بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

د.عبدالرحمن المنياوي 07-02-2012 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهندس رضا (المشاركة 4272460)
مكتوب في جواب التوزيع المرت 220 جنية ؟؟؟ هل هذا الكامل أم الاساسي ؟؟

ده الاساسي .. 219.75 جنيه

moonmony82 08-02-2012 12:36 PM

سؤال للدكتور عبد الرحمن هو لسه التظلمات شغاله ممكن اروح اتظلم انا جامعه جنوب الوادى بس الجدول بتاع التظلمات لجامعه جنوب الوادى انتهى يوم 18/1 طيب ما ينفعش اروح اتظلم نفسي اشتغل فى الجامعه اى حاجه ان شالله شئون طلبه انا جاتنى كيميائي صحه وسلامه بمديريه القوى العامله بس مش عجبانى ولسه اصلا ما سلمنويش الشغل لغايه دلوقت

عضو جديد مجتهد 08-02-2012 02:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4273230)
الكل يقدم وكل جامعة لها شروطها في الاعلان .. والحكم هو الوزارة في الاختيار .. واحنا بقالنا يومين أهو بنتخانق في الاقسام وفي الجامعات..
الشروط مش واضحة لسه

كل الشكر لك دكتور عبد الرحمن، وربنا معاك ومع كل الذين يدافعون عن قضيتنا. والله الموفق والمسنعان

السويفى ا 08-02-2012 03:49 PM

لوسمحت يا دكتور عبد الرحمن انا كنت شغال بعقد مؤقت بالتربية والتعليم من 28 - 12 - 2005 وحتى 1 -3 -2011 والحمد لله امتحنت الكادر واتثبت فى 1/3/2011 والان جالى جواب ترشيح اوائل الخريجين على نفس الوظيفة بالتربية والتعليم 0 السؤال هو هل هذا الجواب سيفيدنى بشى ام لا0 ثانيا هل فى تمييز فى تعيينات الاوائل سوا فى المرتب او ترقيه اوغيره ام لا 0 ثالثا هل ممكن ضم فترة التعاقد وتحسب من سنوات الدرجة من الثالثة للثانية ام لا 0 ارجو الرد ولك جزيل الشكر0

د.عبدالرحمن المنياوي 09-02-2012 03:59 AM

اللي عاوز يروح يغير جوابه يروح قبل نهاية فبراير .. ويغلس و حد عاند معاه ده حقكم وخلاال 60 يوم تقدر تغير وتستلم ..

لا فرق بين الموظف المعين من الاوائل والموظف المعين أساسا .. بالعكس الثاني بيفرق في الاقدمية !!

zoom_mak 09-02-2012 06:23 PM

دكتورنا العزيز
سؤالى لحضرتك انا عايز اغير المحافظة بتاعتى لمحافظة تانية والتظلمات مواعيدها خلصت
ينفع اروح واغلس وهيغروهالى انا مسافر بره مصر
ضرورى تردعليا يا دكتور

moooofa 10-02-2012 02:21 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحت يا د. عبد الرحمن ممكن أعرف أيه هو الوصف الوظيفي لوظيفة مأمور ضرائب ثالث ويا ريت لو تعرف المرتب كام
وجزاك الله خيرا
وشكرا...
----------

zoom_mak 10-02-2012 07:45 PM

يا اهل الخير هو اللى بيعمل تظلم علشان يغير المحافظة ممكن يغيرولو الوظيفة بتاعته المتوزع عليها بدعوى ان المحافظة الجديدة مش محتاجاه
افيدونا يا اهل الخير

اسماء احمد عبدالسلام محمد 11-02-2012 11:55 AM

سؤال

دكتور عبد الرحمن اريد ان اسال حضرتك سؤال وترد على بكل صراحة هل الى جاله وظيفة فى الجامعة افضل من الى جاله وظيفة فى التربية والتعليم وايه هى مميزات الجامعة ومميزات التربية والتعليم ؟
على فكرة انا استلمت تربية وتعليم ومرتضتش اعمل تظلم للجامعة عشان انا احب اكون مدرسة لا موظفة والمدرسة قريبة منى الحمد لله بس انا احب اعرف بس مش اكتر اجابة السؤال الى انا قولته فى الاول ؟ وشكرا لحضرتك على الرد مسبقا

دكتور مسلم 11-02-2012 05:55 PM

السلام عليكم يا شباب
عندي تنبيه مهم لكل اوائل كليه الطب البيطري في كل جامعات مصر
بعد حصولكم علي جواب التعيين واكيد معظمكم تم توزيعه علي مديريات الطب البيطري ومنكم اللي عرف انه يقدم تظلم ويتنقل الي جامعه او معهد بحوث وفيكم اللي معرفش انه بسهوله ممكن يتنقل الي معهد بحوث بس بشرط ان يكون معاه لسه جواب التعيين وفي حاله انك قدمت ورقك ولسه ما استلمتش الحق اسحب الورق وخد الجواب وتوجه بيه الي معهد بحوث الصحه الحيوانيه ( المفر الرئيسي امام وزارة الزراعه في الدقي ) وفي الاستعلامات هناك قولهم بس انا عاوز اعدل مساري وهما هيوجهوك لمكتب سيكرتاريه المدير وهتكتب طلب وهيطلعلك جواب تعديل مسار ..هتختمه من الشئون الاداريه وبعدين تصورة من امام المعهد عشان مفيش تصوير في التنظيم والاداره ثم تتوجه الي التنيظيم والادارة في رابعه العدويه ( تاكس عداد هيتكلف 20 جتيه ) وهناك في الدور التالت عند مدام ميرفت تعطي لها الجواب الاصل و جواب اصل تعديل المسار وهي هتقولك تعمل ايه .
المهم ماتمشيش الا ومعاك جواب جديد موجه الي مركز البحوث الزراعيه معهد البحوث وتطلع بيه علي مركز البحوث الزراعيه في ميدان الجيزة وماتنساش تصوره ....هناك في مركز البحوث الزراعيه توجه الي مبني الشئون الاداريه قسم التعيينات وتسال علي مدام وفاء او البديل بتاعها وهي هتاخد صورة الجواب بتاع التنظيم والادارة الموجه الي المركز وهتقولك علي الباقي وبالتوفيق لكل اوائل الخريجين
ولو حد عنده استفسار يتفضل

