بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

METO4050 21-01-2012 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meslmat (المشاركة 4238533)
السلام عليكم
الاخوة الكرام
والدكتور عبد الحمن المنياوى

وعليكم السلام
ممكن انت ترد علية

اسماء احمد عبدالسلام محمد 22-01-2012 05:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام يامن (المشاركة 4238055)
شكرا للزميلة العزيزة على الرد جعله الله فى ميزان حسناتك واريد ان اسالك هل عند فكرة عن مرتبات الجامعة كام

العفو حبيبتى بس انتى صلى استخارة الاول
مرتب الجامعة زى ما سمعت على المنتدى بتاعنا د ه ان الجامعة اول تعيين 300جنيه وبعد 6 شهور يوصل ل700 جنيه مش عارفه ده صح والا ايه

zizimstf 22-01-2012 11:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 (المشاركة 4238578)
ممكن يا جماعة لو فى حد جايله وظيفة فى المديرية التربية والتعليم من اى محافظة يقول لنا ايه الاخبار عنده

ويا ريت يا دكتور عبدالرحمن ترد وتقولى ايه الوضع دلوقتى نعمل ايه لسة مفيش حد طلب مننا اى حاجة خالص

مديرية التربية والتعليم بالاسكندرية

ذهبت لتقديم الاوراق يوم الاربعاء الماضى
اخذوا اصل خطاب الترشيح وصورة المؤهل الدراسى فقط
وطلبوا استكمال اوراق التعليين مثل الفيش والكشف الصحى وغيره
والاتصال بعد اسبوع او عشر ايام لان الاسماء لم تصل بعد

ام يامن 22-01-2012 01:22 PM

انا الحمد لله بعد صلاة الاستخارة عملت تظلم عشان اتنقل مديرية الطب البيطرى بدلا من الجامعة وهناك الموظفين قالوا لى ده شىء سهل الموافقة عليه وسئلت عن سبب تاخير استلام العمل ردت واحدة معرفة هناك وقالت ما كنت اخشاه ان احتفالات الثورة ممكن تاخر اشياء كثيرة لانهم مش ضامنين ظروف البلد فارجو من استلم وظيفته يطمنا لانى قلقانة جدا بعد سماع هذا الكلام

sama samy 22-01-2012 02:55 PM

السلام عليكم يا استاذ عبدالرحمن انا كنت عايزة اسال عن المكررين فى رقم عشرين اللى كانوا متضررين من الترتيب الابجدى وسمعت ان الدكتور النحاس وافق على تعيينهم وانا جامعة طنطا والمفروض ميعاد استلامى 31 ياترى ايه صحة الكلام ده؟.وهل ممكن اروح فى يوم قبل يوم استلامى ولا لا؟وشكرا جزيلا لحضرتك

اسماء احمد عبدالسلام محمد 22-01-2012 05:10 PM

على فكرة ياجماعة الاسماء جت المديرية النهاردة وبداو ا فى استلام كل الورق لمدة 15 يو م ولسة انا هروح بكرة يارب سهل فى الاجراءات وتخلص بسرعة ياااااااارب

بيرو و الضحى 22-01-2012 05:23 PM

السلام عليكم انا الحمد لله جالى مصلحة الضرائب وباجهز فى ورق التعيين ومن ضمن الورق استمارة 103 بس مش عارفة املاها اللى يعرف يا جماعة طريقة ملا البيانات يفيدنى بالله عليكم

بيرو و الضحى 22-01-2012 05:25 PM

اه يا جماعة نسيت اقولكم انا عندى 2 موظفين لملا الا ستمارة بس مش عارفة طريقة ملاها

METO4050 22-01-2012 07:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بيرو و الضحى (المشاركة 4240007)
اه يا جماعة نسيت اقولكم انا عندى 2 موظفين لملا الا ستمارة بس مش عارفة طريقة ملاها

