بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

optimistic girl 17-08-2014 09:24 PM

[QUOTE=أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر;5970463]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة optimistic girl (المشاركة 5970392)
نفس المشكله بس بكتر الحل بدأت افرق بين اسلوب الجمله في كل زمن
والملاحظات بنساها خالص زي ما اكون مش شفتها قبل كدا .....وجاري البحث عن حل -_-

زيي يعني :o:o
انا بحسب ده بيحصل معايااا بس ده انا بحسب اني مقصره وبقيت فاااشله :d
اه والله لو لقيتي حل ابعتيلي والنبي :022yb4:

مروة محمد فراج 17-08-2014 09:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة optimistic girl (المشاركة 5970395)
ممكن كل واحد يقولي ازاي بيذاكر الانجلش
كلمات وتعبيرات والملاحظااات والقواعد وكل حااااااااجه
لعل استفيد منكم

انا بحفظ الكلمات اللى فى اليونيت كويس جداجداجداجداجداجدا وتركزى فيها بالحرف وبقرا reading و listening كويس جدا لان معظم اسئلة الvocablaury بتبقا منهم بالنسبة بقا للازمنة والملاحظات اللى بيقولها المستر تقريبا معظمها مش بفتكر منه ولا حاجة:d بس لما بحل مع المستر واغلط بعلم عليه علشان اما اذاكر اليونيت تانى اخد بالى منه وبكده بيثبت فى دماغى ومش بنساه;)

معتز احمد محمد 17-08-2014 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مروة محمد فراج (المشاركة 5970804)
انا بحفظ الكلمات اللى فى اليونيت كويس جداجداجداجداجداجدا وتركزى فيها بالحرف وبقرا reading و listening كويس جدا لان معظم اسئلة الvocablaury بتبقا منهم بالنسبة بقا للازمنة والملاحظات اللى بيقولها المستر تقريبا معظمها مش بفتكر منه ولا حاجة:d بس لما بحل مع المستر واغلط بعلم عليه علشان اما اذاكر اليونيت تانى اخد بالى منه وبكده بيثبت فى دماغى ومش بنساه;)

طب ازاى بقى اثبت الكلمات فى دماغي كلمات units عادى بتثبت لكن انا بحفظ كلمات تراجم وبراجراف ازاى اثبتها بمعنى انى ببقي حافظها فى نفس اليوم زى الفل لكن بعد اسبوعين مثلا بنسي شوية منهم عندك حل ولا لا؟

bibo mohamed 17-08-2014 10:14 PM

انتو هتزاكرو الكيمياء من كتاب ايه ..كتاب الامتحان نازل اسئله بس وانا مش معايا كتاب المدرسه وحتي لو معايا مفتكرش هعرف ازاكر منه ...حد جاب اي كتاب تاني كويس
فالشرح

مروة محمد فراج 17-08-2014 10:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز احمد محمد (المشاركة 5970807)
طب ازاى بقى اثبت الكلمات فى دماغي كلمات units عادى بتثبت لكن انا بحفظ كلمات تراجم وبراجراف ازاى اثبتها بمعنى انى ببقي حافظها فى نفس اليوم زى الفل لكن بعد اسبوعين مثلا بنسي شوية منهم عندك حل ولا لا؟

انا بقا لما بحفظ كلمات ترجمة وكده بعمل نظام معين يعنى بكتبهم فى كشكول وكل يوم مثلا بحفظ 10 كلمات بعملها زى نظام اسبوعى كده مثلا هبدا السبت وحفظت 10 كلمات اجى يوم الاحد احفظ 10 واسمع لنفسى بتوع امبارح معاهم ويوم الاتنين احفظ 10 واسمع لنفسى بتوع اليومين اللى فاتو لغاية ما يخلص الاسبوع بتكون الكلمات تقريبا ثبتت لانى راجعت عليها كتيييييييييير وفى نفس الوقت لما تستخدم الكلمات دى فى ترجمة وبراجراف عمرك ما هتنساها:)

مروة محمد فراج 17-08-2014 10:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bibo mohamed (المشاركة 5970828)
انتو هتزاكرو الكيمياء من كتاب ايه ..كتاب الامتحان نازل اسئله بس وانا مش معايا كتاب المدرسه وحتي لو معايا مفتكرش هعرف ازاكر منه ...حد جاب اي كتاب تاني كويس
فالشرح

