بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

ميذو فيذو 08-06-2010 03:27 PM

سااتركك لحين تحضير اوراق القضيه وتلاقى رد عليها رررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر سلام ياصاحبى المظلوم

ماهر بليق 08-06-2010 04:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماهر بليق (المشاركة 2226599)
تم انتدابي لامتحان الثانوية العامة هذا العام 2009 /2010 ولكن في نفس الوقت عندي امتحان الدبلوم التربوي بكلية التربية جامعة المنوفية من 12 / 6 /2010 حتي 26 / 6 /2010 وهو نفس توقيت الثانوية العامة وقد تقدمت الي الادارة العامة للامتحانات لاعتذر عن عدم الذهاب لاعمال امتحانات الثانوية العامة ولكنهم رفضو استلام الاعتذار مني ومعي ما يثبت انتي وجود امتحان عندي بكلية التربية جامعة المنوفية واذا اجلت امتحان الكلية فان الائحة القانونية للجامعه للعام الدراسي الحالي علي ان الطالب اذا تخلف او اعتذر عن الامتحان فيحق له الدخول في العام الجديد في نفس الفصل الدراسي وبذلك سوف تتكرر المأساة العام القادم
ماهر عيد

نتقدم انا وزملائي الذين لهم نفس الظروف باسمي ايات الشكر والعرفان للسيد الوزير لتلبيتة طلبنا وموافقتة علي الغاء ندبنا نظرا لان لدينا امتحانات بكلية التربية ولاسرة المنتدي

الصمت الرهيب 08-06-2010 05:16 PM

حضرتك انا مدرس مساعد مكتبات وحاصل على بكالوريوس تربيه انجليزى وطبعا حضرتك عارف ان الوزير اصدر قرار بتعديل العقود على حسب المؤهل الدراسى ز ذهبت للتعينات فى الاداره فاخبرونى بضروره
1- موافقه توجيه المكتبات
2- موافقه توجيه اللغه الانجليزيه
3- موافقه وكيل الوزاره
لكن
رفض توجيه الانجليزى طلبى بيقولوا ان مفيش عجز فماذا افعل الان ؟
وهل لو كان فى امتجانات كادر هل امتحن انجليزى ولا مكتيات

ميرو1988 08-06-2010 05:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 2240902)
غالبا مايكون النقل أو الندب مع اشراقة عام دراسى جديد إلا إدا دعت الضرورة إلى دلك مثل العجز والشكوى ولايشترط موافقة مدير المدرسة

يعنى لمجرد الشكوىينتدبونى اداريا وبدون تحقيق؟

ده ضد احكام المحكمة الادارية العليا ان مينفعش حد يتنقل الا بناء على تحقيق ويثبت التهمة عليه

يعنى حضرتك تقصد انه لمجرد الشكوى اتنقل ولا بناء على تحقيق رسمى

ميرو1988 08-06-2010 05:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصمت الرهيب (المشاركة 2241423)
حضرتك انا مدرس مساعد مكتبات وحاصل على بكالوريوس تربيه انجليزى وطبعا حضرتك عارف ان الوزير اصدر قرار بتعديل العقود على حسب المؤهل الدراسى ز ذهبت للتعينات فى الاداره فاخبرونى بضروره
1- موافقه توجيه المكتبات
3- موافقه وكيل الوزاره
لكن

سيبلهم الطلب ومضيهم باستلامه او اى شىء يثبت استلامهم لطلبك
ولو عينوا حد قوم اشتكيهم ميقدروش يعينوا بقى حد
الاولوية ليك

حنان حلوة 08-06-2010 08:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 2231564)
ليس من حقهم مطلقا

مع الشكر

شكرا لحضرتك استاذنا الفاضل

طيب حتى المفروض يعرف ظروفهم ويكتبها ملاحظات ارجو الاجابة

osamaabdsalam 08-06-2010 08:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو1988 (المشاركة 2241060)
السؤال هل من حق التوجيه ندبى لسد عجز فى مدرسه مفيهاش اصلا عجز بل فيها زيادة؟
هل من حق التوجيه ندبى باخلاء ادارى بعد تقديمى للشكوى حتى ولو كان مدير المدرسه مقدم فى هو كمان شكوى؟
هل من حق التوجيه ندبى باخلاء ادارى وانا اصلا مدرستى بها عجز؟
هل من حق التوجيه ندبى بخلاء ادارى وانا قبلها بيومين كاتب شكوى لوكيل الوزارة ومعايا صورة منها بشتكى فيها انهم عاوزين ينقلونى؟

هل لمجرد ان مدير مدرسه رفع سماعة التليفون وقالهم مشوا الجدع ده عشان شاكينى ونانا اصلا كنت شاكى المدير فى التوجيه قبل ما اقدم شكوتى لوكيل الوزارة للان المدير بيتلاعب فى دفاتر الحضور والانصراف؟

يعنى التوجيه يعلم بكل شىء ونقلى بحجة ايه
الحجة امر اعادة توزيع لسد العجز (فى شهر خمسه وانا مدرستى رايحها لسد العجز ورايح مدرسه مفيهاش عجز وانا الاعلى مؤهلا والاقدم سنا) وكتبوا كمان اعادة توزيع لسد العجز ولحين الانتهاء من التحقيق ومذكروش التحقيق فى شكوتى ولا شكوى المدير

ياترى من حقهم يندبونى لحين الانتهاء من التحقيق خصوصا ان التوجيه قال لزمايلى انى مش راجع
ولو هو لحين الانتهاء من التحقيق ليه كتبوا سد العجز ؟

