بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشـارك الأزهــــــرىّ أ / سعيد موسى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=199743)

أ/ سعيد موسى 24-04-2011 11:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elabady (المشاركة 3353968)
استاذ سعيد لو سمحت هل توجد اخبار عن من كانو بالاجر فى السابق من سنة 2002 الى 2004 وتم الاستغناء عنهم هل توجد اى معلومات بخصوص عودتهم مرة اخرى بعقود ارجوك الرد

لاتوجد اخبار ولاتنتظر صدور اخبار
عليك بتقديم طلب الى مدير منطقتك مرفقا به عقودك السابقة لعل وعسى يقوم بابرام عقد جديد

mr. Hamdy 25-04-2011 01:26 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاستاذ الفاضل سعيد
بارك الله لك فى مجهودك معنا وجعله الله فى ميزان حسناتك يوم القيامة ان شاء الله
ارجوا من حضرتك ايضاح الاتى
لى صديق بالتربية والتعليم قال لى انه يريد ان ياتى لى باستمارة لامتحانات الثانوية العامة ( مراقبة )
وانا اعمل بالازهر الشريف ويريد منى امضاء استمارة مفردات المرتب وختمها من معهدى لارسالها للادارة المركزية عنده لاخراج جواب ابتداب مراقبة ثانوية عامه لى
فهل يجوز ذلك
ارجو التوضيح
جزاكم الله خيرا

أ/ سعيد موسى 25-04-2011 09:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr. Hamdy (المشاركة 3354310)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاستاذ الفاضل سعيد
بارك الله لك فى مجهودك معنا وجعله الله فى ميزان حسناتك يوم القيامة ان شاء الله
ارجوا من حضرتك ايضاح الاتى
لى صديق بالتربية والتعليم قال لى انه يريد ان ياتى لى باستمارة لامتحانات الثانوية العامة ( مراقبة )
وانا اعمل بالازهر الشريف ويريد منى امضاء استمارة مفردات المرتب وختمها من معهدى لارسالها للادارة المركزية عنده لاخراج جواب ابتداب مراقبة ثانوية عامه لى
فهل يجوز ذلك
ارجو التوضيح
جزاكم الله خيرا

نعم يجوز ذلك ولى زملاء فعلوها ولكن ذلك منذ فترة طويلة

رشا رءوف 25-04-2011 10:38 AM

أستاذ سعيد من فضل حضرتك
مدرسة رياضيات متعاقدة تعمل بمعهد ابتدائي ، وتدّرس أيضا علوم لعدم وجود مدرس علوم بالمعهد ، رغم أن تخصصها رياضيات ، فهل يفرض عليها الامضاء على عهدة المعمل أم أن ذلك من اختصاص الاداريين ، ويهددها شيخ المعهد بتعطيل اجراءات تثبيتها والضغط عليها لكى تمضي على عهدة المعمل فماذا تفعل ؟
وهل إذا امتنعت عن الامضاء تحول للتحقيق ؟

أ/ سعيد موسى 25-04-2011 12:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رشا رءوف (المشاركة 3355047)
أستاذ سعيد من فضل حضرتك
مدرسة رياضيات متعاقدة تعمل بمعهد ابتدائي ، وتدّرس أيضا علوم لعدم وجود مدرس علوم بالمعهد ، رغم أن تخصصها رياضيات ، فهل يفرض عليها الامضاء على عهدة المعمل أم أن ذلك من اختصاص الاداريين ، ويهددها شيخ المعهد بتعطيل اجراءات تثبيتها والضغط عليها لكى تمضي على عهدة المعمل فماذا تفعل ؟
وهل إذا امتنعت عن الامضاء تحول للتحقيق ؟

# شيخ معهدك ليس له سلطه تعطيل اجراءات تثبيتك
حتى لو فرضنا جهزى اوراقك وقومى بتسليمها
# عهده المعمل ليس عليها اى مشكلة كلها اجراءات شكلية فى معهدى مدرسة قران استلمت العهده
ولو فرضنا ضاعت او كسرت اى شىء لاتوجد مشكله الموضوع ابسط من افتعال مشكلة
للاسف نحن نفعل مشكله من لاشىء اذا افترضنا رفضك استلام العهده لاتوجد مشكله
نشوف زميل اخر واذا كان غير متواجد يستلمها الناظر ويضعها فى مكتبه وانت ماذا يحدث
اذا استلمتى لاتوجد مشكلة واذا حدث اى مشكلة تعالى واحضر لكى بدلا منها
# اى واحد ممكن تحويله شئون قانونية لاتوجد مشكله المهم ماذا تقولى
عليك الان اذا كان لابد من استلامك طلب من شيخ المعهد بتجهيز دولاب خاص بالعهده
اذا رفض لاتستلمى العهده واذا وافق ضعى بها العهده وكل الموضوع دفتر المنطقه تعطيه لكى
سجلى بها زجاجه على مسطره على ....الخ ودمتم

