بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   "ملتقى طلاب 3 ثانوي" (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=343754)

Asa7be Wawa 02-03-2011 04:57 AM

ممكن مثلا انا ابقى المسئول عن الفرنش ؟

NeVeR CoMe BacK 02-03-2011 08:26 AM

اييييييييييييييييه ده كل الحاجات دى بتحصل من ورايا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شوفو هى فكرة حلوة بس معتقدش انى انا همشى عليها لانى عادة مش بحب حد يلزمنى بحاجة يعنى بزاكر بمزاجى لما اكون رايقة كده لكن غير كده لو قعدت من هنا لبكرة من هعرف ازاكر حاجة بصوا اتفقوا انتو علا المواعيد والمواد اللى هتزاكروها وكده وانا هشوف لو هيناسبنى ااوك معنديش مانع ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وبالنسبة للاسم مفيش مانع تنادونى ب

جاست :p

Mo0on Light 02-03-2011 11:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ranmory (المشاركة 3171422)
مظاهره ليه؟ اذا كانت عشان المدارس تتاجل انا اول واحده معاكوا و اذا كانت عشان المدارس ترجع تبتدى فمصيركم هو :stickjo4:

هههههههه لا طبعا علشان نرجع بس من غير المصير دا:giljotiiniug3:

NeVeR CoMe BacK 02-03-2011 12:04 PM

ازيك يا مووون.................................

अहमद ने कहा नजीब 02-03-2011 12:22 PM

يا moonlight بقولك ايه..........................
انا سمعت من المستر عندنا قال انهم هيلغولنا (المحافظات اللى اتأجلت) اخر شهر يعنى مش هنذاكره
وبابا قال ان احنا هنمتحن فى 6 بدال 5
فانتى مسمعتيش اى حاجة على الموضوع ده

Mo0on Light 02-03-2011 12:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة अहमद ने कहा नजीब (المشاركة 3171494)
هكتب من تانى وامرى لله
يا جماعة عندى فكرة وحشة ومش هتعجبكوا ولكن هقولها بردوا
ايه رأيكو نعمل مسابقه فى المواد اللى مش بناخد فيها دروس . بحيث ان فيه مننا بيقصر فى مذاكرة بعض المواد على انه ممكن يذاكرها قيل الامتحان وبعد كده يتفاجى بدرجة وحشة او انه مش عارف يلم المادة
ولكن المواد اللى بناخد فيها درس هنبقى ماشين مع المدرسين تمام.
ايه هى المسابقة دى بقى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا افتكرتونى هقول نسأل بعض وكلام فاضى من ده . لا يا بهوات
المسابقة دى من وجهة نظرى هتفيدنا جدا وتخلينا نذاكر ونخلص اللى علينا بدرى بدرى ونكون مسابقين المدرسة كمان بحين المستر لما ييجى يشرح نكون احنا مذاكرينه قبل كدة وبالطريقة دى هيثبت اوى فى دماغنا
طيب بردو ايه هى المسابقة دى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ركزوا معايا احنا هنحدد جذء من كل مادة مش بناخد فيها درس ونقول لازم يخلصوا قبل يوم كذا
بحيث ندخل اليوم ده ونشوف مين ذاكر ومين لا واللى مذاكرش هيتراكم عليه الجذء التانى وهكذا
فبكدا واحنا بنذاكر هيكون عندنا نحاس ......سورى . هيكون عندنا حماس اننا نذاكره ونراجع عليه بحيث نحط فى دماغنا ان اليوم اللى هندخل حدد فيه جذء جديد هو يوم امتحان اخر السنة .فشوف بقى كل واحد هيعمل ايه فى الكتاب
بكدا الواحد هيذاكرمن غير زهق او تعب لانه متحمس وفيه حاجة بتشجعه على المذاكرة ( ده غير الهدف اللى بيذاكرعلشانه)
وكمان يا جماعة اللى معرفش جذئيه معينه .غيره يشرحها له
ومتعتبروش الطريقة دى ممكن تعطلنا على المذاكرة او نضيع بيها وقت .لا الغرض منها فقط هو اننا منقصرش فى اى مادة وكمان نكون داخلين 2 متعودين على المذاكرة الكتييييييييييير . لان زمايلى اللى مذاكروش فى اولى مش بيذاكروا فى تانيه لان دماغهم خدت على اللعب وعايزة وقت علشان تشتغل ويشدوا حيلهم .....................مش موضوعنا
المهم دى مجرد فكرة اى حد عنده رأى تانى او تعديل على اللى انا قلته او اى حاجة تانيه يا ريت يتفضل يقول
وعايزين الاراء بسرعة والنبى علشان دى السنه دى عجيبه .احنا منعرفش هيعملوا ايه بعد التأجيل ولا ممكن نكون ماشين مع مستر المدرسة وبعدين فى الاخر يبدأ يلخبط هبل فى الجبل قبل الامتحانات لان الترم ده قليل وكمان شكلهم مش هيأجلوا ولا يحذفوا
المهم ان مستنى الردود واياك محدش يرد علشان دى الكيبورد نصها بايظ والحروف بعملها كوبى وكمان ايدى وجعتنى
يلا لما نشوف ( عارف انها مش هتعجبكوا)

