بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

د.عبدالرحمن المنياوي 04-01-2012 02:23 PM

بالنسبة للأزهر أنا لست مؤهلا للرد على اوائل الازهر فلا تنتظروا مني إجابة وقد أعلنت ذلك كثيرا يا إخواني ..

بالنسبة لأي مكان لم يسلم العمل للأوائل فيجب أولا اتاكد من أن الخطاب بالكشوف وصل للمكان وفي حالةوصوله يجب تقديم شكوى للتنظيم والإدارة بالقاهرة ..

بالنسبة لاستلام العمل القرار يوم 22 يناير ..

بالنسبة لتظلمات تنفع في نفس اليوم ولو حظك حلو هتخلصي الموضوع كمان في نفس اليوم وتبدلي جوابك ..

منايا الفردوس 04-01-2012 03:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.بتول (المشاركة 4201090)
ألف مبرووووووك
حضرتك خريجة ايه وترتيبك الكام؟
واتوزعتي حضرتك فين في نفس المدينة بتاعتك؟

الله يبارك فى عمر حضرتك
جزاكى الله خيراااااااااااااا
انا بفضل الله خريجة كلية تربية وترتيبى ال17
ومكتوبلى اخصائى تدريس
فالكل بيرجح انى اكون مدرسة ثانوى لانى قسم علم نفس
اما بالنسبة للتوزيع فده الحاجة الوحيده اللى قالقانى لان لسه التوزيع شويه
كل فترة والتانية هنزل المديرية واسال ان شاء الله
والى حد قولهم معى بانهم بيحاولوا يوزعونا حسب الموقع الجغرافى
بحيث اتوزع على اقرب مدرسة من منزلى
شكرا يا حبيبتى على اهتمامك وسؤالك
جزاكى اله خيراااا

اوائل تربية 04-01-2012 08:34 PM

دكتور عبد الرحمن .....شكرا على اهتمام حضرتك و ردك على اسئلتنا و جزاك الله الف خير ....... بس معلش يا دكتور انا محتاجة توضيح اكتر من حضرتك فيما يخص العمل كمدرسة و العمل كادارية فى التربية و التعليم ... ما هو الافضل بينهم و الفروق بينهم....... معلش يا دكتور انا معنديش اى خبرة فى مجال العمل و عايزة نصيحة حضرتك ما الفرق بينهم و ما هو الافضل من جميع الجوانب...... احنا بنثق فى حضرتك يا دكتور عبد الرحمن
ولو سمحت يا دكتور هل لو عملت تظلم و طلبت العمل كادارية فى الجامعة هل يقبلوه.......و انا السادسة على الكلية
شكرااا

المنان 04-01-2012 11:40 PM

لوسمحت يادكتور انا كنت 8 على الكليه وانا خريجه تربيه لكنى لما مليت الرغبات كتبت محافظه تانيه اللى انا متجوزة فيها وكان ترتيبى على الكليه فى المحافظه دى الاولى فهيتم توزيعى ازاى
ثانيا
انا بشتغل حاليا مدرسه ونفسى اشتغل عمل ادارى هل ينفع بالجامعه ان اعمل تظلم لو جانى مدرسه
لان المدرسه اللى باعمل بيها بعيده عن محل سكنى

احمد حمد 22 05-01-2012 06:11 AM

لو سمحتم انا خريج تربية عام قسم رياضيات وحاسب ألى
الأول على القسم والثانى على الدفعة
وجاتلى وظيفة مصمم ومحلل نظم وقواعد بيانات بالتأمينات الاجتماعية للعاملين بالقطاع الحكومى
بالله عليكم افيدونى بنصيحة أخوية أقبا ولا أرفض

METO4050 05-01-2012 09:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد حمد 22 (المشاركة 4202656)
وجاتلى وظيفة مصمم ومحلل نظم وقواعد بيانات بالتأمينات الاجتماعية للعاملين بالقطاع الحكومى

انا من رايي تقبل اهو اى وظيفة فى الحكومة وخلاص
احسن من اللى قاعد فى البيت من 8 سنوات
الا اذا كان عندك وظيفة احسن ممكن ترفض فى الحالة دى
ولو عايز تعمل تظلم استنى لما يوم التظلمات يفتح
بس انا رايى قول حااااااااااااااااااااااااااااااااضر وخلاص

METO4050 05-01-2012 09:29 AM

يا جماعة يا ريت كل الى استلموا جواباتهم يعرفونا جالهم ايه

مهندس رضا 05-01-2012 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد حمد 22 (المشاركة 4202656)

لو عايز تكون مدرس هيغيروا لك الجواب عادي

الفيروزة 05-01-2012 06:21 PM

دكتور عبد الرحمن ........ نرجو من حضرتك الرد على اسئلتنا و كلها اسئلة مهمة و عايزين نعرف اجابتها ارجوك ........ من فضلك يا دكتور ترد علينا
مشرف تغذية فى الصحة .....افضل ولا مدرس بالتربية والتعليم .......وما هى مميزات كل منهما وما هى العيوب؟

