بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   الحملة الكبرى لإسترداد حقوق المدرسين المتعاقدين ( للإيجابيين فقط ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154)

سامح سلام 07-09-2009 02:06 AM

انتو نمتوا يا جماعة ولا اية؟

أ/ هشام العيسوى 07-09-2009 02:08 AM

ياراندا
انا قلتلك كلمتهم ولسه الرد
والرابط هيتحذف زى ما الرابط بتاعى اتحذف
انت تدخلى على موضوعى هناك فى قسم الشكاوى وتردى فيه وتحثيهم على التفاعل
لانى نا بس اللى بكلمهم هناك
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ranad2003 (المشاركة 1570519)
انا نزلت رابط للحملة فى منتديات كريزى كريزى دلوقتى ودة الرابط قولولى اية رايكم وناوية انشر نص الكلام دة فى اكثر من مواقع تعليمية

Observer 07-09-2009 02:09 AM

ياريت نبص على الصورة الرمزية اللى تحت الإسم بتاعى ونتأمل شوية فى الصورة

عايزين نبقى زى الصورة دى بالظبط يا جماعة

ranad2003 07-09-2009 02:09 AM

لا مقابلة مسئولين دى اخر حاجة نعملها لما نروشهم الاول لازم الموضوع يتعرف علشان لما نروح لمسئول يهتم مش يقولنا فوت علينا بكرة يا سيد لازم يكونوا قلقوا مننا لكن لو رحنا دلوقتى هيردوا ببساطة مفيش تعيين نستنى شوية لما العدد يكمل

ranad2003 07-09-2009 02:10 AM

اراندا
انا قلتلك كلمتهم ولسه الرد
والرابط هيتحذف زى ما الرابط بتاعى اتحذف
انت تدخلى على موضوعى هناك فى قسم الشكاوى وتردى فيه وتحثيهم على التفاعل
لانى نا بس اللى بكلمهم هناك

حاضر انا هدخل اشوف بس قلت اعمل اللى علية وربنا يكرم

teacher120 07-09-2009 02:13 AM

ياريت الى عاوز ينشر الرابط يستاذن اداره المنتدى الى هينشر فيه ويطالبهم بتنى الموضوع واكيد هيستجيبوا لانى نشرت فى منتدى محترم اوى ومع ذالك عملوا حذر للعضويه بس بعد كده بقيت اقول بعد اذن اداره المنتدى

ranad2003 07-09-2009 02:17 AM

مفيش منتدى هيتبنى حملة فى منتدى تانى يا استاذة هدى هيعتبرها دعاية للموقع بتاع الحملة

Observer 07-09-2009 02:20 AM

طب فى فكرة يا جماعة

إيه رأيكو لو كل يوم كلنا نتجمع ونخاطب منتدى معين بشكل محترم إنه يتبنى حملتنا

والمنتدى دة نحدده مع بعض قبلها بيوم وتانى يوم كل واحد يجى يقول عمل إيه

أكيد لما يلاقوا مجموعة أعضاء كبيرة بتطلب منهم طلب زى دة بصيغة محترمة

هيوافقوا على طول إن شاء الله

متعاقد مظلوم 07-09-2009 02:20 AM

انا شايف نأجل ميعاد التجمع دلوقتي لحد ميزيد عدد المدرسين المتعاقدين معانا ويوصل صوتنا الاعلام ومن هنا يبدا الناس اللي خايفة تتجرا شوية
يعني نستمر في الفاكسات والايميلات زي ما احنا لحد ما نعدي رمضان وتبدا الدراسة وبعد كده ......................؟؟؟؟؟؟؟؟

ra23sh 07-09-2009 02:21 AM

اخواني الاعزاء أنا مع فكرة اننا نجتمع ونتفق على الخطوات التي تضمن لنا استرجاع حقوقنا اما فكرة لقاؤنا بالسادة المسئولين ارى انها لن تكون ذات جدوى في الوقت الحالي الا اذا استطعنا ان نخرج حملتنا ومطالبنا الى النور وفرضها على الراي العام وذلك من خلال وسائل الاعلام المختلفة وارسال الفاكسات والايميلات المكثفة حتى يكون لحملتنا صدى عند المسئولين وصناع القرار في هذا البلد ويكونوا تحت ضغط حتى لا يتم وعودنا بوعود زائفة

متعاقد مظلوم 07-09-2009 02:22 AM

وعلي فكرة فكرتك جميلة استاذ متعاقد

Observer 07-09-2009 02:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ranad2003 (المشاركة 1570576)
مفيش منتدى هيتبنى حملة فى منتدى تانى يا استاذة هدى هيعتبرها دعاية للموقع بتاع الحملة

شفت ياعم حودة جبت لنفسك الكلام :d
إيه رأيك تغير إسم العضوية دى بقى

ranad2003 07-09-2009 02:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرس متعاقد (المشاركة 1570583)
طب فى فكرة يا جماعة

فكرة حلوة ممكن نعملها بس العدد المشكلة فى العدد

ranad2003 07-09-2009 02:25 AM

ههههههههههههه انا اسفة والله افتكرتك بنت
ربنا يكرمك مدرس متعاقد انك وضحتنى
بعتذرلك استاذ حودة مرة تانية

