بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   فضفضة واحد مجهول (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=561801)

~Pearl-Knight~ 12-01-2014 07:56 PM

حُبُّ النَّبِيء بِاتِّبَـــاعِ هَـدْيٍ *** قَوْلٍ وَ فِعْلٍ سُنَّــــةٍ حَمِــــــيدَةٍ

لاَ بِالطَّوَافِ بِالقُبُــــورِ شِرْكًا *** أَوْ ابْتِدَاعٍ يُفْــــسِدُ العَقِــــــــيدَة

أَنْكَرْتٌمُ اللِّحَى وَ فِي العَصِيدَة *** أفْــتَيْــــتُمُ بـــ"سُنَّـــة أكِيـــدَة"

هتـــلر 12-01-2014 08:25 PM

الانسان كائن عجيب اوى
ممكن كلمة واحده تشقلب كيانه وممكن نظره تغيره تماماً و ممكن حاجه كبيره اوى تحصله ومتاثرش فيه خالص

هتـــلر 12-01-2014 08:30 PM

خليك ميزان متزن اوعى تخلى كفة اكبر من كفه

هتـــلر 12-01-2014 08:38 PM

متستغربش لما تلاقى حد بيقرب منك اوى عشان حاجه عاوزها و بعد كده يتحجج عشان يبعد عنك

هتـــلر 12-01-2014 08:45 PM

انا اعرف ناس كتير بتصاحب ناس عشان خاطر تلاقى ونس ليها و هى راحه الجامعه او الدرس مش اكتر
والمشكله ان الكل بيبقى نايس اوى اوى و منعرفش حقيقتهم غير بعد ما تخلص المصلحه

انا اعرف واحد صاحبى بيصعب عليا اوى
صاحبى ده بيطلع الاول ديماً و عمره ما قل عن 98 بس للاسف ملوش صاحب بجد
كل ترم وقت الدراسه الناس كلها بتتصل بيه بما فيهم انا ههههههه بس انا مكنتش بتصل عشان حاجه بجد
و الناس طبعاً اللى بتتصل بتبقى عاوزه حاجه تبع الدراسه مش اكتر
و تيجى الاجازه يا مولاى كما خلقتنى ولا اى حد يعبره ابداً

بجد فئة المصلحنجيه دول عاوزين الحرق بجد و الواحد للاسف عشان بيحب الخير مش بيحب يعاملهم وحش
عمتاً الحل مع الناس ديه انك تعتبرهم مجرد حاجه مؤقته و خلاص و اكسب فيهم ثواب و مفيش مانع تستفيد منهم برده و ترخم عليهم لغاية ما يطفشو من نفسهم هههههههه

بس فيه كمان فئه جمييله جدا جداً و دول نادراً لما تلاقيهم فى الزمن ده ناس كلها جدعنه وطيبه و نفوس كويسه و حلوه و متربيين تربية سويه حلوه
بجد لو لاقيت حد كده اياااااااااك تفرط فيه بسهوله او تتلككله على اى غلطه من غير قصد

ولو ملاقتش شخص كده اركن جنبى على الدكة و خليك مع ربنا لحد ما تلاقيه ان شاء الله :)

هتـــلر 12-01-2014 08:52 PM

هههههههههههههههههههههههه
انا وانا فى ابتدائى كنت معوق اوى
كنت لما اروح عند حد من قرايبنا و لسه مخلف و يجيبله البيبى اشوفه اقعد اقول وحش اوى و اطلع فيه عيوب كتير ههههههههههههه و اقعد اقول لامه هو عينه وحشه كده ليه !! و بوقه معووج كده ليه ؟!
هههههههههههههه
المشكله ان الامهات و الابهات بتوع البيبيهات دول كانو بيضحكوا ويعدو الموضوع بس بابا قالى انهم لو طالو يحدفوك من الشباك كانو حدفوك و عندهم حق بصراحه ههههههههههههه

