بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

sahar2012 14-05-2010 11:35 PM

سؤال

سؤال
إذا تساوى معلمون لنفس المادة فى المسمى الوظيفى فمن له الإشراف ؟
هل هذا واضح فى اللائحة التنفيذية لقانون الكادر ؟ و هل نصاب الأأقدم أقل ؟....برجاء الرد ولكم الشكر

osamaabdsalam 15-05-2010 07:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة algazzr (المشاركة 2171955)
الاخ المكرم الاستاذ اسامه
جزاكم الله كل خير وشكر لكم حسن اهتمامكم دائما بقضايانا
فرج الله همك وكربك وسترك فى الدنيا والاخره والمؤمنين والمؤمنات والمسلمون والمسلمات
ما اردت قوله هو الدرجه الماليه التى تلى الدرجه الاولى وليس درجة الكادر
وما اود قوله اذا حصلت على الدرجه الماليه الى تلى الدرجه الاولى اكون بذلك قد عادت لى اقدميتى التى اكتسبها زميل اخر لمجرد انه دخل مرحله اولى من الكادر قبلى وانا مرحله ثانيه واوكن انا قد سبقته بالدرجه الماليه ام ان الدرجه الماليه الاعلى لا تعطى اقدميه
افيدونا
جزاكم الله كل خير وبارك فى عمرك وعافيتك واهلك ومالك وولدك.

أشكرك على تواصلك وثنائك

بمجرد جصولك على الدرجة الأعلى تنقل على مستواها فى الكادر

تتقدم على زميلك الأقل منك فى الدرجة المالية وفى المستوى

ولكن هناك عقبة مازالت قيد بحث المسئولين وهى أن الحصول على المستوى بعد مرور خمس سنوات

osamaabdsalam 15-05-2010 07:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة باسم فتحى (المشاركة 2172009)
مشكووور لسيادتكم على ردكم واهتمامكم الجميل بقضايا المعلمين ونسال الله ان يعطيك دوام الصحة والعافية وان تكون دائما عونا للمدرسين

وبارك الله لك ووفقك

osamaabdsalam 15-05-2010 07:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sahar2012 (المشاركة 2173457)
سؤال
إذا تساوى معلمون لنفس المادة فى المسمى الوظيفى فمن له الإشراف ؟

هل هذا واضح فى اللائحة التنفيذية لقانون الكادر ؟ و هل نصاب الأأقدم أقل ؟....برجاء الرد ولكم الشكر

جاء باللائحة
أن الأعلى والأقدم فى المستوى له حق الاشراف على المادة ويخفض نصابه حصتان

algazzr 15-05-2010 10:30 AM

جزاكم الله كل خير وشكر لكم
هل معنى هذا ان موضوع وموال الخمس سنوات ده اجبارى والزامى
اى ظلم وتعسف هذا
والله قمة الظلم والاذلال .
الا لعنة الله على الظالمين
وحسبنا الله ونعم الوكيل عدد ما كان وعدد ما يكون وعدد الحركات والسكنات .

sahar2012 15-05-2010 11:55 AM

جزاك الله خيراً أخى osamaabdsalam

لكن عذراً إذا كان المعلمون تساووا بعد اختبار الكادر (معلم أول أ ) هل الأقدم و فى التعيين والتواجد بالمدرسة والأكبر سناً ( توافرت كل هذه الشروط ) كان هو المشرف ويقل نصابه حصتان ؟
أشكرك جداً وسامحنى فى جهلى بالأمر ..جزاك كل الخير

abou aliaa 15-05-2010 12:14 PM

السلام عليكم أستاذنا العزيز
أنا تعيين 1991 مسكن على وظيفة معلم أول أ
و أعمل مدرس علوم و منتدب على المرحلة الثانوية
فهل يتم تثبيتي في المرحلة مع العلم بوجود عجز في التخصص ( فيزياء )
و انني امتحنت الكادر على تخصص المرحلة الثانوية
و ما هي الاجراءات المطلوب للتسكين في المرحلة الثانوية