أ/ سعيد موسى 25-04-2011 12:12 PM

ملحوظه العهده ليست من اختصاص الاداريين بل هى اختصاص اولا العلوم ثم الرياضه ثم الدراسات
حسب المنشور الوارد من المنطقه لكن ايضا ممكن شئون المعامل فى المنطقه يعطوكى جواب
بنصف تفرغ للمعمل هذا من ناحيه ناحية اخرى فى حاله وصول جواب نقل سهل شيخ معهدك
يرفضه لانك مسئولة عن العهده
حبيت او ضح مزايا العهده

الكتيتى 25-04-2011 01:04 PM

السلام عليكم يا استاذ سعيد
انا اسمى عصمت العبد على عبدالسيد واعمل اخصائى اجتماعى فى معهد الخرانقة الاعدادى بقنا منذ عام 2005 دائم وحصلت على الدبلومة العامة والدبلومة الخاصة فى كلية التربية بقنا وذلك عامى 2002.,,,, 2003 اى قبل التعيين بثلاثة اعوام وعند تعيينى قدمت الدبلومتين مع المؤهل الاساسى وهو ليسانس اداب عام 1998 ولكن لم ينظر الى الدبلومتين بعد ذلك ارسلت طلب الى شئون العاملين بالقاهرة لكى تضم الدبلومتين ولكن ردوا على بأن الدبلومتين تم الحصول عليهما قبل الالتحاق بالخدمة ولذلك لن يتم ضمهما على الرغم من ان التربية والتعليم فى نفس الحالة تضم الدبلومتين أرجو الافادة واذا اردت ان احصل على الماجستير ما العمل

أ/ سعيد موسى 25-04-2011 01:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكتيتى (المشاركة 3355454)
السلام عليكم يا استاذ سعيد
انا اسمى عصمت العبد على عبدالسيد واعمل اخصائى اجتماعى فى معهد الخرانقة الاعدادى بقنا منذ عام 2005 دائم وحصلت على الدبلومة العامة والدبلومة الخاصة فى كلية التربية بقنا وذلك عامى 2002.,,,, 2003 اى قبل التعيين بثلاثة اعوام وعند تعيينى قدمت الدبلومتين مع المؤهل الاساسى وهو ليسانس اداب عام 1998 ولكن لم ينظر الى الدبلومتين بعد ذلك ارسلت طلب الى شئون العاملين بالقاهرة لكى تضم الدبلومتين ولكن ردوا على بأن الدبلومتين تم الحصول عليهما قبل الالتحاق بالخدمة ولذلك لن يتم ضمهما على الرغم من ان التربية والتعليم فى نفس الحالة تضم الدبلومتين أرجو الافادة واذا اردت ان احصل على الماجستير ما العمل

ارجو ان توضح لى هذه النقطه لانه يوجد زميل اخر عنده نفس المشكلة
ما الفائدة التى تعود عليك من ضم الدبلومه ؟؟
حسب معلوماتى الدبلومه ليس لها اى فائدة غير عند الترقى فى اختبارات الكادر
وهذه تقدم بعد اختبارات الكادر ب5 سنوات مع ال icdl وتتم ترقيتك
هذا من ناحية من ناحية اخرى مالمشكلة فى حصولك على الماجستير هل يوجد احد يمنعك
دى مدرسة بالعقد حصلت عليه خلال عملها بل انها دعتنى عند مناقشه الرساله فلا توجد مشكله

رشا رءوف 25-04-2011 01:49 PM

شكرا على الرد أستاذ سعيد
المشكلة مشكلة زميلتى في المعهد ، فهى ترفض استلام العهدة ، لأن المكان غير آمن والمعهد في الصيف سيتحول إلى الترميم
فهي تخاف من ضياع العهدة ، كما أنهم في المعهد يهددونها بالتحويل للتحقيق

emadomda 25-04-2011 01:51 PM

thankssssssssssssssssssssssssss

Sally82 25-04-2011 03:42 PM

انا بحب الازهر جدا بس قرفت بصراحة من الشغل فيه انا معلمة حاسب و معنديش اجهزة كفاية و لا ترابيزات كفاية و لا كراسي الولاد و البنات يقعدوا عليها
من فترة شهرة جابوا تخت من بتاعت الفصول رغم ان المعهد مش محتاج!! و التخت كلها كويسة المهم دخلوا التخت الجديدة في الفصول و اخدت انا التخت القديمة لمعملي و حاطيناها كدة امام الاجهزة و البنات بتقعد عليها و مشينا بيها الحال رغم ان ده بيصعب عليا مهمتي لاني بمر على البنات اثناء عملهم على الاجهزة عشان اوجههم و اشرح لهم
تاني حاجة جابوا مكاتب و ترابيزات جديدة و قال ايه للتصحيح و للمدرسين عشان يحضروا عليها احنا اصلا معهد صغير و المدرسين قليلين و كتير منهم منتدبين في معاهد تانية و بجد بجد محدش كان محتاج ترابيزات و مكاتب يحضر عليها!!..المهم ناظر المعهد رفض انى آخد واحدة بس لمعملي ...انا كنت هموت على واحدة بصراحة و كنت بافكر اعشتري واحدة على حسابي بس لقيتها حتاخد كل المرتب...انا زانقة الاجهزة في بعض و بحط الكيسات في الارض عشان اشغل كل الاجهزة لاننا في حسب جهاز.

