بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم العلمى و الصحى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=567)
-   -   ضع حلمك او رؤيتك وباذن الله ستجد تأويله هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=355267)

mohamedka 23-05-2014 10:51 PM

رجل

حلمت انى تزوجت من فتاة كنت أحبها فى السابق وأتصور معها فى الاستديوا
وكنت انا جالس على كرسى وهى واقف ورأى وتبتسم وكانت أشعر بفرحها بى لانى تزوجتها
مع العلم وجود مشاكل بينى وبينها بسبب شخص قد وقع بيننا

Eco esraa feps 24-05-2014 09:51 PM

ولا انا طالبة فى تانيه جامعه
ثانيا انا حلمت انى كنت فى حفله كبيره فيها اغلب دكاترة القسم بتاعى وفيها كمان دكتور او او اتنين من قسم تانى فى الكلية بتاعتى وكان موجودين اصحاب ليا بس مش كتير المهم مره واحده لقيت فى دكتور بينادم ع اسمى وراح مدينى هديه شكلها غريب اوى ومتغطيه بورق احمر المهم روحت البيت وفتحت الهدية لقيت فيها نص رغيف عيش بلدى من اللى هو بشلن ده وفتحت نص الرغيف لقيت موجود فيه فلوس فضة تقريبا كده كان 175 قرش يعنى فضة جنية وربع وخمسن
مع العلم ان الدكتور اللى ادانى الهديه دى فى الواقع هو مش متجوز وكمان هو كان مواعدنى بهديه من ست شهور كده بمناسبة حاجه كده كنا عاملينها فى الكلية وانا اللى كسبت فيها وهو اللى كان مسؤول عن الحاجه دى ولسسه ما ادانيش الهديه لحد دلوقتى ومع العلم ايضا ان دكتورة القسم كانت زعلانة فى الحفلة ومشيت من نصها تقريبا
وشكرا

نورالحبيب 02-06-2014 11:08 AM

حلمت انى بشرب قهوه ولقيت على الفنجان رسومات من بره خطوطيه وتقريبا لقهوه وقعت او مش عارفه انكتب على ايدى من الكف او راحه يدى اسم فرحات على ايدى الاتنين وده اسمه واحد قريب زوجى فعلا وكان هو المقصود فى الحلم ووببص لقيت مرسوم تعبان على ملابسى بالقهوه ايضا فخفت
ممكن التفسير عاجلا لامر ما
معلش بتعبك معايا ..ربنا يجازيكى خير ويعينك على التفسير

الحلم ده انا نزلته من فتره وحضرتك مفسرتيهوش
انا راسلت حضرتك عالخاص ياريت تردى عليا ربنا يكرمك بعلمه وفضله

احمد جورني 02-06-2014 04:49 PM

رايت الله يقبض روحي وانا قريب من السماء وانا في غايه السعاده وفي اجمل شعور وهناك في السماء يد كبيرة منيرة بنور ابيض

aleman 02-06-2014 10:40 PM

اهلا ياجماعة انا عارفة انى مقصرة والله معكم بس معلشى
لى صديقة مريضة بقالها فترة وانا اللى براعى بنتها فمش بقعد كتير على النت وكمان التفسير بيحتاج منى تركيز كبير والله
باذن الله بالاجازة من يوم الخميس القادم بفسر كل الاحلام كاملة
شكرا ليكم

NICHA BIBICHA 04-06-2014 12:09 PM

السلام عليكم اخوتي انا البارحة حلمت ان اختي التي توفيت منذ سنتين انها قد ولدت توام ذكرين و كانوا غاية في الجمال و انا حملتهم في ايدي و كان معايا بابا حاملهم كمان و كانوا بيضحكوا و في مغطيين بغطاء ابيض بتاع الولاد حديثي الولادة و هي كانت في المستشفى بس ماكانتش ابدا تعبانة من الولادة مع العلم اني عزباء و هي عندها ولدين توام في الحقيقة بس كبار و عمرهم ست سنوات و الولدين اللي شفتهم في المنام كانوا حديثي الولادة ارجوكم تفسير الحلم ايه و شكرا

