بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

أبو عمر وإلياس 16-06-2011 04:56 PM

د.عبد الرحمن.. جزاك الله عنا كل خير.. فقط لي سؤال.. أنا دفعة 2009 كلية الآداب جامعة المنيا ... ومعي صورة من كشف بأسماء الأوائل الذي أرسلته الكلية للمجلس الأعلى للجامعات وفيه اسمي الحمد لله.. لكن عندما أدخل على موقع الأكاديمية لا أجد سوى دفعتي 2006 و 2007 .. فهل سيتم تعيين هاتين الدفعتين فقط ؟؟؟ أم سيتم إدخال باقي الدفعات ؟؟؟ وأيضا معي صورة من كشف بأسماء أوائل دفعة 2006 ولكن عندما قارنته بما هو موجود على موقع الأكاديمية وجدت أن ما بالموقع ما فيه أقل عن ما هو موجود في الكشف ... فما معنى ذلك ؟؟؟ بارك الله فيـــــكِ وجزاكِ خير الجزاء لسعة صدرك...

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 05:01 PM

تمام

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى (المشاركة 3540660)
جزاك الله خيرا على الاايضاح والافادة
بس معلش عندى شوية اسئله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا كده فهمت موضوع التعيين غلط ولا ايه؟لانى كنت فاكرة بعد ما اخدوا الدرجات الماليه للكل وبعد الاسماء ما نزلت على الموقع ان الكل هيتعين؟
بس معنى كلام حضرتك ان خطة التعيين هيبقى فيها ناس ملهمش مكان
يعنى اللى كليته مش محتاجة؟او محتاجة وفى اكتر من واحد.او اللى تخصصه مالوش مركز بحثى ولا له علاقة بالصناعة هيبقى مالوش وظيفة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ده اللى انا فهمته؟؟؟
والدكتور ماجد فى الاجتماع قال ان اللى اسمائهم بس على النت واخدوا الدرجة هيتعينوا؟
وكمان فى اخر الاجتماع قال ان لازم نساويكم ببتوع جامعة اسيوط وناخدها حجة للتعيين
واخيرا قال هنحاول نستصدر قرار سيادى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معلش طولت على حضرتك بس ده من عشمنا فى حضرتك
ولكم جزيل الشكر[/size]

الكل يا أختي هيتعين بس مش الكل في الجامعات ده كان قصدي ..

يعني الجامعات هتاخد اللي محتاجاه والباقي هيتوزع على الجامعات الخاصة ومراكز البحوث والفرق البحثية ..

ونعني بالفرق البحثية فرق في جميع المجالات وليس الصناعي فقط .. ولكن قيدهم ومرتباتهم هتكون تابعة لوزارة الصناعة علشان يكون عملهم مستقل عن الأماكن اللي بيطوروها علميا ..

وموضوع قرار سيادي ده احنا في انتظار أي جديد ولو ان قرار سيادي بيتهيأي صعب شوية .. بس ياريت ربنا يكرم ..

بس المهم دلوقت إن كل جامعة هتنزل اتياجها وهتسده من الباحثين اللي عندها وده مش معناه إن كل الجامعات هتاخد كل الباحثين اللي عندها .. الباحثين اللي هيفضلوا هيروحوا حسب باقي تصنيفات المشروع مع أوائل الخريجين ..

ومننساش إن الدرجات وصلت خلاص ومتوفرة .. يعني لو كل الأماكن تم ملأها ولسه فيه ناس فايضة هيودوهم بدرجاتهم على وظائف إدارية في الجامعة أو المصالح الحكومية وده شئ مش مستبعد وده من على لسان الوزير ..

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 05:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3540756)
حمداً لله على سلامتك يا استاذنا الفاضل , معلش ممكن بس أسأل حضرتك سؤال مكون من ثلاثة عناصر وأرجو أن لا أسبب لسيادتك إزعاج أو ملل .
اولاً : هو في جامعة الأزهر لسه قرار تعيين العشرين الأوائل على الدفعة في وظائف إدارية ساري أم اتلغى بعد صدور قرار بتعيين الأول والثاني معيدين ,
ثانياً : هل ممكن لأوائل الأقسام الموجودة في الشعب التي اعتبروها شعبة عامة دون أقسام لأن أقسامها مش موجودة غير في مرحلة الدراسات العليا وبالتالي أخدوا الأول والثاني على الشعبة كلها دون الأقسام إنهم يتظلموا او يلجأوا للقضاء , مثل كلية الدراسات الإسلامية والعربية قسم اللغة العربية خلال الأربع سنين دراسة مش بيتقسموا أما في مرحلة الدراسات العليا بينقسموا الى اربع أقسام أدب , وبلاغة , ولغويات , وأصول لغة وطبعا في الكلية الأقسام دي معترف بيها وكل قسم له رئيسه , هذا بالمقارنة بشعبة تانية في نفس الكلية هي شعبة أصول الدين هذه الشعبة بتتقسم خلال سنوات الدراسة الى أقسام حديث وتفسير وعقيدة وبالتالي حيخدوا الأول والثاني من كل قسم منهم , أعتقد كده ان الموضوع ده حيظلم ناس كتير مثلي لأن أولي الأمر وهم يتخذون القرار لم يضعوا في حساباتهم مثل هذه الشعب ذات الأقسام التي توجد فقط في الدراسات العليا وليس في سنوات الدراسة .
ثالثاً : هل لو تم تعيين العشرين الأوائل في وظائف إدارية بالجامعة وحصلوا على الماجستير هل سيتم ضمهم إلى هيئة التدريس .
معذرة على التطويل يا أستاذنا الكريم , ولكن هذا الموضوع يسبب لي أحساسا بالظلم خاصة أنني من الأوائل وحاصلة على ممتاز في الأربع سنوات وآخر سنة حصلت على ممتاز مع مرتبة الشرف ومن أوائل قسم اللغة العربية ولكن لا زالت لا أعرف ترتيبي ومن العشرين الأوائل على دفعة 2003 وحصلت على التمهيدي في قسم الأدب والنقد , وأوشك عل مناقشة الماجستير .