و انا منتدبة لمعهد تاني و عندنا جهاز عرض ضوئي مش بروجيكتور انما اقصد جهاز عرض الشرائح و محدش بيستخدمه لان الشرائح الشفافة اللي بتكتب عليها و الاقلام اللي المخصصة للكتابة على الشرائح دي مش متوفرة
كنت منتدبة في معهد نموذجي و نفس المشاكل موجودة و المشكلة انهم جابوا تسع اجهزة جديدة اول ما بدأت الانتداب و كالعادة مفيش ترابيزات و قمت انا اتصرفت عشان اشغل اكبر عدد ممكن من الاجهزة و بالفعل شغلت اربعة من التسع اجهزة و مازالت مشكلة الكراسي قائمة..لاحظوا ان ده بيحصل في معهد نموذجي كان عندي فيه اكثر من 25 طالب في الفصل و في المعهد الاول كان عندي 15 طالبة و اربع اجهزة . و بالمناسبة المعهد ده لا يوجد فيه مكتبة.!!و المعهد التاني حوالي 20 طالب و اربع اجهزة كمان و المعمل هو نفسه المكتبة و ده معناه ان الاجهزة مش في عهدتي و المعمل مفتوح كل يوم مش وجودي و ده بسبب ان بعض ملحقات الاجهزة من فارات و لوح مفاتيح تتلف من اللعب فيها و نقلها من جهاز للتاني...

هل مشكلة نقص الامكانيات المادية دي شئ عادي في الازهر؟!
انا عارفة يا سيادة المستشار الازهري انك مش حتقدر تفيدني بحاجة بس واسيني :(

Sally82 25-04-2011 03:57 PM

بالمناسبة انا حصصي قليلة فبقضي اغلب وقتى اراقب عمل بقية زملائي و بما اني براقب في الامتحانات لاحظت ان العيال عندنا في قمة البلادة بصراحة اكتر من العام و بصراحة زعلانة جدا من ده لاني لما بدأت الشغل في الازهر كنت فخورة و توقعت انى حلاقي مستوى افضل خصوصا في اللغة العربية بس ده محصلش
و بعد بحث و فحص وجدت ان السبب هو عدم الاهتمام بالقراءة رغم انه يفترض انه فيه حصة مكتبة او حصة مطالعة و نصوص تابعة للغة العربية..و كما قلت في مشاركتي السابقة معهدي الاول لا يوجد به مكتبة و المعهد الثاني مكتبته مغلقة اغلب اليوم و زي ما قلت ان معمل الحاسب و المكتبة في حجرة واحدة فطوال سنتين لم ارى الطلاب يدخلون للقراءة..الولاد مستواهم ضعيف جدا في الاملاء و معلوماتهم و ثقافتهم ضحلة جدا مبيعرفوش يكتبوا مواضيع الانشاء حتى لو كانت تافهه مبيعرفوش يعبروا و لا حتى بيرسموا لان ملكة الخيال عندهم ميتة..و السبب انهم مبيقروش...الولاد لازم يقروا يا جماعة لازم نشوف حل للمشكلة دي
كان فيه زمان حاجة اسمها النادي الصيفي في المدارس العامة اللي هي المدارس تفتح في الصيف لممارسة الانشطة و القراءة و شخصيا كبرت و انا بروح المدرسة في الصيف عشان اقرأ و كانت اجمل ايام عمري و اجمل جائزة تلقيتها كانت كتاب في مسابقة مدرسية... ليه الايام دي مترجعش ولادنا من حقهم يقروا و يتثقفوا..
انا عملت اللي عليا و مليت الاجهزة عندي كتب الكترونية تخصصات مختلفة و كتير منها كتب شرعية قرآن و تفسير بس يقروا امتى و ازاى؟!
انا بلاحظ في بعض الولاد و البنات و انا بدرس للمرحلة الاعدادية بالمناسبة بوادر مواهب رائعة جدا و نبوغ محتاج رعاية بس مش لاقيين الفرصة و عندهم حب رهيب للتعليم بس ضعف الامكانيات بي*** الحب ده.. بجد حاجة تجيب الاحباط..
مرة تانية آسفة على ازعاجك يا سيادة المستشار الازهري...لو عندك اقتراحات لحل المشكلات دي فياريت تقولها

emadomda 25-04-2011 06:12 PM

سؤال هام المنطقة طلبت أوراق اقرار الذمة المالية وغيرها لكن ما حدش هناك عارف موعد التثبيت

emadomda 25-04-2011 06:13 PM

هل حددوا موعد معين للتثبيت

emadomda 25-04-2011 06:14 PM

هل حددوا موعد معين للتثبيت قالو شهر مارس ولكنه انتهى بدون تثبيت

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:28 PM.