بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   حوارات ومسابقات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=402)
-   -   مجرد فكرة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=442063)

مناجاةُ النجاةَََِ 04-08-2012 07:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the king boy (المشاركة 4718228)
انتي ازاي بتنظمي مواعيدك في رمضان

انا مش بعرف انظم وقتي ع فكرة خااااااااااااالص
اول رمضان كنت بنام بعد الفجر و اصحي الساعة 7 او 8 .. و اشوف هعمل ايه لحد الظهر .. انام بعد الظهر و اصحي ع الساعة 2 او العصر
بس ليا كام يوم مش عارفة انام و لا اصحي .. امبارح ضاع اليوم ف النوم للاسف بس الحمد لله صليتهم ..و اكيد كلنا عارفين ان النوم ف نهار رمضان بيضيع الصيام و كأننا مصومناش .. أنا حسيت كدا امبارح
انا صاحية من امبارح و لو نمت هيبقا بعد الظهر .. عشان اصلا الرسول قال فيما معناه النوم مش مستحب بعد صلاة الفجر او العصر عشان بتكون ساعة تقسيم ارزااق
للاسف مفيش اجتهاد ع الطاعة السنة دي زي رمضان الفات .. يا ريت نستغل الباقي عشان بجد مش هيرجع
اسفة ع الرغي الكتير .. يا ريت يا جماعة لو مكنتوش قولتوا الاذكار قولوهم و لو كسلتوا يبقا ع الاقل صلوا ع النبي 10 مرات حين تصبحون و حين تمسون عشان يشفعلكم و تداوموا عليهم و اقرؤوا الاخلاص و المعوذتين 3 مرات عشان تكفيكم من كل شئ

The king Boy 04-08-2012 07:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princess nona95 (المشاركة 4718249)
انا مرنة اه وبسمع ارائهم وكل حاجة بس بعمل ال فى دماغى ههههههه

ههههههههه يا سلام بس طالما رايك هيعود عليكي انتي و شايفة انه صح خلاص

princess nona95 04-08-2012 07:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the king boy (المشاركة 4718244)
وانا برضو متعود على السهر ولاني كمان بعد الفطار بنام كام ساعة فده سبب تاني ومش عارف انظم وقتي المهم بما انك في جامعة وانا لسه داخل عليها فهسالك شابفة الجامعة ازاي وايه الحلو فيها و تنصحيني بايه وانا داخل على جديد لسه

هههههههههه
انا لسه داخلة اولى جامعة زيى زيك
وبصراحة خايفة جدا ومرعوبة كمان وربنا

The king Boy 04-08-2012 07:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مناجاةُ النجاةَََِ (المشاركة 4718251)
انا مش بعرف انظم وقتي ع فكرة خااااااااااااالص
اول رمضان كنت بنام بعد الفجر و اصحي الساعة 7 او 8 .. و اشوف هعمل ايه لحد الظهر .. انام بعد الظهر و اصحي ع الساعة 2 او العصر
بس ليا كام يوم مش عارفة انام و لا اصحي .. امبارح ضاع اليوم ف النوم للاسف بس الحمد لله صليتهم ..و اكيد كلنا عارفين ان النوم ف نهار رمضان بيضيع الصيام و كأننا مصومناش .. أنا حسيت كدا امبارح
انا صاحية من امبارح و لو نمت هيبقا بعد الظهر .. عشان اصلا الرسول قال فيما معناه النوم مش مستحب بعد صلاة الفجر او العصر عشان بتكون ساعة تقسيم ارزااق
للاسف مفيش اجتهاد ع الطاعة السنة دي زي رمضان الفات .. يا ريت نستغل الباقي عشان بجد مش هيرجع
اسفة ع الرغي الكتير .. يا ريت يا جماعة لو مكنتوش قولتوا الاذكار قولوهم و لو كسلتوا يبقا ع الاقل صلوا ع النبي 10 مرات حين تصبحون و حين تمسون عشان يشفعلكم و تداوموا عليهم و اقرؤوا الاخلاص و المعوذتين 3 مرات عشان تكفيكم من كل شئ

