بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعه ثانويه عامه 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607661)

Physician future 11-08-2014 03:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady ahmed shaker (المشاركة 5963742)
بالنسبه لكتاب الأمتحان فهو لسه هينزل على يوم السبت دا رد مطبعة الدوليه مطبعة كتاب الأمتحان اما الرساله مش عارف صراحه.

اووووووووووووووك ثااااااانكس

Physician future 11-08-2014 03:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady ahmed shaker (المشاركة 5963758)
المنتدى مش راضى يفتح ع التلفون وكمان مفيش اشعارات بتيجى لحد لو فى حد له علاقه بالأداره يكلمهم يحاولو يشوفو وسيلة ربط بين التلفون والموضيع فى المنتدى او الحساب الخاص بالمنتدى يجى رساله ان فلان اضف رد .. فلان ذكر اسمك كده يعنى عشان يكون تفاعل أكتر

انا بيفتح على تليفونى عادى وبقدر اضيف رود عادى

shaimaa shemoo 11-08-2014 07:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarhassan2009 (المشاركة 5963602)
كتب الامتحان وكتاب الرساله نزلو فى الفجاله ؟!

كتب الامتحااان نزلت واخيرا ............. طيب فى العربى كتاب الامتحان اسئة بس و لا فى منه شرح ؟

eman~ 11-08-2014 08:51 PM

يا جماعه فيكتاب الامتحان ف العربي والكمياء شرح ولا كله اسئله؟

Nourhan_nono 11-08-2014 09:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman~ (المشاركة 5964248)

كله اسئلة :d

ahmad khalid 11-08-2014 09:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة linuxer9 (المشاركة 5963353)
بس كتاب الكيمياء أنا شايفه أكتر كتاب منظم ده لو قارناه بالمواد التانية صح؟
أنا شايف الحكاية إني ممكن اتعودت على كتب المدرسة من الإعدادي
لو شايفه كتاب المدرسة صعب يبقى إما تتعودي عليه لإما تذاكري من مصدرك التاني وترجعي بعدين لكتاب المدرسة تعرفي فكرة عن الموجود واللي الملخص ضايفه واللي ناقص
ومش عاوز أنبه على ضرورة أسئلة كتاب المدرسة في كل المواد
العفو حضرتك ..
إنتي بنت فممكن تعملي جدول يناسبك يعني يتناسب مع شغل البيت والدروس وكدا يعني
أنا جاوبت على الطريقة اللي كنت بذاكر وأنظم وقتي بيها وأنا على فكرة مش من الأوائل ولا حاجة بس واحد جايب 402.5 وفرحان بيها :d
""أنا كنت برتب يومي بطريقة (مش عارف هتنفع مع غيري ولا لأ) أني بقول مثلا يوم السبت هذاكر انجليزي كلمات وفيزياء والسبت اللي بعديه هذاكر انجليزي قواعد واحل مسائل واسئلة على الفيزياء وباقي الأيام بنفس النظام مع تغيير بسيط في حالة وجود ظروف ويوم الجمعة حالة خاصة لأنه مابيبقاش فيه دروس ولامدارس فبذاكر فيه كتير
ايام المدارس كان يومي في المذاكرة بيبدأ الساعة 4 العصر لحد الساعة الساعة 6 والساعة سبعة بيقا في درس خصوصي الساعة 8 لحد 9.5 مذاكرة والساعة 9.5 أو 10 بيقبا في درس خصوصي
بعد الساعة 11 الصراحة الواحد مش بيذاكر خالص إلا في أضيق الظروف
ايام المراجعة بعد وفي شهر 1 الموضوع بيتغير خالص لأنه مش بروح المدرسة تقريبًا
انا بنصح كل واحد وواحدة أنهم يعملوا لنفسهم جدول خاص بيهم يتناسب مع المدرسة والدروس بس مايبقاش روتين يعني يتنوع كل اسبوع ولازم يتغير ايام المراجعات ""
وأهم حاجة تحسابي نفسك يعني تشوفي النهاردة هتخلصي ايه وفي أخر اليوم تشوفي انتي خلصتيه ولا لأ.. والمحاسبة تكون بالضمير لا بالقلق
بالتوفيق إن شاء الله

