بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   الحملة الكبرى لإسترداد حقوق المدرسين المتعاقدين ( للإيجابيين فقط ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154)

مجدى جمال كامل 01-10-2009 11:15 PM

مبرررروك

يا جماعة حد يبارك لى ... مش بعد ما طلعت عين اللى جابونى ف الزحمه قدمت النهارده ف الاكاديميه وعشان خاطر الباشا(.....عارفينوه طبعاً) اللى عمل الدنيا زحمه بعد ما كانت الدنيا راقيه
المهم يا أخوانا تصدقوه أنهم أتلككوا للناس واحد قال أيه الورقه دى مش مختومه كويس ، ومره أه الختم مش فوق تاريخ العقد لدرجة الواحد فكر يأخد معاه الختم بتاع الاداره التعليميه عشان يحطوهوله ف عينه
الحق يا سيدى دول ميسرين العمليه ع الاخر من كل 500 مبيطلعوش اكتر من 100 ورقهم سليم
ولولا الحاجه داعيالى النهارده كنت بقيت من ال400
وأخيراً ...ربنا يوفقكم بكره ف الندوه ولولا المشوار من سوهاج بعيد كنت بعتلك عربيه نص نقل مليانه رجاله...............أخوكم (سوهااجى للابد)

محمد عاطف 22 02-10-2009 12:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجدى جمال كامل (المشاركة 1652492)
لدرجة الواحد فكر يأخد معاه الختم بتاع الاداره التعليميه عشان يحطوهوله ف عينه

ولولا المشوار من سوهاج بعيد كنت بعتلك عربيه نص نقل مليانه رجاله...............أخوكم (سوهااجى للابد)

بصراحة حرام اللى بيعملوة فينا دة
بس ردك جميــــــــل
بيفكرنى بتعليقات الكابتن محمود بكر
شكرااا للجميع على التواصل

tamer_hussein17 02-10-2009 12:05 AM

انا متعاقد في التربية والتعليم
وآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ سف جدا إني بأقول إني متعاقد
انتوا بتسالوا عن حقوقنا وبتدوروا عليها
طيب شفتوا اللي بيحصل في الاكاديمية المهنية للمعلمين في بني سويف من اهانة وبهدلة للمعلمين والمعلمات حيث ان الموظفين استدعوا الامن للسيطرة على احتجاجات المعلمين على تصرفاتهم المستفزة وعدم تعاونهم مع المعلمين وسيادة الفوضى بينهم فمثلا معظم المعلمين اللي سلموا اوراقهم عندما جاء موعد الفحص لم يجدوا اوراقهم وقالولهم انها ضاعت وسابوهم يدوروا عليها في حجرة صغيرة مليئة باوراق المعلمين اما المعلمين اللي لسه مسلموش اوراقهم فحكايتهم حكاية حيث ان اعدادهم كبيرة ومفيش نظام لتسليم الأوراق وكمان الموعد النهائي لتسليم الأوراق اقترب لانه في نهاية الاسبوع القادم 8/10/2009
يبقى حقوق ايه اللي بنتكلم عليها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لو الكلام ده حصل مع اي فئة تانية كان الموضوع كبر وكان جالهم حقهم
لكن المدرسن ليس لهم من يدافع عنهم لا وزارة ولا نقابة ولا أي حد
يبقى ليا حق اقول اني اسف اني اكون مدرس متعاقد ولا لأ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(هند) 02-10-2009 12:26 AM

السلام عليكم
والله حرام الى بيحصل انا رجعت مرتين النهاردة عشان الكود بين الادارة والمديرية والمدرسة حسبى الله ونعم الوكيل

مونى عزمى 02-10-2009 12:46 AM

الحمد لله انى قدمت فى رمضان كانوا الموظفين فاضيين خااااااااااااااااااااااالص كان موجود اتنين موظفين واحنا اتنين بنقدم بس وبعد كدة بدا الناس يجيوا بردة كان العدد قليل جدا

ranad2003 02-10-2009 01:13 AM

ياريت يا اخت رانده توالينا بالاخبار الجديدة ويكون وشك حلو علينا

كنت اتمنى الكل يبقى معانا بس ربنا يسهل ونجيب ليكم فعلا اخبار حلوة ياااااااااااارب