اه انا هذاكرها من مذكرة المستر وفى مذكرة سلسلة السيف لو هتعرفى تجيبيها من ع النت وفى نفس الوقت هبص ع الكتاب بردو علشان لو فى معلومة ناقصة اكتبها فى مذكرة المستر بقا

معتز احمد محمد 17-08-2014 11:31 PM

[quote=مروة محمد فراج;5970835]انا بقا لما بحفظ كلمات ترجمة وكده بعمل نظام معين يعنى بكتبهم فى كشكول وكل يوم مثلا بحفظ 10 كلمات بعملها زى نظام اسبوعى كده مثلا هبدا السبت وحفظت 10 كلمات اجى يوم الاحد احفظ 10 واسمع لنفسى بتوع امبارح معاهم ويوم الاتنين احفظ 10 واسمع لنفسى بتوع اليومين اللى فاتو لغاية ما يخلص الاسبوع بتكون الكلمات تقريبا ثبتت لانى راجعت عليها كتيييييييييير وفى نفس الوقت لما تستخدم الكلمات دى فى ترجمة وبراجراف عمرك ما هتنساها:)

تمام فكرة حلوة بس كدة هتقابلك مشكلة هتظلمى اخر 10 كلمات هتحفظيها على العموم الفكرة وضحت شكرا ليكي:)

eman_m 18-08-2014 12:02 PM

ايه رايكم فى كتاب الامتحان فيزيا من حيث الشرح هل ده كفاية ولا اذاكر كمان من كتاب المدرسة
انا مش عارفة اذاكر منه ولا من مذكرة المستر ولا من كتاب المدرسة

ahmad khalid 18-08-2014 12:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5971301)
ايه رايكم فى كتاب الامتحان فيزيا من حيث الشرح هل ده كفاية ولا اذاكر كمان من كتاب المدرسة
انا مش عارفة اذاكر منه ولا من مذكرة المستر ولا من كتاب المدرسة

انا فى رأيى ان كتاب الفيزيا ممكن تذاكرى منه عادى لأنه جايب كل كلمة فى المنهج
انا عن نفسى هذاكر منه

ahmad khalid 18-08-2014 12:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bibo mohamed (المشاركة 5970828)
فالشرح

انا قريبى نازل الفجالة فقولتله يبقى يجيب كتاب الوسام شرح كيميا و لما اجيبه هبقى اقولكم عليه ان شاء الله

..Ginger.. 18-08-2014 01:21 PM

انا عندي سؤال في اول درس في الأدب (مدرسة الأحياء والبعث):
ساعدت حياة البارودي الحافلة بالأحداث الضخمة علي نضج استعداده الفني وتحريك مواهبه الشعرية، وضح هذة الأحداث وأثرها في اتجاهه الأدبي

وعندي سؤال في النحو: سليمان ما سبب منعه من الصرف؟
لأنه موجود في كتاب النحو البرتقاني ده لأنه علم ينتهي بألف ونون زائدتين، بس سليمان اسم من اسماء الأنبياء وكل اسماء الأنبياء ممنوعة من الصرف لأنها اعلام اعجمية ( ما عدا الستة )

Physician future 18-08-2014 04:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5970302)
كنت عايزة اسال اللى خلصو سؤال
كنتو بتعملو ايه خلال فترة الامتحانات
واللى قبل الامتحانات نظام مراجعتكم ايه
نفسيكم كنتو بتتحكمو فيها اذاى

حد يرد علياااااااااااااااا

Physician future 18-08-2014 04:37 PM

http://thanwya.com/vb/showthread.php...69#post5971469

ahmad khalid 18-08-2014 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5971515)

انا رديت على سؤالك يا ريت تطلع صح

ahmad khalid 18-08-2014 05:28 PM

لكل واحد بيسأل عن كتاب شرح كيميا الوسام شرح نزل فى المكتبات انهارده ب 18 جنيه و 274 صفحه:)
الشرح بصراحه رائع و ممكن يتذاكر منه بس عيبه انه شارح الباب على بعضه فانت قسمه لما تيجى تذاكر حسب تقسيمة كتاب الامتحان او ممكن تقسمه اكتر من كده على حسب ما ترتاح
بالنسبة لأى حد علمى رياضة انصحك بعدم شراء المعاصر فى الجبر و الفراغية و التفاضل و التكامل
لو عايز تجيب ميكانيكا ماشى
انا بقول كده عشان انهارده بعد ما اشتريته قولت لقد فقعنا فى الوخ:d

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:09 PM.