بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

فرحه عمري 13-06-2011 02:14 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في البدايه احب ان اشكركم علي المجهود والتعاون بين جميع افراد المجموعه
انا خريجه كليه العلوم جامعه الاسكندريه ومن العشرين الاوائل علي الدفعه وكان من المفروض ان تقوم موظفه شئون الطلبه بحصر لجميع الاوائل من 2003 الي 2010 بعد استفاء المعيدين ولكن المشكله ان الموظفه قامت بحصر المعيدين ووضعتهم في قائمه العشرين الاوائل وكتبت بجانبهم تم التعيين بالكليه مما يعني ان ذلك سيضيع فرصه التعيين علي الطلاب الذين اخذ الاوائل مكانهم في القائمه وعندما سالناها قالت ان ذلك ما كلفت به فماذا افعل ؟ وجزاكم الله خيرا

رحييق 13-06-2011 08:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3519768)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وآسف لانقطاعي الفترة الماضية بسبب تواجدي بالفيوم في منطقة لاتتوفر فيها خدمة الانترنت

وسعيد بكل من سأل عني الفترة السابقة وأسعد بتواصلي معكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمد لله يادكتور عبد الرحمن إن المانع كان خيرا

دائما تعطر سماء المتصفح خاصة والمنتدى عامة بخبراتك وذوقك فلا تحرمنا جميل عطاءك

وتشريفكم دوما دمتم بخير

وجزاكم ربي خير الجزاء

معتز عبدالكريم 13-06-2011 10:11 AM

حمد لله على السلامه يا دكتور
الحمد لله انه كان غيابك عننا خير
**عايزيين بس نعرف ايه اخر الاخبار فى موضوع التعيين0

**وعايز اعرف رايك بخصوص استبعاد المؤمن عليهم وايه الحل الى ممكن يعمله المؤمن عليه عشان ميستبعدهوش من التعيين0
وشكــــــــــرا

كيميائى اسلام الشاعر 13-06-2011 12:09 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

انا عضو جديد و دى أول مرة أكتب هنا بس حبيت أشارك

أنا اسلام خريج علوم المنصورة كيميا سبيشيال 2009 بتقدير امتياز مع مرتبة الشرف و لله الحمد خامس شعبتى سمعت عن موضوع العشرين الاوائل على الدفعة ككل و الحمد لله قرأت اسمى معاهم من على النت بعدين رحت الكلية أسأل و طبعا بعد ما حدفونى لبعض شويتين المهم قالولى فى الاخر انى العشرين دول كانوا متضمنين اللى تم تعيينهم بالفعل كمعيدين و من شهر كده جالهم قرار تانى بحصر العشرين بعد استثناء المعيدين دول وان الناس دى ( بالنسبالنا كعلوم ) اما هتتوظف كإداريين فى الكلية بس فى الادارة العامة ( دى مفهمتهاش الصراحة بس عملت نفسى قارشها ) او فى مصنع او شركات حكومية او مراكز بحوث قلتلهم طب انا كنت عاوز اتعين معيد قالولى كده صعب لان انت طبيعى فاتك سنتين و كده سقط الحق بتاعك الا اذا كان تم تعيين حد اقل منك سواء كيميا او كيميا حيوى ساعتها ترفع قضية و كده كده هكسبها دورت و لقيت أقل حد تم تعيينه اكبر منى ب 0.2% فطبعا زعلت اوى اوى اوى بس قالولى انت بقا تتابع مع مكتب القوى العاملة بتاع المحافظة هو اللى هيبقا عنده قرارات تعيينكم و الجهات اللى هتروحوها و طبعا بما انى كان يوم سبت فكانت المحافظة قااافلة فرجعت بخفي حنين بس انا مسكتش دخلت على العصارة اللى قصاد بوابة تربية و دبتها شوب عصير قصب كبير يمكن أنسى و الحمد لله دلوقتى بقيت أحسن و ان شاء الله اى اخبار هوافيكم بيها على طووول

Mr.ramy00 13-06-2011 05:56 PM

أرسل الدكتور عصام شرف، رئيس مجلس الوزراء، قراراً حصل "اليوم السابع" على نسخة منه يطالب فيه رئيس جامعة الأزهر الدكتور أسامة العبد بإرسال بيان بأعداد الخريجين أصحاب المركز الأول والثانى من كل قسم وشعبة من خريجى الدفعات من عام 2002 حتى 2010 لتعيينهم معيدين بالجامعة، على أن يتم إرسال بيان أسماء الخريجين مرفقاً بصورة قرار المجلس إلى جميع الكليات. وجاء فى نص قرار شرف أن صدوره يعد استجابة لاحتجاجات أوائل جامعة الأزهر.

كانت الجامعة قد أرسلت إلى مديرى الكليات بيانا يفيد بذلك موضحة أن هذا الموضوع عاجل للغاية ويرسل إلى الجامعة فى أسرع وقت. وصرح محمود شعيب، الأمين العام بالجامعة لـ"اليوم السابع" قائلا: "بدأنا العمل فى حصر أعداد الطلاب يوم إجازتنا السبت الماضى، وتم حصر أعداد الطلاب بكل قسم وشعبة بالقاهرة والوجه البحرى، ومن المنتظر وصول قائمة أوائل فرع أسيوط قبل نهاية الأسبوع، وأوضح أن البيانات سترسل إلى مجلس الوزراء نهاية الأسبوع الحالى، مؤكدا أن الجامعة لا تقف حجر عثرة أمام تعيين الطلاب على عكس ما تردد على ألسنة بعض الطلبة.
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID...D=65&IssueID=0

Mr.ramy00 13-06-2011 05:58 PM

يارب باقى الجامعات تفهم بقا ان فيه كليات بها اقسام ولابد من اخذ الاوائل حسب كل قسم مش العشرين على جميع الاقسام وتلاقى اقسام مطلعش منها ولا واحد

معاكم قلبى 13-06-2011 06:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3519768)

وآسف لانقطاعي الفترة الماضية بسبب تواجدي بالفيوم في منطقة لاتتوفر فيها خدمة الانترنت

