بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

flower25 30-12-2011 12:10 PM

ياريت نقدر نعرف معنى المسميات الوظيفية عشان نقدر نحدد ونقرر يعنى ايه (اخصائى شئون تعليم واخصائى تدريس )وغيرها من المسميات

ام زياد ومهاب 30-12-2011 12:34 PM

رجاء الافادة لمن لديه علم زميل لنا مناوائل جامعة الازهر بعدما اقترب الحلم من التحقق ليصبح معيدا لديه مشكلة اقتراب سنة من 35 فى شهر 2 فهل السن يحسب من تاريخ خطاب الترشيح ام من استلام العمل وان حث مالا يتمناه هل الدرجة التى خصصت له كمعيد تحجب حقه فى مشروع العشرين الاوائل لا تعرفون مدى معانااته لكنه انسان مؤمن ادعوا الله انتنهى هذه الجامعة الاجراءات سريعا وفقنا الله جميعا الى مايحبه ويرضاه

د.عبدالرحمن المنياوي 30-12-2011 12:48 PM

يا جماعة اللي مش عاجباه محافظته يعمل تظلم وهيغيروهالوا ..

واللي مش عاجباه الوظيفة أو مكان التوزيع يعمل تظلم وهيغيروهالوا ..

وبالنسبة للتعيين ده هيكون بداية من يوم 22 يناير القادم والتعيين ده تثبيت على الثالثة التخصصية مش عقد والا حاجة ..

وبالنسبة للمسميات بتاعت أخصائي تعليم وأخصائي تدريس والكلام ده مادام في التربية والتعليم تبقى معلم وده كلام نهائي ..

أما لو جالك المسمى ده في الجامعة تبقى موظف شئون تعليم وطلاب ..
[/b][/b]

د.عبدالرحمن المنياوي 30-12-2011 12:54 PM

تصحيح بسيط لأخت تقى التثبيت مباشرة يوم 22 /1 بس مده الـ6شهور دي لايحق لك اخذ أجازة بدون مرتب فقط ..
لمزيد من الاستفسارات علشان أنا مش قادر الاحق بس على المنتدى والفيس بوك .. اللي يلاقي استفساره اتأخر هنا يراسلني على الفيس بوك
د.عبدالرحمن المنياوي
https://www.facebook.com/profile.php?id=1277685970

flower25 30-12-2011 01:16 PM

انا عندى استفسار انا متعينة فى التربية والتعليم وجالى اخصائى شئون تعليم فى الجامعة ومش عارفة اختار ايه؟

باسل المصري 2 30-12-2011 01:39 PM

لو سمحت يا دكتور عبد الرحمن رد عليا انا في قمة الحيرة متعين تربية وتعليم وجالي اداري بالجامعة ايهما اختار انا محتار جدا وهل لو رحت الجامعة اقدر اضم مدة التربية والتعليم

Aroub Ahmed 30-12-2011 03:02 PM

السلام عليكم دكتور عبد الرحمن جزاك الله خير الجزاء وجعله فى ميزان حسناتك يوم القيامة وجعلك الله ممن قال فيهم النبى (من فرج عن مسلم كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ) بعد اذن حضرتك لية تساؤلين ممكن جضرتك تكون جاوبت عليهم قبل كدة بس اعذرنى انا لسة مسجلة امبارح
السؤال الاول انا لما هروح اخد الجواب هل هتجينى المدرسة الى انا هروحهاان شاء الله ولا هيودونى عالتربية والتعليم والمديرية الى هتوزعنى ؟
السؤال التانى انا لما استلم الجواب خلاص هاخد الشغل امتى ياترى من بداية شهر 7الى هية السنة المالية الجديدة ولا مع بداية الترم التانى وجزاك الله خيرا

eamey 30-12-2011 03:07 PM

دعبد الرحمن ارجو الرد ضرورى انا جالى ديوان عام المحافظة وعايزة اعمل تظلم بس عاوزة اعرف هيتقبل ولا لاء يعنى اغيرها لهيئة تنشيط السياحة اوتربية وتعليم او الاثار ينفع