وعليكم السلام يا أختنا الفاضلة ..

بالنسبة للسؤال الأول : فإنه على حد علمي إن قرار تعيين الأول والثاني على القسم لم يلغي قرار تعيين الـ20 الأوائل كإداريين ..

بالنسبة للسؤال الثاني : العبرة في التنافس داخل الأندر يعني خلال الأربع سنوات .. ومادمتم شعبة واحدة يبقى ليكم حصر واحد .. أما التقسيم خلال الدراسات العليا فده موضوع تاني وموجود في كليات كتير ويعتد بيه كأساس ومعيار تفضيل عند نزول إعلان لتعيين مدرسين مساعدين أو مدرسين .. أما التعيين كمعيدين فالمعيار هو تقدير الشعبة العامة..

بالنسبة للسؤال الثالث : للأسف لأ .. تعيينك كإداري ثابت .. ولو حصلتي على الماجستير يتم زيادة مرتبك بحافز التميز العلمي .. لكن انتقالك من إدارية لعضو هيئة تدريس لن يكون وقتها إلا عند نزول إعلان ..

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 05:50 PM

انت تمام

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عمر وإلياس (المشاركة 3540832)
د.عبد الرحمن.. جزاك الله عنا كل خير.. فقط لي سؤال.. أنا دفعة 2009 كلية الآداب جامعة المنيا ... ومعي صورة من كشف بأسماء الأوائل الذي أرسلته الكلية للمجلس الأعلى للجامعات وفيه اسمي الحمد لله.. لكن عندما أدخل على موقع الأكاديمية لا أجد سوى دفعتي 2006 و 2007 .. فهل سيتم تعيين هاتين الدفعتين فقط ؟؟؟ أم سيتم إدخال باقي الدفعات ؟؟؟ وأيضا معي صورة من كشف بأسماء أوائل دفعة 2006 ولكن عندما قارنته بما هو موجود على موقع الأكاديمية وجدت أن ما بالموقع ما فيه أقل عن ما هو موجود في الكشف ... فما معنى ذلك ؟؟؟ بارك الله فيـــــكِ وجزاكِ خير الجزاء لسعة صدرك...

الكشف اللي على موقع الأكاديمية لسه بيكمل العبرة بالكشف اللي بيتبعت من الجامعة ..

وبالنسبة لكلية آداب المنيا تقدر تتابع مع الدكتور ضيف من قسم لغة عربية ..

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 05:55 PM

هااااااااااااااااااااااااااا

يا جمااااااااااااااااااااعة حد نفسه في حاجة علشان أنا مش ضامن ظروف النت اليومين دول

في انتظار استفساراتكم ..

أخوكم د.عبدالرحمن المنياوي

:stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4: :stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4::stickjo4:
:giljotiiniug3::giljotiiniug3::giljotiiniug3::gilj otiiniug3::giljotiiniug3::giljotiiniug3::giljotiin iug3:
:028ja7::028ja7::028ja7::028ja7::028ja7::028ja7::0 28ja7::028ja7::028ja7::028ja7::028ja7:

معلم مساعد 2011 16-06-2011 06:38 PM

الجامعه المفتوحه هاتعين برضو العشرين الاوائل
ياريت حد لو سمحتم يقولي

معتز عبدالكريم 16-06-2011 07:46 PM

انا لسه مش هيسمح ليه بانزال روابط لكن هحاول اوصل ل25 تعليق عشان انزله يادكتور بخصوص المستبعديين الى مؤمن عليهم

معتز عبدالكريم 16-06-2011 07:47 PM

ده ال19
وهوصلهم 25 عشان انزل الرابط

معتز عبدالكريم 16-06-2011 07:49 PM

ده ال20

uiuiui 16-06-2011 07:50 PM

اولا حمدلا على السلامه يادكتور عبد الرحمن
انا كنت عاوزة استفسر على شويه حاجات من حضرتك
انا خريجه جامعه اسكندريه فرع دمنهور وكليه تربيه تخصص طبيعه وكيمياء والحمد لله اسمى نازل فى اوائل الخريجين بشتغل بعقد دلوقتى انا عاوزة اتاكد كدا انا طلعت من حكايه تعيين الاوائل علشان بتشتغل وهيكون مصيرى تعيين من يوم ما اتخرجت بس ولا ايه
طيب هما اتكلموا فى موضوع المؤمن عليهم واستبعادهم ولا
وفى حاجه كمان لو مفيش موضوع المؤمن عليهم وانا هختار دلوقتى جامعه دمنهور اللى هيا انا متخرجه منها منزله وظايف مش عارفه اقدم فى ايه هى عاوزة شئون تعليم يعنى اداريين صح ولا لا وكل اللى طلباه مدرس مساعد ومدرس واستاذ يعنى مش احنا لانى مش محضره ولا دكتوراه ولا ماجستير يبقى المتاح ليا ف دمنهور بتاعت شئون التعليم ولا ايه
طيب هو هل انا ممكن اقدم ف جامعه تانيه غير اللى انا متخرجه منها ولا كل واحد يتبع جامعته
اما بالنسبه للوظايف البحثيه انا شايفه ان معظمها عاوز كتييير خريجين علوم يا تخصص كيمياء او تخصص فيزياء هل ممكن اقدم فيها وانا كليه تربيه فيزياء وكيمياء برده ولا لا
كمان انا ليا ترتيب على قسمى الرابعه
واحنا قسم مشترك كيميا وفيزيا يوم ما اتخرجنا اتخدتا الاولى بس على الدفعه كلها معيده تربوى اما قسمنا لا افيزيا ولا الكيمياء طلبوا معيدين لان الايحه واقفه وما اتجدتتش هل ممكن فى ظل موضوع الاوائل ده ياخدوا الاول والتانى مثلا كيميا والتالت والرابع فيزايا ولا لا
ارجو من حضرتك الافاده اقدم فى ايه بالضبط لانى محتاره ومش عارفه حاجه

