بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

م. يحيي ابراهيم 11-01-2012 04:46 PM

يا د.عبدالرحمن يا خريجين زراعة ممكن تجاوبوني علي سؤالى:
اية الافضل مهندس زراعي ولا اخصائي زراعي واية الفرق بينهم؟

دمعة تائبه 11-01-2012 05:06 PM

انا جالى مدرس ماده ثالت وانا اصلا خريجة تربيه نوعيه حاسب الى
وقالولى انى هكون مدرسة حاسب الى في الجامعه في اي كليه لان معظم الكليات بيدرسوا حاسب الى
هل هذا الكلام صحيح

El Ninio 11-01-2012 05:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 4216123)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله بفضل الله تعالي استلمت جواب الترشيح لوظيفة أخصائي تعليم بمديرية التربية والتعليم وهذا ما كنت أتمنيه من الله . وإنني أتوجه بخالص الشكر والتقدير للدكتور الفاضل / عبد الرحمن المنياوي حيث أراحتنا كثير في الفترة الماضية وعلى ما بذلت من جهد وتحملت من مشقة جعلها الله في موازين حسناتك .، وصدق الله إذ يقول { هل جزاء الاحسان الا الاحسان }

معلش يا دكتور عبد الرحمن لي استفسار بسيط :

انا توجهت اليوم إلى مديرية التربية والتعليم عشان اقدم الورق المكتوب في الجواب فذهبت إلى شئون عاملين ولقيت واحدة قالت لي هاتي صورة من جواب الترشيح فقط ومضت عليه وقالت لي توجهي إلى قسم التعيينات وذهبت بالفعل لقسم التعيينات والموظفة هناك أخذته مني وقالت لي تعالي يوم 21/1 وأسئلي قلت لها هو التعيين هيبقى المفروض امتي قالت ابقى تعالي أسئلي يوم 22 أو 23 .

دلوقتي انا مش عارفة ليه الناس عاملة كده واحنا مش عارفين احنا رايحين على فين وبعدين قلت لها التوزيع هيتم إزاي وخصوصا ان الجواب مفيش فيه السكن ولا التخصص قالت لي التوزيع هيتم على التوجيه وهما بقا هيشوفوا أماكن العجز وهما هيبقوا يوزعوكوا طيب فين التمييز بقا لينا احنا الأوائل دلوقتي يعني هما ممكن يوزعونا على القرى والضواحي واللي هي بعيدة جدا من السكن وذهبت إلى توجيه اللغة الإنجليزية ولقيت واحد هناك مش عارفه هو موجه ولا ايه بس والله شكله كده موجه وقلتله هو التوزيع هيكون على أساس إيه قال لي يا بنتي مفيش حاجة من دي خالص ومفيش تعيينات فقلت له إزاي واحنا مستلمين جواب الترشيح قال لي بعدين بعدين .

والله يا جماعة مصر هتفضل مصر فيها ناس بيعقدوا الأمور وفي نفس الوقت بيطالبوا بالإصلاح طيب إزاي الإصلاح وإحنا نفوسنا تعبانه المفروض والله كل واحد يصلح من نفسه عشان نلاقي الصلاح في البلد . يا ريت يا دكتور عبد الرحمن توضح لي الإجراءات هتم إزاي وهما هيعملوا فينا إيه وخصوصا إن مفيش حد عارف حاجة وهل ده صح منهم إنهم اخذوا مني صورة الجواب وقالوا لي أسئلي بعد كده .

معلش على الإطاله بس يا ريت كل من توجه إلى مديرية التربية والتعليم في أي محافظة يقولنا هما عملوا إيه وهيتم التوزيع إزاي وهل في حد هنا من دمياط .

استاذة فاطمة ... مبروك ع التعيين وفرحانلك انك جالك اللي بتتمنيه
وعاوز اقولك على حاجة .. سيبك من كلام اي حد .. %90 من الناس ماتعرفش حاجة وغاوية فتي وتعقيد
الفترة اللي فاتت دي انا شوفت العجب في الفتي بصراحة بس كنت بحكم عقلي
وكنت بقولكم يا جماعت ماتاخدوش بكلام اي حد وتعقدوا نفسكم ع الفاضي
وسمعت كلام كتير بنفسي بس مشغلتش بالي خالص
والدكتور عبد الرحمن ياما قالكم التعيين أكيد %100 ومحدش يسمع لحد
هي مسألة وقت مش اكتر كدة كدة هتتعيني ان شاء الله
فيه ناس اتعينت على طول زيي وفيه ناس هتاخد وقت وبردو هتتعين
ده على حسب الهيئات الحكومية ونظامها ومدى احتياجها
بس كله هيتعين ان شاء الله عاجلاً أم آجلاً

اسماء احمد عبدالسلام محمد 11-01-2012 05:15 PM

دكتور عبد الرحمن السلام عليكم ارجو من حضرتك الرد على الاستفسار بتاعى انا تربية الزقازيق واستلمت الجواب اخصائى تدريس فى التربية والتعليم وكان نفسى اشتغل فى الجامعة هو ينفع اعمل تظلم هيتقبل والا لا وهو التظلم لازم اقدم فيه الجواب الاصلى والتظلم ده هياخد وقت ياريت ترد على عشان اشوف هعمل ايه ؟وشكرا لردك مقدما..............
ملحوظة ترتيبى فى الكشف 8