flower25 30-12-2011 03:30 PM

دكتور عبد الرحمن معلش انا اسفة على الازعاج بس فى اكتر من نقطة محتاجة استفسر عنها

1- اختار ايه تربية وتعليم ولا ادارى فى الجامعة

2- لو هعمل تظلم واحول تربية وتعليم هستلم شغلى ازاى وانا اصلا متعينة وبشتغل

3- هل هيتحسبلنا تعيين من سنة التخرج

4- لو معملتش اى اجراء واعتبرت انه مجاش ايه الفرق بينه وبين التعيين اللى انا فيه

ارجو الرد انا فى قمة الحيرة ومش عارفة اعمل ايه ولا ابدأ ازاى؟

maro19862009 30-12-2011 03:36 PM

ممكن حد يقولى اخبار اوائل جامعة الازهر اية امتى هيتلموا جوابات من التنظيم والادارة

تقى83 30-12-2011 04:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4191160)
تصحيح بسيط لأخت تقى التثبيت مباشرة يوم 22 /1 بس مده الـ6شهور دي لايحق لك اخذ أجازة بدون مرتب فقط ..
لمزيد من الاستفسارات علشان أنا مش قادر الاحق بس على المنتدى والفيس بوك .. اللي يلاقي استفساره اتأخر هنا يراسلني على الفيس بوك
د.عبدالرحمن المنياوي
https://www.facebook.com/profile.php?id=1277685970

شكرا يادكتور عبدالرحمن عموما دة كان قصدى .انا فاهمة ان الشغل مش عقد ولا حاجة بس لايحق اى اجازات غير المرضى والوضع اول 6شهور. كان قصدى انها لازم تستلم وتفضل 6شهور قبل اى حاجة تانية . اعتذر لو المعلومة وصلت بشكل غير مناسب.

ام زياد ومهاب 30-12-2011 04:38 PM

الى الدكتور الفاضل\ عبد الرحمن ل استفسارين لو سمحت
1- زميل لى من اوائل الازهر المرشحين لوظيفة معيد بعد طول عذا ب
مشكلة السن الذى اقترب من 35 ى شهر 2 والسؤال
هل يحسب السن من تاريخ خطاب الترشيح ام من تاريخ استلام
2- وان حدث ما لا يتمناه هل الدرجة التى خصصت له كمعيد تحجب عنه حقه فى مشروع العشرين الاوائل
3 برجاء الرد اعانك الله لانه يعانى كثيرا وحسبنا الله ونعم الوكيل فى من يعرقل موضوعهم
وفق الله الجميع

د.عبدالرحمن المنياوي 30-12-2011 04:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eamey (المشاركة 4191468)
دعبد الرحمن ارجو الرد ضرورى انا جالى ديوان عام المحافظة وعايزة اعمل تظلم بس عاوزة اعرف هيتقبل ولا لاء يعنى اغيرها لهيئة تنشيط السياحة اوتربية وتعليم او الاثار ينفع

أولا انت لما هتغير هيغير لحاجة تبع تخصصك .. ما اعتقدش تربية وتعليم أوآثار تنفع لك لو انت سياحة ..

وهيئة التنشيط أخدت أعلى الناس يعني اللي جايبين امتياز

د.عبدالرحمن المنياوي 30-12-2011 04:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aroub ahmed (المشاركة 4191459)
السلام عليكم دكتور عبد الرحمن جزاك الله خير الجزاء وجعله فى ميزان حسناتك يوم القيامة وجعلك الله ممن قال فيهم النبى (من فرج عن مسلم كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ) بعد اذن حضرتك لية تساؤلين ممكن جضرتك تكون جاوبت عليهم قبل كدة بس اعذرنى انا لسة مسجلة امبارح
السؤال الاول انا لما هروح اخد الجواب هل هتجينى المدرسة الى انا هروحهاان شاء الله ولا هيودونى عالتربية والتعليم والمديرية الى هتوزعنى ؟
السؤال التانى انا لما استلم الجواب خلاص هاخد الشغل امتى ياترى من بداية شهر 7الى هية السنة المالية الجديدة ولا مع بداية الترم التانى وجزاك الله خيرا