فى موضوع تانى بقه عاوزة اخد راى حضرتك فيه انا بعد الكليه اخدت دبلومه مهنيه تخصص فئات خاصه والحمد لله نجحت دلوقتى بقه اكمل دبلومه خاصه ولا بلاش طيب لو هكمل هستفيد بيها فى حاجه فى ظل موضوع الاوائل ده ولا لا ولو هكمل اكمل ايه تخصص ايه وكمان انا عاوزة لو هخدها اخدها فين فى دمنهور افضل ولا طنطا وهيا كام ماده وامتحنها ترم واحد ولا السنه كلها وهل الدراسه عربى ولا انجلش ومصاريفها كام

معلش يادكتور انا طولت على حضرتك بس فعلا انا محتاره ومتلخبطه وعاوزة اللى يبنصحنى

معتز عبدالكريم 16-06-2011 07:50 PM

ده ال21

معتز عبدالكريم 16-06-2011 07:52 PM

ده ال22

معتز عبدالكريم 16-06-2011 07:53 PM

ده ال3 2

معتز عبدالكريم 16-06-2011 07:54 PM

ده ال24

معتز عبدالكريم 16-06-2011 07:56 PM

ده ال25 والاخير

معتز عبدالكريم 16-06-2011 07:57 PM

http://www.awad-ali.com/vb/showthread.php?p=1335
ده اول رابط بتاع استبعاد المؤمن عليهم ويعنى معظمنا ممكن يضيع انا طلعت رخصه ودفعت تأمين وقسما بالله ما استفدت بيها من يوم ما طلعتها يبقى ذنبى ايه

العروبة2 16-06-2011 08:03 PM

شكرا لمجهود الكل وخصوصا د/ عبد الرحمن

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطةد.عبدالرحمن المنياوي
الكشف اللي على موقع الأكاديمية لسه بيكمل العبرة بالكشف اللي بيتبعت من الجامعة ..
لى سؤال بعد اذنك:
لو صاحبى شاف اسمه فى الكشف المتعلق فى الجامعه وكان الترتيب 11
وبعد كده لقى الكشف على الاكاديميه ليس موجود به اسمه
فهل من بارقة امل؟؟؟؟؟؟
والعبرة باى كشف؟؟؟

ارجو الرد للأهمية

معتز عبدالكريم 16-06-2011 08:03 PM

http://alwatan.kuwait.tt/ArticleDeta...rQuarter=20112
وده تانى رابط خاص بجريدة الوطن الكويتيه

معتز عبدالكريم 16-06-2011 08:06 PM

http://www.mostafa-gawdat.net/vb3/sh...ad.php?p=58734
وده ثالث رابط يا دكتور خاص باستبعاد المؤمن عليهم وياريت تاخد خطوه لانقاذنا

معتز عبدالكريم 16-06-2011 08:11 PM

http://www.alexagri.net/forum/showthread.php?p=133613
وده رابع رابط ياريت تلحقنا يا دكتور عبدالرحمن وتقولنا نعمل ايه لخصوص التأمين

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 08:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العروبة2 (المشاركة 3541512)
شكرا لمجهود الكل وخصوصا د/ عبد الرحمن

لى سؤال بعد اذنك:
لو صاحبى شاف اسمه فى الكشف المتعلق فى الجامعه وكان الترتيب 11
وبعد كده لقى الكشف على الاكاديميه ليس موجود به اسمه
فهل من بارقة امل؟؟؟؟؟؟
والعبرة باى كشف؟؟؟

ارجو الرد للأهمية

العبرة بكشف الجامعة يا أخي ..

بس المهم يكون شاف فعلا اسمه في كشف الجامعة ..

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 08:43 PM

يا أستاذ معتز كل الروابط اللي وضعتها كلها منساقة من خبر واحد بس هو منقول في أكثر من موضع .. وبصراحة الخبر مش من مواقع يمكن الاعتداد بها .. بس طبعا أنا عاذرك لانفعالك وخوفك على مستقبلك..

المهم إن كلام الدكتور ماجد الشربيني رئيس الأكاديمية والمسؤول عن مشروع التعيينات كان واضح في الحكاية دي إنه لا استبعاد للمؤمن عليه بل إنه سيتم تخييره بين الوظيفتين لإتاحة الفرصة لغيره ..

والدليل على كده إن فيه أسماء ناس من الأوائل فعلاً ظهرت على موقع الأكاديمية وهم شغالين بالفعل لكنهم مرشحين للحصول على عمل ..

وأوضح الدكتور كاجد أن الذين سيتم استبعادهم هم الذين تم تعيينهم كمعيدين أو في باحثين في مراكز البحوث وهم المقصودين بالمؤمن عليهم ..

وعلشان مكنش باجادل معاك وخلاص .. وعد مني غدا أو بعد غد .. بإذن الله .. هأوصل للدكتور ماجد وهأنشر رده على القصة دي ..