اسماء احمد عبدالسلام محمد 05-01-2012 08:00 PM

السلام عليكم
الدكتور الفاضل العظيم دكتور عبد الرحمن يعجز الكلام عن اعطاؤك حقك من الكلام ...............
لاول مرة اوجه لحضرتك سؤال فارجو التكرم والرد عليه
انا من اوائل تربية الزقازيق واستلام الجواب يوم9/1فهل من الممكن زوجى يستلمه بدلا منى واذا لم يصح فهل يصح فى يوم السبت لان اليوم ده صعب جداااااااااااا على
برجااااااااااااء الرد للاهمية ولسيادتكم جزيل الشكر

معلم مساعد 2011 05-01-2012 08:06 PM

دكتور عبدالرحمن بعد اذن حضرتك ليا سؤال

هو لو جالي جواب مدرسه هانتعين علي معلم ولا معلم مساعد انا سامعه انو تثبيت علي معلم مساعد هل ده صحيح
طب انا دلوقتي معلم مساعد بقالي سنتين وفيه ناس سمعوا من النحاس اني الاساسي بتاع الاوائل 160 مش هايقل عن175

طب لو جالي جواب مدرسه مثلا هابدأ من الصفر تاني مع ا ن الاساسي دلوقتي اكتر من كده وكمان انا معلم مساعد بقالي سنيتن وان شاء الله هاتثبت السنه دي
يعني دلوقتي لو جالي الجوا ب للمدرسه اقدمو وامشي ف الاجراءات ولا وضعي دلوقتي افضل

ياريت بعد اذن حضرتك قولي اعمل ايه انا هاستلم ان شاء الله يوم 9/1

sama samy 05-01-2012 08:36 PM

دكتور عبدالرحمن لو سمحت انا بسال حضرتك بخصوص العشرين مكرر لانى كان ميعاد الاستلام يوم 2\1 وروحت ولم اجد اسمى ولما طلعت للدكتور النحاس وقلتله انى رقم عشرين مكرر وماتعينتش وخمسة من زمايلى نفس نستى كده اتعينوا وانا لا فقط لانى اسمى بحرف السين وعشان كده اصبحت عشرين مكرر قالى انهم بعتوا لمجلس الوزراء بخصوص المشكلة دى لان فى كتير ناس فى العشرين مكرر ومتظلمين وقالى انهم مستنين رده فهل حضرتك تعرف حاجة عن انهم ردوا عليهم ولا لا؟وانا قدمت تظلم والموظفين رفضوا يديونا صيغة تظلم او كعب للتظلم.. فسؤالى لو اتظلم ده معملش حاجة ورفعت قضية هل ممكن تنجح مع العلم ان خمسة نفس نسبتى ومنهم اتنين نفس مجموعى بالضبط اتعينوا؟وارجو نصيحة حضرتك فى الخطوات اللى مفروض اعملها؟

amralaraby 05-01-2012 11:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sama samy (المشاركة 4203788)
دكتور عبدالرحمن لو سمحت انا بسال حضرتك بخصوص العشرين مكرر لانى كان ميعاد الاستلام يوم 2\1 وروحت ولم اجد اسمى ولما طلعت للدكتور النحاس وقلتله انى رقم عشرين مكرر وماتعينتش وخمسة من زمايلى نفس نستى كده اتعينوا وانا لا فقط لانى اسمى بحرف السين وعشان كده اصبحت عشرين مكرر قالى انهم بعتوا لمجلس الوزراء بخصوص المشكلة دى لان فى كتير ناس فى العشرين مكرر ومتظلمين وقالى انهم مستنين رده فهل حضرتك تعرف حاجة عن انهم ردوا عليهم ولا لا؟وانا قدمت تظلم والموظفين رفضوا يديونا صيغة تظلم او كعب للتظلم.. فسؤالى لو اتظلم ده معملش حاجة ورفعت قضية هل ممكن تنجح مع العلم ان خمسة نفس نسبتى ومنهم اتنين نفس مجموعى بالضبط اتعينوا؟وارجو نصيحة حضرتك فى الخطوات اللى مفروض اعملها؟

يا استاذه سما سامى رجاءا الانضمام الى جروب الاوائل المكررين فى كشوفات العشرين لهم حق فى التعيين وفعلا الكلام اللى قلتيه صح بس ان شاء الله احنا رايحيين يوم 11/1 الجهاز فى القاهرة وهنطالب بحقوقنا وياريت تكونى معانا وعلى فكرة فيه معانا على الجروب اخوات من كلية التربية جامعة طنطا نفس حالتك وان شاء الله خير

http://www.facebook.com/groups/34142...group_activity

د.عبدالرحمن المنياوي 06-01-2012 01:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلم مساعد 2011 (المشاركة 4203743)
دكتور عبدالرحمن بعد اذن حضرتك ليا سؤال