سامح سلام 07-09-2009 02:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرس متعاقد (المشاركة 1570583)
طب فى فكرة يا جماعة

فكرة جميلة ولازم نحاول ويا ريت كل واحد يعمل اقصى جهد ونحاول ننشر الحملة بتاعتنا فى كل مكان
ولو العدد قليل دلوقتى يبقى بشوية تعب وجهد نوصل العدد لاضعاف الاضعاف
بس مش لازم نياس

Observer 07-09-2009 02:27 AM

انتظروا الجديد غداً إن شاء الله

وياريت كل يوم نخصص ساعة من وقتنا لمتابعة الحملة هنا ان شاء الله

التواصل هو روح الحملة وأساس نجاحها

ra23sh 07-09-2009 02:31 AM

على بركة الله وبالتوفيق ان شاء الله

ranad2003 07-09-2009 02:33 AM

ان شاء الله

teacher120 07-09-2009 02:33 AM

انا بفضل ننتظر بعض الشىء للاسباب التى ذكرتها فى المشاركه اعلى وياريت نركز على المراسله وتجميع اكبر عدد الان ونركز على مخاطبه الصحف كل واحد فى الايام يعرف زمايله ويقنعهم

متعاقد مظلوم 07-09-2009 02:39 AM

علي فكرة انا طلبت من ادارة المنتدي تثبيت رابط الحملة ل ا/ رناد
وربنا يسهل

Observer 07-09-2009 02:40 AM

إن شاء الله هنستمر فى حملة الفاكسات المكثفة والإيميلات المنظمة طول شهر رمضان

وبعد العيد هيبقى فى كلام تانى وشغل تانى وأسلوب تانى هنتفق عليه مع بعض

المهم اليومين دول نشارك كلنا فى الحملة بنشاط ونجمع أكبر عدد من زمايلنا فى كل مكان

teacher120 07-09-2009 02:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ranad2003 (المشاركة 1570576)

حوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووودا
ولا يهمك

مش عرف ناس كتير بتغلط مع انها واضحه وللاسف دا ايميلى واليوزر نيم فى كل المنتديات
لو هدى تبقى
huda

ranad2003 07-09-2009 02:44 AM

مش عرف ناس كتير بتغلط مع انها واضحه وللاسف دا ايميلى واليوزر نيم فى كل المنتديات
لو هدى تبقى
huda

سورى هبقى اتعلم انجليزى اعذرنى

ranad2003 07-09-2009 02:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متعاقد مظلوم (المشاركة 1570645)
علي فكرة انا طلبت من ادارة المنتدي تثبيت رابط الحملة ل ا/ رناد
وربنا يسهل

ربنا يكرمك بس حضرتك بتكلم عن اى منتدى ؟

ranad2003 07-09-2009 02:56 AM

اة حضرتك تقصد ع بوابة المعلم المصرى

teacher120 07-09-2009 02:57 AM

لا تنسوا جميعا للصائم دعوه لا ترد فا لنحرص عليها جميعا ونسال الله ان يثبتنا فى الدنيا والاخره وان يجعل هذا الشهر الكريم شفيعا لنا يوم القيامه وان يجعله شهر خير وبركه علينا جميعا ان شاء الله

تامر الرفاعى 07-09-2009 03:14 AM

*اذا الشعب يوما أراد الحياةفلا بد أن يستجيب القدر*

متعاقد مظلوم 07-09-2009 03:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ranad2003 (المشاركة 1570702)
اة حضرتك تقصد ع بوابة المعلم المصرى

ايوة فعلا ا/ رناد منتدي بوابة المعلم المصري وعلي فكرة انا كنت طرحت الحملة في المنتدي ده وحطيت الرابط بس الادارة مسحت فاضطريت اكتبة

محمد على النجار3 07-09-2009 05:43 AM

أعانكم الله وسدد خطاكم أؤيدكم بكل قوة
محمد النجار
مدرس لغة فرنسيه متعاقد

(هند) 07-09-2009 11:41 AM

السلام عليكم
يااستاذ متعاقد متتحملش علينا وتقول اننا سلبين ممكن مش بنشارك او بنكتب بس بنتصرف ونتحرك مش لازم اكتب كل خطوة ممكن تكون صغيرة ان شاء الله احنا معاكم وبنعمل الى نقدر عليه بس فيه ناس بتتحرك او بتعمل فى صمت زى ما بيقولوا ممكن تعرف هما بيعملوا ايه فى الاخر او يمكن بتجمع لسه بتقرا وبتعمل على قدها مهو مش كله بيعرف يتصرف بسرعة فيه قدرات لازم نراعيها بين كل واحد الهم النية موجودة وان شاء الله ربنا يثبتنا وعلى فكرة انا نقلت اول نص كتبته باختصار لموقع تانى ولسه مستنيه ردخم انى اعلن عن الرابط

emtaha2010 07-09-2009 11:46 AM

كتب حاتم سالم

http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif http://www.youm7.com/images/graphics/igoogle.gif
ينظم العشرات من المعلمين المتعاقدين مع مديرية التعليم بمحافظة الشرقية بنظام "العقد المؤقت" وقفة احتجاجية صباح اليوم الاثنين، أمام مقر ديوان الوزارة بقصر العينى، لمطالبة الوزير يسرى الجمل بإلزام مديريتهم بتحرير عقود مميزة لهم بحد أدنى من الأجر 300 جنيه.