اسماء احمد عبدالسلام محمد 11-01-2012 05:21 PM

ياجماعة انا رحت مديرية التربية والتعليم قالوا لسه مش جاتلنا حاجة بخصوص التعيين ده ولسة الجامعة مش بعتتلنا وعلى العموم خدى الطلبات ده خلصيها لحد ما الجامعة تبعتلنا زى ملف مصوغات التعيين والفيش وكعب العمل والصور والدمغات واقرار ذمة مالية والخدمة العامة اصل المؤهل والبطاقة وشهادة الميلاد ولما خلصها اروحلهم تانى وربنا يسهل

اسماء احمد عبدالسلام محمد 11-01-2012 05:24 PM

هو صحيح حد يعرف ازاى هيتم التوزيع ؟اصل واحد بيقولى فى المديرية ان التوزيع هييجى من ادارة التخطيط فى مصر بس انا مستغربة ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فاطمة الزهراء 86 11-01-2012 05:24 PM

جزاك الله خيرا يا Elminio بس لي إستفسار إيه الفرق بين أخصائي تعليم ثالث بمديرية التربية والتعليم وأخصائي تدريس ثالث بمديرية التربية والتعليم , هل هما يعني مدرس كلتا المسمين أم ماذا |.

المكتبي 11-01-2012 06:08 PM

هام

الرجاء الافادة معلومه ............

لقد استلمت جواب ترشيح عمل مدرس مادة بالجامعه يوم 1/5 والمشكلة انني كتبت تظلم ليتم تعيني في التربية والتعليم لاني اعمل بها موقت

انــــــــا الان في مشكلة كبيرة بعد تفكير اقتنعت بالوظيفة ماذا افعل الان ؟
هل ارسل فاكس اطلب فية عدم النظر الي تظلمي ؟
ام اذهب شخصيا للتنظيم والادارة بالقاهرة ؟
ام اترك التظلم وانسي واقوم باستكمال اوراقي وتعيني بالجامعه ؟

الرجاء افادتي علي وجهة السرعة واكون شاكر لكم

ارجو ممن تعرض لنفس الموقف افادتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,اكون شاكر لكم جدا

emy_aa 11-01-2012 06:16 PM

ربنا يكرمك يا دكتور عبد الرحمن او يا ريت اي حد جامعة الزقازيق ينصحني جالي اخصائي خدمات جامعية في جامعة الزقازيق الموظفين قالولي ان التوزيع ممكن يكون في مركز الكمبيوتر الوثائق يعني الناس الي بيعملو الشهادات المؤقتة وقالو ان المكان نظيف جدا من حيث المستوى وبعيد عن شؤون الطلبة ودوشة الطلاب ولكن ممكن كمان يجيلي في ادارة الجامعة في الدراسات العليا او شؤؤون الطلبة مش عارفة اختار ازاي وهل المرتب ممكن يقرق مع العلم اني الاولى على الكلية ومسجلة ماجستير يا رب حد يرد عليه ويطمني جعله الله في ميزان حسناتك

El Ninio 11-01-2012 06:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 4216265)
جزاك الله خيرا يا Elminio بس لي إستفسار إيه الفرق بين أخصائي تعليم ثالث بمديرية التربية والتعليم وأخصائي تدريس ثالث بمديرية التربية والتعليم , هل هما يعني مدرس كلتا المسمين أم ماذا |.

El Ninio
للأسف معنديش أي فكرة عن المسمى الوظيفي ده أو ده
بس كله خير ان شاء الله ... ماتنسيش ان ده تعيين ع الدرجة التالتة وتعيين حكومي
مش شغلانة في مجال خاص والسلام
يعني كل دي وظائف تتوافق مع المؤهل العلمي