ممكن اعرف استمارة 103 خاصة بايه بالظبط
لان احنا جبنا استمارة 111 الخاصة بالكشف الطبى ومش عارفين ايه اللى فاضل

METO4050 22-01-2012 07:28 PM

يا فاطمة الزهراء
ممكن تقوليلى عنوان الجروب اللى انت عاملاه اصل انا نسيته
وعلى فكرة انا نسيت اقولك ان ادارة فارسكور وكفر سعد وكفر البطيخ وغيرها كل دول بيتبعوا

مديرية التربية والتعليم بدمياط
يا فرحة ما تمت

تقى83 22-01-2012 07:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بيرو و الضحى (المشاركة 4240002)
السلام عليكم انا الحمد لله جالى مصلحة الضرائب وباجهز فى ورق التعيين ومن ضمن الورق استمارة 103 بس مش عارفة املاها اللى يعرف يا جماعة طريقة ملا البيانات يفيدنى بالله عليكم

استمارة 103تكتبى فيهاانك لم تعملى ف القطاع الخاص ولا الحكومى من قبل بعرض الورقة وامضاء 2 موظفين وختم النسر

wafa2 22-01-2012 10:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام يامن (المشاركة 4239558)
انا الحمد لله بعد صلاة الاستخارة عملت تظلم عشان اتنقل مديرية الطب البيطرى بدلا من الجامعة وهناك الموظفين قالوا لى ده شىء سهل الموافقة عليه وسئلت عن سبب تاخير استلام العمل ردت واحدة معرفة هناك وقالت ما كنت اخشاه ان احتفالات الثورة ممكن تاخر اشياء كثيرة لانهم مش ضامنين ظروف البلد فارجو من استلم وظيفته يطمنا لانى قلقانة جدا بعد سماع هذا الكلام

ربنا يوفق يارب ويكتبلك الخير انا ظروفى زيك بالظبط انا جالى الجامعه ولظروف زوجى واولادى برده عايزه اروح اى مكان يكون داخل المدينة اللى انا عايشه فيها دكرنس ومش عارفه اقولهم عايزه حاجه فى دكرنس ولا اختار مكان معين وهل هيبقى سهل التجويل ولا لا
انتى قدمتى خلاص اوراقك للجامعه ولا هتستنى نتيجة التظلم؟ وقابلتى مين ياريت تفيدينى علشان اروح انا كمان اعمل التظلم وياتترى لازم اروح بنفسى ولا ممكن حد ينوب عنى؟؟

ام يامن 22-01-2012 11:16 PM

اختى العزيزة انا روحت بنفسى لعمل التظلم مش عارفة ينفع حد ينوب عنك ولا لا معلش روحى انت بنفسك هتخلصى علطول اجراءات سهلة وانا كمان قدمت اوراقى فى الجامعة لعند ما تظهر نتيجة التظلم بس هما فى التنظيم والادارة قالوا لى استنى نتيجة التظلم وانشاء الله خير بس انا خفت بصراحة لحسن ما طولش حاجة خالص

إياد العزازي 23-01-2012 09:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء احمد عبدالسلام محمد (المشاركة 4237856)
انا من رايى لو المديرية قريبة من بيتك فاختارى المديرية لانها فى سبيل راحتك اولا ثم راحة اولادك ثم راحة زوجك لان الى هتاخديه فى الجامعة هتصرفيه مواصلات وحضانة لاولادك ده غير رضى زوجك كمان انا زيك بالظبط واخترت تربية وتعليم عشان اكون نص الوقت لبيتى واولادى وربنا معاكى واعلمى انك ما دمتى فى رضى الزوج نلتى رضا الله عليكى دائما (ده وجهة نظر فقط )لكى مطلق الحرية