عضو جديد مجتهد 12-02-2012 01:03 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته د. عبد الرحمن
أريد أن أسأل عن الاعلان بخصوص حملة الماجستير والدكتوراة، هل هو كما سمعنا انه خاص فقط بالمعينين؟ وان كان كذلك فهل من العدل والانصاف أن يعين من هو معين بالفعل، ويترك الذين ليس لهم مورد رزق فى الشارع، خصوصا الذين فقدوا وظائفهم بالقطاع الخاص نتيجة لسوء الأحوال فى البلاد بعد الثورة؟
ان كان كذلك فلكم الله يا حملة الماجستير والدكتوراة

إياد العزازي 12-02-2012 11:29 AM

خاص بالازهر
رداً على استفسار جاء الى على البرايفت من الزميل السلام عليكم
هل عند حضرتك معلومات عن تعيين الكل ام ماذا ارجومن حضرتك الرد بارك الله فيك لان حالتى النفسيه منهاره) فقد كان ردى عليه كالتالى انقله اليكم للأمانه والله الموفق (
وعليكم السلام
اخى الفاضل ما سمعته من اصدقاء واقارب لشريخ الازهر ان رئيس الجامعه معكم تماماً ولكن الضغوط ع...ليه من اعضاء هيئة التدريس وبعض نوابه شديده للغايه .......زوهو لا يريد... ان يعادى احد من الطرفين... بينما شيخ الازهر يميل الى تقليص الاعداد الى النصف.......... ولكن الجميع متخوف من ردة فعل الاوائل . فقد وصلتهم بعض الاخبار عن احتمال قيام الاوائل بأعمال تخريب قد تصل الى احراق مبنى ادارة الجامعة........... وعليه فالجميع عاجز عن اتخاذ القرار خوفاً من النتائج........ وعليه فقد قرر الجميع ان يتركوا الجواب لما ستصل عليه الامور.....فمثلا لو تم زيادة اعداد المتوافدين على الجامعة من الاوائل وتم تصعيد الموضوع اعلامياً بحيث يصبح الضغط فى اتجاه التعيين وقتها سيصبح التعيين للجميع امر لازم لتهدأة الاوضاع............. اما اذا مر الموضوع بسلام وأخذ شدته وانتهى. فسيكون الاتجاه الى التفاوض على تقليص الاعداد وهذا هو كل ما اعلمه عن الموضوع واشهد الله اننى لم اكتم عنكم شيئاً............. ولهذا اخى انت الان تحمل امانه يجب عليك توصيلها الى كل زملائك ليأخذ الجميع حذره) ............. منقول عن الدكتوره / رودينا

عبدالله أبو عبدالرحمن 12-02-2012 01:27 PM

السلام عليكم يا إخواني الكرام

في حد هنا من زمايلنا الكيميائيين جالوا " مصلحة الكيمياء"

ياريت أي حد يقدر يفيدني بأي معلومة عن الشغل فيها ظروفه ايه ؟ لأني في غاية الحيرة لأنها بعيييييييدة جدا عن مكان اقامتي؟

كمان لو مش كويسه ؟ ممكن أغير الوظيفة ؟ و تنصحوني بايه؟

جزاكم الله خيراً

عبدالله أبو عبدالرحمن 12-02-2012 01:34 PM

السلام عليكم يا إخواني الكرام

في حد هنا من زمايلنا الكيميائيين جالوا " مصلحة الكيمياء"

ياريت أي حد يقدر يفيدني بأي معلومة عن الشغل فيها ظروفه ايه ؟ لأني في غاية الحيرة لأنها بعيييييييدة جدا عن مكان اقامتي؟

كمان لو مش كويسه ؟ ممكن أغير الوظيفة ؟ و تنصحوني بايه؟

جزاكم الله خيراً

Hamada Amin 13-02-2012 05:24 AM

استفسار

يا جماعة ياريت حد يعرفنى يعنى ايه باحث شئون تعليم بالجامعة ؟وياترى هى الافضل والا مدرس؟ والتظلم ممكن اخ يقدمه والا لازم شخصيا ؟وبعد ازنكم ايه الاجراءات اللى انا لمفروض اعملها بعد ما استلمت بطاقة الترشيح

عبدالله أبو عبدالرحمن 13-02-2012 09:23 AM

معقولة !!!
مفيش كيميائيين خالص في المنتدي؟

doaa 1990 13-02-2012 12:27 PM

ارجوكم حد يفيدني
انا خريجة تربية نوعية تكنولوجيا وجالي في الجواب اخصائي تعليم وبعد كده قالوا اتغير وبقه اخصائي تدريس
ولقيت توزيعي جالي مدرسة في بلد بعيده جدا عن محل اقامتي لازم اركب 3 مواصلات وغير متوفرة
وبعد كده لقيت البلد عندنا فيها عجز وطالبين اخصائي تكنولوجيا يعني تخصص اقرب ليا من التدريس كمان
بس العجز ده في مدرسة ابتدائي واحنا تعيينا اعدادي
ولقيت مدرس تربية رياضية من اوائل الخريجين نفس الحكايه

قاموا عينوه في المدرسة الاعدادي في البلد مع مدرس موجود اصلا وعملوله انتداب للمدرسه الابتدائي اللي فيها عجز

