بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   هل توافق علي ضرب التلاميذ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=192070)

صلاح الدين خطاب 17-04-2010 09:10 PM

اوافق على الضرب لأن نظرية الثواب والعقاب موجودة من الاذل وبدون ذلك سيقابل التلميذ الدرس وشرح الدرش وعدم اعتناء التلميذ بكل ذلك وبدون نظرية الثواب والعقاب ماكنا تعلمنا أو وصلنا الى العلم الذين نحن فيه الان 0ولأن الله قد خلق الجنة والنار ليعطى كل
ز مخلوق جزائه بما فعل فأرجو من السيد الوزير ألا يلغى سنة الله فى الارض
وشــــــــــــــــــــــــــكرا

ايه كمال 17-04-2010 09:25 PM

للاستاذه حنان

وهو حضرتك مش بتضربى ابنك لما بيغلط؟؟

™Myth D™ 17-04-2010 09:58 PM

تصدقوا باللة ما فى واحد قال ابدا جملة صح كلوا ماشى مع التيار فى لغتنا احنا ماشى ورة الزفة يا ناس يا رجالة يا مدرسين وبالذات المرسين اولا انت ملكشى حق اللى انتا تضرب الطلبة ممنوع ضرب المدرس الطالب حتى لو كان مذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذ ذذذذذذنب فى طرق كتيرة غير الضرب واحسنهم مذكرة الى المدير ويحضر ولى امر الطالب هذا كل ما عليك فعلة لا تانيب لا معاقبة بدينة لا معاقبة بذيئية يعنى من الاخر المدرس ملوش دعوة بحاجة واللى مش عاجبوا التدريس كدة يسيبها الطلبة مش خدامين عندهم ييجوا مثلا يضربوا من المدرسين المدرسين ليسوا عائلة الطالب لذلك يمنع منعا بتا العقاب البدنى

™Myth D™ 17-04-2010 10:02 PM

يا جماعة يا جماعة متفهمونيش غلط انا بحب الدراسة جدا جدا بس الدراسة اللى بتخش العقل طب بصوا حطوا نفسكوا بدل الطالب لو الطالب كل يوم يروح المدرسة عشان يضرب هيجيلوا عقدة نفسية ومش هيرضى يروح خالص يبا انت كدة اذيتوا بجد انت لو قلبك علية تاخدوا بالحسنى لو مش عايز ييجى معاك بالحسنى او يصلح حالة مذكرة صغننننننونة للمدير يحضر فيها ولى امر الطالب تيجى بئا دور الاسرة هنا ومتكلموش كتير بليز واللى مش فاهم حاجة وماشى ورا التيار يسكت احسن

™Myth D™ 17-04-2010 10:03 PM

واللة مننا مكلم خالص انتوا مش راديي تفهموا نهائى

ايه كمال 17-04-2010 11:36 PM

محدش قال ان المدرسين كل شغلتهم فى الحياة يروحو المدرسه علشان يضربوا بس والله العظيم فى اولاد ما يعرفوش اى حاجه عن الادب ومش مذكرة اللى تشتيكيهم لا وممكن اهلو اما يجوا يغلطو المدرس ويتطاولو عليه

vip_ame 18-04-2010 03:25 PM

لابد من وجود عقاب وثواب والا لن يوجد تعليم

توليد الدافعية لدى التلاميذ يختلف من تلميذ لاخر فهناك من تتولد لديهم الدافعية من مجرد كلمة استحسان بسيطة وهناك من لا يتولد لديه الدافعية للتعلم الا بعد ان يشعر بان هناك من خلفه بالعقاب المستمر اذا لم يلتزم

اللى بيتكلم ويقول ان المدرس يخليه فى الشرح وبس اكيد مش مدرس من الاساس

التعليم مش شرح وبس ده عمليه بتم على مراحل

واحنا كمدرسين ما بنعلمش منهج وخلاص لا احنا بنعلم قيم وبنولد اتجاهات نفسية للتلاميذ والمفروض اننا قدوة ليهم فى الحياة

لكن لو كان هدف العقاب ايا كان نوع العقاب غير التعليم بكون هنا الخطأ

ومنع الضرب اصلا كان لهذا السبب مش لان العقاب البدنى شئ سيئ ابدا

واحييك على الموضوع الهادف استاذ اشرف

™Myth D™ 18-04-2010 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vip_ame (المشاركة 2113487)
لابد من وجود عقاب وثواب والا لن يوجد تعليم