emy_aa 11-01-2012 06:53 PM

رضينا بالهم والهم مش راضي بينا......نعم استلمت جواب التعيين ....ولكني غير مصدقة.....هل معقول ان تمضي الامور بسلاسة؟؟؟ دون تعقيد؟؟؟ دون مسلسل الاحباطات المستمر والذي يمضي امام عيني كان عمر كامل سرق مني؟؟؟؟اين التعجيز؟؟؟اين العفريت الذي يخرج لي كلما اقتربت من تحقيق الحلم....نعم محبطة ويائسة ...رغم جواب التعيين...اثق في حكمة الله سبحانه وتعالى...ولكني اتالم كلما ذهبت للجامعة ورايت معيدة تصغرني باعوام ..بلا شخصية بلا تقدير...وهي دكتورة..عرفت تجيب الواسطة ازاي وانا الاعلى تقديرا والاكثر تميزا لازلت كما انا.....اكمل رسالة الماجستير ...ولكن توقفت عن الاحلام....لا يهمني ان اتكون الرسالة مميزة ...لا يهمني ان ينتظر مني.الدكتور المشرف مستوى عالي...لا اريد بعد الان...احاول ان اخرج باقل خسائر ممكنة..ولكن الخسائر لا تعوض...الحلم بالتميز بالتفوق..لم يعد له وجود....اتذكر كلام قيل لي من مصدر مسؤل ..(لو حد جاب اعلى منك واتعين ابقي تعالي اتكلمي)وتعين 3 معيدين.....منهم من تكلمني من طرطوفة منخيرها ...تسالني انتي جايبة التقدير ده ...يا حرام..بس انا وضعي غير خالص....اكيدظروفنا غير.....اتذكر تقديمي في وزارةالعدل 3 مرات وطبعا لاشئ(اكشن تالت مرة) لا وسبحان الله....زميلتي التي كانت تنجح باعجوبة وجايبة مقبول تم قبولها....المحزن...اني اندم على اجمل ايام عمري التي قضيتها في حلم كان سراب..افتقد ايام الجامعة فانا لم اعشها ...اابتسم حين اتذكر قول والدتي(يا بنتي ارحمي نفسك سيبي الكتاب)....ابتسم حين اتذكر ايام الامتحانات .....كنت اتذكر رقم الصفحة في الكتاب عند الاجابة...اتذكر حين اخبرني احد اساتذتي والذي لم يكن يعرفني....في طالبة بعرف اجابتها من وسط مليون اجابة....كل هذا ذهب.....كل هذا يشعرني بالاحباط...كل هذا يجعلني لا اثق بالتعيين رغم جواب الترشيح....لازم يعملوا حاجة....عمر ما حاجة مشيت عادي كده وعذرا رفاقي ان تسرب احباطي اليكم...ولكني في امس الحاجة لالتمس التفاؤل منكم....زفلم يتبقى لي سوى ان احلم بان تكون ابنتي مفاجاتي للعالم...باذن الله سوف اجعلها شخصية مميزة مثقفة واثقة ناجحة.....رغم المحبطيين

أبو أحمد هانى 11-01-2012 06:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو أحمد هانى (المشاركة 4212115)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بوركتم جميعا وبورك مجهودكم
وجزاكم الله عنا خير الجزاء .. أتابع هذا الموضوع القيم منذ شهر تقريبا وسجلت خصيصا لتقديم خالص شكرى للجميع وبخاصة الفاضل د / عبد الرحمن المنياوى وأسأل الله أن يجعل جهدكم فى ميزان حسناتكم..

استلمت اليوم بفضل الله خطاب الترشيح للعمل " كأخصائى علمى ثالث " فى " المعهد القومى للبحوث الفلكية والجيوفيزيقية " " مرصد حلوان سابقا "
ولأول وهلة فكرت فى تقديم تظلم لتغيير الوظيفة نظرا لبعد المسافة والسفر .. حيث أقطن فى ميت غمر .. ومكان العمل فى حلوان بالقاهرة .. لكن بعض أصدقائى أشار على بالمضى قدما وقبول الوظيفة .. وأثنوا عليها بشدة ..
وأتمنى ممن يملك معلومات كافية عن المرصد وطبيعة العمل والمرتبات وهل تتكافأ مع السفر ومصاريفه أم لا .. مطلب ملح أثابكم الله ..

ويشغلنى أيضا أمر هام وهو متعلق بالسنوات الخمس الماضية حيث كنت مؤمنا علىّ فى القطاع الخاص .. هل ينقطع هذا التأمين بمجرد استلام وظيفة الحكومة أم يمكن مده ؟؟
هذا ولكم جزيل الشكر
وأرجو لمن لديه إفادة ألا يبخل علىّ بها .. فقبولى للعمل من عدمه متوقف على ردكم الكريم

للضرورة بارك الله فيكم

أى حد يفيدنى بخصوص " مرصد حلوان " ووظيفة " أخصائى علمى ثالث " ولو أمكن " المرتب "

رجااااااااااااء

فاطمة الزهراء 86 11-01-2012 07:06 PM

إيه الفرق بين أخصائي تعليم ثالث بمديرية التربية والتعليم وأخصائي تدريس ثالث بمديرية التربية والتعليم , هل هما يعني مدرس كلتا المسمين أم ماذا .

يا ريت اللي عنده فكرة أكيدة يخبرني ولكم جزيل الشكر ,,

m.shemes 11-01-2012 08:16 PM

لو سمحت يادكتور عبد الرحمن أنا استلمت جواب التعيين يوم 10/1 وجالي مأمور ضرائب الحمد لله دلوقتي أنا مش عارف اعمل ايه وايه هو الورق المطلوب تقديمه وبييجي منين

METO4050 11-01-2012 09:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء احمد عبدالسلام محمد (المشاركة 4216255)
ياجماعة انا رحت مديرية التربية والتعليم قالوا لسه مش جاتلنا حاجة بخصوص التعيين ده ولسة الجامعة مش بعتتلنا وعلى العموم خدى الطلبات ده خلصيها لحد ما الجامعة تبعتلنا زى ملف مصوغات التعيين والفيش وكعب العمل والصور والدمغات واقرار ذمة مالية والخدمة العامة اصل المؤهل والبطاقة وشهادة الميلاد ولما خلصها اروحلهم تانى وربنا يسهل

لو سمحتى يا اسماء انتى من محافظة ايه
لان انا من دمياط ومفيش حد طلب مننا حاجة هما ا خدوا صورة الجواب وخلاص

METO4050 11-01-2012 09:17 PM

دكتور عبد الرحمن
هل عند حضرتك اى فكرة عن حملة الماجستير والدكتوراه

METO4050 11-01-2012 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.shemes (المشاركة 4216600)
لو سمحت يادكتور عبد الرحمن أنا استلمت جواب التعيين يوم 10/1 وجالي مأمور ضرائب الحمد لله دلوقتي أنا مش عارف اعمل ايه وايه هو الورق المطلوب تقديمه وبييجي منين