شريف الصعيدى 22 16-06-2011 08:43 PM

حمد الله على سلامتك يادكتور عبدالرحمن
بصراحه والله العظيم الواحد مكنش له نفس اساسا
يدخل ويرد ع الموضوع من غير حضرتك ماتكون موجود
بجد حضرتك نورتنا والله يادكتور ويارب مايحرمنا من رؤيه حضرتك معانا دائما
ربنا يباركلنا فى حضرتك يارب
طبعا انا سألت حضرتك بما فيه الكفايه وبجد حضرتك افضت واستفضت فى موضوعى
بس يلا باه حصل خير
تصدق يادكتور عبد الرحمن اكتر حاجه ضايقتنى ايه لما دخلت على موقع اكاديمية البحث العلمى
ودخلت ع الاحتياجات لقيت جامعه كفرالشيخ طالبين كم هائل من التجاره والمؤهلات العليا
طبعا كفرالشيخ معملتش غير للأوائل من 2007 ل 2010
يعنى اول 4 فى 20 يعنى 80 طالب
ونيجى كمان لطنطا 8 فى 20 يعنى 160 طالب يبقى مجموع الجامعتين 240
والله يادكتور التجاره لوحدها فى قايمه الاحتياجات عاوزين حوالى 200 واحد
حرام والله انا اولى اتعين فى جامعتى اى وظيفة اداريه ولا اى حاجه
طبعا عارف ان حضرتك هاتقول عليا سلبى ومعرفش ايه
والله يادكتور انا يأست من الموضوع ده بس ان شاء الله خلاص بكره رايح
لمحافظ كفرالشيخ كتبت صيغة الطلب واخدت معايا الورق بتاعى هاروح الاول احجز معاد علشان اقابل المحافظ
وهاسيبلهم الطلب بتاعى علشان يعرضوه على معاليه
ادعيلى بس يادكتور يكون خير
انا طلبت منه فى الطلب انه يبعت منشور لجامعه كفرالشيخ بحصر اوائل الدفعات من 2003 ل 2007
اظن حضرتك طبعا المحافظ ليه حق فى كده يعنى من ضمن سلطته ولا رايك ايه ؟
هوه حضرتك قريت احتياجات جامعه كفرالشيخ

أبو عمر وإلياس 16-06-2011 08:45 PM

هل ممكن يكون في تعيينات فعلا خلال ال14 يوم الباقيين من شهر ستة قبل ما يبدأ يوليو زي ما قيل قبل كده ؟؟؟ ولا الموضوع شكله هيطول شوية ؟؟؟ خاصة اليوم كان اجتماع مجلس الوزراء وأقروا مشروع تشغيل الخريجين.. فمعنى كده كل اللي قبل كده ده كان ايه؟؟ لما لسه اليوم بس بيقروا المشروع؟؟؟؟؟؟؟ معلش أتعبتك من كثرة أسئلتي... فجزاك الله عنا خيرا

شريف الصعيدى 22 16-06-2011 08:47 PM

دكتور عبد الرحمن ياريت حضرتك لما توصل للدكتور ماجد تقوله كده نبذه مختصره
عن المشكله بتاعتى علشان اعرف بس راسى من رجلى
انا رحت النهارده للمحافظ اخدت الاول طلب ولسه هاقابله يوم الخميس ان شاء الله
لايادكتور احنا مصدقنا انن حضرتك رجعت نورت الموضوع تانى ان شاء الله
النت عند حضرتك هيكون زى الفل
بس مش عاوزين نتحرم من مجهوداتك حضرتك معانا والله
ربنا يجازيك عننا كل خير يادكتور عبدالرحمن

رحييق 16-06-2011 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3537008)
النور نوركم والعطر عطركم يا أخت رحييق

وشكرا للمجاملة الرقيقة

بارك الله فيك ولك

دا بس من ذوق حضرتك والله
على فكرة بقى أنا مش بجامل لأن دي حقيقة
ودا بعض من حق حضرتك علينا

جزاك الله خيرا

معتز عبدالكريم 16-06-2011 08:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3541842)
يا أستاذ معتز كل الروابط اللي وضعتها كلها منساقة من خبر واحد بس هو منقول في أكثر من موضع .. وبصراحة الخبر مش من مواقع يمكن الاعتداد بها .. بس طبعا أنا عاذرك لانفعالك وخوفك على مستقبلك..

المهم إن كلام الدكتور ماجد الشربيني رئيس الأكاديمية والمسؤول عن مشروع التعيينات كان واضح في الحكاية دي إنه لا استبعاد للمؤمن عليه بل إنه سيتم تخييره بين الوظيفتين لإتاحة الفرصة لغيره ..

والدليل على كده إن فيه أسماء ناس من الأوائل فعلاً ظهرت على موقع الأكاديمية وهم شغالين بالفعل لكنهم مرشحين للحصول على عمل ..

وأوضح الدكتور كاجد أن الذين سيتم استبعادهم هم الذين تم تعيينهم كمعيدين أو في باحثين في مراكز البحوث وهم المقصودين بالمؤمن عليهم ..

وعلشان مكنش باجادل معاك وخلاص .. وعد مني غدا أو بعد غد .. بإذن الله .. هأوصل للدكتور ماجد وهأنشر رده على القصة دي ..