أحسنت يا أخت أسماء وبارك الله فيك

د.بتول 23-01-2012 01:16 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من فضلكم اللي قدم اقرار الذمة المالية يساعدني كتب ايه بالنسبة لرقم الاقرار والوظيقة وتاريخ الاقرار والملف الضريبي يعني كل حاجة من فضلكم وبسرعة علشان هقدمه
وجزاكم الله خيرا

ام يامن 23-01-2012 03:04 PM

يا جماعة من فضلكم اللى نتيجة التظلم بتاعتة بانت يعرفنا التظلم اتقبل ولا لا

الفيروزة 23-01-2012 03:32 PM

تظلمات جامعة المنيا ظهرت يوم 16/1
الذى جالة التربيةوالتعليم يشرح لى الاجراءات التى عملها
لانهم في المدرية قالولى اسال فى الادارة والادارة قالوا اسال فىالمدريةوانا خايف فرصت التقديم تروح عليا
جزاكم الله خيرا

moonmony82 23-01-2012 04:19 PM

الف مبروك للكل ممكن اعرف فى حد جاله تعين كيميائي صحه وسلامه فى مديره القوى العامله طيب هى دى احسن ولا التدريس احسن وحد يقولى ايه نظام الوظيفه دى

هدي امة الله 23-01-2012 04:51 PM

في حد من الازهر استلم جواب انهارده ؟؟؟؟ ارجو الرد

تقى83 23-01-2012 04:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.بتول (المشاركة 4241657)
من فضلكم اللي قدم اقرار الذمة المالية يساعدني كتب ايه بالنسبة لرقم الاقرار والوظيقة وتاريخ الاقرار والملف الضريبي يعني كل حاجة من فضلكم وبسرعة علشان هقدمه
وجزاكم الله خيرا

اقرار الذمة المالية بتملى بياناتك ف اول صفحة اسمك وحل اقامتك باقى البيانات مالكيش دعوة بيها فى ف الصفحة التانية بيانات لو كنت متزوجة وعندك ابناء بتكتبى بياناتهم. آخر صفحة من فوق بتمضى اسمك ولو متزوجة اسمك زوجك تتكتبية . بس

المكتبي 23-01-2012 07:51 PM

ممكن بعد اذنكم حد يفيدنا :

الاي شغال تعاقد بالتربية والتعليم وسحب رقم تاميني ووجد انه مش مؤمن علية يعمل اية ؟
وازاي هيضم المدة السابقة للوظيفه الحالية في تعينات الاوائل ؟

شكرا

ام يامن 23-01-2012 07:51 PM

لو فيه حد استلم يا جماعة فى جامعة المنصورة يعرفنا وما نوعيه الشغل

د.بتول 23-01-2012 07:58 PM

شكرا يا تقى وجزاكي الله خيرا

moonmony82 23-01-2012 08:38 PM

عشان خاطر ربنا حد يفيدنى استلم فى القوى العاملة كيميائيه ولا افضل فى التدريس فى الازهر

أبوخيرى 23-01-2012 10:40 PM

مجموعة تنظيم أوائل جامعة الأزهـــــــــــر على الفيس بوك

http://www.facebook.com/groups/261339517255597/

أبوخيرى 23-01-2012 10:54 PM

أخبار تعيين معيدين الأزهر على الفيس بوك

http://www.facebook.com/groups/136583596418969/

http://www.facebook.com/groups/112871938823927/

http://www.facebook.com/groups/mzaleem/

maro19862009 23-01-2012 11:12 PM

يا جماعة عاوزة اعرف اوائل الازهر استلموا النهاردة ولا لا

maro19862009 23-01-2012 11:25 PM

فى حد استلم فى التنظيم والادارة فى الازهر النهاردة ولا لا ياريت حد يفيدنا

MONA GHNAM 24-01-2012 06:23 AM

ياريت يا جماعة لو في حد من الاوائل كلية تربية تعليم اساسى يقولى اية اخبار تعيينه لانى وانا بملا ورق التعيين قالو لى ان تربية ابتدائى هايروحوا قطاع ريفي وزوجى مش راضى اروح قطاع ريفى مش عارفة اعمل اية انا جالى تعينى معلمة فى محافظة السويس

