بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

mohamed_sport 08-01-2012 07:50 PM

مبروك للجميع وعقبال أوائل الأزهر الشريف إن شاء الله

مبروك للجميع وعقبال أوائل الأزهر الشريف إن شاء الله

mohamed_sport 08-01-2012 07:59 PM

مبروك للجميع وعقبال أوائل الأزهر إن شاء الله

ألف مبروك للجميع ... وعقبال يارب أوائل الأزهر الشريف نشوفهم معيدين .

بفضل الله انا استلمت جوابى يوم الخميس الماضى 5/1/2012 وجالى فى جامعة دمنهور _ قسم التعليم بوظيفة مدرس مادة بالدرجة الثالثة بالمجموعة النوعيةلوظائف التعليم ..

مع العلم أننى خريج تربية رياضية جامعة اسكندرية دفعة 2009 بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف

وسألت عن الوظيفة دى ..... وجدت زملاء لي فى التربية الرياضية دفعة 2003 يشتغلون بنفس الوظيفة بالجامعة .... وبتكون كالتالى .. يتم توزيعك انتداب لبعض الكليات لتدريس مادة فى مجال التربية الرياضية .... مثال طرق تدريس التربية الرياضية لرياض الأطفال ... ودى تدرس فى كليات رياض الأطفال ..

بفضل الله تم تجهيز الأوراق المطلوبة ... ومنتظر زميل لى بنفس الوظيفة .... للتقديم معا بعد غد يوم الثلاثاء 10/1/2012
أسألكم الدعاء

د.عبدالرحمن المنياوي 09-01-2012 03:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 4209571)
دكتور عبد الرحمن انا زعلانة منك جدا عشان انا نفسي ترد علي المرة دي وانا بعتلك السؤال مرتين والله انا عارفة اني انا رخمة شوية بس والله ده عشمنا فيك وكله بثوابه والله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه .

يا ريت يا جماعة تدعولي انا رايحه يوم الثلاثاء استلم ربنا يستر ويسهل ومبروك لجميع الأوائل اللي استلموا واللي لسه هيستلموا .

ماهو السؤال يا أخت فاطمة قوليه وانا هاجاوب !!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa1988 (المشاركة 4209457)
باركولى انا هموت من الفرحة اخويا لسه طالع دلوقتى من الجهاز وبيقولى جت وظيفة اخصائى شئون تعليم فى الجامعة الحمدلله انى نفدت من التربية والتعليم رغم انه هيبقى المرتب فيها 1500 بس يغور,هههههه

انا التانية على الكلية بعد استبعاد اتنين من المعيدين,تخصصى تربية لغة عربية ودراسات اسلامية امتياز مع مرتبة الشرف والاولى على القسم 2009

شكرا ياد.عبد الرحمن على الكلام القيم اللى كتبته فى صفحة 320 واللى رجعلى الامل وفوقنى من الاكتئاب
اللى كان مسيطر على,وسؤالى لحضرتك مرتب الجامعة كام

مبروك للكل ربنا يفرحكوا ,لازم نسجد سجدة شكر لله

هروح اعمل الغدا عشان جوزى ميقولش من اولها اهمال ف البيت ,سلام مؤقت.

مبرووووووووك يا أخت إسراء ..

ربنا يوفقك .. والمرتب تمام ما تشغليش بالك مادام انت مبسوطة بالوظيفة خلي الماديات بعدين بقى ونصيحة حاولي تستغلي افرصة وتحضري ماجستير ودكتوراة ..

فاطمة الزهراء 86 09-01-2012 08:06 AM

السلام عليكم

إلى الدكتور عبد الرحمن الفاضل ارجو منك تفسير بعض الاسئلة :

1- أنا حاليا أعمل بعقد مؤقت وإن شاء المولى عز وجل سوف استلم الجواب يوم 10 -1 وانا بعدها نوية علطول أخلي طرفي من المكان اللي أنا فيه لان حاصل معي مشاكل كتير مع المدير بتاعي وظلمني كتير اوي فهل هذا سيؤثر على العمل الحكومي اللي هياتي يعني هو لازم اكمل الرقم التأميني من الوظيفة دي الى الوظيفة دي يعنى لازم أفضل في الوظيفة المؤقته دي لحد ما استلم العمل في المكان الجديد عشان انا متأمن علي والله يا دكتور ا نا مش عارفة أوضح اللي انا عايزة اقوله إزاي .

قصدي اقول هل لو خليت الطرف بتاعي من المكان القديم وقعد مثلا في البيت حوالي شهر ثم استلمت العمل هيكون الوضع ايه .

2- هل ميعاد 22-1 هو ميعاد ثابت لإستلام العمل لكل الأوائل ولا الموضوع هيطول زي ما هما عمالين يقولوا على الفيس بوك .

3- آخر سؤال معلش يا دكتور لو جالي اعمل في وظيفة إدارية وانا مش عايزاها وعايزة أطلب أكون مدرسة ممكن هما يحولوا الجواب بتاعي يومها يعني في نفس اليوم لو انا عملت تظلم .

معلش يا دكتور عبد الرحمن انا تعبتك كتير من كتر اسئلتي واستفساراتي كتير بس والله عشمي كتير في حضرتك لأنك والله كنت بتريحنا كتير من حوالي سنة واحنا كنا صابرين .