يطالب معلمو "العقود"، فى وقفتهم الاحتجاجية غدا، وزير التربية والتعليم، بتعيين كل من مرّ على عمله 3 سنوات كمعلم، مع منحهم زيادات وحوافز بالمساواة مع المعلمين المعينين فى مديرية التعليم بالشرقية، ويقول المعلمون "نحن لا نشعر بالأمان الوظيفى وظروف عملنا أشبه بعمال التراحيل بسبب تدنى أجورنا، ونريد تكوين كيان نقابى مستقل يدافع عن حقوقنا".

ويقول المعلمون المضربون إن مديرية التعليم بالشرقية تتعسف فى إعطائهم حقوقهم، وأضافوا "رغم أن قانون الكادر نص على التعاقد معنا بوظيفة معلم مساعد لمدة عامين ثم تعييننا بوظيفة معلم، إلا أن المديرية بالشرقية ترفض تنفيذ القانون".

من جانبها أعلنت حركة "معلمون بلا حقوق" بمحافظتى الشرقية والفيوم وشبكة معلمى مصر و رابطة "حقوق إداريى التعليم" و "المركز المصرى للحق فى العليم" تضامنها مع منظمى وقفة الغد أمام ديوان الوزارة.

(أرجو التعليق علي الموضوع علي موقع اليوم السابع)

المصدر: اليوم السابع

متعاقد مظلوم 07-09-2009 12:33 PM

أعلنت حركة 6 أبريل تضامنها الكامل مع مدرسى العقود المؤقتة بمحافظة الشرقية، من خلال المشاركة فى وقفتهم الاحتجاجية التى ينظموها صباح اليوم أمام وزارة التربية و التعليم، بعد فصل ما يقرب من 3800 معلم من وظائفهم وعدم تجديد عقود العمل.

وتدعو الحركة كافة القوى السياسية للتضامن فى الوقفة الاحتجاجية التى ينظمها المعلمون غدا، لنيل مطالبهم المشروعة تحت شعار "كلنا مصريون.. كلنا حقوقنا مهدرة من هذا النظام".

وأضافت الحركة أن تضامنها مع المعلمين هو بناء على حرص الحركة مساندة كل القوى العمالية و الاجتماعية و السياسية التى تناضل من أجل استرداد حقوقها المسلوبة من قبل النظام.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علي فكرة يا اساتذة اللي بيحصل ده ممكن يحصل لينا كلنا يعني لوانت قاكر نفسك في امان ومتعاقد ممكن تصحي منالنوم تلاقي نفسك ( ........) مليكش شغلة ويا سلام بقي لو كنت متجوز وعندك كام عيل
شزف ممكن يحصل اية
صحيح الارزاق بايد ربنا لكن ربنا امرنا بالسعي وناخد بالاسباب
:abdoog8::abdoog8::abdoog8::abdoog8:

جاد شويرى 07-09-2009 01:57 PM

الحل السحرى للمتعاقدين فى الارض:
عندى بعض الاقتراحات:
1- أن نلجا الى الاب الفاضل السيد الرئيس الذى تدخل فى العديد من المشاكل وأستطاع ان يرفع الظلم عن أبناء وطنه.يعنى نحاول نرسل اميلات الى رئاسة الجمهوريه ونشرح لسيادته حجم المعاناه التى نعانيها والت تتمثل فى:
-انا عايز اتزوج ومش عارف أأخذ قرض من البنك لانى متعاقد ومثلى الالاف.
- أهانات يوميه من الأداره وكل ما تكلم حد يرد عليك باستخفاف "أنت متعاقد اسمك بالقلم الرصاص" حتى العمال "مع احترامى ليهم:بيهزقونا ...والله والطلبه بدؤ يقولوا "أوعى تزعلنا علشان لو زعلتنا هنشتكيك وانت متعاقد"
- الحق فى أجازه بدون راتب.
2- نحاول نوصل صوتنا للسيد جمال مبارك وأنا أعرف ان سيادته بيتابع دائما مشاكل الشباب .....واناعرفت انه بيتابع face bookفيا ريت حد يعمل لنا جروب على فاس بوك.
3- نلجا الى القضاء ونقوم برفع قضيه من أجل الخصم.
4- نلجا الى أحد أعضاء مجلس الشعب ونحاول على الاقل نحدد شكل التعاقد مثل:
- تحديد 3 سنوات ثم تثبيت.
- الغاء البند الظالم اللى فى العقد "يحق للطرف الاول فسخ العقد فى اى وقت ودون ابداء اسباب"
- تحديد شكل التعامل مع التعاقد يعنى حرام يتعامل ذى العبد الابق.
5- نوصل صوتنا لاحد كبار الكتاب حتى يتبنا قضيتنا:أمثال الاستاذ احمد سلامه-محمد المسلمانى-السباعى- مرسى عطا الله-مجدى الجلاد....
6- ننشر مشكلتنا فى كل ارجاء النت و المنتديات.
7- نتكاتف لانى سمعت انهم هيهددوا المتعاقدين بفسخ العقد اذا لم نصمت يعنى لو واحد بس انضر نقف كلنا بجواره.
8- نريد ممثل لكل محافظه يجمع توقيعات المتعاقدين لرفع القضيه.
انا فى انتظار الردود والمشاركات..........
الحديث القدسي : ( يا عبادي اني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا)
قال تعالى ( وعنت الوجوه للحي القيوم وقد خاب من حمل ظلما ) طه
اللهم فارج الهم فرج هم المظلومين من عبادك اللهمآمين