هو لو جالي جواب مدرسه هانتعين علي معلم ولا معلم مساعد انا سامعه انو تثبيت علي معلم مساعد هل ده صحيح
طب انا دلوقتي معلم مساعد بقالي سنتين وفيه ناس سمعوا من النحاس اني الاساسي بتاع الاوائل 160 مش هايقل عن175

طب لو جالي جواب مدرسه مثلا هابدأ من الصفر تاني مع ا ن الاساسي دلوقتي اكتر من كده وكمان انا معلم مساعد بقالي سنيتن وان شاء الله هاتثبت السنه دي
يعني دلوقتي لو جالي الجوا ب للمدرسه اقدمو وامشي ف الاجراءات ولا وضعي دلوقتي افضل

ياريت بعد اذن حضرتك قولي اعمل ايه انا هاستلم ان شاء الله يوم 9/1

هتتعيني معلم مساعد .. وانت دلوقت أفضل طبعا يعني مش هيقدم ولا يأخر ..

قدميه للإدارة واعلميهم بأنك على قيدهمفإذا لم يكونوا خصصوا لك درجة مالية حتى الآن يخصصولك الدرجة بتاعت التعيين الجديد ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء احمد عبدالسلام محمد (المشاركة 4203735)
السلام عليكم
الدكتور الفاضل العظيم دكتور عبد الرحمن يعجز الكلام عن اعطاؤك حقك من الكلام ...............
لاول مرة اوجه لحضرتك سؤال فارجو التكرم والرد عليه
انا من اوائل تربية الزقازيق واستلام الجواب يوم9/1فهل من الممكن زوجى يستلمه بدلا منى واذا لم يصح فهل يصح فى يوم السبت لان اليوم ده صعب جداااااااااااا على
برجااااااااااااء الرد للاهمية ولسيادتكم جزيل الشكر

يا أخت أسماء أنا لست عظيما ولا أتكلم انتظارا لهذا .. إنما ارغب في دعوة منكم عن ظاهر الغيب ..

إدي لزوجك بطاقتك وهيستلم لك عااااادي جدا ..

اوائل تربية 06-01-2012 04:27 AM

هل الافضل العمل كمدرسة ام العمل كادارية فى التربية و التعليم........ ارجوكم افيدونى من فضلكم و جزاكم الله كل خير؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هبه.احمد 06-01-2012 12:55 PM

لو سمحت يا دكتور انا خريجه اداب وثائق ومكتبات وحاصله علي ماجستير وجواب الترشيح مكتوب فيه مدرس ماده مساعد بجامعه اسيوط
ما معني مدرس مساعد ؟؟؟؟ ووظيفتي ف الجامعه هتكون عملها ايه؟؟؟؟
وما الفرق بينها وبين اخصائي وثائق ومكتبات؟؟
ولك جزيل الشكر

إياد العزازي 06-01-2012 02:19 PM

مافيش أخبار عن إستلام الأول والثاني معيدين بجامعة الأزهر
بالله عليكم أفيدونا بالجديد
حيث أنني خارج البلاد
وقدمت أوراق المرحلتين
وبانتظار
خطاب الإستلااااااااااام

هدي امة الله 06-01-2012 04:42 PM

استاذ اياد للاسف وضع خريجي الازهر لا يسر احد .. حسبي الله ونعم الوكيل ...
ربنا ييسر الامور يارب

فاطمة الزهراء 86 06-01-2012 05:47 PM

السلام عليكم

إلى الدكتور عبد الرحمن الفاضل ارجو منك تفسير بعض الاسئلة :

1- أنا حاليا أعمل بعقد مؤقت وإن شاء المولى عز وجل سوف استلم الجواب يوم 10 -1 وانا بعدها نوية علطول أخلي طرفي من المكان اللي أنا فيه لان حاصل معي مشاكل كتير مع المدير بتاعي وظلمني كتير اوي فهل هذا سيؤثر على العمل الحكومي اللي هياتي يعني هو لازم اكمل الرقم التأميني من الوظيفة دي الى الوظيفة دي يعنى لازم أفضل في الوظيفة المؤقته دي لحد ما استلم العمل في المكان الجديد عشان انا متأمن علي والله يا دكتور ا نا مش عارفة أوضح اللي انا عايزة اقوله إزاي .

قصدي اقول هل لو خليت الطرف بتاعي من المكان القديم وقعد مثلا في البيت حوالي شهر ثم استلمت العمل هيكون الوضع ايه .

2- هل ميعاد 22-1 هو ميعاد ثابت لإستلام العمل لكل الأوائل ولا الموضوع هيطول زي ما هما عمالين يقولوا على الفيس بوك .

