بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

i can see 08-09-2010 05:33 PM

هااااااااااااااااااااااااااااي
كل سنه وانتم طيبين ويا رب عيد سعيد عليك
انا بس كان ليا سؤال
انا في علوم اسكندريه فرع دمنهور
انا كنت في اوله علوم طبيعيه
والحمد لله عدت وكان القدير جيد جدا
والاقسام بالنسبه لينا في تانيه محدوده اوووووووووووووووووي
انا اخترت كيميا فيزيا
بس ممكن اغير خلال اسبووووووووووووووووع
ممكن لو تقولولي اكتر عن القسم ومستقبله ايه

نرفانا love 09-09-2010 05:17 AM

انا بجد دااااااااااااااايخه من امبااااااااااااااااااااارح علي مكان اسأل فيه الحمد لله بجد اني لقيت مكان بجد الحمد لله

الله يخليييييييييييييييييييييكو انا من الشهادات المعادله وجالي

كلية علوم رياضه عايزه اعرف ايه دي ومعلومات عنها بلييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييز وايه الفرق بينها لو تعرفو بين كلية العلوم وعلوم رياضه جوبوني في اسرع وقت بلييييييييييييز
214716e7-8502-4282-a662-a8831c4a1905
1.03.01214716e7-8502-4282-a662-a8831c4a1905
1.03.01

clinical chemist10 09-09-2010 05:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة i can see (المشاركة 2637511)
هااااااااااااااااااااااااااااي
كل سنه وانتم طيبين ويا رب عيد سعيد عليك
انا بس كان ليا سؤال
انا في علوم اسكندريه فرع دمنهور
انا كنت في اوله علوم طبيعيه
والحمد لله عدت وكان القدير جيد جدا
والاقسام بالنسبه لينا في تانيه محدوده اوووووووووووووووووي
انا اخترت كيميا فيزيا
بس ممكن اغير خلال اسبووووووووووووووووع
ممكن لو تقولولي اكتر عن القسم ومستقبله ايه

ممكن تشتغل كميائي في اي شركه

clinical chemist10 09-09-2010 06:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نرفانا love (المشاركة 2639558)
انا بجد دااااااااااااااايخه من امبااااااااااااااااااااارح علي مكان اسأل فيه الحمد لله بجد اني لقيت مكان بجد الحمد لله

الله يخليييييييييييييييييييييكو انا من الشهادات المعادله وجالي
كلية علوم رياضه عايزه اعرف ايه دي ومعلومات عنها بلييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييز وايه الفرق بينها لو تعرفو بين كلية العلوم وعلوم رياضه جوبوني في اسرع وقت بلييييييييييييز
1.03.01214716e7-8502-4282-a662-a8831c4a1905
1.03.01

دي معناها انك هتدخلي كليه علوم وهيبقي متاح لك بعض الاقسام في كليه علوم زي
قسم البترول والغاز الطبيعي
وقسم الحاسب
وقسم الفزيا
وقسم الرياضه
وقسم الجيوفزيا
وقسم الجيولوجيا
وقسم الكمياء بردو متاح ليكو في بعض الجامعات

نرفانا love 09-09-2010 06:27 AM

انا بجد بشكرك اووووي بس ايه الفرق بين الاتنين بعد ازنك يعني بين العولم وعلوم رياضه وممكن اشتغل ايه في علوم رياضه ايه مستقبلها بعد كده
1.03.01

clinical chemist10 09-09-2010 06:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نرفانا love (المشاركة 2639691)
انا بجد بشكرك اووووي بس ايه الفرق بين الاتنين بعد ازنك يعني بين العولم وعلوم رياضه وممكن اشتغل ايه في علوم رياضه ايه مستقبلها بعد كده
1.03.01

الفرق بينهم ان ده متاح له اقسام وده متاح له اقسام
وعلمي رياضه متاح ليه اقسام زي ما قلتلك
زي البترول والغاز الطبيعي ومن خلالها يشتغل مهندس بترول

او قسم الحاسب ومن خلالها ممكن يشتغل مبرمج او مهندس برمجيات

وبردو نفس الحكايه لجيولوجيا ممكن يشتغل مهندس جيولوجي بعد ما يتخرج في شركات البترول

نرفانا love 09-09-2010 07:06 AM

بجددددددددددددد شكرا لييييييييك اوووووووووووووووي بجد ميرسي انا بجد تعبت اوي علي ما لقيت المنتدي ده والحمد لله كمان لقيت رد سريع ميرسي بجد:022yb4:214716e7-8502-4282-a662-a8831c4a1905
1.03.01

clinical chemist10 09-09-2010 07:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نرفانا love (المشاركة 2639780)
بجددددددددددددد شكرا لييييييييك اوووووووووووووووي بجد ميرسي انا بجد تعبت اوي علي ما لقيت المنتدي ده والحمد لله كمان لقيت رد سريع ميرسي بجد:022yb4:214716e7-8502-4282-a662-a8831c4a1905
1.03.01

الاهم انك تعملي للي عليكي
دلوقتي بقيت كل الكليات زي بعضها في حجات كتير
فالاهم انك تشوف التخصص للي بتحبه وتكمل فيه
وتسبها ع ربنا

ibrahim abdella 09-09-2010 08:18 PM

لسلام عليكم كل سنة وانتو طيبين وعيد سعيد علينا انشاء الله

انا عندي مشكله انا عاوز ادخل قسم جيلوجيا بترول ده وانا عرفت انه مش موجود غير في القاهره واسكندريه وانا مجموعي مجبش اسكندريه ولا القاهره وانا عاوز ادخل القسم ده ومش عارف اعمل ايه

هل ينفع ادخل علوم جامعة تانيه غير اسكندرية والقاهره واحول تاني سنة لاسكندرية او القاهره وادخل القسم ده ولا القسم ده لازم ادخله من اول سنة ؟؟؟؟؟ شوفولي حل بالله عليكم عشان انا بجد نفسي ادخل القسم ده ومش عارف اعمل ايه

the black rose 09-09-2010 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibrahim abdella (المشاركة 2642055)

انا عندي مشكله انا عاوز ادخل قسم جيلوجيا بترول ده وانا عرفت انه مش موجود غير في القاهره واسكندريه وانا مجموعي مجبش اسكندريه ولا القاهره وانا عاوز ادخل القسم ده ومش عارف اعمل ايه

هل ينفع ادخل علوم جامعة تانيه غير اسكندرية والقاهره واحول تاني سنة لاسكندرية او القاهره وادخل القسم ده ولا القسم ده لازم ادخله من اول سنة ؟؟؟؟؟ شوفولي حل بالله عليكم عشان انا بجد نفسي ادخل القسم ده ومش عارف اعمل ايه

اللى اعرفه عندنا ف القاهرة
انه من اولى
هو انت منين ؟
لو انت قريب من القاهرة او الاسكندرية
ممكن تروح تجيب ورقك من الجامعة التانية
و تحوله للجامعة القريبة منك سواء كانت اليكس او كايرو

clinical chemist10 10-09-2010 02:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibrahim abdella (المشاركة 2642055)