توليد الدافعية لدى التلاميذ يختلف من تلميذ لاخر فهناك من تتولد لديهم الدافعية من مجرد كلمة استحسان بسيطة وهناك من لا يتولد لديه الدافعية للتعلم الا بعد ان يشعر بان هناك من خلفه بالعقاب المستمر اذا لم يلتزم

اللى بيتكلم ويقول ان المدرس يخليه فى الشرح وبس اكيد مش مدرس من الاساس

التعليم مش شرح وبس ده عمليه بتم على مراحل

واحنا كمدرسين ما بنعلمش منهج وخلاص لا احنا بنعلم قيم وبنولد اتجاهات نفسية للتلاميذ والمفروض اننا قدوة ليهم فى الحياة

لكن لو كان هدف العقاب ايا كان نوع العقاب غير التعليم بكون هنا الخطأ

ومنع الضرب اصلا كان لهذا السبب مش لان العقاب البدنى شئ سيئ ابدا

واحييك على الموضوع الهادف استاذ اشرف

يااااااااااااااااااااااة واللة لية كنت انت ولى امر الطالب ولا انت اهلوا انا ماولتش حاجة وحشة فى الاساتذة بالعكس انا بحيي كل استاذ بس ميسوئش فيها اولا انت مش ولى امر الطالب ثانيا التعليم مش بالعافية يا باشا التعليييييييييييييييييييييييييييم مش بالعافيييييييييييييييييييييية بس دة كل اللى هاولوا

™Myth D™ 18-04-2010 08:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايه كمال (المشاركة 2112468)
محدش قال ان المدرسين كل شغلتهم فى الحياة يروحو المدرسه علشان يضربوا بس والله العظيم فى اولاد ما يعرفوش اى حاجه عن الادب ومش مذكرة اللى تشتيكيهم لا وممكن اهلو اما يجوا يغلطو المدرس ويتطاولو عليه

انا معاك فى كل كلمة انت اولتها بس مش حق اى مدرس يضرب طالب لكان مفيش تعليم ابدا فى مصر ولا يكون حتى فى مدارس عارف بئا امتى تضرب الطالب لما اهل الطالب يوافقوا على ضرب ابنهم كدة تموتوا انت اخدت اذن من الاهل بس مش بمزاجك الطالب اللى رايح واللى جاى تضرب فية وبردة نفس اللى اولتوا فى الموضوع اللى فات يا جماعة يا جماعة التعليم مش بالعافية لكانت الدنيا خربت وبجد خلاص انا هافل فى الموضوع دة معنتش هكلم دانا شكلى انا الوحيد اللى واقف مع الطلاب

فتحى مصطفىاحمد 19-04-2010 05:45 PM

المعلم له دور عظيم فى المجتمع .. وهذا الدور يحتاج من المعلم أن يتمسك بقيم جليلة ملازمة للدور الذى يودية... فى الوقت التالى المدرس لا يحترم من الطالب ... بسبب تفريط المعلم فى قيم الدور الذى يؤديه
المفروض أن التدريس يتم فى المدرسة كاملا.. وبمنتهى الامانة ... وبذلك يكون المعلم فى العين الملينه
وخير مثال على ذلك معلمى الخمسنيات والستينات والسبيعنات ... احترام تام للمعلم داخل وخارج المدرسة
حاليا الواقع ... كله عارفه ... معلم يلف على البيوت ويظهر طرق غربية تسئ الى المهنة .... وبالتالى لايحترم
لا من الطالب أو ولى الامر
ياسادة المشاكل واضحة مثل الشمس ... ولاتحتاج الى مجود عنيف للحل
لن يحترم المعلم ... اذا لم يحترم نفسه .... ويحترم عمله ...

vip_ame 20-04-2010 01:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mallawy (المشاركة 2114104)
يااااااااااااااااااااااة واللة لية كنت انت ولى امر الطالب ولا انت اهلوا انا ماولتش حاجة وحشة فى الاساتذة بالعكس انا بحيي كل استاذ بس ميسوئش فيها اولا انت مش ولى امر الطالب ثانيا التعليم مش بالعافية يا باشا التعليييييييييييييييييييييييييييم مش بالعافيييييييييييييييييييييية بس دة كل اللى هاولوا