مدرسة اقتصاد منزلي 15-05-2010 12:24 PM

سيدي الفاضل
لي استفسار بعد اذن سيادتك
وسامحني علي التطويل
انا مدرسة اقتصاد منزلي ثانويعلي الدرجة الثانية
منذ خمس سنوات وانا في اجازة بدون مرتب مرافقة زوج
للسفر للخارج
وخلاص ان شاء الله ستنتهي اجازتي اول يونيو واعتزم العودة للعمل
فهل قانونا من حق الادارة التعليمية التابعة لها اعادة توزيعي بحجة ان مكاني الاصلي
تم شغله بمدرسة اخري
ولاني كنت اسدد كل ما يطلب من عند عمل الاجازة فهل هذا يعني ان مرتبي سيتساوي مع زميلاتي
طبعا قبل الكادر
ومتي يكون لي الحق في دخول امتحان الكادر
وماذا عن الدرجة الاولي المالية الترقية لمدرس اول لسه النظام زي زماااااااان
ولا كله حاليا مرهون بالكادر
وشكرا لسعة صدرك
وبارك الله فيك

hany3740861 15-05-2010 02:16 PM

نداء عاجل ارجو الافادة من اهل العلم

اليوم حصل شىء عندنا عاوز حد يفسره لى
اولا انا مدرس كنت حاصل على معلمين عام 92 وبعدين طبعا نزل المؤهلات العليا الابتدائى وشوفت كويس
انى ممكن اسيب مادة بحبها وبحب تدريسها علشان انا مش متخصص وطبعا فى الفترة دى كان المدرس المؤهل
العالى بياخد مدرس اول مشرف بعد 4 سنوات لدرجة ان في بنت مؤهل عالى اصبحت مشرفة على مدرستها
الى كانت بتدرسلها فى الابتدائى
المهم قررت احصل على مؤهل عالى وخصوصا انى كنت داخل معلمين بمجموع اكبر من الثانوى العام
مش هطول دخلت كلية تربية المنوفية وحصلت على المؤهل الجامعى لان كان فيها برنامج لتاهيل معلمى المرحلة الابتدائية للمستوى الجامعى المهم خلصت بعد اربع سنين تعب ومذاكرة فى تخصصى الرياضيات وتحملت معاملة دكاترة الجامعة لانهم كانوا بيعملونا زى العيال المهم سويت حالتى حسب المادة 55 مكرر واصبحت على الدرجة التخصصية وبقيت مدرس رياضيات ابتدائى كل دة جميل
الجديد الى شوفتة النهاردة 15/5/2010 وصل الى المدرسة بتاعتى اجتماع القسم من مكتب التعليم الابتدائى يوم الثلاثاء بتاريخ 11/5 وكان الباند رقم ء من القرار رقم 2 بينص على الكلام دة
(جميع خريجى دور المعلمين والمعلمات بعد دفعة 81 معلم فصل حتى الحاصلين على التاهيل الجامعى )
ارجو يا جماعة حد يفسرلى الكلام دة يعنى انا دلوقتى على الدرجة الثانية التخصصية يسوينى بزميلى الحاصل على معلمين عاوز ويقولى انت مدرس فصل طب لية مين قال الكلام دة طيب اية سبب الكلام دة فية قرار بالكلام دة بصراحة انا هتجنن حد يرد على طب اتصرف ازاى انا كدة تعب 4 سنين حرق دم مذاكرة زى العيال راحو مستنى الرد من اخوانى تحياتى لاعظم منتدى

osamaabdsalam 15-05-2010 02:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة algazzr (المشاركة 2174128)
جزاكم الله كل خير وشكر لكم
هل معنى هذا ان موضوع وموال الخمس سنوات ده اجبارى والزامى
اى ظلم وتعسف هذا
والله قمة الظلم والاذلال .
الا لعنة الله على الظالمين
وحسبنا الله ونعم الوكيل عدد ما كان وعدد ما يكون وعدد الحركات والسكنات .

قولك الحق إن مدة الخمس سنوات فيها ظلم واجحاف

وجارى تعديلها إن شاء الله

hany3740861 15-05-2010 02:57 PM

اولا انا مدرس كنت حاصل على معلمين عام 92 وبعدين طبعا نزل المؤهلات العليا الابتدائى وشوفت كويس
انى ممكن اسيب مادة بحبها وبحب تدريسها علشان انا مش متخصص وطبعا فى الفترة دى كان المدرس المؤهل
العالى بياخد مدرس اول مشرف بعد 4 سنوات لدرجة ان في بنت مؤهل عالى اصبحت مشرفة على مدرستها
المهم قررت احصل على مؤهل عالى وخصوصا انى كنت داخل معلمين بمجموع اكبر من الثانوى العام
مش هطول دخلت كلية تربية المنوفية وحصلت على المؤهل الجامعى لان كان فيها برنامج لتاهيل معلمى المرحلة الابتدائية للمستوى الجامعى المهم خلصت بعد اربع سنين تعب ومذاكرة فى تخصصى الرياضيات وتحملت معاملة دكاترة الجامعة لانهم كانوا بيعملونا زى العيال المهم سويت حالتى حسب المادة 55 مكرر واصبحت على الدرجة التخصصية وبقيت مدرس رياضيات ابتدائى كل دة جميل
الجديد الى شوفتة النهاردة 15/5/2010 وصل الى المدرسة بتاعتى اجتماع القسم من مكتب التعليم الابتدائى يوم الثلاثاء بتاريخ 11/5 وكان الباند رقم ء من القرار رقم 2 بينص على الكلام دة
(جميع خريجى دور المعلمين والمعلمات بعد دفعة 81 معلم فصل حتى الحاصلين على التاهيل الجامعى )
ارجو يا جماعة حد يفسرلى الكلام دة يعنى انا دلوقتى على الدرجة الثانية التخصصية يسوينى بزميلى الحاصل على معلمين عاوز ويقولى انت مدرس فصل طب لية مين قال الكلام دة طيب اية سبب الكلام دة فية قرار بالكلام دة بصراحة انا هتجنن حد يرد على طب اتصرف ازاى انا كدة تعب 4 سنين حرق دم مذاكرة زى العيال راحو مستنى الرد من اخوانى تحياتى لاعظم منتدى