م. شريف 09-01-2012 10:18 AM

السلام عليكم

ألف مبروك للجميع ... أنا يا جماعة مسافر بره وعرفت إن جالى التعيين مهندس فى هيئة التعاونيات للبناء والإسكان

حد يعرف عن المكان ده حاجة .. يعنى من الأماكن الكويسه اللى تستاهل الواحد يرجع من السفر علشانها ولا لا .. أرجوكم اللى عارف حاجة يفدنى لان الوقت ضيق بالنسبالى

esraa1988 09-01-2012 12:04 PM

المنتدى ده ساعدنى كتير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4210945)

مبرووووووووك يا أخت إسراء ..

ربنا يوفقك .. والمرتب تمام ما تشغليش بالك مادام انت مبسوطة بالوظيفة خلي الماديات بعدين بقى ونصيحة حاولي تستغلي افرصة وتحضري ماجستير ودكتوراة ..

الله يبارك فى حضرتك,الف شكر,انا رحت النهاردة الجامعة ,وقالولى تعالى بعد اسبوع يكون كشف الاسماء جالنا,وطلبوا منى اجهز الورق المطلوب ,صاحبة ماما قابلتنى هناك لانهابتشتغل نفس الوظيفةوعرفتنى على اصحابهاوالناس كانوافرحانين بى وكله عمال يباركلى ويعاملنى كويس,الحمد لله

سؤالى ياد.عبدالرحمن اشتغل فى قسم شئون الطلبة ولاقسم شئون الدراسات العليا لانها خيرتنى ولا مفيش فرق

د.عبدالرحمن المنياوي 09-01-2012 01:29 PM

روحي الدراسات العليا .. أنظف

م/كريم 09-01-2012 01:36 PM

لو حد يعرف معلومة عن مديرية الاسكان والمرافق ياريت يفيدني

كيميائى اسلام الشاعر 09-01-2012 01:36 PM

بسم الله الرخمن الرحيمياريت يا جماعة الناس اللى استلمت تدينى العنوان بالظبط بتاع التنظيم والادارة على وجه السرعة لانى مسافر بكرة و معرفش العنوان و لكم جزيل الشكر

المكتبي 09-01-2012 03:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 4211462)
بسم الله الرخمن الرحيمياريت يا جماعة الناس اللى استلمت تدينى العنوان بالظبط بتاع التنظيم والادارة على وجه السرعة لانى مسافر بكرة و معرفش العنوان و لكم جزيل الشكر

حضرتك ممكن تركب اي ميني باص من رمسيس او الاسعلف يكون رايح رابعه العدوية وهناك تقول للسواق نزلني التنظيم والادارة في الدوران هتلقيها قصادك ........ربنا يوفقك انشاء الله

المكتبي 09-01-2012 04:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبه.احمد (المشاركة 4208970)
لو سمحت يا دكتور انا خريجه اداب وثائق ومكتبات وحاصله علي ماجستير وجواب الترشيح مكتوب فيه مدرس ماده مساعد بجامعه اسيوط
ما معني مدرس مساعد ؟؟؟؟ ووظيفتي ف الجامعه هتكون عملها ايه؟؟؟؟
وما الفرق بينها وبين اخصائي وثائق ومكتبات؟؟
ولك جزيل الشكر

نفس الوظيفة مدرس مادة ثالث فقط التي منحت لي بس انا غير حاصل علي ماجستير ونفس التخصص والمكان ارجو الافادة وتبادل المعلومات حول الموضوع حيث انني متردد كثيرا

El Ninio 09-01-2012 04:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa1988 (المشاركة 4209806)
الله يبارك فى حضرتك ,ممكن حضرتك تقولى اعمل شهادة الخدمة العامة منين ,واقرار المالية منين,والفيش الجنائى برضه منين,واروح الجامعة قبل ولا بعد مااعملهم

بصراحة معرفش شهادة الخدمة العامة منين
لإني قدمت شهادة اتمام الخدمة العسكرية بتاعتي ومااحتجتش للخدمة العامة
اقرار الذمة المالية بتجيبيه من البريد
والفيش الجنائي بيتعمل في مديرية الأمن وبتاخديه تاني يوم
وماتستعجليش على الشغل خدي وقتك وبراحتك
بس تابعي معاهم كل شوية في الجامعة
وفي الفترة دي جهزي كل ورقك بحيث لما تروحي هناك تخلصي
على طول وتعملي اقرار قيام بالعمل
ومبروك ;)

المكتبي 09-01-2012 04:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_sport (المشاركة 4210225)
ألف مبروك للجميع ... وعقبال يارب أوائل الأزهر الشريف نشوفهم معيدين .

بفضل الله انا استلمت جوابى يوم الخميس الماضى 5/1/2012 وجالى فى جامعة دمنهور _ قسم التعليم بوظيفة مدرس مادة بالدرجة الثالثة بالمجموعة النوعيةلوظائف التعليم ..

