بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   الملاحظات الاخيرة على منهج الاحياء (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=51843)

nooneasme1 23-04-2010 12:31 AM

أنا كل يوم على الموقع قبل الظهر لو فى مناقشة

العمل سبب الامل 23-04-2010 12:32 AM

انا رايى انه بينتج فى الاتنين لان ممكن تتنفس بعض الخلايا لا هوائيا كالخميرة و ينتج كناتج من نواتج التنفس اللاهوائى
و السؤال التانى ممكن اقطع القمة النامية ليه و بكدة لا يستطيع الانتحاء
قوللى بقى الاجابات و كمان هقولك سؤال جالى فى الامتحان النهارده ماذا يحدث عندما تنقص انواع الاحماض الدهنية عن المعدل الطبيعى لها فى خلايا الجسم؟
هو انت شفت جدول الامتحان؟ الاحياء قبلها يوم واحد و الكيمياء قبله 6 ايام !!!!!!! و الله ده ظلم

nooneasme1 23-04-2010 12:34 AM

وكان فى برضه ملحوظة الكتاب المدرسى أغفلها وهو أن الجسم الأصفر يضمر نهاية الشهر الثالث وبرضه يفرز الريلاكسين فى نهاية الحمل إزاى؟؟

العمل سبب الامل 23-04-2010 12:35 AM

الامتحان كان سهل و معتمد كليا على الحفظ

nooneasme1 23-04-2010 12:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ragya (المشاركة 2122540)
انا رايى انه بينتج فى الاتنين لان ممكن تتنفس بعض الخلايا لا هوائيا كالخميرة و ينتج كناتج من نواتج التنفس اللاهوائى
و السؤال التانى ممكن اقطع القمة النامية ليه و بكدة لا يستطيع الانتحاء
قوللى بقى الاجابات و كمان هقولك سؤال جالى فى الامتحان النهارده ماذا يحدث عندما تنقص انواع الاحماض الدهنية عن المعدل الطبيعى لها فى خلايا الجسم؟
هو انت شفت جدول الامتحان؟ الاحياء قبلها يوم واحد و الكيمياء قبله 6 ايام !!!!!!! و الله ده ظلم

فعلا فى الأثنين
انا لو قطعت القمة النبات لن ينمو أنا عاوز امنع انتحاؤه بس عن طريق اى وسيلة من التنين دول
1- تسليط ضوء أسفل الساق وهو فى الوضع الأفقى فكلما حاولت الأوكسينات الذهاب لأعلى وجدت موثر الضوء لأسفل والعكس صحيح
2- تحريك الأصيص حركة دائرية بطيئة 12 لفة فى الساعة مثلا فتفقد خلايا القمة النامية تحديد اتجاه الجاذبية لانها ستدور عليها باستمرار

عندما تنقص أنواع الأحماض الدهنية عن المعدل الطبيعى لها فى خلايا الجسم هناك احتمالين

1- يقوم الأنسولين بتنبية الخلايا على تحويل الجلوكوز الزائد إلى مواد دهنية وليس جليكوجين ده وسيلة برضه

2- إذا كانت الخلايا دى قامت بنشاط عنيف يعنى نسبة الجلوكوز فى تناقص حتى تكاد تنعدم فتتجه الخلايا لتحويل الدهون لمجموعات اسيتيل تدخل فى دورة كربس لإنتاج الطاقة وطالما كانت الأحماض الدهنية ناقصة أخر أمل للخلية الأحماض الأمنية ولكن الأكسدة للأحماض الأمينية يكون مادة سامة هى حمض النيتروز لأن طبعا المجموعة nh2 فى الأحماض الأمينية
والله أعلم

أما بالنسبة للجدول دة ظلم جدا وحرام فعلا وكل اللى الواحد عاوز يقوله يقوله

nooneasme1 23-04-2010 12:48 AM

نرجو التفاعل مع الأسئلة المطروحة

العمل سبب الامل 23-04-2010 12:49 AM

يمكن بيفرز من المشيمة و الرحم فى نهاية الحمل و ليه اغراض تانى غير الحمل بيفرز فيها من الجسم الاصفر

nooneasme1 23-04-2010 12:50 AM

فى جدول تحت خالص فى الصفحة تعرفى منها مين الموجود على الموضوع حاليا

nooneasme1 23-04-2010 12:51 AM

انا جاوبت على سؤالك شوفيه؟؟

nooneasme1 23-04-2010 12:52 AM

السؤال مجاب على فى أول صفحة من الموضوع

nooneasme1 23-04-2010 12:58 AM

انا كنت من الطلبة اللى مذاكروش التكاثر لسه بس المتحان كله كان فى مجملة مباشر

nooneasme1 24-04-2010 07:45 AM

طال الغياب عن الأسئلة

nooneasme1 25-04-2010 12:17 AM

انا اسف لأن إجابة الؤال لم تكن بطريقة مرتبة والإجابة كما يلى

عندما تنقص الأحماض الدهنية عن المعدل الطبيعيى لها يحدث الأتى:

1- من وظائف هرمون الأنسولين تحويل الجلوكوز الزائد على حاجة الجسم إلى جليكوجين يخزن فى الكبد والعضلات أو أنسجة الجسم الأخرى ولكن إذا حول كل الجلوكوز إلى جليكوجين يتحول بعد ذلك إلى أحماض دهنية (ذالك يفعل فى المقام الثانى) وهذا يحدث فى حالة الإعتياد على عدم بذل مجهود كبير وتناول الطعام بكميات كبيرة نسبيا (هناك فرق بين الأحماض الدهنية الناتجة عن هضم الدهون التى تخزن فى الجسم وخاصة تحت الجلد وتحويل الجلوكوز الزائد بفعل الأنسولين إلى مواد دهنية للتخزين أيضا)

2- إذا كانت الخلايا فى حالة بذل مجهود عنيف كالعضلات مثلا ذلك يعنى أن نسبة الجلوكوز فى تناقص حتى يكاد ينعدم تماما وعندئذ تتجه الخلايا لتحويل الدهون المخزنة الموجودة بها لمجموعات اسيتيل تدخل فى دورة كربس لإنتاج الطاقة وطالما كانت الأحماض الدهنية ناقصة إذن أخر أمل للخلية الأحماض الأمنية ولكن اأكسدة للأحماض الأمينية فى التنفس الخلوى يكون مادة سامة هى حمض النيتروز لدخول مجموعة nh2 فى تركيب الأحماض الأمينية

والله أعلم وأرجو منكم الأجابة

nooneasme1 25-04-2010 12:19 AM

انتى بتتأخرى عليا فى الرد على اسئلتك المطروحة

هو النت بطئ؟

العمل سبب الامل 26-04-2010 12:12 AM

اولا انا لسه قاعدة على النت النهاردة و ثانيا هاقولك على الاجابة يوم الثلاثاء لانى امتحنت و جالى السؤال دة و هناخد الامتحان الثلاثاءعلى فكرة انا سالت اخويا اللى فى طب و قاللى ان البول بيتكون فى المثانة بصفة مستمرة و لكن التفاوت فى الكمية و كمان السؤال ده موجود فى اخر الدليل و متجاوب ان العبارة الخاطئة هى ان البول يتكون بصورة غير مستمرة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:46 AM.