حاول تحول
ولو معرفتش
حاول تحول لجامعه قناه السويس
لان القسم ده موجوده في جامعه قناه السويس تقريبا يا السويس او بورسعيد

wight flower 10-09-2010 03:39 AM

ازيكو يا جماعه
كل سنه وانتو طيبين وينعاد عليكو ياارب
انا جديده ف المنتدى
وكنت طمعانه ف مساعدتكو عشان محتاجه راي يقنعني بالصح
انا جايه من السعوديه والتنسيق جبلي علوم طنطا
انا محتاره جدا بين علوم طنطا وبين اني اقدم خاص علاج طبيعي
لاني خايفه جدا من كليه علوم ومش اعرف اي حاجه خالص عنها ومش عاارفه افكر سمعت انها صعبه جدا وانها ملهاش فرص عمل ومحتاجه مجهود كبيير ف المذاكره قولولي ايه رايكو ؟؟؟

clinical chemist10 10-09-2010 04:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wight flower (المشاركة 2643667)
ازيكو يا جماعه
كل سنه وانتو طيبين وينعاد عليكو ياارب
انا جديده ف المنتدى
وكنت طمعانه ف مساعدتكو عشان محتاجه راي يقنعني بالصح
انا جايه من السعوديه والتنسيق جبلي علوم طنطا
انا محتاره جدا بين علوم طنطا وبين اني اقدم خاص علاج طبيعي
لاني خايفه جدا من كليه علوم ومش اعرف اي حاجه خالص عنها ومش عاارفه افكر سمعت انها صعبه جدا وانها ملهاش فرص عمل ومحتاجه مجهود كبيير ف المذاكره قولولي ايه رايكو ؟؟؟

بصي يا دكتوره

هي علوم طنطا كويسه وانا بحضر دراسات عليا في علوم طنطا وخصوصا انك هيطبق عليكي اللايحه الجديده

بس ابعدي عن التخصص الاسبيشيل
لو الايحه لسه ما اطبقتشي
وبعد ما هتتخرجي ممكن تشتغلي دكتوره تحاليل وتفتحي معمل

wight flower 10-09-2010 06:00 AM

يعني انت تنصحني بعلوم وامري لله واتوكل ع ربنا ؟
ولا ادخل علاج طبيعي ؟؟!!؟

وايه هي اللايحه الجديده والتخصص الاسبيشيل ؟؟
معلش لاني بجد مش عارفه اي حاجه ف الكليه دي وتعبت من كتر التفكير

clinical chemist10 10-09-2010 07:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wight flower (المشاركة 2643861)
يعني انت تنصحني بعلوم وامري لله واتوكل ع ربنا ؟
ولا ادخل علاج طبيعي ؟؟!!؟

وايه هي اللايحه الجديده والتخصص الاسبيشيل ؟؟
معلش لاني بجد مش عارفه اي حاجه ف الكليه دي وتعبت من كتر التفكير

شوفي انتي بتحبي ايه وميولك ايه وعايزه تشتغلي ايه علي اساسه قرري

اللايحه الجديده في علوم طنطا فيها التخصص المزدوج والمفروض انهم يطبقوها علي للي داخلين سنه اولي
يعني بدل ميكروبيولوجي بس
يبقي قسم كمياء وميكروبيولوجي

فهتدخلي اولي عام وتانيه عام
وبعد كده يطبق علكي
فتبقي قسم كميا وميكروبيولوجي
او مثلا قسم كميا وكمياحيوي
او كميا وحيوان
او كميا ونبات
او كمياحيوي وميكروبيولوجي
وده بيبقي افضل في الشغل وفي انك تبقي اخصائيه تحاليل طبيه وتفتحي معمل تحاليل

clinical chemist10 10-09-2010 07:22 AM

وده عرض تفصيلي لاقسام كليه العلوم في مصر

1-قسم كيمياء سبيشيل (يشمل دراسه الكميا التحليله والعضويه والفزيائيه والغير عضويه و الكيمياء التطبيقيه و الصناعيه و الكيما ءالحيويه)

الشغل: كميائيين في مصانع الادويه والكيماويات و شركات مستحضرات التجميل شركات اصباغ وبلاستك وحديد وصلب و
1-مصانع الزيوت والدهون والصابون والمنظفات الصناعية والصناعات المتعلقة بها – المواد الوسيطة والأصباغ العضوية – المذيبات ومشتقاتها – مواد الصباغة – صناعة الجلود – المواد العطرية – الزيوت الطبيعية أو البترولية – مواد مستحضرات التجميل – تكرير البترول ومشتقاته والصناعات البتروكيماوية – الراتنجات والكاوتشوك والبلاستيك واللدائن – المبيدات – المواد الغذائية والجيلاتين – عمليات التبييض والصباغة والطباعة والتجهيز للألياف الطبيعة والصناعية – صناعة الألياف الصناعية كالحرير الصناعي والنايلون – الأسمدة العضوية – عمليات التخمير – تكرير السكر والصناعات المتفرعة منه – حفظ الأغذية والمشروبات – استخلاص السليلوز-
وصناعة الورق – تقطير الفحم والقطران و صناعة الكوك – الجلود الصناعية – كيميائيات التصوير الفوتوغرافي - الكيماويات المعملية وغيرها من الصناعات التي تدخل في أي فرع من الفروع السابقة وتطبيقاتها – الكيمياء التخليقية التي تدخل في مجال صناعة الأدوية أو الصناعات الأخرى التي لم يرد ذكرها عاليه أو ما يستحدث في علوم الكيمياء

2- صناعه البطاريات الجافة والسائلة وبطاريات و خلايا الوقود - الطلاء الكهربي بأنواعه المختلفة – استخلاص المعادن بالطرق الكهربائية – صناعات التحليل الكهربي لتحضير العناصر المختلفة مثل الكلور والصوديوم والألمنيوم – تحضير الغازات الصناعية المختلفة – المعالجة الأنودية والتلوين – تنقية المياه وصرف المصانع بالطرق الكيميائية والكهروكيميائية في الأمن الصناعي - تنقية الهواء – تكنولوجيا المساحيق واستخدام العوامل الحفازة – مراقبة و تأكيد الجودة وتطبيق الجودة الشاملة - التعرف على التآكل ومسبباته فى الأجواء المختلفة خاصة فى المنشآت والتجهيزات المعدنية الصناعية والبترولية والبحرية – تحضير مثبطات التآكل واستخدامها فى الصناعات المختلفة مثل الصناعات البترولية والمراجل البخارية والمبادلات الحرارية والصناعات المعدنية مثل صناعات الحديد والصلب بأنواعه المختلفة – السبائك وأنواعها المختلفة وصناعة النحاس والألمنيوم – متابعة سرعة التفاعلات الكيميائية وآلياتها.

3-صناعة الأحماض والقلويات، الأملاح بجميع أنواعها – نواتج تفحيم الخشب وتثبيت النتروجين والصناعات المتعلقة به – الأسمدة الكيميائية بأنواعها المختلفة – مواد الطلاء المعدنية والبويات – صناعة الزجاج والخزف والصيني والحراريات ومواد البناء (اسمنت، جبس .. الخ) – صناعة الحديد والصلب واستخلاص المعادن بالطرق المختلفة – صناعة المطروقات – صناعة السبائك – صناعة الوقود الصلب والسائل والغازي وكذلك صناعة المواد غير العضوية المختلفة التي تدخل تحت أي فرع من الفروع السابقة أو تطبيقاتها – العمليات الكيميائية في الصناعات التي لا تدخل تحت بند الصناعات الكيميائية