هتـــلر 12-01-2014 08:56 PM

هو ليه شيكولاته كابرى مكتوب عليها كادبورى ديرى ميلك !!!
انا عمرى ما لاقيت حد بيقول انا عاوز واحده كادبورى ديرى ميلك

ahmedelfangary 12-01-2014 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هتـــلر (المشاركة 5677804)
هو ليه شيكولاته كابرى مكتوب عليها كادبورى ديرى ميلك !!!
انا عمرى ما لاقيت حد بيقول انا عاوز واحده كادبورى ديرى ميلك

نوع من الاختصار .. يعني مثلا لقيت حد بيقول انا هقعد على الانترنت .. الكل بيقول هاقعد عالنت

مادوكا 12-01-2014 11:04 PM

ياه نفسي اجرب شعور الثقة بالنفس ولو لمرة واحدة

مادوكا 12-01-2014 11:07 PM

احسن حاجة في الدنيا الجنون ويا سلام بقي
لو لقيت حد ياشاركك الجنون ده

مادوكا 12-01-2014 11:10 PM

بتمنى اعيش لوحدي في مكان بعيد عن البشر
بعيد عن غشهم وخداعهم
بعيد عن الجرح والالم

مادوكا 12-01-2014 11:16 PM

every thing
you need
will come to you
at prefect
time

رآجيه رضآ الله 12-01-2014 11:29 PM

عيشينها ومش عارفين عدي ولا فاضل كام!!
مبنتعلمش من الدنيا لا ولا من الأيام

عيشينها ومش عارفين عدي ولا فاضل كام!!
مبنتعلمش من الدنيا لا ولا من الأيام

شوف الانسان إزاي فجأه في لحظه بينهآر

يقف المسكين قدام نفسه ندمان محتار

اتغر بملكه وسلطانه والزمن ان دار
احسبها ياريت من دلوقتي وكفايه غرور
وكفايه غرور

فوق من اوهامك قبل مايجي عليك الدور
غداره الدنيا واديك شايف عـ الناس بتدور :(

هتـــلر 13-01-2014 03:48 PM

لحظات كتير حلوه اوى عدت عليا من غير ما استمتع بيها و السبب انى شاغل نفسى ديماً بهموم بكره
تعبت كتير بسبب العاده الغبيه ديه و فايدتها الوحيده انها هتخليك متقعش بسهوله بس انا اكتشفت انى بتعب كل يوم عشان استريح يوم واحد بس
يرضى مين ده !!!!
انا ندمان بجد انى متوكلتش على ربنا و دعيته يفكلى كل همومى و اعتمدت على عقلى وبس و النتيجه انى تعبت و شلت هم كبير و بقيت مخنوق ديماً
يولع كل حاجه بجد بعد كده انا مش هشغل دماغى باى حاجه تاني انا مش ناقص وجع دماغ
مش هتعب نفسى مع حد تانى على حساب صحتى ووقتى و فى الاخر الاقيه مطنش تعبى معاه
مش هقلق على اى زفت امتحان تانى او نتيجه و بجد اللى يحصل يحصل و مش فارقه معايا اى حاجه خالص عشان بجد حرام اقعد كل يوم تعبان عشان خاطر يوم مالوش لازمه حتى لو تحديد مصير او عصير اياً كان
مشاكلى هخلى ربنا يحلهالى و هبقى اخد بالاسباب و هخلى ناس تحل مشاكلى معايا مش انا لوحدى الا فى الحاجات الخاصه اوى
مش ههتم تانى باى تفاصيل و هبص للحاجات الرئيسيه وبس
مش هيهمنى حد بعد كده و لو حتى اقرب الناس ليا طالما انا صح و مش بخالف دينى

انا انسان مش آلة و ربنا مخلقنيش غير عشان اعبده وبس و اعمر الارض ديه مش اقعد اعقد نفسى و اخنقها

~Pearl-Knight~ 13-01-2014 04:10 PM

اجعل من الحقِ قارباً تعبر به بحر الباطل إلى جزيرة النجاة ؛؛؛

هتـــلر 13-01-2014 04:20 PM

so wake me up when it's all over
when i'm wiser an' i'm older

هتـــلر 13-01-2014 04:53 PM

افلام ورا افلام
فاقعين ميتين امنا
و اللى يفكر يشوفهم
هيجيله انتفاخ للابد
:(

لسان حالى و انا بشوف اعلانات افلام السبكى :( :(

هتـــلر 13-01-2014 05:01 PM

..................