مع العلم أننى خريج تربية رياضية جامعة اسكندرية دفعة 2009 بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف

وسألت عن الوظيفة دى ..... وجدت زملاء لي فى التربية الرياضية دفعة 2003 يشتغلون بنفس الوظيفة بالجامعة .... وبتكون كالتالى .. يتم توزيعك انتداب لبعض الكليات لتدريس مادة فى مجال التربية الرياضية .... مثال طرق تدريس التربية الرياضية لرياض الأطفال ... ودى تدرس فى كليات رياض الأطفال ..

بفضل الله تم تجهيز الأوراق المطلوبة ... ومنتظر زميل لى بنفس الوظيفة .... للتقديم معا بعد غد يوم الثلاثاء 10/1/2012
أسألكم الدعاء

ارجو ذكر مميزات تلك الوظيفة وعيوبها وهل هي افضل من التربية والتعليم

أبو أحمد هانى 09-01-2012 06:59 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بوركتم جميعا وبورك مجهودكم
وجزاكم الله عنا خير الجزاء .. أتابع هذا الموضوع القيم منذ شهر تقريبا وسجلت خصيصا لتقديم خالص شكرى للجميع وبخاصة الفاضل د / عبد الرحمن المنياوى وأسأل الله أن يجعل جهدكم فى ميزان حسناتكم..

استلمت اليوم بفضل الله خطاب الترشيح للعمل " كأخصائى علمى ثالث " فى " المعهد القومى للبحوث الفلكية والجيوفيزيقية " " مرصد حلوان سابقا "
ولأول وهلة فكرت فى تقديم تظلم لتغيير الوظيفة نظرا لبعد المسافة والسفر .. حيث أقطن فى ميت غمر .. ومكان العمل فى حلوان بالقاهرة .. لكن بعض أصدقائى أشار على بالمضى قدما وقبول الوظيفة .. وأثنوا عليها بشدة ..
وأتمنى ممن يملك معلومات كافية عن المرصد وطبيعة العمل والمرتبات وهل تتكافأ مع السفر ومصاريفه أم لا .. مطلب ملح أثابكم الله ..

ويشغلنى أيضا أمر هام وهو متعلق بالسنوات الخمس الماضية حيث كنت مؤمنا علىّ فى القطاع الخاص .. هل ينقطع هذا التأمين بمجرد استلام وظيفة الحكومة أم يمكن مده ؟؟
هذا ولكم جزيل الشكر
وأرجو لمن لديه إفادة ألا يبخل علىّ بها .. فقبولى للعمل من عدمه متوقف على ردكم الكريم

maro19862009 09-01-2012 09:59 PM

يا دكتور عبد الرحمن مممكن تقولى انا من اوائل الازهر العشرين وقدمت فى التنظيم والادارة امتى اوائل الازهر هيستلموا جوابات التعين ياريت ترد عليا ارجوك

amralaraby 09-01-2012 11:35 PM

يا جماعة لو فيه حد ماحصلوش نصيب فى التعيين عشا ن هو بعد العشرين يعنى مكرر احنا عاملين وقفة فى التنظيم والادارة يوم 14/1 الاربعاء

ياريت اللى اتظلم عشان اسمه مش من ال20 اسم يشارك معانا فلى الجروب بتاعنا على الفيس بوك وده اللينك بتاعه

http://www.facebook.com/groups/34142...group_activity

د.عبدالرحمن المنياوي 10-01-2012 12:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 4211117)
السلام عليكم

إلى الدكتور عبد الرحمن الفاضل ارجو منك تفسير بعض الاسئلة :

1- أنا حاليا أعمل بعقد مؤقت وإن شاء المولى عز وجل سوف استلم الجواب يوم 10 -1 وانا بعدها نوية علطول أخلي طرفي من المكان اللي أنا فيه لان حاصل معي مشاكل كتير مع المدير بتاعي وظلمني كتير اوي فهل هذا سيؤثر على العمل الحكومي اللي هياتي يعني هو لازم اكمل الرقم التأميني من الوظيفة دي الى الوظيفة دي يعنى لازم أفضل في الوظيفة المؤقته دي لحد ما استلم العمل في المكان الجديد عشان انا متأمن علي والله يا دكتور ا نا مش عارفة أوضح اللي انا عايزة اقوله إزاي .

قصدي اقول هل لو خليت الطرف بتاعي من المكان القديم وقعد مثلا في البيت حوالي شهر ثم استلمت العمل هيكون الوضع ايه .

2- هل ميعاد 22-1 هو ميعاد ثابت لإستلام العمل لكل الأوائل ولا الموضوع هيطول زي ما هما عمالين يقولوا على الفيس بوك .

3- آخر سؤال معلش يا دكتور لو جالي اعمل في وظيفة إدارية وانا مش عايزاها وعايزة أطلب أكون مدرسة ممكن هما يحولوا الجواب بتاعي يومها يعني في نفس اليوم لو انا عملت تظلم .

معلش يا دكتور عبد الرحمن انا تعبتك كتير من كتر اسئلتي واستفساراتي كتير بس والله عشمي كتير في حضرتك لأنك والله كنت بتريحنا كتير من حوالي سنة واحنا كنا صابرين .

ماتخليش طرفك إلا بعد استلام العمل الثاني ..
نعم موعد 22 ثابت ..
تتظلمي والنتيجة تظهر مع جامعتك في جدول التظلمات ..

