بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2016 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=651036)

ayah25 05-06-2015 10:19 PM

بصوا بقى انا زهقت انتوا تمشوا على الجدول ده واللى مش هيمشى عليه هضربه علشان انا تعبت هههه
بكره ان شاء الله هنذاكر
1- 20 كلمه انجليزى جديده يعنى محدش يحفظ ولد يعنى boy ويقول انا حفظت لازم تكون كلمات جديده او شايف انها صعبه
2- مذاكره كان واخواتها وان واخواتها وكاد واخواتها وظن واخواتها وانا هنزل اسئله بكره عليها تمام
3- مذاكره ايام الاسبوع والشهور نحفظهم ونذاكر زمن المضارع احنا هنخليه على يومين ده بقى الفرنساوى
4- قراءه جزء قران
5- كل واحد بالليل يقول انه ذاكر كل ده
وهيبقى فيه عقااااااااااااااااااااااااب
ايه رايكوا
مين معايااااااااااا

aalaaabdelhamed 05-06-2015 10:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رفيقة الامل (المشاركة 6203840)
يلا ايه خطتك
او هنعمل ايه
ممكن تبعتيلى صفحتك ع الفيس ولا هضايقك ي الاء

انا بقول نتفق ع حاجة نحفظها من مذكرة البشمهندس مصطفي

رفيقة الامل 05-06-2015 10:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayah25 (المشاركة 6203863)
بصوا بقى انا زهقت انتوا تمشوا على الجدول ده واللى مش هيمشى عليه هضربه علشان انا تعبت هههه
بكره ان شاء الله هنذاكر
1- 20 كلمه انجليزى جديده يعنى محدش يحفظ ولد يعنى boy ويقول انا حفظت لازم تكون كلمات جديده او شايف انها صعبه
2- مذاكره كان واخواتها وان واخواتها وكاد واخواتها وظن واخواتها وانا هنزل اسئله بكره عليها تمام
3- مذاكره ايام الاسبوع والشهور نحفظهم ونذاكر زمن المضارع احنا هنخليه على يومين ده بقى الفرنساوى
4- قراءه جزء قران
ايه رايكوا
مين معايااااااااااا

طيب ممكن نحفظ كلمات من القاموس بتاع سربرايز وهو لامم كل الكلمات
ونذاكر النحو من كتاب المدرسه الاصفر ده
ونذاكر ايام الاسبوع والشهر ونعرف طريقة تصريف المضارع ونحفظ خمس افعال منهم
اوك ولا ايه

ميدو القرشي 05-06-2015 10:27 PM

اقتباس:

بكره ان شاء الله هنذاكر
4- قراءه جزء قران
ايه رايكوا
مين معايااااااااااا

بارك الله في حضرتك...خطة رائعة...

Abdelrahman M M 05-06-2015 10:29 PM

هو إنت تعرف

يا جماعه فيه معلومه بسيطه عايز أقولهالكم
فيه ناس أعرفهم رايحين 3 معانا السنه الى جايه زينا كده. مخلصين العضويه فى الكيمياء ( تعتبر نصف منهج الكيمياء 3 ث ) ومخلصين فيزياء 3 والإنجليزى بتاع 3ث

ayah25 05-06-2015 10:29 PM

تمااام بصى النحو نذاكر اللى قلت عليه من اى مكان هو قليل واحنا عارفين يعنى كان واخواتها والحجات دى بس علشان احنا لسه فى الاول
الانجليزى برده احفظوا من اى مكان انتى عاوزه المهم تحفظى 20 كلمه
الفرنساوى تمام هحفظ 5 شواذ
بس بكره ندخل على عشره كده كل واحد يقول هو ذاكر ايه من اللى قلنا عليه
واحنا بالليل نقول هنذاكر ايه تانى يوم

رفيقة الامل 05-06-2015 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abdo M A (المشاركة 6203885)
فيه ناس أعرفهم رايحين 3 معانا السنه الى جايه زينا كده. مخلصين العضويه فى الكيمياء ( تعتبر نصف منهج الكيمياء 3 ث ) ومخلصين فيزياء 3 والإنجليزى بتاع 3ث