اللى انا عرفته من زملائى خريجى تجارة انهم هيروحوا تانى القاهرة يقدموا فى الضرائب العامة هناك وبعد كدة تتوزع على محا فظتك
الكلام ده اللى قالوه فى الضرائب اللى فى دمياط لزمايلى وهيسافروا بكرة ان شاءالله
انا من دمياط

esraa1988 11-01-2012 09:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.shemes (المشاركة 4216600)

مبروك على الوظيفة ,انا رحت اليوم خلصت ورقى ,والمطلوب كالاتى

فيش وتشبيه من القسم ب5 جنيه ,هتستلمه بعد 10 ايام ,وهتاخد وصل استلام

استمارة كشف طبى من التامين الصحى ب13 جنيه هتختمها من جهة العمل لو اسمك كان وصل للضرائب ويكون معاك صورة شخصية,وهتتصل بالرقم الموجود ادنى استمارة الكشف الطبى وتحجز ميعاد للكشف

شهادة الخدمة العامةللاناث او التجنيد للرجال من الشئون الاجتماعية(التضامن الاجتماعى)وتكون رايح معاك صورة من المؤهل ,وصورة من البطاقة الشخصية.صورة من جواب الترشيح ,وتملى بياناتك فى ورقة هيعطيها لك . وتستلمها بعدها بيوم

دمغات من البريد بحوالى 5 جنيه,واقرار زمة ماليه ايضا ب70 قرش

دوسيه فيه الاتى 4 صورة شخصية,اصل المؤهل ,اصل شهادة الميلاد,صورة البطاقة,جواب الترشيح ,بالاضافة لكل ماسبق

وربنا يوفق الجميع.

mohamed_sport 11-01-2012 10:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المكتبي (المشاركة 4216336)

لقد استلمت جواب ترشيح عمل مدرس مادة بالجامعه يوم 1/5 والمشكلة انني كتبت تظلم ليتم تعيني في التربية والتعليم لاني اعمل بها موقت

ارجو ممن تعرض لنفس الموقف افادتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,اكون شاكر لكم جدا

بالنسبة للتظلم اللى اتعمل ....
يرجى الإستمرار فى اجراءات التعيين عادى جدا ... مع محاولة الإتصال بالتنظيم والإدارة ومخاطبتهم بالأمر .... حتى لا يتم ارسال اسمك فى التربية والتعليم إن تم قبول التظلم وعدم ارساله للجامعة.

والله أعلم

mohamed_sport 11-01-2012 10:10 PM

التوصيف الوظيفى لمدرس مادة ثالث
الواجبات والمسئوليات
1- يعمل شاغل الوظيفة تحت الإشراف المباشر لرئيس القسم العلمى المختص.
2- القيام بتدريس المواد العلمية للطلاب.
3- القيام بتحضير المواد طبقا للمقرر.
4- القيام بالأعمال والإعتبارات الشخصية للطلاب.
5- وضع أسئلة امتحان المادة .
6- تصحيح أوراق الإجابات للطلاب ورصد درجاتهم.
الإشتراك فى الإمتحانات والكنترولات والقيام بما يسند إليه بأعمال مماثلة .
............ :)

دمعة تائبه 11-01-2012 10:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_sport (المشاركة 4216922)
التوصيف الوظيفى لمدرس مادة ثالث
الواجبات والمسئوليات
1- يعمل شاغل الوظيفة تحت الإشراف المباشر لرئيس القسم العلمى المختص.
2- القيام بتدريس المواد العلمية للطلاب.
3- القيام بتحضير المواد طبقا للمقرر.
4- القيام بالأعمال والإعتبارات الشخصية للطلاب.
5- وضع أسئلة امتحان المادة .
6- تصحيح أوراق الإجابات للطلاب ورصد درجاتهم.
الإشتراك فى الإمتحانات والكنترولات والقيام بما يسند إليه بأعمال مماثلة .
............ :)

حضرتك متأكد من الكلام ده
ياريت تعرفنا مين عرف حضرتك وجزاك الله خيرا

METO4050 11-01-2012 10:48 PM

يا دكتور عبد الرحمن
ممكن حضرتك تقولى هل الافضل العمل مدرس بلازهر متثبت ولا العمل اخصائى شئون تدريس بالجامعة
ارجو من حضرتك الرد لسرعة اتخاذ القرار
ده زميل ومحتار

mohamed_sport 11-01-2012 11:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دمعة تائبه (المشاركة 4216985)
حضرتك متأكد من الكلام ده
ياريت تعرفنا مين عرف حضرتك وجزاك الله خيرا

ده التوصيف اللى معايا ... جايبه من ادارة الجامعة .....