ربنا يخليك يارب وعشان تطمنى اكتر انا مطلع رخصه قياده درجه ثالثه عشان اسافر السعوديه لان الفيزا جايه سائق يعنى انا طلعتها عشان اسافر ومستفتش من الرخصه يبقى افضلى اقعد عاطل والا امشى نفسى باى حاجه لغاية ما بلدى توظفنى
حرام ابقى متمرمط بره بلدى وانا مناوائل بلدى ويستبعدونى دون حق
تبقى تطمنى وتطمن الناس
وبلغه ان الناس اوائل كلياتها وشغاله باجور رمزيه فى مكانه وصاحب شغلها لازم يأمن عليها عشان الضرايب ياريت يبقى يخيروا الناس والى يروح خير وبركه والى يرفض ومبسوط فى شغله كده تمام
وجزاك الله خير الجزاء

شريف الصعيدى 22 16-06-2011 09:04 PM

دكتور عبد الرحمن هوه حضرتك زعلان منى ولا ايه
حضرتك مش بتعلق على مشاركاتى ليه
لو فيه تقصير من جانبى ياريت يادكتور تقولى عليه
لانى بجد حضرتك غالى عندنا كلنا والله
وحضرتك املنا كلنا ان شاء الله بعد ربنا
يارب حضرتك ترد على مشاركاتى

منى أبو الجود 16-06-2011 09:05 PM

جزاك الله خيرا يا دكتور عبد الرحمن وأرجو أن أستزيد من كرمك في الرد علينا وأسأل سيادتك سؤالاً آخر انا دلوقتي بشتغل مدرسة لغة عربية للمرحلة الابتدائية فإذا لم يقدر لي نصيب وطلعت من الاثنين الأوائل على القسم , وأنا من العشرين على الدفعة لو جاتلي وظيفة إدارية في الجامعة فأيهما تفضل لي ولماذا ؟
أريد الاستفادة من خبرة سيادتكم في هذا الموضوع مع العلم اني معينة ولست عقد ومدة خبرتي في التدريس ست سنوات ولكن حلم ان أكون معيدة لازال يراودني وكمان سمعت أخبار ولكنها ليست مؤكدة بعد , وهي أن من عينوا موظفين بجامعة الأزهر وكانوا من الأوائل لحد سنه 2002 التي توقف فيها تعيين الأوائل في الجامعة يطالبون بضمهم الى هيئة التدريس بعد أن حصلوا على الماجستير وأن هذا الموضوع مطروح للمناقشة في جامعة الأزهر فانا خايفة ارفد التعييين في الوظيفة الإدارية في الجامعة ثم أندم إذا وافقت الجامعة على مطلبهم وهو الانضمام لهيئة التدريس يعني من حصل على ماجستير منهم يكون مدرس مساعد

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 09:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3541996)
دكتور عبد الرحمن هوه حضرتك زعلان منى ولا ايه
حضرتك مش بتعلق على مشاركاتى ليه
لو فيه تقصير من جانبى ياريت يادكتور تقولى عليه
لانى بجد حضرتك غالى عندنا كلنا والله
وحضرتك املنا كلنا ان شاء الله بعد ربنا
يارب حضرتك ترد على مشاركاتى

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههه

هو أنا أقدر يا عم شريف ..

ده أنا بس لسه واخد بالي من تعليقك دلوقت ..

وبعدين ما أنت عليك فلوس ثمن الاستشارة من المرة اللي فاتت .. هههههههههههههه

وع العموم دقايق بس وهارد عليك على طول

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3542004)
جزاك الله خيرا يا دكتور عبد الرحمن وأرجو أن أستزيد من كرمك في الرد علينا وأسأل سيادتك سؤالاً آخر انا دلوقتي بشتغل مدرسة لغة عربية للمرحلة الابتدائية فإذا لم يقدر لي نصيب وطلعت من الاثنين الأوائل على القسم , وأنا من العشرين على الدفعة لو جاتلي وظيفة إدارية في الجامعة فأيهما تفضل لي ولماذا ؟
أريد الاستفادة من خبرة سيادتكم في هذا الموضوع مع العلم اني معينة ولست عقد ومدة خبرتي في التدريس ست سنوات ولكن حلم ان أكون معيدة لازال يراودني وكمان سمعت أخبار ولكنها ليست مؤكدة بعد , وهي أن من عينوا موظفين بجامعة الأزهر وكانوا من الأوائل لحد سنه 2002 التي توقف فيها تعيين الأوائل في الجامعة يطالبون بضمهم الى هيئة التدريس بعد أن حصلوا على الماجستير وأن هذا الموضوع مطروح للمناقشة في جامعة الأزهر فانا خايفة ارفد التعييين في الوظيفة الإدارية في الجامعة ثم أندم إذا وافقت الجامعة على مطلبهم وهو الانضمام لهيئة التدريس يعني من حصل على ماجستير منهم يكون مدرس مساعد

والله موضوع أيهم أحسن انت اللي تحددي الأفضل ليكي خاصة وأن المرتبات تقريبا هتكون واحده .. ولو إن بعض الناس خاصة السيدات يفضلن المدارس على أساس حكاية الأجازة والقعاد في البيت .. وانا برضه بحب كده .. هههههههه

بس اللي أريحلك في التعامل والانتقال والأفضل لظروف بيتك اختاريه ..

أما بقى موضوع تعيين الإداريين كأعضاء هيئة تدريس بعد حصولهم على الدرجة فأنا طول حياتي لم أسمع بأنه حدث مثل هذا ولا أعتقد حدوثه .. (ولو إن في الأزهر الواحد بيشوف العجب وكل شئ جايز) .. بس بصفة عامة ماعتقدتش إن ده هيحصل .. ولو جدلا على افتراض إن ده هيحصل .. هل تتوقعي إن يصبح قانونا مستمرا بمعنى أن يتم تحويل كل من يحصل على الماجستير من الإداريين إلى دكاترة ؟!!!!!!! ده كان موظفي الأزهر كلهم حضروا وأخدوا الدرجة ..

