بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

emtaha2010 18-07-2011 12:49 AM

حسبنا الله ونعم الوكيل_ضاع حلم التعيين بالجامعة (جامعة الازهر)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3696572)

يعني يا جماعه خلاص المطلوب بقه من كل واحد ازهري إنه يروح للكليه بتاعتو يشوف نفسه إن شاء الله الأول أو التاني عشان التعيين....يعنيى أنا في كلية التربيه القاهره 12 قسم ياسلام وطبعا زي ما انتم عارفين في أقسام بتجيب ماشاء الله تقديرات موووووووت ربنا يسهل . طب إزاي تقارن تربيه رياضيه مع بيولوجي مش حرااااام

أخ خليل ياريت تكتبلي سنة تخرجك وقسمك ؟؟؟ عشان لو انا ذهبت للكليه أشوفك معايا بالمره ...من الأوائل ان شاء الله
وأسألك معايا انا رايح ان شاء الله الثلاثاء..

وانت كمان لو ذهبت شوفني معاك انا 2007 قسم التربيه الرياضيه

والله الموفق

:o

حسبنا الله ونعم الوكيل_ضاع حلم التعيين بالجامعة (جامعة الازهر)_انا الثاني علي قسم الرياضيات2004 وحاصل علي ماجستير 2010

sara_200 18-07-2011 01:02 AM

بجد معدش خد فاهم حاجه وكل واحد بيفتى وتقريبا محدش بيفكر الا فى مصالحه فقط للاسف الثورة كانت تغيير اجساد فقط لكن التغيير بالمعنى الحقيقى هيهاااااااااااااااااااااااات

منال اسماعيل 18-07-2011 07:50 AM

يا اخواتى الفضليات لازم نتأكد الاول

تحنا لازم نتأكد الاول لو فلاهيعينوا الخمسة الاوائل بس يبقى لايمكن انهم يكملوا 60 الف انا حاسة انها غلطةمن الصحفى وعلى فكرة قرار العشرين الاوائل دة كان معمول بيه قبل حكومة نظيف يعنى مش منحقهم انهم يخفضوا العدد واحنا مش هنسكت ان شاء الله ولابد من وقفة

ramy gama 18-07-2011 10:16 AM

ياجماعه بالنسبه للناس الأزهريين ؟؟ أنا سألت والفاكس إتفهم غلط ؟؟ا والموضوع بتاعنا ماشي زي ماهو ؟؟

والمقصود بالفاكس هما باقي الأوائل عشان يتعينو في الجهاز الإداري في الدوله وهياخدو من كل كليه 2 بدل 20

والله الموفق

خليل المسيرى 18-07-2011 10:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3696572)
يعني يا جماعه خلاص المطلوب بقه من كل واحد ازهري إنه يروح للكليه بتاعتو يشوف نفسه إن شاء الله الأول أو التاني عشان التعيين....يعنيى أنا في كلية التربيه القاهره 12 قسم ياسلام وطبعا زي ما انتم عارفين في أقسام بتجيب ماشاء الله تقديرات موووووووت ربنا يسهل . طب إزاي تقارن تربيه رياضيه مع بيولوجي مش حرااااام

أخ خليل ياريت تكتبلي سنة تخرجك وقسمك ؟؟؟ عشان لو انا ذهبت للكليه أشوفك معايا بالمره ...من الأوائل ان شاء الله
وأسألك معايا انا رايح ان شاء الله الثلاثاء..

وانت كمان لو ذهبت شوفني معاك انا 2007 قسم التربيه الرياضيه

والله الموفق

الاسم / أحمد عبد الهادى أبو ركبه قسم خدمه اجتماعية 2003 كلية التربية بالقاهرة تقدير جيد جدا 81.23 % مرتبة شرف ومعايه واحد تانى اسمه أحمد ابراهيم محمد نسبته 83.43 % بدون مرتبه
فبالله عليك اسألك وعلى العموم انا رايح يوم 25/7/2008

خليل المسيرى 18-07-2011 11:14 AM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3698340)
ياجماعه بالنسبه للناس الأزهريين ؟؟ أنا سألت والفاكس إتفهم غلط ؟؟ا والموضوع بتاعنا ماشي زي ماهو ؟؟

والمقصود بالفاكس هما باقي الأوائل عشان يتعينو في الجهاز الإداري في الدوله وهياخدو من كل كليه 2 بدل 20

والله الموفق

أخى الكريم انظر الى الملف المرفق بخصوص تعيين الأول والثانى من كل قسم كما جاء على لسانن د/ اسامه العبد وقرار التنظيم والادارة بتعيين الول والثانى على مستوى الكليه
فأرجو من لديه توضيح ان يفسر لننى بصراحه أصبحت لا أفهم شئ وأحس انهم يلعبون بنا لعبة الشطرنج فكما يريدون يفعلون

منى أبو الجود 18-07-2011 11:18 AM

الله يبشرك بالخير يا أخ رامي بس الكلام الي بتقوله ده أكيد ؟؟؟؟؟؟؟؟عرفته منين عشان الواحد ميتعشمش تاني وبعدين يفقد الأمل

!!tota 18-07-2011 12:38 PM

يا جماعة بجد حرام الكلام ده ازاي يقولوا هنعين العشرين وبعدين يقولوا الخمسة بيلعبوا باعصاب الناس كده وازاي يبقى مسؤل كبير هوه اللي يقول الكلام ده وبعدين نلاقي الكلام اتغير الي اعرفه ان كل مسؤل عن كلامه مسؤل
لكن كده مينفعش نصدق حد

boskovice 18-07-2011 12:39 PM

اللى سمعتة زى ما قولتلكم فى الاحتمالات هههههه

انة النحاس يقصد تعيين اول خمسة فى كل كلية معيدين والباقى فى الهياكل الادارية للدولة

