بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى أعمال الامتحانات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=21)
-   -   وضع نتيجة المدرسه على النت ( سلسله دروس ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=632583)

عباس رضا 19-11-2015 10:46 PM

السلام عليكم اخى رمضان ارجو من الله ان تكون بصحة جيده كان لى استفسار انا عملت ملف اكسل بتاع نهاية العام اللى انت شغال عليه عملته لنصف العام ومسحت درجات المجموعات ورصد درجات جديده لكل مجموعة وكله تمام ولما رفعت السيكوال به على الموقع لقيت انه عاكس المجاميع يعنى المفروض المجموعة الأولى بقت التانية والعكس والعلمى بقه ادبى بصراحة انا مش عارف انا عملت ايه هل هناك شيت اخر لرصد نتيجة نصف العام او هناك خطوات اخر للتعديل بخلاف ملف النونيم والقاعدة الجديده اللى بنرفعها يا ريت توضحلى علشان مش فاهم

عباس رضا 21-11-2015 02:55 PM

اخى العزيز السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد كتابة المشاركة السابقة حاولت اعيد الرفع من جديد ورتبت العواميد على حسب الشهادة اللى بتظهر ولقيت فيه مشكلة وهى
اولا اوائل الصف الثانى مش بيكتب فى صفحة البداية درجه المجموع بتاعهم ولكن شهاداتهم مظبوطة
ثانيا فى الشهادات الترم الأول طبعا المواد بعد المجموع للصف الأول المجموعة الأولى تبدا ب الين / وطنيه / حاسب اما المجموعة الثانية فهى حاسب / دين / وطنيه انا جربت كتير جدا وبشيتات مختلفة ولكن النتيجه هى هى مع العلم ان ترتيب المواد للصف الثانى العلمى والأدبى بعد المجموع صحيحة
برجاء المتابعة والرد واكرر الكلام ده بالترم الأول فقط انا حاولت اكلمك على التليفون وحضرتك مردتش

عباس رضا 22-11-2015 09:37 AM

1 مرفق
يا رب تكون بخير استاذ رمضان لأن بصراحة عدم ردك هنا والتليفون قلقنى اللهم بارك فيك وابعد عنك كل سوء

عباس رضا 23-11-2015 09:10 PM

1 مرفق
اخى العزيز الصور اللى طلبتها منى موجوده بالمرفقات احب اكرر كلحظاتى هى بالترم الأول فقط لكن الترم الثانى كل شئ به تمام ومفيش اخطاء المشاكل كلها بالترم الأول اما بالنسبة لملف الكسل المرفق فهو ملف وهمى للتجربة فقط

الاستاذ / رمضان البكساوى 25-11-2015 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6327199)
اخى العزيز الصور اللى طلبتها منى موجوده بالمرفقات احب اكرر كلحظاتى هى بالترم الأول فقط لكن الترم الثانى كل شئ به تمام ومفيش اخطاء المشاكل كلها بالترم الأول اما بالنسبة لملف الكسل المرفق فهو ملف وهمى للتجربة فقط

ولكن أيم ملف sql الخاص بالبيانات التى سيتم رفعها ؟

عباس رضا 25-11-2015 09:49 AM

1 مرفق
الملف مرفق يا غالى

الاستاذ / رمضان البكساوى 25-11-2015 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6325710)
اخى العزيز السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد كتابة المشاركة السابقة حاولت اعيد الرفع من جديد ورتبت العواميد على حسب الشهادة اللى بتظهر ولقيت فيه مشكلة وهى
اولا اوائل الصف الثانى مش بيكتب فى صفحة البداية درجه المجموع بتاعهم ولكن شهاداتهم مظبوطة
ثانيا فى الشهادات الترم الأول طبعا المواد بعد المجموع للصف الأول المجموعة الأولى تبدا ب الين / وطنيه / حاسب اما المجموعة الثانية فهى حاسب / دين / وطنيه انا جربت كتير جدا وبشيتات مختلفة ولكن النتيجه هى هى مع العلم ان ترتيب المواد للصف الثانى العلمى والأدبى بعد المجموع صحيحة
برجاء المتابعة والرد واكرر الكلام ده بالترم الأول فقط انا حاولت اكلمك على التليفون وحضرتك مردتش