كل سنه وانتو طيبين 11-01-2012 11:43 PM

ازيك يادكتور عبد الرحمن واحشنى اوى . انا عملت تظلم علشان اغير المحافظه اللى انا كنت كاتبها اصلا كرغبه اولى انتظر الرد والا اروح استلم الشغل. وشكرا

El Ninio 11-01-2012 11:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy_aa (المشاركة 4216425)
رضينا بالهم والهم مش راضي بينا......نعم استلمت جواب التعيين ....ولكني غير مصدقة.....هل معقول ان تمضي الامور بسلاسة؟؟؟ دون تعقيد؟؟؟ دون مسلسل الاحباطات المستمر والذي يمضي امام عيني كان عمر كامل سرق مني؟؟؟؟اين التعجيز؟؟؟اين العفريت الذي يخرج لي كلما اقتربت من تحقيق الحلم....نعم محبطة ويائسة ...رغم جواب التعيين...اثق في حكمة الله سبحانه وتعالى...ولكني اتالم كلما ذهبت للجامعة ورايت معيدة تصغرني باعوام ..بلا شخصية بلا تقدير...وهي دكتورة..عرفت تجيب الواسطة ازاي وانا الاعلى تقديرا والاكثر تميزا لازلت كما انا.....اكمل رسالة الماجستير ...ولكن توقفت عن الاحلام....لا يهمني ان اتكون الرسالة مميزة ...لا يهمني ان ينتظر مني.الدكتور المشرف مستوى عالي...لا اريد بعد الان...احاول ان اخرج باقل خسائر ممكنة..ولكن الخسائر لا تعوض...الحلم بالتميز بالتفوق..لم يعد له وجود....اتذكر كلام قيل لي من مصدر مسؤل ..(لو حد جاب اعلى منك واتعين ابقي تعالي اتكلمي)وتعين 3 معيدين.....منهم من تكلمني من طرطوفة منخيرها ...تسالني انتي جايبة التقدير ده ...يا حرام..بس انا وضعي غير خالص....اكيدظروفنا غير.....اتذكر تقديمي في وزارةالعدل 3 مرات وطبعا لاشئ(اكشن تالت مرة) لا وسبحان الله....زميلتي التي كانت تنجح باعجوبة وجايبة مقبول تم قبولها....المحزن...اني اندم على اجمل ايام عمري التي قضيتها في حلم كان سراب..افتقد ايام الجامعة فانا لم اعشها ...اابتسم حين اتذكر قول والدتي(يا بنتي ارحمي نفسك سيبي الكتاب)....ابتسم حين اتذكر ايام الامتحانات .....كنت اتذكر رقم الصفحة في الكتاب عند الاجابة...اتذكر حين اخبرني احد اساتذتي والذي لم يكن يعرفني....في طالبة بعرف اجابتها من وسط مليون اجابة....كل هذا ذهب.....كل هذا يشعرني بالاحباط...كل هذا يجعلني لا اثق بالتعيين رغم جواب الترشيح....لازم يعملوا حاجة....عمر ما حاجة مشيت عادي كده وعذرا رفاقي ان تسرب احباطي اليكم...ولكني في امس الحاجة لالتمس التفاؤل منكم....زفلم يتبقى لي سوى ان احلم بان تكون ابنتي مفاجاتي للعالم...باذن الله سوف اجعلها شخصية مميزة مثقفة واثقة ناجحة.....رغم المحبطيين

بصراحة انا كنت مستاء جدا وانا بقرأ كلامك من حاجتين
الأولى هو الظلم اللي حصلك والتانية هي الحالة اللي متمكنة منك دي
بس أحب أقولك ان ربنا العدل مابيسبش حد ومابيرضاش بالظلم
وتأكدي دايما ان كل حاجة بتحصل لينا لحكمة عند الله لا يعلمها سواه
وكل واحد بياخد نصيبه ... بس خلاص بإذن الله هانت وكل شيء قرب
وتاني بقول كلها مسألة وقت فيه ناس اتعينت على طول
وفيه ناس هيتأخر تعيينها بس مش كتير كلها اجراءات وروتينيات
وربنا يكرمك ويكرمنا جميعا ويصلح حالنا كلنا ويرفع شأن مصر
وتفائلي دائماً وسيبيها على الله
:)

