بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   جروب طلاب الصف الاول الثانوى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=335960)

Mahmoud Habib 22-07-2011 02:59 PM

هو ايه الأدب؟؟ بيدرس ايه يعني؟

غيث السما 22-07-2011 03:43 PM

بص هوه بيدرس النثر يعنى ايام الجاهليه والعصر الاسلامى احنا فى 3 اعدادى كنا بناخد نصوص كانت عباره عن مشتقين
الاول: قراءن واحاديث
الثانى: شعر ونثر
سموا بعديها النثر بالادب
ده اللى انا فهماه ويارب اكون قدرت اوصل المعلومه

طالبةُ التفوقِ 22-07-2011 03:52 PM

بص هو عبارة عن دراسة للشعر والنثر وتطورهم فى العصور والمقارنة بينهم وكده يعنى هتدرس خصائص الشعر والنثر وكده مثلا فى العصر الجاهلى وبعد كده تاخد مثال يعنى مثلا اول درس فى اولى ثانوى الادب فى العصر الجاهى ومدين نصين عليهم كمثال نص الفحر لعنترة بن شداد ونص رثاء للخنساء أسفة على الاطالة وياريت أكون أصبت :028ja7:

غيث السما 22-07-2011 03:57 PM

رأى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3720559)
انا بحب كل المواد ما عدا الادب فى العربى والانجليزى

انا بقى بعشق الادب جدا انا اساسا بكتب شعر ونثر خفافى كده يعنى ساعات لما ببقى زهقانه مبلقيش حاجه افكر فيها غير الكتابه او انى اسمع شعر او اقرا نثر وعلى فكره انا بشكل عام بعشق هشام الجخ قصايده رائعه وعلى فكره الادب ممتع والله يعنى انا بلقى شعر كمان لذلك فانا بحبه اوى القرايه كتير هتحببك فى الشعر او فى النثر ده رأيى ده غير انك بتقرا حاجه من ايام الجاهليه حد يطول
هههههههههه

!! Dark Man !! 22-07-2011 04:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غيث السما (المشاركة 3720918)
انا بقى بعشق الادب جدا انا اساسا بكتب شعر ونثر خفافى كده يعنى ساعات لما ببقى زهقانه مبلقيش حاجه افكر فيها غير الكتابه او انى اسمع شعر او اقرا نثر وعلى فكره انا بشكل عام بعشق هشام الجخ قصايده رائعه وعلى فكره الادب ممتع والله يعنى انا بلقى شعر كمان لذلك فانا بحبه اوى القرايه كتير هتحببك فى الشعر او فى النثر ده رأيى ده غير انك بتقرا حاجه من ايام الجاهليه حد يطول
هههههههههه

ما شاء الله عليك ربنا يوفقك بس صراحة انا هشام الجخ ده كنت بحبه الاول وبعدين عرفت انه سارق :049gc0:الشعر من الشاعر الكبير عبد الستار سليم وبعديها انا بق

يت مش بحبه خالص وهو اعترف بكده ع فكرة

وانا كرهت الادب اكثر لما عرفت انه فيه نثر :stickjo4::stickjo4: ربنا يوفقنا جميعا

!! Dark Man !! 22-07-2011 04:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3720897)
بص هو عبارة عن دراسة للشعر والنثر وتطورهم فى العصور والمقارنة بينهم وكده يعنى هتدرس خصائص الشعر والنثر وكده مثلا فى العصر الجاهلى وبعد كده تاخد مثال يعنى مثلا اول درس فى اولى ثانوى الادب فى العصر الجاهى ومدين نصين عليهم كمثال نص الفحر لعنترة بن شداد ونص رثاء للخنساء أسفة على الاطالة وياريت أكون أصبت :028ja7:

بس الادب طويل جدا غير انه كله ملغبط ع بعضه وغير كده فيه نثر اللى مش بحبه خالص :040vk0:

غيث السما 22-07-2011 04:12 PM

اسلامى عزتى اه طبعا اكيد مفيش مانع البروبلم كلها ان انا المفروض اعدى 50 مشاركه هحاول اعديهم المنتدى ده لسه دخلاه الاسبوع اللى فات ومفتحتوش كتير لذلك لسه مشاركتش كتير بس طبعا مفيش مانع على اى حاجه
اوك

