بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

م/كريم 01-01-2012 11:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 (المشاركة 4193980)
وممكن اعرف المفروض ابقه هناك من الساعة كام باظبط علشان اضمن انى اخد جوابى فى نفس اليوم لانى من دمياط
وها الكل بيستلم من شباك واحد ولا كل كلية ليها شباك
وهل الجهاز بيخلص كل الناس اللى موجودة ولا مالهوش دعوة الساعة 2 بيقفل
ارجو الرد ممن لديه اى فكرة او من اخوانا اللى استلموا جواباتهم

يا جماعة الموضوع بسيط جدا ومش محتاج القلق دا كله
انا استلمت جواي
بدأ تسليم الخطابات من الساعة التاسعة
وفي اكثر من خمسة مكاتب للتوزيع للي جايين في ميعاد تسليمهم الموجود في الجدول المعلن من التنظيم
ويوجد 3 مكاتب للمتخلفين عن ميعادهم
ومش محتاج معاك غير البطاقة الشخصية والايصال للاحتياط
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

د.عبدالرحمن المنياوي 01-01-2012 12:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 (المشاركة 4193937)
دكتور عبدالرحمن
انا ساكت اهو من زمان وما بتكلمش
بس لى كام سؤال وغير مكررين

1- انا لسة هستلم جوابى يوم 10 وحضرتك قلت التعيين يوم 22
فهل هلحق فىالفترة دى اخلص اوراقى
2-تغيير البطاقة اللى بيقولوا عليه بيكون فى 15 يوم
3-ما هو الحل اذا ذهبت ولم اجد لى اسم علما بانى قدمت
4-او ماذا افعل اذا استلمت وتوجهت للجهة المراد تعيينى فيها وقالولى لسة ما جالناش حاجة ساعتها استنى واضيع وقت ولا اعمل ايه
برجاء افادتى

هتلحق طبعا تخلص الورق
وتغيير البطاقة براحتك يامعلم .. وده مش إلزام والا حاجة على فكرة.. وكمان فيه تغيير بطاقة متعجل في نفس اليوم بـ75جنيه ..
لو مالقتش اسمك قدم تظلم وانت هتوضع معاهم ,, وكده كده لن تستلم العمل وتسلم أوراقك إلا لم جواب من التنظيم واإدارة ترسل خطاب بأسمائكم ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aroub ahmed (المشاركة 4192500)
السلام عليكم ورحمة الله
بعد اذنك يا دكتور ا نا سمعت انه مطلوب شوية طلبات لاستلام العمل زى استخراج شهادة الميلاد كمبيوتر وتغيير البطاقة الشخصية وكتابة المؤهل فيها و شهادة بيان الدرجات
ياترى الأخبار دى حقيقية ولا لأ ؟
والدكتور صفوت النحاس قايل فى التصريح بتاع التعيين ان مرتبنا هيبقى 830 جنيه ده صح ولا غلط وخاصة انى سمعت برده ان الاوائل هيقبضوا المرتب تبع وزارة البحث العلمى ولا ده خاص بحاملى الماجستير والدكتوراة ولك جزيل الشكر

مرتبك هيكون حسب جهة التعيين زيك زيهم .. وقبضك منها .. والورق لازم تعمله طبعا والا هتتعين بالبق كده ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy49 (المشاركة 4192955)
سؤال هام للدكتور عبد الرجمن والذين استلموا خطابات التعيين
كيف يتم توزيع الاوائل على الجهات الحكوميه

تاخد جوابك وتروح الهيئة بتاعتك تستلم ..
أما لو قصدك أساس التوزيع فهم بيحددوا ااماكن المتاحة للتخصص في المحافظة وبيرتبوها من الأفضل للأسوأ ثم يوزعون عليها الأوائل كالتالي .. الحاصلون على مؤهل أعلى ثم الاول من كل دفعة ثم الثاني وهكذا ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman23 (المشاركة 4193298)
جزاك الله كل خير يا دكتور عبد الرحمن .... لو سمحت عندى سؤال لحضرتك
انا مدرسةحاسب ألي خريجة تربية نوعية دفعة 2007 بترتيب (3 في الكشف ) بمرتب 466 + 100 حوافز هل هيزيد مرتبي وسيتغر المسمي الوظيفي بتاعي !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
..من فضلك يا دكتور عبد الرحمن....
وشكرااااااا......

لو اتعينتي في التربية والتعليم يبقى يبقى الحال على ماهو عليه ..

