بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم العلمى و الصحى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=567)
-   -   ضع حلمك او رؤيتك وباذن الله ستجد تأويله هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=355267)

رآجيه رضآ الله 22-03-2014 06:35 AM

لو سمحتي كنت عايزة اعرف تفسير النمر في الحلم لو كان بيدور علي شخص معين وحد بيحاول يخفي الشخص ده علشان النمر لا يراه

وكمان تفسير المطر لما ينزل والشمس موجوده واسال حد شايفه المطر جميل ازاي اول مره اشوف مطر كده بس هي ترد فين وتتلفت كانها بتدور علي المطر

جزاكم الله خيرا

إيمان امونة 22-03-2014 02:58 PM

حلمت انو. في عرس. عند. بيت. جيرانا و نحنا. عندنا بعض من. المعازيم. انا عزباء وعمري19. أرجو التفسير

Jung Ji-Hoon 25-03-2014 04:33 PM

حلمت انى كنت ماشى فى شارع المدارس كنت مروح ع البيت ولقيت مدرسة خارج منها الطلبة كلهم مرة واحدة وزاحموا الطريق وكان معايا واحد صاحبى فجرينا وقولتله انا لازم الحق اروح قبل ما الشارع يتزاحم وبعدين مشيت بسرعة وكنت ماشى جنب الرصبف ولقيت الطريق زحمة والعربيات ماشية فى كل حتة فى الطريق وجنب الرصيف كمان لازقة فيه فطلعت ع الرصيف لقيت العربيات ماشية ع الرصيف كمان فقعدت احاول اتجنب العربيات وبعدين فجأة لقيت نفسى ماشى مع اختى على رصيف فى شارع فى طلخا وكان البر التانى رصيف بردو زيه بس ممشيناش عليه وفجأة لقيت الرصيف كله عليه زرع كدة وحاجات غريبة بتعوق السير فقعدنا نحاول نتجنبها ومكانشى ينفع ننزل على الطريق عشان العربيات مالية الطريق ولما كنا ماشيين على الرصيف انا واختى لقينا ثعابين وواحد منهم عض اختى فى رجلها فمسكته ورميته بعيد وبعدين روحت لاختى التانية وقولتلها ان ثعبان عض اختى فاتضايقت وبعدين فجأة لقيت نفسى ماشى على نفس الرصيف بس مع بابا وماما وكان لسة الرصيف زى ما هو واثناء ما كنا ماشيين لقينا ثعابين تانية والزرع والحاجات الغربيبة اللى كانت ثابته ع الرصيف وبعدين فجأة لقيت بابا بس اللى ماشى معايا ووصلنا لأخر الرصيف ونزلنا ع الطريق بس كان فاضى والطريق كان متغطى بالرمل وبعدين فجأة لقيت نفسى تانى ماشى عللا الرصيف بس مع ماما وبابا وواحنا ماشيين لقيت ذرة فى الزرع اللى فى الرصيف وبعدين لقينا ثعابين تانى وفجأة لقيت ثعبان كان طلع على ماما وكان هيعضها فمسكته عشان ابعده لقيته اتلف حول جسمى فقعدت احاول اعمل صوت واصرخ عشان حد ييجى يشيله بس كان صوتى مش طالع ومحدش سمعنى وبعدين صحيت من النوم على طول

مهندسة حنين 25-03-2014 10:59 PM

السلام عليكم ..
انا طالبة هندسة عمري 22سنة رأيت من أسبوع أنني كنت في سيارة مع شخص اعرفه ولكن ليس بشكله الذي ظهر في الحلم ..
أي كنت أناديه باسمه الذي أعرفه به بالواقع ولكنه بالحلم ظهر بشكل مختلف ..
فوجدنا حديقة اشجارها كانت كبيرة وممتدة الى خارج الحديقة حيث كنت انا وهذا الشاب فوجدنا وردة جورية حمراء واحدة وعليها خط ابيض واحد
فقام بقطفها لي .. ثم نظر الي يساره فوجد غصن شجرة ايضا وعليها ازهار فقام باقتطافه ايضا لي فقلت له ان هذه الازهار هي ازهار شجرة الانكدنيا او الاسكدنيا وكنت سعيدة جدا ..