العفو حضرتك
بس أنا شايف شرح كتاب المدرسة مش ناقصه حاجة ، بس من ناحية التنظيم يمكن تطول عشان تفهم المعلومة
مخبيش عليك، أنا كنت بعمل ورق أذاكر منه ده بيكون فيه مقارنات و كل المعادلات اللي علينا وورق للتعريفات وكده وده بجانب ورق الدرس فكنت بلاقي المعلومة منظمة

أنت ذاكر بالطريقة اللي كنت ماشي بيها في سنة تانية يعني لو بتذاكر من كتاب الإمتحان أو غيره مفيش مشكلة بس حاول بعد ما تذاكر منه وتفهم كل حاجة ترجع ياليت لكتاب المدرسة وده مش هياخد منك وقت وتعرف اللي مش موجود في الملخص واللي الملخص ضايفه
وبالتوفيق يارب :)

معلش أصلي أنا أول مرة أشوف درس الساعة 6 الصبح أو بمعنى أصح أنا كسلان :d ده الواحد لما كانت المدرسة الساعة 7.5 الصبح بيكسل يقوم (بتكلم عن نفسي :d )
بس لو كنتي مستريحة في الدرس يبقى خلاص خدي في الميعاد ده :) ونظمي وقتك بالطريقة اللي شايفاها صح
وياليت تحاولي توفقي بين الدروس لو هتاخدي أكتر من درس في نفس المادة

ويارب أشوفكم من الأوائل يارب
يااااه صحيح ، بالمناسبة أنا لم يكن هدفي أن أدخل كلية الطب أبدًا ..
والله أنا كان هدفي إني أطلع الأول
ياليت أشوف حد زيي هنا ...
تحياتي لكم

شكرا ع الرد :022yb4::022yb4::022yb4:

ahmad khalid 11-08-2014 09:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady ahmed shaker (المشاركة 5963742)
بالنسبه لكتاب الأمتحان فهو لسه هينزل على يوم السبت دا رد مطبعة الدوليه مطبعة كتاب الأمتحان اما الرساله مش عارف صراحه.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaimaa shemoo (المشاركة 5964185)
كتب الامتحااان نزلت واخيرا ............. طيب فى العربى كتاب الامتحان اسئة بس و لا فى منه شرح ؟

يعنى كتب الامتحان نزلت ولا لأ؟؟؟؟

ahmad khalid 11-08-2014 10:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman~ (المشاركة 5964248)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nourhan_nono (المشاركة 5964270)
كله اسئلة :d

لأ الكيمياء فيه شرح اما العربى اسئلة بس :)

eman_m 11-08-2014 10:15 PM

هل بجد نزل فى الكيميا الامتحان شرح الستادى اصل السنة اللى فاتت كان نازل اسئلة بس ؟:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:
ممكن اعرف ايه المصدر الاساسى اللى بتذاكر منه كل مادة بالنسبة للكت الخارجية غير كتاب المدرسة الاساسى طبعا
يعنى ايه الكتاب الخارجى الاساسى للمذاكرة فى كل المواد وايه الكتب اللى ناوين تجبوها جنبه وتحلو منها
انا محتارة جداااا فى حكاية الكتب دى ولو بداتم دروس وقفتم لحد فين فى المناهج

!! Dark Man !! 11-08-2014 11:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة $طالبة علم$ (المشاركة 5963538)
عقبالى يااااااارب
العربى وداك فى داهيه ليه؟

ربنا هيوفقك ان شاء الله طالما عندك النية .. انا نقصت فيه درجتين بسبب التعبير .. بس يلا الحمد لله علي كل شيء