وسعيد بكل من سأل عني الفترة السابقة وأسعد بتواصلي معكم

نورت المنتدى يا دكتور الحمد لله ان كان المانع خير
احنا عندنات تسؤلات كتيرررررررررررررررة جدا
انا عايزة اعرف ايه اخر اخبار تعيين المنح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اكيد حضرتك سمعت ان كل الكليات ردت على خطاب الوزارة انهم مش محتاجين ما عدا جامعة اسيوط عينت الطلاب بعد ما اعتصموا داخل الكلية
يا ترى كده راحت علينا ولا ايه؟؟؟؟؟
و صحيح ان الوزير مالوش سلطة على الجامعات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى خلاص كان قصدهم ان التعيين يبقى على حسب رغبة الكليات اللى اساسا مش راضية تعينهم؟؟؟؟؟و لا المفروض ان الناس دى تتعين لانها اتحرمت من التعيين طول سنين المنحة وقعدت دلوقتى فى الشارع؟؟؟؟؟؟؟عايزة افهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فاطمة الزهراء 86 13-06-2011 06:35 PM

رأيكم إيه

ممكن حد يجاوبني ويريحنى عشان ربنا يريح قلبه دلوقتي أنا لسه متعينه بعقد مؤقت وظيفة إدارية ولسه مكملة ستة شهور بس انا مش مرتاحة خالص في الوظيفة دي وأنا من الأوائل ومش عرفة هو ممكن فعلا يستبعدوا المؤمن عليهم طيب إزاي وأنا كا نفسي من زمان أني أشتغل في مجال تخصصي والله دا حرام لأنهم المفروض يخيرونا بين المكان بتاعنا والوظيفة الجديدة إيه بقى رأيكم

ايمان العطار 14-06-2011 01:31 AM

السلام عليكم ورحمة الله
الواضح ان الدكتور عبد الرحمن انسان محترم جدا ونشكرك لسعة صدرك والرجاء من سيادتكم افادتى اناخريجة فنون جميلة 2009 جيد جدا مع مرتبة الشرف بمجموع %78 والثانية علي القسم وللاسف لست من العشرين الاوائل حيث تم تحديد العشرين الاوائل علي الكلية كلها دون النظر الى انها قسم عمارة التى تعتبرمثل هندسة والاقسام الاخرى من الفنون ديكور وتصميم وتصوير ونحت والطبع معظم العشرين من قسم العمارة اللىاصلا بيتخرجوا ويشتغلوامهندسين اماالجزء الاخر ان الاولى والتى عينت معيدةاكثرمنى باربعة من عشرة وقالوا لى فى الكليةانهماخذوامن80% يعنى المعيدة اقل من 80% فىقسم النحت ارجو افادتى ونصيحتى ارفع تظلم ولاقضييةولا لاولمين

منى أبو الجود 14-06-2011 02:18 AM

أرسل الدكتور عصام شرف، رئيس مجلس الوزراء، قراراً حصل "اليوم السابع" على نسخة منه يطالب فيه رئيس جامعة الأزهر الدكتور أسامة العبد بإرسال بيان بأعداد الخريجين أصحاب المركز الأول والثانى من كل قسم وشعبة من خريجى الدفعات من عام 2002 حتى 2010 لتعيينهم معيدين بالجامعة، على أن يتم إرسال بيان أسماء الخريجين مرفقاً بصورة قرار المجلس إلى جميع الكليات. وجاء فى نص قرار شرف أن صدوره يعد استجابة لاحتجاجات أوائل جامعة الأزهر.

كانت الجامعة قد أرسلت إلى مديرى الكليات بيانا يفيد بذلك موضحة أن هذا الموضوع عاجل للغاية ويرسل إلى الجامعة فى أسرع وقت. وصرح محمود شعيب، الأمين العام بالجامعة لـ"اليوم السابع" قائلا: "بدأنا العمل فى حصر أعداد الطلاب يوم إجازتنا السبت الماضى، وتم حصر أعداد الطلاب بكل قسم وشعبة بالقاهرة والوجه البحرى، ومن المنتظر وصول قائمة أوائل فرع أسيوط قبل نهاية الأسبوع، وأوضح أن البيانات سترسل إلى مجلس الوزراء نهاية الأسبوع الحالى،

السلام عليكم : بالنسبة للأزهر في فاكس آخر ارسل للكليات بحصر العشرين الأوائل على كل دفعة من 2002 الى 2008 للتعيين في وظائف ادارية بالجامعة , هذا بجانب ما ورد اليهم بتعيين الاول والثاني من كل شعبة معيدين وانا رحت الكلية وشوفت الكشوف وشفت اسمي من ضمن العشرين

بحراوية من دمنهور 14-06-2011 08:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3526618)

كانت الجامعة قد أرسلت إلى مديرى الكليات بيانا يفيد بذلك موضحة أن هذا الموضوع عاجل للغاية ويرسل إلى الجامعة فى أسرع وقت. وصرح محمود شعيب، الأمين العام بالجامعة لـ"اليوم السابع" قائلا: "بدأنا العمل فى حصر أعداد الطلاب يوم إجازتنا السبت الماضى، وتم حصر أعداد الطلاب بكل قسم وشعبة بالقاهرة والوجه البحرى، ومن المنتظر وصول قائمة أوائل فرع أسيوط قبل نهاية الأسبوع، وأوضح أن البيانات سترسل إلى مجلس الوزراء نهاية الأسبوع الحالى،

السلام عليكم : بالنسبة للأزهر في فاكس آخر ارسل للكليات بحصر العشرين الأوائل على كل دفعة من 2002 الى 2008 للتعيين في وظائف ادارية بالجامعة , هذا بجانب ما ورد اليهم بتعيين الاول والثاني من كل شعبة معيدين وانا رحت الكلية وشوفت الكشوف وشفت اسمي من ضمن العشرين

