بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   مين علوم الاسكندرية؟؟؟؟؟؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=67156)

hanoooooooda 07-07-2009 03:37 PM

هو لا زم احسب المعدل مع معدل الترم الاول بالتفصيييييل ولا اخد رقم المعدل عالطول واجمعه مع معدل الترم التاني وخلاص
يارب يكون حد فهم حاجه:d

محمد.فوكس 07-07-2009 04:16 PM

علوم اليكس .. هاردلك .. انا اكتر واحد عارف شعور ان الواحد يطلع بمادة ... الحمد لله على كل شيء و انصحك ما تخديش السي تاني لأنها ببساطة مش لازماكي مدام عايزة كيمياء ... و على فكرة انا حسبت معدلي لقيت اني زيك برضه جيد مش مرتفع يعني c+.
و الله انا برضه مش عارف ده يدخلنا كيمياء ولا ايه.... يا رب...نشتغل دعاء على طول.
لافلي جيرل الله يبارك فيكي متشكر و العفو... يارب تكوني عرفتي تحسبيه و قوليلنا كام بقى.
هنود مينفعش تجمعي المعدل الاولاني زي ماهو لازم تاخدي المواد من الاول .. يعني مثلا لما نوصل تالتة لو جمعنا المعدلات هتبقى اكتر من اربعة يبقى معنى كده ان الطريقة دي غلط.
هنقعد لغاية سنة رابعة نحسب من اول ترم في الكلية.
في ملاحظة بس ان اللي سقط في مادة و بعدين اخدها تاني و نجح فيها لما يجي يجمع عدد الساعات المعتمدة ميجمعش المادة دي مرتين هي مرة واحدة بس و دي من الحاجات الحلوة في النظام الجديد يعني كأنه بينسى انك سقطت في المادة دي بالنسبة للمعدل .. لكن في حاجة شبه صحيفة الحالة الجنائية كده هيتكتب فيها كل حاجة.مش هينسى حاجة.

Nogha 07-07-2009 05:59 PM

انا مكنتش وخدة مدخل قانون اصلا الترم ده بس لقيتها نزلة فى مواد السامر كورس فحخدها ان شاء الله اخلص منها بس سمعت ان دكتورها مش كويس اوى
بس
حخدها اهى اقعد اصمها و خلاص رغم انى مش بحب القانون بس لازم
انا كنت عيزة احسن رياضة الترم الاول اللى كنت مقبول فيها و منزلوهاش اصلا فجدول المواد للصيف ده فحدخل مدخل قانون ارفع تقديرى

انا كدة معدل السنة كلها جيد مرتفع

مبرووووووك للكل و الحمد لله

اقتباس:

علوم اليكس .. هاردلك .. انا اكتر واحد عارف شعور ان الواحد يطلع بمادة ... الحمد لله على كل شيء و انصحك ما تخديش السي تاني لأنها ببساطة مش لازماكي مدام عايزة كيمياء
علوم ****
انا اى نعم بيولوجى بس اصحابى اللى فعلوم طبيعية الحمد لله كلهم طالعين بالمادة دى و سألوا مدير الكنترول و د. سيد منصور و قالولهم نفس اللى قاله محمد فوكس

مبروك يا محمد فوكس و الحمد لله
ربنا يوفق الجميع
و الف الف الف مبووووووووووووك طبعا لهنوووووود حبيبتى
مبروووووك علوم ****
مبرووووك لافلى جيرل

l0vely girl 07-07-2009 06:38 PM

ايوة عرفت احسبه يا فوكس و طلع 2.78 للسنة كلها ... هو كده المفروض تقديرى يكون ايه ؟؟؟
مع العلم ان الترم الاول معدلى كان 2.76 و حسبته اتاكدت منه لاقيته كده بس كان كان تقديرى b يعنى جيد جدا و المكتوب ف دليل الطالب ان 2.76 مش جيد جدا مش عارفة دى بقا غلطة مطبعية ولا ايه
لو حد فهم حاجة يا ريت يقولى رأيه ايه و يدعيلى تجيلى كيمياء (مش مهم اسم التقدير ايه )
سلام