لا هتروحي للديرية والمديرية للإدارة والإدارة توديكي مدرسة
اتلام التعيين من يوم 22 يناير القادم

flower25 30-12-2011 04:56 PM

دكتور عبد الرحمن معلش انا اسفة على الازعاج بس فى اكتر من نقطة محتاجة استفسر عنها

1- اختار ايه تربية وتعليم ولا ادارى فى الجامعة

2- لو هعمل تظلم واحول تربية وتعليم هستلم شغلى ازاى وانا اصلا متعينة وبشتغل

3- هل هيتحسبلنا تعيين من سنة التخرج

4- لو معملتش اى اجراء واعتبرت انه مجاش ايه الفرق بينه وبين التعيين اللى انا فيه

ارجو الرد انا فى قمة الحيرة ومش عارفة اعمل ايه ولا ابدأ ازاى

zoom_mak 30-12-2011 05:04 PM

دكتورنا العزيز انا عارف انى ارهقتك وزهقتك حضرتك قولت ان
اللي مش عاجباه محافظته يعمل تظلم وهيغيروهالوا حتى لو كان كاتبها فى الاستمارة فى الاول انه يريد التعيين فيها برضه ممكن يغيروهالو وايه معيار التغيير او عدمه
وجزاك الله ألف ألف ألف خير على مساعدتك لينا

zoom_mak 30-12-2011 05:17 PM

دكتورنا الجليل فخر المنيا والصعيد
اللي مش عاجباه محافظته يعمل تظلم وهيغيروهالوا حتى لو كان كاتبها فى الاستمارة فى الاول انه يريد التعيين فيها برضه ممكن يغيروهالو وايه معيار التغيير او عدمه لانى صاحبى بتاع بيطرى وزارة الداخليه نفسه يروح اسكندرية او يفضل فى القاهرة فما هى الوسيلة الى تحقيق امنيته
وجزاك الله ألف ألف ألف خير على مساعدتك لينا

El Ninio 30-12-2011 05:57 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم يا شباب
مبرووووك لكل الناس
أنا الحمد لله قدمت ورقي في مديرية الزراعة واستلمت الشغل
عقبالكم كلكم

ام زياد ومهاب 30-12-2011 06:06 PM

دكتورنا العزيز \ عبد الرحمن لماذا لاترد على اليس لدى حضرتك الاجابة ام انها صادمة فتتركه يتعلق بالامل فى الله بان يتم استلام العمل قبل اتمام 35 فى شهر 2
برجاء الافادة بغض النظر عن مرارة الاجابة
ولسيادتكم جزيل الشكر

تقى83 30-12-2011 06:29 PM

[QUOTE=El Ninio;4191808]

ازيكم يا شباب
مبرووووك لكل الناس
عقبالكم كلكم
:av4056bb7jp3:الف مبرووووووووووووووك وعقبال الجميع.:av4056bb7jp3:

mazen m 30-12-2011 07:08 PM

عقبالنا ياااااااااااااااااااااااااااااااااااارب

El Ninio 30-12-2011 07:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تقى83 (المشاركة 4191875)
:av4056bb7jp3:الف مبرووووووووووووووك وعقبال الجميع.:av4056bb7jp3:

الله يبارك فيكي يا تقى وعقبالك
:)

حنان_أحمد 30-12-2011 07:56 PM

إلى الدكتور عبد الرحمن .. لي سؤال :

انا خريجة اداب جامعة المنيا قسم الدراسات الاسلامية

وتم ترشيحي لوظيفة : باحث شئون اوقاف بمديرية الاوقاف بالمنيا... وانا من الثلاثة الاوائل .. فهل هذا تمييز ؟؟؟؟؟
وهل ان لم تكن هذه الوظيفة تمييزا فهل يقبل تظلمي ان تظلمت ؟؟ وهل هي مناسبة لقسمي ؟؟ وما معناهاا ؟؟ مامهامها؟؟؟ كموظفة شئون الطلاب بالجامعة ؟؟ أم ماذا ؟