4-
تحليل الخامات والمواد الأولية والوسيطة والمنتجات النهائية في الصناعات السابق ذكرها – مطابقة مواصفات المنتجات للمواصفات القياسية – التعرف على المكونات الرئيسية للمواد الكيميائية بالطرق التحليلية الكيميائية والفيزيائية المختلفة – تحديد نسب الشوائب والملونات في النواتج الكيميائية الصناعية – تحلية وتحليل المياه ومعالجتها المستخدمة في الصناعة والتعرف على انسبها للعمليات الصناعية التي تدخل فيها – تدوير النفايات الكيميائية – تحليل عينات من الهواء والماء والتربة في البيئة – التحليل الكمي للمواد الغذائية ومواد التلوين والإضافات الكيميائية في نطاق المواصفات القياسية المعمول بها – الإسهام في تقدير الجودة للمنتجات الكيميائية في نطاق المواصفات القياسية المعمول بها – الإسهام في تقدير الجودة للمنتجات الكيميائية المختلفة وتقرير مدي مطابقتها للمواصفات المقررة ومدي مناسبتها للاستخدام في الأغراض المختلفة – متابعة سرعة التفاعلات الكيميائية أو آلياتها عن طريق تحليل النواتج المناسبة أثناء حدوث التفاعل في مفاعلات الإنتاج (تحليل السوائل تحليل الغازات) أو عن طريق اخذ عينات دورية من نفايات الإنتاج – التحليل الكيميائي والبكتريولوجي للمواد الكيميائية والأدوية والمحاليل والبول والدم والمصل وفقا للشروط المتطلبة في القائمين بهذه التحاليل – التحليل الدوري للآثار والمقتنيات الفنية للتعرف على مقدار ما قد يكون قد أصابها من تلف تحت الظروف التي توجد فيها والإسهام في صيانتها وترميمها والمحافظة عليها – تحليل السموم والمخدرات وآثار الجرائم المختلفة وأعمال التزوير والتزييف في نطاق الأدلة الجنائية والنظم القانونية والشرعية.

5-
إجراء البحوث ورصد الملوثات المختلفة وقياس نسبها ومقارنتها بالمعايير القياسية المحددة لها ، ووضع المعايير للمكونات المختلفة للهواء والماء والتربة والمخلفات الصناعية ومعالجتها ، وتقدير مدي الأضرار على البيئة المحيطة والكائنات الحية الموجودة بها (إنسان ، حيوان ، نبات) وكذلك الاشتراك في وضع المعايير المشار إليها وتحليلها ومقارنتها بالمعايير القياسية عن طريق التحاليل الكيميائية المشار إليها تحت بند الكيمياء.

2-قسم الكمياء الصناعيه والتطبيقيه (يتم فيه دراسه علي الكميا الصناعيه والتطبيقيه )

الشغل ككميائيين في المصانع السابقه

3-قسم الكيميا الحيويه -قسم الكيمياء الحيويه والطبيه (يتم فيه دراسه الكيما الحيويه وخوصوا الكيما الحيويه والاكلينيكه)

تخصص الكمياء الحيويه الاكلينيكه ( السريريه ) وهو علم الكمياء المسئول عن تشخيص الامراض
مثل وظائف الجسم المختلفه من كلى وكبد وقلب ودهون ومعادن
ودلالات الاورام السرطانيه وبيولوجيا السرطان وكل التحاليل الكيمائيه الموجودة في جسم الانسان

الشغل : كميائي طبي اكلينكى(دكتور تحاليل)(اخصائي تحاليل طبيه)

تخصص في التحاليل الطبيه وهو العلم الخاص ببيولوجيا السرطان ودلالات الاورام وانزيمات الكبد وانزيمات الكلي وانزيمات القلب والهرمونات واالامراض الخاصه بيهم والتحاليل الخاصه بيهم بالاضافه الي كل التحاليل الكميائيه في كل سوائل الجسم
وممكن تتخص في الماجستر في فرع منهم في في السرطان ودلالات الاورام و بيولوجيا السرطان ودلالات الاورام يوجد كشعبه من شعب الكيماء الحيوه في الماجستير والدكتوراه

واثناء الماجستير بتنزل مستشفيات وتتعاملي مع مرضي وتسحبي منهم عينات دم او بول او ايا من سوائل الجسم
ممكن بعدها تفتح معمل تحاليل طبيه خاص بتحاليل الكميا الاكلينيكه
ووممكن تحضر ماجستر ودكتوراه في التحاليل الطبيه في تخصص الكميا الاكلنيكه وممكن تبقي دكتور في في كليات العلوم او الطب سواء المصريه او الاجنبيه

4- قسم الميكروبيولوجي (يدرس بالبكتريا والفطريات والفيروسات والطحالب والمناعه)

يدرس الميكروبيولوجى الميكروبيولوجيا الاكلنيكه والميكروبيولوجيا التطبيقيه والعامه

فمثلا

مجال الميكروبيولوجيا الاكلينكيه الطبيه وهو تخصص اخر في التحاليل الطبيه

ودة بيبقي خاص بدراسه الامراض الميكروبيه سواء بكتريه او فطريه او فيروسيه والتحاليل الخاصه بيهم سواء كانت في اي منطقه من الجسم

واثناء الماجستير بتنزل المستشفي وتتعامل مع مرضي
وتاخد منهم عينات البكتريا والفطريات والفيروسات
واحيانا بتبقي رساله الماجستير في مستشفي معينه
واحيانا بتلف في كذا مستشفي علي مستوى الجمهوريه
عشان تلاقي مريض عنده المرض دة
وممكن بعدها تفتح معمل تحاليل طبيه خاص بتحاليل الامراض الميكروبيه وبيبقي اسمه ميكروبيولوجى طبي اكلنيكى ( دكتور تحاليل) (اخصائي تحاليل طبيه)
ووممكن تحضر ماجستر ودكتوراه فيها وتدرس في كليات العلوم او الطب سواء المصريه او الاجنبيه

وفيه دكاترة تحاليل من كليات العلوم في تخصص الميكروبيولوجيا الطبيه دكاترة في كليات برة في امريكا وفي اوربا بردو

.............................................
و مجال الميكروبيولوجيا التطبيقه

1- زى مجال تصنيع الادويه
ودى بتشمل انتاج ادويه كتيرة جدا منها المضادات الحيويه والفيتامينات و الادويه الخاصه بالسرطان والادويه الخاصه بالجلطات والادويه الخاصه بالهضم وانتاج اللقاحات والامصال من البكتريا والفطريات المختلفه

وممكن منها تشتغل في مصانع الادويه في قسم الميكروبيولوجى

وممكن الواحد يربط بين الميكروبيولوجيا الاكلينكه الطبيه بالميكروبيولوجيا التطبيقه
يعنى يعمل رساله ماجستير في مرض وعلاجه
مثل مرض التنيا وانتاج مضادحيوى ليه

2- زى تنقيه الميه من البكتريا والفطريات

ومنها ممكن تشتغل في شركات الميه

3- زى انتاج المواد الحافظه والانزيمات

ومنها ممكن تشتغل في شركات الاغذيه

5- قسم البترول والغاز الطبيعى ( قسم خاص)

وهو موجود في بعض الكليات مثل القاهرة والاسكندريه والسويس
وهو قسم خاص بفلوس بحوالي عشرة الاف جنيه في السنه

الراعي للقسم دة اكبر شركات البترول في مصر وفي اوربا ومنها شركه شلمبر
والاوائل بيتم تعينهم في شركات البترول المختلفه

الشغل : مهندس بترول شركات البترول المختلفه

6- قسم الجيولوجيا

وهو قسم يدرس طبقات الارض ويتعرض ايضا لدراسه البترول ويدرس كل ما في اعماق الارض

الشغل : جيولوجى في قطاع وزارة البترول وقطاع وزارة الري

7- قسم الجيوفزياء

وهو قسم يدرس الاعماق الارض من الناحيه الفزيائيه وهو قسم جديد في كليات العلوم وبيببقي وظيفته في مواقع حقول البترول نفسها في الكشف عن البترول وايضا في الكشف عن المياه الجيوفيه

الشغل : جيوفزيائي في شركات البترول المختلفه

8-قسم علوم الحاسب وتكنولوجيا المعلومات

وهو قسم يدرس الحاسب بكل فروعه والبرمجه وهو مثل قسم علوم الحاسب في كليه حاسبات ومعلومات
وسواء قسم علوم حاسب من كليه علوم او قسم علوم حاسب من كليه حاسبات ومعلومات فهم تابعيين لنقابه العلميين