استخيري الله وربنا يوفقك ولا تنسينا من صالح دعائك ..

:excl::excl::excl::excl::excl::excl::excl::excl::e xcl::excl::excl::excl::excl::excl::excl::excl::exc l:

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 09:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عمر وإلياس (المشاركة 3541860)
هل ممكن يكون في تعيينات فعلا خلال ال14 يوم الباقيين من شهر ستة قبل ما يبدأ يوليو زي ما قيل قبل كده ؟؟؟ ولا الموضوع شكله هيطول شوية ؟؟؟ خاصة اليوم كان اجتماع مجلس الوزراء وأقروا مشروع تشغيل الخريجين.. فمعنى كده كل اللي قبل كده ده كان ايه؟؟ لما لسه اليوم بس بيقروا المشروع؟؟؟؟؟؟؟ معلش أتعبتك من كثرة أسئلتي... فجزاك الله عنا خيرا

اللي فات يا أخ أبو عمر كانت اجراءات لحصر الأعداد وتوفير الدرجات المالية .. وانهاردة تمت الموافقة على المشروع في شكله الأخير .. وبمجرد انتهاء حصر الاحتياجات هيتم التوزيع ..

مسالة شهر 6 وشهر 7 دي بقى مش فارقة المهم إنها خلال هذين الشهرين سيتم الانتهاء تماما من التوزيع والتسكين ..

أبو عمر وإلياس 16-06-2011 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3542144)
اللي فات يا أخ أبو عمر كانت اجراءات لحصر الأعداد وتوفير الدرجات المالية .. وانهاردة تمت الموافقة على المشروع في شكله الأخير .. وبمجرد انتهاء حصر الاحتياجات هيتم التوزيع ..

مسالة شهر 6 وشهر 7 دي بقى مش فارقة المهم إنها خلال هذين الشهرين سيتم الانتهاء تماما من التوزيع والتسكين ..

جــــــــــزاك الله عظيـــــم الأجر .. والعفو مع غفرانه والبـــــــر

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 09:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3541875)
دكتور عبد الرحمن ياريت حضرتك لما توصل للدكتور ماجد تقوله كده نبذه مختصره
عن المشكله بتاعتى علشان اعرف بس راسى من رجلى
انا رحت النهارده للمحافظ اخدت الاول طلب ولسه هاقابله يوم الخميس ان شاء الله
لايادكتور احنا مصدقنا انن حضرتك رجعت نورت الموضوع تانى ان شاء الله
النت عند حضرتك هيكون زى الفل
بس مش عاوزين نتحرم من مجهوداتك حضرتك معانا والله
ربنا يجازيك عننا كل خير يادكتور عبدالرحمن

والله اللي يشوف كلامك يا شريف يقول عليا إني الدكتور عبدالرحمن عزت سلامة ..

يا عم شريف إنا وزمايلي بنقابل الدكتور ماجد على فترات بعيده بس بنتابع معاه التطورات تليفونيا وأنا ترس صغير جدا جدا في عجلة ثورة الباحثين وأوائل الكليات والحمد لله الموفق والميسر .. ويارب الواحد حد يفتكره وهو بيدعي في صلاته كده ..

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3541845)
حمد الله على سلامتك يادكتور عبدالرحمن
بصراحه والله العظيم الواحد مكنش له نفس اساسا
يدخل ويرد ع الموضوع من غير حضرتك ماتكون موجود
بجد حضرتك نورتنا والله يادكتور ويارب مايحرمنا من رؤيه حضرتك معانا دائما
ربنا يباركلنا فى حضرتك يارب
طبعا انا سألت حضرتك بما فيه الكفايه وبجد حضرتك افضت واستفضت فى موضوعى
بس يلا باه حصل خير
تصدق يادكتور عبد الرحمن اكتر حاجه ضايقتنى ايه لما دخلت على موقع اكاديمية البحث العلمى
ودخلت ع الاحتياجات لقيت جامعه كفرالشيخ طالبين كم هائل من التجاره والمؤهلات العليا
طبعا كفرالشيخ معملتش غير للأوائل من 2007 ل 2010
يعنى اول 4 فى 20 يعنى 80 طالب
ونيجى كمان لطنطا 8 فى 20 يعنى 160 طالب يبقى مجموع الجامعتين 240
والله يادكتور التجاره لوحدها فى قايمه الاحتياجات عاوزين حوالى 200 واحد
حرام والله انا اولى اتعين فى جامعتى اى وظيفة اداريه ولا اى حاجه
طبعا عارف ان حضرتك هاتقول عليا سلبى ومعرفش ايه
والله يادكتور انا يأست من الموضوع ده بس ان شاء الله خلاص بكره رايح
لمحافظ كفرالشيخ كتبت صيغة الطلب واخدت معايا الورق بتاعى هاروح الاول احجز معاد علشان اقابل المحافظ
وهاسيبلهم الطلب بتاعى علشان يعرضوه على معاليه
ادعيلى بس يادكتور يكون خير
انا طلبت منه فى الطلب انه يبعت منشور لجامعه كفرالشيخ بحصر اوائل الدفعات من 2003 ل 2007
اظن حضرتك طبعا المحافظ ليه حق فى كده يعنى من ضمن سلطته ولا رايك ايه ؟
هوه حضرتك قريت احتياجات جامعه كفرالشيخ

بص يا عم شريف هو بصراحة المحافظ ليس له سلطة فعلية على الجامعات .. حيث أنه هو ورئيس الجامعة يتساوون على درجة وزير .. والجامعة كادر خاص لا يندرج ضمن اختصاصات المحافظ ..