osamaabdsalam 15-05-2010 03:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sahar2012 (المشاركة 2174288)
جزاك الله خيراً أخى osamaabdsalam

لكن عذراً إذا كان المعلمون تساووا بعد اختبار الكادر (معلم أول أ ) هل الأقدم و فى التعيين والتواجد بالمدرسة والأكبر سناً ( توافرت كل هذه الشروط ) كان هو المشرف ويقل نصابه حصتان ؟
أشكرك جداً وسامحنى فى جهلى بالأمر ..جزاك كل الخير

يفهم من تفسير يكون المشرف على المادة هو :
الأعلى مؤهلا والأقدم فى المستوى يعنى مستوى خبير أقدم من معلم أول أ وهكذا وأيضا الأقدم فى داخل المستوى الواحد

osamaabdsalam 15-05-2010 03:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abou aliaa (المشاركة 2174342)
السلام عليكم أستاذنا العزيز
أنا تعيين 1991 مسكن على وظيفة معلم أول أ
و أعمل مدرس علوم و منتدب على المرحلة الثانوية
فهل يتم تثبيتي في المرحلة مع العلم بوجود عجز في التخصص ( فيزياء )
و انني امتحنت الكادر على تخصص المرحلة الثانوية
و ما هي الاجراءات المطلوب للتسكين في المرحلة الثانوية

تقدم بطلب مرفقا به قرار التسكين المدون بالاكاديمية إلى التوجيه المختص وسوف تنقل نهائيا الى المرحلة الثانوية ان شاء الله

osamaabdsalam 15-05-2010 03:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرسة اقتصاد منزلي (المشاركة 2174348)
سيدي الفاضل
لي استفسار بعد اذن سيادتك
وسامحني علي التطويل
انا مدرسة اقتصاد منزلي ثانويعلي الدرجة الثانية
منذ خمس سنوات وانا في اجازة بدون مرتب مرافقة زوج
للسفر للخارج
وخلاص ان شاء الله ستنتهي اجازتي اول يونيو واعتزم العودة للعمل
فهل قانونا من حق الادارة التعليمية التابعة لها اعادة توزيعي بحجة ان مكاني الاصلي
تم شغله بمدرسة اخري
ولاني كنت اسدد كل ما يطلب من عند عمل الاجازة فهل هذا يعني ان مرتبي سيتساوي مع زميلاتي
طبعا قبل الكادر
ومتي يكون لي الحق في دخول امتحان الكادر
وماذا عن الدرجة الاولي المالية الترقية لمدرس اول لسه النظام زي زماااااااان
ولا كله حاليا مرهون بالكادر
وشكرا لسعة صدرك
وبارك الله فيك

أولا : تعودين إلى مدرستك الأصلية كلما كان ذلك ممكنا أما إذا كانت مدرستك الأصلية بها زيادة ملحوظة وكانت إحدى المدارس المجاورة تئن من العجز فستوزعين عليها سدا لهذا العجز

ثنيا : إذا كانت الأجازة التى منحت لك أكثر من أربع سنوات متصلة فسوف تتأخر ترقيتك إلى الدرجة الأعلى

ثالثا: لاوجود للترقية لوظيفة مدرس أول فى ظل قانون الكادر واستبدلت بنظام المستويات : معلم ثم معلم أول ثم معلم أول أ وهكذا
هذا ويحق لك الدجول لامتحان الكادر فى أول امتحان بعد عودتك
وحمدا للك على العودة بالسلامة

osamaabdsalam 15-05-2010 03:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hany3740861 (المشاركة 2174630)

دع المقادير تجري في أعنتها ولاتبيتن إلاوخالي البال
مابين طرفة عين وانتباهتها يغير الله من حال إلى حال

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:26 AM.