3- آخر سؤال معلش يا دكتور لو جالي اعمل في وظيفة إدارية وانا مش عايزاها وعايزة أطلب أكون مدرسة ممكن هما يحولوا الجواب بتاعي يومها يعني في نفس اليوم لو انا عملت تظلم .

معلش يا دكتور عبد الرحمن انا تعبتك كتير من كتر اسئلتي واستفساراتي كتير بس والله عشمي كتير في حضرتك لأنك والله كنت بتريحنا كتير من حوالي سنة واحنا كنا صابرين .

نور القمر2006 06-01-2012 06:31 PM

انا معى ماجستير كلية علوم وجالى باحث بجهاز شئون البيئة بمحافظة المنيا هلى الوظيفة دى كويسه وايه التمييز ايلى فيها عشان الماجستير

معلم مساعد 2011 06-01-2012 07:48 PM

[quote=د.عبدالرحمن المنياوي;4204319]هتتعيني معلم مساعد .. وانت دلوقت أفضل طبعا يعني مش هيقدم ولا يأخر ..

قدميه للإدارة واعلميهم بأنك على قيدهمفإذا لم يكونوا خصصوا لك درجة مالية حتى الآن يخصصولك الدرجة بتاعت التعيين الجديد ..

شكرا جدا لرد حضرتك علي سؤال وربنا يجازيك خير

بس هو ينفع اني اتثبت علي معلم مساعد وافضل زي منا ماشيه في السنه التالته
انا دلوقتي عقد معلم مساعد

معلم مساعد 2011 06-01-2012 07:51 PM

[quote=د.عبدالرحمن المنياوي;4204319]هتتعيني معلم مساعد .. وانت دلوقت أفضل طبعا يعني مش هيقدم ولا يأخر ..

شكرا جدا لرد حضرتك علي سؤالي وربنا يجازيك خير

هو ينفع اني اتثبت علي معلم مساعد وافضل زي منا في السنه التالته

اسماء احمد عبدالسلام محمد 06-01-2012 08:20 PM

معلش يادكتور هكرر سؤالى تانى بخصوص استلام زوجى للجواب هو لازم اعمله توكيل واوثقه فى الشهر العقارى عشان فى ناس خوفونى وشككونى فى امكانية استلام الجواب وهل يوم السبت شغالين ؟وفى مكان للتخلفات والا لا؟ ارجو الرد للاهمية وشكرا

assemasuty 06-01-2012 08:39 PM

يا دكتور لو سمحت أنا الثالثة على الشعبة والسادسة على الكلية وجالى أخصائى تدريس ممكن أعمل تظلم للعمل كأدارية فى الجامعة ولو عملته هيقابل بالقبول أم بالرفض ولو عملته أعمله عن طريق البريد وأيه الصيغة

METO4050 06-01-2012 09:10 PM

سؤال هام للدكتور عبدالرحمن
المرة دى السؤال مش خاص بية
لى زميل تم تثبيته للعمل بمعهد ازهرى منذ ثلاثة ايام
1- هل يكون اسمه ضمن الاوائل
2- اذا كان له اسم ماذا يفعل بعد استلامه للخطاب هل يقوم بتقديم استقالته من العمل ام ينتظر لحين قبول جهة التعيين لاوراقه
3- وما هو الحل بخصوص رقم التامين الذى سيطلبوه منه

معلهش يا دكتور استحلفك بالله تقولى هو المفروض يعمل ايه بالظبط علما بانه خريج تربية عام

الفيروزة 06-01-2012 09:25 PM

دكتور عبد الرحمن ........ نرجو من حضرتك الرد على اسئلتنا ..... من فضلك يا دكتور
مشرف تغذية فى الصحة .....افضل ولا مدرس بالتربية والتعليم .......وما هى مميزات كل منهما وما هى العيوب؟

د.عبدالرحمن المنياوي 07-01-2012 12:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء احمد عبدالسلام محمد (المشاركة 4205747)
معلش يادكتور هكرر سؤالى تانى بخصوص استلام زوجى للجواب هو لازم اعمله توكيل واوثقه فى الشهر العقارى عشان فى ناس خوفونى وشككونى فى امكانية استلام الجواب وهل يوم السبت شغالين ؟وفى مكان للتخلفات والا لا؟ ارجو الرد للاهمية وشكرا

لو الموظفين ماشوه عادي لكن لو غلسوا هتحتاجي فعلا توكيل رسمي

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 (المشاركة 4205898)
سؤال هام للدكتور عبدالرحمن
المرة دى السؤال مش خاص بية
لى زميل تم تثبيته للعمل بمعهد ازهرى منذ ثلاثة ايام
1- هل يكون اسمه ضمن الاوائل
2- اذا كان له اسم ماذا يفعل بعد استلامه للخطاب هل يقوم بتقديم استقالته من العمل ام ينتظر لحين قبول جهة التعيين لاوراقه
3- وما هو الحل بخصوص رقم التامين الذى سيطلبوه منه

معلهش يا دكتور استحلفك بالله تقولى هو المفروض يعمل ايه بالظبط علما بانه خريج تربية عام

ماتخافش التأمين لا يلغي التعيين خليه مكانه لغاية مايجي استلام التعيين وبعدين يخلي طرفه

[quote=معلم مساعد 2011;4205649]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4204319)
هتتعيني معلم مساعد .. وانت دلوقت أفضل طبعا يعني مش هيقدم ولا يأخر ..