محمد.فوكس 07-07-2009 09:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nogha (المشاركة 1391644)
انا مكنتش وخدة مدخل قانون اصلا الترم ده بس لقيتها نزلة فى مواد السامر كورس فحخدها ان شاء الله اخلص منها بس سمعت ان دكتورها مش كويس اوى
بس
حخدها اهى اقعد اصمها و خلاص رغم انى مش بحب القانون بس لازم
بصي يا نهى واجب عليا اني اقولك على تجربتي بما اني اخدت قانون و لما سجلت فيه برضه قلت اصم و بتاع و والله بقيت حافظ المذكرة بتاعت الدكتور حفظ..بس المشكلة ان كان في تلات مواعيد للمحاضرة و كان الدكتور مبيروحش غير معاد واحد و انا كنت فاكر انه مبيجيش و لحقت حضرت محاضرتين من اصل خمسة و كان بياخد غياب و عمل ميدترم ..هفترض اني عشان الغياب و محلتش كويس في الميدترم..لكن امتحان الفاينال عايز اقولك ان الدرجة النهائية قليلة على حلي في الورقة و الدكتور نفسه و لما جالنا المدرج و احنا بنمتحن كنت عايز اسأله على حاجة فمسك ورقتي و فر فيها و قال بسم الله ماشاء الله يعني شافني مجاوب مية مية.
بعد القصة الطويلة دي جبت d.
انا مش زعلان لأني حاسس ان ده في مقابل اني نجحت في المواد اللي كنت مقلق منها.
فلو قرارك انك تاخديها متفوتيش ولا محاضرة و اكتبي المحاضرة ضروري جدا و حاولي تظهري قدام الدكتور يعني تناقشيه او تجاوبي على اسئلة...و اهم حاجة الصم و شوية فهم.

انا كنت عيزة احسن رياضة الترم الاول اللى كنت مقبول فيها و منزلوهاش اصلا فجدول المواد للصيف ده فحدخل مدخل قانون ارفع تقديرى
يا ستي حد ينجح في رياضة و يفكر فيها تاني .. ده الواحد ما بيصدق لو عايزة تحسني حسني اي حاجة لطيفة و بعدين انا شايف اني دي هتبقى مجهود و فلوس عالفاضي لأن التقدير بعد السامر كورس مش هيتاخد بيه في التخصص .. هو ممكن ينفعك قدام في التخصص الفرعي.
واضح من كلامكسجيل ف ان التي السامر كورس بدأ .. يا ريت لو في اي حاجة مهمة تقوليهالنا يعني زي معاد بدأ الدراسة (كانو بيقولو 15).. انا عموما رايح بكرة اشوف ايه الكلام عشان بعدها هروح اصيفلي يومين تلاتة.
انا كدة معدل السنة كلها جيد مرتفع
انا جيد منخفض.و كان فاضلي 0.02 في المعدل و ابقى جيد مرتفع..
مبرووووووك للكل و الحمد لله
اه الحمد لله اوي بجد.

علوم ****
انا اى نعم بيولوجى بس اصحابى اللى فعلوم طبيعية الحمد لله كلهم طالعين بالمادة دى
لا حول ولا قوة الا بالله مع ان فيهم كان بيقولي انها اسهل من البرمجة الاجباري.
و سألوا مدير الكنترول و د. سيد منصور و قالولهم نفس اللى قاله محمد فوكس
اه اما انا اللي قولتله يقولهم كده مش عارف من غيري كان هيعمل ايه.:d
مبروك يا محمد فوكس و الحمد لله
الله يبارك فيكي متشكر و مبروك ليكي انتي كمان
ربنا يوفق الجميع
و الف الف الف مبووووووووووووك طبعا لهنوووووود حبيبتى
ايه هي هنود عملت انطلاقة جامدة في المعدل ولا ايه؟
مبروووووك علوم ****
مبرووووك لافلى جيرل

مبروك للجميع و ان شاء الله كل واحد يدخل القسم اللي عايزه و هو تقريبا واحد الكيمياء.

محمد.فوكس 07-07-2009 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة l0vely girl (المشاركة 1391728)
ايوة عرفت احسبه يا فوكس و طلع 2.78 للسنة كلها ... هو كده المفروض تقديرى يكون ايه ؟؟؟
مع العلم ان الترم الاول معدلى كان 2.76 و حسبته اتاكدت منه لاقيته كده بس كان كان تقديرى b يعنى جيد جدا و المكتوب ف دليل الطالب ان 2.76 مش جيد جدا مش عارفة دى بقا غلطة مطبعية ولا ايه
لو حد فهم حاجة يا ريت يقولى رأيه ايه و يدعيلى تجيلى كيمياء (مش مهم اسم التقدير ايه )
سلام

تقديرك كده جيد مرتفع -b
2.76 مش جيد جدا هي جيد مرتفع برضه...مش عرف بقى ازاي كتبولك b يمكن يكونو نسيو علامة الماينس.
و على رأيك مش مهم اسم التقدير خالص المهم الكيمياء.
يا رب تجيلنا كيمياء.
سلام..

Nogha 08-07-2009 02:11 PM

اقتباس:

لأن التقدير بعد السامر كورس مش هيتاخد بيه في التخصص .. هو ممكن ينفعك قدام في التخصص الفرعي.