Observer 07-09-2009 01:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هند عزت (المشاركة 1571447)
السلام عليكم
يااستاذ متعاقد متتحملش علينا وتقول اننا سلبين ممكن مش بنشارك او بنكتب بس بنتصرف ونتحرك مش لازم اكتب كل خطوة ممكن تكون صغيرة ان شاء الله احنا معاكم وبنعمل الى نقدر عليه بس فيه ناس بتتحرك او بتعمل فى صمت زى ما بيقولوا ممكن تعرف هما بيعملوا ايه فى الاخر او يمكن بتجمع لسه بتقرا وبتعمل على قدها مهو مش كله بيعرف يتصرف بسرعة فيه قدرات لازم نراعيها بين كل واحد الهم النية موجودة وان شاء الله ربنا يثبتنا وعلى فكرة انا نقلت اول نص كتبته باختصار لموقع تانى ولسه مستنيه ردخم انى اعلن عن الرابط

شكراً أستاذة هند على المشاركة والمتابعة الجميلة

وأنا والله لا أتحامل أو اتهم أحداً أنا فقط أرصد حالة وأكتب عنها وأعتقد أننا جميعاً
لمسنا هذا الأمر وشاهدناه فهذه الحملة لا تحتمل الآن تهاوناً أو تقصيراً أو إهمالاً
من أى مدرس متعاقد فى هذا المنتدى أو حتى خارج المنتدى وكل كلمة بل كل حرف
يكتب فى هذه الصفحة يساهم فى نجاح الحملة بشكل أو بآخر

لذلك فنحن جميعاً كإخوة وزملاء نرحب بكل إنسان إيجابى مؤمن بقضيتنا كالأخت هند عزت
ولا نرحب بأى واحد سلبى يقرأ ثم يرحل ويرفع نسبة مشاهدة الموضوع بلا فائدة

وبالنسبة لنقطة كتابة الخطوات أو المتابعة المستمرة من جميع الأعضاء فى الصفحة
فهى تشبه بالظبط البنزين بالنسبة للسيارة أو الماء بالنسبة للنبات فكما أن الزرع
محتاج لكل قطرة ماء فهذه الحملة تحتاج لكل كلمة وكل حرف مهما قلت قيمة هذه
الكلمة من وجهة نظر صاحبها أو رآها تافهة

فالكلمات الصغيرة والأخبار والمتابعة الدؤوبة المستمرة هى وقود هذه الحملة

أرجو أن أكون قد أوصلت الفكرة وأهلاً بك أخت هند وبمجهودك الرائع

Observer 07-09-2009 02:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جاد شويرى (المشاركة 1571727)

عندى بعض الاقتراحات:
1- أن نلجا الى الاب الفاضل السيد الرئيس الذى تدخل فى العديد من المشاكل وأستطاع ان يرفع الظلم عن أبناء وطنه.يعنى نحاول نرسل اميلات الى رئاسة الجمهوريه ونشرح لسيادته حجم المعاناه التى نعانيها والت تتمثل فى:
- أهانات يوميه من الأداره وكل ما تكلم حد يرد عليك باستخفاف "أنت متعاقد اسمك بالقلم الرصاص" حتى العمال "مع احترامى ليهم:بيهزقونا ...والله والطلبه بدؤ يقولوا "أوعى تزعلنا علشان لو زعلتنا هنشتكيك وانت متعاقد"
2- نحاول نوصل صوتنا للسيد جمال مبارك وأنا أعرف ان سيادته بيتابع دائما مشاكل الشباب .....واناعرفت انه بيتابع face bookفيا ريت حد يعمل لنا جروب على فاس بوك.
- الغاء البند الظالم اللى فى العقد "يحق للطرف الاول فسخ العقد فى اى وقت ودون ابداء اسباب"
5- نوصل صوتنا لاحد كبار الكتاب حتى يتبنا قضيتنا:أمثال الاستاذ احمد سلامه-محمد المسلمانى-السباعى- مرسى عطا الله-مجدى الجلاد....
7- نتكاتف لانى سمعت انهم هيهددوا المتعاقدين بفسخ العقد اذا لم نصمت يعنى لو واحد بس انضر نقف كلنا بجواره.
الحديث القدسي : ( يا عبادي اني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا)

