بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   التحضير علي الكمبيوتر صح أم خطأ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=154794)

احمد متولي عبدالله 23-10-2010 09:36 PM

ليث مصر;والله هى فكرة جميلة .. لكن عندنا عقول لا تقبل التغيير وإن كان للأفضل .. وهى دى المشكلة
إن شاء الله العقول دي سوف يتم إزالتها قريياً

احمد متولي عبدالله 25-10-2010 06:57 PM

فهمي محمد;السلام عليكم
زملائي الاعزاء
مشكلة التحضير على الكمبيوتر انها تتعارض مع تمسك الموجهين بالورقيات لانهم بيقولوا أهم حاجة ان الاعمال الورقية تكون سليمة ولو كنت شغالفي الفصل بصورة ممتازة لكن فيه نقص في الورقيات تبقى مش شغال ، وما جتش على دفتر التحضير ، ممكن استخدام الكمبيوتر في العملية التعليمية بأكثر من صورة [/color][/b]
زي عمل درجات اعمال السنة والتقويم الشامل وطباعتها ، وزي عمل شرح للمناهج والمراجعات والامتحانات الالكترونية وغيرها وكل واحد حسب امكانياته .

النوعية دي منها كتير ولكن ، لاتراجع ولااستسلام

احمد متولي عبدالله 26-10-2010 07:40 PM

fathym72]انا مدرس حاسب آلى وبحضر الدروس على الكمبيوتر .. واطبعه على ورق ومفيش عندى مشكلة مع التوجيه ..عامل فايل لكل سنة واعيد طباعة كل ما اريده سواء بعد اضافة جديد او كما هو
وهو المطلوب إثباته

احمد متولي عبدالله 27-10-2010 10:00 PM

يعنى ممكن تحضر الدرس واتكتب عليه تعليق من الموجه مثلاً
مش عاجبك تروح مغير الدرس
كدة يبقى تزوير
الصح الكشوكول يكون جاهز من اول السنة والدروس تتحضر تباعاً
متغالطوش نفسكم ياجماعة
الصح الصح
الموجه بيكتب الزيارة في دفتر الزيارات وليس في دفتر التحضير

az.za 28-10-2010 11:38 PM

طبعا الموضوع يستحق النقاش على اعلى مستوى ........... داحنا فى زمن التطوير ...........
ربنا يوفقك.................

كومبيوتر 29-10-2010 12:04 AM

ياعم الحاج قالوا لي فى المدرسة ان الكومبيوتر يكون بعد الورق وان التحضير حبر على ورق و ماينفغش يبقي حبر على كومبيوتر لاننا فى زمن التططططور - من طور يعنى ثور وكله ماشى

احمد متولي عبدالله 29-10-2010 10:48 PM

كومبيوتر;ياعم الحاج قالوا لي فى المدرسة ان الكومبيوتر يكون بعد الورق وان التحضير حبر على ورق و ماينفغش يبقي حبر على كومبيوتر لاننا فى زمن التططططور - من طور يعنى ثور وكله ماشى
الملافظ سعد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أ/ محمد 29-10-2010 11:48 PM

الأخوة الأفاضل منذ عام 2005 وأنا أطبع تحضيري على الكمبيوتر في ملف ( أكلاسير ) شكله جميل وصفحات التحضير مرقمة ويتصدر التحضير توزيع المنهج طبعا . ومازلت حتى لحظة كتابة هذا الرد وأنا أفعل ذلك . طبعا في البداية وجدت معاناه من كل الطابور القديم لدرجة أن أحدهم ( من المديرية ) أحالني للشئون القانونية . ولكنه لم يكتب في التحويل أن السبب ( طباعة التحضير بالكمبيوتر ) واكنه كتب أن التحضير في ورق منفصل وبالفعل ذهبت للشئون القانونية . وبعد التحقيق أوصتني الشئون القانونية بأن أستمر كما هو . سواء تكتب باليد اليسرى أو اليمنى أو بقدمك أو بأسنانك أو بالكمبيوتر . فالكتابة ما هي إلا دليل على ماقمت به من تدريس للفصل الفلاني أو العلاني . وهل مطابق لتوزيع المنهج أم أنك متأخر قليلا أو متقدم وهكذا . فطباعة الكمبيوتر ليس فيها مشكلة وإن وجدت مقاومة للتغيير في البداية . المهم يكون الفصل والحصة والتاريخ مسجلين لديك . وقبل من قبل ويرفض من يرفض . فلا أحد منهم يستطيع أن يسجل لك في زيارة موصيا بعدم استخدام الكمبيوتر في التحضير وإلا تصبح الدولة عابثة بتدريباتنا . وغيره ..........