ارجوكم اعمل ايه ؟
اعمل تظلم واروح فين واقول ايه انا عايزه ابقي في الوظيفة اللي فيها عجز في بلدي
حرام اروح مدرسة بعيده جدا وبعد يومين المدرسة تطلب سد العجز وتطلب اخصائي وييجي حد غيري
ارجوكم فيدوني
وارجو من دكتور عبد الرحمن جزاه الله خير الرد عليا
المفروض كنت اروح استلم جواب التعيين النهارده
ارجووووووووووووووووووووووووووووووووكم فيدوني بالله عليكم

lolo_new 13-02-2012 02:57 PM

السلام عليكم لو سمحت يادكتور انا من اوائل الخريجين تعينت في التربيه والتعليم كنت عايز اعرف المرتب مفروض كام بالظبط لان عندنا في الاداره عرفت انه 430ج ولك جزيل الشكر

ahmed198 13-02-2012 03:45 PM

السلام عليكم يا شباب
بعد حصولكم علي جواب التعيين واكيد معظمكم تم توزيعه علي مديريات الطب البيطري ومنكم اللي عرف انه يقدم تظلم ويتنقل الي جامعه او معهد بحوث وفيكم اللي معرفش انه بسهوله ممكن يتنقل الي معهد بحوث بس بشرط ان يكون معاه لسه جواب التعيين وفي حاله انك قدمت ورقك ولسه ما استلمتش الحق اسحب الورق وخد الجواب وتوجه بيه الي معهد بحوث الصحه الحيوانيه ( المفر الرئيسي امام وزارة الزراعه في الدقي ) وفي الاستعلامات هناك قولهم بس انا عاوز اعدل مساري وهما هيوجهوك لمكتب سيكرتاريه المدير وهتكتب طلب وهيطلعلك جواب تعديل مسار ..هتختمه من الشئون الاداريه وبعدين تصورة من امام المعهد عشان مفيش تصوير في التنظيم والاداره ثم تتوجه الي التنيظيم والادارة في رابعه العدويه ( تاكس عداد هيتكلف 20 جتيه ) وهناك في الدور التالت عند مدام ميرفت تعطي لها الجواب الاصل و جواب اصل تعديل المسار وهي هتقولك تعمل ايه .
المهم ماتمشيش الا ومعاك جواب جديد موجه الي مركز البحوث الزراعيه معهد البحوث وتطلع بيه علي مركز البحوث الزراعيه في ميدان الجيزة وماتنساش تصوره ....هناك في مركز البحوث الزراعيه توجه الي مبني الشئون الاداريه قسم التعيينات وتسال علي مدام وفاء او البديل بتاعها وهي هتاخد صورة الجواب بتاع التنظيم والادارة الموجه الي المركز وهتقولك علي الباقي وبالتوفيق لكل اوائل الخريجين

لو سمحت يا دكتور مسلم انا استلمت التعيين من 5 ايام فى مديرية الطب البيطرى هل ممكن اعمل الكلام ده ولا لا رجاء الرد ضرورى

كيميائى وائل 14-02-2012 10:53 AM

ربنا معاك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله أبو عبدالرحمن (المشاركة 4284761)
معقولة !!!
مفيش كيميائيين خالص في المنتدي؟

فى ياباشا كيميائيين طبعا

بس الحمد لله كيميائيين مش فتايين

عشان كده ما بيردوش عشان هم ما يعرفوش

ربنا معاك

مش عارف ليه شكلك صعيدى:stickjo4:

assemasuty 14-02-2012 03:58 PM

أفيدونا لو سمحتم كام مرتب التربية والتعليم

قانونية 15-02-2012 09:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4271510)
بالنسبة للحاصلين على الماجستير والدكتوراة .. خلاص المجلس الاعلى للجامعات انعقد الاثنين 6 فبراير وأقر الاعلان وهيكون هناك 12 إعلان لـ 12 جامعة .. على 1702درجة تشمل جميع التخصصات .. الاعلان غالبا خلال اسبوع أو 10 أيام .. كله يجهز نفسه

حمدلله على سلامتك أستاذ عبد الرحمن والاعلان الخاص بالحاصلين على الماجستير هيكون فين مكانة؟ يعنى هينزل فين ؟ فى الجامعات ولا فى الصحف وهتكون أية شروطة ؟وهل من الضرورى التقديم فى أكاديمية البحث العلمى ؟ ونرجو من سيادتكم ابلغنا بالاعلان اول مينزل على المنتدى

قانونية 15-02-2012 09:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4273230)
الكل يقدم وكل جامعة لها شروطها في الاعلان .. والحكم هو الوزارة في الاختيار .. واحنا بقالنا يومين أهو بنتخانق في الاقسام وفي الجامعات..
الشروط مش واضحة لسه

كل الشكر والتقدير لمجهوداتك المبذولة مع الحاصلين على الماجستير والدكتوراة لكن تقصد بالوزارة وزارة البحث العلمى ولا وزارة التنمية الادارية وطبعا اول متوضح الشروط والاعلان ينزل هتبلغنا
جزاك الله الخير كلة

قانونية 15-02-2012 09:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4271510)
بالنسبة للحاصلين على الماجستير والدكتوراة .. خلاص المجلس الاعلى للجامعات انعقد الاثنين 6 فبراير وأقر الاعلان وهيكون هناك 12 إعلان لـ 12 جامعة .. على 1702درجة تشمل جميع التخصصات .. الاعلان غالبا خلال اسبوع أو 10 أيام .. كله يجهز نفسه

وهل الاعلان الخاص بالحاصلين على ماجستير سيضم الحاصلين على ماجستير بنظام الدبلومتين ولا هيكون اية نظام و ما سيتبع مع الحاصلين على ماجستير بنظام الدبلومتين