كل كلمة وكل اقتراح تستحق يوماً كاملاً لمناقشته

الإقتراحات رائعة والحلول ممكنة بشرط التنسيق

أدعو كل الإخوة للتعليق على هذه الإقتراحات بواقعية

وأدعو الأستاذ جاد للتواصل والمشاركة المستمرة

Observer 07-09-2009 02:09 PM

1 مرفق
اليوم هو اليوم الأخير فى الخطوة الثانية للحملة

خطوة إرسال إيميلات الإستغاثة للإصدارات الصحفية الكبرى

والإيميلات فى المرفقات

سامح سلام 07-09-2009 02:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جاد شويرى (المشاركة 1571727)
عندى بعض الاقتراحات:

بصراحة فكرة اكتر من رائعة وممكن ننفذها بالاضافة الى محاولات الضغط الاعلامى ومحاولة الوصول الى الوسائل الاعلامية عاوزين نعمل راى عام معانا ودة مش هيكون الا من خلال الاعلام بالاضافة لذلك نحاول ننفذ المقترح اللى اقترحه الاستاذ جاد شويرى وربنا يوفقنا اعتقد بعنى ان رجالة الشرقية مش احسن منا ولا هو لازم يفسخوا عقودنا علشان نتحرك؟؟؟؟؟!!!!!!

mohammad00 07-09-2009 03:48 PM

1 مرفق
[quote=mohammad00;1569883]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

السادة الزملاء والزميلات آسف على التأخير عن الساعة العاشرة كما ذكرت لشرح الخطوة الثالثة والمهمة :

أو لا : تجميع فريق منسق وجماعي من جميع المحافظات .

ثانيا : وهذه الخطوة للتنويه ولفت النظر أننا جميعا يد واحده أي " نكتفي بفرد واحد فقط عن كل محافظة وأعلم أن القاهرة بسم الله ماشاء الله .. فحن يكفينا رجل واحد .

ثالثا : التجمع في يوم محدد وسيكون إن شاء الله خلال ثلاثة أيام من الآن .. بالاتصال بيننا ..

رابعا : عمل تقرير جماعي بين مندوبي المحافظات اثناء تجمعهم لرفعه سواء لشيخ الأزهر أو وزير التعليم ..

خامسا : الرجاء من الكل التحرك في وقت واحد سواء الأزهر أو التربية والتعليم .

سادسا : تجمع متعاقدين الأزهر إن شاء الدور الثالث - قاعة الانتظار - بجوار وكيل الأزهر ..

سابعا : بالنسبة للتربية والتعليم سوف يتشرف أحدهم ويذكر المكان .

ثامنا : سوف أقوم بعمل المذكرة وأطبع منها نسخ وتوزيعها ومناقشتها سريعا أثناء التجمع .

وهذا رأي أرجوا التحاور الآن .. حتى نتمكن من عنصر السرعة .. وخاصة بعد رد وزارة التنمية الإدارية بأن المسؤول عن التعيين هي الوزارة التي نتبعها ..
أخيرا : يا جماعة نحن مع التحاور أولا .. ثم إلى الإضراب لكن ليس أمام المشيخة أو وزارة التعليم .. لكن لها حل إن شاء الله فى الوقت المناسب .. أرجوا الرد السريع والتحاور الجاد ليس هنا مكات للحوارات الجانبية على الأقل الآن بعد إذن الجميع .. وشكرا
فين آراءكواا يا متحمسين : يا جماعة عمل مندوبين من المحافظات مهم جدا وعمل حوارات مباشرا في الوقت ده لازم ونحن في مركز قوة وليس ضعف المهم عمل مذكرة قوية أما للإضراب فليس مكانه الآن ولا بعد كده نحن يجب أن نكون قدوة للحكومة ونحرص أولا على مصلحة التلاميذ وعدم التجمهر وترك الحصص .. أما للوقفة إنشاء الله لها حل جذري في وقته .. المهم الآن السرعة في خطوات المرحلة الثالثة أرجوا الاهتمام والمشاركة .. وفيه فلاشه صممتها علشان السلبيين .. شوفوها

ra23sh 07-09-2009 04:20 PM

الاخوة الاعزاء لقد قمت بعمل جروب رسمي بمتعاقدي التربية والتعليم والازهر الشريف لحملتنا لاسترداد حقوقنا على موقع facebook الشهير حتى يصل صوتنا للجميع وخصوصا ان هذا الموقع يلقى اهتماما من الاعلام والمسئولين لذا ارجو منكم ابداء ملاحظتكم على الجروب وان كان هناك اضافة من اي احد للجروب فاهلا وسهلا به وارجو منكم المشاركة فيه باكبر عدد ممكن من الاخوة المتعاقدين حتى نلفت لنا الانظار.......والي الامام للمطالبة بحقوقنا
وهذا هو رابط الجروب على الfacebook
http://www.facebook.com/home.php?#/g...8568524&ref=nf

** بخصوص اقتراح الاخ العزيز محمد
تجميع فريق منسق وجماعي من جميع المحافظات
انا اؤيد هذا الاقتراح بشدة وذلك للتنسيق فيما بيننا وتجميع اكبر عدد ممكن من الاخوة المتعاقدين الذين لا يستخدمون النت ولتوحيد الفكر والرأي

mohammad00 07-09-2009 04:44 PM

[quote=mohammad00;1572056]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammad00 (المشاركة 1569883)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

السادة الزملاء والزميلات آسف على التأخير عن الساعة العاشرة كما ذكرت لشرح الخطوة الثالثة والمهمة :

أو لا : تجميع فريق منسق وجماعي من جميع المحافظات .