بس المحافظ يقدر يفهمهم موضوع الأوائل ده وأنا قلت لك من الأول اتحرك على وزارة البحث العلمي أو روح للدكتور ماجد في أكاديمية البحث العلمي وسيب طلبك هناك .. هناك أولى بحل موضوعك ..

وبعدين احتياجات الجامعات من أعضاء هيئة التدريس سيتم تغطيتها بطلاب المنح أولا ثم أوائل الخريجين ثانيا .. وربنا يوفقك يا شريف ..

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 09:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلم مساعد 2011 (المشاركة 3537883)
طب لو سمحت يادكتور عبدالرحمن
انا خريجه2008 وطالعه السابعه علي الكليه انا تربيه رياض اطفال هايعينوني ايه مثلا ؟

حضرتك جامعة إيه ؟؟

آسف يعني أقصد بياناتك إيه ؟؟

ايمان العطار 16-06-2011 10:26 PM

السلام عليكم ازيك يادكتور لية حضرتك مارضتش عليا انا عارفة انى بتقل عليك
حضرنك قلت ان الوزير مالوش سلطةعلى الجامعة ورئيس الجامعةمالوش

سلطة على الاقسام طيب اخاطب مين لانى مش عارفة اتكلم مع حد وحاسة انى جالى اكتئاب
ولك جزيل الشكر

mido_9_1987 16-06-2011 10:27 PM

الله يبارك فيك يا دكتور وربنا يكرمك يااارب فالله الشكر اولا واخرا ثم لك على كل ما تقدمه وارجو الافادة بمكالمة الدكتور ماجد

حمادة جبل 16-06-2011 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عمر وإلياس (المشاركة 3542163)
جــــــــــزاك الله عظيـــــم الأجر .. والعفو مع غفرانه والبـــــــر

أنا الثاني كلية اللغة العربية بالمنصورة دفعة 2002 ، وعاوز أسأل هل التعيين حسب التوزيع الجغرافي أم كل في كليته التي تخرج منها؟ اللي يعرف حاجة يقولي وله جزيل الشكر

شريف الصعيدى 22 16-06-2011 11:08 PM

ربنا مايحرمنا من حضرتك ابدااااااا يادكتور
وعلى فكره يادكتور عبد الرحمن والله العظيم شرف لعائله سلامه كلها
مش عزت وعمرو سلامه بس لما اسم حضرتك يبقى قبليهم
حضرتك لو كنت عبدالرحمن عزت سلامه مكناش شفنا حضرتك معانا ف المنتدى
لكن حضرتك ارقى دكتور فى مصر كلها والله
من النادر جداااااااااا ان الواحد يلاقى دكتور بقيمة حضرتك فى رده على تساؤلات من هم
فى اشد الاحتياج اليه بجد يابجد انا متأكد ان كل واحد حضرتك رديت على تساؤل له
اكيد بيدعى لحضرتك زى منا بدعى لحضرتك بالنجاح والتوفق اكتر واكتر

المهم شكرا جزيلا لرد حضرتك بس انا كنت والله يادكتور مفكر ان المحافظ ده باه يتحكم فى اى حاجه داخل محافظته
بس اهوه هانشوف مقابله معاليه يوم الخميس هاتعمل ايه مع انى مش متفائل خير خالص
المهم حضرتك طبعا فى اسماء نازله فى وزارة البحث العلمى للطلاب الحاصلين على ماجستير ودكتوراه
دول ادكتور مصيره ايه هايتعينوا فى الجامعه ولا ايه الاولويه ليهم ولا للأوائل
واللى اهم من كده قرار تعيين الحاصلين على ماجستير ودكتوراه هايستمر على طول ولا الايام ديه بس
انا حضرتك شغال حاليا فى رسالة الماجستير بتاعتى وموضوعى لسه محدش والله عمله خالص
لا فى مصر ولا ف العااااااااااالم هههههههههه وانا اللى هاعمله قال ربنا يستر
ربنا يخليك لينا ياااادكتورنا العزيز

معلم مساعد 2011 16-06-2011 11:32 PM

انا يادكتور ياعبدالرحمن
جامعه الزقازيق تبع محافظه الشرقيه
وتقديري امتياز مع مرتبه الشرف

د.عبدالرحمن المنياوي 17-06-2011 12:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3542545)
ربنا مايحرمنا من حضرتك ابدااااااا يادكتور
وعلى فكره يادكتور عبد الرحمن والله العظيم شرف لعائله سلامه كلها
مش عزت وعمرو سلامه بس لما اسم حضرتك يبقى قبليهم
حضرتك لو كنت عبدالرحمن عزت سلامه مكناش شفنا حضرتك معانا ف المنتدى
لكن حضرتك ارقى دكتور فى مصر كلها والله
من النادر جداااااااااا ان الواحد يلاقى دكتور بقيمة حضرتك فى رده على تساؤلات من هم
فى اشد الاحتياج اليه بجد يابجد انا متأكد ان كل واحد حضرتك رديت على تساؤل له
اكيد بيدعى لحضرتك زى منا بدعى لحضرتك بالنجاح والتوفق اكتر واكتر

المهم شكرا جزيلا لرد حضرتك بس انا كنت والله يادكتور مفكر ان المحافظ ده باه يتحكم فى اى حاجه داخل محافظته
بس اهوه هانشوف مقابله معاليه يوم الخميس هاتعمل ايه مع انى مش متفائل خير خالص
المهم حضرتك طبعا فى اسماء نازله فى وزارة البحث العلمى للطلاب الحاصلين على ماجستير ودكتوراه
دول ادكتور مصيره ايه هايتعينوا فى الجامعه ولا ايه الاولويه ليهم ولا للأوائل
واللى اهم من كده قرار تعيين الحاصلين على ماجستير ودكتوراه هايستمر على طول ولا الايام ديه بس
انا حضرتك شغال حاليا فى رسالة الماجستير بتاعتى وموضوعى لسه محدش والله عمله خالص
لا فى مصر ولا ف العااااااااااالم هههههههههه وانا اللى هاعمله قال ربنا يستر
ربنا يخليك لينا ياااادكتورنا العزيز

شكرا يا عم شريف على كلامك الجميل ده .. بس فيه ناس كتير بيحبوا البلد دي وماكانوش لاقين فرصة يخدموها يارب يجعلني منهم ..