الشغل كمبرمج في شركات الكمبيوتر المختلفه

9- قسم الرياضه والاحصاء

وهو قسم يدرس كل ما يتعلق بالرياضيات
الشغل اما يشتغل كاحصائي في الشركات المختلفه او كمدرس رياضيات

10-قسم النبات (يدرس كل ما يتعلق بالمملكه النباتيه)

ويختص بدراسه كل ما يتعلق بالنبات سواء تقسم او تشلايح او فسيولولوجى او سلوك او مورفولوجى الخ

الشغل في مراكز البحوث المختلفه

11-قسم الحيوان(يدرس كل ما يتعلق بالمملكه الحيوانيه وعلي رائسها الانسان)

يدرس كل ما يتعلق بالمملكه الحيوانيه وعلي رائسها الانسان فيدرس الفسيولوجى اي علم وظائف الاعضاء
والامبريولوجى اي علم الاجنه والهيماتولوجى اي علم امراض الدم والسيريولوجى اي علم المناعه والاناتومى اي علم التشريح والباراسيتولوجى اي علم الطفيليات

الشغل : ممكن يشتغل في التحاليل الطبيه اذا حضر دراسات عليا في الطفيليات او في الهيماتولوجى اي امراض الدم وممكن يشتغل في اطفال الانابيب اذا حضر دراسات عليا في علم الاجنه وممكن يشتغل في اي مركز من مراكز البحوث المختلفه

12-قسم الفيزيا ء-قسم الفزياء وعلوم الليزر -قسم الفزياء الالكترونيه -قسم الفزياء الحيويه

مش عندى معلومات عنه كافيه
لكن للي متاكد منه ان قسم الفزيا الالكترونيه بيشتغل في مصانع الالكترونيات
وقسم الفزيا الحيويه الطبيه بيبقي شغله علي الاشعه والاشعاعات واثرها علي الخلايا
وقسم الفزيا الاسبيشيل بيبقي شامل كل حاجة عن الفزيا

13 قسم البيوتكنولوجى

و يدرس التكنولوجيا الحيويه اي الدى ان ايه وتحاليله وكل ما يتعلق بيه
الشغل في معامل التحاليل الكبيرة للي فيها تقنيات تحاليل الدى ان ايه ومراكز البحوث المختلفه

14- قسم الكيمياء والميكروبيولوجى

وهو قسم يدرس نص مواده كمياء ونص موادة ميكروبيولوجى

وله الحق في اخد الصفتيين ككميائي او كميكروبيولوجى

15-قسم الكميا الحيوى والميكروبيولوجى

وهو قسم يدرس نص مواده كمياء حيويه ونص موادة ميكروبيولوجى

وله الحق في اخد الصفتيين ككميائي حيوى او كميكروبيولوجى

16
-قسم الكمياء والحيوان
نصف مواده كميا ونص موادة علم الحيوان(فسيولوجى -مناعه -هيماتولوجى -امبريولوجى-تشريح-تقسيم)

17-قسم الكيمياء والنبات

نصف موادة كميا ونصف موادة علم النبات

wight flower 10-09-2010 06:05 PM

بجد شكرااااا جداااا جداا جداااا لييك

وشكرا ع المعلومات دي فعلا تهمني :)
ووانا بدات اقتنع بيها ومن ناحيه ميوولي فا انا مياله للاتنين عشان كدا انا محتاره
ليها لازمه ادخل خاص ولا اقبل باللي ربنا كتبهولي وخلاص !؟
شكرا ليك مره تانيه

wight flower 10-09-2010 08:28 PM

بس معلش هي الافسام دي محتاجه تقادير معينه ولا ازاي ؟؟

clinical chemist10 10-09-2010 11:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wight flower (المشاركة 2645569)
بجد شكرااااا جداااا جداا جداااا لييك

وشكرا ع المعلومات دي فعلا تهمني :)
ووانا بدات اقتنع بيها ومن ناحيه ميوولي فا انا مياله للاتنين عشان كدا انا محتاره
ليها لازمه ادخل خاص ولا اقبل باللي ربنا كتبهولي وخلاص !؟
شكرا ليك مره تانيه

العفو
والخاص ملوش لازمه
الكل بعد التخرج بيتساوي
وبالتالي الخاص ملوش لازمه
وللي بيدعم بعد التخرج هو الكورسات والتدريب والدراسات العليا

clinical chemist10 10-09-2010 11:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wight flower (المشاركة 2645870)
بس معلش هي الافسام دي محتاجه تقادير معينه ولا ازاي ؟؟

اها فيه اقسام بتاخد بتقدير وفيه اقسام من غير تقدير

wight flower 11-09-2010 12:08 AM

طيب من ناحية الكيميا الحيوية الطبية والميكروبيولجي محتاجين تقديرات ؟
ولو محتاجين فا ايه هي التقديرات ؟

clinical chemist10 11-09-2010 12:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wight flower (المشاركة 2646445)
طيب من ناحية الكيميا الحيوية الطبية والميكروبيولجي محتاجين تقديرات ؟
ولو محتاجين فا ايه هي التقديرات ؟

القسميين بياخدو اعلي تقديرات
في الكليه وده علي حسب التقديرات بتاعه الدفعه
وهما ليهم عدد محدد
يعني مثلا الكميا الحيوي بياخد ااعلي 100 واحد
وبعده الميكروبيولوجي بياخد ال 100 للي بعدهم

وباقي الدفعه بتتوزع علي باقي الاقسام

wight flower 11-09-2010 12:38 AM

انت كدا قلقتني اكتر انا حابه دول اكتر حاجه
طيب انا بتخصص ف سنه كام ؟
من اول سنة ؟
وهو في اقسام رئيسيه احنا اللي بنختارها بيتفرع تحتها اقسام تانيه ولو اه الاقسام الفرعيه دي احنا بنختار ولا ع حسب التقدير ولا ايه ؟

Roza92 11-09-2010 12:43 AM

السلام عليكم انا من الشهاده المعادله وجتلي علوم المنيا بس انا في القاهرة واهلي بيقولولي اروح علوم عين شمس بس انا عارفه ان عين شمس اصعب كلية فقلت هحول لعلوم القاهرة
انا عاوزة اعرف رايكم في الكليتين واي افضل القاهرة ولا عين شمس
وياترى في اقسام في القاهرة مش موجوده في عين شمس والعكس صحيح

clinical chemist10 11-09-2010 12:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wight flower (المشاركة 2646555)
انت كدا قلقتني اكتر انا حابه دول اكتر حاجه
طيب انا بتخصص ف سنه كام ؟
من اول سنة ؟
وهو في اقسام رئيسيه احنا اللي بنختارها بيتفرع تحتها اقسام تانيه ولو اه الاقسام الفرعيه دي احنا بنختار ولا ع حسب التقدير ولا ايه ؟

مفيش قلق ولا حاجه انتي تعملي اللي عليكي وتسبها ع ربنا
وباالنسبه للتخصص بيبقي من سنه كم ده ع حسب الجامعه للي انتي رايحلها في جامعه بيبقي التخصص من اولي وفيه جامعه التخصص بعد تانيه

وطنطا فيها التخصص بعد سنه تانيه
بعد ما تدخلي الاول شعبه عامه وهي شعبه البيولوجي
وبعد كده تتخصصي

wight flower 11-09-2010 01:36 AM

شكرا ليك معلش تعبتك ودوشتك
توكلنا ع الله ان شاء الله
وانا علوم طنطا عموما

clinical chemist10 11-09-2010 01:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wight flower (المشاركة 2646751)
شكرا ليك معلش تعبتك ودوشتك
توكلنا ع الله ان شاء الله
وانا علوم طنطا عموما