ثانيا : وهذه الخطوة للتنويه ولفت النظر أننا جميعا يد واحده أي " نكتفي بفرد واحد فقط عن كل محافظة وأعلم أن القاهرة بسم الله ماشاء الله .. فحن يكفينا رجل واحد .

ثالثا : التجمع في يوم محدد وسيكون إن شاء الله خلال ثلاثة أيام من الآن .. بالاتصال بيننا ..

رابعا : عمل تقرير جماعي بين مندوبي المحافظات اثناء تجمعهم لرفعه سواء لشيخ الأزهر أو وزير التعليم ..

خامسا : الرجاء من الكل التحرك في وقت واحد سواء الأزهر أو التربية والتعليم .

سادسا : تجمع متعاقدين الأزهر إن شاء الدور الثالث - قاعة الانتظار - بجوار وكيل الأزهر ..

سابعا : بالنسبة للتربية والتعليم سوف يتشرف أحدهم ويذكر المكان .

ثامنا : سوف أقوم بعمل المذكرة وأطبع منها نسخ وتوزيعها ومناقشتها سريعا أثناء التجمع .

وهذا رأي أرجوا التحاور الآن .. حتى نتمكن من عنصر السرعة .. وخاصة بعد رد وزارة التنمية الإدارية بأن المسؤول عن التعيين هي الوزارة التي نتبعها ..
أخيرا : يا جماعة نحن مع التحاور أولا .. ثم إلى الإضراب لكن ليس أمام المشيخة أو وزارة التعليم .. لكن لها حل إن شاء الله فى الوقت المناسب .. أرجوا الرد السريع والتحاور الجاد ليس هنا مكات للحوارات الجانبية على الأقل الآن بعد إذن الجميع .. وشكرا
فين آراءكواا يا متحمسين : يا جماعة عمل مندوبين من المحافظات مهم جدا وعمل حوارات مباشرا في الوقت ده لازم ونحن في مركز قوة وليس ضعف المهم عمل مذكرة قوية أما للإضراب فليس مكانه الآن ولا بعد كده نحن يجب أن نكون قدوة للحكومة ونحرص أولا على مصلحة التلاميذ وعدم التجمهر وترك الحصص .. أما للوقفة إنشاء الله لها حل جذري في وقته .. المهم الآن السرعة في خطوات المرحلة الثالثة أرجوا الاهتمام والمشاركة .. وفيه فلاشه صممتها علشان السلبيين .. شوفوها

أحيك على هذا الموضوع الفعال كما أشكر لك التفاعل مع الخطوة الثالثة وأتمنى من الجميع مشاركتنا في حملتنا هذه

AHMMD 07-09-2009 04:58 PM

السلام عليكم ورحمة الله
والله ما شاء الله
1- ان وضعت الرابط علي منتدي ايجبت مول التعليمي ولكن للاسف كما يقول الاخوة ( تم حذف الرابط)
2- والله انا مستاء من حال المتعاقدين نفسهم وعدم مشاركتهم في مشكلتهم يعني لما بكلم حد من يتوع التربية والتعليم بحس انه مش مهتم وبموضوع الاكادميه دا خلاص بقي متثبت
وبتاع الازهر يتحمس ومسمعش عنه اخبار
3- اقترح ايضا بارسال رسائل قصيرة بموضوع الحملة علي الشريط المتحرك في بعض القنوات الفضائية ( ايه رايكوا )
4- وفعلا التجمع والعدد لسه بسيط ممكن يمثل مشكله للي هايتجمع اذا كان الناس خايفه تبعت فاكس يبقي هتتجمع
5- وافكار الاخ سامح جميلة جدا
6- وانا معاك ياستاذ متعاقد في فكرة مخاطبة المنتديات وكذلك في فكرة تحديد وقت للتجمع علي المنتدي
علي فكره حتي الشات دخلت بعض الغرف ووضعت رابط الحملة فيه
وربنا يوفقنا جميعا

AHMMD 07-09-2009 05:03 PM

وكمان انا اؤيد كتابة موضوع ثابت ونشره

حتي فكرت اكتب ورقة بالحملة والصقها

في بعض الاماكن كالمساجد واماكن تجمع

مدرسين الدروس

ولكن الصيغه كسلتني شويه
صح الكلام دا ولا انا.......