انا سالت د. سيد منصور و قالى ان التقدير حيضاف لمعدلى الحالى و لو نتيجة الأقسام طلعت بيعدلوهالى و هى فالغالب حتظهر فأول الدراسة ان شاء الله
اسأل د. سيد منصور المرشد الأكاديمى و هو حيأكدلك كلامى
و شكرا بجد للنصايح ان شاء الله انتظم و فعلا كل الناس قالولى ان الدكتور ده صعب اوى

اقتباس:

واضح من كلامكسجيل ف ان التي السامر كورس بدأ .. يا ريت لو في اي حاجة مهمة تقوليهالنا يعني زي معاد بدأ الدراسة (كانو بيقولو 15).. انا عموما رايح بكرة اشوف ايه الكلام عشان بعدها هروح اصيفلي يومين تلاتة.
معاد بدء الدراسة من يوم السبت 11 كل مادة على حسب معادها فى الجدول
هما علقوا جدول بمواعيد المواد اللى نزلت سامر كورس و اسامى الدكاترة كمان
يعنى
لازم الكل ينزل الكلية يشوف الجدول بنفسه
عالعموم لو حد عايز مادة معينة مواعيدها و كدة يقولى و ان شاء الله لما اروح الكلية اشوفها و اقولكم

hanoooooooda 08-07-2009 03:57 PM

انا كده رحت في الباي باي بسبب سفري ده مش عارفه اتحرك ولا احسب المعدل ولا اسجل مواد في السمر كورس ياااااااااااااااربي
قوللهم يستنوني شويه ده ايه ده:d
بالنسبه لمعدلي الترم الاول كنت جايبه 2.49 انا فاكره كده بس للاسف معييش تقديراتي بتاعه الترم الاول سيباها في مصر في ورقه مرميه كده على جنب متوقعتش اني ممكن احتاج لها
والترم ده معدلي 2.90للاسف باقي حاجه بسيطه على الجيد جدا يعني الترم ده جيد مرتفع
والترمين مع بعض برضه جيد مرتفع تقريبا والله اعلم

دلوقتي بقى
انا عايزه اخد في السمر كورس مدخل قانون وعلوم بيئه بس خايفه من الدكتور بتاع مدخل القانون لاني هغيب اول ايام
وهل التسجيل مفتوح ولا هيقفل يعني موجود لحد امتى؟؟؟

والله يبارك فيكي يانهى ياقمره وبجد شكرا جدا جدااااااااااااااااا ليكي تعبتك معايا
والله يبارك فيكم كلكم

والف الف مليوووووووووووووووووووووووون مبرووووووووووووووووووووووووووووووك ليكم كلكم:) :) :)

تقبلوا تحياتي
واسفه على الاطاله...:) :)

hanoooooooda 08-07-2009 04:19 PM

هيييييييييييييه باركولي :d
لقيت تقديراتي بتاعه الترم الاول هنا في المنتدى وحسبت الترم الاول طلع 2.52 مش عارفه ازاي بس طلع كده وخلاص
والترم التاني 2.90 والترمين 2.71 يعني جيد مرتفع
والحمد لله على كل شئ :) :) :)

one way 08-07-2009 11:47 PM

الحمد لله انا اجحت فى كل المواد بس المشكلة ان تقديرات المواد قلت اوى عن الترم الاول على العموم الحمد لله على كل شىء بالنسبة لموضوع المعدل التراكمى انا الترم الاول جبت 3.11 وجبت جيد جدا مرتفع مع ان جيد جدا مرتفع المفروض اجيب اعلى من 3.33 بس هما تقريبا بيحسبوها من بعد تقدير الرقم اللى بيكون موجود قدام التقدير يعنى جيد جدا 3 وانا عديت 3 فبقيت جدي جدا مرتفع الصراحة الموضوع ده محيرنى لانه هيفرق معايا اوى
لان انا لما حسبتها لنفسى فى الترمين لقيت نفسى جايبة 2.95 فمش عارفة هل هى جيد جدا ولا جيد مرتفع لان واحد من عشرة هيفرق كتيييييير اوى من قسم لقسم المهم ان هما قالوا هينزلوا التقدير العام تقريبا يوم الخميس والمفروض الطلبة اللى ناجحين فى كل المواد يستلموا النتيجة من المطبعة زى الترم الاول عشان يعرفوا تقديرهم
ربنا يستر وكل واحد يعرف تقديره بالظبط ويدخل القسم اللى نفسه فيه
والف مبروك للجميع معلش اذا كانت متاخرة

محمد المصرري 09-07-2009 12:58 AM

مبرووووووووووك ياجماعة ع النجاح

محمد المصرري 09-07-2009 01:05 AM

ومعلش هارد لك للي وقع بمادة او حاجة بس معلش الكلية كلها دي تقريبا معظم الدفعة واقعة بمواد واللي عدي نضيف يحمد رينا حتي لو تقديره قليل ومبروووووووووووووووووووووووك ليكم كلكم