ranad2003 02-10-2009 01:14 AM

محدش قال جااااااااااااااى معاكم

ahmed_592005 02-10-2009 01:59 AM

سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم

sally2009 02-10-2009 02:22 AM

السلام عليكم.......
بمناسبة اللى بيحصل فى فروع الأكاديميه من اهانه وذل واستهتار من المسئولين .... أنا قدمت فى الأكاديميه فى فرع طنطا والكلام ده من يوم 13/9/2009 .... يعنى كان فى رمضان ... واللى شفته مفيش مخلوق شافه ولا هيشوفه ....!!!!
أنا مش ببالغ بس أنا اتبهدلت جداااااااااااا وحصللى اغماء تام ... وتم نقلى الى المستشفى بجوار الأكاديميه .. وكان الضغط عالى ...ومع كل ده لم يتم اعطائى قرص اسبرين واحد...وبعدها اتنقلت الى مستشفى الجامعه فى طنطا .... واللى حصل فى المستشفى الاولى اتكرر فى التانيه...... بصراحه مقدرش أقول غير حسبى الله ونعم الوكيل فى موظفين الأكاديميه وفى أطباء وممرضى المستشفيات الحكوميه.... وطول ما دولتنا فيها النماذج السيئه دى عمر ما مصر هتتقدم ولا تتغير.... أنا نفسى أى حد من المسئولين يقوللى ذنبى ايه فى اللى حصللى .... وطبعا الساده موظفى الأكاديميه مرتاحين فى الحجرات المكيفه والناس بتموت من الزحام بره ومش بيفتحوا لحد ولا حياة لمن تنادى....

MUSTAFAEGYPT 02-10-2009 08:35 AM

سلامتــــــــــــــــــك ............ كويس ان الضغط بس اللى ارتفع دا أعمالهم فينا تجيب الأمراض المخفية

مجدي محمود علي 02-10-2009 10:50 AM

ألف مبروك للأستاذ مجدي جمال وألف سلامة لـ sally2009 الزحمة نعاني منها في الأزهر كل عام يطلب من المتعاقدين الذهاب بالأوراق هي هي كل عام ونقدمها ونشتري دمغة ونقف طوابير زي ما يكون عيال صغيره بتشتري عيش
اقرأ كتاب تراث العبيد
وحسبنا الله ونعم الوكيل

MUSTAFAEGYPT 02-10-2009 11:18 AM

اللهم اصلح لنا ديننا الذى هو عصمة أمرنا

العروبة2 02-10-2009 11:25 AM

في يا جماعة خبر حلو على الرابط ده وأكيد ده ناتج من تعبكو ومجهودكو
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=1653510#post1653510

العروبة2 02-10-2009 11:26 AM

في يا جماعة خبر حلو على الرابط ده وأكيد ده ناتج من تعبكو ومجهودكو
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=1653510#post1653510

العروبة2 02-10-2009 11:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer_hussein17 (المشاركة 1652621)
انا متعاقد في التربية والتعليم
وآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ سف جدا إني بأقول إني متعاقد
انتوا بتسالوا عن حقوقنا وبتدوروا عليها
طيب شفتوا اللي بيحصل في الاكاديمية المهنية للمعلمين في بني سويف من اهانة وبهدلة للمعلمين والمعلمات حيث ان الموظفين استدعوا الامن للسيطرة على احتجاجات المعلمين على تصرفاتهم المستفزة وعدم تعاونهم مع المعلمين وسيادة الفوضى بينهم فمثلا معظم المعلمين اللي سلموا اوراقهم عندما جاء موعد الفحص لم يجدوا اوراقهم وقالولهم انها ضاعت وسابوهم يدوروا عليها في حجرة صغيرة مليئة باوراق المعلمين اما المعلمين اللي لسه مسلموش اوراقهم فحكايتهم حكاية حيث ان اعدادهم كبيرة ومفيش نظام لتسليم الأوراق وكمان الموعد النهائي لتسليم الأوراق اقترب لانه في نهاية الاسبوع القادم 8/10/2009
يبقى حقوق ايه اللي بنتكلم عليها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لو الكلام ده حصل مع اي فئة تانية كان الموضوع كبر وكان جالهم حقهم
لكن المدرسن ليس لهم من يدافع عنهم لا وزارة ولا نقابة ولا أي حد
يبقى ليا حق اقول اني اسف اني اكون مدرس متعاقد ولا لأ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وأكثر من كده حصل من بهدلة ووقلة ذوق وضرب من الأمن المركزي والظباط وقلة قيمة وبصراحة اليوم عمري ما شفتوا زايوه والله لما رحت اقدم في الجيش محصلش كده ومدرسات وخدين ولادهم معهم لان مفيش حد في البيت ليهم والزوج جاي مع زوجته والله أعرف بنات راحوا مرتين ومقدرش يعملوا حاجة والله حرام حرام
ماكنت كل إدارة تلم الملفات ويعملوا تنسق مع الأكاديمية وكانوا خدوه اللي هم عاوزين بدل البهدلة ديه وحسبي الله ونعم الوكيل في السبب في البهدلة والكرامة التي اتهنت واتدست بالجزم والبنات اللي بيغموا عليها والشباب اللي بتضرب ......... هاقول إليه حسبي الله ونعم والوكيل
وبس العيب مش فيهم العيب فينا إحنا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:57 PM.