الفيروزة 24-01-2012 12:07 PM

لانهم في المدرية قالولى اسال فى الادارة والادارة قالوا اسال فىالمدريةوانا خايف فرصت التقديم تروح عليا
جزاكم الله خيرا

MONA GHNAM 24-01-2012 03:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفيروزة (المشاركة 4243726)
جزاكم الله خيرا

بصى اول حاجة لازم تتاكدى ان اسمك نزل مديرية التربية والتعليم بعد وصوله التنظيم والادارة وبعدين حضرى اوراقك انا حضرتها بعد ان استلمت جواب التعيين وهى فيش-استمارة 103-ااستمارة105-صورة البطاقة-صورة واصل المؤهل-اقرار الذمة المالية من البريد-اربع صور -اصل شهادة الميلاد كمبيوتر-شهادة تادية الخدمة العامة الاصلية وليست الؤقتة-الرقم التامينى من التامينات-نموذج111 للكشف الطبى من المستشفى المسئولةاللى بالمحافظة الخاصة وهذا النموذج هايملا بواسطة مديرية التربية والتعليم نصيحة كل ورقة حاولى ان تصوريه لنفسك خاصة جواب التعيين اللى استلمتيه من التنظيم والادارة وربنا معاكى ومعانا ويسهلنا امورنا ان شاء الله

MONA GHNAM 24-01-2012 03:47 PM

يا جماعة اللى هايتعيين مدرس لو جالكم تعينكم قطاع ريفى هاتعملوا ايه مش احنا المفروض يبقى لينا مميزات عن الخرجيين انتوا فكرتة فى الموضوع ده. المشكلة ان القطاع الريفى طريقة بعيد ووحش جدا وخاصة بعد الثورة من قطاع الطرق وان استلمنا العمل خلاص لامفر من القطاع الرفى زميلاتى فيه بقالهم اربع سنين بيحاولو يطلعوا منه مش عارفين

zoom_mak 24-01-2012 06:53 PM

يا جماعة ميعاد الاستلام كان 22/1 للجميع
فيه حد استلم يا جماعة فى اى تخصص كان
ولو فيه حد بيطرى استلم يقولى
وشكرا

moonmony82 24-01-2012 07:20 PM

لسه الاستلام يوم 1/2

emy_aa 24-01-2012 08:24 PM

حصل والله يا جماعة لاول مرة منذ سنوات اشعر بان الدنيا اتغيرت والله حصل مطلعوش كذابين زي ما كنت فاكرة طيب حد يقرصني عشان اصدق لقد سلمت اوراقي اليوم واستلمت العمل اليوم ومضيت في دفتر الحضور كمان صحيح خدونا كعب داير من الصبح ولكن ختامه مسك الحمد لله

moonmony82 24-01-2012 08:52 PM

حضرتك اشتغلتى فين

emy_aa 24-01-2012 11:42 PM

انا اشتغلت في جامعة الزقازيق

أبوخيرى 25-01-2012 07:42 AM

مظاليم الأزهر

http://www.facebook.com/groups/174599085915667/

samir mounir 25-01-2012 08:27 AM

الرجاء المساعدة من اعضاء المنتدى

هل من تم تعينهم في التربية والتعليم يكونوا على وظيفة معلم ام معلم مساعد
حيث انني اعمل الأن بوظيفة معلم وجاللي التعين في الاوائل اخصائي تعليم ثالث
فهل اذا استلمت بالوظيفة الجديدة سابدأ من البداية بوظيفة معلم مساعد ؟
الرجاء الافادة واعتزر عن الاطالة
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona ghnam (المشاركة 4243383)
ياريت يا جماعة لو في حد من الاوائل كلية تربية تعليم اساسى يقولى اية اخبار تعيينه لانى وانا بملا ورق التعيين قالو لى ان تربية ابتدائى هايروحوا قطاع ريفي وزوجى مش راضى اروح قطاع ريفى مش عارفة اعمل اية انا جالى تعينى معلمة فى محافظة السويس