محمد.فوكس 09-07-2009 01:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nogha (المشاركة 1393981)
انا سالت د. سيد منصور و قالى ان التقدير حيضاف لمعدلى الحالى و لو نتيجة الأقسام طلعت بيعدلوهالى و هى فالغالب حتظهر فأول الدراسة ان شاء الله
اسأل د. سيد منصور المرشد الأكاديمى و هو حيأكدلك كلامى
و شكرا بجد للنصايح ان شاء الله انتظم و فعلا كل الناس قالولى ان الدكتور ده صعب اوى

معاد بدء الدراسة من يوم السبت 11 كل مادة على حسب معادها فى الجدول
هما علقوا جدول بمواعيد المواد اللى نزلت سامر كورس و اسامى الدكاترة كمان
يعنى
لازم الكل ينزل الكلية يشوف الجدول بنفسه
عالعموم لو حد عايز مادة معينة مواعيدها و كدة يقولى و ان شاء الله لما اروح الكلية اشوفها و اقولكم

انا في ولد اعرفه قالي انه عرف ان التقدير بتاع السامر كورس هيتضاف و هيتاخد بيه في موضوع الاقسام.
بس انا لسه مش متأكد لأني سألت دكتور علاء الدين رمضان ده بقى الكبير بنفسه و قالي لأ بعد محاضرة العميد بتاعت التخصص.يكون غير رأيه؟
انا رحت الكلية النهاردة و حظي حلو اني رحت لأن بكرة اخر يوم و انا مش موجود بكرة فمش هقدر اروح.
سجلت و دفعت و نقلت الجدول..بس انا كتبت المعدل بتاعي اللي حسبته في استمارة التسجيل من غير ما حد يقولي هو غالبا صح .. بس المفروض كنت سبتها فاضية زي معظم الناس.

Nogha 09-07-2009 01:06 PM

يا جماعة على فكرة عند شؤون الطلبة بتاخد ورقة فيها تقديرات المواد فى الترمين و فيها الgpa & cgpa
بيتدفع 5 جنيه او بالنسبة للى داخل سامر كورس و معاه الوصل الاحمر يعنى دفع خلاص 5 جنيه للاستمارة بتوريهم الايصال و بتاخد الورقة دى او اللى هما مسمينها شهادة

اقتباس:

بس انا لسه مش متأكد لأني سألت دكتور علاء الدين رمضان ده بقى الكبير بنفسه و قالي لأ بعد محاضرة العميد بتاعت التخصص.يكون غير رأيه؟
و انا انهردة سألت دكتور سيد منصور تانى و سألت دكتور علاء رمضان بنفسه و الاتنين قالولى نفس اللى قلته
عالعموم اسألوا بنفسكم علشان الكل يبقى مطمن

بالنسبة لمدخل القانون حتكون الاحد و الثلاثاء من 4 ل5

بالنسبة لهنووود انا مش عرفة امتى آخر يوم بس حاولى لو قدرتى ترجعى بدرى شوية يكون احسنلك

اقتباس:

والترم ده معدلي 2.90للاسف باقي حاجه بسيطه على الجيد جدا يعني الترم ده جيد مرتفع
والترمين مع بعض برضه جيد مرتفع تقريبا والله اعلم

:d:d:d
الحال من بعضه
قدر الله و ما شاء فعل

MuHaMeD kHaLeD 11-07-2009 10:15 PM

ادعووووووولي ادخل علووووووووووووم

اسكندريه

Dr.ahmed91 12-07-2009 12:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة einstein.2020 (المشاركة 1404311)

اسكندريه

لو كانت دي حلمك و أمنيتك
يارب تدخل يا بني كلية علوم اسكندرية

ناس طيبيبن قوي قوي
انا قعدت معاهم سنة جميلة الحمد لله

:bosyht9::bosyht9::bosyht9:

Nogha 12-07-2009 06:18 PM

اقتباس:

اسكندريه

ياااااااااااارب تدخل اللى انت نفسك فيه و اللى فيه الخير و ان شاء الله مستنيين مشاركاتك معانا
احنا هنا اى حاجة محتاس فيها حنشاركك فى الحوسة مفيش مشاكل ان شاء الله و كل المشاكل لها حلول عندنا
:d

اقتباس:

لو كانت دي حلمك و أمنيتك
يارب تدخل يا بني كلية علوم اسكندرية

ناس طيبيبن قوي قوي
انا قعدت معاهم سنة جميلة الحمد لله

:bosyht9::bosyht9::bosyht9:
الله يخليكم و الله نورتونا و شرفتونا بس لا تكرروها هههههههههههه
عالعموم اهو السنادى كلنا حنسيبهالهم باللى فيها الحمد لله