METO4050 01-01-2012 12:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aroub ahmed (المشاركة 4194095)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الى انا عرفته حضرتك ان تسليم الجوابات من 8ص الى 1 ظهرا وفيه شباكين شباك للرجال وشباك للبنات وهينادوا كل كلية على حدة بس لازم نستلم بالبطاقة ولا تنسى الكعب الى حضرتك خدته من التنظبم والادارة الى فى شطا عشان لو طلبوه انا برده سمعت بالاوراق الى حضرتك قلت عليها بس سألت فى التنظيم والادارة الى فى شطا قالولى مجلناش اى حاجة بخصوص الامر ده
وعلى اى حال لو طلبوا احنا ممكن ناخد من مركز البطاقات ورقة تدل على انها بتتعمل
سؤال معلش انا برده من دمياط ومش عارفة نروح ازاى هل هتكون فيه باصات او عربيات هتاخدنا من مكان معين ولا نروح لواحدنا وجزاكم الله خيرا

احنا هنروح فى ميكروباص لو حضرتك عايز تيجى معانا ممكن تعطينى رقم تليفونك وانا هشوف لو معانا مكان هتصل بيك

د.عبدالرحمن المنياوي 01-01-2012 12:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flower25 (المشاركة 4191673)
دكتور عبد الرحمن معلش انا اسفة على الازعاج بس فى اكتر من نقطة محتاجة استفسر عنها

1- اختار ايه تربية وتعليم ولا ادارى فى الجامعة

2- لو هعمل تظلم واحول تربية وتعليم هستلم شغلى ازاى وانا اصلا متعينة وبشتغل

3- هل هيتحسبلنا تعيين من سنة التخرج

4- لو معملتش اى اجراء واعتبرت انه مجاش ايه الفرق بينه وبين التعيين اللى انا فيه

ارجو الرد انا فى قمة الحيرة ومش عارفة اعمل ايه ولا ابدأ ازاى

التعيين يبدأ من يوم استلامك للعمل وليس من سنة التخرج ..
لو انت اتظلمتي ورحت التربيةوالتعليم وانت فيها أساسا لن يتغير شئ ..

د.عبدالرحمن المنياوي 01-01-2012 12:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اوائل تربية (المشاركة 4192905)
جزاك الله كل خير يا دكتور عبد الرحمن .... لو سمحت عندى سؤال لحضرتك
انا تربية انجليزى الاولى على الدفعة و السادسة على الكلية بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف
ما هى الوظائف اللى ممكن اترشح ليها غير مدرسة و ادارية فى الجامعة و ادارية فى ادارة تعليمية ...ايه تانى غير الوظائف دى؟؟؟؟
وماهو تدريج الوظائف دى من الاحسن للاقل....عشان نفهم لو نعمل تظلم و لا لا؟؟؟
ارجوك يا دكتور ترد عليا لانى فعلا مش عارفة لو سمحت محتاجة من حضرتك الرد و السؤال ده اهم حاجة بالنسبة ليا...من فضلك يا دكتور عبد الرحمن....

انا مش عارف غير أنك ممكن تتعيني معلمة أو إدارية بالجامعة ..
والأحسن ماتريه مناسبا ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoom_mak (المشاركة 4191693)
دكتورنا العزيز انا عارف انى ارهقتك وزهقتك حضرتك قولت ان
اللي مش عاجباه محافظته يعمل تظلم وهيغيروهالوا حتى لو كان كاتبها فى الاستمارة فى الاول انه يريد التعيين فيها برضه ممكن يغيروهالو وايه معيار التغيير او عدمه
وجزاك الله ألف ألف ألف خير على مساعدتك لينا

اعمل تظلم وينفع بإذن الله التغيير ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنان_أحمد (المشاركة 4192077)

إلى الدكتور عبد الرحمن .. لي سؤال :

انا خريجة اداب جامعة المنيا قسم الدراسات الاسلامية

وتم ترشيحي لوظيفة : باحث شئون اوقاف بمديرية الاوقاف بالمنيا... وانا من الثلاثة الاوائل .. فهل هذا تمييز ؟؟؟؟؟
وهل ان لم تكن هذه الوظيفة تمييزا فهل يقبل تظلمي ان تظلمت ؟؟ وهل هي مناسبة لقسمي ؟؟ وما معناهاا ؟؟ مامهامها؟؟؟ كموظفة شئون الطلاب بالجامعة ؟؟ أم ماذا ؟

اعتذر عن كثرة الاسئلة.. لكني مصدومة كنت اتوقع تعيين بالجامعة.. فالفرق بيني وبين المعيد من دفعتي قليل جدا

وشكرا جزيلاااا

اولا وظيفتك من أفضل وظائف الأوائل .. وعلى فكرة كل وظائف الأوائل إدارية ومفيش معيدين خالص والناس عارفة كده من 6 شهور فاتت ..