انا بقى مش عاوزك تيأس انت روح واتكلم بقلب جامد وقول له لو معندكش حل اتصل باللي عنده الحل انت المحافظ بتاعي وانا موكلك تجيبلي حقي .. متخافش منه .. بالعكس هو اللي هيكش والله منك ..

الأولوية للأعلى درجة علمية ثم الأعلى في التقدير ثم الأكبر سنا ..

استمرارية المشروع في تعيين الحاصلين على الماجستير بعد كده مش هافتي واقولك لأ أو آه .. بس اللي أنا فاهمه إن هيكون هناك آليه لتعيين الخريجين واللي هياخد ماجستير بعد كده هيكون متعين بالفعل فالماجستير هتحسن من دخله ووظيفته ..

د.عبدالرحمن المنياوي 17-06-2011 12:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان العطار (المشاركة 3542347)
السلام عليكم ازيك يادكتور لية حضرتك مارضتش عليا انا عارفة انى بتقل عليك
حضرنك قلت ان الوزير مالوش سلطةعلى الجامعة ورئيس الجامعةمالوش

سلطة على الاقسام طيب اخاطب مين لانى مش عارفة اتكلم مع حد وحاسة انى جالى اكتئاب
ولك جزيل الشكر

مكن أعرف سؤال حضرتك إيه يا أخت إيمان؟؟؟؟

uiuiui 17-06-2011 12:33 AM

ارجو الرد على موضوعى يادكتور

uiuiui 17-06-2011 12:49 AM

اسفه على الازعاج يادكتور

منى أبو الجود 17-06-2011 01:01 AM

أكرمك الله يا دكتور عبد الرحمن
وأسأل الله العظيم
أن يرزقــــــك علــــم الحياة وحيـــاة العلـــــم
وأن يغمــرك بفضل مــن النور ونــــور من الفضل
وأن يعطيــــك قــــوة الأبـــدان وأبــدان القوة
وأن يهبـك نعمة الشفاء وشفاء النعمة
وأن يرفــــع نسبك وذكــرك في الأولين والآخـــرين إلى يوم الدين
اللهم تقبل دعائي وبعد, جزاك الله يا دكتور كل الخير على اهتمامك ولكني أريد أن أوضح لسيادتك شيئ بالنسبة لموضوع الإداريين الذين يضموا لهيئة التدريس أن أقصد من كان منهم من الأوائل فقط وعين في الجامعة بمنحة الأوائل ثم حصل على الماجستير , وليس كل موظف في الكلية , بدليل ان من يعين إداري في الكلية ويكون من الأوائل يعفونه من مصروفات الدراسات العليا والماجستير والدكتوراه .

ايمان العطار 17-06-2011 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان العطار (المشاركة 3537305)
السلام عليكم جميعا وللدكتورالمحترم عبد الرحمن انا عندى احساس شديد بالظلم وياريت يتسع صدرك لى هل تكون االقوانين الظالمة قبل الثورة يمكن السكوت عنهابعدالثورة لان تنسيق فنون جميلة عمارة لها تنسيق مختلف فى الثانوية العامة واصلا علمى رياضيات لكن الاقسام الاخرىمختلفين عايزة افهم بالعقل والاقناع مش سمعا وطاعة من غير اقناع هل ممكن ارفع قضية عن طريق محامى بس على مين وشكرا جزيلا على الردمن اخ كبير سنا ومقاما

هو ده السؤال يا دكتور عبد الرحمن.

سامح الجعيدي 17-06-2011 03:03 AM

بعد اذنك يادكتور عبد الرحمن يامحترم
انا اختي خريجة تربية نوعية امتياز مع مرتبة الشرف قسم حاسب آلي
والاولي مباشرة بعد تعيين المعيدين والعاشرة على ترتيب الكلية
ممكن يكون مكان التعيين في الجامعة ولا ده صعب
ولومكنش التعيين في الجامعة ممكن يكون التعيين فين
وشكرا جزيلا لسعة صدرك

أبو عمر وإلياس 17-06-2011 03:14 AM

خريج آداب قسم الدراسات الإسلامية التاني أو التالت تقريبا مش متذكر بالضبط على القسم بعد استبعاد المعيدين.. والثامن على الكلية بالمعيدين.. .. ممكن يكون التعيين ايه يا دكتور؟؟؟

mido_9_1987 17-06-2011 03:53 AM

دكتور عبد الرحمن
سؤال بس مهم دلوقت فى الكلية فى تقديرات العشرين فيه اربعة جايبين جيد جدا 75 هل دول يعتبرو فى نفس الترتب مثلا السادس مكرر كلهم ولا يعتبروهم 6.7.8.9 ولو اعتبروهم مكرر يبقى لازم يدخل حد من بعد العشرين دا كلام عملته كلية تجارة جامعة بنى سويف فهل لو تم التعييين فى الجامعة دى ممكن واحد يرفع قضية يطالب فيها بالمساواه ولا لا ارجو الافادة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:37 PM.