تمام

يبقى اولا..كل واحد يقول بياخد ف مواد ايه ومش بياخد ف ايه

ونحدد على اساسه كل ماده ليها يوم ايه

بس ممكن اللى عنده اسئله يطرحها سواء عارف الاجابه او لا علشان الكل يستفيد

NeVeR CoMe BacK 02-03-2011 12:31 PM

انا باخد فى الانجلش والفرينش والعربى والكيميا والرياضيات ومش باخد فى التاريخ والاحياء ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

Mo0on Light 02-03-2011 12:33 PM

ازيك يا جاست عامله ايه

احمد
لا انا مسمعتش حاجه بس سالت بابا قالي انهم مش عارفين لسه هيلغوا شهر ولا اسبوعين ولا ايه بالظبط
ولسه النشرات موصلتش المدارس

Mo0on Light 02-03-2011 12:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ranmory (المشاركة 3171522)
و الله فكره جامده يا هارى بس انا ما بخدش درس فى اى ماده فا ايه رايك تخليها فى كل المواد ثانيا نعمل ايه مع مون لانها بتدخل الساعه 10 صباحا فى الدراسه ايه رايك تقترح معاد ليها يعنى بليل اوى مثلا و تقبل مرورى و رد عليا بسرعه لو سمحت

انا هدخل بعد الدروس يعنى على 8 او 9 الليل
بس مش لازم كلنا ندخل ف وقت واحد\اللى موجودين يشاركوا واللى يدخل بعد كدا يرد

NeVeR CoMe BacK 02-03-2011 12:47 PM

الله 5 اشخاص موجودين متجمعين عند النبى ان شاء الله

Mo0on Light 02-03-2011 12:49 PM

بس يا جماعه يوم واحد مش هينفع
احنا عاوزينه يبقى يوميا
وكل يوم جزء من ماده
ولا ايه رايكم؟

SwOrD OF JusTice 02-03-2011 12:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة अहमद ने कहा नजीब (المشاركة 3173441)
يا moonlight بقولك ايه..........................
انا سمعت من المستر عندنا قال انهم هيلغولنا (المحافظات اللى اتأجلت) اخر شهر يعنى مش هنذاكره
وبابا قال ان احنا هنمتحن فى 6 بدال 5
فانتى مسمعتيش اى حاجة على الموضوع ده

:040vk0: الكل اتاجل اسبوعين و 5 اتاجلو 3

لو لغوا لل 3 بس نعمممممممممل اعتصااااااااااااااااااام :giljotiiniug3:

अहमद ने कहा नजीब 02-03-2011 12:50 PM

تمام.
انا مش باخد فى الكيمياء ولا الاحياء ولا العربى ولا التاريخ
وقررت اخد فى الانجليزى والفرنساوى والرياضة ( وللاسف مش لغايه دلوقتى مبدأتش غير الرياضة)

SwOrD OF JusTice 02-03-2011 12:50 PM

الوزير قال ان هيتلغى 10 حصص من كل ماده

ياترا ده يبقى قد ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ كام درس

अहमद ने कहा नजीब 02-03-2011 12:53 PM

من نحيتى معنديش مشكله تبقى يوميا او اسبوعيا خلاص اللى عايز يوميا يكتب يوميا واللى عايز اسبوعيا بكتب اسبوعيا
ونشوف رأى الاغلبيه علشان محدش يزعل
طيب السؤال دلوقتى مين هيقول اللى المفروض نذاكره

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:26 AM.