د.عبدالرحمن المنياوي 01-01-2012 12:34 PM

لمزيد من الاستفسارات يا جماعة لو سمحتوا راسلوني على صفحتي الشخصية على الفيس بوك .. هيكون أسرع كده ..

د.عبدالرحمن المنياوي

https://www.facebook.com/profile.php?id=1277685970

الدرعمي105 01-01-2012 01:27 PM

بعد اذنكم ليتكم تفيدوني في هذا الامر: تخرجت في 2006 وفي آخر امتحان لنا كان شفويا وبعد الاسئلة قام الاساتذة بوضع الدرجة ولكنهم اخطأوا ووضعوها لشخص آخر والفارق بين هذه الدرجة والدرجة الآخرى4 درجات وهي كفيلة بنقلي الى الترتيب 20 اي من مستحقي التعييين والاساتذة الذين قاموا باختباري عندهم الاستعداد بكتابة تقرير يوضحون فيه خطأهم.
فهل يفيد هذا الامر؟ وهل تسمح قوانين الجامعات بهذا؟ وام لم ينفع فانصحوني ماذا أفعل؟

zoom_mak 01-01-2012 02:58 PM

الواحد مش عارف يشكرك ازاى يا دكتور عبد الرحمن
كل اعضاء المنتدى مدينين لك بالشكر والجميل والعرفان ونرجو منك التواصل دائما حتى بعد التعيين
اخوك فى الله محمد

mazen m 01-01-2012 03:43 PM

انا روحت قدمت الورق فى الجامعة النهاردة وقالولى انهم لسة مجلهومش اى حاجة بالنسبة لتعينا بس الناس هناك قرفنين لية مش عارفة وكل واحد منهم يبعتك للتانى والواحد لف لما زهق معرفش الناس دى اية مش هيتغيرو كل اللى قاعد على كرسى بيتنك على اللى دخل ربنا يرحمنا من الناس دى

بس الست اللى هناك قالتلى مطلوب اقرار ذمة مالية وفيش وصور شخصية فقط وعليهم المؤهل والجواب اللى استلمناة وشهادة الميلاد والبطاقة ربنا يوفق الجميع لما فية الخير لنا جميعا اللهم يسر امورنا

هدي امة الله 01-01-2012 04:46 PM

لو سمحتوا يا جماعه محدش سمع حاجة عن اوائل الازهر .. بالله عليكم

هدي امة الله 01-01-2012 04:52 PM

تقى83 01-01-2012 06:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لازورد (المشاركة 4193200)
أولا جزاك الله خيرا لهدا الاهتمام
ثانيا أعتذر إليك فأنا لم أر الرسالة إلا الآن
ثالثا لك ولزميلك هذه البشرى :
قرأنا في صفحات الأوائل على الفيس بوك أنه قد تمت الموافقة في مجلس الجامعة يوم الأربعاء الماضي على جميع ال 6033 معيد ومعيدة بدون أي شروط حتى شرط السن
بارك الله للجميع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هدي امة الله (المشاركة 4195575)

اقتباس من

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لازورد (المشاركة 4193200)
أولا جزاك الله خيرا لهدا الاهتمام
ثانيا أعتذر إليك فأنا لم أر الرسالة إلا الآن
ثالثا لك ولزميلك هذه البشرى :
قرأنا في صفحات الأوائل على الفيس بوك أنه قد تمت الموافقة في مجلس الجامعة يوم الأربعاء الماضي على جميع ال 6033 معيد ومعيدة(الازهريين) بدون أي شروط حتى شرط السن
بارك الله للجميع

ربنا يوفقكم

المكتبي 01-01-2012 06:26 PM

من لدية اجاية يفدنا

اتقدم الي د عبد الرحمن بالشكر كثيرا لما افادنا به من معلومات كثيرة ساعدت في اشباع استفسارتنا

الي الدكتور عبد الرحمن معلهش لو كان سؤالي يمكن مكرر قبل كدة ولكن احاول ان اطرحة علي سيادتكم مرة اخري وارجو ا الرد بعد اذن حضرتك لان الموضوع دة يمكن يخصني بشكل شخصي وكمان يمكن يخص كثير من الزملاء