اخر سؤال هو لو طلع نتيجة فى التحقيق التصرف فى نتيجة التحقيق ده فى ظرف اد ايه؟
يعنى مدير الادارة ياخد قرار فى نتيجة التحقيق فى اد ايه وبعدها يسقط القرار ويتقادم ولا يصبح له اهمية؟
معليش بتعبك معايا

ينظر بعض الرؤساء إلى مقدم الشكوى أنه يسبب المتاعب وضد مصلحة العمل
وبناء علية
يتكاتف الجميع ضده ويدبرون له المكايد والمصائب ويحاولوا ابعاده من المدرسة بدون بديل

نصيحتى لك يابنى
أن تستعمل الحكمة فى الحضول على حقك لربما تتغرض لعواقب لاتحمد عقباها وتتكرر عليك الجزاءات وتصبح شخصا غير مرغوب فيه

ثم عليك أن تسأل أى سؤال وأنا تحت أمرك

osamaabdsalam 08-06-2010 08:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميذو فيذو (المشاركة 2241152)
بيقولوا فاقد الشئ لايعطيه وانا ياخى اقول لك اين حكم المحكمه الذى قال ان الادارى له حافز اثابه واذاا كان هناك حكم محكمه فما مدى احترام هذا الحكم عند المسؤلين وكيف يفعل هذا الحكم

سينفد الحكم إن عاجلا أو آجلا

وكل آت قريب إن شاء الله

osamaabdsalam 08-06-2010 08:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميذو فيذو (المشاركة 2241177)
ارجو الرد السريع على هذه القضيه التى فى مصلحتى ومصلحتك ياسلام ياحضره المستشار لو نجحت فى تحريك هذه القضيه شوف الاتعاب دعاء من 550 الف ادارى بالتربيه والتعليم ومنهم انتم ياحقوقيين وشكرا

أنا مستشارك القانونى وفقط أما أتعابى فهى عند الله

ودعواتك

osamaabdsalam 08-06-2010 09:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماهر بليق (المشاركة 2241370)
نتقدم انا وزملائي الذين لهم نفس الظروف باسمي ايات الشكر والعرفان للسيد الوزير لتلبيتة طلبنا وموافقتة علي الغاء ندبنا نظرا لان لدينا امتحانات بكلية التربية ولاسرة المنتدي

وفقك الله فى الامتحانات

ميرو1988 08-06-2010 09:06 PM

طيب اول سؤال ومعليش هتعبك

هل يجوز ندب مدرس بسبب تقديم شكوى له او ضده ؟ تقديم شكوى فقط وليس بناء على نتيجة تحقيق

السؤال التانى
السبب اللى يذكر فى اخلاء الطرف هو السبب الحقيقى
يعنى لو قايل ان سبب اخلاء الطرف هو ( اعادة توزيع ) يكون هو السبب الحقيقى ؟
للانه فى امر الندب كاتبين سببن اعادة توزيع لسد العجز واضافوا بخط كغاير ولحين الانتهاء من التحقيق لكن فى امر اخلاء الطرف قالوا ان الاخلاء بيتم على اساس اعادة توزيع طيب يبقى انه السبب هو اللى حقيقى اللى فى امر الاخلاء و اللى فى امر الندب المؤقت ؟

osamaabdsalam 08-06-2010 09:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصمت الرهيب (المشاركة 2241423)
1- موافقه توجيه المكتبات
3- موافقه وكيل الوزاره
لكن

عليك بالحكمة وسوف يتم تغيير المسمى الوظيفى ان شاء الله

محمد عبده الرحمن 08-06-2010 11:44 PM

السلام عليكم لظروفي الحرجة أريد أن أعرف ان أقدم اعتذار الندب لملاحظة الثانوية العامة لأنني ايضا عندي امتحانات بكلية التربية بالمنصورةارجو رد سريعاخوكم محمد عبدالرحمن

osamaabdsalam 09-06-2010 06:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو1988 (المشاركة 2241998)
طيب اول سؤال ومعليش هتعبك

هل يجوز ندب مدرس بسبب تقديم شكوى له او ضده ؟ تقديم شكوى فقط وليس بناء على نتيجة تحقيق

السؤال التانى
السبب اللى يذكر فى اخلاء الطرف هو السبب الحقيقى
يعنى لو قايل ان سبب اخلاء الطرف هو ( اعادة توزيع ) يكون هو السبب الحقيقى ؟
للانه فى امر الندب كاتبين سببن اعادة توزيع لسد العجز واضافوا بخط كغاير ولحين الانتهاء من التحقيق لكن فى امر اخلاء الطرف قالوا ان الاخلاء بيتم على اساس اعادة توزيع طيب يبقى انه السبب هو اللى حقيقى اللى فى امر الاخلاء و اللى فى امر الندب المؤقت ؟

استنادا لمصلحة العمل وراحته

يجوز بل يجب على كل من مدير المدرسة والموجه المختص التوصية ونقل المدرس الدى يعكر صفو المدرسة ويسبب القلاقل حيث انة شخص غير مرغوب فيه بدون تحقيق

osamaabdsalam 09-06-2010 06:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبده الرحمن (المشاركة 2242322)
السلام عليكم لظروفي الحرجة أريد أن أعرف ان أقدم اعتذار الندب لملاحظة الثانوية العامة لأنني ايضا عندي امتحانات بكلية التربية بالمنصورةارجو رد سريعاخوكم محمد عبدالرحمن

تستطيع الان تقديم اعتدار مرفقا به جدول الامتحان

وبالتوفيق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:22 AM.