بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   اكتب هنا اسوا موقف حصلك بعد ما بقيت مساعد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=277044)

أم هيما 13-01-2011 09:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3006827)
موضوع التشطيب ده حاجة فوق النورمال وتحت الفظيع

يعنى اعمل ايه تقدرى تقولى عندك حل لما اجى المدرسة من الساعه 7.30 و14 مدرس بيجوا الحصه التانية يعنى على 9 وانا يتشطب عليا تأخير وهما لا
ولما اكون ماشية مع زمايلى اخر اليوم واجى تانى يوم الاقى معمول ليا اذن خروج وهما لا اعمل ايه
طبعا فضلت ازعق وادعي عليهم واقول حسبى الله ونعم الوكيل وطبعا المدرسين زمايلى كل واحد خايف على مصلحته وانتى عارفه وضعنا ايه دلوقتى بين الناس دى وطبعا اهدى ومعرفش ايه ما البيه المدير هيعملى تقرير اخر السنة والله ما عارفه اعمل ايه غير انى اسيب المدرسة دى صعبان اوى شغلى فيها وتعبى اللى تعبته بس بجد الموضوع بقى كله قلة ادب وممكن اتهور لو فكر يعمل معايا حاجه تانى واهى الحكايه معددشى جايبه همها لا فيه تعيين ولا حاجه يبقى اقعد فى البيت احسن

اميمة طه 13-01-2011 09:22 PM

عاوزين هنا خبيرة العقد جارة الوادى خبيرة فى المشاكل اللى من النوع ده ............ ولا منار مقولكيش اكيد هيقولوا لنا الطريقة المثلى

اميمة طه 13-01-2011 09:32 PM

الناس اللى بتخرج من الموضوع اول ما بادخل ............زعلانة منكم

جارةالوادى 13-01-2011 09:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم هيما (المشاركة 3006872)
يعنى اعمل ايه تقدرى تقولى عندك حل لما اجى المدرسة من الساعه 7.30 و14 مدرس بيجوا الحصه التانية يعنى على 9 وانا يتشطب عليا تأخير وهما لا
ولما اكون ماشية مع زمايلى اخر اليوم واجى تانى يوم الاقى معمول ليا اذن خروج وهما لا اعمل ايه
طبعا فضلت ازعق وادعي عليهم واقول حسبى الله ونعم الوكيل وطبعا المدرسين زمايلى كل واحد خايف على مصلحته وانتى عارفه وضعنا ايه دلوقتى بين الناس دى وطبعا اهدى ومعرفش ايه ما البيه المدير هيعملى تقرير اخر السنة والله ما عارفه اعمل ايه غير انى اسيب المدرسة دى صعبان اوى شغلى فيها وتعبى اللى تعبته بس بجد الموضوع بقى كله قلة ادب وممكن اتهور لو فكر يعمل معايا حاجه تانى واهى الحكايه معددشى جايبه همها لا فيه تعيين ولا حاجه يبقى اقعد فى البيت احسن

انا كان مديرى استلمنى شوية كدة المهم بقى اتصلبت له هو اسلوبه مش كويس اصلا بس غلبان والله رحت قلت له من فضل حضرتك متكلمنيش كدة وبعدين بقى قالى خلاص مش هكلمك كدة رحت عند المكتب وقعدت اتكلمت معاه وقلت له بصراحة يعنى انا شايفة ان حضرتك متعسف معايا قالى لاء ابدا داانا زى اخوكى (بيصغر نفسه قال) وعشان المدرسة ومش عارفة ايه قلت له لاء حضرتك زى بابا وانا مقدرش ارد عليك واللى يرضى حضرتك اعمله المهم بقى هدى اللعب شوية وكل مايقولى احتياطى اروح اشراف ماشى ماهى برضو فى رصيدى لغاية ماطلعنى من دماغه

اميمة طه 13-01-2011 09:53 PM

بقى انا اللى باقول عليكى عاقلة.......... جبتك يا عبد المعين.............