اعتذر عن كثرة الاسئلة.. لكني مصدومة كنت اتوقع تعيين بالجامعة.. فالفرق بيني وبين المعيد من دفعتي قليل جدا

وشكرا جزيلاااا

ام زياد ومهاب 30-12-2011 08:44 PM

رجاء الافادة لمن لديه علم زميل لنا مناوائل جامعة الازهر بعدما اقترب الحلم من التحقق ليصبح معيدا لديه مشكلة اقتراب سنة من 35 فى شهر 2 فهل السن يحسب من تاريخ خطاب الترشيح ام من استلام العمل وان حث مالا يتمناه هل الدرجة التى خصصت له كمعيد تحجب حقه فى مشروع العشرين الاوائل لا تعرفون مدى معاناته لكنه انسان مؤمن ادعوا الله انتنهى هذه الجامعة الاجراءات سريعا وفقنا الله جميعا الى مايحبه ويرضاه

mero morsy 30-12-2011 09:06 PM

ياريت حد يقولي امتى ميعاد التظلم لمحافظة كفرالشيخ ولا هي في اي وقت وهل تستلم الاول ولا اعمل التظلم الاول ياريت حد يقولي بالله عليكم علشان أنا ممكن استلم يوم الاحد

الدرعمي105 30-12-2011 09:40 PM

بعد اذنكم ليتكم تفيدوني في هذا الامر: تخرجت في 2006 وفي آخر امتحان لنا كان شفويا وبعد الاسئلة قام الاساتذة بوضع الدرجة ولكنهم اخطأوا ووضعوها لشخص آخر والفارق بين هذه الدرجة والدرجة الآخرى4 درجات وهي كفيلة بنقلي الى الترتيب 20 اي من مستحقي التعييين والاساتذة الذين قاموا باختباري عندهم الاستعداد بكتابة تقرير يوضحون فيه خطأهم.
فهل يفيد هذا الامر؟ وهل تسمح قوانين الجامعات بهذا؟ وام لم ينفع فانصحوني ماذا أفعل؟

aaa.agri 30-12-2011 09:40 PM

بالنسبة للتظلمات

aaa.agri 30-12-2011 09:49 PM

بالنسبة للتظلمات قالوا لينا في القاهرة يا ريت الناس تروح تستلم الأول علشان جواب الترشيح لابد من تسليمه للجهة المرشح عليها خلال 15 يوم من تاريخ استلامه

وأساساً محدش حيستلم قبل 22/1/2012 والتظلمات يوم 16/1/2012 يعني لو انتظرنا المدة حتنتهي(15 يوم) وبكده ممكن يقولوا لينا الوظيفة راحت عليكم

الدرعمي105 30-12-2011 10:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدرعمي105 (المشاركة 4192394)
بعد اذنكم ليتكم تفيدوني في هذا الامر: تخرجت في 2006 وفي آخر امتحان لنا كان شفويا وبعد الاسئلة قام الاساتذة بوضع الدرجة ولكنهم اخطأوا ووضعوها لشخص آخر والفارق بين هذه الدرجة والدرجة الآخرى4 درجات وهي كفيلة بنقلي الى الترتيب 20 اي من مستحقي التعييين والاساتذة الذين قاموا باختباري عندهم الاستعداد بكتابة تقرير يوضحون فيه خطأهم.
فهل يفيد هذا الامر؟ وهل تسمح قوانين الجامعات بهذا؟ وام لم ينفع فانصحوني ماذا أفعل؟

ياريت يا جماعة حد من الفضلاء الذين لديهم خبرة بالقوانين واللوائح يفدنا في هذا الامر