م/كريم 15-02-2012 09:40 AM

لو سمحتو اخواني الاعزاء حد لسة مستلمش؟
انا لسة لحد دلوقتي كل ما اروح الهيئة اللي جالي الشغل فيها
يقولو لسة اسمائكم مجاتناش من التنظيم والادارة
مش عارف الكلام ده صح ولا لا
لو حد يعرف معلومة ياريت يفيدني

assemasuty 15-02-2012 04:31 PM

الى استلم مرتب من التربية والتعليم ياريت ينورنا ويقول لنا كام

assemasuty 15-02-2012 04:43 PM

انا ما امتحنتش كادر وقالولى المرتب تقريبا 430 حد لو سمحتم يفيدنا بحاجة تخص الموضوع

راجية مغفرة الله 16-02-2012 11:27 AM

من فضلك د عبد الرحمن هل فعلا في شروط في الاعلان الخاص بتعيين طلاب المنح او الحاصلين على الماجستير تتطلب حصولك على التويفل وخبرة تدريسية وicdl

ام رهف 17-02-2012 03:19 AM

بخصوص اوائل الازهر الف مبرووك مباشرة العمل كمعيدين يوم الاحد الموافق 19-2 ان شاء الله
نفع الله بكم جميييعا
الإخوة والأخوات

البيان التوافقي رقم "3":
( هااااااااااام وعاااااااااجل)

" قل بفضل الله وبرحمته فبذلك فليفرحوا هو خير مما يجمعون", " فاستجاب لهم ربهم أني لا أضيع عمل عامل منكم من ذكر أو أنثي ...".

بشري سارة لأوائل (10كليات) من جامعة الأزهر مليوووووووون مبروووووووك
*&*بفضل الله تم استصدار قرار شيخ الأزهر بصفته وزير شئون الأزهر بتعيين الأول والثاني من كل قسم وشعبة معيدين وذلك كل في كليته وقسمه علي أن تتم مباشرتهم للعمل يوم الأحد (19/2)والكليات التي أنهت إجراءاتها وتم استصدار القرار لها هي:

1ـ كلية اللغات والترجمة
2ـ كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات العاشر
3ـ كلية الشريعة والقانون بنين القاهرة.
4ـ كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات الزقازيق.
5ـ كلية العلوم أسيوط
6ـ كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بني سويف.
7ـ كلية الاقتصاد المنزلي بنات بطنطا
8ـ كلية أصول دين طنطا
9ـ كلية أصول الدين والدعوة بالقاهرة.
10ـ كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية.

لذا علي جميع أوائل هذه الكليات سرعة التوجه لاستلام جواب التعيين من مبني إدارة جامعة الأزهر وذلك صباح يوم الأحد الموافق 19/2/2012وعلي جميع الأوائل أن يأخذوا بطاقاتهم الشخصية معهم حيث لا يتم تسليم الجواب بدونها وأن يكون الشخص بذاته ولا يجوز لأحد أن ينوب عنه نهائيا ولا بتوكيل رسمي.

ثم بعد ذلك يتم تسليم الجواب بالكلية التي تخرجت منها ثم تتم مباشره العمل في ذات اليوم بذات الكلية " ونفع الله بكم وجعلكم زخرا للإسلام والمسلمين".

مع العلم أن من يتأخر في استلام الجواب بالتالي يتأخر في مباشرة العمل وبالتالي يكون هناك أقدمية لزميلة الذي سبقه في مباشرة العمل وهذه من النقاط المهمة مستقبلا في الترقيات وغيرها من حيث الأقدمية لذا سرعة التوجه ضرورية جدا

وادعوا إن يوم الأحد يكفي تسليم أوائل ال (10)كليات لجواباتهم وألا يضطر أحد للمبيت ليوم الاثنين.

* ودمتم ودامت فرحتكم ونسأل الله أن يتم علينا فرحتنا جميعا بتعيين وتسليم ال6033 جميعهم.

وكلنا يعلم أن الأمور كانت تسير بتباطء شديد جدا جدا....وهذا الإنجاز بفضل الله ثم بفضل اعتصام المئات من زملاؤكم حيث كان للاعتصام أثر كبير في إنجاز ال (10) كليات في أيام قلائل فكما هو معلوم من الواقع بالضرورة أن الجامعة لا تعمل إلا بالضغط عليها.

&***************&

*&* أما بخصوص باقي الكليات*&*
فنقول لأوائلها " اصبروا وصابروا واربطوا....".

طالما قدمنا لكم المعذرة وقلنا لكم بضرورة تواجدكم ومشاركتكم في الاعتصام بمبني إدارة الجامعة للمطالبة بحقوقكم وإدخال السرور علي أهليكم ولكنكم تباطأتم حتي سبقكم الركب وضربتم بكلامنا عرض الحائط.

فقد ضحينا بأعمالنا وأموالنا وجهدنا ووقتنا وصحتنا وأهلينا وتركنا كل شيئ لله ولرفعة شأن الأزهر ولرد المظالم ونصرة المظلومين وفتح أبواب علم ورزق للجميع لذا أبدلنا الله خيرا.
لذا ندعوكم جميعا للتواجد والمشاركة في الاعتصام مع باقي زملاؤكم داخل مبني إدارة الجامعة للمطالبة بسرعة إنهاء إجراءات كلياتكم. فنحن نتمنى إنجاز باقي الكليات في أسرع وقت حتي يطمئن الجميع.

وتأكدوا لو ظللتم في مساكنكم فلن تروا التعيين بأعينكم أبد الدهر." لأنكم لو تتوكلون علي الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير" فعليكم بأخذ الأسباب والتوافد للجامعة للمشاركة في الاعتصام للمطالبة بحقوقكم.
فلا نخفي علي حضراتكم سرا " ان عدد الأوائل داخل الاعتصام أصبح قليل جدا جدا, حيث أصبح العدد يستهان به.