Countess Doha 13-01-2014 05:04 PM

^_^^_^^_^ممكن ادخل

هتـــلر 13-01-2014 05:27 PM

انا ملاحظ المغنيين كلهم مهتمين بالبنات زى سعاد حسنى البنات البنات و نانسى عجرم يا بنات يا بنات اللى مخلفش بنات وسايبين الولاد خالص مع اننا جادعين جداً و بنساعد و اوفياء و بنقف مع الناس فى الازمات و بنتعب ونشقى عشان خاطرهم

هتـــلر 13-01-2014 06:25 PM

when i'm gone
when i'm gone
when i'm goooone
you're gonna miss me when i'm gone

هتـــلر 13-01-2014 11:52 PM

اوقات لما بحس بيأس بقنع نفسى بحاجات وهميه عشان استريح و خلاص

هتـــلر 14-01-2014 12:06 AM

انا كان نفسى احس انى مميز بجد و قادر اعمل حاجه كبيره تخلينى احس انى شرفت اللى بيجبونى بجد
بس كل يوم بحس انى قليل اوى و قدراتى محدوده اوى و شاطر اوى فى وهم نفسى
اكتشفت انى بصبر نفسى باوهام و بعدين اصدقها عشان افرح فرحة مزيفه و ملهاش معنى و لا طعم
انا زعلان اوى انى هفضل عادى و تعبان و مجرد نسخه من ملايين النسخ و مش هسيب اى بصمه كويسه
مش حاسس انى ليا لازمه دلوقتى و لا فارق مع حد حتى بابا وماما انا شايف انهم باصين ليا بشفقه ووقعو فى كلامهم ادامى و قالو عيوبى بشفقه كده تخلى الواحد يكره نفسه
حاولت افكر كتير لاقيت احلى افكارى ناس قالتلها قبل كده و اكنها افكار عاديه و بصراحه حاجه توجع اوى لما تعرف ان افكارك اللى فاكرها واو عاديه اوى بالنسبه لناس تانيه
كان نفسى اعمل حاجه بس واضح انى ولا حاجه و ربنا مش كاتبلى اثبت نفسى
عمرى ما فكرت فى حاجه الا وبعدين اكتشفت ان كان فيه احسن من كده و انى كنت معتوه عشان فكرت كده
انا اللى عرفته طول حياتى انى صغير اوى اوى اوى و جاهل جداً جدا و عندى قدرة عجيبه على خداع الذات
حاولت اتغير بقالى كتير اوى و لسه زى ما انا و نفس الشخصيه ونفس طريقة التفكير و كل حاجه
ندمان اوى على كلام كتير قلته و على تصرفات كتير عملتها و بستحقر نفسى اوى لما افكر انى عملت كده
حتى القرب من ربنا حاسس انى مقصر فيه تماماً و كل ما اقرب محسش بطعم الراحه اللى حاسس بيها الناس المؤمنه اوى
هرجع تانى زى المعاتيه اكتب حاجات عن الامل و الاجتهاد و و وو و فى الاخر ارجع تانى اكتئب و اتخنق و ارجع تانى اكتب كلام حلو و ارجع تانى اكره نفسى
دورة ممله و مقززه :(