هو في ايه 04-06-2014 10:42 PM

السلام عليكم رأيت في المنام اني جت لي هدية من السعودية هي تايير روز جميل قوي ولكن مقاسه صغير جدا

تفاسير 05-06-2014 01:54 AM

السلام عليكم

استاذتي الفاضله حلمت قبل عشرة ايام تقريبا بحلم غريب ( في الحقيقة انا متزوجة وعندي بنت واحدة فقط عمرها سنة ولست موظفة )
المهم في الحلم حلمت انني وزوجي وابنتي ومعنا طفل ذكر كأنه طفلنا بالحلم وكنا داخل سيارة ثم توقفنا عند شاطئ البحر ودعى زوجي لأبنتنا اسمها امل دعى لها ان يجعلها الله من المحظوظين وان يجعل حظها كالذهب
ثم وقفنا عند الشاطئ وكان المنظر كأننا بمكان مليء بالاثار التاريخية والحضارات كان داخل البحر على مقربة من الشاطئ بيوت كثيرة صغيرة الحجم تعلوها قبب مثل قبة القدس والاقصى ذهبية اللون وكانت كثيرة جدا منظرها جميل ثم عبرنا انا وعائلتي البحر وكأننا نعبر على ممر من التراب لا اذكر لكننا عبرناه بسهوله وبعد ان عبرناه لفتنا الى الخلف ورأينا اختي وابنائها يودعونا وكانت اختي تريد ان ترسل اطفالها معي لكنني رفضت لانهم متعبون وتابعنا السير الى ان صعدنا الى مكان يشبة الكهف وكان مظلم وبرضو كان فيه موية زي الشاطئ بس كانت بالحلم انها عباره عن مياه الصرف الصحي للعراق سابقا ( يعني مياه الصرف الصحي لدولة العراق ايام حكم صدام ) وامي كانت متمدده على جنب وهي تقول ايام صدام كان اللي يبحث في مياه الصرف الصحي يلاقي كميات من الذهب وكان زوجي بالحلم يبحث بالمياه عن الذهب وتعب وهو يبحث ثم عاد ومعه الصف العلوي من طقم الاسنان وكان من الامام عادي ومن الخلف مطلي بالذهب ولكن غير واضح ثم ذهبنا عند محل الذهب لنسأل كم يساوي فقال لنا صاحب المحل انه لا يعرف ويجب ان يأخده الى المصنع ليسأل وهنا انتهى الحلم

انا آسفه يااستاذتي اعلم ان الحلم طويل لكنه فعلا كان حلم غريب واردت تفسيره
مع العلم بأني طالبة ماجستير وزوجي معلم وهو يحاول الحصول على بعثه ودائما يحاول ان يقنعني ان اسجل في البعثه لظنه ان الدراسه خارج البلد افضل
لدي ابنة واحده عمرها سنه وحالتنا الماديه متوسطه وحالتنا الدينية كذلك
ارجو تفسير حلمي واكون شاكرة لك

معالج إدمان 08-06-2014 03:02 PM

بارك الله فيك

nawel archi 12-06-2014 11:59 PM

السلام عليكم انا عضو جديد في المنتدى
لقد رات امي في المنام اني حامل مرتدية ثوب من الكتان اسود مع العلم اني ساتزوج قريبا (مخطوبة) و مو ظفة

zeinab mohameed 16-06-2014 01:01 PM

السلام عليكم
انا حلمت انهاردة انى انجبت بنت حلو اوووى وانا لسه متجوزتش لكن مخطوبه

noja2 24-06-2014 01:53 PM

السلام عليكم ورحمة الله انا عضوه جديده بالمنتدي
رايت حبيبي السابق قد مات وكنت حزينه عليه جدا وابكي عليه ثم رايته حيا جريت نحوه وبكيت علي صدره ووعدته اني لن اتركه مره اخري وسأتخلي عن حبيبي الحالي من اجله مع العلم ان جدتي متوفيه قريبا وكنت بدعي ربنا قبل ما انام اني اشوفها بالحلم واحكي معها ياريت الاقي تفسير للحلم

