بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942)

ahmad khalid 17-06-2014 10:56 PM

ماشى ناخد فترة راحة و استعداد و نسخن على مهلنا
احنا مش هنيجى فى يوم و نذاكر 22 ساعة مرة واحده لأ دى لازم تبدأ لو ب 5 دقايق كل تلت ايام مثلا

ahmad khalid 17-06-2014 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solty ray (المشاركة 5902682)
يعني بص تذاكر مذاكرة عادية يعني الحاجة اللي تخدها في الدرس تروح البيت تذكرها وتخلي الحياة فري يعني بمعنى اصح حاول تنسى انك ثانوية عامة وتعالى بقى في شهر 3 وشد جامد بس طبعا يعني لو انت مثلا مش حلو في النحو حاول تدرب نفسك ونفس الكلام على البراجراف والتعبير يعني تدرب نفسك فقط يعني كأنك بتتسلى واهم حاجة انك تعيش حياتك عادي خالص وان شاء الله ربنا هيوفقوكوا كلكوا بس ادعولبييييييييييييييي

ملش ليا سؤال هو انتى فى ثانوية عامة ولا خلصتى

Solty Ray 17-06-2014 10:58 PM

انا لسه في ثانوية عامة

ahmad khalid 17-06-2014 11:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور القمر الخافت (المشاركة 5902681)
طب والانجليزى ؟؟ حاجة اساسية بردو ولا ايه ؟؟ على كل اقل حاجة ممكن نعملها اننا نأكد على الثوابت لان ساعات الزهايمر بيجى وتبقى حاجات بديهية مش فاكرينها خاااالص :o

يااااااااااااه يعنى انا لما نسيت الانجليزى معناه انه مش مهم;)
عموما ل طبعا الانجليزى حتى ممكن تبدأى بكلمات الترجمة عشان دى اكتر حاجة ملهاش وقت ف الدراسة اما الجرامر فكده كده هنذاكره

ahmad khalid 17-06-2014 11:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Solty Ray (المشاركة 5902686)
انا لسه في ثانوية عامة

و هو انتى مرتاحه ى الامتحانات ولا مزنوقه ع الاخر
معلش اصلى لازم اطمن عشان منلبسش كلنا فى الحيط:d

نور القمر الخافت 17-06-2014 11:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solty ray (المشاركة 5902682)
يعني بص تذاكر مذاكرة عادية يعني الحاجة اللي تخدها في الدرس تروح البيت تذكرها وتخلي الحياة فري يعني بمعنى اصح حاول تنسى انك ثانوية عامة وتعالى بقى في شهر 3 وشد جامد بس طبعا يعني لو انت مثلا مش حلو في النحو حاول تدرب نفسك ونفس الكلام على البراجراف والتعبير يعني تدرب نفسك فقط يعني كأنك بتتسلى واهم حاجة انك تعيش حياتك عادي خالص وان شاء الله ربنا هيوفقوكوا كلكوا بس ادعولبييييييييييييييي

ربنا يوفقك يااااااااااارب , بس مش متأخر اووى فى شهر تلاتة ؟؟ انا اعرف نااس بيذاكرو جامد اووى من الاول وفى الاخر بيريحوا قبل الامتحانات بشهر كده مع استمرار المذاكرة طبعا بس يقللوا الضغوط عشان يركزوا فى الامتحان زى مبدأ كده اللى ذاااكر ذااكر

Solty Ray 17-06-2014 11:03 PM

لأ عادي يعني انا بعمل اللي عليا يعني بذاكر وبحل ملخصات وبحل امتحانات السنين اللي فاتت وكدة يعني وربنا يستر

ahmad khalid 17-06-2014 11:04 PM

ربنا يسترها معاكى ان شاء الله و تعدى السنادى على خير

نور القمر الخافت 17-06-2014 11:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5902688)
يااااااااااااه يعنى انا لما نسيت الانجليزى معناه انه مش مهم;)
عموما ل طبعا الانجليزى حتى ممكن تبدأى بكلمات الترجمة عشان دى اكتر حاجة ملهاش وقت ف الدراسة اما الجرامر فكده كده هنذاكره

