بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المسائل فيزياء 3 ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1022)
-   -   مسأئل جامدة يعنى معاك قلمك والاله الحاسبه وكونتينر شاى وركز معايا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=257667)

احمد 45 25-10-2010 07:17 PM

ممكن حضرتك تدخل تشارك فى هدف واحد وتكتب اسئلة زى دى فيزيا واحياء لو حضرتك احياء

CAn u see me 25-10-2010 07:23 PM

ماشى حاضر انا احياء
3)علل:يسهل رؤية صورتك بالانعكاس على زجاج نافذة حجرة مضيئة ليلا فى حين يصغب تحقيق ذلك نهارا
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,
4)سقط شعاعان ضوئيان بحيث يلتقيان فى نقطة على حائل رأسى ثم وضع لوح زجاجى رأسى موازى للحائل يغير من مسار الشعاعين
هل يظل موضع نقطة تقابل الشعاعين على الحائل كما هى ام تتغير ولماذا ؟

ابو جاب الله 25-10-2010 07:26 PM

2 مرفق
الله عليك يا عم عبدوووووووووو
ايه الحلاوة دى

ابو جاب الله 25-10-2010 07:28 PM

دى حاجة كده من ريحة اخوك sameh

تقبل خاااااااااااااااااااااااااالص حبى واحترامى

CAn u see me 25-10-2010 07:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو جاب الله (المشاركة 2776119)
الله عليك يا عم عبدوووووووووو
ايه الحلاوة دى

بعض ما عندكم نرجو من الجميع التفكير والحل فى دوول

CAn u see me 25-10-2010 07:34 PM

احنا على طول كده بنفيد بعض ولسه فيه انهارضه شوية كده بس على زوق عمك عبده انما ايه

doc_hemat 25-10-2010 07:40 PM

3)علل:يسهل رؤية صورتك بالانعكاس على زجاج نافذة حجرة مضيئة ليلا فى حين يصغب تحقيق ذلك نهارا

فى خراج الغرفة يكون اظلام تام تكون شدة الضوء النافذ من الخارج الى داخل الغرفة منعدمة لذلك يرى الشخص صورته بفعل الجزء القليل المنعكس من الضوء على الزجاج لكن اذا كان خارج الغرفة ضوء شديد فان تكون شدة الضوء النافذ للغرفة اكبر من المنعكس فيصعب رؤية الشخص بالانعكاس

4)سقط شعاعان ضوئيان بحيث يلتقيان فى نقطة على حائل رأسى ثم وضع لوح زجاجى رأسى موازى للحائل يغير من مسار الشعاعين
هل يظل موضع نقطة تقابل الشعاعين على الحائل كما هى

نقطة التقاء الشعاعان تكون خلف الحائل على نقطة تساوى البعد مساوى للازاحة حيث يعمل كعمل متوازى المستطيلات ويقوم بعمل ازاحات

شكرا لحضرتك ع المسائل والاسئلة الجميلة لانى استفدت منها ف حاجتين اولا ان تأكدت ان المدرس بتاعى من كرم ربنا عليا وفضله انه اكرمنى انى اخد مع مدرس بل عالم زى ده لان كل المسائل دى اداهالنا واصعب منها كمان بكتير جدا

وتانى استفادة انى عدت حلها مرة اخرى

شكرا جزيلا جعله الله فى ميزان حسناتك

CAn u see me 25-10-2010 07:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doc_hemat (المشاركة 2776167)

فى خراج الغرفة يكون اظلام تام تكون شدة الضوء النافذ من الخارج الى داخل الغرفة منعدمة لذلك يرى الشخص صورته بفعل الجزء القليل المنعكس من الضوء على الزجاج لكن اذا كان خارج الغرفة ضوء شديد فان تكون شدة الضوء النافذ للغرفة اكبر من المنعكس فيصعب رؤية الشخص بالانعكاس

هل يظل موضع نقطة تقابل الشعاعين على الحائل كما هى

نقطة التقاء الشعاعان تكون خلف الحائل على نقطة تساوى البعد مساوى للازاحة حيث يعمل كعمل متوازى المستطيلات ويقوم بعمل ازاحات

شكرا لحضرتك ع المسائل والاسئلة الجميلة لانى استفدت منها ف حاجتين اولا ان تأكدت ان المدرس بتاعى من كرم ربنا عليا وفضله انه اكرمنى انى اخد مع مدرس بل عالم زى ده لان كل المسائل دى اداهالنا واصعب منها كمان بكتير جدا

وتانى استفادة انى عدت حلها مرة اخرى

شكرا جزيلا جعله الله فى ميزان حسناتك

بجد مش عارف اقولك ايه يا همت بس شكلك دحيحه جامد وشكرا وياريت الاستفادة من المسائل كلها اللى فى الصفحة الاولى ممكن؟

احمد 45 25-10-2010 07:56 PM

حد يحللى المسالة ربنايوفقكم

doc_hemat 25-10-2010 07:58 PM

معلش اسفة فعلا والله بس بجد مفيش وقت نهائى بقيلى سبع ساعات فى درس فيزياء لوحده وجاية تعبانة وكل يوم امتحانات فى الدروس وفعلا مش هيكون فى وقت اكتب الاجابات وكمان مش بفتح كتير وكمان الاجابات طويلة جدا والرموز الرياضة عجيبة
بس فى النهاية ان شاء الله الاجر لحضرتك لانك بتكتب المسائل دى تفيد بيها غيرك واكيد فى ناس كتير نقلوا المسائل
بس والله لو عندى وقت هكتب شوية حاجات

واول حاجة كان عندى ملحوظة فى حل مسألأة بتاعة الطول الموجى حضرتك ادانا طول الوتر بالمتر وبعدين حضرتك طلعت الطول الموجى بالسم 40 سم على ما أتذكر لانى قرتها امبارح فمش فاكرة بعد ما قسمت السرعة على التردد المفروض يطلع 40 متر مش 40 سم وده طول اكبر من طول الوتر اللى حضرتك كاتبه يبقى اكيد فى حاجة فى المسألة محتاجة توضيح او ارقام غلط

وجزاك الله خيرا جعله الله فى ميزان حسناتك

سلام الله عليك ورحمته وبركاته

احمد 45 25-10-2010 07:58 PM

حد يعبرنى بالله عليكم

CAn u see me 25-10-2010 08:03 PM

والله لسه ما اخدتش ارشميدس

Dr.Silent 25-10-2010 08:31 PM

انا اسفة يا جماعة مش هقدر اشارك النهاردة

لاني فعلا عندي صدااااااااع مميت

انا دخلت بس عشان اطلب منكم الدعاء

بجد يا جماعة ادعولي لاني فعلا مش مستحملاه

CAn u see me 25-10-2010 08:39 PM

ربنا يشفيكى يا همس

بلالل 25-10-2010 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr hams (المشاركة 2776314)
انا اسفة يا جماعة مش هقدر اشارك النهاردة

لاني فعلا عندي صدااااااااع مميت

انا دخلت بس عشان اطلب منكم الدعاء

بجد يا جماعة ادعولي لاني فعلا مش مستحملاه

ربنا يشفيكى ويحفظك ياهمس :(:(:(
بس ده اكيد حسد فخلى حد يريقيكى بالرقيه الشرعيه والموعذتين وان شاء الله تتحسنى
معلش ياعبدو انا مش عارف اشارك خالص لان النت والله بيقطع خااالص وان شاء الله اول مايتظبط هاحل الاسئله المحطوطه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:44 AM.