بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2017 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=690734)

fahd aly 09-02-2017 08:27 PM

بتحـــــــــــــــــــلوا ايه فى الفيزياء ؟:028ja7::028ja7:

اسلام صبرى عبد الرحيم 09-02-2017 09:47 PM

مش عارف أمسك حاجة غير المذكرة لحد دلوقتي
مع إن عندي أربع كتب خارجية فيزياء

Norhan Mostafa 09-02-2017 09:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخص 1 (المشاركة 6563813)
مش عارف أمسك حاجة غير المذكرة لحد دلوقتي
مع إن عندي أربع كتب خارجية فيزياء

انا والله عندي 3 وللأسف مبحلش أصلا
وعندي 3 كتب e ومذكرة وكتاب مراجعه ولسه

Norhan Mostafa 09-02-2017 09:57 PM

كتر الكتب بحسب بالذنب والتقصير

اسلام صبرى عبد الرحيم 09-02-2017 10:10 PM

اه والله
عاوزين نخدد كتاب مثلا أو كتابين أو أجزاء من هنا وأجزاء من هنا
ونحدد كم معين (عدد أسئلة) عاوزين نخلصهم , ونحسب مثلا في فورة أد إيه لحد ١٥-٣ أو آخر ٣ ونقسم الأسئلة ع الفترة ونطلع بكم محدد لكل يوم عشان نشتغل على نور
أ.أسامة كان قايل كلام شبنه كده تقريبا في الفيديو ده
https://youtu.be/YoUv8V4gnsE

fahd aly 09-02-2017 10:15 PM

انا عندى مشكلة انى بزهق لما احل
بحس بالملل

Mohamed Dokdok 09-02-2017 10:27 PM

لو تقدروا نتفق ونحل الوسام اختيارات سوا

fahd aly 09-02-2017 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6563868)

المشكلة عندى مش بفتح على طول

Norhan Mostafa 09-02-2017 11:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6563868)

انا مش معايا الوسام بس ممكن اتصرف فيه
بصوا تعالوا نبدأ كهربية من الأول من الوسام

H. Mohamed 10-02-2017 01:40 AM

يا جماعة بالله عليكم حد يساعدني قبل ما شهر 2 يطير مني .... انا مذاكر Eng . Fra. وفيزياء تمام وماشي مع المدرسين حل كويس ومراجعة وكدا بس المصيبة في ال 4 مواد التانين
عربي محلتش عليييه خااالص غير بلاغة كتير ونحو قليل والباقي بذاكر قبل الدرس وخلاص
كيمياء . انا العضوية طاارت من دماغي ودي كارثة لانها نص المنهج وافكارها كتير وعايزه حل كتير اعمل ايه في العضوية انا واقف في الدرس في الباب 3 وماشي كويس قوي فيه بس العضوية والباب الاول صفر
الاحياء انا مش عارف العيب مني ولا المدرس لاني مش عارف اغير المدرس واول 3 فصول نسيتهم اصلا وكاني بذاكر لاول مرة والمدرس لا بيراجع ولا بينيل ماشي شرح وخلاص بس لسه في الدرس الثاني DNA اراجع الي فات دا ازاي واعمل ايه عشان ما انساش المناعة؟
الجيولوجيا الباب التالت بتاع الصخور دا انا مش فاهمة ولا عارف اعمل فيه حاجة انتوا ذاكرتوه ازاي؟

انا اسف انا عارف اني كتبت كتير بس ارجوكم حد يقولي اظبط كل دا وفي نفس الوقت امشي في الجديد عادي؟ وانا والله لو اقدر اساعد حد قولولي

Norhan Mostafa 10-02-2017 01:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h. Mohamed (المشاركة 6563946)
يا جماعة بالله عليكم حد يساعدني قبل ما شهر 2 يطير مني .... انا مذاكر eng . Fra. وفيزياء تمام وماشي مع المدرسين حل كويس ومراجعة وكدا بس المصيبة في ال 4 مواد التانين
كيمياء . انا العضوية طاارت من دماغي ودي كارثة لانها نص المنهج وافكارها كتير وعايزه حل كتير اعمل ايه في العضوية انا واقف في الدرس في الباب 3 وماشي كويس قوي فيه بس العضوية والباب الاول صفر
الاحياء انا مش عارف العيب مني ولا المدرس لاني مش عارف اغير المدرس واول 3 فصول نسيتهم اصلا وكاني بذاكر لاول مرة والمدرس لا بيراجع ولا بينيل ماشي شرح وخلاص بس لسه في الدرس الثاني dna اراجع الي فات دا ازاي واعمل ايه عشان ما انساش المناعة؟
الجيولوجيا الباب التالت بتاع الصخور دا انا مش فاهمة ولا عارف اعمل فيه حاجة انتوا ذاكرتوه ازاي؟

انا اسف انا عارف اني كتبت كتير بس ارجوكم حد يقولي اظبط كل دا وفي نفس الوقت امشي في الجديد عادي؟ وانا والله لو اقدر اساعد حد قولولي

حضرتك كويس والله
أمسك كل ماده أسبوع بجانب حاجات الدرس والله هتبقى تمام وهتوازن واسمع كلام مدرسك

