بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   كفاية كسل يا دفعة ثانوية عامة 2015 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=603942)

ahmedalaaeldin16 17-06-2014 03:55 PM

1!!!!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedalaaeldin16 (المشاركة 5899005)
Kol wahd yktb hy5od dros m3 myn :)
ana :

English : naglaa ali
Arabic :mostafa faried
Physics:tamer elkady
Biology: lula abd alglil
Chemistry:Lula moris
Geology : mnal wadea
French: hussein abo elenein

m7dsh rad leh :D
mmkn nbd2 mn al agaza an a7na kol yoom n7fz 4 ayat f sort النحل
w 5lal 32 yoom hnb2a 5lsnaha !! !!

ahmedalaaeldin16 17-06-2014 03:59 PM

!!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaimaa shemoo (المشاركة 5901295)
يااا جمااااااااعة نفسى الاقى حد يرد عليا
اناا عااوزة دلووقتى اشترى ملازم ومذكراات الاسااتذة االلى بتنزل فى المكتباات فعااوزاكم تقولولى اجيب ملازم اى استاذ وبرضه عااوزة احمل ملازم من هنا فى المنتدى اختاار ملزمة اى استاااذ

mo3zm al malzem deh btkon kolo na2l mn kolo al a7sn ank trkze 3la malazm al dars w ktab al madrsa w t7le mn kotb 5argia w feh hna f al site malzm mmkn tstafde mnha ana mnzl hna f al topic hna malazm french w english
bs 3amtn al malzem al feha shara7 lazm tkon bt3t modrs bt5de 3ndo dars 3shan tb2e fahma tr2et al shara7 al f al malzma

alshymaa hafez 17-06-2014 09:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5900772)
يااااه اخيرا لقيت حد بيحب الكيمياء :022yb4:
انتى كلامك علا صح بس انا كان ليا معلومة انا عن نفسى فى المواد العلمية حتى الاحياء السنة اللى فاتت كنت بفهمها و لما اجى احفظ احفظ شفوى فقط و مبستعملش طريقة الكتابة الا فى اللغات بس
و كمان بالنسبة لوزن المعادلات الطويلة بالذات كان عندنا فى الباب الرابع معادلتين طول هما بس اللى احتجت احفظهم و الباقى كله اما اتحاد مباشر و اوزن او احلال مزدوج اللى هيا القوانين بتاعت اعدادى و كمان بالنسبة لحمض مع ملح لازم يكون الحمض اقوى من الشق الحامضى فى الملح عشان يطرده فى صورة غاز و كمان فيه شويه حاجات كده فى الترسيب
بس فى المعادلات الطويلة احسن حاجة تحظ الوزن فى صورة ارقام الاستاذ عملنا المعادلة بتاعت برمنجنات البوتاسيوم كده ى العملى عشان مننسهاش
و ى الاخر احب اقول لكل واحد رابط دماغه انه يحفظ الكيمياء ساعتها هتلاقى الكيمياء زى الكحول بتطير بسرعه و هتبذل مجهود جبار فيها بالاضافة انك ممكن تيجى فى الاخر و تنسى

"التلقين شر طرائق التعليم" هكذا قال الكندى هتلاقوها موجوده ورا كل كتاب وزارة

انا مبقدرش احفظ غير شفوى بس انا اقصد حفظ الكتابه انى بعد محفظ بسمع لنفسى كتابه لانه بيساعد فى انى اثبت المعلومة ووقت منساها افتكر نفسى وانا بكتبها ده بيثبت المعلومة بكل الطرق لانى استخدمت حواسى كلها
معلش ممكن توضح اكتر عن موضوع صورة غاز والترسيب وكدا :blush:

م

ahmad khalid 17-06-2014 10:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alshymaaeldeep (المشاركة 5902613)
انا مبقدرش احفظ غير شفوى بس انا اقصد حفظ الكتابه انى بعد محفظ بسمع لنفسى كتابه لانه بيساعد فى انى اثبت المعلومة ووقت منساها افتكر نفسى وانا بكتبها ده بيثبت المعلومة بكل الطرق لانى استخدمت حواسى كلها
معلش ممكن توضح اكتر عن موضوع صورة غاز والترسيب وكدا :blush:

م

حكاية ان التفاعل يكون ناتج منه غاز دى لما يكون حمض اقوى من الشق الحامضى فى الملح الاخر فيقوم الحمض يطرد الشق الحامضى بتاع الملح فى صوره غاز مثل حمض كبريتيك + كلوريد الصوديوم = تصاعد غاز كلوريد الهيدروجين + كبريتات صوديوم
و الاحماض القوية اخدنا كره عنها فى الباب التانى تقريبا
و هى كما اظن حمض البيركلوريك الكبريتيك الهيدروكلوريك النيتريك
اما الترسيب فغالبا بيكون لهيدروكسيدات الفلز فقط و دى لازم يكون التفاعل فيه هيدروكسيد صوديوم و طبعا الالوان بتتحفظ و كلنا اكيد عارفينها

ahmad khalid 17-06-2014 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedalaaeldin16 (المشاركة 5902297)
m7dsh rad leh :d
mmkn nbd2 mn al agaza an a7na kol yoom n7fz 4 ayat f sort النحل
w 5lal 32 yoom hnb2a 5lsnaha !! !!