شكرا جدا لرد حضرتك علي سؤالي وربنا يجازيك خير

هو ينفع اني اتثبت علي معلم مساعد وافضل زي منا في السنه التالته

نعم هتتثبتي وتضمي الأقدمية عادي

د.عبدالرحمن المنياوي 07-01-2012 12:31 AM

معلش يا جماعة اللي بيسألني عن مشرف تغذية بالصحة طيب أنا أعرف منين الصحة .. بس اللي أعرفه إن اول مرتب فيها هيكون 630 جنيه يعني التربية والتعليم أحسن طبعا ..

ويا جماعة انا قلت أكتر من مرة الناس تعمل تظلم أما هيتم الموافقة عليه أم لا انا مش صفوت النحاس .. معرفش النتيجة !!

السبت عمل بالتنظيم الرئيسي بالقاهرة ..

شئون البيئة ممتازة طبعا ..

assemasuty 07-01-2012 02:49 AM

يادكتور عبد الرحمن أستعين بالله ثمبك وأستنجد بالله ثم بك أنا خلاص أستلمت الجواب أخصائى تدريس ثالث معنى كدة أنا رياض أطفال هاشتغل فى حضانة وأنا كنت عايزة أشتغل شغل أدارى فى أى حتة بعيد عن الحضانات أعمل تظلم عن طريق البريد ولا أعمل أأية مع العلم أنى رقم ستة وساوونى برقم عشرين وساوونى بكل الشعبة

هبه.احمد 07-01-2012 06:13 AM

لو سمحت يا دكتور انا خريجه اداب وثائق ومكتبات وحاصله علي ماجستير وجواب الترشيح مكتوب فيه مدرس ماده مساعد بجامعه اسيوط
ولك جزيل الشكر

م. شريف 07-01-2012 08:18 AM

الإستلام بتوكيل ؟؟

هل إستلام أحد أقارب الدرجة الأولى لخطاب الترشيح بدلا منى يشترط توكيل أم ممكن بالبطاقة فقط لانى مسافر بره .. يا ريت يا جماعة اللى عنده فكرة يرد عليا لانى من بورسعيد وميعاد الإستلام بكررررررررره

معلم مساعد 2011 07-01-2012 09:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلم مساعد 2011 (المشاركة 4205649)

نعم هتتثبتي وتضمي الأقدمية عادي

اضمها ازاي يادكتور اعمل ايه علشان اضمها

فاطمة الزهراء 86 07-01-2012 11:38 AM

معلش يا دكتور عبد الرحمن هو حضرتك ليه ما بتردش على اسئلتي ليه ارجو منك الرد
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 4205425)
السلام عليكم

إلى الدكتور عبد الرحمن الفاضل ارجو منك تفسير بعض الاسئلة :

1- أنا حاليا أعمل بعقد مؤقت وإن شاء المولى عز وجل سوف استلم الجواب يوم 10 -1 وانا بعدها نوية علطول أخلي طرفي من المكان اللي أنا فيه لان حاصل معي مشاكل كتير مع المدير بتاعي وظلمني كتير اوي فهل هذا سيؤثر على العمل الحكومي اللي هياتي يعني هو لازم اكمل الرقم التأميني من الوظيفة دي الى الوظيفة دي يعنى لازم أفضل في الوظيفة المؤقته دي لحد ما استلم العمل في المكان الجديد عشان انا متأمن علي والله يا دكتور ا نا مش عارفة أوضح اللي انا عايزة اقوله إزاي .

قصدي اقول هل لو خليت الطرف بتاعي من المكان القديم وقعد مثلا في البيت حوالي شهر ثم استلمت العمل هيكون الوضع ايه .

2- هل ميعاد 22-1 هو ميعاد ثابت لإستلام العمل لكل الأوائل ولا الموضوع هيطول زي ما هما عمالين يقولوا على الفيس بوك .

3- آخر سؤال معلش يا دكتور لو جالي اعمل في وظيفة إدارية وانا مش عايزاها وعايزة أطلب أكون مدرسة ممكن هما يحولوا الجواب بتاعي يومها يعني في نفس اليوم لو انا عملت تظلم .

معلش يا دكتور عبد الرحمن انا تعبتك كتير من كتر اسئلتي واستفساراتي كتير بس والله عشمي كتير في حضرتك لأنك والله كنت بتريحنا كتير من حوالي سنة واحنا كنا صابرين .

