بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2017 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=690734)

Norhan Mostafa 24-11-2016 10:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed shawky99 (المشاركة 6533433)
اصل انا ملاحظ ان كله بيجيب اسئلة من الكتب الخارجية اللي احنا عارفينها او يإما سؤال من ملزمة مدرس علي البوابة هنا
عمري ما شوفت حد مثلا قال السؤال ده من كتاب المدرس بتاعي !!

مش مشكلة انا كنت بسأل مش اكتر اصل عندنا 90% من المدرسين بيعملو كتب بتاعتهم و بنشتريها من اول السنة و احنا بنحجز
و الواجب كله بيبقي منها
و ده اللي مش مخلي عندي وقت احل في الكتب الخارجية مع اني ببقي عايز كدا
انتو ايه رأيكو ؟

انا أفضل الكتب الخارجيه
بس هما عندكوا هيجيبوا منين

Mohamed Shawky99 25-11-2016 12:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6533588)
انا أفضل الكتب الخارجيه
بس هما عندكوا هيجيبوا منين

مش فاهمك !
هيجيبوا منين ازاي ؟

Norhan Mostafa 25-11-2016 02:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed shawky99 (المشاركة 6533621)
مش فاهمك !
هيجيبوا منين ازاي ؟

يعني لو دورت هتلاقي كتب مدرسينك زي الخارجين مس هيخترعوا اسئله

Mohamed Dokdok 25-11-2016 12:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6533638)

انا بقول كده برضو
بعدين ايه الفرق بين ان المدرس يعمل كتاب او يعمل مذكرة
احنا عندنا اه بيعملوا مذكرات وبندفع تمنها حجز من اول السنة بس ايه الحاجة اللي تميز المذكرة دي تخلينا نقول عنها كتاب مش مذكرة فاهمني ؟

Mohamed Shawky99 25-11-2016 12:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Norhan Mostafa (المشاركة 6533638)

فعلا اغلبها من الكتب الخارجية لو مكانتش كلها ، معادا العربي بس عشان مش جايب فيه كتب خارجية و المدرس محذرنا من كدا عشان بيقول اسئلتها فيها قديم و مابتجيش في امتحانات و فيه منها و بعضها فيه فزلكة شوية ..و بعضعا فيه اخطاء كتير في الشرح
فهو عامل كتاب له في كل فرع في العربي و يعتبر كتاب فعلا عشان فيه شرح و اسئلة نفس نظام الكتب الخارجية معادا القصة و الفراءة مش جايب س و ج و حذرنا برضه اننا نحفظ س و ج

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Dokdok (المشاركة 6533775)
انا بقول كده برضو
بعدين ايه الفرق بين ان المدرس يعمل كتاب او يعمل مذكرة
احنا عندنا اه بيعملوا مذكرات وبندفع تمنها حجز من اول السنة بس ايه الحاجة اللي تميز المذكرة دي تخلينا نقول عنها كتاب مش مذكرة فاهمني ؟

تصدق انا لحد دلوقتي معرفش يعني ايه مذكرات اصلا :rolleyes: كلكو بتقولوها و ناس بتقول علي الكتب الخارجية مذكرات !! فاتلخبط بصراحة :d

انا مابتكلمش انها تتميز عن الكتب الخارجية ف ايه ، انا قصدي ان كتب المدرسين دي فيها شرح و فيها اسئلة زي ما قولت معظمها من الكتب الخارجية

و ده اللي مخليني زي ماقولت عشان بنشتغل و بنحل الواجب من الكتب دي ، معنديش وقت احل في الكتب الخارجية التانية زي الامتحان و كدا

Mohamed Dokdok 25-11-2016 03:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Shawky99 (المشاركة 6533791)
فعلا اغلبها من الكتب الخارجية لو مكانتش كلها ، معادا العربي بس عشان مش جايب فيه كتب خارجية و المدرس محذرنا من كدا عشان بيقول اسئلتها فيها قديم و مابتجيش في امتحانات و فيه منها و بعضها فيه فزلكة شوية ..و بعضعا فيه اخطاء كتير في الشرح
فهو عامل كتاب له في كل فرع في العربي و يعتبر كتاب فعلا عشان فيه شرح و اسئلة نفس نظام الكتب الخارجية معادا القصة و الفراءة مش جايب س و ج و حذرنا برضه اننا نحفظ س و ج