لا تعب ولا حاجه
ولو احتجتي اي حاجه ابعتيلي رساله خاصه

Roza92 11-09-2010 01:53 AM

انا بجد محتاجه اي معلومات لو حد يقدر يساعدني عن علوم عين شمس او علوم القاهرة

ابوراضي 11-09-2010 01:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Roza92 (المشاركة 2646821)

بالنسبه لعلوم القاهره

كليه اكتر من ممتازه فيها اقسام كتير جدا زي الكيميا والبيو كيمستري والجيولوجيا والجيوفيزياء والفلك والرياتضه والخ زي باقي العلوم

نظام الدراسه ساعات معتمده

كمان فيه برامج خاصه بفلوس هي

علوم البترول الجيولوجيه

و البيو تكنولوجي

http://science.cu.edu.eg/
ده الموقع الخاص بالكليه

the black rose 11-09-2010 02:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Roza92 (المشاركة 2646821)

انا علوم القاهرة
قوليلى عايزة تعرفى ايه بالظبط
و انا ان شاء الله لو اعرف
مش هتأخر عليكى

و ابقى زورى الموضوع ده
لكل اللى دخلوا علوم السنادى ( علوم القاهرة تحديدا )

yorie2006 13-09-2010 01:53 AM

سلام عليكوا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ***star*** (المشاركة 801729)

لكل عضو في قسم كليه العلوم...عندك سؤال عن طرق التدريس في الكليه؟؟...أو المواد اللي بتدرسها...؟؟....أو مش عارف تاخد كورس ولا لا...؟؟؟....يعني بالمعني الأصح كل الأسئله اللي عايز تسألها تقدر تكتبها واحنا ان شاء الله نجاوبلك عليها....

يللا اتفضلو مين هيبدأ بأول سؤال؟

انا خريجه ثانويه عامه الكويت وجالي في التنسيق كليه علوم ولا اردي ماهي
وهل يمكنني ان احول بعد قضاء 2 سنه ف الكليه علوم التحويل الي طب ام لا كما اني اود ان اسال ماهو افضل اختصاص ومن الاخر فيه شغل ف كليه علوم وشكرا ع الاجابه

clinical chemist10 13-09-2010 04:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yorie2006 (المشاركة 2654150)
انا خريجه ثانويه عامه الكويت وجالي في التنسيق كليه علوم ولا اردي ماهي
وهل يمكنني ان احول بعد قضاء 2 سنه ف الكليه علوم التحويل الي طب ام لا كما اني اود ان اسال ماهو افضل اختصاص ومن الاخر فيه شغل ف كليه علوم وشكرا ع الاجابه

موضوع التحويل ده ملغي من زمان
وده عرض لاقسام كليه العلوم

وده عرض تفصيلي لاقسام كليه العلوم في مصر

1-قسم كيمياء سبيشيل (يشمل دراسه الكميا التحليله والعضويه والفزيائيه والغير عضويه و الكيمياء التطبيقيه و الصناعيه و الكيما ءالحيويه)

الشغل: كميائيين في مصانع الادويه والكيماويات و شركات مستحضرات التجميل شركات اصباغ وبلاستك وحديد وصلب و
1-مصانع الزيوت والدهون والصابون والمنظفات الصناعية والصناعات المتعلقة بها – المواد الوسيطة والأصباغ العضوية – المذيبات ومشتقاتها – مواد الصباغة – صناعة الجلود – المواد العطرية – الزيوت الطبيعية أو البترولية – مواد مستحضرات التجميل – تكرير البترول ومشتقاته والصناعات البتروكيماوية – الراتنجات والكاوتشوك والبلاستيك واللدائن – المبيدات – المواد الغذائية والجيلاتين – عمليات التبييض والصباغة والطباعة والتجهيز للألياف الطبيعة والصناعية – صناعة الألياف الصناعية كالحرير الصناعي والنايلون – الأسمدة العضوية – عمليات التخمير – تكرير السكر والصناعات المتفرعة منه – حفظ الأغذية والمشروبات – استخلاص السليلوز-
وصناعة الورق – تقطير الفحم والقطران و صناعة الكوك – الجلود الصناعية – كيميائيات التصوير الفوتوغرافي - الكيماويات المعملية وغيرها من الصناعات التي تدخل في أي فرع من الفروع السابقة وتطبيقاتها – الكيمياء التخليقية التي تدخل في مجال صناعة الأدوية أو الصناعات الأخرى التي لم يرد ذكرها عاليه أو ما يستحدث في علوم الكيمياء

2- صناعه البطاريات الجافة والسائلة وبطاريات و خلايا الوقود - الطلاء الكهربي بأنواعه المختلفة – استخلاص المعادن بالطرق الكهربائية – صناعات التحليل الكهربي لتحضير العناصر المختلفة مثل الكلور والصوديوم والألمنيوم – تحضير الغازات الصناعية المختلفة – المعالجة الأنودية والتلوين – تنقية المياه وصرف المصانع بالطرق الكيميائية والكهروكيميائية في الأمن الصناعي - تنقية الهواء – تكنولوجيا المساحيق واستخدام العوامل الحفازة – مراقبة و تأكيد الجودة وتطبيق الجودة الشاملة - التعرف على التآكل ومسبباته فى الأجواء المختلفة خاصة فى المنشآت والتجهيزات المعدنية الصناعية والبترولية والبحرية – تحضير مثبطات التآكل واستخدامها فى الصناعات المختلفة مثل الصناعات البترولية والمراجل البخارية والمبادلات الحرارية والصناعات المعدنية مثل صناعات الحديد والصلب بأنواعه المختلفة – السبائك وأنواعها المختلفة وصناعة النحاس والألمنيوم – متابعة سرعة التفاعلات الكيميائية وآلياتها.

3-صناعة الأحماض والقلويات، الأملاح بجميع أنواعها – نواتج تفحيم الخشب وتثبيت النتروجين والصناعات المتعلقة به – الأسمدة الكيميائية بأنواعها المختلفة – مواد الطلاء المعدنية والبويات – صناعة الزجاج والخزف والصيني والحراريات ومواد البناء (اسمنت، جبس .. الخ) – صناعة الحديد والصلب واستخلاص المعادن بالطرق المختلفة – صناعة المطروقات – صناعة السبائك – صناعة الوقود الصلب والسائل والغازي وكذلك صناعة المواد غير العضوية المختلفة التي تدخل تحت أي فرع من الفروع السابقة أو تطبيقاتها – العمليات الكيميائية في الصناعات التي لا تدخل تحت بند الصناعات الكيميائية

4-
تحليل الخامات والمواد الأولية والوسيطة والمنتجات النهائية في الصناعات السابق ذكرها – مطابقة مواصفات المنتجات للمواصفات القياسية – التعرف على المكونات الرئيسية للمواد الكيميائية بالطرق التحليلية الكيميائية والفيزيائية المختلفة – تحديد نسب الشوائب والملونات في النواتج الكيميائية الصناعية – تحلية وتحليل المياه ومعالجتها المستخدمة في الصناعة والتعرف على انسبها للعمليات الصناعية التي تدخل فيها – تدوير النفايات الكيميائية – تحليل عينات من الهواء والماء والتربة في البيئة – التحليل الكمي للمواد الغذائية ومواد التلوين والإضافات الكيميائية في نطاق المواصفات القياسية المعمول بها – الإسهام في تقدير الجودة للمنتجات الكيميائية في نطاق المواصفات القياسية المعمول بها – الإسهام في تقدير الجودة للمنتجات الكيميائية المختلفة وتقرير مدي مطابقتها للمواصفات المقررة ومدي مناسبتها للاستخدام في الأغراض المختلفة – متابعة سرعة التفاعلات الكيميائية أو آلياتها عن طريق تحليل النواتج المناسبة أثناء حدوث التفاعل في مفاعلات الإنتاج (تحليل السوائل تحليل الغازات) أو عن طريق اخذ عينات دورية من نفايات الإنتاج – التحليل الكيميائي والبكتريولوجي للمواد الكيميائية والأدوية والمحاليل والبول والدم والمصل وفقا للشروط المتطلبة في القائمين بهذه التحاليل – التحليل الدوري للآثار والمقتنيات الفنية للتعرف على مقدار ما قد يكون قد أصابها من تلف تحت الظروف التي توجد فيها والإسهام في صيانتها وترميمها والمحافظة عليها – تحليل السموم والمخدرات وآثار الجرائم المختلفة وأعمال التزوير والتزييف في نطاق الأدلة الجنائية والنظم القانونية والشرعية.