ام رهف 10-01-2012 02:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el ninio (المشاركة 4211754)

بصراحة معرفش شهادة الخدمة العامة منين
لإني قدمت شهادة اتمام الخدمة العسكرية بتاعتي ومااحتجتش للخدمة العامة
اقرار الذمة المالية بتجيبيه من البريد
والفيش الجنائي بيتعمل في مديرية الأمن وبتاخديه تاني يوم
وماتستعجليش على الشغل خدي وقتك وبراحتك
بس تابعي معاهم كل شوية في الجامعة
وفي الفترة دي جهزي كل ورقك بحيث لما تروحي هناك تخلصي
على طول وتعملي اقرار قيام بالعمل
ومبروك ;)

ممكن اجاوب انا
شهادة الخدمة العامة بتتعمل من مكتب الشئون الاجتماعية في المحافظة
ولازم الشخص نفسه اللي يروح يعملها ويكون معاه صورة الشهادة المؤقتة واصل وصورة البطاقة
يارب اكون افادتكم
تحياتى للجميع

إياد العزازي 10-01-2012 07:24 AM

اي جديد يا جماعة عن الاول والثاني بالازهر

د.بتول 10-01-2012 09:00 AM

دكتور عبد الرحمن :
الجامعة افضل ام التأمينات من حيث طبيعة العمل والمرتبات ؟؟؟؟
ولكم جزيل الشكر

zoza246 10-01-2012 10:19 AM

لو سمحت يا دكتور انا خريجه'طوحاصله علي ماجستير وجواب الترشيح مكتوب فيه مدرس ماده مساعد بجامعه اسيوط
ما معني مدرس مساعد ؟؟؟؟ ووظيفتي ف الجامعه هتكون عملها ايه؟؟؟؟
وما الفرق بينها وبين اخصائي وثائق ومكتبات؟؟
ولك جزيل الشكر

zoza246 10-01-2012 10:30 AM

لو سمحت يا دكتور انا خريجه طب بيطرى 2010وجواب الترشيح مكتوب فيهطبيب بيطرى ثالث بمدريةالطب البيطرى وانا الخامسه على الدفعه قدمت تظلم واسنلام جواب التظلم يوم 2/2/2012 هل اقدم على شغل المدريه ولا انتظر لما استلم جواب التظلم وللعلم كتبنا التظلم يوم استلام الجواب 5/1 هل هذا صح ولم ناخذ اى شيى يثبت تقديم التظلم
ولك جزيل الشكر

د.بتول 10-01-2012 03:20 PM

دكتور عبد الرحمن
الجامعة أم التأمينات؟

د.عبدالرحمن المنياوي 10-01-2012 03:31 PM

انا يا جماعة لا اعلم عن أوائل الأزهر شئ ..

مدرس مادة في الجامعة الناس مفكراها معيد وكده .. لأ لأ لأ .. جامعة المنيا انهارده بلغت أصحاب الوصف الوظيفي هذا بأنهم سيكونوا سكيرتارية للدكتور علشان رصد الدرجات وشئونه الخاصة بالمادة ..

اللي بتسأل عن الجامعة والا التربية والتعليم .. المرتب واحد بس التربية والتعليم إجازات أفضل ..

اللي بيسأل عن التأمينات الاجتماعية .. أقر بأنها أفضل مكان ترشح إليه الأوائل على الإطلاق .. مرتب الدرجة الثالثةالتخصصية بداية تعيين 1600 جنيه .. ولسه سائل وراجع من المقر هناك .. هي بس بتشتغل من 8 ص : 3 م .. والجمعة والسبت إجازة

د.عبدالرحمن المنياوي 10-01-2012 03:44 PM

هااااااااااام اوئل الازهر المجموعه الرابعه

يوم الاحد 12/2/2012

1 البنات الازهريه طيبه 2 الدراسات الاسلامية والعربية للبنات اسكندرية 3 الدراسات الاسلامية والعريية بنى سويف 4 االبنات الازهرية العاشر من رمضان 5 الدرسات الاسلامية والعربية بنات سوهاج 6 الدعوه الاسلامية القاهرة 7 الشريعه والقانون طنطا 8 اصول الدين والدعوه الزقازيق 9 اللغه العربيه ايتاى اباردوى بحيرة 10 الدرسات الاسلامية والعربيه دمياط 11 اللغه العربية الزقازيق

هااااااااااااااااام اوائل الازهر المجوعه الثالثه

يوم الاثنين 2012/2/6
1 اللغه عربيه المنصورة 2 الدراسات الانسانية تفهنا الاشراف الدقهليه 3 التربية تفهنا الائاف الدقهليه
4 التجاره بنات القاهرة 5 الشربعه والقانون دمنهور 6 الشريعه والقانون تفهنا الاشراف الدقهليه
7 اللغه العربية المنوفية 8 اصول اليدن والدعوه المنوفية 9 الرداسات الاسلامية والعربية (ديدامون) شرقيه 10 الدراسات الاسلامية كفر الشيخ والعربيه بنين دسوق 11 الدرسات الاسلامية والعربية بنات كفر الشيخ 12 البنات الاسلامية اسيوط

aa.agri 10-01-2012 05:18 PM

أوائل الخريجين

( الخدمة العامة مطلوبة من البنات ولا الرجال )