تقى83 12-01-2012 12:24 AM

[QUOTE=emy_aa;4216425]رضينا بالهم والهم مش راضي بينا......نعم استلمت جواب التعيين ....ولكني غير مصدقة.....هل معقول ان تمضي الامور بسلاسة؟؟؟ دون تعقيد؟؟؟ دون مسلسل الاحباطات المستمر والذي يمضي امام عيني كان عمر كامل سرق مني؟؟؟؟اين التعجيز؟؟؟اين العفريت الذي يخرج لي كلما اقتربت من تحقيق الحلم....نعم محبطة ويائسة ...رغم جواب التعيين...اثق في حكمة الله سبحانه وتعالى...ولكني اتالم كلما ذهبت للجامعة ورايت معيدة تصغرني باعوام ..بلا شخصية بلا تقدير...وهي دكتورة..عرفت تجيب الواسطة ازاي وانا الاعلى تقديرا والاكثر تميزا لازلت كما انا.....اكمل رسالة الماجستير ...ولكن توقفت عن الاحلام....لا يهمني ان اتكون الرسالة مميزة ...لا يهمني ان ينتظر مني.الدكتور المشرف مستوى عالي...لا اريد بعد الان...احاول ان اخرج باقل خسائر ممكنة..ولكن الخسائر لا تعوض...الحلم بالتميز بالتفوق..لم يعد له وجود....اتذكر كلام قيل لي من مصدر مسؤل ..(لو حد جاب اعلى منك واتعين ابقي تعالي اتكلمي)وتعين 3 معيدين.....منهم من تكلمني من طرطوفة منخيرها ...تسالني انتي جايبة التقدير ده ...يا حرام..بس انا وضعي غير خالص....اكيدظروفنا غير.....اتذكر تقديمي في وزارةالعدل 3 مرات وطبعا لاشئ(اكشن تالت مرة) لا وسبحان الله....زميلتي التي كانت تنجح باعجوبة وجايبة مقبول تم قبولها....المحزن...اني اندم على اجمل ايام عمري التي قضيتها في حلم كان سراب..افتقد ايام الجامعة فانا لم اعشها ...اابتسم حين اتذكر قول والدتي(يا بنتي ارحمي نفسك سيبي الكتاب)....ابتسم حين اتذكر ايام الامتحانات .....كنت اتذكر رقم الصفحة في الكتاب عند الاجابة...اتذكر حين اخبرني احد اساتذتي والذي لم يكن يعرفني....في طالبة بعرف اجابتها من وسط مليون اجابة....كل هذا ذهب.....كل هذا يشعرني بالاحباط...كل هذا يجعلني لا اثق بالتعيين رغم جواب الترشيح....لازم يعملوا حاجة....عمر ما حاجة مشيت عادي كده وعذرا رفاقي ان تسرب احباطي اليكم...ولكني في امس الحاجة لالتمس التفاؤل منكم....زفلم يتبقى لي سوى ان احلم بان تكون ابنتي مفاجاتي للعالم...باذن الله سوف اجعلها شخصية مميزة مثقفة واثقة ناجحة.....رغم المحبطيين[/QUOT
خليكى متفائلة اغلبنا مر بنفس الظروف .استلمت جواب الترشيح 10/1 جتلى الوظيفة مهندس زراعى بالجامعة .زعلت يعنى بدل مااكون معيدة ف الكلية ابقا ادارية فيها بعد التفوق وكل الى انتى حكيتى علية . هديت لما عرفت ان الكلية رافضة و مش عاوزة اى موظفيين وان تعيينى هيكون خارج كليتى . صحيح لسة مانعرفشى هنروح فين كل الى عملوة انهم عرفونا الاوراق المطلوبة عشان نجهزها لغاية مايعرفوا هما يودونا فين . كلة خير بإذن الله الحمد لله نتوكل ونسيبها على ربنا وابتسمى وفكيها شوية :d

تقى83 12-01-2012 12:38 AM

اقتباس:

معرفشى بس انت عرضت مشكلتك كتيييير .حاول تتصل بأرقام جهاز التنظيم والادارة. ان ماعرفتش معلشى روح هناك وقدم سحب للتظلم بتاعك عشان يلغوة بدل مايحصلش مشاكل وروح بنفسك اضمن عشان تسمع بنفسك وتتطمن بدل ماأنت حيران.تعب مشوار مش هتخسر كتيير.

تقى83 12-01-2012 12:43 AM

اقتباس:

معرفشى . بس شوفت سؤالك كتييير. اتصل بجهاز التنظيم والادارة .ان ماعرفتش توصلهم احسن حاجة تسافر وتقابلهم بنفسك وتقدم انك عاوز تسحب التظلم بتاعك.هتتعب ف مشوار بس هترتاح وتتطمن. بدل الحيرة او تجيلك الوظيفة الى ف التظلم خاصة انهم سهل يقبلو لو ان الوظيفة ااقل ف المستوى.وماتعرفشى ترجع وتستلم الوظيفة بتاعتك.سافرلهم والحق نفسك بسرعة. تعب ساعة ولا كل ساعة. ربنا معاك ويطمنك.

ام رهف 12-01-2012 01:20 AM

خاص بمعيدي جامعة الازهر
بشرى لاوائل جامعة الازهر
ذهبت اليوم المذكرة الخاصة بمعيدي كليه اللغات والترجمة الى رئاسة الوزراء لامضاء مشروع قرار التعيين
مبرووك مقدما وبالتوفيق للجميع

اسماء احمد عبدالسلام محمد 12-01-2012 05:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 (المشاركة 4216744)
لو سمحتى يا اسماء انتى من محافظة ايه
لان انا من دمياط ومفيش حد طلب مننا حاجة هما ا خدوا صورة الجواب وخلاص

انا من الشرقية الزقازيق

zoza246 12-01-2012 09:45 AM

التظلم

استلام العمل حاليا اما انتظر الرد على التظلم ارجوا الرد من لديه اى معلومه شكرا

METO4050 12-01-2012 10:27 AM

يادكتور عندك اى فكرة عن حملة الماجستير والدكتوراه

emy_aa 12-01-2012 12:01 PM

احمل نفسي جانب كبير من المسؤلية لاني كثيرا ما صمت لم ادافع عن نفسي ولا اجد حتى الان سبب يمنعني من ذلك اذا انا مسؤلة كل ما حدث جعلني اشعر اني انسانة اخرى....نعم تغيرت....ولكن ما اخشاه هو اني وربي لن اقدر ان اتحمل الاشخاص (المعرقلين)مرة اخرى بالعربي كده والله مانا سكتالهم تاني علية وعلى اعدائي لقد قررت ان اواجه اي موظف او اي شخص يسلبني حقي بدون وجه حق والي يحصل يحصل انما خليكي في حالك وملكيش دعوة بحد هذا كلام لم اعد قادرة عليه لن اتهاون في حقي بعد الان وربما ان ثورتي قامت متاخرة قليلا