Prof mario 22-07-2011 04:24 PM

الاسم : محمود

Prof mario 22-07-2011 04:26 PM

الاسم : محمود
السن : 15
الاهتمامات : الفضاء و الثقالة
المحافظة : سوهاج

غيث السما 22-07-2011 04:29 PM

اهو انا مكتش اعرف المعلومه دى على العموم منكم نستفيد
بس برده انا بحب الشعر والنثر ومش عشان هشام الجخ كده اكره الشعر وانا من قبل ما اعرفه وانا بكتب بس ساعات يعنى مش علطول هيه موهبه وفى نفس الوقت صعبه عليا يعنى مقدرش اجبها فى اى وقت ودى مش حلوه انا كمان بعشق الانجليزى دى اكتر ماده بحبها انا تقريبا رحت عند 8 مدرسين وفى الاخر معجبنيش الا واحد وانا معاه من6 ابتدائى وبقفل كل سنه الانجليزى
والدراسات برده كات باخد عند وااحد كان قارفنا فى عيشتنا بعد لما تذاكر يسالك مثلا 30 او 40 سؤال 20 منهم بم تفسر والباقى صح وخطا واللى كان يغلط فى سؤال واحد كان بيبهدله بس رحت بعديها لمدرس شاب مش معروف لسه كله كان بيقول عليه وحش بس اه استريحت معاه يعنى الترم اللى فات كت حفظه الدراسات وفهماه الحمد لله

Amira Mamdouh 22-07-2011 06:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غيث السما (المشاركة 3720918)
هههههههههه

ان شاء الله تطورى موهبتك وتبقى شاعرة كبيرة اما انا بقا بكره الادب جدا وكنت فى إعدادى بكرة العربى كله ما عدا النحو لأنه مش فيه حفظ ;)

Mahmoud Habib 22-07-2011 07:10 PM

شكرا ع الرد لكل اللي جاوبوني .. وربنا معاكي وتتقدمي ف الشعر يا غيث السما
و ع فكرة أنا أحيانا بكت بخواطر :)

طالبةُ التفوقِ 22-07-2011 07:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3720996)
بس الادب طويل جدا غير انه كله ملغبط ع بعضه وغير كده فيه نثر اللى مش بحبه خالص :040vk0:

ايوة انا كمان مبحبش الادب عشان فيه حفظ لكن النصوص والنحو والبلاغة فهم والقراءة يعنى مش اوى
ربنا يوفقكم جميعااااااا دارك مان انت ناوى تدخل فصول متفوقين ولا ايه

طالبةُ التفوقِ 22-07-2011 07:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غيث السما (المشاركة 3721091)
اهو انا مكتش اعرف المعلومه دى على العموم منكم نستفيد
بس برده انا بحب الشعر والنثر ومش عشان هشام الجخ كده اكره الشعر وانا من قبل ما اعرفه وانا بكتب بس ساعات يعنى مش علطول هيه موهبه وفى نفس الوقت صعبه عليا يعنى مقدرش اجبها فى اى وقت ودى مش حلوه انا كمان بعشق الانجليزى دى اكتر ماده بحبها انا تقريبا رحت عند 8 مدرسين وفى الاخر معجبنيش الا واحد وانا معاه من6 ابتدائى وبقفل كل سنه الانجليزى
والدراسات برده كات باخد عند وااحد كان قارفنا فى عيشتنا بعد لما تذاكر يسالك مثلا 30 او 40 سؤال 20 منهم بم تفسر والباقى صح وخطا واللى كان يغلط فى سؤال واحد كان بيبهدله بس رحت بعديها لمدرس شاب مش معروف لسه كله كان بيقول عليه وحش بس اه استريحت معاه يعنى الترم اللى فات كت حفظه الدراسات وفهماه الحمد لله

انتى جايبة كام ياقمر واسمك ايه وايه درجات المواد بتاعتك وترتيبك على مدرستك ونفسك تكونى ايه ؟

!! Dark Man !! 22-07-2011 07:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3721908)
ايوة انا كمان مبحبش الادب عشان فيه حفظ لكن النصوص والنحو والبلاغة فهم والقراءة يعنى مش اوى
ربنا يوفقكم جميعااااااا دارك مان انت ناوى تدخل فصول متفوقين ولا ايه

وانا برده اللى بيكرهنى فى الادب الحفظ ويا رب يوفقنا جميعا

ان شاء الله ناوى ادخل فصول متفوقين وهمتحن فى يوم 26

ربنا معانا :)

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:45 AM.