الفيروزة 25-01-2012 12:38 PM

كل الذى اتعين 1/3 او1/7 بدون درجة وانا سألت بالادارة التعليمية وبالتنظيم والدارة واكدوا هذا الكلام
انما الاوائل هيتعينوا بالدرجة الثالثة على طول

الفيروزة 25-01-2012 12:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samir mounir (المشاركة 4245440)

اسألى شئون العاملين في المدرية يمكن يجاوبوكى

MONA GHNAM 25-01-2012 12:51 PM

اقتباس:

اولا سيتم تعيينهم بوظيفة معلم مساعد ولكن اسمع انك ممكن تضمى الخدمة بتاعتك مع الجديد بس اسالى فى المديرية واتاكدى منهم وانا سمعت ان المسمى الوظيفى اخصائى تدريس ثالث بمديرية التربية والتعليم يعنى مدرس ولكن اخصائى تعليم ثالث بمديرية التربية والتعليم يعنى ادارية فى المديرية وده انا قراتة بمنتدى قبل ذلك فالافضل انك تسالى ولو بتسالى تعملى ايه حاولى تقارنى بين المرتب والاساسى اللى هاتحصلى عليه وهل ممكن يضموا لكى سنوات الخدمة القديمة الى ملفك اولو حاملة ماجستير كل ده اسالى عنه فى المديرية فبل ماتقدمى وربنا معاكى ومعانا ان شاء الله

MONA GHNAM 25-01-2012 12:59 PM

[quote=samir mounir;4245440]هل من تم تعينهم في التربية والتعليم يكونوا على وظيفة معلم ام معلم مساعد
الرجاء الافادة واعتز

assemasuty 25-01-2012 01:02 PM

ياجماعة لو سمحتو هى أستمارة 103وأستمارة105جبتوها منين

MONA GHNAM 25-01-2012 01:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة assemasuty (المشاركة 4245880)

من مديرية التربية والتعليم وممكن تجيبيها من اي مصلحة حكومية من قسم شئون العاملين انا جبتهم من ديوان عام المحافظة

mohamed_sport 25-01-2012 05:14 PM

د. محمد أحمد الإمام
تحذير هـــــــاااااااااام جــــــــــــــــــدا ً:
=====================

على كل من تم ترشيحه " مدس ماده " بالجامعة أن يتوخى الحذر عند إستلام خطاب تسليمه للعمل.
... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ
...
تم اليوم الكشف عن مؤامرة تمت بين السيد / رئيس الجامعة والساده عمداء الكليات حيث الإجتماع الذى استمر لأكثر من 5 ساعات الذى صرح فيه السادة العمداء عن عدم تقبلهم لما فعله السيد / رئيس الجامعه لقبول مصوغات تعين أوائل الخريجين الذين تم ترشيحهم على وظيفة " مدرس مادة " بالكليات المختلفة وعدم إصرار سيادته على تغير المسمى الوظيفى مبررين ذلك بأن فرص تعيين أبنائنا سوف تقل من الآن إذا إستمر الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة متبعا ً لهذا الأسلوب عاما ً بعد عام ـــــــــ فكان لابد من الإستمرار فى الرفض لهذا المسمى الوظيفى ................. وكان رد سيادته عليهم كالآتى:

أنا حبيت أريح دماغى منهم وبعتهم على الكليات علشان أفرق جمعهم وكل عميد يتصرف مع اللى عنده بمعرفته ويسكنه فى أى وظيف إداريه فى الكلية وخلاص علشان نخلص ويبقى أمر واقع لأنهم كانو كتير جدا ً أمام مكتبى وكانوا ممكن يمنعونى من الخروج وأنا هيبتى لاتسمح بذلك.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ

وبناء ً على كل ماتم عرضه فى الإجتماع " بالنسبه لقضيتنا " لأن مصلحتنا واحدة ولا نسمح بإختراق الصفوف والفرقه فيما بيننا ـــــــــــــــ فلابد أن نُصر جميعا ً على أن يذكر إسم القسم العلمى لكل ٌ منا فى خطاب تسليمه للعمل لأن ذلك يجبر عميد الكليه أن يوجهك للعمل داخل قسمك العلمى الذى منحك درجة البكالوريوس ولايستطيع توجيهك للعمل داخل إدارة الكلية
............... وصدقونى لابد أن نُصر على ذلك بالإجماع حتى لا يستهان بنا ويضيع كل تعبنا هباء ًًوذلك نتيجة لمؤامرة دنيئة تم الإتفاق عليها بين الأساتذة الجامعيين الأفاضل.
----------------------------------------------------------------------

فعلى سبيل المثال:
ــــــــــــ الإسم ــــــــــــــــ الكليه المرشح لها ــــــــــــــــــــ القسم العلمى.

أحمد على محمود محمد ...... تربية نوعية ........ قسم الحاسب الآلى.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ الهم قد بلغت ........ الهم فإشهد ـــــــــــــــــــ
منسق جامعة المنصورة.
منقول ...

esraa1988 25-01-2012 05:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy_aa (المشاركة 4244583)
حصل والله يا جماعة لاول مرة منذ سنوات اشعر بان الدنيا اتغيرت والله حصل مطلعوش كذابين زي ما كنت فاكرة طيب حد يقرصني عشان اصدق لقد سلمت اوراقي اليوم واستلمت العمل اليوم ومضيت في دفتر الحضور كمان صحيح خدونا كعب داير من الصبح ولكن ختامه مسك الحمد لله

الف مبروك ياايمى,وعندى سؤال انا جت لى الوظيفة فى الجامعة ولما رحت قدمت كل اوراقى خدوها حطوها فى ظرف ابيض كبير وكتبوا عليه اسمى ووظيفتى وقالولى اسال بعد اسبوع ,وكانوا بيجمعوا المظاريف من اللى خلص ورقه عشان يبدوا يوزعونا,فهل الخطوة دى حصلت معاكى ,واتوزعت فين,وهل انت اخصائى شئون تعليم

تقى83 25-01-2012 07:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة assemasuty (المشاركة 4245880)

موجوديين ف المكتبات لو حضرتك من المنصورة تلاقيها ف مكتبة الشاذلى الموجودة ف شلرع الاتبويس القديم لو من محافظة تانية غالبا هتلاقىها فى مكتبات قريبة من مبنى المحافظة

السويفى ا 25-01-2012 07:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفيروزة (المشاركة 4245831)
كل الذى اتعين 1/3 او1/7 بدون درجة وانا سألت بالادارة التعليمية وبالتنظيم والدارة واكدوا هذا الكلام
انما الاوائل هيتعينوا بالدرجة الثالثة على طول

ما معنى هذا الكلام ياجماعة 00000 ياريت اللى يعرف حاجة يوضح علشان انا متثبت فى 1/3 وامتحنت الكادر بس جالى جواب ترشيح على الشباب والرياضة ورحت التنظيم وعملت افادة من الشغل علشان يغيرو الجواب الى التربية والتعليم 000هل سيفيدنى بشى الجواب لو اتغير ولا لأ00 ارجو الرد لو سمحتم

METO4050 25-01-2012 08:23 PM

اقتباس:

ممكن اعرف ايه مفهوم اخصائى تعليم لان انا كمان جالى اخصائى تعليم وكنت مفكر ان معناه مدرس بالتربية والتعليم

حتى بتوع الكشف الطبى فهمونا انها مدرس

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:28 PM.