ام زياد ومهاب 12-01-2012 01:56 PM

الى الاخت العزيزة ام رهف |..........
هل معنى هذا ان ننتظر كل كلية تخلص ورق المعيدين ثم يحتاج تاشيرة رئاسة الوزراء

ام ورق لغات و ترجمة يشمل تاشيرة مجلس الوزراء على 6033 معيد مرة واحدة
برجاء الرد اذا كان لديك علم للضرورة...فقريب لى لديه مشكلة اقتراب السن من 35 فى شهر 2 و الله المستعان على مماطلة الاداريين فى جامعة الازهر

maro19862009 12-01-2012 02:39 PM

ممكن اعرف استلام جوابات التعيين للازهر هيكون فى التنظيم والادارة فى القاهرة ولا فى المحافظات بردة

م. يحيي ابراهيم 12-01-2012 05:04 PM

يا جماعة ارجوكم حد يقولي
اية الافضل مهندس زراعي ولا اخصائي زراعي واية الفرق بينهم؟
بعد اذنكم

السويفى ا 12-01-2012 07:34 PM

ياجماعة بالله عليكم حد يرد عليا ضرورى انا استلمت جواب الترشيح اخصائى شباب على مديرية الشباب والرياضة بالمحافظة وسمعت ان مرتب الاوائل هيكون 834 بعد خصم التامينات بس انا متعين بالتربية والتعليم اساسى من سنة وباخد مرتب 475+100حوافز هل ينفع اقدم تظلم للتنظيم والادارة واجيب افادة انى متعين بالتربية والتعليم علشان يغيرو الجواب للتربية والتعليم علشان مرتبى يزيد الى 834 ولاهيقولو انته اتعينت وخلاص ومينفعش ولا مرتب الاوائل عادى ومش كده خالص 0000 ياريت اللى عنده معلومة يفيدنى وجزاه الله كل خير

السويفى ا 12-01-2012 07:37 PM

ياريت الدكتور عبد الرحمن يرد عليا وجزاه كل خير

فاطمة الزهراء 86 12-01-2012 08:47 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لي استفسار وياريت الدكتور عبد الرحمن يطمئني :

توزيع أوائل الخرجيين هيتم إزاي يعني كل واحد على حسب السكن ولا إيه لأن أنا سألت في المديرية النهارده إزاي هيتم التوزيع قالوا لي التوزيع هيتم في القرى والضواحي يعني أماكن بعيدة جدا عن سكنا يعني ممكن المشوار يأخذ ساعة ونصف للوصول وساعة ونصف للرجوع طبعا ده غير القرى وحشة جدا طيب فين التميز لينا أرجو التوضيح وإزاي هما هيعرفوا إن دكتور صفوت النحاس قال قبل كده إن التوزيع هيتم إقليمي .

منايا الفردوس 12-01-2012 09:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السويفى ا (المشاركة 4218556)
ياجماعة بالله عليكم حد يرد عليا ضرورى انا استلمت جواب الترشيح اخصائى شباب على مديرية الشباب والرياضة بالمحافظة وسمعت ان مرتب الاوائل هيكون 834 بعد خصم التامينات بس انا متعين بالتربية والتعليم اساسى من سنة وباخد مرتب 475+100حوافز هل ينفع اقدم تظلم للتنظيم والادارة واجيب افادة انى متعين بالتربية والتعليم علشان يغيرو الجواب للتربية والتعليم علشان مرتبى يزيد الى 834 ولاهيقولو انته اتعينت وخلاص ومينفعش ولا مرتب الاوائل عادى ومش كده خالص 0000 ياريت اللى عنده معلومة يفيدنى وجزاه الله كل خير

الى حد علمى انك تأخذ ورقة من شغلك تفيد بانك تعمل فى هذه الوظيفة وتقدمها للتنظيم على انك تريد التثبيت فى مكانك وبهذه الحالة تنطبق علي حضرتك كل الشروط التى تنطبق على الاوائل ... والله اعلى واعلم

د.عبدالرحمن المنياوي 12-01-2012 10:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy_aa (المشاركة 4216425)

لو علمتي حبه لكي لذبتي شوقاً إليه .. والمحب يثق في من يحب أنه سيعطيه كل شئ ..

إنه الله تعالى .. وهو الأصدق وعداً ..

أختي .. كلنا انت .. كلنا كنا كذلك وكل منا له قصته المؤثرة التي تقطع الفؤاد .. ولكن انا على ثقة أن كلنا ستكون لنا تلك الحياة المميزة التي كنا نستحقها ..

لو الأمر بيد أبيك أو أمك لوضعك في خير الاماكن من وجهة نظره ..فما بالك بمن هو أقرب إليك منهما سبحانه .. ييسرك لأحب الأمور عنده لكي .. إنها الحكمة .. ومن أوتي اللحكمة فقد أوتي خيرا كثيرا ..