سامح سلام 07-09-2009 05:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ra23sh (المشاركة 1572126)
الاخوة الاعزاء لقد قمت بعمل جروب رسمي بمتعاقدي التربية والتعليم والازهر الشريف لحملتنا لاسترداد حقوقنا على موقع facebook الشهير حتى يصل صوتنا للجميع وخصوصا ان هذا الموقع يلقى اهتماما من الاعلام والمسئولين لذا ارجو منكم ابداء ملاحظتكم على الجروب وان كان هناك اضافة من اي احد للجروب فاهلا وسهلا به وارجو منكم المشاركة فيه باكبر عدد ممكن من الاخوة المتعاقدين حتى نلفت لنا الانظار.......والي الامام للمطالبة بحقوقنا
وهذا هو رابط الجروب على الfacebook
http://www.facebook.com/home.php?#/g...8568524&ref=nf

** بخصوص اقتراح الاخ العزيز محمد
تجميع فريق منسق وجماعي من جميع المحافظات
انا اؤيد هذا الاقتراح بشدة وذلك للتنسيق فيما بيننا وتجميع اكبر عدد ممكن من الاخوة المتعاقدين الذين لا يستخدمون النت ولتوحيد الفكر والرأي

مشكور على المجهود اللا انت قمت به ومنتظرين مشاركات اكبر من كل المعاقدين نفكر كلنا يا جماعة دى مشكلتنا ومحدش هيحلها غيرنا عاوزين شوية تعب

Observer 07-09-2009 05:18 PM

توضيح هام

أستاذ محمد أشكرك على إقتراحك الحماسى الجميل وأدعو كل الزملاء إلى التجاوب معه
وتجميع أكبر قدر من الزملاء المتعاقدين للمشاركة فى كل خطوات الحملة

ولكن

هل تعتبر هذا الإقتراح هو خطوة مكملة للخطوتين السابقتين
أم هو إقتراح ودعوة لتعميم الفكرة فى المحافظات ؟!

عزيزى الأستاذ محمد نرحب جميعاً بأى فكرة أو إقتراح يخدم حملتنا وأهدافنا
ونطالب بالتنفيذ الفورى له ما دام يصب فى مصلحة الجميع وأهداف الحملة

وقد تم إتخاذ خطوتين فقط حتى الآن فى مشوار الحملة

الأولى : فاكس وزارة التنمية الإدارية
الثانية : إيميلات الإصدارات الصحفية الكبرى

ونجهز الآن لبدء الخطوة الثالثة والتى سوف تعتمد أيضاً على إرسال الفاكسات المكثفة
إلى جهات معينة ومخاطبة هذه الجهات على البريد الإلكترونى فى نفس الوقت تمهيداً
للتحرك الإعلامى المكثف بعد عيد الفطر وبدء الدراسة إن شاء الله

يعنى الخطوة الثالثة سوف تكون أيضاً فى إطار الفاكسات والإيميلات للجهات الرسمية
حتى تأتى الإنطلاقة الإعلامية بعد العيد على أرض ثابتة وعلم من الجهات المختصة

أقدر مجهودك الكبير وأنحنى له إعجاباً
ولكن دعنا نكون منظمين أكثر ولا ندع المسميات تفقدنا التنظيم
وأهلاً بكل أفكارك ومقترحاتك

انتظروا الخطوة الثالثة العملاقة
بعد غد إن شاء الله

جاد شويرى 07-09-2009 05:33 PM

انا كمان ممكن االف لحضراتكم بعض الشعارات الرنانه والجيده ...........بس ياريت حد يرد على اقتراحاتى ونبدء نتحرك

جاد شويرى 07-09-2009 05:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جاد شويرى (المشاركة 1572312)
انا كمان ممكن االف لحضراتكم بعض الشعارات الرنانه والجيده ...........بس ياريت حد يرد على اقتراحاتى ونبدء نتحرك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جاد شويرى http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/viewpost.gif
عندى بعض الاقتراحات:
اللهم فارج الهم فرج هم المظلومين من عبادك اللهمآمين:abdoog8:

الحارث_1 07-09-2009 05:40 PM

انا معااااااااااااااااااااااااااااااااااكم

السلام عليكم

انا مدرس متعاقد احب ان انضم اليكم فانا لي مشكلة هي ان اعتقدة اني في دولة القانون

القانون 155 لسنة 2007 مادة 72 ينص علي استثناء المعلم المساعد الذى يعمل قبل صدور القانون من الؤهل التربوي ولان انا متعاقد بعقد مميز من 2005 ومسجل لدرجة الماجستيرمن 2006 اي قبل صدور القانون ايضا وانا بعمل في مكان بعيد لسد العجز فدخولي الدبلوم التربوي يعني الغاء تسجيل الماجستير وضياع سهر الليالي اما القانون والمادة 72 بيفسروها علي مزجهم انا مش عارف اعمل ايه انا قلت مفيش غير القانون حد يدلني اعمل ايه طيب هو في حل هل شرط الاستثناء ينطبق علي انا بعقد مميز من 2005

mohammad00 07-09-2009 05:47 PM

الأخ الكريم " مدرس متعاقد " أجاوبك على استفساراتك بالنسبة للخطوة الثالثة : باختصار هي مكملة للخطوتين السابقتين .. وكما تعلمون جميعا في طرق التدريس بعد الجزء النظري يأتي الجزء العملي وتكملة المهارة أو الدرس فيجب طرق الباب المباشر والتحاور المقنع مع وزاراتنا سواء الأزهر أو التربية والتعليم .. وكذلك أيضا العمل الجماعي مع وسائل الإعلام وأنا أحبذ فكرة اللقاء المباشر مع أي هذه الفنوات سواء المقروءة أو المرئية .. لأن البرنامج أو الصحيفة مش هتنشر بناء عن أقوال بل عن أفعال فأنا أؤكد إن شاء الله أن عمل فريق موحد وموجه أفضل وسيله للخطوة الثالثة .. وإن شاء سوف أقترح النقاط التي سوف نعد المذكرة الموحدة على أساسها ...
الأخ الزميل " مدرس متعاقد " منتظر ردك على هذه المشاركة وكذلك أيضا من الجميع ..
وسلامي للجميع