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ 14-01-2014 04:45 PM

كل مشاكلنا في الحياه بتبقي نتيجه عن بعدنا عن ربنا

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ 14-01-2014 05:03 PM

ناس كتيره اوي عرفتها من ع النت

بس فعلا طلعو اجدع مليون مره من اللي اعرفهم بره النت

دّقْـــةُ قْـــلِـــبّـ 14-01-2014 05:05 PM

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هكذا حياتنا تملئها كثيرا من علامات الاستفهام

smsmzeros 14-01-2014 11:18 PM

على فكره انا شبهك فحاجات كتيره اوى ...
فحبيت اقولك انتا مش وحيد :)
الموضوع جميل وبيعبر عن ناس كتيره فنفس مراحل عمرنا
الى الامام
بعدين هى الفضفضه لهتلر بس ولا ينفع اى حد يفضفض

RAiN 15-01-2014 01:57 AM

اولا شكرا على نصحتك
ثانيا مفتحتش لييييييييه النهارده كنت داخله متشوه انى اقره كلامك ملتش حاجه
اتمنى تكون كويس

هتـــلر 15-01-2014 10:33 PM

بابا وانا صغير كان بيقولى غلط تعمل كذا و مكانش بيقولى السبب عشان كانت دماغى صغيره اوى فكان بيمنعنى من حاجات كتير انا كنت فاكرها بعقلى البسيط صح مش غلط
قالى على حاجات معينه امشى عليها عشان متعبش و انا بكون مٌصر انى اعرف السبب و انى هفهم كل حاجه و عمال اسال يمين وشمال عشان هفهم يعنى هفهم

بس لما كبرت عرفت انى عقلى فعلاً وقتها عمره ما كان هيستوعب غير لما ينضج اكتر

نفس الكلام ولله المثل الاعلى طبعاً

ربنا حطلك قوانين معينه تمشى عليها و بينلك شوية معجزات عقلك يقدر يستوعبها عشان تقتنع و تبقى مطمئن نفسياً
لكن فيه ناس عامله زى الطفل الصغير اللى عاوز يعافر و يفهم حاجات بعيده كل البعد عن قدرات عقله

انا اكتشفت ان اى موضوع او مساله ليها اكتر من مبرر و كله يقبله العقل
الفكره كلها فى المزاج و مدى اتباعك لهواك

لو عاوز مثلاً تذاكر و حاسس ان المذاكره هتوصلك لحاجات حلوه عقلك هيتقبلها و هتبقى احلى حاجه
انما لو بتذاكر عشان خاطر تبقى احسن من اى حد و الناس كلها تصقفلك و تتفشخر هتبقى المذاكره زى الهم لانك عاوز منها فشخره مش فهم و علم او انك توصل لحاجه كويسه محترمه

قبل ما تفكر ظبط نفسيتك و عشان تظبط نفسيتك قرب من ربك و عشان تقرب من ربك شوف ناس صالحه قرب منهم و عشان تلاقى ناس صالحه نضف شخصيتك و عشان تنضف شخصيتك اقرا و عشان تقرا اسال حد خبير فى الكتب يقترحلك حاجات مناسبه لعقلك عشان فيه كتب مدمره لو انت معندكش خلفيه كبيره

هتـــلر 17-01-2014 01:46 PM

الطبيعة هى من علمت الانسان

الانسان خد كل صفاته و افعاله من الطبيعه
اتعلم من الغراب ازاى يدفن
اتعلم من الجمل الصبر
اتعلم من النبات العطاء
اتعلم من المحيط العمق فى التفكير
اتعلم من التعلب المكر
اتعلم من الاسد عزة النفس
اتعلم من الصقر التركيز
اتعلم من البومه الركوز

كل حاجه عملها الانسان كانت من تاثره بالطبيعه او بحاجه موجوده اصلاً

والفرق بين الانسان و بين اى حاجه تانيه غير عاقل ان الانسان صفاته قابله للتغير انما اى حاجه تانيه صفاتها ثابته وقليله

هتـــلر 17-01-2014 02:06 PM

بمجرد ما الانسان يفكر انه هو بيفكر احسن من غيره وافكاره افضل من غيره اعرف انه معرض لصدمه كبيره اوى بعدين