Dr.ahmed91 12-07-2009 06:30 PM

اقتباس:

الله يخليكم و الله نورتونا و شرفتونا بس لا تكرروها هههههههههههه
عالعموم اهو السنادى كلنا حنسيبهالهم باللى فيها الحمد لله

لا مش حنكررها خلاص
توبة
كلها 3 اسابيع اخد نتيجتي واخلص الدورة بتاعتي
ومش حشوفها تاني
بس والله كلية كويسة و دكاترة طيبين على الاقل بتوعنا

Nogha 12-07-2009 09:47 PM

اقتباس:

لا مش حنكررها خلاص
توبة
كلها 3 اسابيع اخد نتيجتي واخلص الدورة بتاعتي
ربنا يوفقكم ان شاء الله كلكم و ابقوا طمنونا برده احنا كنا فيوم من الأيام مستضيفنكم عندنا :049gc0:

اقتباس:

بس والله كلية كويسة و دكاترة طيبين على الاقل بتوعنا

دكاترتنا كلهم عظماء و عباقرة
و بعدين ايه بتوعنا دى؟:confused::confused::confused:
هما اصلا دكاترة علوم
يعنى دكتور جمال كان بيدينا zoology الترم 1 و خطفتوه مننا الترم 2 و غيره و غيره
قال بتوعنا!!!!!!!!
بكرة تروحوا تشوفوا دكاترتكم ان شاء الله بلاش نسبق الأحداث و تقولوا و لا يوم من ايام دكاترة علوم:stickjo4:
:)ربنا يوفقكم ان شاء الله لكل خير و ان شاء الله امتياز
و الله اسعدتونا و شرفتونا و نورتونا بس مصيركم ترجعه لكليتنا و دكاترتنا فيوم من الايام :d:d:d

محمد المصرري 16-07-2009 08:55 PM

ياررررب يوفقك وتدخل علوم اسكندرية طالما انته نفسك فيها قوي كده ويااااارب نعدي احنا منها علي خير

Nogha 16-07-2009 09:02 PM

اقتباس:

ياررررب يوفقك وتدخل علوم اسكندرية طالما انته نفسك فيها قوي كده
يارب ان شاء الله
ايه اخبار النتيجة يا einstein.2020؟؟؟
ان شاء الله تكون كويسة و تدخل اللى فيه الخير و ان شاء الله علوم اسكندرية

اقتباس:

ويااااارب نعدي احنا منها علي خير
يارب آآآآآآآآآآآآآآآآآمين

Nogha 16-07-2009 09:03 PM

هى نتيجة تنسيق الأقسام محدش يعرف عنها حاجة؟ ياريت لو حد يعرف اى معلومة عن معادها او حتى توقعاتكم السنادى

hanoooooooda 18-07-2009 06:19 AM

السلاااااااااااااااااااااااااااااااام عليكم

إزيكوا يا جماعه عامليين إيه

انا اعرف ان نتيجه تنسيق الاقسام هتظهر في شهر 9 والله اعلم
انا هروح الكليه يوم الاحد اسال عن كل حاجه
لو عايزيين تسألوا عن أي حاجه أنا موجوده قولولي متتكسفوش :d

Nogha 19-07-2009 08:36 AM

اقتباس:

السلاااااااااااااااااااااااااااااااام عليكم

إزيكوا يا جماعه عامليين إيه

انا اعرف ان نتيجه تنسيق الاقسام هتظهر في شهر 9 والله اعلم
انا هروح الكليه يوم الاحد اسال عن كل حاجه
لو عايزيين تسألوا عن أي حاجه أنا موجوده قولولي متتكسفوش :d

و عليكم السلام
حمدالله عالسلامة يا قمر
انا كمان رايحة الكلية انهردة الاحد عالساعة 4 و نص خمسة كدة يارب اشوفك هناك
وحشانى اوى يا هنوووود:d

one way 20-07-2009 11:22 PM

ياريت حد يقول نتيجة التنسيقامتى؟
عشان الواحد بقى على نااااااااااااااااااااار ومنديش ادنى استعداد عشان استنى لشهر 9

محمد.فوكس 25-07-2009 01:36 AM

معلش يا جماعة بقالي كام اسبوع مش بدخل بس مكنتش في البيت ده غير ان النت قطع فترة.
ايه اخبار السامر كورس معاكو .. انا بالنسبالي تايه شوية لان كمان مفيش ورق كورسات زي الدراسة العادية.
و ايه اخبار نتيجة التخصصات .. انا عمال اسمع ناس بتقول هتطلع قريب و في نفس الوقت حد يقول بعدالسامر كورس
و اللي يقول الكيمياء هتاخد جيد جدا و محدش بيقول هو عرف منين؟
حد عنده حاجة جديدة؟
سلام..

