بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   حملة.. " حجاب المرأة المسلمة " متجدد !! (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=422795)

لوفلى طالبه 16-01-2009 10:22 AM

فعلا الموضوع جميل اوى
ربنا يهدى كل بنات المسلمين يا رب
ويثبتنا على ايمانا وطاعتنا لله
وجزاكى الله الف خير

هدى_60 20-01-2009 08:11 PM

Designer.EnG 30-01-2009 01:54 PM

جزاك الله خيراً

pinky93 31-01-2009 03:58 AM

انا بصراحة ليا راى فى الموضوع دة
قبل ما نفكر فى الحجاب او اى حاجة لازم الاول يكون عندنا اخلاق يا جماعة يعنى كل واحد يشتغل على نفسو الاول يعنى انا من راى (بغض النظر ان الحجاب فرض ) بس طول ما البنت خلاقها كويسة دة هيخليها تلقائيا تروح للاتجاة الصح اما بقى لو واحدة اخلاقها زفت فالحجاب مش هيفيد بحاجة . واللى خلانى اقول كدة ان فى للاسف ناس كتير طالما شافوا بنت مش محجبة يقولوا عليها مش كويسة اما لو محجبة فدى تمام برغم ان والله العظيم ساعات اللى مش محجبة بتبقى احسن . فبلاش نفرق بين الناس على اساس منظرهم من برة و نهتم اكتر باخلاقنا اللى هتخلينا نمشى فى الطريق الصح لا ن الاعمال بالنيات . لان انا شافية ان الحجاب لم ينتشر فى الاونة الاخيرة على اساس انة فرض بقدر ما هو موضة ( عذرا فى استخدام اللفظ ) فالحجاب اصبح مجرد بنت بتقلد بنات تانية بدون ان تعرف اهمية الحجاب واصوله وحاجات كتير بقى تقليد اعمى وبصراحة بنات محجبات كتير مظلومين وسط الناس دى

انا اسفة انى طولت عليكم واسفة لو كنت ضايقت حد و بجد انا مش ضد الحجاب بل بالعكس
وبجد فكرة التوبيك حلوة

شمس الضحا 01-02-2009 01:30 AM

جزاكم الله كل خير
دخلت للمشاركة فعجزت عن الكلام لجودة ما كتب
نسل الله الهدية للجميع ولو علمت كل فتاة قيمتها عند الله عز وجل وغيرته عليها لاستحت ان تظهر حتى اظافرها
وتعلم انها جوهرة مصانة وليست سلعة مهانة ومعروضة فى اسواق الشوارع فلتختبئ الجواهر المكنونة فى حجابها القطيفة حتى لايخدش حيائها مختلسين الانظار

