بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   تجمع طلبة تجارة انتظام "جامعة القاهرة" 2009\2010 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=144537)

دودي& 10-09-2009 07:27 PM

الحمد لله علي كل حال كويس انهم ملغوش العام الدراسي
بس انا الحمد لله انتظام

totti_pop_2008 10-09-2009 07:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salomeh (المشاركة 1584959)
تم تأجيل بدء العاااااااام الدراسى لجميع المراحل حتى يوم 3 اكتوبر

ده للمدارس بس الجامعات نفس الميعاد مفيش تأجيل .........ز
لقاهرة - أكد الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي أن الدراسة في الجامعات ستبدأ يوم السبت 26 سبتمبر الحالي دون تأجيل .وقال الدكتور هلال الموجود حاليا فى باريس - إنه لايوجد أي سبب يستدعي تأجيل الدراسة ..كما لم ترد أي إشارة من وزارة الصحة تفيد ضرورة التأجيل حيث يتم التنسيق بين الوزارتين الصحة والتعليم العالي منذ شهر أبريل الماضي لتفادي أي إنتشار للمرض وترتيب الإجراءات اللازمة لمواجهة المرض بفتح عيادات في الكليات والمستشفيات الجامعية لمواجهة هذا المرض.
وأضاف إن التأجيل والغلق لم يتم على مداه إلا إذا إستدعى الأمر ذلك..بمعنى أن المرض إذا وجد في كلية فيمكن إغلاق هذه الكلية فقط أو الجامعة..كما لايمكن أن يكون المرض بجامعة الأسكندرية فنغلق جامعة القاهرة.
وأكد هلال كذلك ضرورة الوعي الكامل لمواجهة هذا المرض فعلى الأهالي إذا ظهر على أبنائهم أي أعراض فهذا يستوجب عدم إرسالهم للكليات وإبلاغ الطبيب حرصا على بقية الطلاب مع ضرورة التأكيد على النظافة والتهوية لعدم إنتشار هذا المرض

totti_pop_2008 10-09-2009 07:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دودي& (المشاركة 1585037)
الحمد لله علي كل حال كويس انهم ملغوش العام الدراسي
بس انا الحمد لله انتظام

اهو انا مش حارق دمى الا من بتوع انتظام دول:redface:يعنى لو انا كنت شديت حيلى وجبت 4 درجات كمان:angry2: كان زمانى مستريح دلوقتى فى نظامى و كمان اشمعنى بتوع نظامى ميقعدوش زينا فى البيت ده على اساس ان المرض ما بيجيش الا لبتوع انتساب بس ..........!:):blush:

vampire1188 10-09-2009 11:49 PM

انا الحمدلله انتظام :022yb4:

بصوا يا جدعان .. انا شايف ان فيه ناس كتيرة اتكلمت في الموضوع بتاع الغاء انتساب

بالنسبالي انا مش هاقدر افتح بوقى لغاية ما الخبر الأكيد يبان ..

عشان انا من ساعة مادخلت المنتدي هنا اتعودت اني ماقولش الا الخبر الأكيد ;)

وانا حالياً مش متأكد ..

بالرغم من ان معظم الأخبار بتقول ان انتساب هايتلغي

وان انتظام كل مجموعة اتقسمت لمجموعتين مع ثبات المنهج والامتحان

بس برده كل دا انا مش متأكد منه ..

الرؤية الأكيدة ان شاء الله هاتبان اوي في لحظة نزول الجداول

اذا كان فيه جداول لانتساب يبقي كدا فيه محاضرات لإنتساب

لو مافيش جداول لانتساب يبقي كدا انتساب هايقعدوا في البيت ياكلوا لب :p

واهو اللب افيد من تقشير البطاطس برده :blush: !!

هوا انا عارف ان دا خبر منيل بستين نيلة بالنسبة لطلبة انتساب ..

بس هاتعملوا ايه :bosyht9:؟!

نصيبكوا كدا والله .. بس اذا الكلام اللي اتقال دا هايتطبق ..

يبقي دا هايتطبق ان شاء الله لغاية ما الهوجة بتاعة انفلونزا الطيور دي تروح

يعني انتساب في السنين الجايه ان شاء الله ليهم محاضرات برده في الكلية عادي جدا

بس طبعا الخبر اللي الكل بقي عارفه دلوقتى ان دفعة السنة دي

هيا اخر دفعة انتساب في تاريخ الكلية خلاص :angry2:

والله هاتوحشونا ;)

kh.nofal 11-09-2009 12:15 AM

شكرا جدا يا فامبير
بس انا سمعت ان انتظام كمان هيعدو فى البيت
الكليات(تجاره-اداب-حقوق-دارعلوم)
تقريبا الخبر شبه مؤكد ان دول هيعدو فى البيت
لان عليهم اكبر اقبال
بس انا اتمنا يطلع كلامى غلاط لان انا انتظام اصلا

totti_pop_2008 11-09-2009 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 1585816)

لو مافيش جداول لانتساب يبقي كدا انتساب هايقعدوا في البيت ياكلوا لب :p

واهو اللب افيد من تقشير البطاطس برده :blush: !!