تصدق انا لحد دلوقتي معرفش يعني ايه مذكرات اصلا :rolleyes: كلكو بتقولوها و ناس بتقول علي الكتب الخارجية مذكرات !! فاتلخبط بصراحة :d

انا مابتكلمش انها تتميز عن الكتب الخارجية ف ايه ، انا قصدي ان كتب المدرسين دي فيها شرح و فيها اسئلة زي ما قولت معظمها من الكتب الخارجية

و ده اللي مخليني زي ماقولت عشان بنشتغل و بنحل الواجب من الكتب دي ، معنديش وقت احل في الكتب الخارجية التانية زي الامتحان و كدا

مذكرة اللي هي ملزمة زي كل اللي على البوابة هنا :d
دي كل المدرسين عاملين وفي الصيف انا بكتب للمدرسين الملازم دي وبناخد حاجات كتير من البوابة هنا وبتبقى قريبة من الكتب الخارجية فعلا بس بص بنسبالي ملازم المدرسين دي تقضية واجب يعني كده نعمل منها الواجب لكن الاعتماد الاكبر على الكتب الخارجية .
بص العربي في مذكرة اسمها اللواء بتاعت مستر اسمه رضا الفاروق دور عليها كده وقولي رايك

Norhan Mostafa 25-11-2016 03:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6533834)
مذكرة اللي هي ملزمة زي كل اللي على البوابة هنا :d
دي كل المدرسين عاملين وفي الصيف انا بكتب للمدرسين الملازم دي وبناخد حاجات كتير من البوابة هنا وبتبقى قريبة من الكتب الخارجية فعلا بس بص بنسبالي ملازم المدرسين دي تقضية واجب يعني كده نعمل منها الواجب لكن الاعتماد الاكبر على الكتب الخارجية .
بص العربي في مذكرة اسمها اللواء بتاعت مستر اسمه رضا الفاروق دور عليها كده وقولي رايك

دي هنا المذكرة ع بالبوابة

Mohamed Dokdok 25-11-2016 04:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6533847)
دي هنا المذكرة ع بالبوابة

لا برة البوابة بس عظيمة ذاكري منها وطبقى في الرسالة مراجعة نهائية

Norhan Mostafa 25-11-2016 06:42 PM

بس عاوزه أسأل سؤال
الذي ينسب الي قبيله 'بني عذره'
ازاي بني عذره من ملحقات جمع المذكر ممكن يكون سؤال سهل بس معلش عاوزه أفهم
مش ملحقات جمع المذكر اهلون وعالمون وارضون سنون و ذوو و الفاظالعقوظ من 20لحد90
ازاي دي ملحقه

natsome 25-11-2016 08:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6533903)
بس عاوزه أسأل سؤال
الذي ينسب الي قبيله 'بني عذره'
ازاي بني عذره من ملحقات جمع المذكر ممكن يكون سؤال سهل بس معلش عاوزه أفهم
مش ملحقات جمع المذكر اهلون وعالمون وارضون سنون و ذوو و الفاظالعقوظ من 20لحد90
ازاي دي ملحقه

اتلئيك اهتميتى باسم القبيلة على بعضها ومهتمتش ببنى
هى مش بنى عذرة على بعضها الى ملحقة هنا بنى بس من الملحقات واصلها بنين وحذفت النون للاضافة

natsome 25-11-2016 08:33 PM

فى الفصل التالت قصة
?Does michael realise that Rassendyll is not the real king in the coronation ? how do you know
انا اجاوب على السؤال دا ب ايه بالظبط؟