حضرتك جامعي واكتر واحد ممكن يكون صادق معانا ..........ومعلهش انا عارف اننا ارهقنا حضرتك بالاسئلة الكتير

سؤالي :هو الاي ها يتوظف بالجامعة بالدرجة التالته التخصصية اداري او اخصائي اي ان كان المسمي مرتبة يوصل كام شامل كل الحوافز والبدلات وكلة وكمان الاداري بالجامعه ليه مكافأه امتحانات زي التربية والتعليم ولا لا ولو ايوه تكون في حدود كام ؟

انا عايز حضرتك ما تستغربش من سؤالي عشان انا عايز اخد قرار اكون او لا

في النهاية لا يسعنا الا شكر حضرتك

نسرمصرالذهبى 01-01-2012 07:36 PM

الله لو نرضى

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة والاخوات /
حملة الماجستير واوائل الخريجين للجامعات المصريه

تحيه طيبه وبعد

اود اولا ان اتقدم بخالص الشكر والامتنان للسيد الدكتور عبد الرحمن المنياوى الذى استضاف الجميع وحاول ان يساعد الجميع ولا زال جعله الله من ميزان حسناتك ونشكر الله الذى هدانا لعباده الصالحين اذ جعل منك نبراسا تضىء ما يحيط بنا من ظلمات الروتين وتقاعس الموظفين وللامانه البعض منهم لهم كل الاحترام والتقدير لكنهم دوما مايكونوا فى المراكز المرموقه المشكله فى موظفى المكاتب المعروفين جيدا بملامحهم المعهوده الكشرة الغير منباه بخير فابسط رد نرد به على هؤلاء الموظفين الكارهى انفسهم قبل ان يكرهوا غيرهم ابتسامتك فى وجه اخيك صدقه

اسف للاطاله

بالنسبه للناس اللى استلمت الجواب والتعيين بالجامعه اليكم المطلوب من اوراق

1 شهاده الميلاد اصل او مستخرج منها
2 المؤهل الدراسى
3 الموقف من التجنيد للبنين وشهاده الخدمه العامه للبنات
4صحيفه الحاله الجنائيه للتعيين بالجامعه
5اقرار الذمه الماليه
6استمارة 103 ع.ح.معتمد بخاتم شعار الجمهوريه
7صورتين للبطاقه الشخصيه او عائليه
8سته صور 4×6
9شهاده القيد من مكتب العمل
10شهاده القيد بالنقابه
11الرقم التامينى
12عدد 6 دمغه فئه 90 قرش وعدد 6 دمغه 10 قروش تنميه موارد

بالنسبه للوقت اللى هتحتاجه علشان تخلص الاوراق دى خمس ايام باذن الله بالكتير اوى اسبوع بس انت توكل على الله واسعى وان شاء الله تلاقيها بتمشى لوحدها

ولاء عفيفى 01-01-2012 09:06 PM

يا دكتور عبد الرحمن ارجووووووك رد علينا احنا طلاب المنح ايه اخر اخبار الاعلان اللى حيتم التعيين بناءا عليه و زاى حيتم الاختيار فيه يا ريت تطمنا زى ما بطمن الاو ائل حتى بعد تعينهم و استلامهم العمل

ام زياد ومهاب 01-01-2012 10:13 PM

جزاك الله خيرا وبشرك بالخير يا اخت لازورد لا تعرفى مدى ضيقى من مماطلة موظفى جامعة الازهر فانهم يسيئون اليها

الف شكر للاستاذ سلامة ممدوح للاهتمام جعلكم الله فى عون عباده وبشركم الخير

د.عبدالرحمن المنياوي 02-01-2012 12:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسرمصرالذهبى (المشاركة 4195870)
بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة والاخوات /
حملة الماجستير واوائل الخريجين للجامعات المصريه

تحيه طيبه وبعد

اود اولا ان اتقدم بخالص الشكر والامتنان للسيد الدكتور عبد الرحمن المنياوى الذى استضاف الجميع وحاول ان يساعد الجميع ولا زال جعله الله من ميزان حسناتك ونشكر الله الذى هدانا لعباده الصالحين اذ جعل منك نبراسا تضىء ما يحيط بنا من ظلمات الروتين وتقاعس الموظفين وللامانه البعض منهم لهم كل الاحترام والتقدير لكنهم دوما مايكونوا فى المراكز المرموقه المشكله فى موظفى المكاتب المعروفين جيدا بملامحهم المعهوده الكشرة الغير منباه بخير فابسط رد نرد به على هؤلاء الموظفين الكارهى انفسهم قبل ان يكرهوا غيرهم ابتسامتك فى وجه اخيك صدقه

