق وصل المعادن واللحام وحاجات تانية برضه مش فاهماها)

والجزء التانى
بيتكلم عن اساليب القياس والتوحيد القياسى وضبط الجودة
الباب الاول(تاريخ القياسات والمترودقة القياس وادوات القياس البسيطة)
الباب التانى(التوحيدالقياسى والمواصفات القياسية وضبط الجودة)

والجزء التالت
بيتكلم عن الهندسة الصناعية
الباب الاول(نظم وادارة الانتاج ومفهوم التصنيع وتصنيف الصناعات تخطيط ومراقبة الانتاج وحاجات كتيييير)
الباب التانى(تحليل التكاليف الهندسية يعنى حساب التكاليف ومقارنة البدائل وحساب قسط الاهلاك وتحليل التعادل)
الباب التالت(مصنع المستقبل والذكاء الاصطناعى والانظمة الخبيرة والاتوماتية واستخدام الحاسب لتشغيل الات الانتاج

يارب اكون اقدرت اساعدك يا بشمهندس

eng_emy 25-08-2009 01:10 AM

بالنسبة للرياضة حتكون بالعربى
ماعدا الرموز وكدة
ولو فى مصطلحات
والفيزياء برضه نفس الوضع

اما بقيت المواد حتبقى بالعربى
بس ده اول سنة بس عشان متفرحش
بس بعد كدة بقيت السنين بتوعك حيبقوا انجليزى

عاشق الشعر 25-08-2009 02:49 AM

خلاص بقيت معاكم

ياجماعة انا فى منتهى السعادة انى بقيت معاكم بجد انتوا احسن رابطة فى الدنيا وانشاء الله هنبقى احسن زمايل فى الدنيا وشكر خاص للبشمهندس بلال والبشمهندسة ايمى:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4 056bb7jp3:

eng_emy 25-08-2009 02:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود البهنساوى (المشاركة 1531477)
ياجماعة انا فى منتهى السعادة انى بقيت معاكم بجد انتوا احسن رابطة فى الدنيا وانشاء الله هنبقى احسن زمايل فى الدنيا وشكر خاص للبشمهندس بلال والبشمهندسة ايمى:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::av4 056bb7jp3:

شكرا يا بشمهندس محمود
على ذوقك
وحقيقى فعلا انت نورتنا
بجد

titto19991 25-08-2009 05:11 AM

و الله يا بشمهندسة emy انتي عملتي الي عاليكي بس انا شايف ان الكلام مجعلص اوي و شكلها حنقضيها حفظ في الانتاج ديه بس انا مفهمتش غير الذكاء الصناعي و بعدين انتي جبتي الكتاب ده منين ؟؟؟؟ شكرا عل مجهود:049gc0:

emadtoto10 25-08-2009 11:21 AM

والله كلنا لازم نشكر البشمهندسة ايمى كتيييييييييييير علشان دى عملت مجهوووووووود أكتر من رائع وكمان بجد مش عارفين من غيرك الرابطة كانت حاتبقى عاملة ايه ومعلش انى مش بخوش كتير الايام دى علشان والله ظروف جامدة

eng_emy 25-08-2009 01:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titto19991 (المشاركة 1531714)
و الله يا بشمهندسة emy انتي عملتي الي عاليكي بس انا شايف ان الكلام مجعلص اوي و شكلها حنقضيها حفظ في الانتاج ديه بس انا مفهمتش غير الذكاء الصناعي و بعدين انتي جبتي الكتاب ده منين ؟؟؟؟ شكرا عل مجهود:049gc0:

لا شكر على واجب يا بشمهندس تيتو
بالنسبة للكلام
هو فعلا مجعلص اوى
وانا حاسة برضه اننا حنقضيها فى المادة دى حفظ
وانا عن نفسى مفهمتش حاجةمنه
وكل ما اقرا فيه مش فاهمة حاجة
هههههههههههههه
بس قولت انقله وخلاص ليكوا
عشان اكون عملنت اللى عليا
اما بالنسبة للكتاب
فوخداه من واحدجارنا لسة مخلص السنة الدى
هندسة عمارة السفن

eng_emy 25-08-2009 02:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadtoto10 (المشاركة 1532236)
والله كلنا لازم نشكر البشمهندسة ايمى كتيييييييييييير علشان دى عملت مجهوووووووود أكتر من رائع وكمان بجد مش عارفين من غيرك الرابطة كانت حاتبقى عاملة ايه ومعلش انى مش بخوش كتير الايام دى علشان والله ظروف جامدة

ايه يا عم عماد الكلام الكبير ده
انا مستحقش كل ده
اجى انا فين جنب مجهودك هنا فى الرابطة
ربنا يوفقك
ويارب يعديلك الظروف الجامدة بتاعتك على خير
ان شاء الله
وتابع هنا باستمرار

abdelrahmanblacktiger10 25-08-2009 02:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_emy (المشاركة 1531210)
بص يا عم تيتو انا عندى كتاب تكنولوجيا الانتاج ونقلتلك منه

الجزء الاول
بيتكلم عن اساليب التصنيع
وبيتقسم لابواب
الباب الاول عن المواد الهندسية(الترابط بين الذرات والخصائص العامة للمواد الهندسية والتقسيم العام ليهاوكدة يعنى)
والباب التانى(العمليات الانتاجية زى عمليات الصهر والتشكيل وسباكة المعادن واعتبارات التصميم للمسبوكات وحاجات كدة مكتوبة مش فاهمة حاجة منها هههههههههه)
و(عمليات التشغيل اليدوى والميكانيكىوالاوتوماتى وماكينات التشغيل وطرق وصل المعادن واللحام وحاجات تانية برضه مش فاهماها)

والجزء التانى
بيتكلم عن اساليب القياس والتوحيد القياسى وضبط الجودة
الباب الاول(تاريخ القياسات والمترودقة القياس وادوات القياس البسيطة)
الباب التانى(التوحيدالقياسى والمواصفات القياسية وضبط الجودة)

والجزء التالت
بيتكلم عن الهندسة الصناعية
الباب الاول(نظم وادارة الانتاج ومفهوم التصنيع وتصنيف الصناعات تخطيط ومراقبة الانتاج وحاجات كتيييير)
الباب التانى(تحليل التكاليف الهندسية يعنى حساب التكاليف ومقارنة البدائل وحساب قسط الاهلاك وتحليل التعادل)
الباب التالت(مصنع المستقبل والذكاء الاصطناعى والانظمة الخبيرة والاتوماتية واستخدام الحاسب لتشغيل الات الانتاج

يارب اكون اقدرت اساعدك يا بشمهندس

والله البشمهندس عماد عنده حق ده مجهود اكتر من الرائع

والرابطة من غيركم مش هتبقى رابطة

eng_emy 25-08-2009 02:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrahmanblacktiger10 (المشاركة 1532710)
والله البشمهندس عماد عنده حق ده مجهود اكتر من الرائع

والرابطة من غيركم مش هتبقى رابطة

ميرسى يا بشمهندس عبد الرحمن
ده بس من ذوقكم انت وعماد
والحمد لله
احنا كلنا بنكمل بعض
هنا بالمعلومات
ويارب نحقق فى الرابطة نجاح كبير

EnG.BeLaL 25-08-2009 04:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_emy (المشاركة 1530542)
ربنا يطمنك :angry2:يا بشمهندس بلال
دايما تبلغنى بالاخبار الحلوة:)
اللى تطمن الواحد
هههههههههههههههه

اي خدعة ... ربنا معاكم
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود البهنساوى (المشاركة 1531477)

الشكر لله يا محمود

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:50 PM.