يعنى يا جماعة لو رحنا سألنا النهاردة فى كليات جامعة الازهر عن كشوف العشرين الاوائل من دفعات 200 لحد 2010 ممكن نلاقى اسماءنا ......... بالله عليكم اللى فعلا سأل فى الموضوع ده غير الاخت منى يرد علينا ضرورى

mr mahmoud 14-06-2011 08:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحراوية من دمنهور (المشاركة 3527266)
يعنى يا جماعة لو رحنا سألنا النهاردة فى كليات جامعة الازهر عن كشوف العشرين الاوائل من دفعات 200 لحد 2010 ممكن نلاقى اسماءنا ......... بالله عليكم اللى فعلا سأل فى الموضوع ده غير الاخت منى يرد علينا ضرورى

الاول والتاني من كل قسم بس

منى أبو الجود 14-06-2011 11:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr mahmoud (المشاركة 3527318)
الاول والتاني من كل قسم بس

يا جماعة الاول ةالثاني من كل قسم بس معيدين انما باقي العشرين وظائف ادارية انا رحت الكلية وشفت الكشف وكمان جوزي مدرس مساعد في كلية بالازهر وقالولوا كده هناك

احمد محمد عبد المجيد 14-06-2011 12:01 PM

طب بالنسبة للكليات ايه اللى هيحصل بيكونا على القسم ولا الكلية ؟؟؟؟؟؟

ايمان العطار 14-06-2011 03:37 PM

انا بعت انهاردة فاكس تظلم لرئيس الوزراء عشان يطلعلنا قرار زي قرار جامعة الازهر انهم ياخدوا الاول والتاني من كل قسم ومن كل شعبة وليس علي مستوي الكلية وياريت الى عنده نفس المشكلة يعمل زى حتى لا يضيع حقنالان الاحساس بالظلم شى صعب.

منى أبو الجود 14-06-2011 04:52 PM

للأسف يا جماعة انا اتصلت بمصدر في كليتي في الأزهر وقالي ان موضوع العشرين الأوائل ممكن يتلغي بعد صدور قرار بتعيين الأول والثاني من كل قسم معيدين ... مش فاضل لي غير أمل واحد اني اطلع الأول او التاني يارب اطلع منهم لسه معلافتش ترتيبي على القسم

منى أبو الجود 14-06-2011 05:57 PM

الظاهر ان نصيب الي حصل على امتياز مع مرتبة الشرف في الأزهر وكان من اوائل دفعته انه يفضل طول العمر مدرس ابتدائي حتى مستخسرين فينا نتعين موظفين في الجامعة ولما ناخد الماجستير ننضم لهيئة التدريس في الجامعة , لا حول ولا قوة الا بالله . الله المستعان

معتز عبدالكريم 14-06-2011 05:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان العطار (المشاركة 3529400)
انا بعت انهاردة فاكس تظلم لرئيس الوزراء عشان يطلعلنا قرار زي قرار جامعة الازهر انهم ياخدوا الاول والتاني من كل قسم ومن كل شعبة وليس علي مستوي الكلية وياريت الى عنده نفس المشكلة يعمل زى حتى لا يضيع حقنالان الاحساس بالظلم شى صعب.

طب ممكن رقم الفاكس الخاص بالوزاره لو سمحتى عشان عايز ابعت فاكس برده

أبو عمر وإلياس 15-06-2011 02:37 AM

.................................................. .......

meslmat 15-06-2011 06:40 AM

بالـــ ــــ ــ ــــتوفيق

mr.computer2011 15-06-2011 08:29 AM

ربنا يوفق الجميع

أبو عمر وإلياس 15-06-2011 10:00 AM

اللهم آميـــــــــن

ايمان العطار 15-06-2011 01:11 PM

السلام عليكم ياجماعة
رقم الفاكس لموضوع التظلم : 0227958048

بالتوفيق لنا جميعا ان شاء الله

منى أبو الجود 15-06-2011 03:41 PM

ياأوائل الازهر دلوقتي في شعب في كلية الدراست الاسلامية والعربية وكلية اللغة العربية زي شعبة اللغة العربية مفهاش اقسام اثناء مرحلة الاربع سنوات ولكن فيها اقسام في الدراسات العليا فليه تتعامل على انها شعبة مفهاش اقسام مع ان كل قسم بيكون ليه رئيس مثلا رئيس قسم اللغويات او الادب والنقد او البلاغة او اصول اللغة ليه معملوش اعتبار للاقسام دي وأخدوا منهمم الاول والثاني بمعنى انهم ياخدو من كل دفعة تمانية كل اتنين في قسم معين حتى يتحقق تكافؤ الفرص لان فيه شعب تانية زي مثلا الاصول بيتقسموا خلال الاربع سنين الى تفسير او حديث او غيره وطبعا دول حيخدوا فيهم من كل قسم اتنين فليه التفرقة دي حرام ده ظلم ارجوا ممن ينطبق عليه ما اقوله انه يراسلني لان من حقنا نرفع قضية لان القرار واضح

يعني المفروض كل الشعب بكل أقسامها

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان العطار (المشاركة 3526364)
السلام عليكم ورحمة الله
الواضح ان الدكتور عبد الرحمن انسان محترم جدا ونشكرك لسعة صدرك والرجاء من سيادتكم افادتى اناخريجة فنون جميلة 2009 جيد جدا مع مرتبة الشرف بمجموع %78 والثانية علي القسم وللاسف لست من العشرين الاوائل حيث تم تحديد العشرين الاوائل علي الكلية كلها دون النظر الى انها قسم عمارة التى تعتبرمثل هندسة والاقسام الاخرى من الفنون ديكور وتصميم وتصوير ونحت والطبع معظم العشرين من قسم العمارة اللىاصلا بيتخرجوا ويشتغلوامهندسين اماالجزء الاخر ان الاولى والتى عينت معيدةاكثرمنى باربعة من عشرة وقالوا لى فى الكليةانهماخذوامن80% يعنى المعيدة اقل من 80% فىقسم النحت ارجو افادتى ونصيحتى ارفع تظلم ولاقضييةولا لاولمين