Aroub Ahmed 30-12-2011 10:36 PM

السلام عليكم ورحمة الله
بعد اذنك يا دكتور ا نا سمعت انه مطلوب شوية طلبات لاستلام العمل زى استخراج شهادة الميلاد كمبيوتر وتغيير البطاقة الشخصية وكتابة المؤهل فيها و شهادة بيان الدرجات
ياترى الأخبار دى حقيقية ولا لأ ؟
والدكتور صفوت النحاس قايل فى التصريح بتاع التعيين ان مرتبنا هيبقى 830 جنيه ده صح ولا غلط وخاصة انى سمعت برده ان الاوائل هيقبضوا المرتب تبع وزارة البحث العلمى ولا ده خاص بحاملى الماجستير والدكتوراة ولك جزيل الشكر

اوائل تربية 31-12-2011 02:54 AM

جزاك الله كل خير يا دكتور عبد الرحمن .... لو سمحت عندى سؤال لحضرتك
انا تربية انجليزى الاولى على الدفعة و السادسة على الكلية بتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف
ما هى الوظائف اللى ممكن اترشح ليها غير مدرسة و ادارية فى الجامعة و ادارية فى ادارة تعليمية ...ايه تانى غير الوظائف دى؟؟؟؟
وماهو تدريج الوظائف دى من الاحسن للاقل....عشان نفهم لو نعمل تظلم و لا لا؟؟؟
ارجوك يا دكتور ترد عليا لانى فعلا مش عارفة لو سمحت محتاجة من حضرتك الرد و السؤال ده اهم حاجة بالنسبة ليا...من فضلك يا دكتور عبد الرحمن....

ramy49 31-12-2011 05:47 AM

سؤال هام للدكتور عبد الرجمن والذين استلموا خطابات التعيين
كيف يتم توزيع الاوائل على الجهات الحكوميه

المكتبي 31-12-2011 07:06 AM

الكوسة المصرية ماركة مسجله

لقد اطلعت علي معظم صفحات تعين الاوائل ....الا يوجد احد خريجين الاوائل يصلح للعمل بقطاع الكهرباء او البترول ؟في حين ان تعينات الدبلومات والمعاهد مع الاحترام لكل الموهلات تعين في مثل تلك الاماكن ....هل هذا تعين ام ماذا اليس من حقنا نطالب بالتعين في مثل تلك القطاعات وخاصة ان كان لنا زملاء دراسة تم تعينهم سابقا في تلك الاماكن بالكوسة المصرية :excl::excl::excl::excl::excl:

الله الموفق والمستعان ,,,,,,,

لازورد 31-12-2011 10:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام زياد ومهاب (المشاركة 4192222)
رجاء الافادة لمن لديه علم زميل لنا مناوائل جامعة الازهر بعدما اقترب الحلم من التحقق ليصبح معيدا لديه مشكلة اقتراب سنة من 35 فى شهر 2 فهل السن يحسب من تاريخ خطاب الترشيح ام من استلام العمل وان حث مالا يتمناه هل الدرجة التى خصصت له كمعيد تحجب حقه فى مشروع العشرين الاوائل لا تعرفون مدى معاناته لكنه انسان مؤمن ادعوا الله انتنهى هذه الجامعة الاجراءات سريعا وفقنا الله جميعا الى مايحبه ويرضاه

أولا جزاك الله خيرا لهدا الاهتمام
ثانيا أعتذر إليك فأنا لم أر الرسالة إلا الآن
ثالثا لك ولزميلك هذه البشرى :
قرأنا في صفحات الأوائل على الفيس بوك أنه قد تمت الموافقة في مجلس الجامعة يوم الأربعاء الماضي على جميع ال 6033 معيد ومعيدة بدون أي شروط حتى شرط السن
بارك الله للجميع

eman23 31-12-2011 11:42 AM

جزاك الله كل خير يا دكتور عبد الرحمن .... لو سمحت عندى سؤال لحضرتك
انا مدرسةحاسب ألي خريجة تربية نوعية دفعة 2007 بترتيب (3 في الكشف ) بمرتب 466 + 100 حوافز هل هيزيد مرتبي وسيتغر المسمي الوظيفي بتاعي !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
..من فضلك يا دكتور عبد الرحمن....
وشكرااااااا......