اسف للاطاله

بالنسبه للناس اللى استلمت الجواب والتعيين بالجامعه اليكم المطلوب من اوراق

1 شهاده الميلاد اصل او مستخرج منها
2 المؤهل الدراسى
3 الموقف من التجنيد للبنين وشهاده الخدمه العامه للبنات
4صحيفه الحاله الجنائيه للتعيين بالجامعه
5اقرار الذمه الماليه
6استمارة 103 ع.ح.معتمد بخاتم شعار الجمهوريه
7صورتين للبطاقه الشخصيه او عائليه
8سته صور 4×6
9شهاده القيد من مكتب العمل
10شهاده القيد بالنقابه
11الرقم التامينى
12عدد 6 دمغه فئه 90 قرش وعدد 6 دمغه 10 قروش تنميه موارد

بالنسبه للوقت اللى هتحتاجه علشان تخلص الاوراق دى خمس ايام باذن الله بالكتير اوى اسبوع بس انت توكل على الله واسعى وان شاء الله تلاقيها بتمشى لوحدها

شكرا لك وبارك الله فيك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ولاء عفيفى (المشاركة 4196050)
يا دكتور عبد الرحمن ارجووووووك رد علينا احنا طلاب المنح ايه اخر اخبار الاعلان اللى حيتم التعيين بناءا عليه و زاى حيتم الاختيار فيه يا ريت تطمنا زى ما بطمن الاو ائل حتى بعد تعينهم و استلامهم العمل

متستعجلوش أسبوعين والخير قادم ومحدش يسأني تاني عن المنح لو سمحتم ..

م. شريف 02-01-2012 07:34 AM

جزاء الله خير يا مهندس كريم على الافادة

م/كريم 02-01-2012 08:35 AM

لو سمحتم اخواني اريد صيغة طلب التظلم للاهمية
وهل ينفع ارساله بالبريد ولا لا
وجزاكم الله خيرا

د.بتول 02-01-2012 09:46 AM

من فضلكم اقرار الذمة المالية والرقم التأميني بيتعمل إزاي؟؟؟؟؟

م/كريم 02-01-2012 09:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.بتول (المشاركة 4196849)
من فضلكم اقرار الذمة المالية والرقم التأميني بيتعمل إزاي؟؟؟؟؟

اقرار الذمة المالية بتشتري النموزج من مكتب البريد وتملاه وبتسلمه مع الاوراق في الجهة اللي هتشتغل فيها ان شاء الله
اما الرقم التأميني بتروح التامينات بصورة البطاقة الشخصية وبيدولك الرقم التاميني وبعد كده بتروح القوى العاملة ومعاك الرقم التاميني وصورة شهادة التخرج مع الاصل للاطلاع عليه علشان يدولك كعب العمل
اتمنى ان اكون قدمت لك ما يفيدك

كيميائى اسلام الشاعر 02-01-2012 09:58 AM

بسم الله الرحمن الرحيمانا دلوقتى شغال قطاع خاص و متأمن عليا أعمل ايه فى موضوع الرقم التأمينى ده الغيه من الشركة ولا استنى بعد 6 شهور من الاستلام ولا ايه ؟؟؟لكم الشكر

د.بتول 02-01-2012 10:15 AM

ودا كله بيخلص في نفس اليوم؟
واقرار الذمة انا اللي املاه بدون ختم الدولة ولا حاجة؟

د.بتول 02-01-2012 10:31 AM

دا كله ممكن نجهزه قبل ما نستلم الجواب؟

م/كريم 02-01-2012 10:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.بتول (المشاركة 4196877)
ودا كله بيخلص في نفس اليوم؟
واقرار الذمة انا اللي املاه بدون ختم الدولة ولا حاجة؟

ان شاء الله يخلص في نفس اليوم
واما عن اقرار الذمة المالية في جزء انت بتملاه بنفسم وجزء بيملا بمعرفة موظف الموارد البشرية في الجهة اللي هتستلم فيها
وموضوع الختم انت بتجيبه من البريد مختوم وجاهز
تحياتي

فاطمة الزهراء 86 02-01-2012 02:42 PM

السلام عليكم

سؤال للدكتور الفاضل عبد الرحمن يعني إيه الرقم التاميني أصل انا شغالة مؤقت ومتأمن علي طيب أنا أعمل إيه واجيبوا إزاي أرجو الإفادة .