شكرا لذوقك العالي

بس على فكرة التعيين سيكون لأوائل الكلية بصفة عامة وهذه النقطة سببت مشاكل كثيرة جدا في كليات كثيرة أهمها كلية التربية المتعددة الأقسام .. مش عاوز ألعب بالألفاظ معاكي بس مفيش قانونا شيء يمكن الاستناد عليه بهذا الخصوص

أنصحك بإكمال مسيرة حياتك وأتمنى لك التوفيق في حياتك المهنية

أخوكي د.عبدالرحمن المنياوي

AHMED TEACH 15-06-2011 10:24 PM

كلية التربية ج عين شمس حددت الاوائل علي اساس الاول والثاني من كل قسم وليس الاوائل علي الكلية

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 10:29 PM

ياجماعة بخصوص الأزهر

رئيس جامعة الأزهر خصص الاول والثاني على كل قسم للتعيين كمعيدين فقط وباقي الـ20 كوظائف إدارية في الجامعة

أنا عارف إن الخبر معروف للكل بس أنا بصراحة مش عارف إيه اللي ممكن يحصل أنا شايف ةناس كتير زعلانه من الموضوع ده

انا بيتهيألي إن جامعة الأزهر أو أي جامعة في الدنيا هل تستطيع تعيين العشرين الأوائل على مدار 8 دفعات كمعيدين ؟؟

الموضوع صعب شوية .. بس عليكم السعي وعلى الله التوفيق

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 10:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed teach (المشاركة 3536782)
كلية التربية ج عين شمس حددت الاوائل علي اساس الاول والثاني من كل قسم وليس الاوائل علي الكلية

أولا : أنا باتكلم عن الجامعات العامة وليس الأزهر

ثانيا أنا بأقول لحضرتك من مكاني هنا استحالة استحالة استحالة تيجي كلية وتحدد الأوائل بالشكل اللي حضرتك بتقول عليه إلا في الأزهر

لأن التعليم العالي العام يسير ضمن قرار التعيين المصدق منذ 12 سنة والذي تم وقف تنفيذه في 2003

القرار يحدد العشرين الأوائل على كل الكلية وليس للأقسام دخل في التصنيف .. يعني ممكن الأوائل كلهم يطلعوا من قسم واحد ويتم تعيينهم ..

معاكم قلبى 15-06-2011 11:01 PM

مساء الخير يا دكتور عبد الرحمن
حمدا لله على سلامة حضرتك
ياريت تفيدنى فى موضوع المنح ده وزى ما رئيس الوزراء اخد قراتر بتعيين اوائل الازهر ليه ما ياخدش قرار بتعيين طلاب المنح
رجاء تطمنى
ولكم جزيل الشكر

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 11:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى (المشاركة 3523920)
اكيد حضرتك سمعت ان كل الكليات ردت على خطاب الوزارة انهم مش محتاجين ما عدا جامعة اسيوط عينت الطلاب بعد ما اعتصموا داخل الكلية
يعنى خلاص كان قصدهم ان التعيين يبقى على حسب رغبة الكليات اللى اساسا مش راضية تعينهم؟؟؟؟؟و لا المفروض ان الناس دى تتعين لانها اتحرمت من التعيين طول سنين المنحة وقعدت دلوقتى فى الشارع؟؟؟؟؟؟؟عايزة افهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم يا أختي العزيزة

موضوع طلاب المنح ده حكايته حكاية ..

القصة إن فيه سوء فهم واستعجال شوية

الكلام من الأول إن الدكتور ماجد الشربيني رئيس الأكاديمية بلغنا شخصيا بأن مشروع أوائل الخريجين سيتم كالآتي:

أولا : التعيينات ستشمل الفئات الثلاثة التالية:

1- طلاب المنح الدراسية التي أنهت المنح والتي لازالت على قفيد المنحة.
2- الـ20 الأوائل على كل كلية من 2003 وحتى 2010.
3- الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من غير المعينين بالجهاز الحكومي بالدولة.

ثانيا : خطة التعيين ستتم كالآتي:

- جزء يتم تسكينه في الجامعات الحكومية حسب احتياجات كل جامعة.
- جزء يتم تسكينه في الجامعات والأكاديميات الخاصة.
- جزء يتم تسكينه في أكاديمية البحث العلمي والمراكز التابعة لها (وهذا سيشمل بعض التخصصات فقط وليس الكل).
- الباقي سيتم تعيينهم كفرق بحثية تابعة لوزارة الصناعة يرأس كل فرقة بحثية أستاذ جامعي وهدفها تطوير مجال تخصصها في مكان محدد.

طيب الكلام ده المفروض هيحصل امتى .. المفروض الكلام ده يحصل قبل بداية يوليو 2011
على أن تكون التظلمات خلال شهر يوليو كاملا ..

المشكلة هنا بقى في إن طلاب المنح وكمان برضه بعض الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من الخارج بيحاولوا يحصلوا على قرار سيادي للتعيين في الجامعات بغض النظر عن المشروع ده

طيب الناس دي بتعمل كده ليه ؟!!!!

لأحد سببين :

الأول : أنهم على غير ثقة في رؤساء الأقسام اللي دايما بيقولوا معندناش عجز .. وبصراحة احنا معانا حق في النقطة دي لأن الأقسام بتستهبل على طوووووووووووووووووول.

الثاني : ناس عارفه إن احتياجات كلياتها قليلة وهي تقديراتهم مش عالية علشان تنافس فهم عاوزين قرار سيادي لأنهم لن يتم تعيينهم لو تمت مقارنتهم بالباقيين..

عندك حل يا عم :

آه .. لما اتكلمنا مع الدكتور ماجد رئيس الأكاديمية قال مش هنخلي الأقسام هي اللي تحدد الاحتياجات في الجامعات
أمال مين يا عم ..

تم تخصيص لجنة محايدة في كل جامعة يرأسها نائب رئيس الجامعة للدراسات العليا والبحوث وتتكون من أستاذ دكتور يدرس احتياجات الكليات النظرية وأستاذ دكتور يدرس احتياجات الكليات العملية .. واستاذ آخر للمراجعة ..