Hope Vs Despair 25-11-2016 09:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة natsome (المشاركة 6533941)
فى الفصل التالت قصة
?does michael realise that rassendyll is not the real king in the coronation ? How do you know
انا اجاوب على السؤال دا ب ايه بالظبط؟

بصي هو السؤال ده غريب وهو عندي في مذكرة المستر ومتجاوبة كان عارف لانه بعت كيكة مسممة والملك اكيد كلها فاكيد مش هو ده الملك
بس هو فالحقيقة ممكن يكون الملك ماكلهاش او احتمال تاني
بس متنسيش ان القصة مش موضحه حاجات كتير في فجوات في بعض الاحداث لانهم مش هيقدرم يلمم الاحداث من النص الاصلي للرواية
ولكن اجابة السؤال كان عارف طبعا لانه كان متيقن ان الملكك مسمم الان

natsome 25-11-2016 09:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6533954)
بصي هو السؤال ده غريب وهو عندي في مذكرة المستر ومتجاوبة كان عارف لانه بعت كيكة مسممة والملك اكيد كلها فاكيد مش هو ده الملك
بس هو فالحقيقة ممكن يكون الملك ماكلهاش او احتمال تاني
بس متنسيش ان القصة مش موضحه حاجات كتير في فجوات في بعض الاحداث لانهم مش هيقدرم يلمم الاحداث من النص الاصلي للرواية
ولكن اجابة السؤال كان عارف طبعا لانه كان متيقن ان الملكك مسمم الان

بس هو لو شاف الملك بلحمه وشحمه فى الحفل معنى كدة ان هو هيعتقد ان خطة الكيكة فشلت واحتمال الملك ما اكلهاش واكيد الى قدامة ده الملك الحقيقى ويبقى الحل مش صح . بس اكيد هو عارف ان اخوه بيحب الاكل ومستحيل يكون ماكلهاش عشان كدة ممكن يكون شاكك . انا مش مقتنعة اوى بالاجابة بس ممكن
بس مش ممكن اكتب فى الاجابة حتة الرسالة الى جات لمايكل من كوخ الصيد
ان فعلا الملك اتسمم وتم نقله للقلعة وخلت مايكل شاكك ممكن اكتبها ولا لا؟ هو جيم مجاوبها ان الملك اتسمم فى الكوخ بس
بس لو الرسالة اتبعتت بعد الحفل مايكل اكيد هيقتنع الى قدامه الملك الحقيقى والاجابة هتبقى غلط فلازم الرسالة تكون اتبعتت قبل التتويج

Norhan Mostafa 25-11-2016 09:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة natsome (المشاركة 6533939)
اتلئيك اهتميتى باسم القبيلة على بعضها ومهتمتش ببنى
هى مش بنى عذرة على بعضها الى ملحقة هنا بنى بس من الملحقات واصلها بنين وحذفت النون للاضافة

بنون من الملحقات
لا انا فهمه أن بني العذره كاملة

Hope Vs Despair 25-11-2016 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة natsome (المشاركة 6533964)
بس هو لو شاف الملك بلحمه وشحمه فى الحفل معنى كدة ان هو هيعتقد ان خطة الكيكة فشلت واحتمال الملك ما اكلهاش واكيد الى قدامة ده الملك الحقيقى ويبقى الحل مش صح . بس اكيد هو عارف ان اخوه بيحب الاكل ومستحيل يكون ماكلهاش عشان كدة ممكن يكون شاكك . انا مش مقتنعة اوى بالاجابة بس ممكن
بس مش ممكن اكتب فى الاجابة حتة الرسالة الى جات لمايكل من كوخ الصيد
ان فعلا الملك اتسمم وتم نقله للقلعة وخلت مايكل شاكك ممكن اكتبها ولا لا؟ هو جيم مجاوبها ان الملك اتسمم فى الكوخ بس
بس لو الرسالة اتبعتت بعد الحفل مايكل اكيد هيقتنع الى قدامه الملك الحقيقى والاجابة هتبقى غلط فلازم الرسالة تكون اتبعتت قبل التتويج

رسالة ايه
دي في انهي فصل ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:40 PM.