بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمي التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

sherif 20II 18-08-2011 01:00 PM

ألف مبروووووووووووووووووووووووووووووووووك يا أوائل مصر... الواحد بس عايز يطمن الأوائل ال 20 بعد المعيدين ولا بيهم؟

خالد عقيبى 18-08-2011 02:14 PM

فينكم يا أوائل الأزهر موضوعكم خلصان ومفيش أى أخبار ليه
يا ريت لو فيه أخبار جديده تعرفونى

El Ninio 18-08-2011 02:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif 20ii (المشاركة 3861183)
ألف مبروووووووووووووووووووووووووووووووووك يا أوائل مصر... الواحد بس عايز يطمن الأوائل ال 20 بعد المعيدين ولا بيهم؟

لالا بعد المعيدين ان شاء الله

mido_9_1987 18-08-2011 06:05 PM

دكتور عبد الرحمن ربنا يجزيك خير يا رب على اللى انت بتعمله
بس المهم دلوقت وبشكل مبسط ممكن حضرتك تقلنا ايه الخطوات اللى احنا هنعملها او ايه اللى المفروض نعملة دلوقت والمطلوب منا فى الفترة القادمة ان شاء الله

assemasuty 18-08-2011 07:21 PM

الف شكر على المجهود

ابومصطفى الجعفرى 18-08-2011 07:52 PM

افهم من كده انهم هيعينو العشرين الاوائل بالنسبه للازهر

قطرالندى25 18-08-2011 08:43 PM

السلام عليكم لجميع اعضاء المنتدى الكرام

بعد اذنكم واذن الدكتور الفاضل عبد الرحمن يعنى ايه التعيين هيكون فى الجهاز الادارى للدولة بصراحة انا مش فاهمة المقصود منها ايه ؟؟

El Ninio 18-08-2011 09:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قطرالندى25 (المشاركة 3863247)
السلام عليكم لجميع اعضاء المنتدى الكرام

بعد اذنكم واذن الدكتور الفاضل عبد الرحمن يعنى ايه التعيين هيكون فى الجهاز الادارى للدولة بصراحة انا مش فاهمة المقصود منها ايه ؟؟

في جميع المصالح الحكومية المختلفة في الدولة
زي الكهربا والسكة الحديد والبترول والمطاحن والري و الوزارات المختلفة والهيئات والمديريات كدة يعني
اي مصلحة حكومية في البلد

losacat 18-08-2011 10:03 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

طيب لو سمحت حضرتك يعنى احنا مثلا خريجى تربية هل هيكون تعيينا برده فى المصالح المختلفة للدولة ولا هيبقالنا عقود فى مجال التدريس

لانى مش فاهمه التعامل معانا كفئات مختلفة من حيث الكليات والتخصصات هيتم ازاى
وشكرا لحضرتك

assemasuty 18-08-2011 10:05 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم بارك لنا وثبتهم على هذا القرار............................................ .......................................
أنامشاركة فى هذا المنتدى بعينى وبدعائى ولا أملك سواهما أنا الثالثة على الشعبة والسادسة على الكلية بعد المعيديين قصتى الوظيفية أنى بعد التخرج مباشرة نزل أسمى فى مسابقة بالكليةولسوع الحظ طعطل التعيين بسبب الشكاوى وبعد ثلاث سنوات تم التعديل فيها ونفذت تعينت فيها بالعقد الذى كانت شروطه قاسية ومنها محو أمية خمس أفراد وقمت بتنفيذ هذا الشرط بأمانة والله يعلم تعاقدت لمدة 6أشهر وبعدها تزوجت فى الأسكندرية ولم يسمح لى بالنقل فتركت الجمل بما حمل وجميع زميلاتى الأن على مشارف التثبيت ويشاء القدر بالثورة وما حدث فيها من تغيير............................................. ............................
سؤالى للدكتور عبد الرحمن جزاه الله عنا وكفاه هل تنسيق التنظيم والأدارة يحمل فى طياتة النقل أم لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ramy gama 18-08-2011 10:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى (المشاركة 3861085)
انتهاء جامعة الأزهر من حصر أوائل الجامعه وهى الان فى انتظار رد التنظيم والادارة والماليه نقلا عن صوت الأزهر د/ اسامة العبد