هذه اللجنة تأخذت الأحمال التدريسية من كل كليات الجامعة وتحدد احتياجات كل جامعة وفقا لمعايير الجودة المقررة .. ثم ترسل النتائج لأكاديمية البحث العلمي لعرضها في قائمة الاحتياجات..

في أسيوط وفي جنوب الوادي كانت الجامعة هي السباقة لعمل تلك اللجنة حتى من قبل صدور قرار الوزارة بتكوين تلك اللجان لذلك جاءت النتائج سريعة .. أما باقي الجامعات فإنها ترسل نتائج الاحتياج تباعا ..

عندنا في المنيا مثلا اللجنة لم تنهي عملها حتى الآن ولذلك لم تنزل الجامعة في قائمة الاحتياجات المعلنة على موقع الأكاديمية .. وكل يوم فيه جديد بس المتوقع أنه قبل نهاية الشهر الجاري ستنزل الاحتياجات كلهاعن كل الجامعات ليتم بعدها تسكين الناس ..

طيب مين الأولى في التسكين ياعم عبدالرحمن ؟!!!!!!!!!!

الأولويات بالأعلى في الدرجة العلمية ثم الأعلى في التقدير ثم الأكبر سناً ..

وياريت أكون قدرت أرد شوية على بعض استفساراتكم وأكرر اعتذاري الشديد على عدم تواصلي معكم الفترة السابقة وياريت اللي ليه استفسار يكتبه وانا تحت أمره ..

أخوكم وأقلكم والأحوج إليكم د.عبدالرحمن المنياوي

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 11:24 PM

التعيينات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى (المشاركة 3523920)

الكلام من الأول إن الدكتور ماجد الشربيني رئيس الأكاديمية بلغنا شخصيا بأن مشروع أوائل الخريجين سيتم كالآتي:

- جزء يتم تسكينه في أكاديمية البحث العلمي والمراكز التابعة لها (وهذا سيشمل بعض التخصصات فقط وليس الكل).
- الباقي سيتم تعيينهم كفرق بحثية تابعة لوزارة الصناعة يرأس كل فرقة بحثية أستاذ جامعي وهدفها تطوير مجال تخصصها في مكان محدد.

المشكلة هنا بقى في إن طلاب المنح وكمان برضه بعض الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من الخارج بيحاولوا يحصلوا على قرار سيادي للتعيين في الجامعات بغض النظر عن المشروع ده

لأحد سببين :

الأول : أنهم على غير ثقة في رؤساء الأقسام اللي دايما بيقولوا معندناش عجز .. وبصراحة احنا معانا حق في النقطة دي لأن الأقسام بتستهبل على طوووووووووووووووووول.

الثاني : ناس عارفه إن احتياجات كلياتها قليلة وهي تقديراتهم مش عالية علشان تنافس فهم عاوزين قرار سيادي لأنهم لن يتم تعيينهم لو تمت مقارنتهم بالباقيين..

عندك حل يا عم :

آه .. لما اتكلمنا مع الدكتور ماجد رئيس الأكاديمية قال مش هنخلي الأقسام هي اللي تحدد الاحتياجات في الجامعات
أمال مين يا عم ..

تم تخصيص لجنة محايدة في كل جامعة يرأسها نائب رئيس الجامعة للدراسات العليا والبحوث وتتكون من أستاذ دكتور يدرس احتياجات الكليات النظرية وأستاذ دكتور يدرس احتياجات الكليات العملية .. واستاذ آخر للمراجعة ..

هذه اللجنة تأخذت الأحمال التدريسية من كل كليات الجامعة وتحدد احتياجات كل جامعة وفقا لمعايير الجودة المقررة .. ثم ترسل النتائج لأكاديمية البحث العلمي لعرضها في قائمة الاحتياجات..

في أسيوط وفي جنوب الوادي كانت الجامعة هي السباقة لعمل تلك اللجنة حتى من قبل صدور قرار الوزارة بتكوين تلك اللجان لذلك جاءت النتائج سريعة .. أما باقي الجامعات فإنها ترسل نتائج الاحتياج تباعا ..

عندنا في المنيا مثلا اللجنة لم تنهي عملها حتى الآن ولذلك لم تنزل الجامعة في قائمة الاحتياجات المعلنة على موقع الأكاديمية .. وكل يوم فيه جديد بس المتوقع أنه قبل نهاية الشهر الجاري ستنزل الاحتياجات كلهاعن كل الجامعات ليتم بعدها تسكين الناس ..

وياريت أكون قدرت أرد شوية على بعض استفساراتكم وأكرر اعتذاري الشديد على عدم تواصلي معكم الفترة السابقة وياريت اللي ليه استفسار يكتبه وانا تحت أمره ..

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 11:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 3524130)

ممكن حد يجاوبني ويريحنى عشان ربنا يريح قلبه دلوقتي أنا لسه متعينه بعقد مؤقت وظيفة إدارية ولسه مكملة ستة شهور بس انا مش مرتاحة خالص في الوظيفة دي وأنا من الأوائل ومش عرفة هو ممكن فعلا يستبعدوا المؤمن عليهم طيب إزاي وأنا كا نفسي من زمان أني أشتغل في مجال تخصصي والله دا حرام لأنهم المفروض يخيرونا بين المكان بتاعنا والوظيفة الجديدة إيه بقى رأيكم

وعليكم السلام يا أخت فاطمة ..

تعيينك بعقد مؤقت أو حتى دائم سواء مؤمن عليكي أو لا .. كل ده لا يحرمك من الدخول في مشرو تعيين الأوائل .. هتجيلك وظيفتك وهيتم تخييرك ما بين الوظيفتين .. ما تقلقيش ومتزعليش كده .. وبرضه ماتسيبيش وظيفتك المؤقتة دلوقت ..