أنا كنت أعرف إن الخدمة العامة للبنات لكن لما روحت أقدم ورقي ( خطاب الترشيح وأصول أوراقي ) قالوا لي من ضمن الأوراق المطلوبة ورقة الخدمة العامة وقالوا إنها مطلوبة أيضاً من الرجال الذين لم يؤدوا الخدمة العسكرية ( الإعفاءات والتأجيلات )

METO4050 10-01-2012 06:13 PM

يا جماعة انا استلمت جواب الترشيح النهاردة وله الحمد
وجالى الجواب على مديرية التربية والتعليم
ولسة هروح بكرة ان شاء الله المديرية
وهشوف هعمل ايه

amralaraby 10-01-2012 06:30 PM

عمرو العربى
ميعادنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــا يوم الاربعاء الموافق 11/1 امام التنظيم والادارة فى مدينة نصر بجوار مسجد رابعة العدوية

مشكلتنا مافيش حد هايحلها غيرنا ..................................... عشان كده الكل لازم ييجى ويشارك

وجهزوا نفسكم اننا مش هنغادر القاهرة الا ومعانا اى امل سواء من النحاس او من الجنزورى
...
الحاضر يعلم الغايب ................................. الميعاد يوم الاربعاء فى التنظيم والادارة ومن هناك على الجنزورى ومن الجنزورى على مبنى الاذاعة

11/1...................................... الاربعاء ......................... وقفة المكررين

-----------------------------------------------------------------------------------

الكل لازم يشارك معانا ........................................... وياريت ما ننساش نجيب معانا كل اوراقنا لازم نعمل احتياطنا لاى شيئ

amralaraby 10-01-2012 06:35 PM

http://www.facebook.com/groups/34142...if_t=group_r2j

الاوائل المكررين لهم حق فى التعيين لانهم من ال20

amralaraby 10-01-2012 06:38 PM

الوقفة بكرة ان شاء الله امام الجهاز المركزى للتنظيم والادارة .

http://www.facebook.com/groups/341429885882919/

emy_aa 10-01-2012 09:20 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو سمحتم حد يقدر يفيدني ؟؟؟؟ صديقتي حاصلة على الماجستير والخامسة على دفعة 2003 جالها في جواب التعيين اخصائي اقامة ثالث في المدن الجامعية وطبعا دي وظيفة صعبة جدا لاي بنت متجوزة وعندها اولاد هيه عملت تظلم يا ترى في امل انه يتقبل وايه الحل لو متقبلش

معلم مساعد 2011 10-01-2012 09:30 PM

يعني يادكتور احنا اوائل الخريجين متعيين علي الدرجه التالته
يبقي بدايه تعيينا 1600 جنيه
ولا حضرتك قصدك ايه

roseam 10-01-2012 10:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy_aa (المشاركة 4214505)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو سمحتم حد يقدر يفيدني ؟؟؟؟ صديقتي حاصلة على الماجستير والخامسة على دفعة 2003 جالها في جواب التعيين اخصائي اقامة ثالث في المدن الجامعية وطبعا دي وظيفة صعبة جدا لاي بنت متجوزة وعندها اولاد هيه عملت تظلم يا ترى في امل انه يتقبل وايه الحل لو متقبلش

إن شاء الله يكون فى أمل الناس على فره فى التنظيم والإدارة محترمة جدا وبيراعوا ظروف الأشخاص

م. يحيي ابراهيم 10-01-2012 10:27 PM

السلام عليكمدي اول مشاركة لي في هذا المنتدي الجميل وبحب اشكر د. عبدالرحمن المنياوي علي كرمة وصبرة العالي في الرد علي كل استفسارات الزملاء دون تهاون صراحة جزاة الله عنا كل خير وجعلة في ميزان حسناتة يوم القيامة ان شاء الله وتحياتي لكل الزملاء والف مبروك لكل اللي استلموا خطاباتهم وربنا يوفقكم جميعامعلهش يا دكتور لي كام سؤال ارجو منك ان تفيدني فيهم وكذلك م/Elninio وكل الزملاء اللي عندهم معلومات تفيدني لان في حيرة شديدة1- هل مهندس زراعي افضل ام اخصائي زراعي؟2-ما هي طبيعة عمل كل منهم ومميزاتة وعيوبة3-هل الهيئة العامه للاصلاح الزراعي افضل ام مديرية الزراعة ولكم جزيل الشكر********

معلم مساعد 2011 10-01-2012 10:39 PM

شكرا يادكتور علي مجهودات حضرتك معانا

انا جالي اخصائي تعليم ودراسات عليا في جامعه الزقازيق
ممكن حضرتك توضحي ايه هي طبيعه العمل انا دلوقتي بشتغل ف مدرسه معلم مساعد
اختار ايه الجامعه ام التدريس
وحضرتك بتقول بدايه تعيين الدرجه التالته هايبقي 1600 جنيه ده هاينطبق علينا

emy_aa 10-01-2012 10:59 PM

طيب انا جالي اخصائي خدمات جامعية (قسم تعليم) في جامعة الزقازيق ..... حد يعرف ده معناه ايه او يعنى الوظيفة فين حنتوزع ازاي؟؟؟؟؟

emy_aa 10-01-2012 11:11 PM

ها يا جماعة مفيش حد هنا جامعة الزقازيق ولا ايه؟؟؟؟

د.عبدالرحمن المنياوي 11-01-2012 01:50 AM

يا أختي إقرأي منشوري كويس علشان متحصلش بلبلة .. أنا قلت بداية تعيين الناس في التأمينات 1600 جنيه .. ده متعلق بالتأمينات بس ..