5-
إجراء البحوث ورصد الملوثات المختلفة وقياس نسبها ومقارنتها بالمعايير القياسية المحددة لها ، ووضع المعايير للمكونات المختلفة للهواء والماء والتربة والمخلفات الصناعية ومعالجتها ، وتقدير مدي الأضرار على البيئة المحيطة والكائنات الحية الموجودة بها (إنسان ، حيوان ، نبات) وكذلك الاشتراك في وضع المعايير المشار إليها وتحليلها ومقارنتها بالمعايير القياسية عن طريق التحاليل الكيميائية المشار إليها تحت بند الكيمياء.

2-قسم الكمياء الصناعيه والتطبيقيه (يتم فيه دراسه علي الكميا الصناعيه والتطبيقيه )

الشغل ككميائيين في المصانع السابقه

3-قسم الكيميا الحيويه -قسم الكيمياء الحيويه والطبيه (يتم فيه دراسه الكيما الحيويه وخوصوا الكيما الحيويه والاكلينيكه)

تخصص الكمياء الحيويه الاكلينيكه ( السريريه ) وهو علم الكمياء المسئول عن تشخيص الامراض
مثل وظائف الجسم المختلفه من كلى وكبد وقلب ودهون ومعادن
ودلالات الاورام السرطانيه وبيولوجيا السرطان وكل التحاليل الكيمائيه الموجودة في جسم الانسان

الشغل : كميائي طبي اكلينكى(دكتور تحاليل)(اخصائي تحاليل طبيه)

تخصص في التحاليل الطبيه وهو العلم الخاص ببيولوجيا السرطان ودلالات الاورام وانزيمات الكبد وانزيمات الكلي وانزيمات القلب والهرمونات واالامراض الخاصه بيهم والتحاليل الخاصه بيهم بالاضافه الي كل التحاليل الكميائيه في كل سوائل الجسم
وممكن تتخص في الماجستر في فرع منهم في في السرطان ودلالات الاورام و بيولوجيا السرطان ودلالات الاورام يوجد كشعبه من شعب الكيماء الحيوه في الماجستير والدكتوراه

واثناء الماجستير بتنزل مستشفيات وتتعاملي مع مرضي وتسحبي منهم عينات دم او بول او ايا من سوائل الجسم
ممكن بعدها تفتح معمل تحاليل طبيه خاص بتحاليل الكميا الاكلينيكه
ووممكن تحضر ماجستر ودكتوراه في التحاليل الطبيه في تخصص الكميا الاكلنيكه وممكن تبقي دكتور في في كليات العلوم او الطب سواء المصريه او الاجنبيه

4- قسم الميكروبيولوجي (يدرس بالبكتريا والفطريات والفيروسات والطحالب والمناعه)

يدرس الميكروبيولوجى الميكروبيولوجيا الاكلنيكه والميكروبيولوجيا التطبيقيه والعامه

فمثلا

مجال الميكروبيولوجيا الاكلينكيه الطبيه وهو تخصص اخر في التحاليل الطبيه

ودة بيبقي خاص بدراسه الامراض الميكروبيه سواء بكتريه او فطريه او فيروسيه والتحاليل الخاصه بيهم سواء كانت في اي منطقه من الجسم

واثناء الماجستير بتنزل المستشفي وتتعامل مع مرضي
وتاخد منهم عينات البكتريا والفطريات والفيروسات
واحيانا بتبقي رساله الماجستير في مستشفي معينه
واحيانا بتلف في كذا مستشفي علي مستوى الجمهوريه
عشان تلاقي مريض عنده المرض دة
وممكن بعدها تفتح معمل تحاليل طبيه خاص بتحاليل الامراض الميكروبيه وبيبقي اسمه ميكروبيولوجى طبي اكلنيكى ( دكتور تحاليل) (اخصائي تحاليل طبيه)
ووممكن تحضر ماجستر ودكتوراه فيها وتدرس في كليات العلوم او الطب سواء المصريه او الاجنبيه

وفيه دكاترة تحاليل من كليات العلوم في تخصص الميكروبيولوجيا الطبيه دكاترة في كليات برة في امريكا وفي اوربا بردو

.............................................
و مجال الميكروبيولوجيا التطبيقه

1- زى مجال تصنيع الادويه
ودى بتشمل انتاج ادويه كتيرة جدا منها المضادات الحيويه والفيتامينات و الادويه الخاصه بالسرطان والادويه الخاصه بالجلطات والادويه الخاصه بالهضم وانتاج اللقاحات والامصال من البكتريا والفطريات المختلفه

وممكن منها تشتغل في مصانع الادويه في قسم الميكروبيولوجى

وممكن الواحد يربط بين الميكروبيولوجيا الاكلينكه الطبيه بالميكروبيولوجيا التطبيقه
يعنى يعمل رساله ماجستير في مرض وعلاجه
مثل مرض التنيا وانتاج مضادحيوى ليه

2- زى تنقيه الميه من البكتريا والفطريات

ومنها ممكن تشتغل في شركات الميه

3- زى انتاج المواد الحافظه والانزيمات

ومنها ممكن تشتغل في شركات الاغذيه

5- قسم البترول والغاز الطبيعى ( قسم خاص)

وهو موجود في بعض الكليات مثل القاهرة والاسكندريه والسويس
وهو قسم خاص بفلوس بحوالي عشرة الاف جنيه في السنه

الراعي للقسم دة اكبر شركات البترول في مصر وفي اوربا ومنها شركه شلمبر
والاوائل بيتم تعينهم في شركات البترول المختلفه

الشغل : مهندس بترول شركات البترول المختلفه

6- قسم الجيولوجيا

وهو قسم يدرس طبقات الارض ويتعرض ايضا لدراسه البترول ويدرس كل ما في اعماق الارض

الشغل : جيولوجى في قطاع وزارة البترول وقطاع وزارة الري

7- قسم الجيوفزياء

وهو قسم يدرس الاعماق الارض من الناحيه الفزيائيه وهو قسم جديد في كليات العلوم وبيببقي وظيفته في مواقع حقول البترول نفسها في الكشف عن البترول وايضا في الكشف عن المياه الجيوفيه

الشغل : جيوفزيائي في شركات البترول المختلفه

8-قسم علوم الحاسب وتكنولوجيا المعلومات

وهو قسم يدرس الحاسب بكل فروعه والبرمجه وهو مثل قسم علوم الحاسب في كليه حاسبات ومعلومات
وسواء قسم علوم حاسب من كليه علوم او قسم علوم حاسب من كليه حاسبات ومعلومات فهم تابعيين لنقابه العلميين