:slap1qk6:

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 11:39 PM

خير

[quote=كيميائى اسلام الشاعر;3522736]بسم الله الرحمن الرحيم

انا عضو جديد و دى أول مرة أكتب هنا بس حبيت أشارك

أنا اسلام خريج علوم المنصورة كيميا سبيشيال 2009 بتقدير امتياز مع مرتبة الشرف و لله الحمد خامس شعبتى سمعت عن موضوع العشرين الاوائل على الدفعة ككل و الحمد لله قرأت اسمى معاهم من على النت بعدين رحت الكلية أسأل و طبعا بعد ما حدفونى لبعض شويتين المهم قالولى فى الاخر انى العشرين دول كانوا متضمنين اللى تم تعيينهم بالفعل كمعيدين و من شهر كده جالهم قرار تانى بحصر العشرين بعد استثناء المعيدين دول وان الناس دى ( بالنسبالنا كعلوم ) اما هتتوظف كإداريين فى الكلية بس فى الادارة العامة ( دى مفهمتهاش الصراحة بس عملت نفسى قارشها ) او فى مصنع او شركات حكومية او مراكز بحوث قلتلهم طب انا كنت عاوز اتعين معيد قالولى كده صعب لان انت طبيعى فاتك سنتين و كده سقط الحق بتاعك الا اذا كان تم تعيين حد اقل منك سواء كيميا او كيميا حيوى ساعتها ترفع قضية و كده كده هكسبها دورت و لقيت أقل حد تم تعيينه اكبر منى ب 0.2% فطبعا زعلت اوى اوى اوى بس قالولى انت بقا تتابع مع مكتب القوى العاملة بتاع المحافظة هو اللى هيبقا عنده قرارات تعيينكم و الجهات اللى هتروحوها و طبعا بما انى كان يوم سبت فكانت المحافظة قااافلة فرجعت بخفي حنين بس انا مسكتش دخلت على العصارة اللى قصاد بوابة تربية و دبتها شوب عصير قصب كبير يمكن أنسى و الحمد لله دلوقتى بقيت أحسن و ان شاء الله اى اخبار هوافيكم بيها على طووول

مسألة التعيينات انا شرحتها في المنشور السابق يا إسلام

وإن شاء الله ربنا يوفقك

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 11:44 PM

مين قال كده

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معتز عبدالكريم (المشاركة 3521833)
حمد لله على السلامه يا دكتور
الحمد لله انه كان غيابك عننا خير
**عايزيين بس نعرف ايه اخر الاخبار فى موضوع التعيين0

**وعايز اعرف رايك بخصوص استبعاد المؤمن عليهم وايه الحل الى ممكن يعمله المؤمن عليه عشان ميستبعدهوش من التعيين0
وشكــــــــــرا

يا جماعة مفيش استبعاد للمؤمن عليهم

مين اللي قال كده .. يعني انا لا مؤاخذه يجيلي تعييني معيد مثلا واتحرم منه علشان انا واخد عقد مميز وشغال معلم مساعد .. دي كارثة ..

لايوجد استبعاد للمؤمن عليهم .. بل سيتم تخييرهم بين الوظيفتين

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 11:46 PM

شكرا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحييق (المشاركة 3521536)
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الحمد لله يادكتور عبد الرحمن إن المانع كان خيرا

دائما تعطر سماء المتصفح خاصة والمنتدى عامة بخبراتك وذوقك فلا تحرمنا جميل عطاءك

وتشريفكم دوما دمتم بخير

وجزاكم ربي خير الجزاء

النور نوركم والعطر عطركم يا أخت رحييق

وشكرا للمجاملة الرقيقة

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 11:54 PM

تعديل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله فتحى محمد (المشاركة 3504936)
انا خريج علوم سوهاج 2007 ورحت الشئون وسالت عميد الكليه ورئيس الجامعه قالولى الفاكس اللى وصلهم انهم طالبين العشرين الاوائل متضمنين المعيدين وليس باستثنائهم وانا ترتيبى 22 بالمعيدين وباستثناء المعيدين يبقى ترتيبى ال 17 حد يدلنى على الصح واللى المفروض اعمله وهوه بالمعيدين ولا باستثنائهم حد يقولى ايه الحكايه انا تعبت من كتلر ما رحت وجيت

كان فيه فاكس طلع أولا بحصر الأوائل العشرين وبس - ساعتها ضمنوا الباحثين معاهم ..

ولكن جاء فاكس بتعديل ذلك وعمل حصر للكل بعد حذف المعينين ..

لازم حضرتك تتحرك على رئيس جامعتك علشان لا يتم استبعادك يا حبيبي

د.عبدالرحمن المنياوي 15-06-2011 11:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاكم قلبى (المشاركة 3536923)
مساء الخير يا دكتور عبد الرحمن
حمدا لله على سلامة حضرتك
ياريت تفيدنى فى موضوع المنح ده وزى ما رئيس الوزراء اخد قراتر بتعيين اوائل الازهر ليه ما ياخدش قرار بتعيين طلاب المنح
رجاء تطمنى
ولكم جزيل الشكر

في التعليم العام وزير التعليم العالي ليس له سلطة على الجامعات ورئيس الجامعة ليس له سلطة على الأقسام

لكن في الأزهر الوضع مختلف شوية هي جامعة واحده وليها رئيس واحد بالرغم من وجود عدة فروع في أنحاء مصر لكن الرئيس واحد وهو من أخذ القرار وله الحق في ذلك

ايمان العطار 16-06-2011 12:48 AM

السلام عليكم جميعا وللدكتورالمحترم عبد الحمن انا عندى احساس شديد بالظلم وياريت يتسع صدرك لى هل تكون االقوانين الظالمة قبل الثورة يمكن السكوت عنهابعدالثورة لان تنسيق فنون جميلة عمارة لها تنسيق مختلف فى الثانوية العامة واصلا علمى رياضيات لكن الاقسام الاخرىمختلفين عايزة افهم بالعقل والاقناع مش سمعا وطاعة من غير اقناع هل ممكن ارفع قضية عن طريق محامى بس على مين وشكرا جزيلا على الردمن اخ كبير سنا ومقاما