ومين اللى قال ان التعليم بالعافية

اللى مش عايز يتعلم مايروحش المدرسة من الاول اصلا

اللى يروح المدرسة يبقى عايز يتعلم

امال رايح يستظرف ويهرج ويتفسح يعنى؟؟؟؟

المدرسة هدفها الاول والاخير التعليم وليس التعليم منهج فقط

الراجل اللى كاتب الكلام كاتبه من وجهة النظر التربوية السليمة والرأى التربوى السليم ان لازم يبقى فيه عقاب

اللى بيحص عندنا ماشاء الله انهم بيسحبوا مننا كل وسائل العقاب

ومافيش حاجه اسمها انت مش ولى الامر يبقى ماتعاقبش

لكن لو ولى الامر فاكر ان المدرس عدو ابنه يبقى العملية عمرها ما هاتتصلح

المدرس فى المدرسة مكان ولى الامر فى البيت ده اللى لازم نفهمه

بعض المدرسين اللى بيعاقبوا بطرق غير تربوية دول يستحقوا اللى يحصل ليهم بعد كده

لكن ماينفعش مايكونش فيه عقاب

بدون عقاب لا يوجد تعليم

sayed57 22-04-2010 01:09 PM

العقاب مطلوب ولكن دون مبالغة فيه

حنان حلوة 22-04-2010 10:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قاهر الاسود (المشاركة 2031914)
أولا اوافق بشروط
ثانيا اعلق على كلام الاستاذة/حنان
يعنى لو طالب مستفز !!!!!!شقى !!!!!!!قليل الادب من الاخر
وأوعى تقولى ان فى اى فصل او اى مدرسة سواء حكومية او خاصة او تجريبيةليس فيها تلك النوعيات من الطلبة
هتعملى ايه!!!!! عارف هتقولى ابلغ ادارة المدرسة فى الغالب هتجدى سلبية وخوف من اولياء الامور المسنودين وفى النهاية كلمتين فى العظم للتلميذ او فصل 3 ايام فقط
المشكلة مش فى الطلبة المشكلة فى اولياء امورهم اللى عودوهم على هذا انه لا يحترم الكبير فى اواياء امور مرضى نفسيين بيحب انه ابنه يبقى كده يقولك خليه يبقى راجل ومش ضعيف وياخد حقه وهو طفل لايدرك فبيتطاول على الجميع
الم تسمعى او تقرائى عن ضرب التلاميذ للمدرسين!!!ماذا تفعلى لو تعرضت لذلك؟؟؟؟؟
الم تسمعى عن شكوى اولياء الامور الكيدية ضد المعلم وضربهم للمعلمين ثم عمل محضر كيدى بان المعلم هو اللى ضربهم!!!
هل تدافعين عن امثال هؤلاء الطلبة ممن يضربون المعلميين!!!نحن الان بنطالب بالدفاع عن المعلم ضد ضرب التلاميذ لهم!!!شوفت وصل حال المعلم الى ايه!!!!!!!!!
هل تدافعين عن اولياء امورهم اللى هم السبب الحقيقى فى ذلك لانه كله عائد على التربية فى الاول والاخر!!!!!!!!!لو عرف الاب يربى ابنه على احترام الاكبر منه سنا لم توجد مشكلة من الاساس
دافعى عن المعلم وكرامته اولاًً!!!!!!!!!!!!لو كنتى معلمة اساساً

احترم راى حضرتك واسمح لى بالرد نعم يوجد طلبة مستفزين جدا ونعم ادارة المدرسة لا تنصف مدرس وكل كلامك والله صحيح لكن النتيجة ح يموت المدرس ناقص عمر حرام مش طالبة اكتر من اننا نطول بالنا معلش انا حاسة بكل دا وشكرا

حنان حلوة 22-04-2010 10:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام المصري313 (المشاركة 2031936)
اوافقك الراي قاهر الاسود في كل حرف كتبته

فاليوم اصبحت المدارس للطلبه واولياء الامور وليس للمدرس اي حق يستطيع ان ياخذه
لا من الطالب ولا ولي الامر ولا حتي من اداره المدرسه التي قد تكون في الغالب سلبيه الي ابعد الحدود

يا ريت نخليها من حقنا احنا كمان قبل الطلبة واولياء الامور لاننا بنكون فيها وبنقضى عمرنا فى تربية اولاد الناس وفيها ونطول بالنا

حنان حلوة 22-04-2010 10:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shmndora (المشاركة 2033146)
انا مع الاخت حنان حلوة وارفض الضرب بشدة لنفس السبب اللى قالته الزميلة حنان.............................

اشكر حضرتك كتير

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:24 PM.