W_MOHAMMED 07-01-2012 12:50 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
استاذ عبد الرحمن استحلفك بالله ساعدنى انا محتارة خالص . جالى جواب مدرس مادة ثالث بجامعة دمنهور وحاليا مدرسة لغة عربيه اعدادى مثبته . اسأل فى الكليه فى اللى يشكر خالص ويقول دى فرصه اوعى تسبيها والدكاتره يقولو مش هنقبلوا احد ابدا بهذة الوظيفة ؛ وفى اللى ذم جدا وقال اللى انت فيه افضل . رحت سألت فى ادارة الجامعة المسئولة قالت مدرسه على حسب احتياج القسم لكن تندرجى تحت كادر الاداريين علما بانى خريجة كلية الاداب 2003 ايه رأى حضرتك اختار ايه؟ استحلفك بالله ترد على لان خلاص اخر ميعاد لتخليص الورق والكشف الطبى يوم الاثنين

هبه.احمد 07-01-2012 03:10 PM

لو سمحت يا دكتور واحده صاحبتى جالها اخصائى تدريس فى مدريه التربيه والتعليم وهى خريجه تربيه لغه عرييه
ينفع لو جتلها مدرسه ثانوي تحول منها ولا كل واحد هيلتزم بالمدرسه اللي هتجيله؟؟؟

El Ninio 07-01-2012 05:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.بتول (المشاركة 4193370)
ألف مبرووووووووك وعقبالنا جميعا
بس ياريت تعرفنا الاوراق اللي قدمتها مع الجواب وبالنسبة للفيش وكعب العمل انا اقدر اعمله قبل ما استلم الجواب؟
وإزاي اعمل الرقم التأميني دا؟
وجزاك الله خيرا

الله يبارك فيكي
الأوراق هي
- أصل شهادة التخرج
- شهادة ميلاد
- صورة الرقم القومي
- أصل شهادة الجيش
(للذكور في حالة تأدية الخدمة)
شهادة الخدمة العامة للإناث
(للذكور في حالة عدم تأدية الخدمة<تأجيل-معافاة>)
- دوسيه موظفين به جميع الأوراق الملفات المطلوبة للتعيين
- فيش جنائي موجه لجهة العمل
(لازم تعرفي المكان اللي هتتعيني فيه الأول قبل ما تعملي الفيش)
- إقرار ذمة مالية
- 4 صور شخصية
- دمغات
- شهادة الاشتراك في النقابة
(حسب جهة العمل)
كل ده مش هياخد منك يومين
انا روحت يوم 24 وعملت اقرار قيام بالعمل يوم 28
اليومين التأخير دول من عندي انا
والحمد لله استلمت الوظيفة
بس فيه جهات بتحط عقبات قدام الناس للأسف

وربنا يكرم الجميع

W_MOHAMMED 07-01-2012 07:31 PM

استاذ عبد الرحمن استحلفك بالله ساعدنى انا محتارة خالص . جالى جواب مدرس مادة ثالث بجامعة دمنهور وحاليا مدرسة لغة عربيه اعدادى مثبته . اسأل فى الكليه فى اللى يشكر خالص ويقول دى فرصه اوعى تسبيها والدكاتره يقولو مش هنقبلوا احد ابدا بهذة الوظيفة ؛ وفى اللى ذم جدا وقال اللى انت فيه افضل . رحت سألت فى ادارة الجامعة المسئولة قالت مدرسه على حسب احتياج القسم لكن تندرجى تحت كادر الاداريين علما بانى خريجة كلية الاداب 2003 ايه رأى حضرتك اختار ايه؟ استحلفك بالله ترد على لان خلاص اخر ميعاد لتخليص الورق والكشف الطبى يوم الاثنين

محمود المصري 2010 07-01-2012 11:37 PM

إلي د / عبد الرحمن المنياوي

السلام عليكم أعضاء المنتدي الكرام
وأخص بالتحية دكتور عبد الرحمن المنياوي
الحمد لله جالي زي ما انتا قولتلي قبل كدا وجالي تعييني في الضرائب
ولكن عايز أسأل حضرتك سؤال بما أنك علي علم بدرجة كبيرة بشئون المعلم المساعد
أنا دلوقتي معلم مساعد بقالي حوالي 4 شهور بالأجر وسنتين و5 شهور معلم مساعد يعني الإجمالي 3 سنوات وشهر أنا دلوقتي إن شاء الله لما أستلم هحتاج أضم الفترة دية كويس فهل هتنضم ولا لأه .
ولو هتنضم ، حضرتك عارف إن المعلم المساعد ببتخصم منه التأمينات ولكن لا يوجد له رقم تأميني فإيه العمل ؟
أخذ دلوقتي ورقة من الإدارة تثبت عملي لهذه المدة ولا أروح أخليهم يطلعولي رقم تأميني تبع التربية والتعليم ... أنا بصراحة مش عارف !!!!
أرجو من حضرتك الرد علي هذا التساؤل ضرور حتي يتثني لي التصرف لو كان الحل الحصول من الإدارة علي ما يفيد العمل هذه المدة ، وحضرتك أنا معايا ماجستير ياترا دوة يزود المرتب كام .. أرجو الإفادة
ولسيادتكم وافر التحية .
ووفقكم الله لما يحبه ويرضاه ، وجزاك الله خيرًا عن جميع أعضاء المنتدي
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