أ.طارق ابو المجد 26-03-2014 06:46 AM

توفيت امي من شهر بعد صراع شديد مع المراض دام 14 سنه رايتها في منامي وقد ربحت مليون جنيه في احد المسابقات التليفزيونيه ورأيت المخرج والمزيع يتحدث اليها و يسألها اسئله الغرض منها سد الخانات اي انها تافهه

# الطيبة # 27-03-2014 07:30 AM

السلام عليكم شفت انه اسناني اللي في الواجهة تآكلوا وبقول ليش كده تكسروا صارت الابتسامة مش حلوة

ضوء القمر1 28-03-2014 01:30 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

طالبة جامعية تخرّجتُ العام الماضي، متديّنة و الحمد لله ،عزباء، رأيت أستاذا درّسني سداسي في الجامعة، و أنا لا أراه الآن لأنني سافرت مع عائلتي إلى خارج بلدنا لكن لا أدري لماذا رأيته مرّتين في المنام، أتمنى أن يجد منامي تفسيرا عندكم، الله يجازيكم عناّ كل خير

الحلم الأول: رأيت أن هذا الأستاذ عيناه مكتحلتين و هو ينظر إلي و بحزن لكن لا أدري لماذا،ثم سمعت أحدهم يقول أنّ أباه مغتاظ منه لأنه باع سيارته والتي هي أغلى ما يملك .انتهى

الحلم الثاني: رأيت أنني في قاعة دراسة وكانت بجانبي نافذة و كنت مستاءةً منها أزعجتني لأنها مفتوحة فقمت و أغلقتها بإحكام من قُفلها فأُعجِبَ بي لما أقفلتها، بعدها نظرت إلى جهة الأستاذ (نفسه)فرأيت أنّه واقف و خلفَه ثُقب كبير مربع الشكل بحجم نافذة( وكأنّها نافذة لا تنغلق ) (في القاعة نفسها)،ثم رأيت امرأة كبيرة في السن تقف أمام باب القاعة و كان الأستاذ منزعجا منها فعمدت إلى الباب فأغلقته بإحكام من قفله، ثم نظرت إلى الأستاذ فإذا به غيّر مكانه من (الثقب)النافذة التي لا تنغلق إلى زاوية في القاعة وواقف مع زميلة لي في الدراسة واسمها (نُهَى) ينظران إليّ ولم ينطقا بكلمة ،

ثمّ تحرّك من مكانه لأجده لابسا قميصا أبيضا و سروالا أزرقا فاتحا نظيفين جدا ثم أنزلتُ بصري إلى رجليَّ الحافيتين و كأنّي تعمّدتُ النظرَ إلى رجليّ بعد النظر إليه، وكنت لابسة فستاني الطويل الأزرق الفاتح الذي ألبسه عادة في البيت و انتهى الحلم على هاذا . شكرا بارك الله فيكم

ضوء القمر1 28-03-2014 01:38 AM

مع العلم أنّه ماعندي صلة بهاذا الأستاذ شكرا بارك الله فيكم

aleman 31-03-2014 12:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رآجيه رضآ الله (المشاركة 5792032)
لو سمحتي كنت عايزة اعرف تفسير النمر في الحلم لو كان بيدور علي شخص معين وحد بيحاول يخفي الشخص ده علشان النمر لا يراه

وكمان تفسير المطر لما ينزل والشمس موجوده واسال حد شايفه المطر جميل ازاي اول مره اشوف مطر كده بس هي ترد فين وتتلفت كانها بتدور علي المطر

جزاكم الله خيرا

التفسير العلمى:
النمر: يجري مجرى الأسد وهو أيضاً رجل فجور حقود كتوم لما في نفسه مسلط خائن وعدو ظاهر العداوة، وقيل سلطان ظالم والنمرة أيضاً تجري مجرى اللبؤة، ودخول النمر دخول رجل فاسق وأكل لحمه قيل أنه رياسة.
وأما الأسد: سلطان قاهر جبار لعظم خطره وشدة جسارته وفظاعة خلقته وقوة غضبه، ويدل على المحارب وعلى اللص المختلس والعامل الخائن وصاحب الشرط والعدو الطالب، وربما دل على الموت والشدة لأن الناظر إليه يصفر لونه ويضطرب جنانه ويغشى عليه، ويدل على السلطان المختلس للإنسان الظلم للناس وعلى العدو والمسلط، فمن رأى أسداً داخلاً إلى داره، فإن كان بها مريض هلك وإلا نزلت بها شدة من سلطان، فإن افترسه خلسة ونهب ماله أو ضربه أو ***ه إن كان قد أفاق في المنام روحه أو قطع رأسه أو فلقه.