بس صعب على فكرة انك كل يوم تحفظ اربع ايات لانك ممكن تحصلك ظروف او تكسل شوية فالاحسن انك كل اما تبقى فاضى احفظ ايات
و بعدين لسه حكاية الدروس دى مش كل واحد ظبط نفسه متستعجلش:d

نور القمر الخافت 17-06-2014 10:33 PM

منار

ممكن انضم ليكو ؟؟ :rolleyes: انا منار علمى علوم وبصراحة زى ناااس كتييييييييير جدا خايفة من سنة تالتة لان فى ناس كتيرة بتستعد من الاول جامد وبعدين بتمل لان السنة طووويلة وللاسف درجاتهم بتقل ولو عملنا العكس يبقى احنا بنخاطر وهنحس ياريتنا بدأنا مذاكرة من بدرى شوية ؟؟ ...... مش عارفة بقى ايه رأيكو ؟:huh:

ahmad khalid 17-06-2014 10:40 PM

طبعا انتى تشرفى باول مشاركة ليكى هنا فى المنتدى كله

نور القمر الخافت 17-06-2014 10:43 PM

ربنا يخليك ... طيب انا لسه لغاية دلوقتى مذاكرتش حاجة بجد لازم نبدا من بدرى ولا ايييه ؟

Solty Ray 17-06-2014 10:43 PM

يا جماعة والله ما تخافوا بس المهم فعلا متبدأش السنة من اولها دح

ahmad khalid 17-06-2014 10:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور القمر الخافت (المشاركة 5902668)
ربنا يخليك ... طيب انا لسه لغاية دلوقتى مذاكرتش حاجة بجد لازم نبدا من بدرى ولا ايييه ؟

انا حتى و الله زيك
بس لو عندك طاقة كبيرة اوى ممكن تبدأى تراجعى على بعض اجزاء من الفيزياء و الفرنساوى و النحو

ahmad khalid 17-06-2014 10:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solty ray (المشاركة 5902669)
يا جماعة والله ما تخافوا بس المهم فعلا متبدأش السنة من اولها دح

انتى قصدك السنة من اولها يعنى اواخر 8 و بداية 9 ولا دلوقتى؟

alshymaa hafez 17-06-2014 10:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmad khalid (المشاركة 5902657)
حكاية ان التفاعل يكون ناتج منه غاز دى لما يكون حمض اقوى من الشق الحامضى فى الملح الاخر فيقوم الحمض يطرد الشق الحامضى بتاع الملح فى صوره غاز مثل حمض كبريتيك + كلوريد الصوديوم = تصاعد غاز كلوريد الهيدروجين + كبريتات صوديوم
و الاحماض القوية اخدنا كره عنها فى الباب التانى تقريبا
و هى كما اظن حمض البيركلوريك الكبريتيك الهيدروكلوريك النيتريك
اما الترسيب فغالبا بيكون لهيدروكسيدات الفلز فقط و دى لازم يكون التفاعل فيه هيدروكسيد صوديوم و طبعا الالوان بتتحفظ و كلنا اكيد عارفينها

شكراً :):rolleyes:

نور القمر الخافت 17-06-2014 10:53 PM

انا بقول كده بردو :d وخصوصا اننا هنتعب فى السنة ده افتكر ناخد فترة راحة واستعداد :049gc0:

نور القمر الخافت 17-06-2014 10:56 PM

طب والانجليزى ؟؟ حاجة اساسية بردو ولا ايه ؟؟ على كل اقل حاجة ممكن نعملها اننا نأكد على الثوابت لان ساعات الزهايمر بيجى وتبقى حاجات بديهية مش فاكرينها خاااالص :o

Solty Ray 17-06-2014 10:56 PM

يعني بص تذاكر مذاكرة عادية يعني الحاجة اللي تخدها في الدرس تروح البيت تذكرها وتخلي الحياة فري يعني بمعنى اصح حاول تنسى انك ثانوية عامة وتعالى بقى في شهر 3 وشد جامد بس طبعا يعني لو انت مثلا مش حلو في النحو حاول تدرب نفسك ونفس الكلام على البراجراف والتعبير يعني تدرب نفسك فقط يعني كأنك بتتسلى واهم حاجة انك تعيش حياتك عادي خالص وان شاء الله ربنا هيوفقوكوا كلكوا بس ادعولبييييييييييييييي

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:03 PM.