بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   هل توافق علي ضرب التلاميذ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=192070)

حنان حلوة 22-04-2010 10:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 2033453)
[]انا مع الاخت حنان حلوة وارفض الضرب بشدة لنفس السبب اللى قالته الزميلة حنان
ماهو السبب اللى ذكرته الاخت حنان لو ابنك ؟؟؟؟ والله اقول لمدرسى ابنى اكسروا ايده وأنا اجبس بل اكثر من مره اعمل مشكله مع مدرسى ابنى بسبب عدم ضربه فى حاله الشكوى منه واقول للمدرس بالحرف لو ضربته مكنش يجرؤ على هذا الفعل هذا من ناحيه من ناحيه أخرى الله خلق الكون وجعل مبدأ الثواب والعقاب والقرأن الكريم اباح الضرب والرسول ص علمنا مع اولادنا ان نقوم بضربهم وتأديبهم طبعا ضرب غير مبرح واكرر غير مبرح أجى انا واقول كلام الانشاء التربيه الحديثه وعلم النفس .....الخ عرفتم مالذى أوصل الشعب المصرى الى هذه الحاله رقم واحد الوزير الذى اصدر هذا القرار ربنا يسامحه على هذا القرار ولله الامر من قبل ومن بعد

ابن المدرس أو المدرسة عمره ما يشاغب فى الفصل لانه بيكون حاسس بتعب اهله فى المدرسة وفعلا المدرس لا يكون ملاحق من الطلبة ومشاغباتهم ولا من ادارة المدرسة والتوقيع على الصبح فى التاخير بالرغم من عدم التاخير اصلا مش انا باقول نطول بالنا علشان نعيش عمرنا اللى مكتوب لنا دون ان نقصره والله تعبنا ومش ملاحقين وبس

حنان حلوة 22-04-2010 10:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ محمود إبراهيم (المشاركة 2110597)
الثواب والعقاب مطلووووووووووب
كلاهما له دوره الطالب الجيد يثاب والسىء يعاقب لكن ضرب عشان مصلحته ونراعى ربنا فى الضرب مش نكسر ايده او كده انا وانا طالب كان معظم المدرسين بيضربوان ومنهم كان بيضربنا لمصلحتنا ومنهم كان بيضرب لمجرد عرض شخصيته وكان يضرب ضرب قاسى زات مره استاذ الانجليزى كسر سنه زميلنا وهو بيضربه بالبوكس ومره تانيه استاذ اخر ضرب طالب وكسر رجل التخته على ذراعه واستاذ اخر ضرب زميلنا بالخرزانه على وشه ووالله طبله اذنه اخترقت وتكفل بعلاجه باكتر من الفين جنيه هذا لا يصح

يعنى المفروض نضرب للتقويم المفيد ويكوووووون فى اضيق الحدود

معاك وكمان ممكن بدل الضرب ننصح

حنان حلوة 22-04-2010 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضاالوادي (المشاركة 2111531)
اذا كان التلميذ عارف من بيت الأهل انه لابد من اطاععة المعلم فلما الضرب
ولكن هل التلاميذ عارفين كدا

كمان كفاية تشهير بالمعلمين اصل اللي بيتكلم لا بيمر عليه موجه ولا متابع

يبقى فى كل الحالات نطالب اولياء الامور يربوا اولادهم وذلك من خلال مجالس الاباء واستدعاء لولى الأمر اذا لازم الامر وشكرا

حنان حلوة 22-04-2010 11:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايه كمال (المشاركة 2112116)
للاستاذه حنان

وهو حضرتك مش بتضربى ابنك لما بيغلط؟؟

اتفاهم معه واقول له كفايه عليه المدرسة يا ابنى

ياسرعرفه 23-04-2010 09:28 AM

لو ضربت طالب ممكن تصل الى حد السجن

والنقل لو جرحت نفسيته

طب لو ضربك طالب عقابه ايه

ولو سبك عقابه ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ههههههههههههههه هههههههههههههههه هههههههههههههههه

حسبى الله ونعم الوكيل فى كل من ساهم فى افساد التعليم بقصد او بجهل

محمدشومان 24-04-2010 06:28 AM

ارفض بشدة 1-

محمدشومان 24-04-2010 06:31 AM

تطاول الطالب على المدرس يرجع الى المدرس نفسه لانه الغى المسافة التربوية بين الطالب والمدرس