ممكن نلعب كوتشينة او نشرب شاى (مش لا زم نأكل لب) انا غااااااوى سباق السلاحف.....:d(يا بخت بتوع نظامى انا بحقد عليهم).:):blush:......!

salomeh 11-09-2009 02:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة totti_pop_2008 (المشاركة 1585101)
ده للمدارس بس الجامعات نفس الميعاد مفيش تأجيل .........ز
لقاهرة - أكد الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي أن الدراسة في الجامعات ستبدأ يوم السبت 26 سبتمبر الحالي دون تأجيل .وقال الدكتور هلال الموجود حاليا فى باريس - إنه لايوجد أي سبب يستدعي تأجيل الدراسة ..كما لم ترد أي إشارة من وزارة الصحة تفيد ضرورة التأجيل حيث يتم التنسيق بين الوزارتين الصحة والتعليم العالي منذ شهر أبريل الماضي لتفادي أي إنتشار للمرض وترتيب الإجراءات اللازمة لمواجهة المرض بفتح عيادات في الكليات والمستشفيات الجامعية لمواجهة هذا المرض.
وأضاف إن التأجيل والغلق لم يتم على مداه إلا إذا إستدعى الأمر ذلك..بمعنى أن المرض إذا وجد في كلية فيمكن إغلاق هذه الكلية فقط أو الجامعة..كما لايمكن أن يكون المرض بجامعة الأسكندرية فنغلق جامعة القاهرة.
وأكد هلال كذلك ضرورة الوعي الكامل لمواجهة هذا المرض فعلى الأهالي إذا ظهر على أبنائهم أي أعراض فهذا يستوجب عدم إرسالهم للكليات وإبلاغ الطبيب حرصا على بقية الطلاب مع ضرورة التأكيد على النظافة والتهوية لعدم إنتشار هذا المرض

القاهرة: أعلن مجلس الوزراء المصرى الخميس عن تأجيل بدء الدراسة فى المدارس والجامعات لمدة أسبوع بعد أن كان من المقرر فتح المدارس والجامعات يوم 26 سبتمبر/أيلول الجاري .
وجاء في بيان صادر عن اجتماع عقده رئيس الوزراء المصري أحمد نظيف أنه تقرر تأجيل الدراسة لمدة أسبوع لحين انتهاء موسم العمرة والتأكد من عودة جميع المعتمرين واستقرار حالاتهم وانقضاء فترة حضانة وباء انفلونزا الخنازير.
وطالب نظيف خلال الاجتماع أيضا باتخاذ إجراءات أخرى لمكافحة أي انتشار وبائي للمرض، منها الحد من التجمعات وإلغاء الندوات والمهرجانات وتنظيف الفصول الدراسية والحد من الكثافة فيها.
كما أعطى مديريات التعليم ومديريات الصحة بالمحافظات سلطة غلق المدارس أو فصول منها بحسب درجة انشار الفيروس أو حدوث وفيات بنسب معينة من بين المصابين به.
وجاء قرار تأجيل بدء الدراسة بعد أن أعلنت وزارة الصحة المصرية الأربعاء عن اكتشاف 17 إصابة جديدة بفيروس "اتش 1 ان 1" المعروف بانفلونزا الخنازير ، ليرتفع اجمالي الإصابات المسجلة في البلاد إلى 845 حالة.
وقال وكيل وزارة الصحة المصرية للشؤون الوقائية الدكتورعمرو قنديل إن الحالات الجديدة جميعها لمصريين من بينها 13 حالة مرتبطة وبائيا بحالات سبق اكتشافها.
وأشار إلى أن اجمالى حالات الشفاء بلغ 758 حالة ، فضلا عن حالتي وفاة ، واصفا باقي الحالات بأنها مستقرة وتتلقى العلاج اللازم بالمستشفيات.
وحسب وزارة الصحة المصرية ، فإن العائدين والقادمين من السعودية مسئولون عن أكبر عدد من حالات الإصابة بالفيروس التي اكتشفت في البلاد إلى الآن .

ءً

invent_yas2020 11-09-2009 02:34 AM

http://www.ahram.org.eg/Index.asp?Cu....htm&DID=10067 وده رابط جريده الاهرام فيه الخبر

salomeh 11-09-2009 02:37 AM

اصلهم مش مصدقين ان الجامعات هى كمان اتأجلت
وبعدين ياجماعه احنا زعلانين على الغاء المحاضرات
طب م اصلا الانتساب هيتلغى السنه الجايه خلاص واللى هيفضل يأما يدفع الف جنيه فرق مصايف الجامعه
يأما يتحول جامعه مفتوحه
ربنا يستر علينا
بجد احنا فرقه نـــــــــــــــــــــــــــحـــــــــــــــــــس

invent_yas2020 11-09-2009 02:43 AM

مش فاهم حاجه

medostar 11-09-2009 03:27 AM

فعلا يا جماعه الدراسه اتاجلت ل3/10 للمدارس والكليات وربنا يستر

احمد 1992 11-09-2009 12:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة totti_pop_2008 (المشاركة 1568437)
العفو يا احمد باشا منور الموضوع والله وفى انتظار مشاركاتك فى الموضوع والمنتدى كله ....

ربنا يخليك يا تيتو والى الامام دايما كدة ان شاء الله

totti_pop_2008 11-09-2009 12:44 PM

يا ترى هيعملوا فينا بعد كده انا خايف يرجعونا 2 اعدادى..........................!

tha elite boy 11-09-2009 04:12 PM

لكل اللى بيسال عن تجارة انجلش عين شمس هى قبلت علمة من 400 وادبى من 386.5 ومصاريفها 4700 بالكتب واخر يوم لدفع المصاريف الاحد القاادم
وبالمناسبه المصاريف بتندفع مرة واحدة

دودي& 11-09-2009 08:19 PM

كفاية حقد لحسن منلحقش نعتبها
وبعدين انتساب هيقعدوا بس في حالة انتشار المرض

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:21 AM.