د.بتول 31-12-2011 12:25 PM

[QUOTE=El Ninio;4191808]

ازيكم يا شباب
مبرووووك لكل الناس
عقبالكم كلكم
[/QUOTE
ألف مبرووووووووك وعقبالنا جميعا
بس ياريت تعرفنا الاوراق اللي قدمتها مع الجواب وبالنسبة للفيش وكعب العمل انا اقدر اعمله قبل ما استلم الجواب؟
وإزاي اعمل الرقم التأميني دا؟
وجزاك الله خيرا

سلامه ممدوح 31-12-2011 12:55 PM

بالنسبة للسن

بالنسبة للسن يحسب من يوم الترشيح، ولما سألت في الجامعة قال الأستاذ عبد العال الموظف المختص بالجامعة :" من يوم تسليم أوراقه، وليس من وقت مباشرة العمل".

METO4050 31-12-2011 05:54 PM

دكتور عبدالرحمن
انا ساكت اهو من زمان وما بتكلمش
بس لى كام سؤال وغير مكررين

1- انا لسة هستلم جوابى يوم 10 وحضرتك قلت التعيين يوم 22
فهل هلحق فىالفترة دى اخلص اوراقى
2-تغيير البطاقة اللى بيقولوا عليه بيكون فى 15 يوم
3-ما هو الحل اذا ذهبت ولم اجد لى اسم علما بانى قدمت
4-او ماذا افعل اذا استلمت وتوجهت للجهة المراد تعيينى فيها وقالولى لسة ما جالناش حاجة ساعتها استنى واضيع وقت ولا اعمل ايه
برجاء افادتى

METO4050 31-12-2011 06:07 PM

ممكن اعرف من الناس اللى راحوا القاهرة ايه اللى خصل معاهم
ويا ريت كل واحد يجيله جوابه يطمنا
اهو بالمرة نباركله

METO4050 31-12-2011 06:14 PM

وممكن اعرف المفروض ابقه هناك من الساعة كام باظبط علشان اضمن انى اخد جوابى فى نفس اليوم لانى من دمياط
وها الكل بيستلم من شباك واحد ولا كل كلية ليها شباك
وهل الجهاز بيخلص كل الناس اللى موجودة ولا مالهوش دعوة الساعة 2 بيقفل
ارجو الرد ممن لديه اى فكرة او من اخوانا اللى استلموا جواباتهم

Aroub Ahmed 31-12-2011 07:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meto4050 (المشاركة 4193980)
وممكن اعرف المفروض ابقه هناك من الساعة كام باظبط علشان اضمن انى اخد جوابى فى نفس اليوم لانى من دمياط
وها الكل بيستلم من شباك واحد ولا كل كلية ليها شباك
وهل الجهاز بيخلص كل الناس اللى موجودة ولا مالهوش دعوة الساعة 2 بيقفل
ارجو الرد ممن لديه اى فكرة او من اخوانا اللى استلموا جواباتهم

الى انا عرفته حضرتك ان تسليم الجوابات من 8ص الى 1 ظهرا وفيه شباكين شباك للرجال وشباك للبنات وهينادوا كل كلية على حدة بس لازم نستلم بالبطاقة ولا تنسى الكعب الى حضرتك خدته من التنظبم والادارة الى فى شطا عشان لو طلبوه انا برده سمعت بالاوراق الى حضرتك قلت عليها بس سألت فى التنظيم والادارة الى فى شطا قالولى مجلناش اى حاجة بخصوص الامر ده
وعلى اى حال لو طلبوا احنا ممكن ناخد من مركز البطاقات ورقة تدل على انها بتتعمل
سؤال معلش انا برده من دمياط ومش عارفة نروح ازاى هل هتكون فيه باصات او عربيات هتاخدنا من مكان معين ولا نروح لواحدنا وجزاكم الله خيرا

amralaraby 31-12-2011 08:57 PM

ياجماعة المقصود باوائل الخريجين الذين تخلفوا عن التقديم المكررين فى الكشوفات اى الذين اياتى اسمهم بعد العشرين يعنى مثلا انا كلية الحقوق بنى سويف دفعة 2007 وترتيبى الثامن عشر على الدفعة ورقمى فى الكشف المرسل من الكلية 30 قبل استبعاد المعيدين وكشف الجامعة معايه هل يحق لى التقديم ام لا ارجو الرد ضرورى .