ولو رحت أطلب الرقم التأميني بتاعي من التأمينات ومعاي بطاقة الرقم القومي هو هيعملي رقم تأميني تاني ولا هيكون نفس الرقم ولا هيقولوا مش هينفع لك رقم تأميني ارجو الرد

maro19862009 02-01-2012 03:37 PM

طيب العشرين اوائل جامعة الازهر اللى قدموا فى التنظيم والادراة امتى هيستلموا جوابتهم

amralaraby 02-01-2012 05:21 PM

النحاس شخص غير عادل ازاى ياخد ناس من بهد ال20 وناس لا اللى حصل النهارده فى جامعة طنطا واحد صاحبى كلية الحقوق دفعة 2008 استلم فى الضرايب وترتيبه 21 على الدفعة واللى عايز يتاكد يد خل على موقع الاكاديمية

رجاءا من اى واحد ترتيبه ال 21 او ال20 مكرر ان يستشهد بهذه الحالة

ارجو من الدكتور عبدالرحمن ان يساعدنا فى موقفنا هذا

ميروعطا 02-01-2012 08:47 PM

السلام عليكم انا عايزة اعرف ازاى أعرف رقمى فى الكشف خاصة إنى سمعت أن الوزير قال ال20 على مستوى كل قسم وليس على مستوى الكلية
أرجو الرد ولك جزيل الشكر د/ عبدالرجمن

اوائل تربية 03-01-2012 02:58 AM

دكتور عبد الرحمن ارجو من حضرتك الرد على سؤالى ...... ضرورى جدااااااااااااا
هل معنى اخصائى تدريس : مدرس على الدرجة الثالثة التخصصية لوظائف التعليم و مدة العمل فى هذه الدرجة 4 سنين
و اخصائى تعليم : تعنى العمل بمديرية و ادارة التربية و التعليم فى تكنولوجيا و تطوير المناهج وطرق التعليم و الامتحانات و الكنترولات و يشترط للعمل بها الحصول على دبلومة مهنية و دبلومة خاصة فى المناهج و تكنولوجيا التعليم ....
هل الكلام ده صحيح يا دكتور عبد الرحمن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مع العلم ان حضرتك قلت قبل كده ان ا حاجة اخصائى تعليم او اخصائى تدريس مادام فى التربية و التعليم هيكون معناها مدرسة
ارجوك يا دكتور ترد عليا ........... ارجوك و مادام دول مسميين مختلفين يبقى اكيد معناهم مختلف........ز ارجوك يا دكتور ترد عليا من فضلك عايزة افهم لو سمحت

اوائل تربية 03-01-2012 03:33 AM

دكتور عبد الرحمن انا ببعت الاسئلة لحضرتك على الفيس بوك لكن حضرتك مش بترد عليها ........ ارجو من حضرتك الرد على سؤالى الخاص بمعنى اخصائى تعليم و اخصائى تدريس و ما معنى اخصائى شئون تعليم.........ارجو الرد من حصرتك

AHMED TEACH 03-01-2012 07:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اوائل تربية (المشاركة 4198536)
دكتور عبد الرحمن انا ببعت الاسئلة لحضرتك على الفيس بوك لكن حضرتك مش بترد عليها ........ ارجو من حضرتك الرد على سؤالى الخاص بمعنى اخصائى تعليم و اخصائى تدريس و ما معنى اخصائى شئون تعليم.........ارجو الرد من حصرتك

اعتقد ان محدش عارف حاجة لان انا ايضٍا جالي مسمي اخصائي تدريس وحتي الان لم تصل الاسماء الي المديرية

METO4050 03-01-2012 12:11 PM

يا دكتور عبدالرحمن
قرات على صفحة شباب الجهاز المركزى ان معظم من استلموا خطابات الترشيح ذهبوا لجهة العمل ولم يجدوا اى اسماء وردت لهم
فما معنى هذا الكلام علما بانه يوجد شخص تسلم خطابه من يوم 25 والمفروض ان ينهى اوراقه فى خلال 15 يوم من تاريخ الخطاب
فما هو الحل فى هذا الموقف
هل ينتظر حتى تاتى الاسماء
ام يقدم شكوى وفين ولمين
على فكرة فى ناس كتير كدة
امال احنا بقى اللى هنستلم لسة يوم 10