شريف الصعيدى 22 16-06-2011 12:57 AM

حمد الله على سلامتك يادكتور عبدالرحمن
بصراحه والله العظيم الواحد مكنش له نفس اساسا
يدخل ويرد ع الموضوع من غير حضرتك ماتكون موجود
بجد حضرتك نورتنا والله يادكتور ويارب مايحرمنا من رؤيه حضرتك معانا دائما
ربنا يباركلنا فى حضرتك يارب
طبعا انا سألت حضرتك بما فيه الكفايه وبجد حضرتك افضت واستفضت فى موضوعى
بس يلا باه حصل خير
تصدق يادكتور عبد الرحمن اكتر حاجه ضايقتنى ايه لما دخلت على موقع اكاديمية البحث العلمى
ودخلت ع الاحتياجات لقيت جامعه كفرالشيخ طالبين كم هائل من التجاره والمؤهلات العليا
طبعا كفرالشيخ معملتش غير للأوائل من 2007 ل 2010
يعنى اول 4 فى 20 يعنى 80 طالب
ونيجى كمان لطنطا 8 فى 20 يعنى 160 طالب يبقى مجموع الجامعتين 240
والله يادكتور التجاره لوحدها فى قايمه الاحتياجات عاوزين حوالى 200 واحد
حرام والله انا اولى اتعين فى جامعتى اى وظيفة اداريه ولا اى حاجه
طبعا عارف ان حضرتك هاتقول عليا سلبى ومعرفش ايه
والله يادكتور انا يأست من الموضوع ده بس ان شاء الله خلاص بكره رايح
لمحافظ كفرالشيخ كتبت صيغة الطلب واخدت معايا الورق بتاعى هاروح الاول احجز معاد علشان اقابل المحافظ
وهاسيبلهم الطلب بتاعى علشان يعرضوه على معاليه
ادعيلى بس يادكتور يكون خير
انا طلبت منه فى الطلب انه يبعت منشور لجامعه كفرالشيخ بحصر اوائل الدفعات من 2003 ل 2007
اظن حضرتك طبعا المحافظ ليه حق فى كده يعنى من ضمن سلطته ولا رايك ايه ؟
هوه حضرتك قريت احتياجات جامعه كفرالشيخ

شريف الصعيدى 22 16-06-2011 01:01 AM

بصى يااستاذه ايمان هاقولك حاجه اعملى زى حلاتى
روحى قدمى طلب للمحافظ بتاعكم واحكيله على مشكلتك
شوفى رايه ايه ورد فعله ايه
لو جاب نتيجه غير وبركه
مجبش نتيجه يبقى الحل اللجوء للقضاء
انا عارف محامى من طنطا متخصص فى الحاجات ديه بس للاسف لسه مرحتلوش
مستنى مقابلتى مع المحافظ هايعمل ايه

معلم مساعد 2011 16-06-2011 07:48 AM

طب لو سمحت يادكتور عبدالرحمن
انا خريجه2008 وطالعه السابعه علي الكليه انا تربيه رياض اطفال هايعينوني ايه مثلا ؟

ajeebmido22 16-06-2011 09:58 AM

د عبد الرحمن بعد اذنك حضرتك بتقول ان جامعة أسيوط بعتت احتياجها على الاكاديمية طيب ممكن بعد أذنك تشرحلى ازاى اعرف واوصل لأحتياجات جامعة أسيوط ؟؟؟

mhegazi 16-06-2011 12:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3536971)
وعليكم السلام يا أخت فاطمة ..

تعيينك بعقد مؤقت أو حتى دائم سواء مؤمن عليكي أو لا .. كل ده لا يحرمك من الدخول في مشرو تعيين الأوائل .. هتجيلك وظيفتك وهيتم تخييرك ما بين الوظيفتين .. ما تقلقيش ومتزعليش كده .. وبرضه ماتسيبيش وظيفتك المؤقتة دلوقت ..

:slap1qk6:

جزاك الله كل خير لانك طمنتنا
لان الموضوع كان شاغلني جدا

معلم مساعد 2011 16-06-2011 02:34 PM

هي الجامعه المفتوحه هايعينو برضو الاوائل
ياريت حد يقولي لو عارف

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 03:39 PM

احتياجات اسيوط

1 مرفق
احتياجات جامعة أسيوط ..

موجودة في الملف المرفق وبالتوفيق للجميع ..

هي الجامعة تقريبا أخدت كل أبنائها من طلاب المنح ..

:039uw8:

:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::0 22yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

mido_9_1987 16-06-2011 04:01 PM

دكتور عبد الرحمن حمدا لله على سلامتك
اولا بارك الله فيك على ردودك وجعله الله فى ميزان حسناتك
ثانيا موضوع المؤمن عليهم دا كان اخر تصريح للوزير بشان التعيين وده كان فى الاهرام تقريبا وكلام العاملين بالاكاديمية عندما سالنا قالو اللى متامن عليهم سيستبعدو
وثالثا اختم كلامى بقول المصطفى صلى الله عليه وسلم:

(إن لله عباداً اختصهم بقضاء حوائج الناس،حببهم إلى الخير،وحبب الخير إليهم،هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة )

سامح الجعيدي 16-06-2011 04:14 PM

بالتوفيق للجميع ان شاء الله رب العالمين
أقر مجلس الوزراء فى اجتماعه اليوم الخميس، برئاسة الدكتور عصام شرف، المشروع القومى لتشغيل أوائل خريجى الجامعات المصرية، والذين يقدر عددهم بـ35 ألف خريج، على أن يناقش المجلس فى اجتماعات لاحقة آلية تنفيذ المشروع.

كان المجلس قد بدأ اجتماعه صباح اليوم لمناقشة وإقرار بعض مراسيم القوانين التى تتعلق بالتأمينات والمعاشات، وإعادة تنظيم المجلس الأعلى للسياحة، فضلاً عن بعض المقترحات الخاصة بزيادة موارد الموازنة، وإقرار بعض الاتفاقيات الدولية.