اسالوني أنا والله .. إنه الله .. الذي أبعدني ليقربني كثيرا كثيرا كثيرا .. ولم أكن يوما أستحق ما أناله منه .. ولكني اعتدت على قول الحمد لله لأني عانيت كثيرا وبعد التجربة أعلم أنه الصواب دون غيره ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كل سنه وانتو طيبين (المشاركة 4217157)
ازيك يادكتور عبد الرحمن واحشنى اوى . انا عملت تظلم علشان اغير المحافظه اللى انا كنت كاتبها اصلا كرغبه اولى انتظر الرد والا اروح استلم الشغل. وشكرا

الله يخليك يا أخي ..
انتظر الرد .. هتستلم فين ؟!!!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السويفى ا (المشاركة 4218556)

موضوع الـمرتب ده يا جماعة قلنا كتيييير هيتوقف على الجهة اللي هتروحها مفيش التزام بالـ834 وهتشوفوا كده ..

ولو انت في التربية والتعليم معين بالقرار 244 بتاع مجتازي كادر 1/4/2011 انت على درجة وظيفية فعلية ولن يؤثر التعيين شئ ..

أما لو انت لم تمتحن الكادر فأنت ليس لك درجة حتى الآن بالرغم من أنهم بيقولولك كده بس اسال التنظيم والإدارة هيقولولك ل .. ساعتها غير التعيين على التربية والتعليم وضم درجتك ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 4218666)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لي استفسار وياريت الدكتور عبد الرحمن يطمئني :

توزيع أوائل الخرجيين هيتم إزاي يعني كل واحد على حسب السكن ولا إيه لأن أنا سألت في المديرية النهارده إزاي هيتم التوزيع قالوا لي التوزيع هيتم في القرى والضواحي يعني أماكن بعيدة جدا عن سكنا يعني ممكن المشوار يأخذ ساعة ونصف للوصول وساعة ونصف للرجوع طبعا ده غير القرى وحشة جدا طيب فين التميز لينا أرجو التوضيح وإزاي هما هيعرفوا إن دكتور صفوت النحاس قال قبل كده إن التوزيع هيتم إقليمي .

التنظيم والإدارة ملزم بتوزيعك على محافظتك .. أما المديرية المعينه بها لها الحق تعيينك في مكان العجز المترائى لها داخل محافظتك ..

METO4050 13-01-2012 10:14 AM

يا دكتور عندك اى فكرة عن حملة الماجستير والدكتوراه

METO4050 13-01-2012 10:29 AM

للاخت فاطمة الزهراء
انا سالت على موضوع ان المحافظ هيمضى الاوراق
قالولى ممكن يوم وممكن يومين وممكن اسبوع وممكن نقعد نعد لحد ما نزهق على ما يمضى حبة بوسطة وحبة اوراق
ادعيله يبقى فاضى ومفيش قدامه غير ورقنا

على فكرة انا حسبت عدد اللى هيتوزعوا لغة عربية لقيتهم 14 عام وواحد اساسى

METO4050 13-01-2012 10:38 AM

يا دكتور عبدالرحمن

ممكن حضرتك ترد عليا فى موضوع ان احنا هنشتغل اول 6 شهور زى تدريب بدون اجر
ما راى حضرتك فى هذا الكلام

mohamed_sport 13-01-2012 11:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 (المشاركة 4219613)
يا دكتور عبدالرحمن

ممكن حضرتك ترد عليا فى موضوع ان احنا هنشتغل اول 6 شهور زى تدريب بدون اجر
ما راى حضرتك فى هذا الكلام

كلام لا أساس له من الصحة ......

maro19862009 13-01-2012 03:01 PM

ياريت يا دكتور عبد الرحمن ترد عليا انا من اوائل الازهر من محافظة اسيوط وعاوزة اعرف استلام خطابات التعين هيكون من التنيظيم والادارة اللى فى القاهرة ولا اسيوط وعاوزة انا اتاكد ان اسمى نزل من ضمن اسماء الاوائل اللى اتبعت للتنيظم والادارة اتاكد ازاى هل

معلم مساعد 2011 13-01-2012 03:35 PM

لو سمحت يادكتور عبد الرحمنانا جالي اخصائي تعليم ودراسات عليا ف الجامعه وانا دلوقتي مدرسه لو روحت الجامعه ومستريحتش ينفع انقل تاني للتربيه والتعليم

د.عبدالرحمن المنياوي 13-01-2012 03:40 PM

توزيع الخطابات هتكون كلها من القاهرة مفيش من المحافظات ..

وبالنسبة لأخت معلم مساعد .. خليكي في التربية والتعليم أحسن .. ولو روحت الجامعة هتستقيلي من التعليم ومش هينفع العودة تاني ..

معلم مساعد 2011 13-01-2012 03:58 PM

طب المرتبات في الجامعه في حدود كام

ام زياد ومهاب 13-01-2012 04:28 PM

الى الاخت العزيزة ام رهف |..........
هل معنى هذا ان ننتظر كل كلية تخلص ورق المعيدين ثم يحتاج تاشيرة رئاسة الوزراء

ام ورق لغات و ترجمة يشمل تاشيرة مجلس الوزراء على 6033 معيد مرة واحدة
برجاء الرد اذا كان لديك علم للضرورة...فقريب لى لديه مشكلة اقتراب السن من 35 فى شهر 2 و الله المستعان على مماطلة الاداريين فى جامعة الازهر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:53 AM.