بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شعبة اللغة الإنجليزية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1014)
-   -   نصيحة للدفعة الاولى قبل ماتخش تجارة انجلش..!!!!! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=451114)

Monier 24-07-2015 04:08 PM

اهلا بيك يا باشا
بص انا رديت عليك فى الموضوع اللى انت عامله
ودا كان ردى
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monier (المشاركة 6249979)
مبدئيا مفيش تجارة انجلش مفتوح
علشان تخش تجارة انجلش لازم الاول تخش تجارة عربى انتظام بالنسبة لدرجة الانجلش المفروض يكون 40 وانت طالع بس فى كليات ساعات مبتلتزمش بدرجات الانجلش المهم يكون مجموعك الاعتبارى (مجموعك بالكامل + مجموع الانجليزى مرة اخرى) يكون اكبر من اللى هما محددينه
اما بالنسبة ان ابنه جايب 58.5 ودخل تجارة انجلش فبصارحة انا مش هعرف ارد علشان مفيش الكلام دا خالص يعنى
ملحوظة المجموع الاعتبارى بتعرفه من الكلية نفسها

eryaymen100 01-08-2015 11:56 PM

سؤال لو سمحت
ايه مجالات عمل خريج تجارة انجليش بالتفصيل ؟
وهل ممكن الاقي عمل على رغم من ان خريجي تجارة عددهم كبير
وما هو قسم ادارة اعمال بالتفصيل
ارجو الرد سريعا

Monier 07-08-2015 03:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eryaymen100 (المشاركة 6256084)
سؤال لو سمحت
ايه مجالات عمل خريج تجارة انجليش بالتفصيل ؟
وهل ممكن الاقي عمل على رغم من ان خريجي تجارة عددهم كبير
وما هو قسم ادارة اعمال بالتفصيل
ارجو الرد سريعا

مفيش حاجة اسمها بالتفصيل والكلام دا (مفيش الكلام دا خالص)
مجالك بنوك محاسب فى شركة محاسب فى مكتب محاسبة ثم كول سنتر مبيعات وهكذا
تلاقى شغل او متلاقيش حاجة بتبقى نصيب انا بقالى سنتين متخرج وبقالى 6 شهور مخلص جيش وانا حاليا كول سنتر موبينيل على الرغم انى خريج تجارة انجلش بتقدير جيد ومعايا فى الشغل خريج هندسة بترول فموضوع الشغل اولا واخير نصييب
ادارة الاعمال يعنى مش عارف اوضحلك يعنى ايه لانى كنت محاسبة فمعرفش حاجة عن القسم بس هو بيبقى اغلبية عن تخطيط ودراسات عن التعامل مع مستقبل الشركة من احتياجات وادارة الخطة المستقبلية للشركة (دراسة جدوى)

شاهندا خالد 12 16-09-2015 01:31 AM

معلش بس ممكن اسأل حاجة ! انا جايبة 88 علوم و جايبة 47 انجلش وقدمت تجارة انجلش الزقازيق كده هقبل فيها ولا ايه لاني معرفش مجموعها الاعتباري والحجات دي ؟! هو فعلا بيبقي 410 ف كل الجامعات ولا ايه !؟

3mayan 16-09-2015 04:08 PM

لو سمحت انا قدمت انجلش وكنت عايزة اعرف عن المصطلحات الانجليزى او الكتب علشان اخد فكرة قبل الدراسة و كده بس مش عارفة اكتب ايه فى السيرش فلو سمحت تساعدنى؟؟

Monier 18-09-2015 01:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شاهندا خالد 12 (المشاركة 6288809)
معلش بس ممكن اسأل حاجة ! انا جايبة 88 علوم و جايبة 47 انجلش وقدمت تجارة انجلش الزقازيق كده هقبل فيها ولا ايه لاني معرفش مجموعها الاعتباري والحجات دي ؟! هو فعلا بيبقي 410 ف كل الجامعات ولا ايه !؟

بصى هو انتى لو قبلتى تجارة انتظام يبقى ان شاء الله هتخشى انجليزى لان درجات الانجلسزى يتاعتك كويسه
المهم فى الاول والاخر دا نصيب
بالنسبة للمجموع الاعتبارى فبصراحة معرفش اذا كان بيبقى واحد على كل الجامعات ولا لا

Monier 18-09-2015 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3mayan (المشاركة 6289093)
لو سمحت انا قدمت انجلش وكنت عايزة اعرف عن المصطلحات الانجليزى او الكتب علشان اخد فكرة قبل الدراسة و كده بس مش عارفة اكتب ايه فى السيرش فلو سمحت تساعدنى؟؟

بص هى حاجة كويسه انك تبدا بدرى بس انا شايف انك ممكن تعقد نفسك لان منها حاجات كتيرة صعبة بس عموما لو انت حابب
فى كتاب اسمه Intermediate Accounting, 13th edition دا هيفيدك
وممكن تدور على جوجل ب القاموس المحاسبى
وفى محاسبة انجليزية هتتلاقى حاجات كتيرة وهتفهمك

Monier 29-07-2016 10:58 AM

اهلا بالوافدين الجدد

ahmed akeff 06-08-2016 01:51 AM

طيب انا لسة مخلص ثانوية وقبلت خلاص في تجارة طنطا انا جايب 38 انجلش ومجموعى الاعتباري 372 الحق انجلش ولا لا

وهو انا بختار اما بخش تجارة يعنى الاقسام بتاعت ادارة اعمال ومحاسبة وكدا بختار مبنهم ولا كلهم علينا ولا اية :d

مصباح حامد 23-08-2016 07:59 PM

لو سمحت انا كان عندي سؤال عشان بنتي دخله تجارة انجلش ... كنت عايز اعرف يا تري ازاي ممكن بنتي تجيب تقدير كويس ...و نصيحه بالنسبة لاول يوم هتروحه ... و جزاكم الله كل خير

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:06 PM.