amralaraby 31-12-2011 09:04 PM

"التنظيم والإدارة" يتلقى طلبات أوائل الجامعات المتخلفين عن التعيين

أعلن الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة عن تلقى طلبات أوائل خريجى كليات الجامعات المصرية وجامعة الأزهر من خريجى دفعات عام 2003 وحتى 2010، ممن تخلفوا عن التقدم إلى الجهاز، للتعيين ضمن المشروع القومى لتشغيل أوائل الخرجيين وفقاً لما قرره اجتماع مجلس الوزراء رقم 15، المنعقد فى 16 يونيو الماضى.

وأكد الجهاز، فى بيان له اليوم السبت، ضرورة تأكد كل خريج من اسمه وإدراجه ضمن الـ 20 الأوائل بالكشوف المعتمدة من المجلس الأعلى للجامعات، والتى تم إرسالها إلى الجهاز فى الفترة من 8 : 19 يناير المقبل.

وأشار الجهاز إلى ضرورة إرفاق الطلب بعدد من المستندات، وفى مقدمتها أصل المؤهل الدراسى الحاصل عليه الخريج، وبطاقة الرقم القومي، بالإضافة إلى تحديد الموقف من التجنيد بالنسبة للذكور، وتحديد موقف الخدمة العامة بالنسبة للإناث، على أن يقوم كل خريج بملء نموذج لتحديد المحافظة التى يرغب فى العمل بها.

وأهاب البيان بالخريجين بعدم تلقى أى طلبات بعد هذا التاريخ، سواء باليد أو عن طريق البريد.

اوائل تربية 01-01-2012 03:02 AM

دكتور عبد الرحمن ارجو من حضرتك الرد على سؤالى.... لو سمحت يا دكتور ترد عليا بخصوص سؤالى اللى سالته لحضرتك قبل كده و هو......
انا تربية انجليزى الاولى على الدفعة و السادسة على الكلية ما هى الوظائف اللى ممكن ارشح ليهاغير مدرسة او ادارية فى الجامعة ...ايه تانى غير الوظائف دى؟؟؟؟؟ و ما هو تدرج هذه الوظائف من الاحسن للاقل عشان لو عايزة اتظلم ....لاننا فعلا مش فاهمين يا دكتور
اتمنى من حضرتك الرد على سؤالى من فضلك يا دكتور و جزاك الله خير

م. شريف 01-01-2012 09:47 AM

السلام عليكم
برجاء الإفادة : أنا مسافر بره هل والدى يقدر يستلم خطاب الترشيح بالبطاقة بتاعتى لحد ما أخلص أمورى وأرجع مصر ؟

م/كريم 01-01-2012 11:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المكتبي (المشاركة 4192977)
لقد اطلعت علي معظم صفحات تعين الاوائل ....الا يوجد احد خريجين الاوائل يصلح للعمل بقطاع الكهرباء او البترول ؟في حين ان تعينات الدبلومات والمعاهد مع الاحترام لكل الموهلات تعين في مثل تلك الاماكن ....هل هذا تعين ام ماذا اليس من حقنا نطالب بالتعين في مثل تلك القطاعات وخاصة ان كان لنا زملاء دراسة تم تعينهم سابقا في تلك الاماكن بالكوسة المصرية :excl::excl::excl::excl::excl:

