بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشارك الازهري ( أ/سعيد موسى )للاستفسارات الخاصة بشئون المعلم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=420998)

ALQODS 03-05-2013 07:20 PM

أنا متعين 2004 والأساسى الآن 269 جنيه. والمرتب 802 جنيه يبقى المرتب فى شهر سبعة 2013 كام؟

أ/ سعيد موسى 03-05-2013 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alqods (المشاركة 5253140)
أنا متعين 2004 والأساسى الآن 269 جنيه. والمرتب 802 جنيه يبقى المرتب فى شهر سبعة 2013 كام؟

بعيدا عن الالغاز والفتاوى انتظر حتى تمسك راتبك فى يدك وفى هذه الحاله سوف تعرف كم يكون راتبك

Abdelrahman Mousa 04-05-2013 01:45 PM

ياريت يااستاذ سعيد ترفع منشور ربع الدرجة اللى قولت عليه جزااك الله خير

Abdelrahman Mousa 04-05-2013 08:19 PM

طالب حصل الدرجة النهائية فى سؤال التخلف ورسب فى الترم التانى غير كدة انو راسب فى الترم الاول (ينجح) طبقا للمنشور؟

MR.Mamdouh Ramadan 04-05-2013 08:28 PM

اود ان اسال عن دور الاداريين فى امتحانات النقل عندنا فى المعهد لايفعلون شيئا على الاطلاق على اى اساس بياخد مكافأة امتحانات

أ/ سعيد موسى 04-05-2013 09:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.mamdouh ramadan (المشاركة 5255054)
اود ان اسال عن دور الاداريين فى امتحانات النقل عندنا فى المعهد لايفعلون شيئا على الاطلاق على اى اساس بياخد مكافأة امتحانات

يجب على شيخ المعهد ان يجعل المراقبه على الاداريين بحيث يتفرغ المدرس للتصحيح
وهذا ما افعله فى معهدى

أ/ سعيد موسى 04-05-2013 09:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الخلافة قادمة (المشاركة 5255043)
طالب حصل الدرجة النهائية فى سؤال التخلف ورسب فى الترم التانى غير كدة انو راسب فى الترم الاول (ينجح) طبقا للمنشور؟

اقرا المنشور الذى وضعته وجهز اسئلتك ونتحاور جميعا بها

MR.Mamdouh Ramadan 04-05-2013 10:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 5255170)
يجب على شيخ المعهد ان يجعل المراقبه على الاداريين بحيث يتفرغ المدرس للتصحيح
وهذا ما افعله فى معهدى

استاذى الفاضل انا اريده معرفة قانونية عمل الاداريين فى الامتحانات فانا ارى انهم فى معاهد كثيرة لا يعملون شيئا يخص الامتحانات من قريب او بعيد فبالتالى لايستحقون مكافاة الامتحانات وانا متاكد ان لو شخصا كتب مذكرة ان هؤلاء لم يشاركوا فى اعمال الامتحانات سوف يحرموا منها راى حضرتك ايه بالتفصيل؟

أ/ سعيد موسى 04-05-2013 11:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.mamdouh ramadan (المشاركة 5255468)
استاذى الفاضل انا اريده معرفة قانونية عمل الاداريين فى الامتحانات فانا ارى انهم فى معاهد كثيرة لا يعملون شيئا يخص الامتحانات من قريب او بعيد فبالتالى لايستحقون مكافاة الامتحانات وانا متاكد ان لو شخصا كتب مذكرة ان هؤلاء لم يشاركوا فى اعمال الامتحانات سوف يحرموا منها راى حضرتك ايه بالتفصيل؟

اولا مكافاة الامتحانات تكون على العام الدراسى كاملا وليست ايام الامتحانات
وحسب منطقك مدرس حصل على اجازة ورجع قبل الامتحانات بيوم ودخل الامتحان وراقب
وصحح وتعب هل يحصل عليها كاملة ؟؟؟ الاجابه بالقطع لا بل سوف يحصل على عدد الايام فقط
نذهب الى النقطه الاخرى لايفعلوا شىء ايام الامتحانات اذا قام شخص بكتابه مذكرة حسب قولك
انهم لايفعلون اى شىء ايام الامتحانات
سوف يكون ردهم وهل طلب منا احد شىء ورفضنا
اذن المشكله فى الذى يجعلهم يفعلون او لايفعلون شيئا
لكن لو طلب منهم شيخ المعهد المراقبه ورفضوا وارسل مذكرة للشئون القانونيه
هنا يكون الحساب غير ذلك لايمكن فعل شيئا قانونيا معهم

arafat_shel 05-05-2013 09:06 PM

يرجا الافادة في اسرع وقت من فضلك

لو سمحتم عايز حد يفيدني
انا واخد اجازة سفر للخارج وعايز ارجع فاية الاجراءات لقطع الاجازة علما اني تابع لمنطقة طنطا الازهرية
وهل ينفع اقطع الاجازة في اي وقت ولا لازم استنا لغاية ما تاريخ قرار الاجازة يخلص علما باني مش هسافر تاني يعني مش هجدد الاجازة
وكام الفلوس اللي المفروض اني ادفعها للتامينات
وهل الاجراءات كلها تخلص من المنطقة ولا لازم اروح ادارة البعوث بالقاهرة علشان اقطع الاجازة

arafat_shel 05-05-2013 09:10 PM

لو سمحتم عايز حد يفيدني
انا واخد اجازة سفر للخارج وعايز ارجع فاية الاجراءات لقطع الاجازة علما اني تابع لمنطقة طنطا الازهرية
وهل ينفع اقطع الاجازة في اي وقت ولا لازم استنا لغاية ما تاريخ قرار الاجازة يخلص علما باني مش هسافر تاني يعني مش هجدد الاجازة
وهل الاجراءات كلها تخلص من المنطقة ولا لازم اروح ادارة البعوث بالقاهرة علشان اقطع الاجازة

أ/ سعيد موسى 05-05-2013 10:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arafat_shel (المشاركة 5257197)
لو سمحتم عايز حد يفيدني

فى اغلب الحالات يتم الموافقه على رجوعك وقطع الاجازة وعليك الذهاب اولا الى البعوث لانها هى الجهه
التى تقوم بجميع الاجراءات وترسل معك جواب الى منطقتك والتى بدورها ترسلك الى التنسيق التابع له
الذى يحولك الى المعهد الذى به عجز او المعهد القريب الى سكنك

MR.Mamdouh Ramadan 05-05-2013 11:50 PM

الكادر فى شهر 7 ان شاء الله هيكون على اساسى 2012 بدون علاوه 2008 ام بدونها ؟
السؤال الثانى سيظل بدلات الكادر كما هى فى مرتب 5 و6 ؟

أ/ سعيد موسى 06-05-2013 08:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.mamdouh ramadan (المشاركة 5257555)
الكادر فى شهر 7 ان شاء الله هيكون على اساسى 2012 بدون علاوه 2008 ام بدونها ؟
السؤال الثانى سيظل بدلات الكادر كما هى فى مرتب 5 و6 ؟

معذرة اخى الفاضل الامور الماليه معلوماتى بها بسيطه والافضل سؤال على ازهر او مصطفى محمود

احمد السيد بري 06-05-2013 09:26 PM

انا على الدرجة الثالثة
تعينت فى 4/10/2004
باشرت العمل فى 28/5/2005
كيف احصل على الدرجة الثانية
حيث اننى تخطيت المدة البينية وهى 8 سنوات على الدرجة الثالثة
ارجو مساعدتى...........وجزاك الله خيراً

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:10 PM.