انا مؤمن تماماً ان الافكار الحلوه مش حكر لناس معينه بتقرا و بتابع حاجات ثقافيه كتير لان الحياه مش شوية كتب و تفكير مع نفسك وخلاص الحياه اعمق من كده بكتيير و الافكار الحلوه مش بتيجى بالعافيه و مش بتيجى بالقرايه الاجباريه الكتير او التجارب المكثفه
الافكار الحلوه بتيجى بالنفسيه الحلوه و التركيز و شوية ثقافه بسيطه
عشان كده انا بضايق اوى لما الاقى الناس تستشير الناس اللى معاها شهادات او حافظه كام كتاب و متهتمش باراء الناس العاديه او اللى مؤهلاتها مش عاليه اوى

للاسف اى حد بيعمله فلسفه معينه و افكار معينه منحاز ليها اوى و مهما حاولت تكلمه فى ثوابته ديه ممكن يتغابى عليك و للاسف كل واحد شايف الموضوع من زاويه واحده و شايف انه الاصح و للاسف برده ناس كتير فاكره تغيير الراى او الفكر حاجه بتمس كرامتهم و بتخلى شكلهم وحش
بجد شىء قذر اوى لما الواحد يتمسك بالغلط عشان خاطر شكلهم ميبقاش وحش

يا شعب ياللى همك رضا نفسك و الشيطان و مش همك رضا ربك فووووق قبل ما يجى اليوم وتندم وتتف على نفسك :(

هتـــلر 17-01-2014 03:02 PM

صاحبك هيقولك الف سلامه و يدعيلك فى وشك و يزعل ادامك بس من جواه مش فارق معاه
اخوك هيضحك و هيفرح فيك و يتريق عليك بس من جواه هيبقى قلقان جداً و لما يبقى لوحده هيدعيلك جامد اوى

الاخوات مشكلتهم الوحيده الغيره من اهتمام ابوهم وامهم باخواتهم التانين و لما بيكبرو بيفهمو و كل حاجه بتبقى كويسه

هتـــلر 17-01-2014 06:14 PM

ومن ليس له هم يصنع له هماً حتى لا يشعر بالملل

هتـــلر 17-01-2014 07:16 PM

معظم مشاكلنا سببها اننا مبنعرفش نعبر عنها بشكل مناسب

هتـــلر 17-01-2014 07:25 PM

ناس كتير مش متقبله نفسها عشان مثلاً شكلها مش حلو او جسمها مش متناسق او مستواها المادى مش كويس او قدراتها العقليه محدوده او او او

تخيل كده انك مش متقبل نفسك
ايه الفوايد ؟!!!
زيروووووووو طبعاً

انما اضرارها
اول حاجه هتبقى حاسس بخنقه طول الوقت عشان انت بتشتكى من حاجه هتفضل معاك طول عمرك فاكيد هتحس بالالم طول عمرك
تانى حاجه هتحقد على الناس التانيه و هتحس انك مظلوم
تالت حاجه هتشكك فى عدل ربنا و ايمانك هيبقى ضعيف
رابع حاجه مش هتعرف تستمتع باى حاجه حوليك عشان جواك اسود اوى
خامس حاجه ثقتك فى نفسك هتدمر

شفت بقى اد ايه بصتك لنفسك بتفرق

عشان كده لازم نبص لنفسنا بصه ايجابيه ديماً و نقرا نقرا نقرا عشان القرايه بجد واقى من الغرور

متسمحش لاى فكره تعبانه تكبر فى دماغك اياً كانت لان اى فكره بسيطه بتقلب على المدى البعيد على نفسيه وحشه اوى اوى

انت مثلا لو فكرت ان الامتحان هيجى صعب جداً (ديه فكرة بسيطه) ممكن توصلك انك يجيلك انهيار عصبى او تاجل الامتحانات مثلاً
و طبعاً عشان تسيطر على افكارك لازم تشغل نفسك طول الوقت و لو باى حاجه بسيطه عشان متسمحش لدماغك تدور على حاجات تافهه تتعبك بيها