دول هيجوا ع شهر 12 وهيفصلوا جداااااااااااا ومش هيعرفوا يقوموا ونفسيتهم تتعب :mad:

ayah25 05-06-2015 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo m a (المشاركة 6203885)

لازم يكون فى مدرس متابع معاك علشان نذاكر احنا نذاكر انجلش ونحو وفرنساوى بس فى الاجازه بعد كده نتابع مع المدرس

رفيقة الامل 05-06-2015 10:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayah25 (المشاركة 6203887)
تمااام بصى النحو نذاكر اللى قلت عليه من اى مكان هو قليل واحنا عارفين يعنى كان واخواتها والحجات دى بس علشان احنا لسه فى الاول
الانجليزى برده احفظوا من اى مكان انتى عاوزه المهم تحفظى 20 كلمه
الفرنساوى تمام هحفظ 5 شواذ
بس بكره ندخل على عشره كده كل واحد يقول هو ذاكر ايه من اللى قلنا عليه
واحنا بالليل نقول هنذاكر ايه تانى يوم

ماشى فكرة حلوة
وبرضو ع الفيس فى جروب لينا
وده اللينك بتاعه
https://www.facebook.com/groups/1402549443397356/

Abdelrahman M M 05-06-2015 10:34 PM

اقتباس:

بكره ان شاء الله هنذاكر
4- قراءه جزء قران
ايه رايكوا
مين معايااااااااااا

جدول رائع جدا جدا
وهحاول أمشى عليه
بس فيه مش مشكله بالنسبالى إنى مبحبش أتقيد بجداول خالص :slap1qk6:

aalaaabdelhamed 05-06-2015 10:34 PM

اقتباس:

بكره ان شاء الله هنذاكر
4- قراءه جزء قران
ايه رايكوا
مين معايااااااااااا

انا ان شاء الله

رفيقة الامل 05-06-2015 10:35 PM

https://www.facebook.com/groups/1402549443397356/

ayah25 05-06-2015 10:37 PM

تمااااااااااااام كده ان شاء الله بكره ندخل على الساعه 10 كده او ممكن نخليها بعد العشا
ونشوف عملنا ايه ونحدد الجديد اللى هنذاكروا
وبخصوص لينك الفيس مش بيفتح

aalaaabdelhamed 05-06-2015 10:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo m a (المشاركة 6203860)
يا جماعه أنا مضايق من الفرنساوى جدا يعنى مبحبش أحفظ كلماته خالص لكن أذاكر القواعد تمام
صراحه أنا مكنتش بذاكره طول السنه غير آخر إسبوع وكنت بتزنق جامد فمكنتش بحقظ غير المواضيع فقط لكن ولا كلمات ولا قواعد غيرمثلا الحجات الى بتكرر وأنا بحل مع المسيو . متضايق منه جامد
وإلى جانب الأحياء الى عمرى مذكرتها وكنت باجى فى آخر إسبوع وبحل إمتحانات عليها من غير ما أكون عارف أى كلمه . حتى أنا فى سنه أولى مكنتش باخد فيها درس وكنت مصدوم صراحه وخايف جدا منها لأنى مذاكرتش غير باب الوراثه فى يوم واحد بس لوحدى وفى سنه تانية نقس النظام مذكرتش غير أول فصل التغذيه وبعد كده جيت فى أسبوع الإمتحانات وحليت كام إمتحان من كتاب الإمتحان وأنا طبعا مش عارف حاجه فكنت بشوف من ورى وأدور فى الكتاب كله علشان أجيب الإجابه دى كانت ماده سواد
والرياضه والميكانيكا نفس النظاااااام بس الفارق إنى لما كنت داخل تانيه كنت محدد علمى علوم فمكنشى عندى أى إهتمام بمذاكرة الرياضه خاااالص ومحبتشى الميكانيكا ومكنتش فاهم غير الفصل الأول
ولكن فهمتها لما حليت فيها كام إمتحان وحفظت نماذج كتاب المدرسه ( أيوه حفظت ) ومجاش منها أى مسأله :d

مواضيع الفرنساوي مش بعرف احفظها خاالص اعمل ايه :(

ayah25 05-06-2015 10:39 PM

اوكى خلاص الفيس فتح معايا
بس خليها هنا افضل تمااام

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:00 PM.