Mohamed Dokdok 10-02-2017 02:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H. Mohamed (المشاركة 6563946)
يا جماعة بالله عليكم حد يساعدني قبل ما شهر 2 يطير مني .... انا مذاكر Eng . Fra. وفيزياء تمام وماشي مع المدرسين حل كويس ومراجعة وكدا بس المصيبة في ال 4 مواد التانين
الاحياء انا مش عارف العيب مني ولا المدرس لاني مش عارف اغير المدرس واول 3 فصول نسيتهم اصلا وكاني بذاكر لاول مرة والمدرس لا بيراجع ولا بينيل ماشي شرح وخلاص بس لسه في الدرس الثاني DNA اراجع الي فات دا ازاي واعمل ايه عشان ما انساش المناعة؟

العضوية اتفرج على فيديوهات مستر ايهاب السعيد شارح العضوية في حوالي 10 فيديوهات الفيديو ساعتين تقدر تتفرج عليهم في 3 ايام مثلا و العربي طالما انت حالل بلاغة حلو وفاهم بلاغة النصوص هتبقى سهلة حمل مذكرات مستر رضا الفاروق الترمين ذاكر منها وحل في تطبيقات الرسالة
الباقي مقدرش افيدك اخواتك هنا كلهم علوم ان شاء الله يفيدوك :friendsxs3:

Stevaniii 10-02-2017 12:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخص 1 (المشاركة 6563840)
اه والله
عاوزين نخدد كتاب مثلا أو كتابين أو أجزاء من هنا وأجزاء من هنا
ونحدد كم معين (عدد أسئلة) عاوزين نخلصهم , ونحسب مثلا في فورة أد إيه لحد 15-3 أو آخر 3 ونقسم الأسئلة ع الفترة ونطلع بكم محدد لكل يوم عشان نشتغل على نور
أ.أسامة كان قايل كلام شبنه كده تقريبا في الفيديو ده
https://youtu.be/youv8v4gnse

خلاص تمام ياريت نشتغل من الوسام انا هجيبه الاسبوع دا
وبالنسبة للانجلش بتحفظوا تراجم مع المستر ولا من الديكشنري بتاع سربرايز

Stevaniii 10-02-2017 12:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h. Mohamed (المشاركة 6563946)
يا جماعة بالله عليكم حد يساعدني قبل ما شهر 2 يطير مني .... انا مذاكر eng . Fra. وفيزياء تمام وماشي مع المدرسين حل كويس ومراجعة وكدا بس المصيبة في ال 4 مواد التانين
الاحياء انا مش عارف العيب مني ولا المدرس لاني مش عارف اغير المدرس واول 3 فصول نسيتهم اصلا وكاني بذاكر لاول مرة والمدرس لا بيراجع ولا بينيل ماشي شرح وخلاص بس لسه في الدرس الثاني dna اراجع الي فات دا ازاي واعمل ايه عشان ما انساش المناعة؟

انت ماشي كويس ماشاء الله متقلقش واحسن من ناس كتير اوي مشاكلك بسيطه جدا
اي حاجة عاوز تعملها عمرك ما هتواظب علي عملها وتشتغل فيها باستمرار غير لو خليتها روتين يومي
لان لو سبتها كدا بالبركة يبقا يوم هتعملها و 10 لا
بمعني انك بتقول عربي محلتش عليه خالص غير بلاغة ونحو وبتذاكر قبل الدرس وخلاص
انت كدا تمام جدا وفي الامان .. اعمل لنفسك نظام بقا انك كل يوم قبل ميعاد نومك بساعتين هتمسك درس عربي معين وتقراه مرتين تلاته وتبدا تحل عليه من اي مصدر
سواء بقا دا كان درس قراءة ولا نص ولا قصة ولا ادب
طب بالنسبه للكيميا ..هتخصصلها ساعتين اول ما تصحي من النوم علي طول مع كباية النسكافيه ..صدقني الكيميا وبالذات عضويتها من اجمل الاجزاء اللي تتذاكر فيها
طب لو انت كنت مذاكرها بس ناسيها ..هتعمل زي العربي كدا تقرا الدرس مرتين تلاته وتحل عليه ولو وقف حاجة ..ترجع تبص للدرس تاني او تشوف الحل وتفهمه
طب نفترض انك متعرفش فيها حاجة ..هتعمل بالنصيحة اللي محمد قالك عليها فوق انك هتتابع مستر ايهاب سعيد ولما يشرح جزئية تقفل الفيديو وتذاكرها وتحل عليها وبعدين تفتح الفيديو تكمل وهكذا ...صدقني بالنظام دا شهر بالكتير هتلاقي نفسك اتظبطت خالص
طب بالنسبه للاحياء ..انت بتقول انك ناسيها ..صدقني النسيان دا مش مشكلة خااالص كلنا بنعاني منه واهم حاجة انك مذاكر الدرس دي اهم حاجة
ومتقلقش هتراجعها مره واتنين وعشرة وهتكتشف ان الاحياء دي اسهل ما دة تتراجع ..ومتقلقش كل المدرسين شغالين شرح ف الاحياء محدش فيهم بيراجع (معظمهم)
لو انت حابب تراجع مع نفسك جزئية خصصلها يوم وهات من زمايلك امتحانات المدرسين بتوعهم علي الجزئية دي او هات امتحانات من علي النت واختبر نفسك
معلش طولت ف الكلام بس يارب اكون قدرت افيدك

Stevaniii 10-02-2017 12:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fahd aly (المشاركة 6563725)
بتحـــــــــــــــــــلوا ايه فى الفيزياء ؟:028ja7::028ja7:

لحد الان كتاب الامتحان ومذكرة استاذي

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:05 AM.