الشغل كمبرمج في شركات الكمبيوتر المختلفه

9- قسم الرياضه والاحصاء

وهو قسم يدرس كل ما يتعلق بالرياضيات
الشغل اما يشتغل كاحصائي في الشركات المختلفه او كمدرس رياضيات

10-قسم النبات (يدرس كل ما يتعلق بالمملكه النباتيه)

ويختص بدراسه كل ما يتعلق بالنبات سواء تقسم او تشلايح او فسيولولوجى او سلوك او مورفولوجى الخ

الشغل في مراكز البحوث المختلفه

11-قسم الحيوان(يدرس كل ما يتعلق بالمملكه الحيوانيه وعلي رائسها الانسان)

يدرس كل ما يتعلق بالمملكه الحيوانيه وعلي رائسها الانسان فيدرس الفسيولوجى اي علم وظائف الاعضاء
والامبريولوجى اي علم الاجنه والهيماتولوجى اي علم امراض الدم والسيريولوجى اي علم المناعه والاناتومى اي علم التشريح والباراسيتولوجى اي علم الطفيليات

الشغل : ممكن يشتغل في التحاليل الطبيه اذا حضر دراسات عليا في الطفيليات او في الهيماتولوجى اي امراض الدم وممكن يشتغل في اطفال الانابيب اذا حضر دراسات عليا في علم الاجنه وممكن يشتغل في اي مركز من مراكز البحوث المختلفه

12-قسم الفيزيا ء-قسم الفزياء وعلوم الليزر -قسم الفزياء الالكترونيه -قسم الفزياء الحيويه

مش عندى معلومات عنه كافيه
لكن للي متاكد منه ان قسم الفزيا الالكترونيه بيشتغل في مصانع الالكترونيات
وقسم الفزيا الحيويه الطبيه بيبقي شغله علي الاشعه والاشعاعات واثرها علي الخلايا
وقسم الفزيا الاسبيشيل بيبقي شامل كل حاجة عن الفزيا

13 قسم البيوتكنولوجى

و يدرس التكنولوجيا الحيويه اي الدى ان ايه وتحاليله وكل ما يتعلق بيه
الشغل في معامل التحاليل الكبيرة للي فيها تقنيات تحاليل الدى ان ايه ومراكز البحوث المختلفه

14- قسم الكيمياء والميكروبيولوجى

وهو قسم يدرس نص مواده كمياء ونص موادة ميكروبيولوجى

وله الحق في اخد الصفتيين ككميائي او كميكروبيولوجى

15-قسم الكميا الحيوى والميكروبيولوجى

وهو قسم يدرس نص مواده كمياء حيويه ونص موادة ميكروبيولوجى

وله الحق في اخد الصفتيين ككميائي حيوى او كميكروبيولوجى

16
-قسم الكمياء والحيوان
نصف مواده كميا ونص موادة علم الحيوان(فسيولوجى -مناعه -هيماتولوجى -امبريولوجى-تشريح-تقسيم)

17-قسم الكيمياء والنبات

نصف موادة كميا ونصف موادة علم النبات

جولييت مصر 13-09-2010 03:45 PM

يا جماعة هو من اول سنة التخصص

يعني انا داخلة اول سنة
وعايزة اعرف هل التخصص من اول سنة
انا عايزة ادخل كيمياء

ودمتم بخير

ابوراضي 13-09-2010 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جولييت مصر (المشاركة 2656022)
يا جماعة هو من اول سنة التخصص

يعني انا داخلة اول سنة
وعايزة اعرف هل التخصص من اول سنة
انا عايزة ادخل كيمياء

ودمتم بخير

لا التخصص من سنه تانيه

Roza92 13-09-2010 06:57 PM

بصراحة ان حاسة ان نظام الساعات المعتمدة ده صعب ومش قادرة افهمة
يعني دلوقتي نظام الدراسة ازاي بيكون بالساعات يعني المفروض اننا بنحضر محاضرات وبنذاكر من الكت ونمتحن
ازاي بقا كل ماده 3 ساعات زي ما بيقولوا وبتدرسوا كام ماده في الترم
انا عارفه ان عين شمس بيدرسوا 5 مواد كل ترم
3 اجباري و2 اختياري يا ترى جامعة القاهرة كده

Roza92 13-09-2010 06:59 PM

كمان انا سمعت ان كل جروب بيبقى لية دكتور الكلام ده صح ولا غلط
ولو صح انا هختار الدكتور ازاي وانا معرفهمش

Roza92 13-09-2010 07:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوراضي (المشاركة 2648312)
بالنسبه لعلوم القاهره

كليه اكتر من ممتازه فيها اقسام كتير جدا زي الكيميا والبيو كيمستري والجيولوجيا والجيوفيزياء والفلك والرياتضه والخ زي باقي العلوم

نظام الدراسه ساعات معتمده

كمان فيه برامج خاصه بفلوس هي

علوم البترول الجيولوجيه

و البيو تكنولوجي

http://science.cu.edu.eg/
ده الموقع الخاص بالكليه

انا متشكرة جدا لحضرتك
بس اللينك ده دخلت علية كذا مرة مش مكتوب فية اي حاجه عن نظام الساعات

Roza92 13-09-2010 07:02 PM

بالنسبة للغه
انتو عارفين طبعا اي حد بيبقى جاي من بلد عربية غير مصر بيكون الانجليزي ضعيف
ياترى الشرح بيكون عربي ولا انجليزي

ابوراضي 15-09-2010 03:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Roza92 (المشاركة 2656757)
انا متشكرة جدا لحضرتك
بس اللينك ده دخلت علية كذا مرة مش مكتوب فية اي حاجه عن نظام الساعات

'طيب جربي ده

http://sareg.science.cu.edu.eg/

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Roza92 (المشاركة 2656763)
بالنسبة للغه
انتو عارفين طبعا اي حد بيبقى جاي من بلد عربية غير مصر بيكون الانجليزي ضعيف
ياترى الشرح بيكون عربي ولا انجليزي

الشرح بالعربي عادي بس المصطلحات العلميه انجلش والامتحانات والكتب نظام الدراسه ع بعضه انجلش طبعا :)

ronaldomessiraul 20-09-2010 07:29 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا طالب في كلية علوم دمياط جامعة المنصورة 1-عايز اعرف عن تخصص كيميا و جيولوجيا

2-ايه هي مجالات العمل في وهل هو احسن من جيولوجيا خاص

3-وهل ممكن اعمل دبلومة و اشتغل في التحاليل ولا لا

4-وكمان عايز اعرف هل انا ممكن احول من بعد سنة تانية علوم عين شمس او القاهرة

عشان انا اصلان من القاهرة يعني احسلي عين شمس

بس الظروف ضيعت التحويل مني السنة فهل ينفع ولا لا ارجو الافادة

5-وايه هي دبلومة البتروكيماويات

وشكرا

clinical chemist10 20-09-2010 08:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ronaldomessiraul (المشاركة 2675417)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا طالب في كلية علوم دمياط جامعة المنصورة 1-عايز اعرف عن تخصص كيميا و جيولوجيا

2-ايه هي مجالات العمل في وهل هو احسن من جيولوجيا خاص

3-وهل ممكن اعمل دبلومة و اشتغل في التحاليل ولا لا

4-وكمان عايز اعرف هل انا ممكن احول من بعد سنة تانية علوم عين شمس او القاهرة

عشان انا اصلان من القاهرة يعني احسلي عين شمس

بس الظروف ضيعت التحويل مني السنة فهل ينفع ولا لا ارجو الافادة

5-وايه هي دبلومة البتروكيماويات

وشكرا

احسن مجال ليه هو البترول
لان البترول ليه تطبيق في الكميا وفيا الجيولوجيا

ronaldomessiraul 20-09-2010 01:13 PM

ممكن اعمل دبلومة و اشتغل في التحاليل ولا لا من القسم ده

-وكمان عايز اعرف هل انا ممكن احول من بعد سنة تانية علوم عين شمس او القاهرة

clinical chemist10 20-09-2010 02:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ronaldomessiraul (المشاركة 2675890)
ممكن اعمل دبلومة و اشتغل في التحاليل ولا لا من القسم ده