المطر
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif هو في المنام إذا لم يحصل منه ضرر فإنه خير ورزق ورحمة. وربما دل المطر على حياة الإنسان والأرض، أو على إنجاز ما يوعد به الإنسان، وإن كان المطر خاصاً بمكان معلوم دل على حزن أهله، أو على هم يعرض للرائي، وإن كان المطر عاماً مؤذياً كأن تمطر السماء دماً أو حجارة فإنه يدل على الذنوب والمعاصي، وإن كان الرائي مسافراً ربما تعطل سفره. وربما دل المطر النافع على الصلح مع الأعداء، أو على إغاثة الملهوف، والمطر قافلة الإبل كما أن قافلة الإبل هي المطر.
http://www.mktbtk.com/img/icon3.gif ومن رأى: مطراً عاماً يحيا له أمر ميت، وينال خيراً ونعمة وبركة، وإن كان مغموماً أو مديناً فرج عنه، والمطر فرج وغيث في تلك السنة.
والمطر يدل على رحمة الله ودينه وفرجه وعونه. وربما دل على الجوائح النازلة من السماء كالجراد والبرد والريح، لا سيما إن كان فيه نار وكان ماؤه حاراً، وربما دل على الفتن والدماء التي تسفك. وربما دل على العلل والأسقام إذا كان في غير وقته، وإن كان المطر في أوانه فذلك تعطيله عن سفره أو عن عمله أو من أجل مريضه أو بسبب فقره، أو يحبس في السجن، وإن اغتسل في المطر من جنابة أو تطهر به للصلاة أو غسل به نجاسة فكانت في جسمه أو ثوبه، فإن كان كافراً أسلم، وإن كان مذنباً تاب، وإن كان فقيراً أغناه الله تعالى، وإن كانت له حاجة عند السلطان قضيت له.

chalijaly 31-03-2014 12:34 PM

بحلم احلام غريبة اوى
حلمت انى قاعد على كرسى كبير ومعمول من العضم ونازل منه تعابين كبيرة
وفيه تعبان كبير ملفوف على الكرسى وراسه فوق الكرسى ...وانا قاعد فى ساحة كبيرة وفيه ناس بتشتغل رايحة جاية بس اشكالهم مش اعتيادية ولبسهم كمان...ومعرفش حد فيهم...
وانا لابس لبس غريب بردو ...زى عباية سودا كده
ومش بتكلم ببص على الناس بس ...والتعابين مش بتأذينى

صافيا 01-04-2014 02:43 AM

حلمت اني ارتب شنطتي عشان بسافر امريكا ما اذكر شو السبب لكن شكلو هسافر لمده سنة كاملة و كانت صديقتي تودعني في تويتر و تكتب لي فلان هيتقطع اوحاقه زي كدا الي فهمتو انو راح يفقدني او راح اوحشوا و انا استغربت من صديقتي كيف كتبت اسمه بتوتير قدام العالم فرديت عليها قلت لها ماني فاهمه .. المهم و انا ارتب شنطتي في حذاء رياضي فيه كعب خفيف لونه اسود في ابيض بصيت لو قلت كأنه قديم و صغير بس باخذه معاي و كأنه لبسته بالحلم و طلع مقاسي و كويس علي ما اذكر المهم و كمان بالحلم اذكر انه موعد ردتي من امريكا 5/1/2015 كنت اخبر صديقتي بموعد ردتي

عمري 20- عزباء- ادرس بالجامعة

Shimaa Alaa 01-04-2014 11:05 AM

انا حلمت اني ببص ف المرايا وفجاة رموشي طولت بشكل غريب

اسيرة الموج 02-04-2014 11:53 PM

حلمت ان ابنت عمي كان معها قطعة من العلكة البيضاء فقسمتها الى قسمين اعطتني انا واحدة واختي واحدة وطلبت مني اكلها وكنت مبسوط في اكلها فسألتها لما اعطيتني اياها فقالت لي هذا سيكون باب فتح نصيب لكي ولاختك ولكن اختي لم تاكلها مع العلم اني غير متزوجة وعمري 27 واختي مطلقة وعمرها 26

مستر شكري صيام 03-04-2014 10:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر شكري صيام (المشاركة 5713038)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رجاء تفسير هذا الحلم ولكم جزيل الشكر و التقدير

[ هذا الحلم حلمته زوجتي ]

حلمت انني كنت في الكعبة و ان حوائط الكعبة تحولت الي حلوي واني اكل منه واري جزء من هذه الحلوي في يدي واكل منه وان ما حول الكعبة تحول الي اللون الاحمر

ورايت اني بني لي بيت لونه ابيض صغير من الحوائط الخالصة بدون طوب مكون من طابقين وكنت سعيدة بهذا البيت لانه بني بسرعة واصبح لي وكان هذا البيت متواضع و جميل

أختي الكريمة
كتبت هذه المشاركة منذ فترة طويلة ويبدو انه تم اهمالها ولا ادري لهذا سببا . رجاء الافادة مع جزيل الشكر

samsam763 03-04-2014 05:24 PM

رايت كلمة مجمد رسول الله فى السماء مكتوبه بخط النسخ وكان ذلك يوم الجمعه وصحيت من النوم وكانت الساعه السابعه صباحا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:29 PM.