جريدة اليوم السابع
الخميس 16-6-2011

ممكن استفسار بعد اذنكم
حاصل علي بكاوريوس تربية نوعية حاسب آلي
تقدير ممتاز مع مرتبة الشرف
والاسم موجود الحمد لله فى اسماء الاوائل
وانا اول واحد بعد تعيين المعيدين
ممكن يكون في امل فى التعيين معيد اوالعمل في مكان محترم
و
وبالتوفيق للجميع
وربنا يحفظ مصر

معاكم قلبى 16-06-2011 04:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3536936)

لأحد سببين :

عندك حل يا عم :

أمال مين يا عم ..

جزاك الله خيرا على الاايضاح والافادة
بس معلش عندى شوية اسئله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا كده فهمت موضوع التعيين غلط ولا ايه؟لانى كنت فاكرة بعد ما اخدوا الدرجات الماليه للكل وبعد الاسماء ما نزلت على الموقع ان الكل هيتعين؟
بس معنى كلام حضرتك ان خطة التعيين هيبقى فيها ناس ملهمش مكان
يعنى اللى كليته مش محتاجة؟او محتاجة وفى اكتر من واحد.او اللى تخصصه مالوش مركز بحثى ولا له علاقة بالصناعة هيبقى مالوش وظيفة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ده اللى انا فهمته؟؟؟
والدكتور ماجد فى الاجتماع قال ان اللى اسمائهم بس على النت واخدوا الدرجة هيتعينوا؟
وكمان فى اخر الاجتماع قال ان لازم نساويكم ببتوع جامعة اسيوط وناخدها حجة للتعيين
واخيرا قال هنحاول نستصدر قرار سيادى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معلش طولت على حضرتك بس ده من عشمنا فى حضرتك
ولكم جزيل الشكر

د.عبدالرحمن المنياوي 16-06-2011 04:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_9_1987 (المشاركة 3540345)
دكتور عبد الرحمن حمدا لله على سلامتك
اولا بارك الله فيك على ردودك وجعله الله فى ميزان حسناتك
ثانيا موضوع المؤمن عليهم دا كان اخر تصريح للوزير بشان التعيين وده كان فى الاهرام تقريبا وكلام العاملين بالاكاديمية عندما سالنا قالو اللى متامن عليهم سيستبعدو
وثالثا اختم كلامى بقول المصطفى صلى الله عليه وسلم:

(إن لله عباداً اختصهم بقضاء حوائج الناس،حببهم إلى الخير،وحبب الخير إليهم،هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة )

ممكن حضرتك تجيبلي رابط للخبر أو أي تصريح للوزير بكده علشان كلام د.ماجد الشربيني لينا كان واضح بهذا الخصوص وهو رئيس الأكاديمية والمسئول عن مشروع التعيين ككل ..

لو فيه كلام زي اللي بتقول عليه ياريت تبلغني وتديني الرابط علشان نلحق الموقف واوعدك هانتكلم شخصيا مع الدكتور ماجد وهابعتلكم الرد ..

منى أبو الجود 16-06-2011 04:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3536801)
ياجماعة بخصوص الأزهر

رئيس جامعة الأزهر خصص الاول والثاني على كل قسم للتعيين كمعيدين فقط وباقي الـ20 كوظائف إدارية في الجامعة

أنا عارف إن الخبر معروف للكل بس أنا بصراحة مش عارف إيه اللي ممكن يحصل أنا شايف ةناس كتير زعلانه من الموضوع ده

انا بيتهيألي إن جامعة الأزهر أو أي جامعة في الدنيا هل تستطيع تعيين العشرين الأوائل على مدار 8 دفعات كمعيدين ؟؟

الموضوع صعب شوية .. بس عليكم السعي وعلى الله التوفيق

حمداً لله على سلامتك يا استاذنا الفاضل , معلش ممكن بس أسأل حضرتك سؤال مكون من ثلاثة عناصر وأرجو أن لا أسبب لسيادتك إزعاج أو ملل .
اولاً : هو في جامعة الأزهر لسه قرار تعيين العشرين الأوائل على الدفعة في وظائف إدارية ساري أم اتلغى بعد صدور قرار بتعيين الأول والثاني معيدين ,
ثانياً : هل ممكن لأوائل الأقسام الموجودة في الشعب التي اعتبروها شعبة عامة دون أقسام لأن أقسامها مش موجودة غير في مرحلة الدراسات العليا وبالتالي أخدوا الأول والثاني على الشعبة كلها دون الأقسام إنهم يتظلموا او يلجأوا للقضاء , مثل كلية الدراسات الإسلامية والعربية قسم اللغة العربية خلال الأربع سنين دراسة مش بيتقسموا أما في مرحلة الدراسات العليا بينقسموا الى اربع أقسام أدب , وبلاغة , ولغويات , وأصول لغة وطبعا في الكلية الأقسام دي معترف بيها وكل قسم له رئيسه , هذا بالمقارنة بشعبة تانية في نفس الكلية هي شعبة أصول الدين هذه الشعبة بتتقسم خلال سنوات الدراسة الى أقسام حديث وتفسير وعقيدة وبالتالي حيخدوا الأول والثاني من كل قسم منهم , أعتقد كده ان الموضوع ده حيظلم ناس كتير مثلي لأن أولي الأمر وهم يتخذون القرار لم يضعوا في حساباتهم مثل هذه الشعب ذات الأقسام التي توجد فقط في الدراسات العليا وليس في سنوات الدراسة .
ثالثاً : هل لو تم تعيين العشرين الأوائل في وظائف إدارية بالجامعة وحصلوا على الماجستير هل سيتم ضمهم إلى هيئة التدريس .
معذرة على التطويل يا أستاذنا الكريم , ولكن هذا الموضوع يسبب لي أحساسا بالظلم خاصة أنني من الأوائل وحاصلة على ممتاز في الأربع سنوات وآخر سنة حصلت على ممتاز مع مرتبة الشرف ومن أوائل قسم اللغة العربية ولكن لا زالت لا أعرف ترتيبي ومن العشرين الأوائل على دفعة 2003 وحصلت على التمهيدي في قسم الأدب والنقد , وأوشك عل مناقشة الماجستير .

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:59 AM.