والطبيعى هو العقاب التربوى وطبعا فية اساتذه يعرفو يتكلمو فى الموضوع ده اكتر منى

العقاب البدنى قد يؤدى الى عواقب سيئة وبعدين لو اعتبرنا ان الاولاد ابنائنا فعلا سنعاملهم معاملة تربوية سليمة زى ما بنعامل اولادنا فى البيت مش كده والا ايه

sohawooo 24-04-2010 08:55 PM

اواااااااااااااااااااااااااااااااااااااااافق بشده لان في طلبه دا احسن عقاب ليها

sohawooo 25-04-2010 01:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mallawy (المشاركة 2114104)
يااااااااااااااااااااااة واللة لية كنت انت ولى امر الطالب ولا انت اهلوا انا ماولتش حاجة وحشة فى الاساتذة بالعكس انا بحيي كل استاذ بس ميسوئش فيها اولا انت مش ولى امر الطالب ثانيا التعليم مش بالعافية يا باشا التعليييييييييييييييييييييييييييم مش بالعافيييييييييييييييييييييية بس دة كل اللى هاولوا

هو دا الكلام بس متنساش ان في طلبه مستفزه لازم تضربها علشان تحترم المعلم

روووووز 02-05-2010 09:03 PM

شوفوا يا جماعة الضرب والسب طريقة الدول المتخلفة فى التعليم فى حاجة اسمها سلوك اتحضروا وخليكوا زى الدول المتقدمة اللى عمرنا ما هنوصلهم

داليا 6 07-05-2010 06:01 PM

بعد اذن الاستاذة لو تسمحولي بطرح رايي لكم كطالبة دلوقتي انا فعلا بشوف سلبيات قدام عيني مش المفروض يتسكت عليها بالنسبة للمدرس فبالاحظ ان مهنة المدرس احسن المهن لان المدرس بيوصل رسالة ولازم نحترم الرسالة دية حتى وان كان المدرس لايجد في شرحة وزي مافي مقولة بتقول كاد المعلم ان يكون رسولا بالاحظ وللاسف الشديد ما فيش احترام الطالب لمدرسة نادر اوي لما بسمع طالب محترم وبيحترم المدرس سوري يعني يا جماعة انا عن نفسي لو لقيت واحدة بتطاول على مدرستها بكون نفسي سوري يا جماعة انا اللي اضربها بس مبيكونش في ايدي حاجة اعملها سوى اني اقول ربنا يهدي معرفش دة بيرجع لعدم التربية الصحيحة في البيت لان طالما الطالب عرف باباة يربية وامة تنبة او تنبها مش هيكون في استهزاء ابدا لكن نقول اة بمكن يرجع بردة للمعلم او المعلمة لازم يكون المعلم لي هيبة ويكون الهظار بحدود لان الطالب بياخودعلى المعلم او المعلمة لو لم يلاقي هيبة للمدرس دية حاجة الحاجة التانية الهيبة تكون مش بالضرب ولا ال*** انا بقترح الاسلوب الجد ونفس الوقت لو لقى المعلم او المعلمة تهاون في الحصة فيبقى العقاب كالاتي اولا يكون باسلوب محترم يعني المدرس ياخد نفس الطالب ويكلمة بادب لقى في تهاون اذا الجد يبتدئ تمام ازاي يعني بمكن نشوف الطالب دة نقطة ضعفة اة مثلا لو مسمعش الكلام من اول مرة ننبهة وبعدان نتصرف بحذر يعني يجب على المعلم ان مايضربش الطالب مهما كان تمام لان الشباب اليومان دول طايش فبمكن نتعامل بسلوب خصم الدرجات ان منفعش فالعقاب يتضاعف مثلا استدعاء لولي الامر بمكن يكون التفاهم بهدوء ويلتزم المدرس باسلوب محترم وفنفس الوقت نعرف من ولي الامر ما المشاكل الي بمكن تواجة الطالب دة تمام ساعتها هيبقى في تفاهم ياجماعة بس اهم حاجة لازم يلتزم بيها المدرس من وجهة نظر الجميع الهيبة والشخصية الجد بس ارجع واقول بحدود وعلى الطالب ان يحترم المعلم مهما كان لان دة فمام الوالد وعشان كمان دة معلمنا لازم نكون محتريمينة لان لو الطالب محترمش مدرسة اذا هو لا محترم والدة ولا والدتة ولا محترم نفسة في النهاية اقول متقسوش يا مدرسين على الطلاب ولا الطلاب يقسوا على المدرسين مهما كان يا جماعة المدرس دة بيحس زينا ولازم نتحملة مهما كان على حسابنا اسفة اني طولت عليكوا بس حبي لمدرستي خلاني اتكلم على مهازل بتحصل ولازم نصلحها

moha_4moha 08-05-2010 05:21 PM

هل توافق على ضرب المدرس

امريكى 09-05-2010 09:41 PM

احنا زما ن اتعلمنا كده

مستر عصام الهادي 09-05-2010 09:55 PM

دي مشكلة لابد من مواجهتها واشراك الطلاب في أنشطة فعلية مش كلام على ورق وكنت بضرب زمان في التسعينات ولكن من عام الفين الحمد لله بطلت الضرب وارتحت ولكن العيال بطلت تذاكر برضه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

البرنس شرف 11-05-2010 05:30 AM

طبقوا الشرع

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:29 PM.