اه مهو انا تقريبا بعمل زيك المشكلة اني السنادي لسه مخلص ثانوية عامة وكنت مخطط اعمل حاجات كتييير في رمضان بس مش عارف بسبب اني كل يوم في مشوار علشان موضوع الكلية واختيارها واسال على حاجات وكده وفعلا الواحد مقصر اوي في العبادات انا متضايق من نفسي اوي بسبب الموضوع ده وان شاء الله هحاول ان النص التاني من الشهر يبقى احسن من كده بكتييير باذن الله

princess nona95 04-08-2012 07:45 AM

وربنا قرأت المعوذتين والاخلاص وصليت على النبى 10 مرات
صليتى الفجر؟؟

The king Boy 04-08-2012 07:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princess nona95 (المشاركة 4718254)
هههههههههه
انا لسه داخلة اولى جامعة زيى زيك
وبصراحة خايفة جدا ومرعوبة كمان وربنا

هههههههههه امال بتسبقي الاحداث ليه وتقولي طالبة بكلية الهندسة على العموم ماشي انتي جالك هندسة ايه وتخافيش انا واخد خبرة من ناس اعرفم في جامعة شوية وانتي خايفة من ايه

princess nona95 04-08-2012 07:48 AM

مناجاة الخير هو انتى ادنا ولا اكبر ولا اصغر مننا؟؟؟

princess nona95 04-08-2012 07:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the king boy (المشاركة 4718261)
هههههههههه امال بتسبقي الاحداث ليه وتقولي طالبة بكلية الهندسة على العموم ماشي انتي جالك هندسة ايه وتخافيش انا واخد خبرة من ناس اعرفم في جامعة شوية وانتي خايفة من ايه

انا هندسة المنصورة
انا من المنصورة اصلا
انا خايفة عشان محدش معايا من اصحابى يعنى هكون راحة وجاية لوحدى وخايفة اصاحب حد يكون مش كويس او كدا
انا من الاخر مش بحب الوحدة وكدا
وخايفة لانى هبقى لوحدى

The king Boy 04-08-2012 08:03 AM

متخافيش انا في نفس موقفك وطبعا عارف ان البنت غير الولد بس عادي ان شاء الله وبعدين اكيد هتلاقي ناس مش كويسة وخليكي حذرة في الاول بس وان شاء الله خير

princess nona95 04-08-2012 08:06 AM

انت كلية ايه؟

princess nona95 04-08-2012 08:08 AM

انا كمان من طبعى مش بعرف ابدأ كلام مع حد لازم هى ال تبدأ
عشان كدا حاسة انى هرجع ايام الابتدائى تانى لما كنت لسه بتعرف على اصحابى

The king Boy 04-08-2012 08:09 AM

انا ادبي وجبت بالتقريب 93 وقدمت حقوق انجليزي وداخلها بعد استخارة وعن اقتناع ان شاء الله

The king Boy 04-08-2012 08:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princess nona95 (المشاركة 4718289)
انا كمان من طبعى مش بعرف ابدأ كلام مع حد لازم هى ال تبدأ
عشان كدا حاسة انى هرجع ايام الابتدائى تانى لما كنت لسه بتعرف على اصحابى

انا كنت زيك كده من كام سنة بس بالتدريج دلوقتي خلاص ممكن ابدا كلام مع اي حد وبتصاحب على الناس بسرعة هو الموضوع بيجي تدريجي وحاولي مثلا لما تقعدي جنب واحدة في الايام الاولى كده تساليها انتي منين طب جبتي كام وشوية وشوية الكلام هيجيب بعضه وكده يعني

princess nona95 04-08-2012 08:13 AM

ان شاء الله هتدخلها
بابايا برده حقوق وبيحبها اوووووووى

princess nona95 04-08-2012 08:16 AM

اهاااااا
هتعود برده اكيد
بس هاخد وقت
انا خايفة بس اتعرف على ناس مش كويسة
انا بسمع ان الجامعة دى عالم تانى خالص

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:44 PM.