حيث بدأت بالفعل اليوم مساومات علي فض الاعتصام وتدخل عمداء و أعضاء هيئة التدريس وبدأوا يسخروا لهذا العدد الهزيل بالنسبة لمجموع ال 6033.
لذا نقول لكل واحد منكم " ما حاك جلدك ليس كظفرك فتولي أنت جميع شأنك".

ونعاهدكم إذا لم يتواجد جميع الأوائل من جميع الكليات فسوف تأخذ اللجنة التنسيقة للأوائل يوم الأحد " قرار بفض الاعتصام", فإما أن تأتوا للمطالبة بحقوقكم ونحن أماكم ونقودكم وإما ان ننصرف وحينما تفوقوا من غفلتكم فابحثوا بأنفسكم عن حقوقكم ولا أحد يلوم علينا بعد ذلك, فنحن بشر ولنا طاقة ولنا ظروفنا وأعزانا رجالا ونساء " فنحن نقود ولا ننوب".

وإما أن تتواجدوا ونكون في مقدمتكم وعونا لكم فهذا اختياركم وشأنكم وتواجدكم يوم الأحد هو الذي يجيب عن هذا التساؤل.

لذا علي أوائل كل كلية سرعة تجميع أوائلها والاتصال بهم تليفونيا وبجميع الوسائل الممكنة ودعوتهم للتواجد داخل الاعتصام وذلك نظرا لأن الإدارة لا تقوم بإنهاء الإجراءات إلا للكليات التي يوجد أوائلها ويمثلون ضغط عليهم ويتحدثون باسمهم.

ونحن شخصيا لا نطالب بسرعة إنهاء إلا الكليات التي يتواجد منها أكبر عدد من المعتصمين.
وتواجدكم ضروري جدا حتي لا تتباطئ الجامعة في سرعة الإجراءات, فقد قال لنا أ/محمود شعيب الأمين العام للجامعة أن الموظفون يقومون بالعمل حتي الساعة السادسة مساءا وأنهم صرف لهم شهر مكافأة بناء علي ذلك ولكن للأسف فوجئنا أن الموظفون ينصرفون من عملهم من الساعة 2.30 ظهرا, ولا يقومون بما قال به الأمين العام للجامعة, وكان هذا بشهادة أحد المسؤولين بالجامعة اليوم حينما تابع عمل الموظفين فوجدهم قد انصرفوا وأهملوا العمل والتعليمات التي صدرت لهم من رؤساؤهم

وبنا عليه يجب سرعة الضغط و بقوة وبعدد كبير حيث أن الأوائل يخضعون للضغط عليهم من المسؤولين والعمداء وأعضاء هيئة التدريس ومن غيرهم لفض الاعتصام وما إلي غير ذلك ولكن جميع إخوانكم رفضوا جميع المساومات حتي الآن .

لذا يجب عليكم الحرص علي سرعة إنهاء الإجراءات فالبلد كل يوم هي في شأن
فلو ظللتم في تخاذلكم لأنفسكم فلا تلوموا علينا فيما بعد حينما يستصدر قرار من مجلس الشعب بإلغاء تفويض شيخ الأزهر وبعدها تقعوا في حيرة شديدة من أمركم وترتبك الأمور, ويقولون لكم وقتها يبقي الأمر علي ما هو عليه " فالكلية التي تسلمت عملها تظل كما هي والكلية التي لم تستلم تظل كما هي" وهذا أمر متوقع حيث حدث عام 2007 مثل ذلك.
وفي النهاية يقف التعيين حتي إعادة استصدار قانون الأزهر الجديد من قبل مجلس الشعب, وتلجؤوا للقضاء ويظل ذلك لمدة سنوات وتكونوا ضيعتم الفرصة علي أنفسكم.

فهذه معذرتنا إلي الله ثم إليكم إن أردتم مصلحتكم وتعيينكم أسوة بزملائكم فتوجهوا بجميع أوائل كلياتكم لتمثلوا ضغط علي إدارة الجامعة رافعين شعار ( إما معيد وإما شهيد).
كما رفعه إخوانكم من قبل في بداية الاعتصام منذ 15 يوم :

فإما حياة تسر الصديق وإما ممات يغيظ العدي
فبفضل الله أكرمهم الله بأحد الحسنين وهو التعيين فهلموا إلي بغيتكم لتتسلموا تعيينكم أسوة بزملائكم.

ومن يأتي يكون علي أتم استعداد للمبيت والاعتصام حتي الاستلام " وفي ذلك فليتنافس المتنافسون", واغتنموا اليوم قبل غد فلا تدرون لعل الله يحدث بعد ذلك أمرا.

فهلمو إلي بغيتكم بأنفسكم, ودعوة إخوانكم واهليكم وأسركم وجميع من يحب لكم الخير لإكثار سواد المعتصمين حتي يتم الله عليكم أمر التعيين.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

د.عبدالرحمن المنياوي 17-02-2012 04:03 PM

في عيد ميلادي الثامن والعشرين ..
----------------------------------------

إذا مـــا طمحــتُ إلــى غايــةٍ ... ركــبتُ المُنــى, ونسِـيت الحـذرْ

ولــم أتجــنَّب وعــورَ الشِّـعاب ... ولا كُبَّـــةَ اللّهَـــب المســـتعرْ

ومن يتهيب صعود الجبال ... يعش أبَــدَ الدهــر بيــن الحــفرْ

دكتور مسلم 17-02-2012 10:10 PM

اكيد ينفع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed198 (المشاركة 4285199)
السلام عليكم يا شباب

لو سمحت يا دكتور مسلم انا استلمت التعيين من 5 ايام فى مديرية الطب البيطرى هل ممكن اعمل الكلام ده ولا لا رجاء الرد ضرورى