Nourhan_nono 11-08-2014 11:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman_m (المشاركة 5964333)
هل بجد نزل فى الكيميا الامتحان شرح الستادى اصل السنة اللى فاتت كان نازل اسئلة بس ؟:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:
ممكن اعرف ايه المصدر الاساسى اللى بتذاكر منه كل مادة بالنسبة للكت الخارجية غير كتاب المدرسة الاساسى طبعا
يعنى ايه الكتاب الخارجى الاساسى للمذاكرة فى كل المواد وايه الكتب اللى ناوين تجبوها جنبه وتحلو منها
انا محتارة جداااا فى حكاية الكتب دى ولو بداتم دروس وقفتم لحد فين فى المناهج

السؤال دة موجه لاحمد ولا لينا كلنا

على العموم كدة كدة هرد برضه ( رخامة:d )

انا بصراحة ناوية ازاكر و احفظ من كتاب المدرسة ( دة لما استلمه بعد عمر طويل ان شاء الله )
و احل من دليل التقويم دة اساسى طبعا
اما الكتب اللى ناوية اجبها ان شاء الله
العربى ... الاضواء و الامتحان و الرسالة ( اكثر مادة خايفة منها :( )
الانجليزى الاساسى ذا بست و سينيور و ممكن ازود جيم
الفرنساوى ... فى برافو و ميرسى و جينيال ( على حسب ما القى ربنا يسهل )
الفيزياء الامتحان و الوسام اسئلة لونه احمر كدة مش اصفر ( بصراحة دة الكتاب الوحيد اللى جبته لحد دلوقتى بس كتاب جاااااااااااااامد فى المسائل جايب مسائل السنين اللى فاتت كلها و متجاوبة عليه
ناقص يجيب مسائل قبل الميلاد هههههههههههه و فه اكثر من 80 مسئلة على كل فصل

الكيمياء الامتحان ومندليف
الاحياء الامتحان و النفيس و الاول
الجيولوجيا الوسام و الامتحان و الاول

انتم بقى هتجيبه اية ؟؟

Nourhan_nono 11-08-2014 11:27 PM

يا جماعة اكيييييييد كتاب الامتحان نزل فى الكيمياء ؟؟؟ حد اشتراه ؟؟؟؟
اصل محتاجه جدااااا لانى ابتديت درس الكيمياء

yoyo caty 12-08-2014 09:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark Man !! (المشاركة 5964411)
ربنا هيوفقك ان شاء الله طالما عندك النية .. انا نقصت فيه درجتين بسبب التعبير .. بس يلا الحمد لله علي كل شيء

انا بقى نقصونى 3 درجات تعبير مع ان الوظيفى جبت فيه 4 من 4:bosyht9: ...ولما جيت اتكلم قالولى رؤية مصحح محدش يتدخل فيها ..واللى زاد كمان انهم ينقصونى 0.5 درجة فالادب بدون وجه حق و نفس اجابة النموذج الوزارى منهم لله .. الواحد مش مصبره غير ان اهله بقولولى متعرفيش ايه حكمة ربنا ...يلا بس برده منهم لله مش مسامحة اللى ادانى درجة التعبير كفاية انه كان 5 صفحات بالتشكيل و استشهادات كتييير و صفحة كاملة عناصر و اربعة صفحات موضوع بترتيب الفقرات زى ترتيب العناصر انا فعلا مش بمدح فالموضوع اكتر ما انى نفسى اسأل الراجل ده ايه اللى معجبكش فالموضوع ..كنت زمان بحب اكتب كرهنى فالعربى كله :(

ahmedmt2013 12-08-2014 09:34 AM

ايه افضل كتب في مواد ادبي و العربي

عبد المقصود مصطفى 12-08-2014 09:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5964321)
لأ الكيمياء فيه شرح اما العربى اسئلة بس :)

العربى جزئين ولا واحد وبكام؟؟؟؟؟؟
والامتحان ف الاحياء والنفيس بكام ؟؟
والامتحان فى الجيولوجيا والاول بكام ؟؟
و the best بكام ؟؟
انا عايز فلوس كل دول لو سمحتم لان فى زميل عايز ياخد معاه فلوس ياخد كام ؟؟
وانا لو اشتريت حاجة من دول اعرف برده

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:23 PM.