أخصائي الدراسات العليا .. وظيفتك عمل الاوراق الخاصة بالمعيدين والمدرسين المساعدين والخاصة بمخاطبة الإدارة المركزية بأحوالهم وموقف الرسالة والترقيات

معلم مساعد 2011 11-01-2012 08:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emy_aa (المشاركة 4214779)
ها يا جماعة مفيش حد هنا جامعة الزقازيق ولا ايه؟؟؟؟

انا جامعه الزقازيق ياايمي

معلم مساعد 2011 11-01-2012 08:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4215129)
يا أختي إقرأي منشوري كويس علشان متحصلش بلبلة .. أنا قلت بداية تعيين الناس في التأمينات 1600 جنيه .. ده متعلق بالتأمينات بس ..

أخصائي الدراسات العليا .. وظيفتك عمل الاوراق الخاصة بالمعيدين والمدرسين المساعدين والخاصة بمخاطبة الإدارة المركزية بأحوالهم وموقف الرسالة والترقيات

اوك يادكتور سوء فهم مني

شكرا يادكتور علي رد حضرتك علي سؤالي

طب المرتب هايكون كام في الجامعه

معلم مساعد 2011 11-01-2012 08:43 AM

11 ألف أزهري يتسلمون خطابات التعيين
كتبت - ثناء حامد:
اصدر د.صفوت النحاس رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والادارة جدول تسليم خطابات ترشيح الأوائل للتعيين في الجهاز الاداري للدولة لخريجي جامعة الازهر وعددهم 11 ألفا من الأوائل لأعوام 2003 وحتي 2010 بعد تعيين المعيدين في جميع الكليات.
تحدد يوم 23 يناير الجاري لخريجي 12 كلية وهي الدراسات الإنسانية القاهرة بنات - اللغة العربية القاهرة - اللغات والترجمة القاهرة - القرآن الكريم للقرآن وعلومها - الدراسات الاسلامية والعربية القاهرة بنين - التجارة بنين القاهرة - الشريعة والقانون القاهرة - اصول الدين والدعوة طنطا - الدراسات الاسلامية والعربية القاهرة بنات - اصول الدين القاهرة - التربية القاهرة - أصول الدين والدعوة المنصورة.
كما تحدد الاثنين 30 يناير للتقدم لخريجي 11 كلية وهي علي الترتيب فرع البنات "علوم" القاهرة - هندسة بنين القاهرة - الدراسات الإسلامية والعربية بنات دمنهور - الدراسات الإسلامية والعربية بنات بورسعيد - الزراعة بنين القاهرة - العلوم بنين القاهرة - الدراسات الاسلامية والعربية بنات الزقازيق - التجارة بنات تفهنا الاشراف.
والاثنين 6 فبراير سوف يتقدم خريجو 12 كلية وهي اللغة العربية المنصورة - التجارة بنات القاهرة - اللغة العربية المنوفية - الدراسات الاسلامية كفرالشيخ - "دسوق" - الدراسات الاسلامية تفهنا الاشراف الدقهلية - الشريعة والقانون دمنهور - اصول الدين والدعوة المنوفية - الدراسات الاسلامية بنات كفرالشيخ - التربية تفهنا الاشراف الدقهلية - الشريعة والقانون تفهنا الاشراف - الدراسات الاسلامية ديدامون الشرقية - البنات الاسلامية اسيوط.
12 فبراير 2012 سيتقدم خريجو 11 كلية ازهرية وهي البنات العربية "طيبة" - البنات الازهرية "العاشر من رمضان" - الشريعة والقانون طنطا - الدراسات الاسلامية والعربية للبنات الاسكندرية ونفس الكلية للبنات بسوهاج - أصول الدين والدعوة الزقازيق - اللغة العربية الزقازيق - الدراسات الاسلامية والعربية ببني سويف - الدعوة الاسلامية القاهرة - اللغة العربية ايتاي البارود.
كتبت - ثناء حامد:
اصدر د.صفوت النحاس رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والادارة جدول تسليم خطابات ترشيح الأوائل للتعيين في الجهاز الاداري للدولة لخريجي جامعة الازهر وعددهم 11 ألفا من الأوائل لأعوام 2003 وحتي 2010 بعد تعيين المعيدين في جميع الكليات.
تحدد يوم 23 يناير الجاري لخريجي 12 كلية وهي الدراسات الإنسانية القاهرة بنات - اللغة العربية القاهرة - اللغات والترجمة القاهرة - القرآن الكريم للقرآن وعلومها - الدراسات الاسلامية والعربية القاهرة بنين - التجارة بنين القاهرة - الشريعة والقانون القاهرة - اصول الدين والدعوة طنطا - الدراسات الاسلامية والعربية القاهرة بنات - اصول الدين القاهرة - التربية القاهرة - أصول الدين والدعوة المنصورة.
كما تحدد الاثنين 30 يناير للتقدم لخريجي 11 كلية وهي علي الترتيب فرع البنات "علوم" القاهرة - هندسة بنين القاهرة - الدراسات الإسلامية والعربية بنات دمنهور - الدراسات الإسلامية والعربية بنات بورسعيد - الزراعة بنين القاهرة - العلوم بنين القاهرة - الدراسات الاسلامية والعربية بنات الزقازيق - التجارة بنات تفهنا الاشراف.
والاثنين 6 فبراير سوف يتقدم خريجو 12 كلية وهي اللغة العربية المنصورة - التجارة بنات القاهرة - اللغة العربية المنوفية - الدراسات الاسلامية كفرالشيخ - "دسوق" - الدراسات الاسلامية تفهنا الاشراف الدقهلية - الشريعة والقانون دمنهور - اصول الدين والدعوة المنوفية - الدراسات الاسلامية بنات كفرالشيخ - التربية تفهنا الاشراف الدقهلية - الشريعة والقانون تفهنا الاشراف - الدراسات الاسلامية ديدامون الشرقية - البنات الاسلامية اسيوط.
12 فبراير 2012 سيتقدم خريجو 11 كلية ازهرية وهي البنات العربية "طيبة" - البنات الازهرية "العاشر من رمضان" - الشريعة والقانون طنطا - الدراسات الاسلامية والعربية للبنات الاسكندرية ونفس الكلية للبنات بسوهاج - أصول الدين والدعوة الزقازيق - اللغة العربية الزقازيق - الدراسات الاسلامية والعربية ببني سويف - الدعوة الاسلامية القاهرة - اللغة العربية ايتاي البارود.
الف مبررررروووووووك لخريجي الازهر