احمد متولي عبدالله 31-10-2010 11:14 PM

QUOTE=az.zطبعا الموضوع يستحق النقاش على اعلى مستوى ........... داحنا فى زمن التطوير ...........
ربنا يوفقك.....
ربنا يبارك فيكي

احمد متولي عبدالله 02-11-2010 12:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ محمد (المشاركة 2788285)
الأخوة الأفاضل منذ عام 2005 وأنا أطبع تحضيري على الكمبيوتر في ملف ( أكلاسير ) شكله جميل وصفحات التحضير مرقمة ويتصدر التحضير توزيع المنهج طبعا . ومازلت حتى لحظة كتابة هذا الرد وأنا أفعل ذلك . طبعا في البداية وجدت معاناه من كل الطابور القديم لدرجة أن أحدهم ( من المديرية ) أحالني للشئون القانونية . ولكنه لم يكتب في التحويل أن السبب ( طباعة التحضير بالكمبيوتر ) واكنه كتب أن التحضير في ورق منفصل وبالفعل ذهبت للشئون القانونية . وبعد التحقيق أوصتني الشئون القانونية بأن أستمر كما هو . سواء تكتب باليد اليسرى أو اليمنى أو بقدمك أو بأسنانك أو بالكمبيوتر . فالكتابة ما هي إلا دليل على ماقمت به من تدريس للفصل الفلاني أو العلاني . وهل مطابق لتوزيع المنهج أم أنك متأخر قليلا أو متقدم وهكذا . فطباعة الكمبيوتر ليس فيها مشكلة وإن وجدت مقاومة للتغيير في البداية . المهم يكون الفصل والحصة والتاريخ مسجلين لديك . وقبل من قبل ويرفض من يرفض . فلا أحد منهم يستطيع أن يسجل لك في زيارة موصيا بعدم استخدام الكمبيوتر في التحضير وإلا تصبح الدولة عابثة بتدريباتنا . وغيره ..........

ما هو رأي أصحاب العقول المتحجرة في هذا الكلام ؟ هل هناك أبلغ من هذا!!!!!!!!!!!!!!!!

احمد متولي عبدالله 04-11-2010 11:18 PM

[E=abdalla_abdalaty;26موضوع رائع

انت اللي رائع

teacher_2 05-11-2010 06:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد متولي عبدالله (المشاركة 2796746)
ما هو رأي أصحاب العقول المتحجرة في هذا الكلام ؟ هل هناك أبلغ من هذا!!!!!!!!!!!!!!!!

الشغل ده مكلف طبعا
لانك محتاج تطبع كل درس تحضره
وبكده مش مخاف للروتين ولا حاجه
لكن العمل فى عرض باروبوينت هو ده المطلوب
ورغم انى عامل اغلب المقررات عروض وفعلا بشتغل فى المناهل
ادارة دكرنس المبجلة لم ترفق اسمى ضمن الفائزين بالابتوب واشتكيتهم بالأمس
اللى بيشتغل فى البلد دى يبقى غلطان
لانهم عاوزين اللى نايمين فى العسل
ودمتم

salaholom 05-11-2010 10:12 AM

اولا شكرا لكم اولاى على مجهودكم وعلى كل ماتفدموه
من وجة نظرى والله اعلم ان تحضير درس على الكمبيوتر هواعدادة بور بوينت ك cd تعلمى ولى معه تجربة

salaholom 05-11-2010 10:23 AM

من وجة نظرى والله اعلم ان تحضير درس على الكمبيوتر هواعدادة بور بوينت ك cd تعلمى ولى معه تجربة

salaholom 05-11-2010 10:24 AM

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:42 PM.