أنا بجد ما أعرفش ايه وضع اللى استلم العمل بس انا ممكن انصحك انك تسأل فى المعهد او تسأل انك تنقل من المديرية...و تاخد درجتك المالية و بكل سهولة تروح المعهد...بس هل المديرية توافق و لا لأ ده هو السؤال..اسال فى المديرية ..اما لو لسه معاك الجواب...اعمل الخطوات اللى قولتلك عليها..و بالتوفيق...

albasha010 18-02-2012 10:50 AM

" لا اله إلا الله عدد ما كان و عدد ما سيكون وعدد الحركات والسكون "
صلو علي رسول الله
اشرف النواجي

إياد العزازي 18-02-2012 11:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف (المشاركة 4291934)
بخصوص اوائل الازهر الف مبرووك مباشرة العمل كمعيدين يوم الاحد الموافق 19-2 ان شاء الله
نفع الله بكم جميييعا
الإخوة والأخوات

البيان التوافقي رقم "3":
( هااااااااااام وعاااااااااجل)

" قل بفضل الله وبرحمته فبذلك فليفرحوا هو خير مما يجمعون", " فاستجاب لهم ربهم أني لا أضيع عمل عامل منكم من ذكر أو أنثي ...".

بشري سارة لأوائل (10كليات) من جامعة الأزهر مليوووووووون مبروووووووك
*&*بفضل الله تم استصدار قرار شيخ الأزهر بصفته وزير شئون الأزهر بتعيين الأول والثاني من كل قسم وشعبة معيدين وذلك كل في كليته وقسمه علي أن تتم مباشرتهم للعمل يوم الأحد (19/2)والكليات التي أنهت إجراءاتها وتم استصدار القرار لها هي:

1ـ كلية اللغات والترجمة
2ـ كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات العاشر
3ـ كلية الشريعة والقانون بنين القاهرة.
4ـ كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات الزقازيق.
5ـ كلية العلوم أسيوط
6ـ كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بني سويف.
7ـ كلية الاقتصاد المنزلي بنات بطنطا
8ـ كلية أصول دين طنطا
9ـ كلية أصول الدين والدعوة بالقاهرة.
10ـ كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية.

لذا علي جميع أوائل هذه الكليات سرعة التوجه لاستلام جواب التعيين من مبني إدارة جامعة الأزهر وذلك صباح يوم الأحد الموافق 19/2/2012وعلي جميع الأوائل أن يأخذوا بطاقاتهم الشخصية معهم حيث لا يتم تسليم الجواب بدونها وأن يكون الشخص بذاته ولا يجوز لأحد أن ينوب عنه نهائيا ولا بتوكيل رسمي.

ثم بعد ذلك يتم تسليم الجواب بالكلية التي تخرجت منها ثم تتم مباشره العمل في ذات اليوم بذات الكلية " ونفع الله بكم وجعلكم زخرا للإسلام والمسلمين".

مع العلم أن من يتأخر في استلام الجواب بالتالي يتأخر في مباشرة العمل وبالتالي يكون هناك أقدمية لزميلة الذي سبقه في مباشرة العمل وهذه من النقاط المهمة مستقبلا في الترقيات وغيرها من حيث الأقدمية لذا سرعة التوجه ضرورية جدا

وادعوا إن يوم الأحد يكفي تسليم أوائل ال (10)كليات لجواباتهم وألا يضطر أحد للمبيت ليوم الاثنين.

* ودمتم ودامت فرحتكم ونسأل الله أن يتم علينا فرحتنا جميعا بتعيين وتسليم ال6033 جميعهم.

وكلنا يعلم أن الأمور كانت تسير بتباطء شديد جدا جدا....وهذا الإنجاز بفضل الله ثم بفضل اعتصام المئات من زملاؤكم حيث كان للاعتصام أثر كبير في إنجاز ال (10) كليات في أيام قلائل فكما هو معلوم من الواقع بالضرورة أن الجامعة لا تعمل إلا بالضغط عليها.

&***************&

*&* أما بخصوص باقي الكليات*&*
فنقول لأوائلها " اصبروا وصابروا واربطوا....".

طالما قدمنا لكم المعذرة وقلنا لكم بضرورة تواجدكم ومشاركتكم في الاعتصام بمبني إدارة الجامعة للمطالبة بحقوقكم وإدخال السرور علي أهليكم ولكنكم تباطأتم حتي سبقكم الركب وضربتم بكلامنا عرض الحائط.

فقد ضحينا بأعمالنا وأموالنا وجهدنا ووقتنا وصحتنا وأهلينا وتركنا كل شيئ لله ولرفعة شأن الأزهر ولرد المظالم ونصرة المظلومين وفتح أبواب علم ورزق للجميع لذا أبدلنا الله خيرا.
لذا ندعوكم جميعا للتواجد والمشاركة في الاعتصام مع باقي زملاؤكم داخل مبني إدارة الجامعة للمطالبة بسرعة إنهاء إجراءات كلياتكم. فنحن نتمنى إنجاز باقي الكليات في أسرع وقت حتي يطمئن الجميع.

وتأكدوا لو ظللتم في مساكنكم فلن تروا التعيين بأعينكم أبد الدهر." لأنكم لو تتوكلون علي الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير" فعليكم بأخذ الأسباب والتوافد للجامعة للمشاركة في الاعتصام للمطالبة بحقوقكم.
فلا نخفي علي حضراتكم سرا " ان عدد الأوائل داخل الاعتصام أصبح قليل جدا جدا, حيث أصبح العدد يستهان به.

حيث بدأت بالفعل اليوم مساومات علي فض الاعتصام وتدخل عمداء و أعضاء هيئة التدريس وبدأوا يسخروا لهذا العدد الهزيل بالنسبة لمجموع ال 6033.
لذا نقول لكل واحد منكم " ما حاك جلدك ليس كظفرك فتولي أنت جميع شأنك".