د.عبدالرحمن المنياوي 08-01-2012 12:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المصري 2010 (المشاركة 4208562)
السلام عليكم أعضاء المنتدي الكرام
وأخص بالتحية دكتور عبد الرحمن المنياوي
الحمد لله جالي زي ما انتا قولتلي قبل كدا وجالي تعييني في الضرائب
ولكن عايز أسأل حضرتك سؤال بما أنك علي علم بدرجة كبيرة بشئون المعلم المساعد
أنا دلوقتي معلم مساعد بقالي حوالي 4 شهور بالأجر وسنتين و5 شهور معلم مساعد يعني الإجمالي 3 سنوات وشهر أنا دلوقتي إن شاء الله لما أستلم هحتاج أضم الفترة دية كويس فهل هتنضم ولا لأه .
ولو هتنضم ، حضرتك عارف إن المعلم المساعد ببتخصم منه التأمينات ولكن لا يوجد له رقم تأميني فإيه العمل ؟
أخذ دلوقتي ورقة من الإدارة تثبت عملي لهذه المدة ولا أروح أخليهم يطلعولي رقم تأميني تبع التربية والتعليم ... أنا بصراحة مش عارف !!!!
أرجو من حضرتك الرد علي هذا التساؤل ضرور حتي يتثني لي التصرف لو كان الحل الحصول من الإدارة علي ما يفيد العمل هذه المدة ، وحضرتك أنا معايا ماجستير ياترا دوة يزود المرتب كام .. أرجو الإفادة
ولسيادتكم وافر التحية .
ووفقكم الله لما يحبه ويرضاه ، وجزاك الله خيرًا عن جميع أعضاء المنتدي
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شوف انت المده اللي هتضمها فقط هي منذ بداية التعاقد المميز ..
ودي بقى فيه استمارة اسمها 103 تقريبا في ملف التعيين اللي بتشتريه ودي تكتب مده خدمتك وتمضيها وتختمها من الإدارة وتروح شغلك الجديد تحطهافي الملف ..
الماجستير بيزود 100جنيه ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة w_mohammed (المشاركة 4208003)

أنا مش هاقدر أحمك مكانك لكن يا اختي والله أنا أعلم أنه لايمكن لموظف أن يدرس بالجامعة حتى لو كان موظف بنفس الكلية .. ده لو كانوا هيوزعوكي من الأساس على كليتك .. يعني ممكن تلاقي روحك خريجة آداب وتتوزعي على كلية هندسة إدارية .. قوليلي بقى هتدرسي إيه ؟!!!
بس أعتقد إن الموظفين عندك بيخمنوا وبس .. انت كنتي في الكلية .. شفتي قبل كده موظف شئون الطلبة مثلا دخل إدالكم محاضرة؟! والا مشئول رعاية الشباب جه مكان الدكتور يسليكوا وياخد أعمال السنة؟!!
أمال المعيدين والمدرسين المساعدين لزمتهم إيه؟!!!!!

انت من يقرر الفرق .. لكن إذا كنتي تعتقدي أن تعيينك في الجامعة ميزته أنك ستصبحين محاضرة للطلاب فهذا الكلام للتوضيح ..

تعينك بالجامعة ميزته المكان المريح نفسيا عن المدرسة والبهدلة .. لكن في نفس الوقت أعتقد لو تم اعتماد تعديل قانون كادر المعلم سيكون الأمر ناريا وغير مقارن ..

هبه.احمد 08-01-2012 05:53 AM

سمحت يا دكتور واحده صاحبتى جالها اخصائى تدريس فى مدريه التربيه والتعليم وهى خريجه تربيه لغه عرييه
ينفع لو جتلها مدرسه ثانوي تحول منها ولا كل واحد هيلتزم بالمدرسه اللي هتجيله؟؟؟ ونم الفتره التى يجب ان تبقاها فى المدرسه حتى تستطيع التحويل

هبه.احمد 08-01-2012 05:55 AM

ولك جزيل الشكر

كيميائى اسلام الشاعر 08-01-2012 09:09 AM

بسم الله الرحمن الرحيميا جماعة مشكلتى هى نفس مشكلة الأخت فاطمة الزهراء و محدش رد عليها !!!المشكلة : انا متأمن عليا فى شغلى اللى انا فيه دلوقت انا قطاع خاص يعنى ليا رقم تأمينى , طب دلوقت ايه الخطوات اللى مطلوب منى أعملها بالظبط و هل التثبيت على طول يعنى هيتأمن عليا بمجرد استلامى العمل ولا بعد فترة , طب و لو الناس اللى فى شغلى الخاص ده ماطلوا و ملحقتش أخلص الرقم ده -لإنه اعتقد ان لازم مندوب الشركة هو اللى يفك تأمينى مش انا بنفسى - هل هيبقى فى مشكل ساعتها فى استلام الشغل الحكومى ولا ايه ؟؟؟جزا الله من يرد خير الجزاء .