one way 25-07-2009 10:34 PM

الكيميا هتاخد من جيد جدا يا خرابىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
خلاص باباى يا كيميا واهلا بقسم حشرات

محمد عبد المنجي 26-07-2009 12:42 AM

السلام عليكم ع فكرة نتيجه التخصصات مش هتظهر غير بعد نتيجه السامر كورس لان معايا نبات ولما سالت المرشد الاكاديمي هل الماده دي هيتاخد بيها في التقدير وكده علشان التخصصات قالي انه هيتاخد بيها طبعا ومش هتظهر نتيجه التخصصات غير بعد نتيجه السامر كورس وبالنسبه ان الكمياء تاخد من جيد جدا فده مش احنا اللي نحدده ده ع حسب كل سنه وع عدد اللي طالبين القسم ده فبلاش تقلقوا نفسيكم انشاء الله خير واللي ربنا عايزة هو اللي هيكون

Nogha 26-07-2009 10:57 AM

اقتباس:

معلش يا جماعة بقالي كام اسبوع مش بدخل بس مكنتش في البيت ده غير ان النت قطع فترة.
ايه اخبار السامر كورس معاكو .. انا بالنسبالي تايه شوية لان كمان مفيش ورق كورسات زي الدراسة العادية.
و ايه اخبار نتيجة التخصصات .. انا عمال اسمع ناس بتقول هتطلع قريب و في نفس الوقت حد يقول بعدالسامر كورس
و اللي يقول الكيمياء هتاخد جيد جدا و محدش بيقول هو عرف منين؟
حد عنده حاجة جديدة؟
سلام..

كل واحد برأى
بس انا مش مستغربة
هذا ما تعودنا عليه فى كليتنا العظيمة
الكل لازم يفتى

اقتباس:

الكيميا هتاخد من جيد جدا يا خرابىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
خلاص باباى يا كيميا واهلا بقسم حشرات
يااااااااااااااااااااا ليه كدة؟
حشرات ايه بس حرام عليكى
ان شاء الله ربنا يعمل اللى فيه الخير و تدخلى اللى نفسك فيه يارب ان شاء الله

اقتباس:

السلام عليكم ع فكرة نتيجه التخصصات مش هتظهر غير بعد نتيجه السامر كورس لان معايا نبات ولما سالت المرشد الاكاديمي هل الماده دي هيتاخد بيها في التقدير وكده علشان التخصصات قالي انه هيتاخد بيها طبعا ومش هتظهر نتيجه التخصصات غير بعد نتيجه السامر كورس وبالنسبه ان الكمياء تاخد من جيد جدا فده مش احنا اللي نحدده ده ع حسب كل سنه وع عدد اللي طالبين القسم ده فبلاش تقلقوا نفسيكم انشاء الله خير واللي ربنا عايزة هو اللي هيكون

و الله انا ده اللى سمعته و بصراحة مقتنعة بيه كمان لأنهم لا يمكن يطلعه نتيجة الأقسام قبل السامر كورس ما تطلع نتيجته

one way 26-07-2009 11:13 PM

شوية يقولوا قبل السامر كورس وشوية بعده طيب انا اعرف واحدة سالت العميد ذات نفسه فى مكتبه قالها من اسبوع ان النتيجة كمان اسبوعين يبقى ازاى بعد السامر كورس
بجد انا معنديش اى استعداد استنى لغاية شهر 9 عشان اعرف النتيجة حرااااااااااااااااام اعصابىىىىىىىىىىىى

محمد المصرري 29-07-2009 11:17 PM

ازيكوا ياشباب يارب تكونوا كلكم كويسين وبتقضوا اجازة كويسة ومفيش قلق ولا اي حاجة وبالنسبة لحكاية نتيجة الاقسام في ناس بتقول قبل السامر وناس بتقول بعد نتيجة السامر بس الكلام المنطقي انها بعد نتيجة السامر كورس لإن زمايلنا اللي معاهم مواد هيعملوا فيهم ايه مش هيدخلوهم اقسام يعني ولا ايه وده مستحيل فأكيد هيأجلوا نتيجة الاقسام لحد بعد نتيجة السامر عشان يكون كله طلع نضيف ومعهوش مواد

mo0ny 29-07-2009 11:54 PM

ايه ياجماعه انا لسه هدخلها حسستونى برعب منها ليه
ايه قولوا بصراحه ايه نظامها؟؟ وايه نظام الدراسه
بامانه متكذبوش
ومعلش هغلس عليكم واقولك عايزه حد يعرضلى منهج اولى كده بس عرض سريع بلييييز

Nogha 30-07-2009 10:28 AM

اقتباس:

ازيكوا ياشباب يارب تكونوا كلكم كويسين وبتقضوا اجازة كويسة ومفيش قلق ولا اي حاجة وبالنسبة لحكاية نتيجة الاقسام في ناس بتقول قبل السامر وناس بتقول بعد نتيجة السامر بس الكلام المنطقي انها بعد نتيجة السامر كورس لإن زمايلنا اللي معاهم مواد هيعملوا فيهم ايه مش هيدخلوهم اقسام يعني ولا ايه وده مستحيل فأكيد هيأجلوا نتيجة الاقسام لحد بعد نتيجة السامر عشان يكون كله طلع نضيف ومعهوش مواد

هو بصراحة فيه قلق جامد شوية بس ربنا يقدم اللى فيه الخير و طبعا كلام منطقى 100%

اقتباس:

ايه ياجماعه انا لسه هدخلها حسستونى برعب منها ليه
ايه قولوا بصراحه ايه نظامها؟؟ وايه نظام الدراسه
بامانه متكذبوش
ومعلش هغلس عليكم واقولك عايزه حد يعرضلى منهج اولى كده بس عرض سريع بلييييز

لا يا حبيبتى انتى خايفة من ايه احنا قلقانين من نتيجة الأقسام يعنى لسا بعد لما تخلصى سنة اولى و اكيد اى حد فأى كلية بيكون قلقان و بصراحة نظام الساعات المعتمدة ده جامد جدااااااااااااااااااا

one way 30-07-2009 09:36 PM

طبعا يا nogha نظام جامد جدا
بدليل انه على طول جايبلنا قلق ووجع الاعصاب
حسبى الله ونعم الوكيل

eng...lido 31-07-2009 09:27 PM

شباب ممكن طلب انا داخل علوم اسكندرية ان شاء الله
وكل اللى حوليا واقفين ضدى
فياريت حد منكوا يشجعنى ويقولى مميزات لها علشان انا قلقان جدا على فكرة انا كنت علمى رياضة

نشوى لؤى سىد 31-07-2009 09:28 PM

هاى nogha انا الحمدلله قبلت فى علوم **** وان شاء الله نكون فرندز وبالنسبه لسامى عزت ممكن معلش تقولى ازاىاشترك فى اتحاد الطلبه واعمل ايه باظبط ...... ؟؟؟؟؟؟

one way 31-07-2009 11:55 PM

احب اقول لكل اللى داخلين علوم ان الكلية اكتر من رااااااااااااائعة للى بجد هيشتغل فيها من الاول بجد هيلاقى نفسه بيحبها وهى كمان هتحبه ازاى معرفش يعنى محدش يدخل يقول ان لسه طالع من ثانوية عامة وتعبان ادخل اريح الكلام ده مينفعش للى عايز يمشى فى علوم لكن للى هيعتبرها استراحة بعد ثانوية عامة هيلاقيها كااااااااااااااااارثة
انا الصراحة اكتشفت كده بس فى الاخر للاسف

محمد.فوكس 01-08-2009 02:15 PM

اهلا بالناس الجداد اللي معانا ...
انا بس عايز أأكد على كلام one way لان انا برضه ريحت جامد في الترم الاول على اساس برتاح من الثانوية العامة بس ندمت.
لكن الحمدلله لميت نفسي شوية و قدرت اتدارك الموقف في الترم التاني و جبت تقدير مش بطال برغم اني طلعت بمادتين.
و الناس اللي قلقانة من الكلية عايز اقولهم الكلية فيها مجالات عمل (بس تشد حيلك في السنة الاولى عشان تدخل القسم اللي انت عايزه اللي ليه شغل و ما تبقاش عامل زينا مش عارفين هيدخلونا ايه) و كمان كلية برستيج و محترمة.
سلام..

eng...lido 01-08-2009 04:27 PM

شكرا جدا ياشباب على النصائح الغالية دى بجد انا عاجز عن الشكر لكم

Nogha 03-08-2009 08:20 AM

اقتباس:

هاى nogha انا الحمدلله قبلت فى علوم **** وان شاء الله نكون فرندز وبالنسبه لسامى عزت ممكن معلش تقولى ازاىاشترك فى اتحاد الطلبه واعمل ايه باظبط ...... ؟؟؟؟؟؟