ونعاهدكم إذا لم يتواجد جميع الأوائل من جميع الكليات فسوف تأخذ اللجنة التنسيقة للأوائل يوم الأحد " قرار بفض الاعتصام", فإما أن تأتوا للمطالبة بحقوقكم ونحن أماكم ونقودكم وإما ان ننصرف وحينما تفوقوا من غفلتكم فابحثوا بأنفسكم عن حقوقكم ولا أحد يلوم علينا بعد ذلك, فنحن بشر ولنا طاقة ولنا ظروفنا وأعزانا رجالا ونساء " فنحن نقود ولا ننوب".

وإما أن تتواجدوا ونكون في مقدمتكم وعونا لكم فهذا اختياركم وشأنكم وتواجدكم يوم الأحد هو الذي يجيب عن هذا التساؤل.

لذا علي أوائل كل كلية سرعة تجميع أوائلها والاتصال بهم تليفونيا وبجميع الوسائل الممكنة ودعوتهم للتواجد داخل الاعتصام وذلك نظرا لأن الإدارة لا تقوم بإنهاء الإجراءات إلا للكليات التي يوجد أوائلها ويمثلون ضغط عليهم ويتحدثون باسمهم.

ونحن شخصيا لا نطالب بسرعة إنهاء إلا الكليات التي يتواجد منها أكبر عدد من المعتصمين.
وتواجدكم ضروري جدا حتي لا تتباطئ الجامعة في سرعة الإجراءات, فقد قال لنا أ/محمود شعيب الأمين العام للجامعة أن الموظفون يقومون بالعمل حتي الساعة السادسة مساءا وأنهم صرف لهم شهر مكافأة بناء علي ذلك ولكن للأسف فوجئنا أن الموظفون ينصرفون من عملهم من الساعة 2.30 ظهرا, ولا يقومون بما قال به الأمين العام للجامعة, وكان هذا بشهادة أحد المسؤولين بالجامعة اليوم حينما تابع عمل الموظفين فوجدهم قد انصرفوا وأهملوا العمل والتعليمات التي صدرت لهم من رؤساؤهم

وبنا عليه يجب سرعة الضغط و بقوة وبعدد كبير حيث أن الأوائل يخضعون للضغط عليهم من المسؤولين والعمداء وأعضاء هيئة التدريس ومن غيرهم لفض الاعتصام وما إلي غير ذلك ولكن جميع إخوانكم رفضوا جميع المساومات حتي الآن .

لذا يجب عليكم الحرص علي سرعة إنهاء الإجراءات فالبلد كل يوم هي في شأن
فلو ظللتم في تخاذلكم لأنفسكم فلا تلوموا علينا فيما بعد حينما يستصدر قرار من مجلس الشعب بإلغاء تفويض شيخ الأزهر وبعدها تقعوا في حيرة شديدة من أمركم وترتبك الأمور, ويقولون لكم وقتها يبقي الأمر علي ما هو عليه " فالكلية التي تسلمت عملها تظل كما هي والكلية التي لم تستلم تظل كما هي" وهذا أمر متوقع حيث حدث عام 2007 مثل ذلك.
وفي النهاية يقف التعيين حتي إعادة استصدار قانون الأزهر الجديد من قبل مجلس الشعب, وتلجؤوا للقضاء ويظل ذلك لمدة سنوات وتكونوا ضيعتم الفرصة علي أنفسكم.

فهذه معذرتنا إلي الله ثم إليكم إن أردتم مصلحتكم وتعيينكم أسوة بزملائكم فتوجهوا بجميع أوائل كلياتكم لتمثلوا ضغط علي إدارة الجامعة رافعين شعار ( إما معيد وإما شهيد).
كما رفعه إخوانكم من قبل في بداية الاعتصام منذ 15 يوم :

فإما حياة تسر الصديق وإما ممات يغيظ العدي
فبفضل الله أكرمهم الله بأحد الحسنين وهو التعيين فهلموا إلي بغيتكم لتتسلموا تعيينكم أسوة بزملائكم.

ومن يأتي يكون علي أتم استعداد للمبيت والاعتصام حتي الاستلام " وفي ذلك فليتنافس المتنافسون", واغتنموا اليوم قبل غد فلا تدرون لعل الله يحدث بعد ذلك أمرا.

فهلمو إلي بغيتكم بأنفسكم, ودعوة إخوانكم واهليكم وأسركم وجميع من يحب لكم الخير لإكثار سواد المعتصمين حتي يتم الله عليكم أمر التعيين.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

باقي الكليات خلال الفترة القادمة ولا هتتأخر شويه

قانونية 18-02-2012 01:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4292808)

عيد ميلاد سعيد وعقبال المليون سنة

meslmat 19-02-2012 01:39 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/viewpost.gif

دا انت اصغر منى يا دكتور
وانا لسه
لم أحصل على الماجستير

د.عبدالرحمن المنياوي 19-02-2012 02:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meslmat (المشاركة 4295462)
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/viewpost.gif

دا انت اصغر منى يا دكتور
وانا لسه
لم أحصل على الماجستير

انا اخوك الصغير وربنا يتمم لك رسالتك بخير

تقى83 19-02-2012 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4292808)

كل سنة وحضرتك طيب عيد ميلاد سعيد ربنا يحفظك من كل سوء ويسعد ايامك بس 28 سنة بس اصغر منى كان تخيلى غير كدة خالص ربنا يبارك فيك

A-M-E 19-02-2012 10:09 PM

د/ عبدالرحمن ... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جاءت لي وظيفة اخصائي تدريس ثالث فقدمت تظلم وجاءت وظيفة اخصائي علاقات عامة بجامعة الاسكندرية ..
فما طبيعة هذه الوظيفة هل هي مثل اخصائي شئون الطلبة او اخصائي شئون تعليم ام هي بالفعل موظف علاقات عامة بادارة الجامعة ؟؟؟
ارجو من حضرتك الرد للأهمية ..
وشكراً