طب تمااااام اووى ربنا يوفقنا بجد :d

Solty Ray 17-06-2014 11:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور القمر الخافت (المشاركة 5902692)
ربنا يوفقك يااااااااااارب , بس مش متأخر اووى فى شهر تلاتة ؟؟ انا اعرف نااس بيذاكرو جامد اووى من الاول وفى الاخر بيريحوا قبل الامتحانات بشر كده مع استمرار المذاكرة طبعا بس يقللوا الضغوط عشان يركزوا فى الامتحان زى مبدأ كده اللى ذاااكر ذااكر

على فكرة انا قولت 3 مع اني تقريبا بدأت المذاكرة الجد في شهر 5 بس وعادي لميت كل المناهج وعلى فكرة انا طبعي اني بكره حاجة اسمها مذاكرة بس بحاول احبب نفسي فيها وعلى فكرة بقى اللي يقولك طالب الثانوية العامة يذاكر يجي 100 ساعة في اليوم (ههههههههههههههه) علشان يكون شاطر لأ الكلام ده غلط لاني مش بعرف اقعد ساعتين على بعض على المذاكرة ولما بقول اني قعدت وطولت بكون قعدت 7 او 8 ساعات

طالبةُ التفوقِ 17-06-2014 11:07 PM

بصوا انتوا حاولوا تتعودوا ع المذاكرة من اول السنة بس ياريت ميكونش مذاكرة وبس لا فيه وقت للترفيه واللعب وفى نفس الوقت مش مذاكرة بشدة وتوتر لا ريلكس وخليكوا واثقين فى ان محدش هياخد غير نصيبه وايلى مكتوبله ودى اسباب بس :) وربنا معاكم ومعانا ياااااااارب

Solty Ray 17-06-2014 11:10 PM

يا ايات مش عارفة ابعتلك الرسالة امسحي رسايل من عندك

طالبةُ التفوقِ 17-06-2014 11:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solty ray (المشاركة 5902704)
على فكرة انا قولت 3 مع اني تقريبا بدأت المذاكرة الجد في شهر 5 بس وعادي لميت كل المناهج وعلى فكرة انا طبعي اني بكره حاجة اسمها مذاكرة بس بحاول احبب نفسي فيها وعلى فكرة بقى اللي يقولك طالب الثانوية العامة يذاكر يجي 100 ساعة في اليوم (ههههههههههههههه) علشان يكون شاطر لأ الكلام ده غلط لاني مش بعرف اقعد ساعتين على بعض على المذاكرة ولما بقول اني قعدت وطولت بكون قعدت 7 او 8 ساعات

مالكوش دعوة بينا عشان ده غلط انا كمان والله ماذكرتش غير فى 5 وكنت حتى الواجبات الاساسية مش بعملها وكنت لعب اوى لانى لعبت فى اولى وتانية اوى ده خلانى واخدة ع اللعب مش قادرة اشد خاااااالص بس ده غلط الواحد يبدأ من الاول بس بعقل ونظام وتنظيم وقت
فيه وقت للنوم ووقت للترفيه ووقت للخروج وكل حاجة حتى فى الاخر قبل الامتحانات متقديهاش دح وتشد اعصابك لا حاول تخليك ريلكس وتسبها ع ربنا :)

نور القمر الخافت 17-06-2014 11:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Solty Ray (المشاركة 5902704)

:d فعلا الموضوع مبيتحسبش بعدد الساعات بس بالجهد كمان والاستمرارية

نور القمر الخافت 17-06-2014 11:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالبةُ التفوقِ (المشاركة 5902709)
مالكوش دعوة بينا عشان ده غلط انا كمان والله ماذكرتش غير فى 5 وكنت حتى الواجبات الاساسية مش بعملها وكنت لعب اوى لانى لعبت فى اولى وتانية اوى ده خلانى واخدة ع اللعب مش قادرة اشد خاااااالص بس ده غلط الواحد يبدأ من الاول بس بعقل ونظام وتنظيم وقت
فيه وقت للنوم ووقت للترفيه ووقت للخروج وكل حاجة حتى فى الاخر قبل الامتحانات متقديهاش دح وتشد اعصابك لا حاول تخليك ريلكس وتسبها ع ربنا :)

طب وعملتى ايه بقى ؟؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:40 PM.