سامح سلام 07-09-2009 05:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدرس متعاقد (المشاركة 1572268)
توضيح هام

أستاذ محمد أشكرك على إقتراحك الحماسى الجميل وأدعو كل الزملاء إلى التجاوب معه
وتجميع أكبر قدر من الزملاء المتعاقدين للمشاركة فى كل خطوات الحملة

ولكن

هل تعتبر هذا الإقتراح هو خطوة مكملة للخطوتين السابقتين
أم هو إقتراح ودعوة لتعميم الفكرة فى المحافظات ؟!

عزيزى الأستاذ محمد نرحب جميعاً بأى فكرة أو إقتراح يخدم حملتنا وأهدافنا
ونطالب بالتنفيذ الفورى له ما دام يصب فى مصلحة الجميع وأهداف الحملة

وقد تم إتخاذ خطوتين فقط حتى الآن فى مشوار الحملة

الأولى : فاكس وزارة التنمية الإدارية
الثانية : إيميلات الإصدارات الصحفية الكبرى

ونجهز الآن لبدء الخطوة الثالثة والتى سوف تعتمد أيضاً على إرسال الفاكسات المكثفة
إلى جهات معينة ومخاطبة هذه الجهات على البريد الإلكترونى فى نفس الوقت تمهيداً
للتحرك الإعلامى المكثف بعد عيد الفطر وبدء الدراسة إن شاء الله

يعنى الخطوة الثالثة سوف تكون أيضاً فى إطار الفاكسات والإيميلات للجهات الرسمية
حتى تأتى الإنطلاقة الإعلامية بعد العيد على أرض ثابتة وعلم من الجهات المختصة

أقدر مجهودك الكبير وأنحنى له إعجاباً
ولكن دعنا نكون منظمين أكثر ولا ندع المسميات تفقدنا التنظيم
وأهلاً بكل أفكارك ومقترحاتك

انتظروا الخطوة الثالثة العملاقة
بعد غد إن شاء الله

مع احترامى لخضرتك استاذ متعاقد كقائد للمسيرة بس انا شايف اننا الاحسن نسيب بقى حكاية الفاكسات والايميلات عاوزينهم يعرفوا اننا بدانا نتحرك ومصرين على تصعيد الموضوع وبكل حزم وبكل سرعة
عاوزين نطور الموضوع قبل ما يخدوا بالهم ويفكروا فى مسكنات جديدة

سامح سلام 07-09-2009 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammad00 (المشاركة 1572350)
الأخ الكريم " مدرس متعاقد " أجاوبك على استفساراتك بالنسبة للخطوة الثالثة : باختصار هي مكملة للخطوتين السابقتين .. وكما تعلمون جميعا في طرق التدريس بعد الجزء النظري يأتي الجزء العملي وتكملة المهارة أو الدرس فيجب طرق الباب المباشر والتحاور المقنع مع وزاراتنا سواء الأزهر أو التربية والتعليم .. وكذلك أيضا العمل الجماعي مع وسائل الإعلام وأنا أحبذ فكرة اللقاء المباشر مع أي هذه الفنوات سواء المقروءة أو المرئية .. لأن البرنامج أو الصحيفة مش هتنشر بناء عن أقوال بل عن أفعال فأنا أؤكد إن شاء الله أن عمل فريق موحد وموجه أفضل وسيله للخطوة الثالثة .. وإن شاء سوف أقترح النقاط التي سوف نعد المذكرة الموحدة على أساسها ...
الأخ الزميل " مدرس متعاقد " منتظر ردك على هذه المشاركة وكذلك أيضا من الجميع ..
وسلامي للجميع

انا متفق معاك فى الكلام دة بنسبة 100% ويا ريت نتحرك بقى
لو خدوا بالهم هيفكروا فى مسكنات علشان يهدونا عاوزين ناخد حقوقنا كلها مش عاوزين نديهم فرصة حتى للتفكير عاوزين نخليهم رد فعل مش عاوزين نديهم المبادرة
ولو حد يعرف يقابل اى صحفى يا ريت ما يرفضش ولو حد يعرف يذهب لاى قناة فضائية تبقى هى دى الضربة القاضية
لو عاوزين ننجح بجد عاوزين اعلام معانا
عاوزين نحولها قضية راى عام كل الناس تتكلم عليها
زى ما حصل لما احمد درويش حب يعمل التعاقدات هى الفرصة الوحيدة للعمل بالدولة اية اللى حصل؟
تم عمل راى عام ضده وادى القرار اتلغى حتى قبل ما يدخل مجلس الشعب
وادية عاوز يطبقه علينا بدون علم الشعب
عاوزين نعرف الناس ونعمل راى عام معانا يساندنا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:38 PM.