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
راجع ردى فى هذه المشاركة
وحاول ان تكون قاعدة البيانات كما فى الصوره المرفقه بالضبط وستصير الامور كما يجب فقد لاحظت ان اسماء الحقول وترتيبها فى قاعدة البيانات مختلفه عن التى بالصوره

عباس رضا 26-11-2015 12:49 AM

هو ملف الأأكسل اللى بعته لحضرتك مش المفروض ترتيب العواميد بتاعتة نفس ترتيب ملف السيكوال وبعدين انا فتحت ملف السيكوال لقيت اسماء عواميد زياده من بعد المجموع وحولت ارتب زى ما فى الصورة لقيت برده فيه حقلين بتوع النفس والميكانيا موجودين مش عارف جم منين انا دماغى محتارة مش عارف افكر والله

عباس رضا 26-11-2015 12:51 AM

ممكن حضرتك ترفع ملف اكسل به ترتيب المواد للصف الأول والثانى لو سمحت بدرجات الترم الأول للتجربة

عباس رضا 26-11-2015 12:54 AM

طب ليه الترم الأول بس اللى فيه مشكله ما هو هو نفس الترتيب للمواد للترم الثانى

عباس رضا 26-11-2015 01:28 AM

1 مرفق
اخى العزيز بص انت على القاعدة دى انا عملتها للصف الأول فقط ورفعتها وترتيبها زى الصورة بالظبط ومع ذلك برده فيه مشكلة خش على رابط النتيجة اللى بعتهولك امبارح وشوف بنفسك المواد بعد المجموع متبدله عكس السيكوال ولو لاحظت المجموعة الثانية هتلاقى الشهاده بقت هندسة وجبر عكس المجموعة الأول جبر وهندسة والمواد بعت المجموع ترتيبها مظبوط

عباس رضا 28-11-2015 07:47 PM

يا ترى جربت بنفسك استاذ رمضان علرف غير انت رقم الترم فى الموقع وشوف بنفسك ترتيب المواد هيتغير ازاى وخلى التجربة دى على بيناتك انت علشان تتأكد

الاستاذ / رمضان البكساوى 02-12-2015 07:26 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عباس رضا (المشاركة 6329690)
يا ترى جربت بنفسك استاذ رمضان علرف غير انت رقم الترم فى الموقع وشوف بنفسك ترتيب المواد هيتغير ازاى وخلى التجربة دى على بيناتك انت علشان تتأكد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الملف المرفق هو الملف الاسكربت الذى استخدمه فى موقعى
وهو مبرمج على قاعدة البيانات التى ارفقت لك صورتها
فحاول ان تعيد تسمية الحقول حتى تطابق الصوره الموجوده فى الرد السابق
وأعتذر من على التأخر فى الرد

عباس رضا 03-12-2015 10:07 AM

شكرا استاذ رمضان ممكن ملف الأكسل الخاص بيك لو سمحت وهل سيتم اظهار النتيجه علمى وادبى زى نتيجتك دون تدخل منا

عباس رضا 03-12-2015 03:31 PM

استاذ رمضان انا غيرت الأسكربت كله ورفعت من جديد على قاعدة بينات جديده ومع ذلك دايما الترم الأول الشهادة بتاعته بعد المجموع مش مظبوته ترتيب الدرجات بعد المجموع صح لكن اسم الماده هو اللى غلط فرجاء لو سمحت جرب انت عاى الترم الأول وشوف بنفسك الصف الأول والثانى للترم الأول انا بصراحة عملت كل شئ لكن مش عارف العيب فين بقه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:06 PM.