في الجنة أحلامي 26-06-2014 10:54 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا حلمت حلم فاكرة منه اجزاء بس
انا حلمت زي ما اكون رايحة محل اشتري حاجة ودخلت في شارع وكنت قلقانة شوية " الشارع ده في الحقيقة اتخطفت فيه واحدة قريبتنا وبيبقى فاضي " وكان الشارع فاضي الا اوله كان فيه كام شخص واقفين وانا عديت وتقريبا وصلت لنص الطريق كده وبصيت في الارض لقيت 4 جنيه معدن رحت خدتهم من على الارض وزي ما يكون حسيت ان فيه حاجة تاني بتلمع بس حسيت انها مش فلوس ومخدتهاش وبعد كده زي مايكون في ولد صغير جه عندي وانا اديته الفلوس وحاسة انه تقريبا كان كفيف وكان غالبا ماسك عصايه او حاجة كده وبيحركها على الحيطة او بيرسم بيها مش فاكره بالظبط وزي ما اكون انا في الحلم كنت بفكر انه ولد ذكي وكده
ومش فاكره ايه اللي في النص بعد كده بس فاكرة زي ما اكون وانا راجعة تقريبا نزل مطر غزير

aleman 26-06-2014 11:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة في الجنة أحلامي (المشاركة 5913040)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا حلمت حلم فاكرة منه اجزاء بس
انا حلمت زي ما اكون رايحة محل اشتري حاجة ودخلت في شارع وكنت قلقانة شوية " الشارع ده في الحقيقة اتخطفت فيه واحدة قريبتنا وبيبقى فاضي " وكان الشارع فاضي الا اوله كان فيه كام شخص واقفين وانا عديت وتقريبا وصلت لنص الطريق كده وبصيت في الارض لقيت 4 جنيه معدن رحت خدتهم من على الارض وزي ما يكون حسيت ان فيه حاجة تاني بتلمع بس حسيت انها مش فلوس ومخدتهاش وبعد كده زي مايكون في ولد صغير جه عندي وانا اديته الفلوس وحاسة انه تقريبا كان كفيف وكان غالبا ماسك عصايه او حاجة كده وبيحركها على الحيطة او بيرسم بيها مش فاكره بالظبط وزي ما اكون انا في الحلم كنت بفكر انه ولد ذكي وكده
ومش فاكره ايه اللي في النص بعد كده بس فاكرة زي ما اكون وانا راجعة تقريبا نزل مطر غزير

تفسيرى المتواضع والله اعلم:
المطر خير ليكى باذن الله
وواضح انك شخصية مش طماعة قنوعة بما يكتبه الله لكى
تعملى خير كتير
والله اعلم

aleman 26-06-2014 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noja2 (المشاركة 5910871)
السلام عليكم ورحمة الله انا عضوه جديده بالمنتدي
رايت حبيبي السابق قد مات وكنت حزينه عليه جدا وابكي عليه ثم رايته حيا جريت نحوه وبكيت علي صدره ووعدته اني لن اتركه مره اخري وسأتخلي عن حبيبي الحالي من اجله مع العلم ان جدتي متوفيه قريبا وكنت بدعي ربنا قبل ما انام اني اشوفها بالحلم واحكي معها ياريت الاقي تفسير للحلم

تفسيرى المتواضع والله اعلم:
لاتقلقى دى اضغاث احلام نتيجة تفكيرك الداخلى بهذا الشخص
والله اعلم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:37 PM.