كتبت - ثناء حامد:

كتبت - ثناء حامد:
11 الف ازهري يتسلمون خطابات التعيين

http://www.algomhuria.net.eg/algomhu...e/detail02.asp

المصدر جريده الجمهوريه

كتبت - ثناء حامد:

كيميائى وائل 11-01-2012 08:58 AM

سؤال الى الاخ الفاضل الدكتور عبد الرحمن المنياوى اكرمه الله

انا استلمت جواب الترشيح وعلمت انى ساكون فى الامن الصناعى وهذه وظيفة مقتنع بها تماما واحب ان اعملها

المشكلة هى انى اعمل حاليا فى احدى شركات القطاع الخاص وستواجهنى مشاكل مادية كبيرة جدا اذا تركت وظيفتى الان كما ان المهلة المتاحة على حد علمى (شهر واحد فقط) صغيرة جدا , وانا بين نارين ترك الوظيفة الحكومية والاستمرار فى القطاع الخاص رغم كل مساوئه , او مواجهة مشاكل لا يعلم مداها الا الله

والسؤال الان : هل هناك ما يسمح لى بتأجيل استلام الوظيفة دون الاستقالة من وظيفتى الحالية لمدة سنة مثلا ؟

برجاء الافادة للضرورة القصوى وجزاكم الله خيرا

عبدالله أبو عبدالرحمن 11-01-2012 11:14 AM

علوم ازهر أسيوط مش موجودة نعمل ايه؟

[quote=معلم مساعد 2011;4215401]11 ألف أزهري يتسلمون خطابات التعيين
كتبت - ثناء حامد:

المصدر جريده الجمهوريه

علوم أسيوط مش موجودة !!!!

إياد العزازي 11-01-2012 12:16 PM

يعني احتمال استلام معيدين الازهر امتى يا جماعه حد يرد علينا بالله عليكم

emy_aa 11-01-2012 01:41 PM

ربنا يكرمك يا دكتور عبد الرحمن او يا ريت اي حد جامعة الزقازيق ينصحني جالي اخصائي خدمات جامعية في جامعة الزقازيق الموظفين قالولي ان التوزيع ممكن يكون في مركز الكمبيوتر الوثائق يعني الناس الي بيعملو الشهادات المؤقتة وقالو ان المكان نظيف جدا من حيث المستوى وبعيد عن شؤون الطلبة ودوشة الطلاب ولكن ممكن كمان يجيلي في ادارة الجامعة في الدراسات العليا او شؤؤون الطلبة مش عارفة اختار ازاي وهل المرتب ممكن يقرق مع العلم اني الاولى على الكلية ومسجلة ماجستير يا رب حد يرد عليه ويطمني جعله الله في ميزان حسناتكم

هدي امة الله 11-01-2012 01:58 PM

طب واستلام خريجي الازهر من الادارة والتنظيم بمصر برده ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هدي امة الله 11-01-2012 02:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4213881)
هااااااااااام اوئل الازهر المجموعه الرابعه

يوم الاحد 12/2/2012

1 البنات الازهريه طيبه 2 الدراسات الاسلامية والعربية للبنات اسكندرية 3 الدراسات الاسلامية والعريية بنى سويف 4 االبنات الازهرية العاشر من رمضان 5 الدرسات الاسلامية والعربية بنات سوهاج 6 الدعوه الاسلامية القاهرة 7 الشريعه والقانون طنطا 8 اصول الدين والدعوه الزقازيق 9 اللغه العربيه ايتاى اباردوى بحيرة 10 الدرسات الاسلامية والعربيه دمياط 11 اللغه العربية الزقازيق