السلام عليكم خليل وأم رهف ودكتور عبد الرحمن وجميع إخواني في المنتدي أزهر ، تربيه وتعليم تمام أخ خليل مصدر كلامك مضبوط ...ونا كنت إمبارح في الجامعه وفعلا الأسماء تم إرسالها للتنظيم والإداره بس اللي لفت انتباهي إن كان في بعض الطلبه عايزين يشوفو الأسماء بس الموظفين رفضو وقالو :: إن الأسماء سريه ومحدش هيطلع عليها .ههههههههههه.المهم .زي ما قولت احنا في انتظار رد الجهاز ووزارة الماليه .والله المستعان والموفق .

El Ninio 18-08-2011 10:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة losacat (المشاركة 3863589)
طيب لو سمحت حضرتك يعنى احنا مثلا خريجى تربية هل هيكون تعيينا برده فى المصالح المختلفة للدولة ولا هيبقالنا عقود فى مجال التدريس

لانى مش فاهمه التعامل معانا كفئات مختلفة من حيث الكليات والتخصصات هيتم ازاى
وشكرا لحضرتك

لا حضرتك كل الخريجين من مختلف الكليات زي بعض في التعامل
ده اللي انا عارفه من اول ما قالوا التعيين
بس هما من فترة قالوا ان التعيين هيبقى على حسب التخصصات
كما ذكر بالنص اهو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كما سيتم توزيع 4640 من خريجي كليات الطب البيطري والزراعة علي هيئة الخدمات البيطرية ومديريات الطب البيطري والزراعة, وتوزيع 1500 من خريجي كليات التجارة (شعبة محاسبة) على مصلحة الضرائب.

أما خريجو كليات الهندسة والعلوم والتخطيط العمراني والتعليم الصناعي, وعددهم 7800, فسيتم توزيعهم علي وزارة الصناعة والشركات للعمل ضمن مجموعات بحثية متخصصة في تلك الجهات.

ويشمل التشغيل 10 آلاف من خريجي كليات التربية, والتربية النوعية, والآداب, ورياض الأطفال, والتربية الفنية والموسيقية علي وزارة التربية والتعليم ومديرياتها بالمحافظات, إلى جانب6600 خريج في المراكز البحثية والجامعات.

أما باقي الخريجين وعددهم 11 ألفا من مختلف التخصصات فسيتم توزيعهم على مديريات الخدمات بالمحافظات بمعدل 460خريجا لكل محافظة.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
والله أعلم بقى يا لوسا
بس ربنا يقدم اللي فيه الخير
انا هنزل دلوقتي مش هقدر ارد تاني لو حضرتك كتبتي حاجة وانا مردتش عليكي اعذريني

ابومصطفى الجعفرى 18-08-2011 10:53 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Ahmed Farag12 18-08-2011 11:04 PM

بس سؤال ليك يا أستاذ boskovice وأرجو سرعة الرد علي لأني مش عارف أنام
انا الاول علي القسم بس مش من العشرين الاوائل علي الكلية بس اسمى ابعت من الكلية في الدفعة التانية بعد ما اشتكي اوائل الاقسام هل ليا تعيين ولا ايه
وجزاك الله خيرا

محمود المصري 2010 18-08-2011 11:19 PM

أسئلة مهمة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أعضاء المنتدي الكرام
الأستاذ الفاضل د / عبد الرحمن أرجو منك الإجابة علي هذه الأسئلة ولك جزيل الشكر
1- هل قرار مجلس الوزراء يشمل تعيين العشرين أم لا لأني قد لاحظت في الأيام الأخيرة تصريح صفوت النحاس بالخمسة الأوائل ثم أتبعته أخبار الجرائد بتعيين المتفوقين من أوائل الجامعات دون إشارة إلي العدد ...
2- أكيد سوف يتم تخير المؤمن عليهم أم لا لأني قد قرأت من أحد الأشخاص علي الفيس بوك أن الوزير الجديد " عزت خورشد " قال بأنه سوف يتم التخيير فهل هذا أكيد أم عند حضرتك معلومات أخري .
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:47 PM.