الله الموفق والمستعان ,,,,,,,

اسمح لي ان اقدم لك خالص التحية على كلامك الجميل الذي يحاقي واقعنا المرير في هذه الايام
بالفعل اخي الغالي مثل هذه الوظائف للواسطة فقط
اهو بدليل اوائل الخريجين من ***وا انفسهم تم توزيعهم على الاسكان والمحليات والاماكن اللي يموتوهم فيها
اما باقي اماكن الدوله فهي للواسكة فقط
للاسف البلد مش هتتغير
يعني على سبيل المثال
انا خريج كلية هندسة عارف اترشحت فين
في مديرية الاسكان اللي اصلا لا يوجد فيها اي شغل لمهندس الصيانة
ولو كان هيبقى روتيني يعني اللي ذاكر وتعب يروح هناك عشان ينسى ويمسح اللي اخده طوال سنوات الدراسة
حسبنا الله ونعم الوكيل
حسبنا الله ونعم الوكيل
حسبنا الله ونعم الوكيل

م. شريف 01-01-2012 11:19 AM

لو سمحتكم اللى عندو معلومات تفيدنى يرد عليا
أنا مسافر بره هل والدى يقدر يستلم خطاب الترشيح بالبطاقة بتاعتى لحد ما أخلص أمورى وأرجع مصر ؟

فاطمة الزهراء 86 01-01-2012 11:27 AM

يا meto4050 بطاقة ايه اللي بتكلموا عليها يعني قصدوكوا البطاقة الشخصية طيب هو احنا لازم نجددها ولا أنت بتجددها عشان يظهر فيها الؤهل أرجو الرد ....

سؤال تاني الناس اللي من دمياط ياريت لو يعرفوا يشوفوا الكشوفات المبعوتة مؤخرا وينزلوها على المنتدى عشا ن نطمئن لأني حاولت كذا مرة أتصل بالجامعة ومش عرفة أوصل لحاجة ومش عارفة أسافر ليهم لأنه يعتبر سفر ومشقة وبصراحة أنا خايفة أروح هناك وملقيش إسمي على إعتبار إن أنا 17 يعني في الأخر والله الواحد مرعوب

م/كريم 01-01-2012 11:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م. شريف (المشاركة 4195042)
لو سمحتكم اللى عندو معلومات تفيدنى يرد عليا
أنا مسافر بره هل والدى يقدر يستلم خطاب الترشيح بالبطاقة بتاعتى لحد ما أخلص أمورى وأرجع مصر ؟

على فكرة كان في ناس استلمت لابنائها معايا لما استلمت انا الجواب
يعني ان شاء الله ينفع
بس المهم يكون معاه البطاقة الشخصية للخريج
والوصل اعتقد انه مش مهم لانهم مش طلبوه
بالتوفيق ان شاء الله

م/كريم 01-01-2012 11:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الزهراء 86 (المشاركة 4195050)
يا meto4050 بطاقة ايه اللي بتكلموا عليها يعني قصدوكوا البطاقة الشخصية طيب هو احنا لازم نجددها ولا أنت بتجددها عشان يظهر فيها الؤهل أرجو الرد ....

سؤال تاني الناس اللي من دمياط ياريت لو يعرفوا يشوفوا الكشوفات المبعوتة مؤخرا وينزلوها على المنتدى عشا ن نطمئن لأني حاولت كذا مرة أتصل بالجامعة ومش عرفة أوصل لحاجة ومش عارفة أسافر ليهم لأنه يعتبر سفر ومشقة وبصراحة أنا خايفة أروح هناك وملقيش إسمي على إعتبار إن أنا 17 يعني في الأخر والله الواحد مرعوب

على فكره مش لازم اي حد يغير اي بطاقة ولا حاجة
انا استلمت بالبطاقة الشخصية وهو اساسا مش بص فيها
انا اول ما قلتله الاسم والكلية طلعلي الجواب
واما عن الاسماء العشرين الاوائل على مستوى جميع الكليات والجامعات فهذا رابط
http://www.asrt.sci.eg/ar/5aregin.html

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:34 PM.