واللى اكد الكلام دة ادمن اكاديمية البحث العلمى والله اعلم

الكلام بيتغير فى دقيقة وثانية

والله انا مش عارف انا الخامس ولا السادس ههههههههههههههه

فى الشئون الخامس وفى مكتب المدير السادس وفى الاكاديمية الخامس

متقولى يا دكتور انا طالع الكام هههههههههههههههههههه

:039uw8:

uiuiui 18-07-2011 12:55 PM

هو مافيش تفسير للكلام ده ياريت يا د. عبد الرحمن تطمنا الا الواحد خلاص هيتجنن

وعاوزنين نعرف هنقدم امتى كمان

سامح الجعيدي 18-07-2011 01:14 PM

الدكتور المحترم عبد الرحمن
بعد اذنك ممكن نسمع منك الكلام المفيد والمختصر في اخبار نعيين العشرين الاوائل
انا اختي الثالثة علي الدفعة من غير المعيدين والعاشرة علي الدفعة بعد تعيين المعيدين

boskovice 18-07-2011 01:16 PM

دكتور عبد الرحمن قعد يقرر على نفسة ويقول النت بقالة يومين مش بيفصل

لحد ما فصل ههههههههههههههههههههه

ربنا معاك يا دكتور ويرجعلك النت تانى

سامح الجعيدي 18-07-2011 01:16 PM

الدكتور المحترم عبد الرحمن
بعد اذنك ممكن نسمع منك الكلام المفيد والمختصر في اخبار نعيين العشرين الاوائل
انا اختي الثالثة علي الدفعة من غير المعيدين والعاشرة علي الدفعة بعد تعيين المعيدين

د.عبدالرحمن المنياوي 18-07-2011 02:00 PM

السلام عليكم يا إخواني وأخواتي .. أنا ملاحظ إن المنتدى ولّع من امبارح ..بس أنا حابب أتكلم مع الناس وانا عارف إن كلكم هتسمعوا ..

منعا للبلبلة واللغط والمشاكل لازم الناس تفهم أولا إن فيه فرق بين تعيينات أوائل الأزهر وبين أوائل الجامعات العامة .. فاللي حابب يتكلم عن التعيينات عن الأزهر لازم يكتب أولا ويوضح إنه بيتكلم عن تعيينات الأوائل في الأزهر لعدم انتشار اللغط والبلبلة .. علشان أنا لاظت إن الناس خلطوا الامر ..

ثانيا وده الأهم موضوع المقال اللي نشر في المصري اليوم الخبر ده مغلوط معلش صحفي حمار حبتين .. أنا من هنا بأكد لكم التعيينات للعشرين الأوائل على كل كلية مش كل قسم .. ويضاف عليهم طلاب المنح الدراسية ودول عددهم 1200 واحد وكمان الحاصلين على درجة الماجستير والدكتوراة ودول حوالي 2500 تقريبا والعدد النهائي للدرجات الموفرة هو 43 ألف درجة وظيفية منها 2500 درجة بالجامعات والمراكز البحثية سيتم التعيين فيهم عن طريق الإعلان .. أما الباقي سيتم تعيينهم عن طريق التكليف .. بعد كتابة الرغبات ..

القرار قرار مجلس الوزراء .. والتنفيذ يقع على عاتق التنظيم والإدارة .. ودور اكاديمية البحث العلمي دور الحصر فقط .. محدش يصدق أي شئ تاني وبلاش نخطف القبة من الراس ونجري ولا نتبع كلام أي حد ممكن يقول كلام غير منطقي .. أصل المشكلة غن أغلبكوا مستعد نفسيا ومهيأ لقبول فكرة إننا مش هنتعين فكل ماييجي خبر بالتأجيل أو خبر مغلوط زي ده انتم بتصدقوا .. لأ ياجماعة اطمئنوا ومحدش يقلق ..

وطبعا أنا كلامي موجه عن تعيينات أوائل الجامعات الحكومية العامة مش للأزهر ..

د.عبدالرحمن المنياوي 18-07-2011 02:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice (المشاركة 3698889)
اللى سمعتة زى ما قولتلكم فى الاحتمالات هههههه

انة النحاس يقصد تعيين اول خمسة فى كل كلية معيدين والباقى فى الهياكل الادارية للدولة

واللى اكد الكلام دة ادمن اكاديمية البحث العلمى والله اعلم

الكلام بيتغير فى دقيقة وثانية

والله انا مش عارف انا الخامس ولا السادس ههههههههههههههه

فى الشئون الخامس وفى مكتب المدير السادس وفى الاكاديمية الخامس

متقولى يا دكتور انا طالع الكام هههههههههههههههههههه

لأ طبعا فلتت منك دي يا بوسكو ..

التعيينات في الجامعات والمراكز البحثية ده بق بينحط في كل خبر خاص بتعيينات الأوائل بدون وعي .. ولو لاحظت هتلاقي البق ده موجود في كل خبر نزل من يوم ماصدر القرار لغاية انهارده .. وإن كنت باقول في فرصة أحسن وتطورات كويسة خاصة بطلاب المنح في التعيين في الجامعات والمراكز البحثية وربنا يوفق الجميع ..

وبالمناسبة موضوع دفعة 2002/2003 قصده بداية من دفعة العام الدراسي 2002/2003 وحتى اليوم ..

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:29 AM.