د.عبدالرحمن المنياوي 19-02-2012 10:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a-m-e (المشاركة 4296863)
د/ عبدالرحمن ... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جاءت لي وظيفة اخصائي تدريس ثالث فقدمت تظلم وجاءت وظيفة اخصائي علاقات عامة بجامعة الاسكندرية ..
فما طبيعة هذه الوظيفة هل هي مثل اخصائي شئون الطلبة او اخصائي شئون تعليم ام هي بالفعل موظف علاقات عامة بادارة الجامعة ؟؟؟
ارجو من حضرتك الرد للأهمية ..
وشكراً

ممكن يودوك مكتب عميد اي كلية او تسكن بإدارة العلاقات العامة بالجامعة لو فيها مكان ..

وعاوز رأيي لو انت كنت اترشحت تربية وتعليم كان أفضل بكتييييييييييير

wafa2 19-02-2012 11:52 PM

شكرا جزيلا د عبد الرحمن كلامك غير لى مسار حياتى بصراحة ولازم اشكرك على دى جداااااا
انا جالى الجامعه فى الاول وعلشان ظروف السفر كان لازم اغير الجواب لحاجه فريبه من سكنى وكان متاح لى التامينات ولما قرات كلامك عن ان التامينات من افضل الاماكن كتبت التظلم ليها واتقبل واستلمت الشغل من يومين
والحقيقه انا مبسوطه هناك جدااااااا المدير متفاهم جدا وجروب العمل كله متعاون بعكس الناس اللى فى الجامعه مش مبسوطين وحتى فى التامينات فى فروع تانيه مش مبسوطين
الحمد لله حمدا كثيرا واشكرك مره اخرى وربنا يوفق الجميع لما فيه الخير

ام رهف 20-02-2012 03:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إياد العزازي (المشاركة 4294265)
باقي الكليات خلال الفترة القادمة ولا هتتأخر شويه

ان شاء الله التعيينات تتوالى تباعا
واليوم ارسل الامر التنفيذي لسبع كليات وسيباشرون العمل من الغد
مليووووون مبااااارك وعقبال الجميييع

م/كريم 20-02-2012 10:08 AM

لو سمحتو اخواني الاعزاء حد لسة مستلمش؟
انا لسة لحد دلوقتي كل ما اروح الهيئة اللي جالي الشغل فيها
يقولو لسة اسمائكم مجاتناش من التنظيم والادارة
مش عارف الكلام ده صح ولا لا
لو حد يعرف معلومة ياريت يفيدني

A-M-E 20-02-2012 07:34 PM

طيب اذا ممكن د/ عبدالرحمن توضح أكتر .. أفضل من ناحية إيه بالضبط ؟؟؟ وهل هناك فرق بين ادارات التربية والتعليم واداراة مناطق الازهر ؟؟ حيث ان الوظيفة الاولى كانت اخصائي تدريس بمنطقة الازهر ...

ولك كل الشكر على سعة صدرك

mody ibrahem 20-02-2012 11:45 PM

انا كنت عايز اعرف مرتب التربية والتعليم كام بس ياريت كلام اكيد لانى كان ترشيحى فى الجامعة وغيرت لتربية وتعليم

mody ibrahem 20-02-2012 11:48 PM

ولكم جزيل الشكر وكنت عايز استفسر عن حاجة ضرورية من حضرتك دكتور عبد الرحمن انا خريج دار العلوم وعايز اعرف التربوى شرط لدخول امتحان الكادر ان شاء الله

د.عبدالرحمن المنياوي 21-02-2012 12:16 AM

مرتب التربيةو التعليم حاليا 610 + 1600 مكافأة نهاية العام ..
والتربوي شرط دخول الكادر والترقي ..

maro19862009 21-02-2012 03:28 AM

دكتور عبد الرحمن كنت عاوزة اسالك سؤال حضرتك قولت ان مرتب التامينات 1500 فعاوزة اعرف دة بيفرق من محافظة للتانية ولا لا لان فى ناس قالولى انة 700 جنية وانا من اسيوط

قانونية 21-02-2012 08:02 AM

أعضاء المنتدى الكرام محدش فى نفس ظروفى يعنى حاصل على ماجستير بنظام الدبلومتين من كلية الحقوق يفدنا اذا كان فى امل ينزل لينا أعلان ولا هيقتصر الامر على الاعلان الخاص بتعين طلاب المنح وسيكتفون بذلك يعنى وزارة المالية أعتمدت ليهم درجات خالية ولا أنتهى الامر على الدرجات التى تم اعتمادها لطلاب المنح
يارب حد يساعدنى ويرد على وجزاكم الله كل خير

mody ibrahem 21-02-2012 12:50 PM

متشكر جدا يا دكتور عبد الرحمن و جزاك الله خير

mero morsy 21-02-2012 04:01 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
ارجو كم حد يرد عليا أنا جالي جواب تعييني في الجامعة والحمد لله استلمت بالفعل من يوم 22/1 وكنت بشتغل في التربية والتعليم بعقد مميز وكنت بقبض حوالي 618 ج وطبعا لما جالي الجواب عملت اخلاء طرف من المدرسة .

دلوقتي الموظفين قالولي اننا هنقبض 219 ج يعني الأساسي بس هل ياجماعة الكلام ده صحيح ولا ايه، طيب ولو احنا هنقبض بالفعل ال219 ج يبقى انا محصلتش المكافأه الشاملة ولا حتى التعيين المؤقت
فأرجووووووووووووووووووووووووووووووكم ردوا عليا علشان تطمنوني بالله عليكم .

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:15 AM.