ابن الأكرمين 13-01-2011 09:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3006554)
اسوا حاجة فيا وهى معايا دايما انى من النوع الوفى جدا الانانى لابعد الحدود بمعنى لو انى لااقبل شريك فى اى حاجة خاصة بيا حتى ولو اصحاب .... عارفين لولو طبعا ... هى صاحبتى الوحيدة .... وانا صاحبتها الوحيدة..... يعنى لو كانت مثلا هنا فى المنتدى وحبت اننا نبقى اصحاب هادخل على بياناتها ... ولقيتها مش مصاحبة حد هاضيف نفسى انما لو لقيت انها ضايفة غيرى فاشعر بانى لا امثل لها اى قيمة انما مجرد اضافة وعند النقطة دى امنع نفسى من اضافتى لاصدقائها على الرغم من اهميتها بالنسبة ليا.....معلش انا انانية جدا واحب انى دايما ابقى نقطة تغيير مش اضافة.

حيرتينا معاكي

ماهو مينفعشي كده اللي بتقوليه متناقض راجعي الكلام كويس

اميمة طه 13-01-2011 09:56 PM

لا طبعا مش كل الناس ينفع معاهم الطريقة دى ...... انا بقا باروح المدرسة 7.5 وفى ناس بتيجى 9و10 فلما المدير يجى يكلمنى اقوله لولا انى بجى 7.5 واسد العجز اللى فى المدرسة الصبح على البهوات ما يصحوا من النوم مكنتش قدرت تجاملهم كده .....

محبوالاسلام 13-01-2011 09:59 PM

وانا جاتلي فيزا قطر وباظت عليا لانها عدى عليها الوقت القانوني ستة اشهر في حين وصل مقدار الفيزا الى قطر هنا الى 25 الف جنيه وحسبنا الله ونعم الوكيل وده ليه ؟ علشان مش عاف اسافر واسيب الوظيفة حلوهالنا يا حكومة

اميمة طه 13-01-2011 10:07 PM

ان شاء الله ربنا هيعوض عليك بس ارجع واقول دى غلطتك قعدت هنا عشان ايه ؟ التثبيت ؟....على فكرة انا رائ الناس اللى بتجرى وراء التثبيت بتجرى وراء التواكل والركون الى الراحة عاوز شغلانة مضمونة راح او مرحش ضامن المرتب اخر الشهر واظن دى الحقيقة اللى بنهرب منها انما الضامن هو الله بس الواحد يقول لمين .... لو كلمت حد هيقول اصل البنات مش شايلين مسئولية بيت ؟ طيب ما انت لمل تتعين هتاخد كام ؟ واللى بيشتكى دلوقتى هيفضل يشتكى بعد التعيين ويقول التامين الصحى وحش مبنستفدش منه والحوافز قليلةوغيرها من عيوب المهنة....انما احنا متمسكين " ان فاتك الميرى اتمرغ فى ترابه"

ام رهف 13-01-2011 10:07 PM

والله انتو ناس عسل الموضوع حلو اوي يااستاذة اميمة انا من اول مااتعمل وانا باتابعه واقرا كل المشاركات فوجئت ان دي الصفحة السابعة انا قرات كتيير بس لسة نفسيا مش مستعدة اني احكيلكم مواقف المهم ادعو لي بالتوفيق

اميمة طه 13-01-2011 10:08 PM

اهلا بالضيف الجديد عصام 2010

اميمة طه 13-01-2011 10:09 PM

لاول مرة احس ان فى كلام مينفعش يتقال " اسرار"

اميمة طه 13-01-2011 10:11 PM

ام رهف انا وبقية عيلة اميمة طه اللى فى المنتدى مستنينك واكيد هنستفيد منك

ammhhe 13-01-2011 10:12 PM

اذكرو الله:slap1qk6:

اميمة طه 13-01-2011 10:17 PM

لا اله الا الله وحده لاشريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيئ قدير.......اللهم انى ظلمت نفسى ظلما كبيرا فارفعه عنى برحمتك يا ارحم الراحمين ...............اللهم امين

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:00 PM.