شمس الضحا 01-02-2009 02:49 AM

الاخت الفاضلة/ التى مش ضد الحجاب (كما قلتى) مع احترامى الشديد لك ولرأيك لانى التمس فيكى الخير
الاول يكون عندنا اخلاق فبالايمان تكتمل الاخلاق والحجاب من اركان الايمانولا يجب اسقاط فرضيته فلا يجوزغض النظر ان الحجاب فرض
ثانيا: كل واحد يشتغل على نفسو الاول فلا انما الدين النصيحة وان يهدى الله بك رجل واحد خيرا من الدنيا وما فيها(طبعا او امراة)
ثالثا:بس طول ما البنت خلاقها كويسة دة هيخليها تلقائيا تروح للاتجاة الصح كثيرا من بناتنا اخلاقها كويسة وزالت بعيدة عن الصح تحتاج لمن يمد يده لها لتقترب من الله وتكتمل عفتها وايمانهاوتكون من افضل الناس واذا تركناها فربما تنساق مع الفاسدات( القلة من الغير محجبات) كما تقولين
رابعا: اما بقى لو واحدة اخلاقها زفت فالحجاب مش هيفيد بحاجة مش يمكن الحجاب يجعلها تخجل من فعل مين او يقربها من الصالحت (وسبحان مسبب الاسباب)
خامسا:برغم ان والله العظيم ساعات اللى مش محجبة بتبقى احسن .كما قلتى تماما ساعاااات ولكن قياسا للمحجبة التى (اخلاقها زفت) والغير محجبة الفاسدةفكثير من غير المحجبات نستحى ان نقول ما يفعلن وما يرتدين كنسبة فى العدد وفى الاخلاق فالى ايهم ننتسب
سادسا؛ لا ن الاعمال بالنيات لو فطنت الغير محجبة صاحبة الاخلاق الكريمة كم الذنوب التى تاخذها هى ومن يراها من الشباب او الرجال وكم من ثواب واجر عند محافظتها على نفسها لاصلحت النية وادخرت تلك الجوهرة المكنونة لمن يستحقها فقط فالمسلمة غالية وليست سلعة رخيصة يراها كل (من هب ودب )وان اكون قدوة ورمز للاسلام كلها نيات(وما كان لمؤمن ولامؤمنة اذا قضى الله ورسوله امرا ان يكون لهم الخيرة من امرهم)فهو فرض
فبلاش نفرق بين الناس على اساس منظرهم من برة هذا امر طبيعى الناس مش هتدخل قلوب احد تخيلى امامك رجلان رجل ملابسه نظيفة ومنظمة والاخر ملابسه متسخه وممزقة ويده ملوثه فمن تتزوجين اوممن تشترين احنياجاتك وعلى من يمد الناس يدهم ليسلموا عليه (هل سيفكر احد فى انه قد يكون وقع فتلوث او يدخل فى نفسه ليعرف مافيها) ؟؟؟؟؟؟؟؟
كذلك البنت اختى الفاضلة تعرف وتخطب بشكلها وزيها وبمن تصاحب
وان الله لن يستعملنا او يكافئنا الا اذا كنا نعمل عند ونتمثل لاوامره
انى احبك فى الله

قناوية 01-02-2009 11:12 AM

أختى الفاضلة انا معك ان الحكم مش بالمظهر الخارجى فى بعض الاحيان ولكن قولى لى كيف لواحده لاتستطيع ان تطبق شرع الله وامره الصحيح بالحجاب ان تطبق بقيه الأشياء من اخلاق ولا احنا بناخذ من الدين الذى يتفق مع هوانا ولا يتعارض مع الاناقه والجمال ونترك الذى لا يعجبنا كالحجاب أظن ان المسلمه الحقه لابد ان تلتزم بكل ما ورد فى دينها اما عن ان هناك من المحجبات اخلاقهم زفت على حد قولك فهذا امر وارد ولكننا لا نبنى ديننا على من يسىء استغلاله وسيكون لمثل هذه الفتاه ذنب مضاعف بانها اسأت استغلال الحجاب الذى هو رمز للطهارة والعفة

rabeaalos 12-02-2009 04:41 PM

مشكورة جدا موضوع متميز
وربنا يهدى كل الفتيات المسلمات

الاء_الرحمن 11-03-2009 02:29 PM

جزاكى الله كل خير اختى

Dr.love ferdos paradise 28-03-2009 11:30 PM

جزاك الله خيراا وجعله في ميزان حسناتك

بجد موضوع رائع واتكلم عن كل حاجه بلتفصيل

Dr.love ferdos paradise 29-03-2009 12:59 AM

جزاكي الله خيراا موضوع رائع واالله
ربنا يجعله في ميزان حسناتك

koka 330 30-03-2009 03:45 PM

جزاكى الله كل خير على مجهودك الرائع ده, وربنا يهدى كل بنات المسلمين

JASSY 05-04-2009 10:27 PM

شكرا ليكي كتييييييييييييير ع الموضوع الهايل
والمزيد من التالق والابداع ان شاء الله

fantoosha 07-04-2009 06:33 PM

ربنا يهدينا جميها
جزاك الله خيرا

نوسات 08-04-2009 08:14 PM

الحجاب عفة

جزاك الله كل خير والله انا عندي فكرة ليه الصور دي منطبعهاش ونوزعها على البنات اللي لابسين كده وبطريقة لطيفة ومضحكة في نفس الوقت ممكن نلفت انتباههم لحاجة زي دي ونوريهم رأي الناس في البنت اللي بتلبس كده ايه بصراحة ونعطيها الصورة وتحتها التعليقات وناخد بعضنا ونمشي والاجر والثواب عند الله لان معظم البنات دي ممكن ترد رد سخيف جدا وتحرجك ولا بيهمها حد
المهم ربنا يهدينا ويهديهم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:53 AM.