هتـــلر 17-01-2014 07:52 PM

الحديث ده رراااااااااااااااااائع بجد
والاثم ما حاكى فى صدرك وكرهت ان يطلع عليه الناس

بجد لخص حاجات كتير اوى اوى
ووفر عليا تساؤلات كتير اوى فى الفقه و انهى الحرام و انهى الحلال

هتـــلر 17-01-2014 08:12 PM

صاحبى اتصل بيا و قالى اخبارك ايه تلات مرات !!

هتـــلر 17-01-2014 08:16 PM

الشعب المصرى بيصعب عليه لما حد يساله حاجه انه يقوله معرفش
اصل احنا متعودين ان اللى يقول معرفش يا اما واحد مخنوق منك يا اما واحد خبيث ميحبش يقول لحد حاجه
فعشان طبعاً الشعب المصرى كيوووت بطبعه فلازم يفتيك و يقولك اجابه من تاليفه عشان متزعلش
وبرده لما يكون ناس متجمعه و عماله ترغى اكيد هتلاقى كام واحد عمال يالف حوارات عشان الناس تنتبه ليه اكتر و يركزو معاه و يحس انه ليه قيمه وسطهم

يا رب ارحمنا
:(

هتـــلر 17-01-2014 08:25 PM

ضحتك البلهاء اللى بتطلع وقت ما تكون سرحان فى الدرس و فجاه تلاقى المدرس و كل العيال بتضحك تقوم مشاركهم الضحك و انت مش عارف في ايه هههههههههههههههههههههههههههههههههه

~Pearl-Knight~ 17-01-2014 08:34 PM

"اللهم! إنا نعوذ بك من خصومة تسد باب الإنصاف، وتصد عن جميل الأوصاف"

هتـــلر 18-01-2014 12:59 PM

i'm gonna show the world who i AM and what i like and what i dislike
i'm gonna show them what makes me comfortable and i won't act anymore
i'm used to being alone and i like it
so if anyone didn't like my reality i will never give a ****
so from now on there's no sorry there's no acting there's no living according to what all people want
my life will be over soon and i'm gonna live it properly and on my OWN damn waaaaaaay

anyone who is hostage to people desires i think you should go to bury yourself right now
coz you're dead already

هتـــلر 18-01-2014 01:05 PM

f u c k HR books
i don't need to adjust my behaviour for the sake of damn people who only love themselves
f u c k anyone who needs the satisfaction of the people and ignore his damn personailty and his damn right to live without cares
damn damn :(

مادوكا 18-01-2014 08:08 PM

ليس من الصعب ان تضحي من اجل صديق ولكن
من الصعب ان تجد الصديق الذي يستحق التضحية

مادوكا 18-01-2014 08:13 PM

مثلما تترك الاطعمة تبرد قليلا
ليسهل عليك اكلها
اترك بعض الخلافات
تهدا قليلا
ليسهل عليك حلها

مادوكا 18-01-2014 08:18 PM

هيييه بركولي بقيت عضو نشط :022yb4::022yb4:

مادوكا 18-01-2014 09:45 PM

اكتر حاجة مؤلمة انك تفتكر الجميع ولااحد بذكر انك موجود

مادوكا 18-01-2014 09:48 PM

الحب=هبل
الطيبة =غباء
وحدة 100%
يارب ساعدني اني اتخلص من اسوا صفتين فيا

مادوكا 18-01-2014 09:51 PM

:(:(:(:(:(:(

مادوكا 18-01-2014 09:53 PM

تذكروني ولا تنسوني ربما ياتي الموت فجاة ولا تروني

مادوكا 18-01-2014 09:59 PM

الوحددددددددددددددددددة عذااااااااااااااااااااااااااااب
نفسي ولو لمرة واحدة مااحسش بالشعور ده

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:08 AM.