METO4050 03-01-2012 12:17 PM

قرات ايضا على موقع الجهاز المركزى ان الدكتور صفوت النحاس قال ان التعيينات ستكون على الدرجة الثالثة وان الاجر سيكون حوالى 1000 جنيه شاملة حصة جهة العمل من التامينات
فهل هذا الكلام صحيح واحنا سمعنا قبل كدة انه حوالى834 جنيه
ولا كل واحد ونصيبه حسب جهة العمل اللى هو رايحها

الرجاء الرد من الدكتور عبد الرحمن

METO4050 03-01-2012 12:31 PM

معلهش يا دكتور هو المفروض تقديم الاوراق يكون لجهة العمل ولا للتنيظيم والادارة التابعة لمحافظتى وهى تحولنا لجهة العمل

ريمون22 03-01-2012 12:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 (المشاركة 4198927)
يا دكتور عبدالرحمن
قرات على صفحة شباب الجهاز المركزى ان معظم من استلموا خطابات الترشيح ذهبوا لجهة العمل ولم يجدوا اى اسماء وردت لهم
فما معنى هذا الكلام علما بانه يوجد شخص تسلم خطابه من يوم 25 والمفروض ان ينهى اوراقه فى خلال 15 يوم من تاريخ الخطاب
فما هو الحل فى هذا الموقف
هل ينتظر حتى تاتى الاسماء
ام يقدم شكوى وفين ولمين
على فكرة فى ناس كتير كدة
امال احنا بقى اللى هنستلم لسة يوم 10

فعلا دا كلام صحيح الضرايب لسة مش وصلها اي حاجة اواسماء

عبدالرحمن ر 03-01-2012 12:36 PM

ياريت ياجماعة لو حد يعرف نمرة التنظيم والادارة غير الي علي الموقع او يعرف حد فيه بس اعرف انا جالي ايه لاني بالخارج وحاجز علي الاسبوع القادم ليسه وانا جامعة القاهرة وجوابتنا ظهرت من حوالي اسبوع فرجاء يادكتور عبدالرحمن او اي عضو بالمنتدي يعرفنا نمرة حد بس اساله انا جالي ايه
وجزاكم الله كل خير

eamey 03-01-2012 02:23 PM

د عبد الرحمن لوسمحت هو بحكم خبرتك الافضل العمل بالتربية والتعليم ولا المحليات مثل المجالس

بيرو و الضحى 03-01-2012 02:47 PM

ارقام تليفونات الجهاز المركزى للتنظيم و الادارة24011508\22605519\22605472

اوائل تربية 03-01-2012 07:11 PM

دكتور عبد الرحمن ........ نرجو من حضرتك الرد على اسئلتنا و كلها اسئلة مهمة و عايزين نعرف اجابتها ارجوك ........ من فضلك يا دكتور ترد علينا

اوائل تربية 03-01-2012 07:13 PM

دكتور عبد الرحمن هل العمل كمدرسة احسن ام العمل كادارية ....... ارجو اى توضيح لانى ما اعرفش اى جاحة عنهم مفيدة و كلام حضرتك ثقة بالنسبة لنا

jasmin88 03-01-2012 07:32 PM

ما هو مكان عمل التظلم

عبدالله أبو عبدالرحمن 03-01-2012 07:58 PM

أوائل الأزهر

السلام عليكم
سمعت أن جوابات الأزهر يوم 15 / 2 ان شاء الله
هل الخبر أكيد؟
وهل نوعية الوظايف زي التربية والتعليم؟
ياريت الدكتور عبدالرحمن يرد عليا ولو مرة في العمر !!!

جزاه الله خيرا

عبدالله أبو عبدالرحمن

أسماء الجمل 03-01-2012 08:22 PM

نصيحة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالرحمن ر (المشاركة 4198964)
ياريت ياجماعة لو حد يعرف نمرة التنظيم والادارة غير الي علي الموقع او يعرف حد فيه بس اعرف انا جالي ايه لاني بالخارج وحاجز علي الاسبوع القادم ليسه وانا جامعة القاهرة وجوابتنا ظهرت من حوالي اسبوع فرجاء يادكتور عبدالرحمن او اي عضو بالمنتدي يعرفنا نمرة حد بس اساله انا جالي ايه
وجزاكم الله كل خير

نصيحة ليك متنزلش خصوصا لو انت مرتبط بعمل اي اجازة لان واضح ان الموضوع هيطول.... خلى حد يروح يستلملك الجواب كان في ناس معانا استلمت ببطايق اخوتها المسافرين وبعدين زي ما انت سامع كدا لسه جهات التعيين معندهاش خبر اما نمرة حد في التنظيم معتقدش حد هيفيدك نهائي ويتعب نفسه عشان يعرفلك جالك ايه

د.عبدالرحمن المنياوي 03-01-2012 11:31 PM

الاستاذ عبدالرحمن ر .. أرجوك راسلني على الفيس بووك وساوافيك بالأرقام المطلوبة ..