هااااااااااااااااام اوائل الازهر المجوعه الثالثه

يوم الاثنين 2012/2/6
1 اللغه عربيه المنصورة 2 الدراسات الانسانية تفهنا الاشراف الدقهليه 3 التربية تفهنا الائاف الدقهليه
4 التجاره بنات القاهرة 5 الشربعه والقانون دمنهور 6 الشريعه والقانون تفهنا الاشراف الدقهليه
7 اللغه العربية المنوفية 8 اصول اليدن والدعوه المنوفية 9 الرداسات الاسلامية والعربية (ديدامون) شرقيه 10 الدراسات الاسلامية كفر الشيخ والعربيه بنين دسوق 11 الدرسات الاسلامية والعربية بنات كفر الشيخ 12 البنات الاسلامية اسيوط

:078111rg3:

=====================

استاذ عبد الرحمن والممجموعتين الاولي والتانيه فين لاني مش موجوده في المجموعتين دول لو تكرمت وجزاك الله خير

والاستلام من مصر برده ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

هدي امة الله 11-01-2012 02:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إياد العزازي (المشاركة 4215678)
يعني احتمال استلام معيدين الازهر امتى يا جماعه حد يرد علينا بالله عليكم

================
استاذ اياد العلم عند الله الله المستعان :(

المكتبي 11-01-2012 03:44 PM

ساعدوني

الي الدكتور عبد الرحمن ارجوك رد علي

لقد استلمت جواب ترشيح عمل مدرس مادة بالجامعه يوم 1/5 والمشكلة انني كتبت تظلم ليتم تعيني في التربية والتعليم لاني اعمل بها موقت

انــــــــا الان في مشكلة كبيرة بعد تفكير اقتنعت بالوظيفة ماذا افعل الان ؟
هل ارسل فاكس اطلب فية عدم النظر الي تظلمي ؟
ام اذهب شخصيا للتنظيم والادارة بالقاهرة ؟
ام اترك التظلم وانسي واقوم باستكمال اوراقي وتعيني بالجامعه ؟

الرجاء افادتي علي وجهة السرعة واكون شاكر لكم

ارجو ممن تعرض لنفس الموقف افادتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,اكون شاكر لكم جدا

فاطمة الزهراء 86 11-01-2012 04:32 PM

الحمد لله بفضل الله تعالي استلمت جواب الترشيح لوظيفة أخصائي تعليم بمديرية التربية والتعليم وهذا ما كنت أتمنيه من الله . وإنني أتوجه بخالص الشكر والتقدير للدكتور الفاضل / عبد الرحمن المنياوي حيث أراحتنا كثير في الفترة الماضية وعلى ما بذلت من جهد وتحملت من مشقة جعلها الله في موازين حسناتك .، وصدق الله إذ يقول { هل جزاء الاحسان الا الاحسان }

معلش يا دكتور عبد الرحمن لي استفسار بسيط :

انا توجهت اليوم إلى مديرية التربية والتعليم عشان اقدم الورق المكتوب في الجواب فذهبت إلى شئون عاملين ولقيت واحدة قالت لي هاتي صورة من جواب الترشيح فقط ومضت عليه وقالت لي توجهي إلى قسم التعيينات وذهبت بالفعل لقسم التعيينات والموظفة هناك أخذته مني وقالت لي تعالي يوم 21/1 وأسئلي قلت لها هو التعيين هيبقى المفروض امتي قالت ابقى تعالي أسئلي يوم 22 أو 23 .

دلوقتي انا مش عارفة ليه الناس عاملة كده واحنا مش عارفين احنا رايحين على فين وبعدين قلت لها التوزيع هيتم إزاي وخصوصا ان الجواب مفيش فيه السكن ولا التخصص قالت لي التوزيع هيتم على التوجيه وهما بقا هيشوفوا أماكن العجز وهما هيبقوا يوزعوكوا طيب فين التمييز بقا لينا احنا الأوائل دلوقتي يعني هما ممكن يوزعونا على القرى والضواحي واللي هي بعيدة جدا من السكن وذهبت إلى توجيه اللغة الإنجليزية ولقيت واحد هناك مش عارفه هو موجه ولا ايه بس والله شكله كده موجه وقلتله هو التوزيع هيكون على أساس إيه قال لي يا بنتي مفيش حاجة من دي خالص ومفيش تعيينات فقلت له إزاي واحنا مستلمين جواب الترشيح قال لي بعدين بعدين .

والله يا جماعة مصر هتفضل مصر فيها ناس بيعقدوا الأمور وفي نفس الوقت بيطالبوا بالإصلاح طيب إزاي الإصلاح وإحنا نفوسنا تعبانه المفروض والله كل واحد يصلح من نفسه عشان نلاقي الصلاح في البلد . يا ريت يا دكتور عبد الرحمن توضح لي الإجراءات هتم إزاي وهما هيعملوا فينا إيه وخصوصا إن مفيش حد عارف حاجة وهل ده صح منهم إنهم اخذوا مني صورة الجواب وقالوا لي أسئلي بعد كده .

معلش على الإطاله بس يا ريت كل من توجه إلى مديرية التربية والتعليم في أي محافظة يقولنا هما عملوا إيه وهيتم التوزيع إزاي وهل في حد هنا من دمياط .

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:48 AM.