طبعا ان شاء الله نتعرف
بس بصى
نصيحة لوجه الله من غير ما حد يزعل
سيبك من اتحاد الطلبة دة عالأقل فسنة اولى و الله تفرغى لدراستك حتى عالأقل لغاية ما تخدى على جو الكلية
و الله دى نصيحة من اخت ليكى كانت على وشك الوقوع بس الحمد لله
و شفت ناس اعرفهم دخلوا اتحاد الطلبة و مستواهم بقى وحش جدا رغم انهم شطار
هما فى الغالب مش بيحضروا كل المحاضرات و السكاشن و بقول فى الغالب
يعنى انا صحبتى مكنتش بشوفها فولا محاضرة
و طبعا محدش ينكر ان فيهم ناس افاضل و ماشاء الله شطار جدا
انا بتكلم عن الغالبية العظمى
عالأقل متفكريش فحاجة دلوقتى اول سنة استنى شوية لما تخدى عالجو الجديد
ربنا يوفقك يارب انتى و كل المجتهدين

without mercy 04-08-2009 02:43 PM

انا دخلت علوم رياضه اسكندريه
انا كيموووووو ونفسى اتعرف عليكو كلكووووووووووووووووووو
انا فرحان اوووووووووووووى

محمد.فوكس 04-08-2009 03:16 PM

مبروك يا معلم و اهلا بيك معانا..
انا رايح تانية علوم(المستوى الثاني) .. و الله اعلم شعبة ايه

joyweak 04-08-2009 05:37 PM

السلام عليكم يا شباب
يار يت حد من اللى خلصوا اولى بيولوجى يشرحنا النظام الجديد عشان انا تهت خاااااااااااااااااااااااااااالص
يعنى اية المواد واية حكاية المواد الاختيارية
يا ريت حد يرد
وااااااااااااسف على الازعاج

eng...lido 05-08-2009 09:03 PM

اهلا بيك ياباشا انا برضوا معاك ان شاء الله علوم اسكندرية
وانا اسمى وليد

without mercy 06-08-2009 01:38 PM

اهلا بيك يا وليد انا ايميلى موجود عندك تحت البروفيل لو تعرف تكلمنى يا ريت عشان نظبطو مع بعض
وان شاء الله موفقين كلناااااااا

eng...lido 06-08-2009 03:04 PM

اوك انا عملتلك اد عندى على الايميل
وان شاء الله نبقى اصدقاء فى الكلية وربنا يوفقنا كلنا بأذن الله

Nogha 07-08-2009 09:03 AM

الف مبرووووووووووووك لأخواتنا و زمايلنا الجداد شرفتوا الكلية و نورتونا
اهلا بيكم
انا رايحة تانية بيولوجى ان شاء الله
و يارب اقدر افيدكم
بالنسبة للنظام
الترم الأول بيكون 15 ساعة معتمدة (كله مواد اجبارى مفيش اختيارى)
اخدنا رياضة كدة خفيفة اوى و سهلة
نبات
كيميا عضوية و غير عضوية
حيوان
لغة انجليزية
حقوق انسان
المواد دى كلها دخلة فى التقدير ما عدا حقوق الانسان
بعد كدة الترم 2 اخدنا بدل الرياضة فيزيا (برده تعتبر سهلة بالنسبة للبيولوجى مكنتش تقيلة زى الشعب التانية)
نبات
كيميا فيزيائية
حيوان

و عليك تختار مواد اختيارية من المواد التالية (بحيث تكمل 18 ساعة اظن ياريت لو كنت بقول ارقام غلط صلحولى) و منها:
لغة عربية ساعتين معتمدتين
علوم بيئة 2
علوم بحار 2
انسان و بيئة 1
مدخل قانون 1

طبعا من حقك متخدش المواد دى السنادى بس و انت حر تخدهم فأى وقت قبل التخرج بس طبعا الأحسن تاخد عالأقل المواد اللى بساعتين الترم 2
لغة عربية ساعتين معتمدتين
علوم بيئة 2
علوم بحار 2
عالعموم لما بتروح تقدم ورقك فى الكلية بتاخد دليل الطالب ياريت تقراه لأنه حينفعك جدا

Nogha 07-08-2009 09:08 AM

و ده موقع كلية العلوم جامعة الاسكندرية عالنت
هو صحيح ميت بس ساعات بينفع هههههههههه
ادخلوه شوية و خده جولة فيه

www.sci.alex.edu.eg/Ar/index.htm

ياريت الباقى يدخل و يحاول يفيد بأى معلومة
هنووود و لافلى جيرل و محمد فوكس و وان واى و محمد المصرى الكل يدخل يلا و يصلحلى لو فيه حاجة غلط و يزود لو كنت نسية حاجة
و بقية الشعب ياريت تشرحوها يا جيولوجيا و يا علوم طبيعية
انا عملت موجز لبيولوجى اهو

mo0ny 07-08-2009 01:15 PM

مرسى يانوجه بجد ساعدتينى علشان انا كنت عايزه اعرف شويه حاجات بخصوص البيولوجى

eng...lido 07-08-2009 04:33 PM

شكرا جدا على مجهودك يانوجة والمساعدة
بس انا ان شاء الله حدخل قسم جيولوجيا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:37 AM.