د.عبدالررحمن المنياوي
drmano2020***********

د.عبدالرحمن المنياوي 03-01-2012 11:40 PM

لا فرق بين أخصائي تعليم وتدريس وهذه مسميات منافقة ألصقها التنظيم والإدارة بالأوائل عشوائيا .. موضوع الكنترولات والامتحانات ده ليه سيستم تاني خاااالص .. وليه شروط وتقديمات أهمها أنك تكوني حاصلةعلى الكادر وآخر تقرير ليكي ممتاز وانت أساسا دلوقت لا معاكي كادر ولا ليكي تقارير ..

التعيين بالجامعة وبالتربية والتعليم وبالمجالس المحلية :
التعيين بالجامعة وضع كويس ونظافة وبيفرق عن التربية والتعليم حوالي 100 جنيه فرق في المرتب بالمكافآت بكله .. بس مشكلته إنه مفيش راحة واجازات زي التربية والتعليم اللي بتقعدي فيها نص السنة وآخر السنة من غير شغل ..
أما المجالس المحلية فدي أقل من التربية والتعليم مرتبا وراحة ..

د.بتول 04-01-2012 08:35 AM

هو فعلا نزل جدول فيه مواعيد الرد على التظلمات؟؟؟؟؟؟
وهل فعلا ينفع التقديم في نفس اليوم لاني لسه هستلم يوم 10
وكمان الموظف في الجهاز قال فيه صيغة جاهزة للتقديم يعني هنملاها بس ياريت اللي قدم يفدني بلييييز

منايا الفردوس 04-01-2012 11:47 AM

السم عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا اتوجه بخالص شكرى للدكتور/ عبدالرحمن على هذا المجهود وجعله الله فى ميزان حسناتك
ثانياً: بالف الف مبروك لكل اوائل العام وعقبال اوائل الازهر ان شاء الله ربنا يسعد الجميع
واكيد طبعا بهنى نفسى وده كله بفضل الله اولا ثم مجهود كل عضو فى هذا المنتدى
بفضل الله استلمت جوابى يوم 25/1 وانتهيت من ورقى كله وسلمته كمان فى مديريه التربيه والتعليم
كنت عايزة اعرف مباشرة العمل تحديدا يوم كام ؟؟
وجزاكم الله خيرااااااااااااااااااااااااااااااا

METO4050 04-01-2012 12:46 PM

دكتور عبد الرحمن
ارجو الرد من حضرتك ضرورى
فى بعض الزملاء جالهم تعيين فى شركة المياه والشركة رفضت تعيينهم
وقالت ليهم مفيش عندنا مكان
فما هو الحل براى حضرتك
ا
رجو الرد ضرورى لان ان كده قلقان وحاسس انى هيحصل معايا كدة
ارجوووووووووووووووووووووووو الرد للاهمية

د.بتول 04-01-2012 01:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منايا الفردوس (المشاركة 4200865)
السم عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا اتوجه بخالص شكرى للدكتور/ عبدالرحمن على هذا المجهود وجعله الله فى ميزان حسناتك
ثانياً: بالف الف مبروك لكل اوائل العام وعقبال اوائل الازهر ان شاء الله ربنا يسعد الجميع
واكيد طبعا بهنى نفسى وده كله بفضل الله اولا ثم مجهود كل عضو فى هذا المنتدى
بفضل الله استلمت جوابى يوم 25/1 وانتهيت من ورقى كله وسلمته كمان فى مديريه التربيه والتعليم
كنت عايزة اعرف مباشرة العمل تحديدا يوم كام ؟؟
وجزاكم الله خيرااااااااااااااااااااااااااااااا

ألف مبرووووووك
حضرتك خريجة ايه وترتيبك الكام؟
واتوزعتي حضرتك فين في نفس المدينة بتاعتك؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:38 PM.