معلم مساعد 2011 08-01-2012 10:23 AM

يعني يادكتور عبد الرحمن لما نكتب مده الخدمه اللي اشتغلناها معلم مساعد في استماره 103
هاتنضم لينا تلقائي ولا لازم عن طريق المحكمه

esraa1988 08-01-2012 01:02 PM

الحمد لله المعطى الكريم الوهاب

باركولى انا هموت من الفرحة اخويا لسه طالع دلوقتى من الجهاز وبيقولى جت وظيفة اخصائى شئون تعليم فى الجامعة الحمدلله انى نفدت من التربية والتعليم رغم انه هيبقى المرتب فيها 1500 بس يغور,هههههه

انا التانية على الكلية بعد استبعاد اتنين من المعيدين,تخصصى تربية لغة عربية ودراسات اسلامية امتياز مع مرتبة الشرف والاولى على القسم 2009

شكرا ياد.عبد الرحمن على الكلام القيم اللى كتبته فى صفحة 320 واللى رجعلى الامل وفوقنى من الاكتئاب
اللى كان مسيطر على,وسؤالى لحضرتك مرتب الجامعة كام

مبروك للكل ربنا يفرحكوا ,لازم نسجد سجدة شكر لله

هروح اعمل الغدا عشان جوزى ميقولش من اولها اهمال ف البيت ,سلام مؤقت.

El Ninio 08-01-2012 01:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esraa1988 (المشاركة 4209457)
باركولى انا هموت من الفرحة اخويا لسه طالع دلوقتى من الجهاز وبيقولى جت وظيفة اخصائى شئون تعليم فى الجامعة الحمدلله انى نفدت من التربية والتعليم رغم انه هيبقى المرتب فيها 1500 بس يغور,هههههه

انا التانية على الكلية بعد استبعاد اتنين من المعيدين,تخصصى تربية لغة عربية ودراسات اسلامية امتياز مع مرتبة الشرف والاولى على القسم 2009

شكرا ياد.عبد الرحمن على الكلام القيم اللى كتبته فى صفحة 320 واللى رجعلى الامل وفوقنى من الاكتئاب
اللى كان مسيطر على,وسؤالى لحضرتك مرتب الجامعة كام

مبروك للكل ربنا يفرحكوا ,لازم نسجد سجدة شكر لله

هروح اعمل الغدا عشان جوزى ميقولش من اولها اهمال ف البيت ,سلام مؤقت.

مبرووووووك ألف مبروك وعقبال باقي الأوائل
وان شاء الله باقي الشباب ربنا يرزقهم ويكرمهم جميعا

فاطمة الزهراء 86 08-01-2012 01:51 PM

دكتور عبد الرحمن انا زعلانة منك جدا عشان انا نفسي ترد علي المرة دي وانا بعتلك السؤال مرتين والله انا عارفة اني انا رخمة شوية بس والله ده عشمنا فيك وكله بثوابه والله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه .

يا ريت يا جماعة تدعولي انا رايحه يوم الثلاثاء استلم ربنا يستر ويسهل ومبروك لجميع الأوائل اللي استلموا واللي لسه هيستلموا .

gmy10180 08-01-2012 02:28 PM

لو سمحتوا مرتب المعيد كام للاهميه

esraa1988 08-01-2012 04:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el ninio (المشاركة 4209566)

مبرووووووك ألف مبروك وعقبال باقي الأوائل
وان شاء الله باقي الشباب ربنا يرزقهم ويكرمهم جميعا

الله يبارك فى حضرتك ,ممكن حضرتك تقولى اعمل شهادة الخدمة العامة منين ,واقرار المالية منين,والفيش الجنائى برضه منين,واروح الجامعة قبل ولا بعد مااعملهم

راجية مغفرة الله 08-01-2012 05:05 PM

من فضلك د عبد الرحمن انا حاصلة على جيد جدا مع مرتبة الشرف +حاصلة على درجة الماجستير وترتيبي 21 هل ينفع اقدم ضمن تعيينات اوائل الخريجين حيث انني سمعت ان بعض الحاصلين عللى جيد جدا قدموا بالرغم من انهم مش من الاوائل

إياد العزازي 08-01-2012 05:35 PM

هل من جديد في موضوع الاول والثاني معيدين بالازهر ؟؟؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:32 PM.