-وكمان عايز اعرف هل انا ممكن احول من بعد سنة تانية علوم عين شمس او القاهرة

بالنسبه لحته التحويل دي تبقي كل كليه لها شروط خاصه بيها انها تقبل او لا

وبالنسبه لنقطه التحاليل فالتحاليل تعتمد علي الكميا والبيولوجي
فلو انت رحت لحته التحاليل في وسط اخصائي التحاليل كميا وبيولوجي وفي وسط اخصائي التحاليل خريجي طب

هتبقي بالنسبالك مشكله كبيره جدا

lola abdo 20-09-2010 11:31 PM

انا كنت طالبة فى كلية التربية النوعية قسم الحاسب الالى وكان عندنا دكتور من كلية علوم وقال إن احنا ممكن بعد التخرج نكمل سنتين فى كلية العلوم قسم الحاسب الالى عايزة اعرف هل هذا الكلام صحيح لان انا نفسى اكمل تعليمى فى كلية العلوم
الرجاء الرد السريع

clinical chemist00 28-09-2010 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lola abdo (المشاركة 2677381)
انا كنت طالبة فى كلية التربية النوعية قسم الحاسب الالى وكان عندنا دكتور من كلية علوم وقال إن احنا ممكن بعد التخرج نكمل سنتين فى كلية العلوم قسم الحاسب الالى عايزة اعرف هل هذا الكلام صحيح لان انا نفسى اكمل تعليمى فى كلية العلوم
الرجاء الرد السريع

حضرتك ممكن تتوجهي لشئون الطلاب في الكليه للي عايزه ترسي فيها وهما اكيد هيفيدوكي

geniou100 06-10-2010 09:31 AM

موضوع كامل ومتكامل عن البيولوجي
صباح الفل يا عم ستار

وشكـــــــــــــــر كبيــــــــــــــر على الموضوع المفيد ده

الموضوع يا عمنا انى انا فى اولى علوم بيولوجي دلوقتي ولحد الان انا مش عارف ايه الكلية دى مش عارف اربطها فى دماغي حاسس انها واقعه مني ومدلدله يعني :-

1- انا عايز اعرف يعني ايه شرائح , تبص تلاقي شرائح حيوان وشرائح نبات , يعني ايه دى ؟
----------------
2- كمان يعني انا هذاكر ازاى ؟ انا عارف انه سؤال عبيط اوى لما تقول لواحد انا هذاكر ازاى ؟ ! !
بس سدقني فعلا انا مش عارف ازاكر ازاى يعني اكتب المحاضرة اللى الدكتور بيقولها ولا اسجلها ولا اصورها ولا .....؟
3- والمعمل اعمل فيه
وايه المطلوب مني (( هشرح ضفدعه ))
تصور ياعم ستار (( انا ... انـــــــا ,,, انا هشرح ضفدعـــــــــــــــــــــــــــه )) ينهار ابيض :romarioxp6:

-------------
4 - كمان انا مش عارف خريجي القسم ده هيبقى ايه
ناس بتقولك هيركب ادوية فى شركات الصيدله
وناس تانية تقولك لاء دا تركيب الادوية تبع الكيميا

ثم ان نظام الماحضرات مش فاهمه يعني ياريت لو توقلي طريقة المحاضرات ماشيه ازاى وطريقة المذاكرة هتمشي ازاى ؟ وانا اسا سا همشي فى الكلية دى ازاى ؟ ؟ ؟

نهاية الموضوع بإسمي وبإسم كل شخص فى أولى بيولوجي ومش فاهم نظامها
نطالب بموضوع كامل عن البيولوجي
**
منه لله واحد اعرفه .... :mad:
انا كان مجموعى جايب هندسه وكنت هخشها لكن هو قعد اقنعني ان المهندسين بقوا على القلب أد كده والعلوم احسن , ووعدني انه هيسفرني بشهادة العلوم اما الهندسه مهوش ضامن

ياريات ترد عليا فى اسرع وقت اصل الواحد ملغبط , تصور انا بقالي يومين ماشي على راسي ومكتشفتش الا دلوقتي بعد ما لاقيت ! ! ! مش مهم

رحمتك ربي 10-10-2010 03:30 PM

البيو تكنولوجي
هذا التخصص عيوبه ومميزاته
مستقبله
ومجال العمل فيه

radium4 11-10-2010 03:42 PM

سؤال ... هو قسم الجيوفيزياء افضل من الجيولوجيا في ايه ؟
و طبعا القسمين من غير فلوس عادي طبعا بس هل لازم اجيب تقدير معين عشان ادخل جيوفيزيا ؟
و طبعا الشغل ده بتاع ربنا ... بس هل فرص الجيوفيزيا افضل ... ؟
و اسف على الاطالة .. و اتمنى الجواب

prof.ahmed4d 11-10-2010 07:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة radium4 (المشاركة 2738084)
سؤال ... هو قسم الجيوفيزياء افضل من الجيولوجيا في ايه ؟
و طبعا القسمين من غير فلوس عادي طبعا بس هل لازم اجيب تقدير معين عشان ادخل جيوفيزيا ؟
و طبعا الشغل ده بتاع ربنا ... بس هل فرص الجيوفيزيا افضل ... ؟
و اسف على الاطالة .. و اتمنى الجواب

انا ليا اصحاب في جيوفيزياء وفي جولوجيا وبترول

بس الى انا قدرت اعرفه ان مجالات جيوفيزياء في الشغل أكتر يعنى بتشتغل في البترول وفي المرافق تقريبا وشركات المياه والجبال حاجات زى كدة يعنى انما جولوجيا وبترول في البترول والصخور وكدة

بالنسبة للأقسام بقى كل كليه ليها نظامها بعد ما بتخلص الثانوية وتدخل الكلية بيتعمل فيها حاجة اسمها تنسيق داخلى وبتكتب رغباتك والاقسام المتاحة تختار منها مثلا 5 اقسام وده بيعتمد بقى على العدد المطلوب لكل قسم ومجموعك في مواد معينة وتقديرك لو كان الرغبات من تانى سنة مثلا وساعات بيكون حسب الاولوية بس كدة

ارجو ان اكون افدتك

في حفظ الله

radium4 11-10-2010 09:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prof.ahmed4d (المشاركة 2738570)
انا ليا اصحاب في جيوفيزياء وفي جولوجيا وبترول

بس الى انا قدرت اعرفه ان مجالات جيوفيزياء في الشغل أكتر يعنى بتشتغل في البترول وفي المرافق تقريبا وشركات المياه والجبال حاجات زى كدة يعنى انما جولوجيا وبترول في البترول والصخور وكدة

بالنسبة للأقسام بقى كل كليه ليها نظامها بعد ما بتخلص الثانوية وتدخل الكلية بيتعمل فيها حاجة اسمها تنسيق داخلى وبتكتب رغباتك والاقسام المتاحة تختار منها مثلا 5 اقسام وده بيعتمد بقى على العدد المطلوب لكل قسم ومجموعك في مواد معينة وتقديرك لو كان الرغبات من تانى سنة مثلا وساعات بيكون حسب الاولوية بس كدة

ارجو ان اكون افدتك

في حفظ الله

ربنا يكرمك يا باشا ... و جزاك الله خيرا على المعلومات

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:17 AM.